DAC-Oplossing tussen laptop en speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.922 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:25
Goedenavond,
ik heb een werkplek waarbij ik ook setje Edifier S360DB speakers heb.
Op werkplek maak ik gebruik van een laptop met USB-c aansluitingen en 1 jack-aansluiting.
Voor het geluid naar mijn edifier speakers heb ik dus 2 opties:

1) Via de jack-aansluiting --> ik vind het geluid aardig, maar niet heel luid
2) Via Bluetooth --> gaat vele malen harder, maar volgens mij gaat het wel ten kosten van de kwaliteit. Tevens last van een beetje lipsync.

Ik ben dus aan het rondkijken voor een DAC-oplossing (USB-C) zodat het optimale geluid naar de edifier-speakers gaat.
Ik heb een beetje zitten rondkijken, maar ik weet niet welke oplossingen daadwerkelijk toegevoegde waarde gaan opleveren.

Iemand die hier ervaring mee heeft zodat ik eventueel bepaald setje kan aanschaffen om te proberen?

Wellicht is het goed om dac nemen met een optical uitgang i.p.v. analoog? Of moet het juist analoog zijn wat de edifier speakers in gaat?

Alvast bedankt

[ Voor 10% gewijzigd door pitchdown op 17-04-2023 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een dac met een optical uitgang is geen dac ;)

Vraag is even of de 3,5mm uitgang op je laptop ook een spdif uitgang kan zijn. Zo ja, dan zou je een simpele verloopkabel kunnen gebruiken. Maar dan moet je even in de specs van je laptop duiken.

Ik zie twee opties: een USB-C dac of een usb geluidskaartje met digitale uitgang (coax preferred, kabel makkelijker te leiden en minder gevoelig voor slijtage).
Persoonlijk zou ik voor de usb dac gaan. Die kun je namelijk ook met je Android telefoon gebruiken en dan kun je daar onderweg ook profijt van hebben als je wilt :)

Heb zelf deze, aanrader, kun je ook nog mee bellen: https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001756964380.html
Stuk beter dan een gemiddeld ingebouwd dacje.

Overigens zit luid of minder luid meestal in je software, dus je Windows mixer. Staan die uitgangen wel helemaal open? Als dat je probleem is en de geluidskwaliteit niet heb je misschien zo al een oplossing te pakken :)

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 17-04-2023 19:47 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Thx alvast voor je antwoord.
De laptop is een Lenovo X1 Nano. Zoals ik kan zien geen spdif.

Ik ga de DAC sowieso niet mobiel gebruiken. Dus geluidskwaliteit heeft de voorkeur boven het gebruik op meerdere devices.

In de windows soundmixer staat alles maximaal. Daar zit dus geen probleem.
Zal de DAC ook het geluid versterken zodat deze luider bij m`n edifier-boxen aankomt?

Zal daarnaast een DAC in mijn setup ook de geluidskwaliteit merkbaar verbeteren?

Daarnaast zal vanuit de DAC een kabel moeten komen met een jackaansluiting naar Tulp? Er zit op de edifier-speakerset ook een coax-aansluiting btw.
The Eagle schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:45:
Een dac met een optical uitgang is geen dac ;)

Vraag is even of de 3,5mm uitgang op je laptop ook een spdif uitgang kan zijn. Zo ja, dan zou je een simpele verloopkabel kunnen gebruiken. Maar dan moet je even in de specs van je laptop duiken.

Ik zie twee opties: een USB-C dac of een usb geluidskaartje met digitale uitgang (coax preferred, kabel makkelijker te leiden en minder gevoelig voor slijtage).
Persoonlijk zou ik voor de usb dac gaan. Die kun je namelijk ook met je Android telefoon gebruiken en dan kun je daar onderweg ook profijt van hebben als je wilt :)

Heb zelf deze, aanrader, kun je ook nog mee bellen: https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001756964380.html
Stuk beter dan een gemiddeld ingebouwd dacje.

Overigens zit luid of minder luid meestal in je software, dus je Windows mixer. Staan die uitgangen wel helemaal open? Als dat je probleem is en de geluidskwaliteit niet heb je misschien zo al een oplossing te pakken :)

[ Voor 3% gewijzigd door pitchdown op 17-04-2023 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit doet wat je wilt:
https://www.bax-shop.nl/e...esi-u24-xl#productreviews

USB C -> USB B kabel kopen, optische kabel kopen en je hebt je speakers volledig digitaal aangesloten (geen "DAC", alleen een audio interface met optisch digitale uitgang) en heb je hetzelfde "volume" als met een bluetooth. Alles wat echt invloed op geluid heeft, gebeurt in de speakers.

Omdat alles digitaal is, is er niet echt sprake van goed of slecht. Dit ding zet data om in digitaal audio. Daar kan weinig echt mis aan gaan.

edit:
Kan nog veel goedkoper zie ik:
https://www.amazon.nl/-/e...ile&qid=1681755217&sr=8-9

of

https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Zoeken op USB to spdif en checken of USB echt voor audio (aanslutien op PC) is of dat het gebruikt wordt als voeding (die moet je dus niet hebben :)).

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 17-04-2023 20:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Das de digitale optie inderdaad. Dan is nog wel even de vraag welke dac beter is: die in de edifiers of dat ding wat ik linkte.
En idd, daar moet dan nog even een verloopje van 3,5mm naar tulp aan, maar dat heb je al als het goed is (anders had je je optie 1 niet kunnen testen ;) ).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De "welke DAC is beter" wedstrijd doe ik niet zo aan. Levels in analoog deel wel. En va de BT connectie weten we dat dat met die edifier wel gelijk goed zit. Zo ben je van al het gezeik af. Data naar die speakers. Geen BT codec die vertraagt en kwaliteit mogelijk hoorbaar vermindert en alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JvS schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:18:
De "welke DAC is beter" wedstrijd doe ik niet zo aan. Levels in analoog deel wel. En va de BT connectie weten we dat dat met die edifier wel gelijk goed zit. Zo ben je van al het gezeik af. Data naar die speakers. Geen BT codec die vertraagt en kwaliteit mogelijk hoorbaar vermindert en alles goed.
Bedoel je hiermee dat BT waardeloos is (met de edifiers)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 11:05
The Eagle schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:56:
Das de digitale optie inderdaad. Dan is nog wel even de vraag welke dac beter is: die in de edifiers of dat ding wat ik linkte.
En idd, daar moet dan nog even een verloopje van 3,5mm naar tulp aan, maar dat heb je al als het goed is (anders had je je optie 1 niet kunnen testen ;) ).
Ook de analoge input wordt in de Edifier eerst gedigitaliseerd dus die DAC wordt hoe dan ook gebruikt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

pitchdown schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:34:
[...]

Bedoel je hiermee dat BT waardeloos is (met de edifiers)?
Nee, maar BT zorgt voor 100ms vertraging (lipsync) en encodeert het geluid nog een keer opnieuw om de overdracht te kunnen doen via BT en dat kan je soms horen. Ik vind het zelf erg meevallen, maar jij gaf aan "volgens mij gaat het wel ten kosten van de kwaliteit" dus ik had het idee dat jij het hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JvS schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:11:
Dit doet wat je wilt:
https://www.bax-shop.nl/e...esi-u24-xl#productreviews

USB C -> USB B kabel kopen, optische kabel kopen en je hebt je speakers volledig digitaal aangesloten (geen "DAC", alleen een audio interface met optisch digitale uitgang) en heb je hetzelfde "volume" als met een bluetooth. Alles wat echt invloed op geluid heeft, gebeurt in de speakers.

Omdat alles digitaal is, is er niet echt sprake van goed of slecht. Dit ding zet data om in digitaal audio. Daar kan weinig echt mis aan gaan.

edit:
Kan nog veel goedkoper zie ik:
https://www.amazon.nl/-/e...ile&qid=1681755217&sr=8-9

of

https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Zoeken op USB to spdif en checken of USB echt voor audio (aanslutien op PC) is of dat het gebruikt wordt als voeding (die moet je dus niet hebben :)).
Ik heb de DAC van Amazon ontvangen en aangesloten. Dit is het model met de digitale Toslink-aansluiting.
Het geluid is echt prima en ook geen lipsync-problemen meer.

1 punt blijft over.
Ik kan vanuit windows geen volume aanpassingen doen op de betreffende DAC.
Is dit wel op 1 of andere manier te regelen? Via een windows-toolje? of heb ik dan een andere DAC nodig?
Of is er een DAC welke ook met een afstandsbediening word geleverd?

Meeste ideale is natuurlijk om gewoon volume control vanuit Windows te hebben...in de huidige situatie gebeurd er simpelweg niks wanneer het output-level naar de DAC word aangepast (zelf niet bij een MUTE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:43
Dat komt omdat je de boel optisch aangesloten hebt. Dan kun je alleen op de versterker het volume regelen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Aziraphale schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:01:
Dat komt omdat je de boel optisch aangesloten hebt. Dan kun je alleen op de versterker het volume regelen.
Ok, ik heb ook een analoge DAC laten komen.
Hiermee zal ik dus ook dit kunnen oplossen?

Zal er tussen optisch en analoog nog kwaliteitsverschil zitten?

[ Voor 9% gewijzigd door pitchdown op 20-04-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:43
pitchdown schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:02:
[...]

Ok, ik heb ook een analoge DAC laten komen.
Hiermee zal ik dus ook dit kunnen oplossen?

Zal er tussen optisch en analoog nog kwaliteitsverschil zitten?
Dat kan, afhankelijk van de kwaliteit/het type van de DAC. De optische variant is namelijk geen DAC, maar maakt gebruik van de DAC in je speakers.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Aziraphale schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:05:
[...]

Dat kan, afhankelijk van de kwaliteit/het type van de DAC. De optische variant is namelijk geen DAC, maar maakt gebruik van de DAC in je speakers.
Hoe word zo`n apparaat dan officieel benoemd?
Gaat het audio-verkeer heen en weer naar de speakers om de DAC in speakers aan te sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

DAC = Digitaal Analoog Convertor :). Gewoon een apparaatje van een digitaal signaal (pcm in principe) omzet naar analoog.

Een device dat via usb verbonden is en een digitale (en/of analoge) audio output heeft, zou je een externe geluidskaart kunnen noemen maar hipper is de term audio interface :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een HDMI splitter zou ook nog kunnen die zijn er met een optische uitgang. Moet er wel HDMI op de laptop zitten of via een hub met hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 20:54
Ik heb zelf ook actieve studio monitors staan op mijn bureau, die ook een digitale ingang hebben, en ook geen volumeversterking aan de voorkant. Je kunt dan idd niet het volume regelen via de PC, dat moet op de achterkant van de monitors, super irritant.
Ik heb dat zo geregeld:
USB dac met 3.5mm uitgang (ik heb zelf deze: https://hifimediy.com/pro...-usb-dac-es9018k2msa9023/) naar een analoge volumeregelaar (ligtt op de linker monitor, knop naar voren, kabels naar achteren https://www.bax-shop.nl/s...art-voor-desktop-speakers) en vanuit daar met tulpstekker naar mijn actieve monitoren.

De analoge volumeregelaar is niet perse nodig, want ik kan ook prima het volume regelen met de usb-dac via windows, maar het geeft een stuk meer precisie, ik vind de de stapjes van windows eigenlijk te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ramonlambal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:47:
Ik heb zelf ook actieve studio monitors staan op mijn bureau, die ook een digitale ingang hebben, en ook geen volumeversterking aan de voorkant. Je kunt dan idd niet het volume regelen via de PC, dat moet op de achterkant van de monitors, super irritant.
Ik heb dat zo geregeld:
USB dac met 3.5mm uitgang (ik heb zelf deze: https://hifimediy.com/pro...-usb-dac-es9018k2msa9023/) naar een analoge volumeregelaar (ligtt op de linker monitor, knop naar voren, kabels naar achteren https://www.bax-shop.nl/s...art-voor-desktop-speakers) en vanuit daar met tulpstekker naar mijn actieve monitoren.

De analoge volumeregelaar is niet perse nodig, want ik kan ook prima het volume regelen met de usb-dac via windows, maar het geeft een stuk meer precisie, ik vind de de stapjes van windows eigenlijk te groot.
Ik heb gemerkt dat ik toch graag een "analoge" DAC wilt ivm audio-control vanuit windows.
Ik heb de goedkope DAC via Aliexpress gekocht welke prima werkt.

Ik denk echter dat er nog wel kwaliteit verschil zit tussen de verschillende DAC`s?
Heeft iemand ervaring met een top-kwaliteit anloge dac welke ook werkt vanuit windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:42

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jazeker. En dat kan je zo gek maken als dat je wilt. Je kan er zomaar 2000 euro aan uitgeven als je wilt. Meer is ook mogelijk.
Maar je zit dan ondertussen wel een beetje in de "gesmeed door elfjes bij volle maan" categorie. Met andere woorden: een onnodig duur apparaat met hele goeie marketing maar niet met evenredig goeie prestaties.

Als je het hebt in de prijsklasse van zeg 40 tot 250 euro, dan zit je in de categorie waar spijkers met koppen worden geslagen. Daar zitten de verschillen, hoorbaar en onhoorbaar.

Maar het probleem is, dat vanachter mijn scherm moeilijk in is te schatten hoe goed jouw gehoor is, wat de audio eigenschappen van je kamer zijn en die van de gebruikte speakers. Dus ik ga even uit van het gemiddelde kamertje en mijn algemene kennis van dit soort speaker sets, zonder je oren mee te nemen als referentie kader:

In jouw kamer met die speakers ga je geen enkel verschil horen tussen een DAC van een paar tientjes of 1000 euro.

Je hebt nu dus een goedkope DAC van Ali, zeg je. Zonder daarvan de prijs of de specs te kennen, is het al snel mogelijk dat het apparaat wat @JvS aangaf al veel beter is: https://www.bax-shop.nl/e...esi-u24-xl#productreviews

Wil je iets minder uitgeven en toch nog iets een goede DAC, alleen analoog in en uit, in dit geval: Behringer UCA-222: https://www.bax-shop.nl/e...nger-uca222-usb-interface

Maar wees dus gewaarschuwd, als je pech hebt, hoor je geeneens het verschil. Heb je mazzel, dan wel.

Nog een opmerking: elke keer dat het geluid analoog wordt gemaakt en daarna een keer extra om wordt gezet van analoog naar digitaal, gaat dat op zekere hoogte ten koste van de kwaliteit. In een eerdere post las ik van iemand dat die Edifier speakers het analoge geluid eerst weer omzetten van analoog naar digitaal.
Als dat klopt (en dat zal redelijk zeker het geval zijn) dan heb je daar een extra D/A conversie in je traject zitten die je over kunt slaan als je het signaal digitaal aanbiedt bij je speakers.

Maar ook hier geldt: wellicht merk je het verschil niet eens.

Hetzelfde geldt voor de gebruikte analoge audio kabels. Daar zitten ook verschillen in. Zij het klein of voor jouw situatie totaal onnodig en onhoorbaar.

De optelsom van al deze verschillende zaken, kan heel misschien wél een merkbaar verschil opleren. Maar ik denk nog steeds niet in jouw situatie.

De grootste klapper in verschil zullen de speakers zelf zijn. Vrijwel altijd is dit de vuistregel: betere speakers, groot verschil.

Met andere woorden: Als je geld uit wilt geven aan het verbeteren van geluid, dan heb je de beste kans op verbetering door betere speakers te kopen in hogere prijsklassen als waar je nu in zit.

Daarnaast:
Als je het idee hebt dat je nu nog steeds naar slecht of vervormd geluid luistert, check dan eens of er in windows niet een vorm van audio processing aan staat, iets van een enhancer of hoe dat ook al weer werd genoemd. Die opties staan soms default aan (en wat mij betreft moeten die gewoon uit, altijd, want ze verkloten het geluid).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
remco_k schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:37:
Jazeker. En dat kan je zo gek maken als dat je wilt. Je kan er zomaar 2000 euro aan uitgeven als je wilt. Meer is ook mogelijk.
Maar je zit dan ondertussen wel een beetje in de "gesmeed door elfjes bij volle maan" categorie. Met andere woorden: een onnodig duur apparaat met hele goeie marketing maar niet met evenredig goeie prestaties.

Als je het hebt in de prijsklasse van zeg 40 tot 250 euro, dan zit je in de categorie waar spijkers met koppen worden geslagen. Daar zitten de verschillen, hoorbaar en onhoorbaar.

Maar het probleem is, dat vanachter mijn scherm moeilijk in is te schatten hoe goed jouw gehoor is, wat de audio eigenschappen van je kamer zijn en die van de gebruikte speakers. Dus ik ga even uit van het gemiddelde kamertje en mijn algemene kennis van dit soort speaker sets, zonder je oren mee te nemen als referentie kader:

In jouw kamer met die speakers ga je geen enkel verschil horen tussen een DAC van een paar tientjes of 1000 euro.

Je hebt nu dus een goedkope DAC van Ali, zeg je. Zonder daarvan de prijs of de specs te kennen, is het al snel mogelijk dat het apparaat wat @JvS aangaf al veel beter is: https://www.bax-shop.nl/e...esi-u24-xl#productreviews

Wil je iets minder uitgeven en toch nog iets een goede DAC, alleen analoog in en uit, in dit geval: Behringer UCA-222: https://www.bax-shop.nl/e...nger-uca222-usb-interface

Maar wees dus gewaarschuwd, als je pech hebt, hoor je geeneens het verschil. Heb je mazzel, dan wel.

Nog een opmerking: elke keer dat het geluid analoog wordt gemaakt en daarna een keer extra om wordt gezet van analoog naar digitaal, gaat dat op zekere hoogte ten koste van de kwaliteit. In een eerdere post las ik van iemand dat die Edifier speakers het analoge geluid eerst weer omzetten van analoog naar digitaal.
Als dat klopt (en dat zal redelijk zeker het geval zijn) dan heb je daar een extra D/A conversie in je traject zitten die je over kunt slaan als je het signaal digitaal aanbiedt bij je speakers.

Maar ook hier geldt: wellicht merk je het verschil niet eens.

Hetzelfde geldt voor de gebruikte analoge audio kabels. Daar zitten ook verschillen in. Zij het klein of voor jouw situatie totaal onnodig en onhoorbaar.

De optelsom van al deze verschillende zaken, kan heel misschien wél een merkbaar verschil opleren. Maar ik denk nog steeds niet in jouw situatie.

De grootste klapper in verschil zullen de speakers zelf zijn. Vrijwel altijd is dit de vuistregel: betere speakers, groot verschil.

Met andere woorden: Als je geld uit wilt geven aan het verbeteren van geluid, dan heb je de beste kans op verbetering door betere speakers te kopen in hogere prijsklassen als waar je nu in zit.

Daarnaast:
Als je het idee hebt dat je nu nog steeds naar slecht of vervormd geluid luistert, check dan eens of er in windows niet een vorm van audio processing aan staat, iets van een enhancer of hoe dat ook al weer werd genoemd. Die opties staan soms default aan (en wat mij betreft moeten die gewoon uit, altijd, want ze verkloten het geluid).
Bedankt voor je uitgebreidde uitleg!

In diezelfde prijsklasse....
Welke usb-c variant met jack-uitgang raad je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Als je de grote jacks bedoeld: Die ESI van @JvS .
Vermijdt het gebruik van minijacks. Daar is altijd geklooi mee na enige tijd.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
remco_k schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:49:
Als je de grote jacks bedoeld: Die ESI van @JvS .
Vermijdt het gebruik van minijacks. Daar is altijd geklooi mee na enige tijd.
Deze heeft geen USB-c aansluiting toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

pitchdown schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:08:
[...]
Deze heeft geen USB-c aansluiting toch??
Klopt. En ook daar was al aan gedacht:
:)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
remco_k schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:11:
[...]

Klopt. En ook daar was al aan gedacht:

[...]

:)
Zelf kwam ik op deze uit:

https://www.bax-shop.nl/e...2-out-usb-audio-interface

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Die is prima. Metingen kan je hier vinden: https://www.audiosciencer...rface-gen-3-review.10187/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

https://www.bax-shop.nl/v...umc22-usb-audio-interface

Deze gebruik ik zelf in combinatie met mijn actieve monitor speakers bij mn pc (Adam audio T5V). Is wat goedkoper, maar is een uitstekende audio interface :).

Ik denk dat zelfs die Behringer U-CONTROL UCA222 USB-interface van 28 piek prima klinkt, maar ik vind het niet chill dat daar vaste kabels aan zitten en hij "voelt" een beetje cheap op de plaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

JvS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:11:
Ik denk dat zelfs die Behringer U-CONTROL UCA222 USB-interface van 28 piek prima klinkt, maar ik vind het niet chill dat daar vaste kabels aan zitten en hij "voelt" een beetje cheap op de plaatjes :)
Haha, ja. Daar ik het mee eens. Maar dat is dan ook slechts het estetische plaatje. Ik heb die UCA222 op verschillende plekken in gebruik, totaal 4 stuks. Alle 4 op professioneel vlak. Voor hun prijs: Audiotechnisch zijn ze prima, bouwkwaliteit ook.

Er is één nadeel bij deze dingen en dat is als je ze als opname device gebruikt, dat ze meestal default in Windows als mono device en als microfoon in je systeem zitten, dus je moet ze even eenmalig handmatig stereo configen en het opname volume niet te hoog zetten.
Bij playout is dit probleem er niet, dacht ik.

Ik heb zelf de grotere broer van die van jouw in gebruik: https://www.bax-shop.nl/e...c1820-usb-audio-interface vanwege meer connectivity opties.

Ik heb hier alleen al heel snel last van het typische Behringer (lees: low budget) probleem en dat is dat de draaiknoppen al binnen een jaar hoorbaar licht zijn gaan kraken, terwijl het apparaat in mijn kantoor staat en niet perse heel vuil wordt ofzo.
Dit is zeker merkbaar als ik hem een week niet heb gebruikt en dan voor het eerst weer aan een knopje draai. Dan is het daarna wel weer weg.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
remco_k schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:24:
[...]

Haha, ja. Daar ik het mee eens. Maar dat is dan ook slechts het estetische plaatje. Ik heb die UCA222 op verschillende plekken in gebruik, totaal 4 stuks. Alle 4 op professioneel vlak. Voor hun prijs: Audiotechnisch zijn ze prima, bouwkwaliteit ook.

Er is één nadeel bij deze dingen en dat is als je ze als opname device gebruikt, dat ze meestal default in Windows als mono device en als microfoon in je systeem zitten, dus je moet ze even eenmalig handmatig stereo configen en het opname volume niet te hoog zetten.
Bij playout is dit probleem er niet, dacht ik.

Ik heb zelf de grotere broer van die van jouw in gebruik: https://www.bax-shop.nl/e...c1820-usb-audio-interface vanwege meer connectivity opties.

Ik heb hier alleen al heel snel last van het typische Behringer (lees: low budget) probleem en dat is dat de draaiknoppen al binnen een jaar hoorbaar licht zijn gaan kraken, terwijl het apparaat in mijn kantoor staat en niet perse heel vuil wordt ofzo.
Dit is zeker merkbaar als ik hem een week niet heb gebruikt en dan voor het eerst weer aan een knopje draai. Dan is het daarna wel weer weg.
Ik heb de volgende 2 via ali ontvangen:

https://nl.aliexpress.com...mCtj&gatewayAdapt=glo2nld

Zou bv de eerste een concurrent product zijn t.o.v. de eerder genoemde devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Alles met minijack (3,5mm) zie ik niet als concurrerend product met iets wat cinch of jack of nog betere aansluitingen heeft.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
10x dit!
Die man heeft eindeloos veel converters getest en het blijkt dat je voor onder de 100 euro DACs kunt kopen die niet onderdoen voor DACs die voor duizenden euros worden verkocht.

Zie dit grafiekje.
https://www.audiosciencer...view-pro-tools-png.41081/

Alles vanaf het hogere groen is in principe helemaal prima voor je set. En er zitten een paar verassingen in het hoogste blauwe segment. Daar zitten een paar interfaces die echt heel betaalbaar zijn terwijl er lager scorende interfaces tussen staan die 10x duurder zijn. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
pitchdown schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:32:
[...]

Ik heb de volgende 2 via ali ontvangen:

Zou bv de eerste een concurrent product zijn t.o.v. de eerder genoemde devices?
Die dingen zijn gemaakt om koptelefoons mee aan te sturen en niet om een line-level signaal naar je speakers te sturen. Verre van optimaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
remco_k schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:37:
Heb je enig bewijs dat dit aan de hand is met kabels die niet voor 0.2 cent bij Ali te koop zijn?
Want volgens mij is het een onzinuitspraak voor serieuze kabels en die kun je krijgen voor pakumbeet een euro per meter. Plak daar een paar redelijke stekkers aan en een goede professionele audio kabel kost dan minder dan 5 euro. En alle kabels daarboven zijn bijna allemaal een meerprjs op die 5 euro die de fabrikanten in hun zak kunnen stekjen zonder dat je daar echt iets voor terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

koelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:44:
[...]

Heb je enig bewijs dat dit aan de hand is met kabels die niet voor 0.2 cent bij Ali te koop zijn?
Want volgens mij is het een onzinuitspraak
Waarom moet IK met bewijs komen? Wat schrijf ik dan zo erg (fout?) wat volgens jouw zulke grote onzin is dat er meteen maar bewijs geleverd moet gaan worden?

Ik doe een inschatting van de situatie van TS. Dat het om een inschatting gaat is in mijn hele post heel erg duidelijk.
Ik ga er van uit dat hij nu niet kabels van 0.2 cent van Ali gebruikt maar al reeds iets van enig fatsoen heeft van echt koper en van tenminste een paar euro. Die hele 0.2 cent reeks komt niet eens in me op en het verbaast me enigszins dat je het idee hebt dat ik daarop doel.

Dus met deze achtergrond, is het nog steeds onzin waar bewijs bij nodig is?

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 11-05-2023 18:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:08:
[...]

Waarom moet IK met bewijs komen? Wat schrijf ik dan zo erg (fout?) wat volgens jouw zulke grote onzin is dat er meteen maar bewijs geleverd moet gaan worden?
Omdat JIJ de claim maakt.
En die claim is ook ongelovelijk vaak ontkracht.
Dus kom maar op met dat bewijs! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:08:

Ik ga er van uit dat hij nu niet kabels van 0.2 cent van Ali gebruikt maar al reeds iets van enig fatsoen heeft van echt koper en van tenminste een paar euro. Die hele 0.2 cent reeks komt niet eens in me op en het verbaast me enigszins dat je het idee hebt dat ik daarop doel.
Alsie al redelijke kabels heeft dan gaan andere kabels dus niks helpen. Alle serieuze tests (en niet 'wij van wc-eend' of zivereren maankabelbverkopertests) wijzen dat uit.

En die 0.2cent kabel van AliExpress is zowat de enige soort kabel die de pret kunnen drukken. Maar die voldoen gewoon niet aan wat je redelijkerwijs van een kabeltje mag verwachten.
Overigens worden die 0.2cent kabels soms ook bij de apparatuur zelf geleverd, dus je komt ze nog wel eens tegen. En sommige schimmige hifi zaken weten dat soort kabel voor hele euro's te slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

koelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Alsie al redelijke kabels heeft dan gaan andere kabels dus niks helpen.
Dat is exact wat ik schrijf, dus waarom hebben we deze discussie? Dus we zijn het eens en wat is dan precies nog je probleem?

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 11-05-2023 20:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:40:
[...]

Dat is exact wat ik schrijf, dus waarom hebben we deze discussie? Dus we zijn het eens en wat is dan precies nog je probleem?
Nou, de discussie is dat de kabels (of pluggen) wel echt ontzeeeettend gortig moeten zijn wil je daar slecht geluid door krijgen. :)
En ook dat een goede kabel niet duur hoeft te zijn, maar dat was meer zijdelings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

koelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Nou, de discussie is dat de kabels (of pluggen) wel echt ontzeeeettend gortig moeten zijn wil je daar slecht geluid door krijgen. :)
Leuk en aardig maar ik doe die claim echt nergens hoor...

[ Voor 68% gewijzigd door remco_k op 11-05-2023 21:00 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Jij quote dit van mij
Ik schrijf juist hier dat het verschil heel klein of onhoorbaar gaat zijn... dat is precies wat jij ook zegt. :? :? :?

Dus nogmaals, wat is je probleem?

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 11-05-2023 20:51 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Dus nogmaals, wat is je probleem?
Nou, eigenlijk dat je insinueerd dat er uberhaupt hoorbare verschillen kunnen zijn tussen (niet kapotte) kabels van redelijke kwaliteit.
Ik zeg dus dat kabels echt van een bijzonder lage kwaliteit moeten zijn wil je het verschil uberhaupt kunnen horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

koelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:31:
[...]
Nou, eigenlijk dat je insinueerd dat er uberhaupt hoorbare verschillen kunnen zijn tussen (niet kapotte) kabels van redelijke kwaliteit.
En dat klopt, die zijn er. Onder de juiste omstandigheden zijn die verschillen zelfs overduidelijk. Zie 2 voorbeelden hieronder. Maar bij de ts, zoals ik al schreef, zal het wellicht niet of nauwelijks uitmaken.
Ik zeg dus dat kabels echt van een bijzonder lage kwaliteit moeten zijn wil je het verschil uberhaupt kunnen horen. :)
Inmiddels bekruipt mij het gevoel dat je hier koste wat het kost je gelijk wilt halen over een onderwerp waar we het over eens zijn, maar jij al mijn posts in dit topic gewoon niet goed leest of interpreteerd, want we zeggen de hele tijd hetzelfde.

Nu maak jij weer de draai naar kabel van bijzonder slechte kwaliteit, zeg die van 0.2 cent van Ali. Nogmaals, nergens heb ik bedoeld met zulke crap iets te willen vergelijken, dus stop maar met het bijhalen van iets waar ik niets over zeg. Dus nogmaals: Ik heb het niet over dit segment kabels. En ik zie hieraan dat jij gefixeerd bent op het kwalitatieve deel en de prijs van de kabel.

Ik heb het niet alleen maar over verschillen in kabel prijs/kwaliteit maar ook over andere zaken zoals: soorten kabels, lengte en connectoren gebruiken.

Hier zit je misvatting. Je denkt dat het alleen maar over kwaliteit en prijs gaat. Dat gaat het niet. Lengte, connectoren en type bekabeling zijn ook parameters die meewegen. En laten dat, bij langere stukken, nou toevallig hele belangrijke zijn.

Paar voorbeelden:

1. Misschien gebruikt de ts wel kabels van 5 meter lang. Stel die kabel is goed als hij 75cm lang is, maar bij 5 meter gaan tekortkomingen echt wel merkbaar zijn, een iets duurdere (geen elfje bij volle maan) kabel geeft je al snel merkbare verbetering en betere weerstand tegen invloeden van buitenaf. Zoals van een mobiele telefoon die op de kabel ligt en aan het onderhandelen is met een GSM mast 2km verder. En voor dat laatste probleem: dan helpt dat iets duurdere kabeltje zelfs bij 75cm al flink. Hij klinkt niet beter, maar hij is beter bestand tegen negatieve invloeden van buitenaf.

2. Over invloeden van buitenaf gesproken, als ts cinch bekabeling gebruikt (of ongebalanceerde bekabeling met andere pluggen en aansluitingen) en hij heeft de mogelijkheden om dingen met een gebalanceerd signaal en pluggen aan te sluiten middels b.v. TRS of XLR connectoren, dan heb je een significant verschil in snr en invloeden van buitenaf t.o.v. ongebalanceerde bekabeling en signaal. Dat is bij lange stukken kabel dé manier om dingen goed te hebben én houden, maar ook bij korte bekabeling van 75cm.

Maar ik zal het voor de zekerheid nog maar even herhalen: deze 2 punten zijn zonder enige moeite aantoonbaar. Voor iedereen. Maar in de situatie van ts is het verschil ervan mogelijk niet of nauwelijks merkbaar en dat hangt dus heel erg van zijn situatie en gebruikte spullen af.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
pitchdown schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:26:
[...]

Ik heb gemerkt dat ik toch graag een "analoge" DAC wilt ivm audio-control vanuit windows.
Ik heb de goedkope DAC via Aliexpress gekocht welke prima werkt.

Ik denk echter dat er nog wel kwaliteit verschil zit tussen de verschillende DAC`s?
Heeft iemand ervaring met een top-kwaliteit anloge dac welke ook werkt vanuit windows?
Kijk eens bij Chord. Dat is behoorlijk top end en daar kun je het zo duur maken als je wilt. Nu zijn die Edifiers niet top end dus is een hele dure DAC niet zinvol. De Chord Mojo 2 is wel een mooie DAC die je ook portable kunt gebruiken met je smartphone en een paar in ears. Het nadeel is wel dat wanneer je eenmaal goed geluid kent je extra kritisch wordt op matig spul.

Tussen DAC's zit een groot verschil in kwaliteit Zoals ook uit de link van Audiosciencereview blijkt.

https://chordelectronics.co.uk/mojo-2

[ Voor 10% gewijzigd door CR2032 op 11-05-2023 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
remco_k schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:38:
1. Misschien gebruikt de ts wel kabels van 5 meter lang. Stel die kabel is goed als hij 75cm lang is, maar bij 5 meter gaan tekortkomingen echt wel merkbaar zijn,
Dan zou ik toch echt overwegen om een paar euries meer uit te geven voor een redelijke kabel. Een koperen kabel die bij 5 meter een duidelijke verandering in het geluid teweegbrengt is niet eens baseline goede engineering. Het is borderline oplichting en eigenlijk net iets erger.

Je hebt van Belden prima audiokabels die hooguit een paar euro per meter kosten en die echt geen verandering aan het audio teweegbrengen bij 5 meter. Plak daar een paar neutrix pluggen op en ik denk niet dat je ooit hoorbare problemen gaat ervaren.
2. Over invloeden van buitenaf gesproken, als ts cinch bekabeling gebruikt (of ongebalanceerde bekabeling met andere pluggen en aansluitingen) en hij heeft de mogelijkheden om dingen met een gebalanceerd signaal en pluggen aan te sluiten middels b.v. TRS of XLR connectoren, dan heb je een significant verschil in snr en invloeden van buitenaf t.o.v. ongebalanceerde bekabeling en signaal. Dat is bij lange stukken kabel dé manier om dingen goed te hebben én houden, maar ook bij korte bekabeling van 75cm.
De hoeveelheid EM straling die nodig is om door een goed geshielde geleider te komen is behoorlijk groot. Gebalanceerd wordt daarom vooral in uiterst uitdagende situaties gebruikt zoals studio's, theaters en concerten. En dan vooral ook vanwege de laaaange lengtes. 50 meter audiokabel is niet raar in die wereld. En dat x80 want er loopt dan niet een enkel kabeltje. De stroomkabels voor de apparatuur (tientallen kW's) en licht lopen dan vaak langs de audiokabels en dan blijft met die kabels alsnog het SNR hoog genoeg om goed mee te werken..
Je hebt het met gebalanceerd dus over een superverbinding die de meest wanstaltigste situaties overleeft. Maar die situaties doen zich niet voor in een huiskamer. Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar als je zoveel EM straling thuis hebt als wat zich op een concert afspeelt dan heb je een ander probleem.

Ik denk niet dat gebalanceerde interconnects voor een hi-fi set veel gaan uithalen tenzij je pal onder een spanningsmast woont ofzo. De ruisnivo's van de diverse componenten zijn meestal aanzienelijk hoger dan wat een goed geshielde ongebalanceerde kabel oppikt.
Zelf met een relatief el-cheapo kabel (Devine van Bax-Shop. Ja, echt, je mag me schieten :X ) met vreselijk slechte shield haal ik 110+dB op line nivo. De kabel is ong 3 meter en ook nog eens lekker opgebost zodat het een mooie antenne vormt. En wat ik dan zie is vooral 50Hz brom omdat die kabels langs een hele hoop voedingen loopt (totaal niet een typische hi-fi setup).

Ik wil je er verder op wijzen dat het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd niks met de kabelkwaliteit zelf te maken heeft. Het is een bepaalde constructie van overdracht. De kabels die voor gebalanceerde verbindingen worden gebruikt zijn niet anders dan ongebalanceerde kabels. Er zitten potentieel meer aders in maar de kwaliteit van de aders en de schielding is hetzelfde / kan hetzelfde zijn.
De voordelen die je hier noemt komen voort uit de manier waarop je een kabel gebruikt en niet uit de specs van de kabel zelf. Je zou ook een gebalanceerde constructie kunnen maken die bestaat uit 2x een ongebalanceerde kabel i.p.v. een enkele kabel met een extra ader. Werkt net zo goed.
Maar ik zal het voor de zekerheid nog maar even herhalen: deze 2 punten zijn zonder enige moeite aantoonbaar. Voor iedereen.
Zonder enige moete zeg je? Dan moet het triviaal zijn om daar een audio-opname van te maken, toch?
Ik wacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CR2032 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 22:39:
De Chord Mojo 2 is wel een mooie DAC die je ook portable kunt gebruiken met je smartphone en een paar in ears.
Die Mojo 2 van 600 euro scoort een beetje minder dan bijvoorbeeld een SMSL SU-1 die je voor 80 euro kunt krijgen... 8)7

https://www.audiosciencer...c-review-2023-png.280772/
https://www.audiosciencer...-stereo-dac-review.44029/

Als je het mij vraagt kun je die 500 euro verschil beter aan andere zaken uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
ramonlambal schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:47:
Het eigenlijke probleem is denk ik dat de windows mixer niet in dB werkt.
Aan de bovenkant is er dan teveel precisie (om 6dB te verlagen moet je de slider op de helft zetten en dan ben je dus al de heft van de range kwijt).
En aan de onderkant heb je inderdaad te weinig resolutie op die slider om kleine veranderingen te maken.
Ik erger me hier al een paar decennia aan.,., :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

koelpasta schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:30:
[...]
Zonder enige moete zeg je? Dan moet het triviaal zijn om daar een audio-opname van te maken, toch?
Ik wacht. :)
Het is goed met je, ik ga niet meer op je in. Je blijft dingen maar verdraaien en woorden in mijn mond leggen en je interpretatie van mijn teksten naar je eigen hand zetten. En dat terwijl we, ook nu nog, nog steeds dezelfde mening over zaken hebben. Ik vind het echt heel bijzonder.

Zoals ik al zei, voor ik denk de 5e keer nu, het zal voor ts niet of nauwelijks uitmaken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
koelpasta schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:11:
[...]

Die Mojo 2 van 600 euro scoort een beetje minder dan bijvoorbeeld een SMSL SU-1 die je voor 80 euro kunt krijgen... 8)7

https://www.audiosciencer...c-review-2023-png.280772/
https://www.audiosciencer...-stereo-dac-review.44029/

..
Staar je niet blind op die ene tester van ASR. Er is genoeg kritiek op zijn manier van meten dat die niet verifieerbaar zijn. Daar reageert hij ook bijzonder giftig op. Maar dat is iets voor een ander topic. De veel duurdere Chord Qutest heeft hij als toen een van de allerbeste DAC's ooit getest. Terwijl deze bijna hetzelfde is als juist ja, de Mojo.

Met testen is het zoveel als meerdere testen lezen en daar het gemiddelde van nemen. :)
https://hifi.de/test/chord-mojo-2-test-90476

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
remco_k schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:43:
Zoals ik al zei, voor ik denk de 5e keer nu, het zal voor ts niet of nauwelijks uitmaken.
Ja, maar wanneer maakt het wel uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CR2032 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:43:
[...]

Staar je niet blind op die ene tester van ASR. Er is genoeg kritiek op zijn manier van meten dat die niet verifieerbaar zijn.
Volges mij zijn zn SINAD tests vrij duidelijk, toch? Ik las laatst wel kritiek op zn koptelefoonreviews maar volgens mij zijn die DAC reviews een vrij goede indicatie van de eigenlijke kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Sorry hoor, maar dit is een puur subjectieve 'test' met uitspraken als ' Der Bass am Anfang erhält mit dem Chord Mojo 2 viel mehr Textur und Körper'. Ik bedoel, als je nog steeds in dit type review trapt dan heb ik nog een brug te koop als je geinteresseerd bent... :)

Beide quests scoren op een objectieve test van ASR slechter dan die interface van 80 euro..
Het verscil is dan niet erg groot maar de qutest ligt dichter bij die el-cheapo qua specs dan de mojo 2.
Het verschil tussen de qutest en de mojo 2 is op zich ook niet zo groot, 6dB. Maar de prijs van de qutest is wel 1.5 x de mojo 2 en 15x die SU-1 .
Chord Qutest heeft hij als toen een van de allerbeste DAC's ooit getest.
Ja, dat kan toch? Hij test DACs alsie ze binnenkrijgt en er kan prima een moment zijn geweest dat die qutest een van de allerbesten is die op dat moment tussen zijn geteste DACs zat. Je moet denk ik ook niet naar de subjectieve uitspraken luisteren maar zelf de meetdata die hij produceert interpreteren.

Het lijkt me dan, op basis van zn meetdata, dat je verder moet kijken dan die chords. De lijst met gemeten DACs is ondertussen groot en er zijn denk ik betere interfaces te vinden voor een lagere prijs, met die SU-1 als uitschieter omdat die zowel beter scoort als ook vele malen goedkoper is.
Waarom zou je dan nog specifiek voor die vrij dure Mojo 2 gaan? :? Ben je dan niet in de prijs-val aan het trappen? Dat meer duurder ook meer beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:11:
https://www.bax-shop.nl/v...umc22-usb-audio-interface

Deze gebruik ik zelf in combinatie met mijn actieve monitor speakers bij mn pc (Adam audio T5V). Is wat goedkoper, maar is een uitstekende audio interface :).

Op zich heeft behringer soms dingen die erg goed klinken. Waar het vaak ophoudt is de levensduur/componentenkwaliteit.
Ik heb hier al een paar jaar een XR-12 mixer staan staan en dat ding vertoont hoe langer hoe meer mankementen. En dat is mn algemene ervaring met het gebruik van behringer spul door de jaren heen. Het blijken vaak onbetrouwbare apparaten. En als dat een kritiek puntje is dan kun je mijns inziens beter een beetje meer upmarket shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
koelpasta schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 11:28:
[...]

Volges mij zijn zn SINAD tests vrij duidelijk, toch? Ik las laatst wel kritiek op zn koptelefoonreviews maar volgens mij zijn die DAC reviews een vrij goede indicatie van de eigenlijke kwaliteit.
Ook niet. Zijn testopstelling is nog altijd onduidelijk, hoe heeft hij zijn akoestiek ingericht.

Ik staar mij liever nooit blind op 1 reviewer, dus ook niet die Duitse tester. Lees liever meerdere reviews en pak dan het gemiddelde.

Op YouTube is voor TS genoeg te vinden, zoals door John Darko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CR2032 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:29:
Ook niet. Zijn testopstelling is nog altijd onduidelijk, hoe heeft hij zijn akoestiek ingericht.
Huh? Zn sinad metingen raken volgens mij geen speaker aan. Hij meet direct het analoge signaal dat uit de DAC komt. Andere metingen die hij doet (koptelefoons, monitors) neem ik met een korreltje zout. Maar die testopstellingen legt hij wel gewoon uit voorzover ik zag.
Ik staar mij liever nooit blind op 1 reviewer, dus ook niet die Duitse tester. Lees liever meerdere reviews en pak dan het gemiddelde.
Nou ja, op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk dat je niet op 1 persoon gokt, maar aan die hi-fi praatjes van 'diepere bas' etc heb je echt helemaal niks. Dit zijn uitspraken die al 40~50 jaar worden gedaan(!!) in hi-fi blaadjes (en later hi-fi reviewsites) en ondertussen hadden we dus bassen moeten hebben die zo diep waren dat ze in japan aardbevingen veroorzaken en hoog dat zo crispy is dan je er eieren op kunt bakken. Ik zweer je, de localisatie in het stereoveld zou ondertussen zowat zwarte gaten moeten ontwikkelen op de posities van de instrumenten,...
En daarnaast zijn er op youtube echt een hele zwik aandachts-trollen (b.v. Jay's iyagi) of mensen met een eigenbelang (b.v. PS Audio) die je tegenkomt.
Het is voor het overgrote deel, om het op zn hollands te zeggen, gelul.

Vandaar dat ik zelf, en dan vooral bij een onderwerp als signaalintegriteit/kwaliteit, het liefst metingen zie. Puur subjectieve beoordeling kijk ik niet eens naar, valt gelijk af. Te onbetrouwbaar, ook als je een gemiddelde neemt van veel van dat soort beoordelingen. De enige subjectieve ervaring die ik meeneem is mijn eigen subjectieve ervaring. En zelfs daarvan weet ik dat er beperkingen aan zitten qua positie, acoustiek, bias en toevallige toestand van mn gehoor. Maar ik weet ook dat die reviewers hier ook mee te maken hebben en ik weet ook dat ze vaak veel van dit soort problemen totaal niet onderkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@koelpasta Metingen en luisterervaringen van iemand anders opstelling zegt vaak weinig. Daarom werken review gemiddelden altijd aardig goed. Van reviewers die niet alleen advertorials schrijven dan wel. Het soms wat bloemige taalgebruik hoort er ook wel wat bij.

Het beste is altijd om zelf je metingen doen, je inlezen over akoestiek in een kamer en de grens trekken hoever je wilt gaan zoals DSP of niet. Met een Umik microfoon en REW kom je al een heel eind.

on topic
Een DragonFly USB DAC is voor TS een prima oplossing.
https://www.audioquest.com/dacs/dragonfly/dragonfly-red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Dit is niet echt wat TS nodig heeft.
TS heeft een line uitgang nodig voor zn speakers, het ding dat je aanraad heeft echter een koptelefoonversterkeruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
koelpasta schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Dit is niet echt wat TS nodig heeft.
TS heeft een line uitgang nodig voor zn speakers, het ding dat je aanraad heeft echter een koptelefoonversterkeruitgang.
Werkt prima, TS heeft actieve speakers.
DragonFly is specifically designed to connect to external audio devices, such as headphones, powered desktop speakers, complete audio/video systems, and iOS and Android mobile devices.

https://www.audioquest.com/dacs/dragonfly/faqs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:08:
@koelpasta Metingen en luisterervaringen van iemand anders opstelling zegt vaak weinig. Daarom werken review gemiddelden altijd aardig goed. Van reviewers die niet alleen advertorials schrijven dan wel. Het soms wat bloemige taalgebruik hoort er ook wel wat bij.
Dat het bloemige taalgebruik erbij hoort vind ik totale onzin. Het zijn loze woorden die echt helemaal niks helpen om je te informeren. Het wordt enkel gedaan om je ervan te overtuigen om zonder goede reden afstand te doen van je geld. In veruit de meeste gevallen gaat het ook om een vorm van zelfbedrog bij de reviewer. Als je iets nieuws reviewt dan luister je ook aandachtiger en dan denk je details te horen die er eerder niet inzaten. Maar ze zaten er al in alleen was de reviewer vergeten te luisteren. Door de test met het nieuwe product forceert de persoon zichzelf weer aandachtig te luisteren en dan komen er opeens diepe bassen uit en ongelovelijke plaatsing, etc, etc, etc,,. het zegt dus helemaal niks behalve dat je dan weet dat de reviewer zn biassen negeert en dus gewoon uit zn nek aan het lullen is...
Het beste is altijd om zelf je metingen doen, je inlezen over akoestiek in een kamer en de grens trekken hoever je wilt gaan zoals DSP of niet. Met een Umik microfoon en REW kom je al een heel eind.
Ja, acoustiek is dan weer zo'n dingetje waar bij de meesten wel de meeste winst behaald kan worden. Speakers zijn ook zo'n dingetje, maar acoustiek is bijna altijd het ondergeschoven kindje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:23:
Werkt prima, TS heeft actieve speakers.
Ja, en dat is een Line ingang en geen koptelefoon. 8)7
Daar plak je een Line uitgang tegenaan en geen koptelefoonversterker. ;w

(Edit: even wat opgezocht over de dragonfly red, maar die haalt gewoon nog niet eens de 16 bits van CD geluid qua ruisnivo. Niet echt denderend, zelfs voor die prijs. https://www.audiosciencer...d-and-dragonfly-red.5977/ )

[ Voor 35% gewijzigd door koelpasta op 14-05-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
Hier nog een review die gehakt maakt van de dragonfly als Line source:
https://www.stereophile.c...da-converter-measurements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@koelpasta Goed lezen, de fabrikant geeft in de specs aan dat deze ook als line-level device werkt.

Negatieve reviews zijn er altijd wel te vinden, dat zegt mij helemaal niks. Kijk naar het gemiddelde.
Je laatste link uit 2014 gaat trouwens over een oud model. Dragonfly brengt ook firmware updates uit.

Ik heb zelf geen Dragonfly maar zit er wel aan te denken in combinatie met studio monitors. Goed merk, goede reputatie van support ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:08:
@koelpasta Goed lezen, de fabrikant geeft in de specs aan dat deze ook als line-level device werkt.

Negatieve reviews zijn er altijd wel te vinden, dat zegt mij helemaal niks. Kijk naar het gemiddelde.
Deze review doet in ieder geval metingen... Maar goed, als het niet om hetzelfde model gaat dan gaat het natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Niet online
CR2032 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:08:
Je laatste link uit 2014 gaat trouwens over een oud model. Dragonfly brengt ook firmware updates uit.
Grappig dat je dat zegt :)
De nieuwste is de Dragonfly Cobalt en die meet slechter dan die Red...
https://www.audiosciencer...-headphone-adapter.23015/
En hij is ook nog duurder.,,

[ Voor 9% gewijzigd door koelpasta op 15-05-2023 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aangezien topic starter zich helemaal niet meer mengt in dit topic en het verder sindsdien uitgelopen is op vooral een welles-nietes discussie, gaat het topic bij deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.