Gasloze caravan - energie meten en 'piep systeem' voor 16A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-06 18:12
Beste allen,

Ik ben een projectje gestart om op de camping ook van het gas af te gaan. Ik heb een oventje en een simpel Inductiekookplaatje gekocht. Maar die nemen op max al 1500 + 2900 Watt, en de hele caravan is ± 3500 W. (16A *220 volt). Voeg daar een koffie apparaat, melkschuimer en koelkast aan toe en je snap de uitdaging, om van de waterkoker nog te zwijgen :-)

Dit is de 'meterkast':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdN9MZyAHspV8Q2fVHJhS2vzGEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uAr6XfDTSaPaoLimpNytF53d.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik zou willen voor mijn caravan;
  • Een DIN module 1 unit breed
  • Een extern goedkoop low-power scherm voor lezen wattage.
  • Piepssteem bij bijvoorbeeld 3000 W.
Dus voor de verandering wil ik eens niet zelf bouwen met raspberries en zo.

Ik zit te denken aan zo'n soort ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv06910QskVkydOgHtYuyrt_QOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tKLnoqImlMFgetgJMKhGabVM.png?f=fotoalbum_large

Iemand hier al eens zoiets geknutseld?

[ Voor 20% gewijzigd door Plaffie_NL op 16-04-2023 22:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:36
Daar gebruik ik dit voor. Eenvoudig aan te sluiten dmv een CT-klem op de desbetreffende groep.

https://aliexpress.com/item/4000155280122.html

Omvat een alarmfunctie en het bereik kun je zelf instellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 18-04-2023 08:07 . Reden: Link opgeschoond ]

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-06 20:11
Leuk projectje. Toch even als advocaat van de duivel: waarom wil je dit? Uit principe neem ik aan, of voor extra ruimte in de disselbak? Want het lijkt me nogal een gedoe en geregel, plus dat ik op steeds meer campings zie dat je per kWh moet gaan betalen. Of gooi je (later) nog een zonnepaneel op 't dak?

Ik heb zelf twee jaar geleden m'n elektrische kookplaatje gedumpt en doe op vakantie het koken nu 100% op de skottelbraai, vandaar mijn interesse ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:48
Een deel kan je met een Shelly Pro 1PM, maar dat is zonder scherm.
Als je een tablet oid hebt, kan je het wel volgen. Nadeel is wel dat Shelly out of the box geen notificaties in de app heeft. Wel een api/webhooks, maar dan moet je toch gaan ‘knutselen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Hoe zit het tegenwoordig met de maximale aansluiting op campings.

Met de camper ben ik in Italië, (wel vaak de wat kleinere campings) vaak aangewezen op 10A, 6A en 1x zelfs nog iets kleinere aansluiting.

Als dit een stacaravan is, of je komt altijd op de grotere campings waar vaak 16A beschikbaar is maakt bovenstaande natuurlijk niet uit.

[ Voor 25% gewijzigd door S-te-fan op 17-04-2023 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Stalensnuitje schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:21:
Leuk projectje. Toch even als advocaat van de duivel: waarom wil je dit? Uit principe neem ik aan, of voor extra ruimte in de disselbak? Want het lijkt me nogal een gedoe en geregel, plus dat ik op steeds meer campings zie dat je per kWh moet gaan betalen. Of gooi je (later) nog een zonnepaneel op 't dak?

Ik heb zelf twee jaar geleden m'n elektrische kookplaatje gedumpt en doe op vakantie het koken nu 100% op de skottelbraai, vandaar mijn interesse ;)
Yep, princype kwestie en hobby. Ik wil er straks ook zonnepanelen op leggen, en ik wil kijken of ik mijn gezin kan leren met energie om te gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plaffie_NL
Deshmir schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:27:
Een deel kan je met een Shelly Pro 1PM, maar dat is zonder scherm.
Als je een tablet oid hebt, kan je het wel volgen. Nadeel is wel dat Shelly out of the box geen notificaties in de app heeft. Wel een api/webhooks, maar dan moet je toch gaan ‘knutselen’.
Hee, thanks. Da's een mooi. Wel een beetje duur ding maar goed hint. Heb je 'm zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zonnepanelen is leuk, maar de camping is dan je energieleverancier, en verwacht geen saldering. Zie ook dit topic: Zonnepanelen op vakantiewoning: geen terugleververgoeding?

Daarbij heb je voor op een camping ook laag verbruik electra. Dus haal dan geen waterkoker bij een Blokker ofzo, maar ga daarvoor naar een camping winkel. Omdat het wattage / verbruik wat lager ligt, zal het ook wat langer duren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:48
Plaffie_NL schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:56:
[...]

Hee, thanks. Da's een mooi. Wel een beetje duur ding maar goed hint. Heb je 'm zelf?
Nee, heb zelf de Shelly 1PM, en straks nog een Shelly Plug S.
Heb nog geen use-case voor de Pro series gevonden helaas.

(Wel een caravan trouwens, daarom dit topic ook even opengeklikt haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:36
Ik zou er ook niet vanuitgaan dat je altijd 16A hebt op een camping. Zelf van de zomer ook een inductieplaatje meegenomen ipv het benzinetoestel. Ik heb voortijds de boel doorgemeten en even opgeschreven wat het vermogen in elke stand is. Op een 6A-aansluiting kon ik tot stand 7 gaan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 17:40
T-MOB schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:56:
Ik zou er ook niet vanuitgaan dat je altijd 16A hebt op een camping. Zelf van de zomer ook een inductieplaatje meegenomen ipv het benzinetoestel. Ik heb voortijds de boel doorgemeten en even opgeschreven wat het vermogen in elke stand is. Op een 6A-aansluiting kon ik tot stand 7 gaan.
In zo'n geval zou je kunnen overwegen om een accu(pakket) tussen de voeding en gebruikers te plaatsen, waarbij je dus de accu laat laden vanuit het net. Kost natuurlijk wel een paar centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
Victron Multiplus II is je vriend. Samen met een accu kun je daarmee evt offgrid of bijv 16A trekken terwijl je aan 6A aansluiting staat.
Reken voor een beetje leuk systeem wel €5000

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:05
maar waarom moet je dan een scherm en een piepding? gewoon niet alles tegelijk aanzetten is toch al de oplossing?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plaffie_NL
No Hands schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 08:56:
maar waarom moet je dan een scherm en een piepding? gewoon niet alles tegelijk aanzetten is toch al de oplossing?
Voor mij wel... maar ik heb ook een vrouw, kinderen en gasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:27
Je kunt zo'n pieper toch maken met een stroombewakingsrelais?
https://www.conrad.nl/nl/...act-1-stuk-s-1646330.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:36
Ik zou kiezen voor de nog geen 16 euro oplossing ;-)

RaRo74 in "Gasloze caravan - energie meten en 'piep systeem' voor 16A"

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Pagina: 1