Stugge vs soepele kabel thuis patchen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 14:51
Beste tweakers,

Ik zal binnenkort in ons huis dat momenteel verbouwd wordt netwerk gaan trekken en aansluiten. Ik heb hierover een vraag na wat onderzoek op internet.
- Ik ga Cat5E leggen
- Ik ga vanuit de meterkast vanaf PoE switches patchen naar RJ45 (Cat5E) wandcontactdozen.

De twee kabels waartussen ik nu 'vast' zit:
SF/UTP CAT5e soepel 100M 100% koper (netwerkkabel op rol)
SF/UTP CAT5e stug 100M CCA (netwerkkabel op rol)
SF/UTP CAT5e stug 100M 100% Koper (netwerkkabel op rol)
SF/UTP CAT5e soepel 100M CCA (netwerkkabel op rol)

Ik zie nu op internet dat er een verschil is tussen soepele en stugge kabel. Op de webshops wordt aangegeven dat een soepele kabel voor connectoren is, en dat een stugge kabel voor WCD's is. Echter zal de ene kant van mijn kabel aansluiten op een PoE switch, dus met connector - en de andere kant op een RJ45 Cat5E WCD, dus een WCD. Wat moet ik nu?

Daarnaast het feit dat de soepele kabel van 100% koper is, wat beter is voor PoE en dat de stugge kabel CCE is...
Moet ik nu dus:
- Soepel, 100% koper
- Stug, 100% koper
- Soepel, CCE
- Stug, CCE

Graag verneem ik jullie advies, waarvoor dank!

[ Voor 5% gewijzigd door matthewtje op 13-04-2023 20:53 ]

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

Detmer

Professioneel prutser

Stugge kabels en een patchpaneel gebruiken en vanaf daar met soepele kabels naar de switch :)

Oh en qua kabel: altijd voor koper gaan, zowel bij stugge als flexibele kabels.

[ Voor 41% gewijzigd door Detmer op 13-04-2023 20:53 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 11:29
Sowieso stug. En die kabels blijven jaren zitten, dus zou voor een goede kwaliteit gaan. CCA is inferieur, dus zou altijd voor 100% koper kiezen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
Detmer schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:52:
Stugge kabels en een patchpaneel gebruiken en vanaf daar met soepele kabels naar de switch :)

Oh en qua kabel: altijd voor koper gaan, zowel bij stugge als flexibele kabels.
Dank voor de zeer vlotte reactie! Dan mijn vervolgvra(a)g(en) ;):
- Waar moet ik op letten bij het kopen van een patchpaneel c.q. heb je tips/advies voor een bepaald patchpaneel

- Is er bijvoorbeeld ook een patchpaneel met direct PoE 48V?

En wat is het nadeel als je probeert om de 100% koper stugge kabels op een connector te zetten? Of is dit gewoon niet mogelijk / werkt dit niet?

[ Voor 18% gewijzigd door matthewtje op 13-04-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

matthewtje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:55:
[...]

Dank voor de zeer vlotte reactie! Dan mijn vervolgvraag ;):
- Waar moet ik op letten bij het kopen van een patchpaneel c.q. heb je tips/advies voor een bepaald patchpaneel
Je hebt de traditionele patchpanelen waarbij je de kabels er in moet drukken met een 'punch tool' en je hebt patchpanelen met keystones. Voor zover mijn kennis reikt is het een kwestie van persoonlijke voorkeur en is er niet echt een kwaliteitsverschil. Qua merken kabels of patchpanelen kan ik niet oordelen.

Ikzelf heb inbouw/ opbouwdozen Cat6 bij Allekabels vandaan, de patchpanelen van Gembird en de stugge kabels van Belden (100% koper ook)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-05 13:16

Felyrion

goodgoan!

Eerlijk zijn beide opties niet top voor je toepassing. CCA is aluminium met een laagje koper. Alles om het maar iets goedkoper te maken. Dat heeft zijn effect op de kwaliteit.

Zeker in een vaste huis installatie zou ik dat niet willen hebben liggen.
(lees voor de grap even Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels en zoek op cca)

Ik zou toch wel voor stug kiezen (100% koper) en met een patchpanel werken. Voor het gemak is een patchpanel met keystones wel lekker (persoonlijke voorkeur), maar in principe is een patchpanel wat geschikt is voor je standaard (CAT5e dus) prima.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Deze heb ik: uitvoering: Digitus DN-91624U. Kost niks en werkt prima. Moet wel zeggen dat ik vrijwel nooit iets hoef month patchen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

matthewtje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:55:
[...]

En wat is het nadeel als je probeert om de 100% koper stugge kabels op een connector te zetten? Of is dit gewoon niet mogelijk / werkt dit niet?
PoE gaat altijd via je switch of een aparte PoE adapter. Maar dat kan dus wel via het patchpaneel lopen.

Een connector knijpen aan een stugge kabel gaat wat lastiger, maar kan in principe wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Patchpaneel is een passief iets. Je switch zal PoE moeten hebben. Is ook niet nodig op alle poorten. Een PoE switch met 24 aansluitingen lijkt me erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Er is maar 1 goed antwoord:

Bekabeling tussen patch paneel en outlet: stug, koper, minimaal CAT6A. Op beide kanten met keystones werken.
Bekabeling tussen outlet en apparaat: soepel, koper, minimaal CAT6A. Op beide kanten met RJ45 connectoren werken.
Dank voor de zeer vlotte reactie! Dan mijn vervolgvra(a)g(en) ;):
Als je fatsoenlijk spul koopt bij een genormeerde webshop zoals patchkast.nl dan ontloopt het allemaal elkaar niet zoveel. Kijk naar Cat6A panelen, liefst met losse keystones want dat is makkelijker monteren.
Wie weet, ik ken ze niet maar ik heb wel gekkere dingen gezien. Ik zou het afraden. Laat je switch de PoE voeden, want dan kan je die nog eens upgraden of van apparatuur wisselen. Niet alle PoE devices zijn 48V inline, 802.3at en 802.3bt zijn een stuk gecompliceerdere standaarden, en mocht je in de toekomst ooit dergelijk spul kopen moet je ook je patchpaneel wisselen.
Alles kan, als je maar hard genoeg drukt. Maar het is er niet voor bedoeld. Stugge kabel punch je vast (met een LSA punch tool) op keystones of een LSA strook.

Ik kan je alleen maar aanraden om het in 1x goed te doen :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewtje
JackBol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:11:
[...]

Er is maar 1 goed antwoord:

Bekabeling tussen patch paneel en outlet: stug, koper, minimaal CAT6A. Op beide kanten met keystones werken.
Bekabeling tussen outlet en apparaat: soepel, koper, minimaal CAT6A. Op beide kanten met RJ45 connectoren werken.
Cat6A puur voor tientallen jaren futureproofing of andere reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

matthewtje schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:14:
[...]

Cat6A puur voor tientallen jaren futureproofing of andere reden?
Jep. Cat6A is niet significant duurder dan Cat5E, het kan 10G aan wat Cat5E niet kan en Cat7 is nutteloze hype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:01
JackBol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:18:
[...]

Jep. Cat6A is niet significant duurder dan Cat5E, het kan 10G aan wat Cat5E niet kan en Cat7 is nutteloze hype.
Voor thuis lijkt mij cat6 (zonder A) prima hoor. Verder eens over cat5(e) en cat7. Maar goed, deze discussie komt meerdere keren per week langs.

[ Voor 9% gewijzigd door sig69 op 13-04-2023 21:39 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

sig69 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:39:
[...]

Voor thuis lijkt mij cat6 (zonder A) prima hoor. Verder eens over cat5(e) en cat7. Maar goed, deze discussie komt meerdere keren per week langs.
De technische kant is een hele theoretische discussie. Cat6 kan nog altijd 10G over 30 meter of zo. Meer dan zat voor de meeste normale huizen. Daarnaast is de afstand geen harde limiet, maar de afstand waarbij crosstalk waarschijnlijker wordt en dus meer ruis veroorzaakt, wat een lagere SNR tot gevolg heeft en de NIC terug kan vallen op een lagere snelheid.

Mijn voornaamste punt om Cat6A aan te raden is het kosten aspect. Je bent een huis aan het bouwen wat tonnen kost en iedere meerwerk optie wordt ook met een vork geschreven. Om daarom €100 te besparen op je Ethernet kabels lijkt me een beetje zinloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
Oh en doe jezelf een plezier, laat shielded kabels voor wat het is. Ga gewoon voor CAT6 of CAT6A U/UTP.

Die shielding is alleen nodig in omgevingen met sterke elektromagnetische velden, zoals een fabriekshal waar veel stroom getrokken wordt of met zware elektromotoren gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
JackBol schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:53:
[...]

De technische kant is een hele theoretische discussie. Cat6 kan nog altijd 10G over 30 meter of zo. Meer dan zat voor de meeste normale huizen. Daarnaast is de afstand geen harde limiet, maar de afstand waarbij crosstalk waarschijnlijker wordt en dus meer ruis veroorzaakt, wat een lagere SNR tot gevolg heeft en de NIC terug kan vallen op een lagere snelheid.

Mijn voornaamste punt om Cat6A aan te raden is het kosten aspect. Je bent een huis aan het bouwen wat tonnen kost en iedere meerwerk optie wordt ook met een vork geschreven. Om daarom €100 te besparen op je Ethernet kabels lijkt me een beetje zinloos.
Op zich eens hoor, maar cat6a wil nog wel eens moeilijk met twee door een pijp en dan gaat cat6 net lekkerder. En dat is voor thuis over het algemeen prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
_JGC_ schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:06:
Oh en doe jezelf een plezier, laat shielded kabels voor wat het is. Ga gewoon voor CAT6 of CAT6A U/UTP.

Die shielding is alleen nodig in omgevingen met sterke elektromagnetische velden, zoals een fabriekshal waar veel stroom getrokken wordt of met zware elektromotoren gewerkt wordt.
Shielded is voor thuis inderdaad compleet nutteloos, maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee.
Misschien wordt het een keer tijd voor een sticky topic over netwerk kabels voor thuis...

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 13-04-2023 23:07 ]

Roomba E5 te koop

Pagina: 1