Loadbalancing op 3fase: doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AG89
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-04-2024
Beste

Ik kreeg van de installateur van de laadpaal volgende vraag: dynamic load balancing als optie nemen (€ 175 excl. btw ter mijne laste). Het betreft een Easee home laadpunt.

Mijn 2 vragen zijn de volgende:

1. Ik ben driefasig aangesloten, is dit geen overkill? Ik lees dat dit vooral voor éénfasige aansluitingen wel nuttig/noodzakelijk is.

2. Voorlopig rijd ik nog hybride, maar in toekomst wellicht volledig elektrisch. Gegeven het capaciteitstarief wil ik piekbelasting uiteraard vermijden, maar heeft een dynamic load balancing daar impact op?
Of kan ik via andere wegen mijn wagen 'smart' opladen door bv. rekening te houden met andere apparaten. Ik heb trouwens een digitale meter.

3. Meer inzichten vanuit jullie over 'easee - home'? Niet dat ik het kan veranderen, maar als ik bv. via de app al smart kan laden, zou me dit al serieus gerust stellen.

Ik dank jullie alvast voor jullie inzichten ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Aangezien je het over capaciteitstarief hebt, betreft het hier een aansluiting in BE?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
Iets meer informatie zou makkelijk zijn, zoals het type laadpaal en je aansluiting.

Ik ken in ieder geval geen ander systeem om smart op te laden, dat is juist het punt van load balancing. Zonder die constructie zal de paal gewoon volle bak proberen te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AG89
Hey, bedankt voor jullie berichtjes.
Is inderdaad Belgische aansluiting (3-fasig). Bedoel je dat met aansluiting?

Type laadpunt is Easee Home: https://easee.com/nl/thuis-laden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:45
Is dat die laadpaal die momenteel ter discussie staat?

Easee laadpaal verkoopverbod in Zweden (en Europa)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-07 09:41
Loadbalancer is om er voor te zorgen dat je laadpaal niet samen met het overige verbruik in je huis de hoofdzekering er uit laat klappen.
Stel je hebt 3x 25A hoofzekering en je laad je auto op met 11KW (3x 16A) dan blijft er nog maar 9A over per zekering voor de rest van je huist.
Als je dan ook nog eens een warmtepomp / airco / inductie kookplaat of noem een andere groot verbruiker aan zet dan is de kans redelijk aanwezig dat je voor langere tijd over de 25A heen gaan en je hoofdzekering er uit klapt.
Als je bijvoorbeeld alleen je auto in de nacht laad waarbij er geen andere grootverbruikers actief zijn, je je auto met maar 3KW laat opladen op 3 fase, je het zelf regelt met een home automation heb je geen load balancer nodig.

Zullen dus eerst moeten weten wat voor stroomnet aansluiting je hebt (misschien heb je wel 3x 80A) welke auto het om gaat en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57
Ik zou het wel doen. Dan ligt de bekabeling er al en indien je er in de toekomst gebruik van zou willen maken dan kan dat. Handig is het zeker. En of je nu een 1 fasen of 3 fasen aansluiting hebt, dat maakt niet echt wat uit. Bij een 1-fasen zou het wellicht niet nodig zijn, maar bij een 3-fasen aansluiting waarbij je vaak per fase minder A hebt kan het handig zijn als je een airco / warmte pomp / inductieplaat / oven / andere grote energieverbruikers hebt.

Maar kijk wel even naar je laadpaal. Die staat inderdaad ter discussie en ik weet niet of het verstandig is om voor dat merk te gaan.

[ Voor 68% gewijzigd door turkeyhakan op 14-04-2023 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:37

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zou het erbij nemen.
Niet te veel zorgen maken over de laadpaal zelf.
Heel strikt gezien voldoen ze niet aan de regels.
Tegelijk zeggen dezelfde instanties dat er geen gevaar is... Maarja regels.

Load balancing kan je ook gebruiken voor je capaciteits tarief. Dan doet het systeem alsof dat de max is.

Ik zou het in elk geval doen.
Zeker met oog op de toekomst.

Heb hier dezelfde laadpaal. En moet mijn meterkast nog aanpassen. Maar kwam laatst tot 35A op 1 fase.
Blijkbaar hadden de vorige bewoners niet alles goed verdeeld over de fases.
Resultaat auto. Droger. Wasmachine en vaatwasser alles op 1 fase. Dat ging dus niet goed.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AG89
Ik wil jullie allemaal vriendelijk bedanken voor jullie feedback, dat klaart de zaken weeral een stuk op.
Ik zal het er wel bij nemen, maar ga mijn werkgever toch ook verwittigen van de mogelijke problemen die ze met de Easee-laadpunten gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-07 22:08

Bever!

3

In mijn meterkast was dit standaard al voorzien.. misschien goed om eens te checken
Pagina: 1