MOSFETS op KT7 te warm bij voltage-mod?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Mijn Athlon-900 loopt nu dus op 1150 met 2.2V :)

Maar nu worden mijn MOSFET`s echt pisheet. (die dingen die het voltage van je CPU enz regelen)

Hoe warm kunnen die dingen worden, gaan ze als ze te warm worden stuk of regelen ze zichzelf dan terug???

Thnx.

Verwijderd

2.2V netjes :)

Ehm, hoe heet worden die? Moet je je hand echt meteen terugtrekken of voelt het alleen heet aan? :)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Je kan je vinger er 2 sec. tegen aan houden... dan MOET je hem terughalen :)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Heb laatst een datasheet gezien van die dingen: ze kunnen veilig werken met een flink hoge temp - 100C oid was het dacht ik (maar dat weet ik niet zeker). Zag ik staan in een draadje op hardforum.com -> conclusie was dat heatsinks niet nodig zijn.

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Power MOSFETs kunnen gebruikt worden tot een junctietemperatuur van 175 graden celcius. Als je de behuizing nog 2 seconden kan aanraken zit het wel goed.

Verwijderd

hummhh merwaardig.
tot voor kort had ik een Duron op 1060 op 2.06 volt, en max 1133 op 2.26 volt.(KT7-RAID)

Maar die Powerfetjes werden niet echt heet. handwarm...
:?

• Hielko
Duron vreet een stuk minder stroom dan TBird; maar idd, m'n MOSFET'jes en Diodes worden ook niet echt warm.

Verwijderd

Op zaterdag 01 september 2001 22:35 schreef hielko het volgende:
Duron vreet een stuk minder stroom dan TBird; maar idd, m'n MOSFET'jes en Diodes worden ook niet echt warm.
Volgens de theorie wel.

In de praktijk,
met die Duron en opgefokte VCore ging de 5 volt naar een veel lagere waarde dan nu met die TBird.

Nu blijft het instorten van m'n Enermax 430 watt beperkt tot ergens in de 4,7 tot 4,8 volt bij vollast. TBird 1333@1404 bij 1,80 VCore.

Vollast tests met CPUburn.
Met die Duron op 1133 of zo VCore 2,32 ging de 5 Volt naar de 4,5 toe..... Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//eek.gif

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 00:00 schreef Hooi het volgende:

[..]

Volgens de theorie wel.

In de praktijk,
met die Duron en opgefokte VCore ging de 5 volt naar een veel lagere waarde dan nu met die TBird.

Nu blijft het instorten van m'n Enermax 430 watt beperkt tot ergens in de 4,7 tot 4,8 volt bij vollast. TBird 1333@1404 bij 1,80 VCore.

Vollast tests met CPUburn.
Met die Duron op 1133 of zo VCore 2,32 ging de 5 Volt naar de 4,5 toe..... [afbeelding]
Ja Enermax heeft een erg zwakke 5V hè? Had ik ook ergens gelezen.. Is dit geen probleem eigenlijk?

Ik wilde ook zo'n 431Watter kopen en dan een volt mod uitvoeren maar die brakke 5V ligt me niet lekker.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 18:58
Op zondag 02 september 2001 10:07 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Ja Enermax heeft een erg zwakke 5V hè? Had ik ook ergens gelezen.. Is dit geen probleem eigenlijk?

Ik wilde ook zo'n 431Watter kopen en dan een volt mod uitvoeren maar die brakke 5V ligt me niet lekker.
Je cpu trekt z'n power van de 3,3V

enermax zal de 3,3 wel regelen ipv de 5v

maar als de torren te heet worden soldeer je er toch een stukje koper als koelvin tegenaan ?

Repareren doe je zo.

• Hielko
CPU terekt z'n power gelukkig niet van de 3,3V - dmv eeen geschakkelde DC/DC convertor wordt 5V omgezet naar 1,xV. Kan je zonder problemen nameten met de multimeter. De pentium4 haalt z'n stroom trouwens vanaf de 12V (de P4 connector) wat eigenlijk beter is gezien de grootte van de stromen.

• Sine
Op zondag 02 september 2001 13:29 schreef hielko het volgende:
CPU terekt z'n power gelukkig niet van de 3,3V - dmv eeen geschakkelde DC/DC convertor wordt 5V omgezet naar 1,xV. Kan je zonder problemen nameten met de multimeter. De pentium4 haalt z'n stroom trouwens vanaf de 12V (de P4 connector) wat eigenlijk beter is gezien de grootte van de stromen.
Foutje van mij dan

welke cpu's trokken dan ook alweer direct 3.3V ?

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Oude pentium1 chippies draaiden op 3.5v

Ik heb ook wel eens een epox bord gehad waarbij de mosfets op een gegeven doorbranden, terwijl ik helemaal niets hat verhoogd of getweaked.
Volgens mij kunnen slecht mosfets ook wel te warm worden.
Ik hoop alleen voor je dat als ze doorbranden dat je nog garantie hebt want ik zat er net buiten :'(

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 10:07 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Tja ik weet het ook niet. Op dit moment zou ik niemand nog eeb Enermax aanraden. Koop een Aopen of merkweetikveel 400 watter zou ik zeggen.

Waar ik verder nog naar kijk zijn die Zalman Silent voedingen die in één keer 300 watt zijn. Omdat de voedingen als een Enermax nl. uit twee secties bestaat, is de 3.3 / 5 volt maar 200 watt oid....

En een voeding met zgn. PFC (Power Factor Correction) .. Maar dat is alleen omdat ik nog niet weet wat dat inhoudt, daarom kijk ik er ook naar :9 ...

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-01 14:40

Rick2001

9950X delidded en direct die

Hooi, Die voedingen met PFC wil dus niet zeggen dat het hele vermogen verdeeld word over alle spanningen. Het heeft gewoon te maken met als een spanning zakt of stijgt er een soort van regulator inzit die de spanning stabiel maakt.
De goedkoopste voedingen hebben dit zelfs al. Maar een ENERMAX voeding is goed. De +5volt is niet te zwak maar met een verhoogde VCORE word het verbruik van moederboard+cpu gewoonweg te hoog om nog een stabiele +5volt te kunnen leveren. Als je namelijk meet op de molex stekker aan de +5volt, als je met mainboard monitor 4.7volt meet, dan zul je zien dat de molex nog steeds rond de +5volt aangeeft. Dit doordat al het vermogen naar de mosfets gaat die op je board zitten en daar zit hem het verlies in.
Ik heb ook al gelezen dat mensen een rechtstreekse verbinding maken vanuit de ENERMAX +5volt naar de mosfets die deze +5volt normaal gesproken krijgen (en omzetten) maar heb hier nog niet genoeg over gelezen.
Voor nu is het gewoon een kwestie om dus die +5volt vanuit de voeding een beetje omhoog te krijgen doormiddel van die potmeter (andere tread)
Je hebt namelijk maar 5% tollerantie aan de +5volt en dat is dus 4.75v minimaal en 5.25v maximaal.
Bij mij zakt ie nu maximaal naar 4.88volt met full load @ 1668mhz en idle geeft ie dan 5.15volt

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G

Verwijderd

MOSFET's te warm?

Heh, vaak word een nauwwelijks aangepast referenctiedesign voor de voeding gebruikt dat gespect is op 35A max. Amper genoeg voor een standaard TBird > 1.2GHz dus. Bij de A7V/A7V133 is dit in ieder geval zo. De KT7/KT7A heeft een 3-phase supply, en mogelijk een wat hegere stroomcapaciteit.

Hoe dan ook: de regulator voor de Vcore is behoorlijk aan de krappe kant. Vooral de spoelen. Te warme MOSFET's verbazen me dus niks. Bij mijn zijn ze de reden dat momenteel mijn CPU tempsensor 56 graden aangeeft, terwijl mijn coldplate braaf op -2 graden staat.

• Hielko
Hmmm, zou je daar wat aan kunnen doen? Die spoelen, condensators en MOSFET's zijn niet van die ranzige smd spullen dus in je zou ze zonder veel problemen los kunnen solderen en vervangen door andere onderdelen.

Ik ben namelijk niet zo blij met het feit dat m'n voltage sensor fluctuaties van 0,2V meet op de VCore.

Verwijderd

Uhh, Rick...
Als ik een de Molex meet, loopt die net zo hard mee terug als wat de sensor aangeeft.

En zover ik kan zien, het is een grote ouderwetse draaispoel meter van russische makelij die ooit bij de Londense "Subway" werd gebruikt, klopt de aanduiding van de sensor best goed.

Ik geloof ook dat de sensor niet op de mosfets meet, maar op de KT133 chipset, die een eigen lijntje naar de ATX stekker heeft.

Je ziet ook bij de meeste mobo 5 volt mod's, dat het wel helpt, maar de spannings achteruitgang wordt niet opgeheven.

En wat de PFC doet wist ik juist nog niet....
Maar er zijn dus voedingen die niet in twee secties zijn onderverdeeld. (Daar zoek ik een deel van de problemen in..)
Daar is dacht ik ééntje van de NoiseControl van Zalman. Ik zou weer een beetje rond moeten snuffelen op het web.
Maar dat is dus een voeding die 1x 300 watt is, zonder die gekke 150/150 opdeling.

Verder ben ik het echt met DaBit eens. De verliezen worden zo hoog omdat je uit de specs loopt waar het circuit (vrij krap) is op afgesteld.

Maar het dalen op de 5 Volt lijn is omdat de Enermax geen sense draadje heeft op de 5 volt, is mijn mening. Dat het met mogelijke instabiliteit heeft te maken, soit. Ze moeten toch wel een slimmere schakeling kunnen maken die het wel kan. Wat dacht je dat er in een moderne 1000 watt RMS PA versterker gebeurt..

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mosfet's in de pc :? :9

goh, ik heb ze wel in m'n 2x 500 watter maar in de pc zit dus ook het MOSFET type :)

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 18:53 schreef hielko het volgende:
Hmmm, zou je daar wat aan kunnen doen? Die spoelen, condensators en MOSFET's zijn niet van die ranzige smd spullen dus in je zou ze zonder veel problemen los kunnen solderen en vervangen door andere onderdelen.

Ik ben namelijk niet zo blij met het feit dat m'n voltage sensor fluctuaties van 0,2V meet op de VCore.
Das wel vreemd, hier gebeurt DAT nu net niet. Wat ik wel zie bij sommige VCore waardes dat hij soms twijfelt, tussen 1,79 en 1,80 bijvoorbeeld, blijkbaar is die waarde eigenlijk 1,795....

Verwijderd

PFC is de power factor correctie. De power factor is de verhouding tussen het reele vermogen en imaginaire vermogen dat er getrokken word. Bij een zuiver ohmse weerstand is de PF precies 1, bij inductieve of capacitieve belastingen is de PF < 1. de PF staat ook wel bekend als de cosinus phi.

Elke geschakelde voeding is in principe een DC naar DC converter. De netspannign zal dus eerst omgevormd moeten worden van AC (wisselspanning) naar DC (gelijkspanning). Nu, oudere voedingen hebben een eenvoudige gelijkrichter en afvlakelco's aan de ingang zitten, welke dus alleen in de pieken van de netsinus bijgeladen worden. De opgenomen stroom is dus gedurende bijna heel de periode 0, behalve op de sinustoppen, waar de stroom opeens heel hoog is. Dit levert een lage PF op. Hier is je elektriciteitsbedrijf niet blij mee, en veel andere apparatuur op je net ook niet.

Wat hebben ze uitgevonden om dit tegen te gaan? De zogenaamde PFC. Hierbij word de gelijkrichter+elco aan de 220V ingang vervangen door een schakeling die de spanning eerst omhoogschakelt naar 380-500V, om pas daarna naar beneden te gaan. De 'omhoogschakelaar' is zodanig ontworpen dat deze zoveel mogelijk de belasting van een zuivere weerstand imiteert. Op deze manier ben je dus van een hoop ellende af, en krijg je je CE/FCC keurmerkje.

Dat is PFC, niks anders. Je spanningen worden er dus niet stabieler van.

Voedingen die 300W leveren, ongeacht uit welke lijn er getrokken word, lijken me duur om te maken, en lastig om te stabiliseren. Ik vraag me af of er werkelijk voedingen zijn waarbij het niks uitmaakt of ik nou de +5V @ 60A, of de +12V @ 25A belast, of een combinatie.

Blijft het probleem van onze krap bemeten Vcore regulatoren. Het enige wat je daaraan kunt doen is andere MOSFET's en spoelen plaatsen, plus een aparte, dikke +5V draad rechtstreeks naar je MOSFET's. Maar dan moet je wel HEEL goed weten wat je doet, anders is het einde mobo en einde proc.

Ow, enne, die voeding in een 2x1000W PA eindtrap? Die levert een ongestabiliseerde +90V en -90V spanning, afkomstig uit 2 hele dikke ringkerntrafo's en een batterij condensatoren. Daar is niks aan gestabiliseerd. (logisch, want dan neemt de voedingsimpedantie weer toe, en da's iets wat je wilt voorkomen om de transient response en de THD+N van de amp zo goed mogelijk te houden)

• Hielko
Op maandag 03 september 2001 14:21 schreef DaBit het heel veel
Aha, weer wat geleerd. Een PFC van 0.999 is zeker niet slecht of wel?
Blijft het probleem van onze krap bemeten Vcore regulatoren. Het enige wat je daaraan kunt doen is andere MOSFET's en spoelen plaatsen, plus een aparte, dikke +5V draad rechtstreeks naar je MOSFET's. Maar dan moet je wel HEEL goed weten wat je doet, anders is het einde mobo en einde proc.
Dat lijkt me nog wel een keer nuttig om te doen, als ik een Tbird heb + 2x 172W pelts :).

Verwijderd

Ik heb het idee dat het grootste probleem 'm in de spoelen zit. De gebruikte kernen verzadigen gewoon (en op dat moment is de spoel geen spoel meer, maar een weerstandje). Zeker de 2-phase regulatoren, gebruikt op bijvoorbeeld de A7V/A7V133 hebben daar last van.

Maar ik zou eerst eens een oscilloscoop op je Vcore hangen om te kijken of je ook daadwerkelijk een probleem hebt, voordat je iets aan het voedingscircuit gaat wijzigen.

• Hielko
Ik heb een 3-phase geval op m'n KT7A. Maar met een voltmod + Tbird + veel koeling heb ik waarschijnlijk wel meer stroom nodig dan m'n moederbord fatsoenlijk kan geven.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Op m`n BH-6 mobo werd het voltage volgens mij in die winbond chip geregeld.. Of het met m`n kt-7 ook zo is weet ik niet..

Maar ik heb dus geen voltage probs. Mijn +5V is nu 4.95 (400 wat blaf voeding).

Verwijderd

Mjah, als ik dat zo eens ga bekijken....

Zeg dat je een lekker opgefokte TBird hebt die 90W aan energie slobbert. Nog niet te gek voor een TBirdje @ 1.7GHz + voltage mod, wel dan? In dat geval trekt die Vcore regulator zo'n 110-140W uit je +5V. Da's dus 22.5A - 28A. Dat vind je voeding niet leuk (die dingen zijn gespect op 30-40A @ 5V, dus bij die stroom gaan ze nog net niet kapot. Zo lees je specs in de computerwereld, toch?), de voltage drop over je +5V kabeltje/connectortjes/soldeerseltjes begint ook op te lopen.

Verwijderd

Ik ben blij dat jij het nu een keer zegt Dabit. Als ik dat zo uitleg verklaren ze me voor gek, en ktijg ik 't halve tweakers net over me heen.

En ik ben al blij met m'n vriendin hoor !!
:P

Die voeding die ik bedoelde is b.v. op deze link http://www.tweakshop.nl/n/prod/psu/psu.htm die Sirtec.

Kijk maar wat daar wordt aangeduid, tenzij het natuurlijk een fop verhaal is...

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 04 september 2001 11:54 schreef Hooi het volgende:
Ik ben blij dat jij het nu een keer zegt Dabit. Als ik dat zo uitleg verklaren ze me voor gek, en ktijg ik 't halve tweakers net over me heen.
Neuh hoor.. Alleen degene die er geen verstand van hebben en maar wat blaten :)

Maar het is gewoon zo dat je al die specs inderdaad met een korrel zout moet nemen..

Da's hetzelfde als met al die speakersetjes.. Staat 700W pmpo op ofzo.. Leuk, maar je hebt er niks aan..

Productie van al dat spul moet natuurlijk zo goedkoop mogelijk, dus maar bezuinigen op overcapaciteit..
(En als tweaker zijnde ga je natuurlijk al buiten de specs van je apparatuur werken!)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nog EEN kleine opmerking, jullie zitten hier geweldig te discusiëren over het hoe en waarom van de 4,8 volt ipv. 5 Volt.
Misschien toch er wel een beetje blij mee zijn. Die spanningsregulatoren (en dus geen mosfets, maar gewoon TO220 behuizingen met een circuitje erin, met heel wat meer dan 1 transistor) verbruiken een leuk vermogen, maar vergis je niet dat als je de spanning aan je regulatoren verder opschroeft je ook meer warmte ontwikkeling krijgt.
Kijk gewoon naar het uigangsvermogen/spanning van je regulatoren, en check of die een beetje stabiel is, zet eventueel een koelplaatje of extra groot koelplaatje op je hete onderdelen en dan komt het redelijk goed.

Daarnaast is het niet zo gek dat je voeding moeite met dat soort stromen krijgt, het is ook bijna niet normaal meer. Vroeger had je een 210Watt voeding oid. tegenwoordig is 430 soms al niet voldoende. Dat betekent wel dat regels die een jaar of 3 nog opgingen nu niet meer lekker werken.

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 04 september 2001 13:52 schreef TheGhostInc het volgende:
Nog EEN kleine opmerking, jullie zitten hier geweldig te discusiëren over het hoe en waarom van de 4,8 volt ipv. 5 Volt.
Misschien toch er wel een beetje blij mee zijn. Die spanningsregulatoren (en dus geen mosfets, maar gewoon TO220 behuizingen met een circuitje erin, met heel wat meer dan 1 transistor) verbruiken een leuk vermogen, maar vergis je niet dat als je de spanning aan je regulatoren verder opschroeft je ook meer warmte ontwikkeling krijgt.
Kijk gewoon naar het uigangsvermogen/spanning van je regulatoren, en check of die een beetje stabiel is, zet eventueel een koelplaatje of extra groot koelplaatje op je hete onderdelen en dan komt het redelijk goed.

Daarnaast is het niet zo gek dat je voeding moeite met dat soort stromen krijgt, het is ook bijna niet normaal meer. Vroeger had je een 210Watt voeding oid. tegenwoordig is 430 soms al niet voldoende. Dat betekent wel dat regels die een jaar of 3 nog opgingen nu niet meer lekker werken.
Hmm.. Dan mag jij mij uitleggen wat voor spanningsregulatoren dat dan wel niet zijn, en waarvoor die spoelen zijn?? (en hoe die regulatoren zulke stromen kunnen hebben!)

Volgens mij is het toch echt een regelcircuit met mosfets, die op hetzelfde principe als een geschakelde voeding werken.. (was dat niet een pull-down converter!?)

• Sine
Precies ...

liniare regelaars zaten soms wel op socket 7 mobotjes
(duidelijk te herkennen aan relatief grote heatsinks)
maar nu zijn het allemaal chopper voedingen

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Hheehh ja chopper .. (Niet in de war raken met motorfietsen..)

t'Is natuurlijk al lang niet meer zo dat de CPU van een AMD met een simpel lineair regel IC'tje kan worden gedaan. Misschien komt die tijd nog ooit weer, maar nu hebben we er een stel zware snelle POWER MOSFET transistoren voor nodig in een schakelend circuit.

Behalve natuurlijk als je iets met een Via Samuel C3 (of hoe geet dat ding) gaat bouwen, zal je niet snel meer een ouderwets 7805 of LM317 achtig circuit tegenkomen als spannings verzorger voor de CPU.

• []InTeR[]
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik heb geen volt mod, maar mijn abit kt7a powerdingen worden echt niet heet, mischien een klein beetje warm.

Mischien staan er op de abit site wel spec's?

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

Verwijderd

De regulatoren die gebruikt worden zijn 2 of 3-phase switched-mode regulatoren in Buck topologie. 't enige verschil met de schoolboekjes is dat ze ipv de flyback diode ook een mosfetje gebruiken. Zo genoeg Arabisch? >:)

En inderdaad, zolang je spoelen in orde zijn en niet in verzadiging beginnen te raken, dan worden die mosfets niet echt warm. 't probleem begint pas als je voltage mods gaat doen.

Maar laat even duidelijk zijn dat er geen lineaire regulatoren meer gebruikt worden. Dit puur vanwege het hoge vermogensverlies.
Pagina: 1