PFC is de power factor correctie. De power factor is de verhouding tussen het reele vermogen en imaginaire vermogen dat er getrokken word. Bij een zuiver ohmse weerstand is de PF precies 1, bij inductieve of capacitieve belastingen is de PF < 1. de PF staat ook wel bekend als de cosinus phi.
Elke geschakelde voeding is in principe een DC naar DC converter. De netspannign zal dus eerst omgevormd moeten worden van AC (wisselspanning) naar DC (gelijkspanning). Nu, oudere voedingen hebben een eenvoudige gelijkrichter en afvlakelco's aan de ingang zitten, welke dus alleen in de pieken van de netsinus bijgeladen worden. De opgenomen stroom is dus gedurende bijna heel de periode 0, behalve op de sinustoppen, waar de stroom opeens heel hoog is. Dit levert een lage PF op. Hier is je elektriciteitsbedrijf niet blij mee, en veel andere apparatuur op je net ook niet.
Wat hebben ze uitgevonden om dit tegen te gaan? De zogenaamde PFC. Hierbij word de gelijkrichter+elco aan de 220V ingang vervangen door een schakeling die de spanning eerst omhoogschakelt naar 380-500V, om pas daarna naar beneden te gaan. De 'omhoogschakelaar' is zodanig ontworpen dat deze zoveel mogelijk de belasting van een zuivere weerstand imiteert. Op deze manier ben je dus van een hoop ellende af, en krijg je je CE/FCC keurmerkje.
Dat is PFC, niks anders. Je spanningen worden er dus niet stabieler van.
Voedingen die 300W leveren, ongeacht uit welke lijn er getrokken word, lijken me duur om te maken, en lastig om te stabiliseren. Ik vraag me af of er werkelijk voedingen zijn waarbij het niks uitmaakt of ik nou de +5V @ 60A, of de +12V @ 25A belast, of een combinatie.
Blijft het probleem van onze krap bemeten Vcore regulatoren. Het enige wat je daaraan kunt doen is andere MOSFET's en spoelen plaatsen, plus een aparte, dikke +5V draad rechtstreeks naar je MOSFET's. Maar dan moet je wel HEEL goed weten wat je doet, anders is het einde mobo en einde proc.
Ow, enne, die voeding in een 2x1000W PA eindtrap? Die levert een ongestabiliseerde +90V en -90V spanning, afkomstig uit 2 hele dikke ringkerntrafo's en een batterij condensatoren. Daar is niks aan gestabiliseerd. (logisch, want dan neemt de voedingsimpedantie weer toe, en da's iets wat je wilt voorkomen om de transient response en de THD+N van de amp zo goed mogelijk te houden)