Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:19
Na een aantal offertes heb ik er nu een die mij interessant lijkt.
Ik heb er zelf weinig kijk op, vandaar dat ik hier jullie mening wil vragen.

Natuurlijk zijn er dakvlakken die niet optimaal liggen, maar door deze wel in te zetten, kan er aan de gewenste opbrengst voldaan worden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO5niB98CuPL5r11JgAHgHFR0Uo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JbtW2Rb4dxNb9GRagELlqdUZ.jpg?f=user_large

Rood = 62 graden Noord Oost
Geel = 238 graden Zuid West

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVHb89Mwr9FAFoPVzEw8SX7faYc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/joLaALw9aPyIwWY9zAA8AeAQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU9wzQG9ipEsb_Ae3EuFNaq2TO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ga1ZtSvTRjPUm1ewEc4monEk.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Wat het in vierkante meters is weet ik niet, maar er passen 4 panelen op de voorkant(rood) en 4 panelen op de achterkant (geel)

Op het platte garagedak gaan 6 panelen (blauw)
Schaduw
's morgens staat de zon aan de voorkant, en die draait dan naar de achterkant waar hij de hele dag tot laat in de middag blijft staan
Jaarverbruik
Ons jaarverbruik ligt op zo'n 5000 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
De groepenkast is nog nog voorzien van 1 fase (35A) met maar liefst 4 groepen met vintage porceleinen zekeringen, geen hoofdschakelaar en 1 aardlekschakelaar.

Deze zal vervangen worden door een 3 fase groepenkast met 10 groepen en natuurlijk voorzien van een hoofdschakelaar met bijbehorende aardlekschakelaar
Budget en doel
Budget is zo'n beetje wat in de offerte genoemd staat, en het doel is om zoveel mogelijk op te wekken
Wie gaat het project uitvoeren
Een lokale zonnepanelen firma
Bijhouden van data
Het zou erg fijn zijn om bij te houden wat de paneeltjes nu opwekken
Zover ik begrepen heb, kan dat via een app.
Reeds verkregen offertes
3 eerdere offertes voor 8 panelen, die in prijs varieerde van 9.000 tot 12.000 euro
Regio
De regio waar dit moet gaan gebeuren is in Noord Limburg (Venlo)

[ Voor 57% gewijzigd door Speedy_Gonzalez op 12-04-2023 19:07 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Zou je volgens deze template je post willen aanpassen? Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy_Gonzalez
Natuurlijk, wist niet dat er een template was ;)

• Ronald
Die SE6000H voldoet niet aan de netcode
Hij doet 27A, en dat is wat veel voor een 25A hoofdzekering ;)
Daarnaast is mogelijk het string vermogen te hoog… er mag maar 5750W per string. Dat telt niet als de omvormer lichter is dan de limiet

Waarom de installateur een SE6000H op offerte zet voor een multi-oriëntatie systeem van <6000Wp gaat nergens over. SE5000H of misschien zelfs SE4000H zal genoeg zijn.
art)

Solaredge met 4 panelen op een richting, zeker met s440 optimizer is zelden een goed plan. Laat hem eens een rapport uit solaredge designer aanleveren, inclusief opbrengst verlies diagram.

De reden waarom staat uitgelegd alhier Het grote SolarEdge topic

Dat gezegd: €1,25/Wp is zeer scherp… maar er zal denk ik een andere optimizer ingezet moeten worden, de s500b. Die heeft meer marge bij weinig panelen per richting.

Overigens raad ik 5kW af op een enkele fase. Dit met oog op netcongestie wat misschien bij jouw speelt. Echter de enige 3 fase solaredge omvormer is de SE#K-RWB voor korte strings. De normale zie ik hier absoluut niet goed werken (zie sectie lering en vermaak in SE topic st

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 12-04-2023 19:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat berichten gearchiveerd...

Wise enough to play the fool

• Speedy_Gonzalez
Afgezien van de voorgestelde materialen ziet het er prijstechnisch en opbrengst wel gezond uit toch?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou, wat ik niet snap is ombouwen naar drie fase, en dan een 1 fase systeem aanleggen.
Verder is deze opstelling niet echt een geschikte voor solaredge; je hebt te weinig panelen per richting; 4 panelen per kant gaat geen een solaredge optimizer/omvormer combinatie fatsoenlijk productie op draaien.

Stel, je legt op je garagedak ook een noordoost/zuidwest opstelling, dan kom je er wel, dan heb je 7 panelen per kant. Samen met een se5k-rwb "short string" en s500b optimizers dan voldoe je netjes aan de solaredge eisen, en heb je minder kans op terugleverproblemen.

• Speedy_Gonzalez
teacher schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:46:
Nou, wat ik niet snap is ombouwen naar drie fase, en dan een 1 fase systeem aanleggen.
Verder is deze opstelling niet echt een geschikte voor solaredge; je hebt te weinig panelen per richting; 4 panelen per kant gaat geen een solaredge optimizer/omvormer combinatie fatsoenlijk productie op draaien.

Stel, je legt op je garagedak ook een noordoost/zuidwest opstelling, dan kom je er wel, dan heb je 7 panelen per kant. Samen met een se5k-rwb "short string" en s500b optimizers dan voldoe je netjes aan de solaredge eisen, en heb je minder kans op terugleverproblemen.
Die drie fases is op mijn verzoek omdat ik in een later stadium een laadpaal wil laten aanleggen.
Voor de overige op merk ng over de omvormer en optimizers ga ik even overleggen met de firma.

Ik weet niet of dat gaat passen op het garagedak met 2 keer 7 panelen, maar zal dat ook even navragen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Garage is nu 6, als je die dezelfde richting op legt als je dak dan kom je uit.
Als je nog extra panelen op het dak kan schoenlepelen, doen. Solaredge hartje veel panelen in een string.

• Speedy_Gonzalez
teacher schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:46:

Vandaag bericht terug gehad van de zonnepanelen leverancier.

Het verhaal klopt inderdaad dat ik met die andere optimizers en omvormer beter af ben.
Dus de offerte is daarop aangepast, en als klap op de vuurpijl nog een paar honderd euro goedkoper :)

Bedankt voor deze goede tip !! _/-\o_

• Ronald
@Speedy_Gonzalez goedkoper met se5k-rwb?

Prima maar let heel goed op bij plaatsen :)
Typenummer op omvormer is duidelijk zichtbaar.

Rwb’s zijn duur

• Speedy_Gonzalez
Ronald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 16:49:
@Speedy_Gonzalez goedkoper met se5k-rwb?

Prima maar let heel goed op bij plaatsen :)
Typenummer op omvormer is duidelijk zichtbaar.

Rwb’s zijn duur
Ik ga daar zeker op letten, bedankt voor de tip!

• Dre
  • Niet online

Dre

Laat de installateur dit vooraf ook goed uitrekenen. SolarEdge heeft daar een tool voor. Door alles in 3 oriëntaties te leggen heb je de hele dag opbrengst van de zonnepanelen. Maar ik zou een 3-fase omvormer sterk afraden omdat de spanning veel te laag is van je string.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 14-04-2023 17:24 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Als installateur zou ik me afvragen of een PV-verdeler niet makkelijker is in de schuur dan een nieuwe DC kabel door de geasfalteerde tuin te graven :P

Stringomvormer in de schuur en stringomvormer in huis (polystring) en klaar ben je :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 14-04-2023 17:26 ]

• Ronald
@Dre SE#K-RWB draait op 375V.
S500b maakt tot 80V.

Ben even benieuwd welke omvormer veel Ampere voor polystyrene en lage Vmpp voor de korte strings kan ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Ronald op 14-04-2023 17:28 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:27:
S500b maakt tot 80V.
Ja maar vervolgens moet je die 375V weer boosten naar circa 660V om er 400V wisselspanning van te maken.

Een SE 4 kW omvormer lijkt me efficiënter :) (en voordeliger).

• Ronald
Enkelfase is altijd efficiënter.

Maar blijkbaar heeft TS nu een -RWB voor minder dan de SE6000H op offerte staan terwijl ook de s500b duurder is…
Kan me er dan niet druk om maken

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:27:
S500b maakt tot 80V.

Ben even benieuwd welke omvormer veel Ampere voor polystyrene en lage Vmpp voor de korte strings kan ;)
Ja polystring is inderdaad een ding tegenwoordig. Panelen leveren steeds meer stroom, maar de omvormers kunnen steeds minder aan :?

Anders een 2 MPPT omvormer zoals de GW3000D-NS voor het huis. Vanaf 80 Volt.

• Ronald
G3 zelfs 50V, dat dan wel… maar niet serieuze ingang stroom

• Speedy_Gonzalez
Dre schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:18:
Laat de installateur dit vooraf ook goed uitrekenen. SolarEdge heeft daar een tool voor. Door alles in 3 oriëntaties te leggen heb je de hele dag opbrengst van de zonnepanelen. Maar ik zou een 3-fase omvormer sterk afraden omdat de spanning veel te laag is van je string.
Vergeten te vermelden, maar een collega had ook al de tip van de pv verdeler.
Die zal er ook komen, scheelt een bult graafwerk

• Dre
  • Niet online

Dre

Speedy_Gonzalez schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:47:
[...]

Vergeten te vermelden, maar een collega had ook al de tip van de pv verdeler.
Die zal er ook komen, scheelt een bult graafwerk
Nu begrijp ik het niet meer.
Een PV-verdeler pas je alleen toe als je een omvormer in de schuur ophangt. Uit de offerte begrijp ik dat alle 4+4+6=14 panelen op 1 omvormer aangesloten worden. Dan zal er een DC-kabel (2 draden, een plus en min, en aarde eventueel nog) tussen huis en schuur moeten komen.

Een oplossing die veel installateurs in Nederland niet kennen is een stringomvormer. Heeft diverse voordelen ten opzichte van SolarEdge, waaronder dat je geen DC-kabel naar de schuur hoeft te graven :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 14-04-2023 18:02 ]

• Ronald
Dat is wel een ding ja… wie gaat die DC kabel leggen? Hoe gaat die lopen?

Daar kom je met een enkele omvormer niet om heen.

Schuur ligt overigens oost-west. Wil dus niet eens op een GoodWe XS

De G3 DN-S kan het, maar de lichtste is 3kW en dus eigenlijk te zwaar.

2 stuks DN-S is nog best aan de prijs op moment.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik vond net de Solis mini 2500-S6 omvormer. Maximaal 14A en 22A Isc. Vanaf 80V, lijkt me voldoende voor 3 panelen.

346 euro per stuk. 1 in de schuur en 1 in het huis.

Ben benieuwd wat de prijs dan gaat worden ten opzichte van SE 3-fase RWB met kwetsbare elektronica op het dak en tuin opengraven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 14-04-2023 18:15 ]

• Speedy_Gonzalez
Dre schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:51:
[...]

Nu begrijp ik het niet meer.
Een PV-verdeler pas je alleen toe als je een omvormer in de schuur ophangt. Uit de offerte begrijp ik dat alle 4+4+6=14 panelen op 1 omvormer aangesloten worden. Dan zal er een DC-kabel (2 draden, een plus en min, en aarde eventueel nog) tussen huis en schuur moeten komen.

Een oplossing die veel installateurs in Nederland niet kennen is een stringomvormer. Heeft diverse voordelen ten opzichte van SolarEdge, waaronder dat je geen DC-kabel naar de schuur hoeft te graven :)
Er is al stroom in de garage. Vlgs de installateur was een pv verdeler wel mogelijk maar hij moest het voor de zekerheid nog wel even navragen.
Pagina: 1