Kettingblad Bosch middenmotor vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsPils
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-07 09:34
Situatie:
Ik heb sinds kort een Stella fiets met een Bosch Active Line Plus middenmotor.

Op het achterwiel zijn 10 tandwielen te vinden. De zwaarste versnelling (kleinste tandwiel) is in sommige situaties nog té licht. Ik woon in Limburg en ga regelmatig bergaf.

De eerste 4 tandwielen gebruik ik zelden. De vijfde versnelling is licht genoeg om weg te komen bij een stoplicht en bergop. Te gaan.

De zwaarste versnelling is een heel klein tandwiel, ik ben bang als die nog kleiner wordt dat de tandjes makkelijk slijten.

Vraagstelling:
Is het mogelijk om het kettingblad aan de voorzijde te verwisselen? Ik heb er nu 38 tandjes op zitten. Zelf dacht ik aan 40 of 42 tandjes. Mijn algehele versnellingen worden dan zwaarder, wat geen probleem is. Op hogere snelheid hoef ik dan niet als een dolle te trappen, maar blijf ik cruisen.
Bij Stella zeggen ze dat ze geen groter kettingblad hebben, want dan past de kettingkast niet meer. Dat vind ik geen probleem want daar zoek ik dan wel weer een universele uitvoering voor die wel past.
Bij een fietswinkel willen ze geen advies geven want dan vervalt de garantie. Supervreemd, want dat zou hen niets moeten uitmaken. En ze hoeven het me alleen te verkopen, ik monteer het zelf wel.

Is het echt zo'n vreemde vraag die ik stel? Vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXarDpfn-pGVjHw2gM1rcnVw2S4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJpCFC1obimDXNtJXEF1O1Si.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

NilsPils schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:46:
Vraagstelling:
Is het mogelijk om het kettingblad aan de voorzijde te verwisselen? Ik heb er nu 38 tandjes op zitten. Zelf dacht ik aan 40 of 42 tandjes. Mijn algehele versnellingen worden dan zwaarder, wat geen probleem is. Op hogere snelheid hoef ik dan niet als een dolle te trappen, maar blijf ik cruisen.
Bij Stella zeggen ze dat ze geen groter kettingblad hebben, want dan past de kettingkast niet meer. Dat vind ik geen probleem want daar zoek ik dan wel weer een universele uitvoering voor die wel past.
Bij een fietswinkel willen ze geen advies geven want dan vervalt de garantie. Supervreemd, want dat zou hen niets moeten uitmaken. En ze hoeven het me alleen te verkopen, ik monteer het zelf wel.

Is het echt zo'n vreemde vraag die ik stel? Vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben?
In de praktijk zal niemand dit doen. Stella is ook niet echt een merk voor de fanatieke fietsliefhebber, dus zo'n vraag zal niet vaak voorkomen. Bovendien is het verschil tussen 38 en 42 tandjes ook niet heel groot.

Als je het de moeite waard vind kun je het wel doen. Maar zul je mogelijk op zoek moeten naar een andere kettingkast. En let er even op dat Bosch een aparte moer gebruikt voor het kettingblad, die zou ik zelf nooit loshalen zonder speciaalgereedschap. Het draad is ook links, dus met de klok mee draaien om hem los te krijgen. Je bent zo 75 euro verder voor al het materiaal (kettingblad, gereedschap, kettingkast, misschien ook ketting).

Persoonlijk ben ik van mening dat je misschien beter een andere fiets had kunnen kopen, maar ik begrijp dat het misschien niet het antwoord is wat je wil horen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 11:19

Croga

The Unreasonable Man

NilsPils schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:46:
Situatie:
Is het echt zo'n vreemde vraag die ik stel? Vraag me af of jullie hier ervaring mee hebben?
Ja, eigenlijk wel.

Je trap ondersteuning werkt slechts tot 25km/u. Daar is het versnellingssysteem ook op afgestemd. Ik gok dan ook dat je vrij eenvoudig tot die 25km/u zult komen.
Je kunt dus ook heel rustig cruisen berg af en je hoeft helemaal niet als een dolle te trappen. Nog sterker; je hoeft helemaal niet te trappen, gewoon lekker laten gaan.

Dus ja, het is een rare vraag. Ik gok dat er heel erg weinig mensen zijn die een dergelijke fiets gebruiken om om het hardst die berg af te gaan; 99% zal ruim genoegen nemen met gewoon rustig blijven zitten. Er is ook een reden dat de wet in Nederland stelt dat electrische fietsen die gemaakt zijn om harder te gaan meteen een verplicht kenteken en helmplicht mee krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:55

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb dit op mijn elektrische fiets ook gedaan, echter die had geen middenmotor.twee dingen waar je op moet letten.

1. Hartmaat van het gat/gaten, de bevestigingspunten moeten wel overeen komen. er zijn nogal wat maten hier in omloop, dus met het aantal tanden alleen ben je er nog niet.

2. Ketting, kettingkast zal waarschijnlijk niet meer passen, ik heb nu ook een universele, maar ook die gaat net-net. Zit weinig speling meer in voordat de trappers of de ketting de beschermer raakt.

en niet op flauw te doen maar:
Ik woon in Limburg en ga regelmatig bergaf.
ga je dan niet ook wel eens de berg op?Dan lijken die lichtere versnellingen mij wel fijn om te hebben.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

Vraag het even in het juiste topic en je krijgt snel een antwoord:
Het grote elektrische fietsen topic deel 3

Het is een hele normale vraag, en via google is er heel veel informatie te vinden hierover. Het antwoord is dus: ja hoor dat kan prima. is zelfs eenvoudig zelf te doen normaal gesproken, tenzij Stella exotische onderdelen/maten gebruikt.

Zelf vervang ik ook regelmatig het voorblad van mijn elektrische fiets om wat zwaarder te kunnen trappen, maar in mijn geval is dat vooral nodig omdat ik geen begrenzing op 25 km/u heb.

Ik begon ooit met 42T dacht ik. momenteel heb ik 50T. dat is een flink voorblad.
DaWaN schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:42:
[...]

Bovendien is het verschil tussen 38 en 42 tandjes ook niet heel groot.
Wel goed merkbaar hoor. kan net het gewenste verschil maken.

[ Voor 91% gewijzigd door de Peer op 13-04-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 10:55
Wat voor crankset zit er op? Zie iets van Samo staan (ben niet bekend met dat merk). Lijkt op een direct mount kettingblad. Als je kunt vinden wat voor bladen erop gaan kun je het eventueel zelf vrij makkelijk vervangen (+ langere ketting). En 4 tanden erbij voor zorgt voor een groot genoeg verschil in cadans, er zijn calculators online te vinden met ratios en cadans bij bepaalde snelheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsPils
mrc4nl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:51:
en niet op flauw te doen maar:

[...]

ga je dan niet ook wel eens de berg op?Dan lijken die lichtere versnellingen mij wel fijn om te hebben.
Tuurlijk ga ik dan ook bergop. Maar daar heb ik de eerste 4 lichtste versnellingen niet voor nodig. Misschien zijn die er voor als de accu leeg is. Maar voor dat scenario houd ik geen rekening. Vandaar dat ik toch nét ff iets zwaarder wil trappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NilsPils
Bedankt voor jullie reacties. Na wat zoekwerk op Google ben ik erachter dat het kettingblad heel specifiek geschikt moet zijn voor het type Bosch middenmotor. In mijn geval een Bosch Active Line Plus Gen. 3.

Ook de ster-achtige moer waarmee het kettingblad vastzit is specifiek voor Bosch. Iedere uitvoering kent een andere moer. Voor iedere moer heb je een speciaal stukje gereedschap nodig.

Ik heb zojuist een nieuw kettingblad besteld met 42 tanden en een universele kast bij een website genaamd bikeinn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NilsPils
Update om het topic af te sluiten:

Gisteren heb ik het materiaal binnengekregen en vervangen. Het werkt perfect. De ketting hoefde ik niet te vervangen.

Het beugeltje van de nieuwe kettingkast had wel wat knutselwerk nodig, maar het past nu.

4 tandjes erbij en het fietst véél prettiger. Alle versnellingen zijn nu een tandje zwaarder. Precies wat ik wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evberkel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 10:31
Hoi, goed dat je het hebt doorgezet en opgelost! Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen bij mij gaat het om een twee wieler bakfiets. Voor zit een 33t en in de zwaarste versnelling trapt ie veel te licht. Mijn vraag is kan ik van 33t naar 35 of 37 of mag het ook 36 zijn? Zit er een logica in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NilsPils
evberkel schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:54:
Hoi, goed dat je het hebt doorgezet en opgelost! Ik zit met hetzelfde probleem. Alleen bij mij gaat het om een twee wieler bakfiets. Voor zit een 33t en in de zwaarste versnelling trapt ie veel te licht. Mijn vraag is kan ik van 33t naar 35 of 37 of mag het ook 36 zijn? Zit er een logica in?
Er zit geen logica in. Een paar tandjes meer zorgt al voor flink wat zwaardere versnellingen. Wel even de derailleur bijstellen na montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat Bosch geen universele bladen met een standaard steekmaat gebruikt. Maar dit is helaas wat ik ook uit het verleden van Bosch gewend ben: dure speciale onderdelen, standaard slijtage delen die niet zonder speciaal gereedschap vervangen kunnen worden. Welkom in Bosch' eigen ecosysteem, vergeet je portemonnee niet! :)
Pagina: 1