Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Aankoopadvies] Unraid build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een vervangen voor mijn huidige Qnap systeem ( TVS672x) Deze is niet versleten of oud maar ik wil deze op een andere locatie plaatsen zodat ik een betere backup mogelijkheid krijg. Ook mis ik soms wat snelheid vooral in de Windows VM ware ervaar ik dit. Nadat ik wat meer informatie ingewonnen heb omtrent Unraid heb ik besloten een build samen te steen na het advies de afweging te maken om voor een Qnap TS-855eU te gaan of om het Advies uit dit topic te volgen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 2000,- Gezien dit de Qnap ook zou kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In dit geval neem ik niks mee en wil ik een compleet systeem samen stellen
Heb nog liggen wat eventueel gebruikt kan worden.

Samsung 970 Evo 500GB SSD
Samsung 970 Evo 1TB SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ga het systeem vooral gebruiken voor onderstaande doelen.
Primair:
Media Storage (documenten, foto's, aangekochte software)
Docker Containers draaien (10x)
Virtual Machines draaien (3x)
Backup - Huidige Qnap wil ik elders plaatsen om een backup van belangrijke dingen te maken
Wat doe ik niet:
Transcoding
Media streamen vanuit nas
Content downloaden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merken maar ik heb wel een voorkeur voor kwaliteit

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag zou ik willen dat het systeem beschikt over onderstaande aansluitingen

• Minimaal 4 x Sata ( als de VM en Docker schrijf een NVME mogen zijn ) anders minimaal 6 Sata.
• Minimaal 2 x M2.80 aansluitingen ( als de VM en Docker schijf een SSD mogen zijn ) anders minimaal 4
• Socket 1700 ( geen harde eis maar voor mijn gevoel nieuwer en dus over een paar jaar makkelijker te verkrijgen.
• Voorkeur was geweest DDR5 ( ook geen harde eis maar ivm dat dit nieuwer is langer te verkrijgen, echter merk ik dat dit de keuze enorm beperkt ).

In heb in mijn wensen lijst de fans vervangen voor Noctua fans ik verwacht hiermee dat het systeem een stuk stiller zal zijn dan standaard. Al is geluid niet een directe show stopper gezien de server/nas in een server rack komt te staan waar geluidshinder niet belangrijk is.

Ondanks dat ik een overvloed heb aan zonnen energie wil ik toch rekening houden met de energie efficentie van het systeem en zou ik graag willen gokken op ene systeem dat zuiniger is als mijn huidige Qnap (<50w)

Ik wil geen gebrek hebben aan rekenkracht. Zoals hierboven aangegeven ervaar ik mijn Windows VM als langzaam. Dit is niet altijd het geval maar laten we zeggen de helft van zijn tijd. Op deze momenten zal de Nas bezig zijn met andere taken als backup maken of een syn taak. Ik kan me voorstellen dat ik deze taken allemaal naar momenten kan verplaatsen wanneer ik de VM niet gebruik maar dit is op dit moment niet de oplossing. De huidige I3 8100T is gewoon wat langzaam als je het mij vraagt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of de geslecteerde componenten in combiantie met Unraid een goede keuze zouden zijn.

Storage pool
1x 18tb Pairity
1x 18tb Data

2x NVME als RAID 1 cache ( reed om geen data te verliezen als een NVME stuk zou gaan maar de date nog niet verplaatst is). dit wil ik doen aan het eind van de dag of begin de volgende dag.

Twijfels?
1x NVME of SSD voor VM's
1x NVME of SSD voor Dockers

Waarom kies ik hier voor 1 aparte schijf voor elke functie. Ik wil graag elke dag een backup maken van mijn vm's en docker containers met behulp van de apps die aangeboden worden in de app store van Unraid.
Hierdoor is het niet belangrijk om een raid te draaien omdat als de schijf kapot gaat ik een backup terug zou kunnen zetten en er dan bijna tot geen data verloren zou zijn.

Mij lijkt het verstandig om de VM's en de Dockers niet op de 18TB schijf te laten draaien gezien dit een proces is dat 24/7 draait en dit dus de sleep / deep sleep modus van de schijven kan belemmeren.

Correct me if im wrong!

Wensenlijst
Wensenlijst is gebaseerd op een build op het unraid forum die voor mijn gevoel zeer efficent maar toch krachtig is. Hier zijn wel enkele componenten in vervangen.
Ook heb ik de NVME en de HDD hier inzitten gezien een Unraid build goedkoper is dan de gewenste QNAP hierdoor heb ik in de mogelijkheid om de Qnap te laten voor wat hij is. En gezien ik de belangrijkste data op de 18TB schijven kwijt kan kan ik over een jaar nog altijd een extra schijf plaatsen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600 Boxed€ 278,24€ 278,24
1MoederbordenASUS PRO Q670M-C-CSM€ 206,21€ 206,21
2Interne harde schijvenSeagate Exos X20 (SATA, Standard), 20TB€ 324,87€ 649,74
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30240€ 119,-€ 119,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 59,90€ 59,90
2VentilatorsNoctua NF-A6x25 PWM, 60mm€ 14,90€ 29,80
2VentilatorsNoctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm€ 13,86€ 27,72
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40€ 208,99€ 208,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 113,27€ 113,27
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 188,-€ 376,-
Totaal€ 2.068,87

UPDATE: Aangepast aan onderstaande opmerkingen en onderzoek.

Mijn bron: Unraid forum

[ Voor 21% gewijzigd door K!K op 13-04-2023 10:26 ]

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
De belangrijkste maatstaf bij een server is stroomverbruik, dan is het verstandig een moederbord zonder wifi te nemen, iedere chip die er niet op zit gebruikt geen stroom 8)
De T CPU's zijn in idle niet zuiniger dan de niet T chips, allen de maximale prestaties (en dus stroomverbruik onder volle load) worden gecapped.
Heb je een inzicht in de CPU load op je NAS met jouw gebruik?

• K!K
martyw schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:43:
De belangrijkste maatstaf bij een server is stroomverbruik, dan is het verstandig een moederbord zonder wifi te nemen, iedere chip die er niet op zit gebruikt geen stroom 8)
De T CPU's zijn in idle niet zuiniger dan de niet T chips, allen de maximale prestaties (en dus stroomverbruik onder volle load) worden gecapped.
Heb je een inzicht in de CPU load op je NAS met jouw gebruik?
Dus als ik het goed begrijp maakt de T cpu niet veel uit en kan ik net zo goed voor de beter leverbare. 12500 kiezen?

Heb je een aanbeveling voor een moederbord dat beter geschikt zou zijn? Ik heb het gevoel dat ik erg snel uitkom op overrated game moederborden.

Mijn huidige Cpu load ligt tussen de 60% en 100% ik zie vaak dat hij tegen de 100 aanloopt. Mijn 32gb geheugen zit op z’n 40% tot 60%

[ Voor 8% gewijzigd door K!K op 12-04-2023 18:57 ]

• martyw
K!K schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:51:
Dus als ik het goed begrijp maakt de T cpu niet veel uit en kan ik net zo goed voor de beter leverbare. 12500 kiezen?
Ja
K!K schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:51:
Heb je een aanbeveling voor een moederbord dat beter geschikt zou zijn? Ik heb het gevoel dat ik erg snel uitkom op overrated game moederborden.
Dat is inderdaad niet eenvoudig, er wordt in Het grote zuinige server topic - deel 3 gewacht op het Kontron K3842-Q moederbord. Een moederbord wat qua specs daar in de buurt bij komt en al wel leverbaar is is de ASUS PRO Q670M-C-CSM. Maar voor beide kan ik (en de Tweakers actief in dat topic) nog nergens testen vinden die ingaan op het stroomverbruik.

• K!K
Maakt het nog veel uit of ik een (i5) 12500 of een (i7) 12700 plaats kwa stroom verbruik? Voor mijn gevoel is de toch een flinke stap vooruit in aantal core's maar ook een kloksnelheid. Echter vraag ik mij af of dit ook een flinke stap kwa stroom verbruik is?

Zijn hier overzichten van te vinden wat een CPU gebruikt in combinatie met een Moederbord? of zijn dit alleen maar ervaring van builds die mensen posten?

• martyw
Reviews noemen dat wel, zie bv hier, helaas zijn deze twee CPU'S minder getest, en ook zijn deze cijfers gemeten op het test moederbord.

• K!K
Inderdaad het is allemaal lastig te vinden!
Net even een uurtje zitten zoeken maar kan geen goede data vinden met verbruik van een moederbord en de 12500 of zelfs een 12700.
In test hier op Tweakers wordt gebruik gemaakt van een zeer luxe moederbord wat mij doet vermoeden dat het verbruik daar sowieso hoger zal zijn.

Wensenlijst een update gegeven aan de hand van de reacties en onderzoek.

[ Voor 10% gewijzigd door K!K op 13-04-2023 10:27 ]

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-11 15:52
Ik heb zelf een uitvoering: Intel Core i5-12400 Boxed op een uitvoering: Gigabyte B660M DS3H DDR4 moederbord. Dat is qua performance (24-ish docker containers + af en aan wat VM's) meer dan genoeg. Daarnaast media streamen/transcoden (1080 & 4k) zowel intern als extern. Achteraf had ik liever dit moederbord (of soortgelijk) gehad uitvoering: Gigabyte B660 DS3H DDR4, in verband met de extra PCI slots.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de server in een rack gaat plaatsen. Dus ik doe even de aanname dat hij niet in je woonkamer of kantoor komt te staan. In dat geval zou ik je fans vervangen voor goedkopere (en alsnog prima stille) fans. Ik heb voor deze fans gekozen en dat gaat al een paar jaar prima, https://tweakers.net/ventilators/arctic/

Toen ik er onderzoek naar heb werden voedingen van Corsair aangeraden voor dit soort builds. Had iets te maken met stabiliteit en dat ze efficiënt waren ook wanneer er niet zoveel stroom nodig was. Ik heb deze variant in mijn server zitten: uitvoering: Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart

[ Voor 15% gewijzigd door Flans op 14-04-2023 06:13 . Reden: Opmaak ]

• martyw
Flans schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 06:13:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de server in een rack gaat plaatsen. Dus ik doe even de aanname dat hij niet in je woonkamer of kantoor komt te staan. In dat geval zou ik je fans vervangen voor goedkopere (en alsnog prima stille) fans. Ik heb voor deze fans gekozen en dat gaat al een paar jaar prima, https://tweakers.net/ventilators/arctic/
Dat merk maakt prima ventilatoren, in de Inter-Tech IPC 3U-30240 kast passen 1 x een 120 mm en 2 x 60mm (die worden meegeleverd), daarnaast is er nog plaats voor 6 x een 40mm ventilator (zie hier). Met de huidige plannen zullen de meegeleverde ventilatoren wel voldoen schat ik zo in, zet er eventueel een setje Arctic S4028-6K - 5-pack, 40mm in als het te warm wordt in je kast. Let er bij fans voor een server op dat ze gemaakt zijn voor 'Continuous Operation' (betere lagers), dat Arctic setje is dat (zie specs)

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 14-04-2023 09:13 ]

Pagina: 1