Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruxxxano
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 07:23
Binnenkort start ik bij een nieuwe werkgever, mijn huidige werkgever heeft een half jaar geleden een laptop voor mij aangeschaft, ik heb een budget gekregen en zelf gekozen de betreffende laptop. Nu stelt mijn werkgever dat ik deze laptop verplicht moet overnemen, voor een naar mijn mening veel te hoge prijs (vrijwel de netto nieuwprijs).

In mijn contract staat dat ik verplicht ben om een eigen keuze laptop over te nemen indien deze nog niet beleidsmatig is afgeschreven. Kunnen ze dit zo maar verplichten? Kan ik hier nog onderuit komen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deniz280
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-06 13:51
Ik heb hier geen verstand van maar in mijn optiek klinkt dit heel vaag.. je werkt voor een werkgever die je vervolgens verplicht om een bedrijfseigendom te moeten overnemen.. Wat vreemd.. alsof men op deze wijze zelf kosten wilt besparen en een laptop weer opnieuw te laten verkopen voor iets wat close ligt bij de netto nieuwprijs. Klinkt niet als een werkgever waar je graag voor wilt werken als die zichzelf hiermee bezighoudt..

Maja hopelijk weet iemand anders hier wel meer over.

Ik weet ook niet of dit zo maar mag ondanks het feit dat het in je contract staat. Dit kan namelijk ook tegen bepaalde wetten ingaan waar deze werkgever geen rekening mee heeft gehouden of bewust hoopt dat mensen hier gewoonlijk mee instemmen. Misschien een jurist benaderen en om advies vragen?

[ Voor 23% gewijzigd door deniz280 op 12-04-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 21:00

Bergie

Lekker belangrijk...

Ben benieuwd hoe dit wettelijk zit inderdaad. Van een zelf gekozen laptop kan ik me vanuit de werkgever nog wel iets voorstellen; maar waar trek je de grens? Zou je dat dan ook met een monitor mogen doen? Of een bureaustoel?

Yamaha MT-09

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-06 15:57
Ik zou contact opnemen met de nieuwe werkgever, ik verwacht dat je nieuwe werkgever een budget heeft voor een laptop. Misschien kan dat budget gebruikt worden om de oude werkgever te betalen?

Een laptop van een half jaar oud heeft uiteraard al wat afschrijving gehad dus de netto nieuwprijs klopt dan inderdaad niet.

Je kan natuurlijk ook overwegen de laptop in te leveren bij je oude werkgever. Het "verplicht" overnemen van bedrijseigendommen klinkt mij ook als raar in de oren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:30

D4NG3R

kiwi

:)

Is de laptop (zakelijk) aangekocht met als doel dat jij hem (primair) voor je werk ging gebruiken? Het lijkt mij in dat geval namelijk stug dat de werkgever je kan verplichten het beestje over te kopen, ongeacht wat er in het contract staat. Op diezelfde fiets zou jouw werkgever je verplicht kunnen stellen alles wat jij voor het uitvoeren van je werk hebt moeten gebruiken over moet kopen, en dat slaat natuurlijk nergens op.

Iets van een bureaustoel op maat zou ik nog kunnen snappen, maar een laptop is geen maatwerk, en kan prima door jouw opvolger/(oud)collega's worden gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 12-04-2023 11:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hangt af waar de laptop voor bedoeld was (zakelijk / privé)
Indien privé vind ik het niet gek, je zou een vergelijking kunnen maken met een lease-fiets. Dit contract dien je ook over te nemen of af te kopen bij uitdiensttreding.

edit:
met de toevoeging dat hier natuurlijk vooraf afspraken over gemaakt worden, en niet achteraf.

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 12-04-2023 12:06 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54

weebl

YARR!

Zou dit pareren met dat je dan ook van hun garantie en ondersteuning verwacht gedurende de economische levensduur van de laptop. Je koopt als particulier een product van een onderneming en als ik het goed heb kan je je dan beroepen op het consumentenrecht. Zullen ze je doorverwijzen naar het bedrijf waar zij hem gekocht hebben, maar daar ga je geen overeenkomst mee aan.

Rare gang van zaken dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fruxxxano schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:35:
Binnenkort start ik bij een nieuwe werkgever, mijn huidige werkgever heeft een half jaar geleden een laptop voor mij aangeschaft, ik heb een budget gekregen en zelf gekozen de betreffende laptop. Nu stelt mijn werkgever dat ik deze laptop verplicht moet overnemen, voor een naar mijn mening veel te hoge prijs (vrijwel de netto nieuwprijs).

In mijn contract staat dat ik verplicht ben om een eigen keuze laptop over te nemen indien deze nog niet beleidsmatig is afgeschreven. Kunnen ze dit zo maar verplichten? Kan ik hier nog onderuit komen?

Alvast bedankt!
Zakelijk of Privé ?
Afschrijving van laptop van ~1000,- is 20% per jaar

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:27
Ik ken dit soort constructies eigenlijk alleen wanneer medewerkers een laptop kiezen die (ver) buiten budget is en ook bijvoorbeeld in privé gebruikt mag worden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:37
Dit moet je toch ook als werkgever niet willen? Dat een oud werknemer een laptop boordevol excelletjes met klantgegevens en licenties meeneemt en zo vervolgens op marktplaats komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 12-06 15:57
Dennism schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:02:
Ik ken dit soort constructies eigenlijk alleen wanneer medewerkers een laptop kiezen die (ver) buiten budget is en ook bijvoorbeeld in privé gebruikt mag worden.
Mijn vraag is dan, wie betaald dan het "boven budget" deel van de laptop?
Werkgever (kadootje voor werknemer! en betaling in natura, inkomstenbelasting!)
of moet de werknemer dat bedrag bijleggen?
Ik vermoed het laatste.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:25

DataGhost

iPL dev

DonChaot schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:04:
Dit moet je toch ook als werkgever niet willen? Dat een oud werknemer een laptop boordevol excelletjes met klantgegevens en licenties meeneemt en zo vervolgens op marktplaats komt.
Ja die wordt natuurlijk gewoon even gewist bij uitdiensttreding he.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:35
Is het probleem dat je de laptop überhaupt over moet nemen, of gaat het over het bedrag dat ervoor gevraagd wordt?
Indien het eerste: Je hebt er toch zelf voor getekend? Waarom zou het dan nu niet geldig zijn? Je hebt ook bewust gekozen voor een "eigen keuze laptop" in plaats van een standaard bedrijfslaptop, zo te lezen. En je wist (of hoorde te weten) wat in jouw contract staat daaromtrent.
Indien het het bedrag het probleem is: Wat staat daar over in het contract?

daarnaast geldt volgens sowieso het volgende
[...]Indien de ICT-middelen niet meer noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de dienstbetrekking, bijvoorbeeld bij uitdiensttreding of wanneer de medewerker in aanmerking komt voor een nieuw model, is de eventuele restwaarde van de ICT-middelen die de medewerkers mogen houden belast loon. De werkgever heeft de keuze dit belaste loon te verwerken op de loonstrook van de medewerker, de medewerker de voorziening over te laten nemen tegen de restwaarde (inhouding op nettoloon) danwel aan te wijzen als eindheffingsbestanddeel en ten laste te brengen van de vrije ruimte van de WKR.

[ Voor 69% gewijzigd door breew op 12-04-2023 12:15 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat gebeurt er als je de laptop per ongeluk kapot laat vallen morgen ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metabool
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Trank00l schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:07:
Bij een werkgever die verlangt dat je apparatuur overneemt bij uitdiensstreding, verwacht ik geen leuk gesprek als je apparatuur (al dan niet per ongeluk) kapot maakt.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ze verplichten het toch ook niet 'zomaar'? Het staat in je contract, waar je zelf mee akkoord bent gegaan. Het zou mij verbazen als je hier onder uit kunt. Tenzij er ergens wetgeving is die aangeeft dat dit onredelijk bezwarend is, zit je er gewoon aan vast. Het bedrag kun je het over hebben.
DonChaot schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:04:
Uit dienst gaan ontslaat je niet van geheimhoudingsverplichtingen, dus zelfs als de laptop zo meeneemt/-krijgt, kun je hem niet zomaar vol met bedrijfsgegevens op Marktplaats zetten.

Bij mijn werkgever is het in de meeste gevallen mogelijk om de laptop bij uitdiensttreding over te nemen. De laptop moet wel eerst gewist worden in overleg met en onder controle van systeembeheer. Dit geldt overigens ook als de laptop niet wordt overgenomen. Hij komt dan in de "reserve-voorraad".

[ Voor 26% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-04-2023 12:25 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:27
peterpv schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:05:
[...]

Mijn vraag is dan, wie betaald dan het "boven budget" deel van de laptop?
Werkgever (kadootje voor werknemer! en betaling in natura, inkomstenbelasting!)
of moet de werknemer dat bedrag bijleggen?
Ik vermoed het laatste.
De medewerker inderdaad verwacht ik, net zoals dat de medewerker normaliter aangeslagen wordt wanneer er bijv. een speciale of buiten budget lease auto gekozen wordt. Volgens mij zie je ook in dat soort gevallen wel eens dat er afgesproken wordt dat het contract bij opzegging door de werknemer overgenomen moet worden.

Maar ook dan blijft het voor een laptop een vrij bijzondere situatie, zeker wanneer er bij TS geen sprake is van een 'bijzondere' of 'bijzonder dure' laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dennism schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:02:
En hoe wordt dat dan vervolgens bepaald, als ik dat ding voor 20% privé gebruikte wordt ik dan opeens geforceerd de volle mep te betalen ondanks dat ik 'em 80% van de tijd voor zakelijke doeleinden gebruikt heb?

Zou ik 20% moeten afdragen voor het deel wat ik privé gebruikt heb en de (vorige) werkgever houd de laptop? Hoe zit dat dan met de rest van de afschrijvingsduur?

Nee, deze hele constructie stinkt. Als jij via de werkgever een laptop voor privégebruik koopt dan prima, dat is loon in natura en mag gewoon ingehouden worden, maar het doel van de laptop lijkt mij hier zakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Metabool schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:10:
[...]

Bij een werkgever die verlangt dat je apparatuur overneemt bij uitdiensstreding, verwacht ik geen leuk gesprek als je apparatuur (al dan niet per ongeluk) kapot maakt.
Lekker belangrijk, liever een minder fijn gesprek dan een geforceerde overname ;w

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:15:
Nee, deze hele constructie stinkt. Als jij via de werkgever een laptop voor privégebruik koopt dan prima, dat is loon in natura en mag gewoon ingehouden worden, maar het doel van de laptop lijkt mij hier zakelijk.
De constructie staat gewoon in het contract van TS. Als ie het vindt stinken, had ie er niet mee akkoord moeten gaan. Achteraf klagen dat ie aan het contract gehouden wordt, is vrij kansloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:12
Misschien is het handig om de specifieke clausule uit het contract hier te delen. Dat geeft wellicht wat meer inzicht in de achtergrond, en juistheid, ervan.

[ Voor 33% gewijzigd door eric.1 op 12-04-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:18:
[...]

De constructie staat gewoon in het contract van TS. Als ie het vindt stinken, had ie er niet mee akkoord moeten gaan. Achteraf klagen dat ie aan het contract gehouden wordt, is vrij kansloos.
De vraag is dus of dit wettelijk gezien überhaupt in het contract vast gelegd kon worden, zeker als de laptop exclusief zakelijk gebruikt is.

Maar dat is niet meer dan een aanname (zowel of dit mag, als/of dat de TS hem exclusief zakelijk gebruikte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Op het stukje duurzaamheid scoort deze werkgever overigens 0,0 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
D4NG3R schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:20:
[...]

De vraag is dus of dit wettelijk gezien überhaupt in het contract vast gelegd kon worden, zeker als de laptop exclusief zakelijk gebruikt is.

Maar dat is niet meer dan een aanname (zowel of dit mag, als/of dat de TS hem exclusief zakelijk gebruikte).
Het lijkt mijns inziens erg op een overname-clausule in een lease-contract of een studieregeling waarbij bij uitdiensttreding (een deel van) de studiekosten terugbetaald moeten worden. Ik zie niet direct een reden dat dit niet zou mogen.

@TS een mogelijke oplossing kan dan ook zitten in dezelfde richting: is de laptop bruikbaar voor je nieuwe baan en wil je nieuwe werkgever hem overnemen?
Trank00l schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:20:
Op het stukje duurzaamheid scoort deze werkgever overigens 0,0 .
Offtopic, maar hoezo? De werkgever gooit de laptop toch niet weg?

[ Voor 24% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-04-2023 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 16:01
Aangezien het in jouw contract staat dat het om een 'eigen keuze' laptop gaat neem ik aan dat je ook een standaardmodel had kunnen krijgen maar dat je nu iets hebt uitgezocht wat meer aan jouw persoonlijke wensen voldeed? Dan vind ik het niet raar dat je hem nu moet overnemen. Ook de prijs is dan toch niet zo gek. Een gloednieuwe laptop die nu in de winkel ligt is over een half jaar niet ineens 50% goedkoper ofzo.

Stond er in je contract niks over het percentage wat je dan terug moest betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:50
[...]

We vinden het hier volgens mij allemaal een beetje een rare constructie. Maar de wetgever kan niet zomaar zeggen "ja, dat staat wel in het contract, maar dat is niet geldig" alleen omdat het wat raar of onlogisch lijkt. Dat kan in principe alleen als het contract een wet of een grondrecht schendt. Dat lijkt mij hier niet het geval.

[ Voor 10% gewijzigd door Lapa op 12-04-2023 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ter verduidelijking, wat voor laptop gaat het om? Moest jij perse een Mac hebben terwijl iedereen met een Windows PC werkt, of is het gekozen model niet echt verschillend van de standaard?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:57
breew schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:06:
Is het probleem dat je de laptop überhaupt over moet nemen, of gaat het over het bedrag dat ervoor gevraagd wordt?
Indien het eerste: Je hebt er toch zelf voor getekend? Waarom zou het dan nu niet geldig zijn? Je hebt ook bewust gekozen voor een "eigen keuze laptop" in plaats van een standaard bedrijfslaptop, zo te lezen. En je wist (of hoorde te weten) wat in jouw contract staat daaromtrent.
Indien het het bedrag het probleem is: Wat staat daar over in het contract?

daarnaast geldt volgens sowieso het volgende

[...]
Indien het tweede is het nog steeds niet heel gek, ik ben gewend om laptops financieel gezien in 5 jaar af te schrijven. Dan is er na een half jaartje nog niet veel van de nieuwprijs af, misschien net 150 euro. Een bedrijf dat zo op de centen zit dat ze eisen dat je bedrijfseigendommen overneemt zal gok ik niet akkoord gaan met een overnameprijs die lager is dan de boekwaarde van het activum.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 09:05

Qwerty-273

Meukposter

Ik verwacht dat dit een klein bedrijfje is (minder dan 10 mensen) waar een eventuele vrijgekomen plek niet direct wordt ingevuld met een nieuwe vacature. En er dus een "dure" laptop in de stoffige kast verdwijnt.

Maar zoals al eerder gemeld, je bent zelf akkoord gegaan met deze constructie. De afwaardering in 6 maanden is natuurlijk nihil. Je zal een degelijke laptop met max 20% van de waarde per jaar mogen afschrijven. Dan is 6 maanden op het totaal slechts een kleine korting.

De standaard methode in grotere bedrijven is toch wel gewoon een standaard laptop krijgen die je terug inlevert aan het eind van de rit. Zonder kosten en zonder dat je helemaal zelfstandig een merk/model kan uitzoeken. Afhankelijk van je functie krijg je dan een keuze uit 2-3 modellen laptops (zover ze leverbaar zijn) en dat is het dan. Daar moet je het mee doen, net zoals de anderen om je heen.

-- edit
Bij overname neem je natuurlijk ook de garantie mee etc. Net zoals licenties (die bij de aanschaf van de laptop zaten). Dat zal de werkgever dan uit moeten zoeken hoe ze dat officieel kunnen overdragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-04-2023 12:46 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:23:
[...]

Het lijkt mijns inziens erg op een overname-clausule in een lease-contract of een studieregeling waarbij bij uitdiensttreding (een deel van) de studiekosten terugbetaald moeten worden. Ik zie niet direct een reden dat dit niet zou mogen.

@TS een mogelijke oplossing kan dan ook zitten in dezelfde richting: is de laptop bruikbaar voor je nieuwe baan en wil je nieuwe werkgever hem overnemen?

[...]

Offtopic, maar hoezo? De werkgever gooit de laptop toch niet weg?
De laptop kan toch herbruikt worden door een nieuwe medewerker? Nu schaf je iets aan wat onnodig is en er al was, en voor meer uitstoot zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Dus je hebt een eigen keuze laptop gekozen, gaat een paar maanden later uit dienst (waarom kies je dan voor een eigen keuze laptop) en nu vraag je of je onder het contract uit kunt komen die je zelf getekend hebt.

Los van de 2 pagina's met verwondering, als je zelf iets anders kiest en daarvoor tekent dat je de laptop moet meenemen lijkt het mij vrij duidelijk. Je moet de laptop overnemen. Dit is echt niet vreemd en gebeurd ook met leaseauto's en dan heb je het niet over duizend euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Trank00l schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:49:
De laptop kan toch herbruikt worden door een nieuwe medewerker? Nu schaf je iets aan wat onnodig is en er al was, en voor meer uitstoot zorgt.
Dat hangt dus erg af van hoe afwijkend de TS heeft gekozen.

Slechte policy imo om werknemers vrije keuze te geven. Biedt een paar verschillende modellen aan en alles afwijkend vereist een specifieke onderbouwing.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
Het hangt allemaal af van de wijze waarop je deze 'eigen keuze' laptop hebt ontvangen. In beginsel geldt artikel 44 Arbeidsomstandighedenwet, waarbij de werkgever de werkplaats op zijn kosten Arbo-technisch correct moet inrichten. Je kunt deze kosten dus niet zomaar doorberekenen.

Als je géén andere mogelijkheid had dan deze laptop, dan zou je de doorberekening van kosten wellicht nog kunnen pareren met het feit dat deze kosten daarom voor rekening van werkgever komen. Daarbij werkt het je wel tegen dat een en ander in een overeenkomst stond en je daar akkoord mee bent gegaan. De situatie is vergelijkbaar met de aflosboete bij een leaseauto: kies jij een mooie auto maar ga je eerder uit dienst? Dan kunnen deze kosten - mits vooraf overeengekomen - aan jou worden gerekend.

Kon je echter kiezen: een standaard model, een desktop of een eigen keuze laptop onder deze voorwaarden, dan sta je niet erg sterk. "you can't have your cake and eat it" zeggen we dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 12-04-2023 12:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:26

de Peer

under peer review

peterpv schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:48:
Ik zou contact opnemen met de nieuwe werkgever, ik verwacht dat je nieuwe werkgever een budget heeft voor een laptop. Misschien kan dat budget gebruikt worden om de oude werkgever te betalen?
Dat vind ik wel een hele vreemde suggestie. Wat heeft die nieuwe werkgever daar nu mee te maken? Ik zou het erg onprofessioneel/onvolwassen vinden als mijn nieuwe medewerker daar mee aan kwam. Maak je gelijk een slechte beurt: iemand die zijn zaken niet op orde heeft, en ook nog eens de problemen probeert af te wentelen op nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:53
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:44:
Ik verwacht dat dit een klein bedrijfje is (minder dan 10 mensen) waar een eventuele vrijgekomen plek niet direct wordt ingevuld met een nieuwe vacature. En er dus een "dure" laptop in de stoffige kast verdwijnt.
Dat lijkt me de meest logische verklaring. Bij kleine bedrijfjes heb je soms niet eens de expertise om te weten welke laptop in te kopen, dus dan is het logisch dat je dat de nieuwe IT'er maar laat uitzoeken. Anders is het idd vrij bizar om mensen hun eigen laptop te laten kiezen.

Aan de andere kant, als het een bureaustoel was geweest, hadden we het allemaal bizar gevonden. Ook al was die bureaustoel ongebruikt achtergebleven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:01:
[...]

Dat vind ik wel een hele vreemde suggestie. Wat heeft die nieuwe werkgever daar nu mee te maken? Ik zou het erg onprofessioneel/onvolwassen vinden als mijn nieuwe medewerker daar mee aan kwam. Maak je gelijk een slechte beurt: iemand die zijn zaken niet op orde heeft, en ook nog eens de problemen probeert af te wentelen op nieuwe werkgever.
Bij een leasecontract is het toch ook niet ongebruikelijk (uiteraard niet verplicht) dat de nieuwe werkgever dit overneemt? Aangenomen dat de laptop ook voor de nieuwe baan goed bruikbaar is, zie ik het niet als een onoverkomelijk probleem om de nieuwe werkgever de laptop te laten overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Post de exacte alinea in het contract nu eens. Op zich heb je er gewoon voor getekend, en is het normaal gesproken bindend, maar het kan altijd zijn dat de bepaling zo is geformuleerd dat een rechter het toch een onredelijke bepaling kan vinden.
D4NG3R schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:15:
[...]

En hoe wordt dat dan vervolgens bepaald, als ik dat ding voor 20% privé gebruikte wordt ik dan opeens geforceerd de volle mep te betalen ondanks dat ik 'em 80% van de tijd voor zakelijke doeleinden gebruikt heb?
Houdt iemand een urenverantwoording bij van het privé gebruik van zijn zakelijke laptop? Denk het niet. Maar een week heeft 168 uren waarvan je 40 uur werkt. Dat is 24%. De laptop is dus minstens 76% van de week privé beschikbaar.
Dat lijkt mij een volstrekt redelijk calculatie want ik houd niet eens rekening met de vakantieweken waarin de laptop 100% beschikbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:01:
[...]

Als hij naar een kleine werkgever weer gaat, en die moeten ook een laptop voor hem kopen, zouden die het misschien best wel prima kunnen vinden.

Gaat hij naar een grote werkgever toe zonder BYOD, dan gaan die daar nooit mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

downtime schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:17:
Houdt iemand een urenverantwoording bij van het privé gebruik van zijn zakelijke laptop? Denk het niet. Maar een week heeft 168 uren waarvan je 40 uur werkt. Dat is 24%. De laptop is dus minstens 76% van de week privé beschikbaar.
Dat lijkt mij een volstrekt redelijk calculatie want ik houd niet eens rekening met de vakantieweken waarin de laptop 100% beschikbaar is ;)
Beschikbaar zijn is niet het zelfde als gebruiken, maar die reactie was ook niet richting de TS.

Zolang we de clausule niet kennen, en de volgende vraag onbeantwoord blijft:
Is alles een aanname. Als de TS dat ding bijv. privé niet eens heeft mogen gebruiken ren je al heel snel tegen de arbeidsomstandighedenwet aan. En dan is het leuk dat het in het contract staat, als dat ding exclusief zakelijk gebruikt mocht worden heeft de TS er bij vertrek niks mee van doen. Dat ding is van de zaak, voor de zaak.

Ga je buiten budget omdat je dat ding ook privé mag gebruiken en liever een wat dikkere laptop hebt voor dat privé-aspect is het verhaal inderdaad compleet anders zoals anderen al aangeven. Al zou ik dan zelf sturen op het (deels [terug])betalen van het verschil t.o.v. het standaardbudget als ik de laptop echt niet zou willen houden. :)

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 12-04-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mocht je er inderdaad niet onderuit kunnen, kun je wellicht via de werkkostenregeling wat korting bedingen, zodat je geen belasting hoeft te betalen. Al is dat afhankelijk van het noodzakelijkheidscriterium.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 12-04-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:29
Neem je de software(licenties) op dat moment ook over? En wordt je ook eigenaar van de bedrijfsgeheimen die op de hardeschijf staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:26:
Mocht je er inderdaad niet onderuit kunnen, kun je wellicht via de werkkostenregeling wat korting bedingen, zodat je geen belasting hoeft te betalen.
De werkkostenregeling gaat over loonbelasting. Als TS de laptop moet "overkopen" is er geen sprake van loon en dus ook niet van loonbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Herko_ter_Horst Zover ik de pagina begrijp, gaat het over apparatuur die de werkgever aan de werknemer verstrekt? UIt de link die ik reeds gegeven heb van de RIjksoverheid:
U mag ook zaken vergoeden waar een werknemer privé voordeel van kan hebben.
Daarnaast schrijft men ook:
Noodzakelijkheidscriterium werkkostenregeling

Voor bepaalde producten, zoals gereedschap, tablets en smartphones geldt het zogeheten noodzakelijkheidscriterium. Deze goederen kunt u belastingvrij geven als u deze nodig vindt voor het werk. Het privégebruik is dan niet meer van belang.

[ Voor 75% gewijzigd door CH4OS op 12-04-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:30:
@Herko_ter_Horst Zover ik de pagina begrijp, gaat het over apparatuur die de werkgever aan de werknemer verstrekt? UIt de link die ik reeds gegeven heb van de RIjksoverheid:
[...]
Het gaat erom dat als een werkgever iets geeft/ter beschikking stelt aan een werknemer dat dat al dan niet al verkapt loon wordt gezien en dat de werknemer daar dan al dan niet loonbelasting over moet betalen. Daar is hier geen sprake van. Het gaat niet over de BTW, mocht je dat denken.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-04-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Trank00l schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:07:
Dan laten ze hem waarschijnlijk het volle pond voor een kapotte laptop betalen. Daar schiet ie niet zoveel mee op.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:01
Gekke vraag hoor maar heeft het zin om pagina's lang hierover te discusseren zolang de TS nog niet met de gevraagde (in mijn ogen essentiële) extra informatie komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ts is neem ik aan handelsbekwaam en heeft nuchter en bij volle verstand een contract getekend en wist dit van te voren (of had dit kunnen weten) en wil nu onder dit contract uit.
Dat begrijp ik niet. Ook niet dat dat bedrag een verrassing is, daar had ts prima naar kunnen informeren voordat ts de nieuwe baan aannam.

Typisch geval van wie zich brandt moet op de blaren zitten hoor

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fruxxxano
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 07:23
Bedankt voor alle reacties. Ik heb inderdaad zelf gekozen voor een 'eigen keuze' laptop (inclusief een wat hoger budget) en ben akkoord gegaan met de aanvullende voorwaarden. Dus wat dat betreft is het mijn eigen bewuste keuze geweest. Ik had natuurlijk niet verwacht zo snel alweer naar een ander werkgever te gaan. Tevens is de communicatie betreft het verplicht inleveren en de eventuele kosten van het overnemen zeer onduidelijk geweest (eerst kon ik de laptop kosteloos inleveren, toen kon ik de laptop voor een wat reëler bedrag overnemen, nu is het bedrag ineens vrij hoog).

Het betreft hier overigens een laptop die enkel zakelijk wordt gebruikt. Ik neem verder geen licenties over of iets dergelijks, de IT desk zet de laptop terug naar de fabrieksinstellingen voordat ik de laptop overneem. Het gaat hier niet over een kleine organisatie met < 10 medewerkers.

Dit is wat er zo ongeveer staat:
Members only: laptop
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 08:53
Dit gaat nog om een laptop. Ik ben onderstaande auto contract tegengekomen, ging nog eens niet om een lease maar een bestelwagen die het bedrijf zelf heeft gekocht. Dit ook niet ondertekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzzBdy3OXyJLKXB0Y1xa6sivNjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zsB9cgzukbh4yGjAhpuZgTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Bizar dat het ongeacht de reden is, als werkgever besluit van je af te willen krijg je nog een rekening mee voor een laptop ook.

Bedrijf waar ik werk schaffen we laptops soms bij aanvang dienstverband al aan, dan zit de medewerker nog in een proeftijd. Volgens dit contract zou iemand dan bij niet succesvol doorlopen proeftijd een dikke rekening voor z'n kiezen krijgen...

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:37
Ingelogd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:50:
Dit gaat nog om een laptop. Ik ben onderstaande auto contract tegengekomen, ging nog eens niet om een lease maar een bestelwagen die het bedrijf zelf heeft gekocht. Dit ook niet ondertekend.

[Afbeelding]
Off topic: Prima, neem je de auto toch mee :+

On topic: @fruxxxano Lijkt me vrij eenduidig opgeschreven en het klinkt alsof je hier vrij bewust voor getkend hebt..Het is ook niet onredelijk, de werkgever wil immers gewoon standaard laptops managen. Het feit dat iemand in eerste instantie iets anders heeft gezegd kun je niks mee, tenzij dit door de directeur (of andere wettelijke vertegenwoordiger van het bedrijf) op schrift is gezet.

Zoals hierboven al genoemd, heb je het meeste kans om bij de nieuwe werkgever te vragen of ze de laptop willen overnmen.

Als laatste kun je nog proberen om de prijs omlaag te krijgen met het argument dat de waarde van de laptop in het economisch verkeer (verkoopwaarde) lager is dan nieuwprijs -/-6 maanden afschrijiving (10%, indien 20% per jaar wordt afgeschreven). Maar ook dit geef ik weinig kans, gezien je ook voor de bepaling van de prijs getekend hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

fruxxxano schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:39:
Het betreft hier overigens een laptop die enkel zakelijk wordt gebruikt.
En ook enkel zakelijk gebruikt mocht worden?

Zo ja vind ik het vreemd dat je met de gegeven voorwaarden akkoord bent gegaan, maar dat is natuurlijk makkelijk lullen achteraf. Sowieso vraag ik mij af of het in dat scenario überhaupt wel mag, een laptop is doorgaans geen maatwerk-product en ook geen absurd duur risico zoals bijvoorbeeld een leaseauto. Wanneer is iets een risico wat je neemt als ondernemer en wanneer mag je dat risico overdragen aan de werknemer? (en daarmee dus in een contract laten vastleggen) Dit komt bij mij namelijk heel erg over als wel de lusten maar niet de lasten.

Zo nee vind ik de voorwaarden totaal niet vreemd, ik kan mij goed voorstellen dat er werknemers zijn die voor een wat dikkere laptop gaan zodat ze daar privé wat meer lol uit kunnen halen. Al zou ik er dan voor gegaan zijn om het verschil vooraf direct af te tikken en op papier te laten zetten hoe we daarmee om gaan mochten onze wegen (vroegtijdig) scheiden.

Maaruhm, het is al een paar keer geopperd; kan je nieuwe werkgever dat ding niet overnemen? Scheelt daar wellicht weer tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 12-04-2023 14:00 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb inderdaad zelf gekozen voor een 'eigen keuze' laptop (inclusief een wat hoger budget) en ben akkoord gegaan met de aanvullende voorwaarden. Dus wat dat betreft is het mijn eigen bewuste keuze geweest. Ik had natuurlijk niet verwacht zo snel alweer naar een ander werkgever te gaan.
Je hebt twee keer een bewuste keuze gemaakt, eerst om de eigen keuze laptop te nemen, en daarna om naar een nieuwe werkgever te gaan. Het is je niet overkomen.

Gezien de context denk ik dat je geen poot hebt om op te staan. Je hebt zelf die keuzes gemaakt. Die bepaling "ongeacht de reden" in het contract zou misschien aanvechtbaar zijn als je was ontslagen, maar ook daarvan is nu geen sprake.

Ik had bij mijn eerste werkgever een leasewagen die iets boven budget was geweest en waarvoor ik een eigen bijdrage moest betalen. In mijn contract stond ook dat ik de resterende maanden eigen bijdrage van het leasecontract in één keer moest betalen als ik vertrok. Dat was gewoon iets waarvoor ik gekozen had en waarvan ik me bewust was toen ik naar een nieuwe werkgever ging. Ik heb het dus zonder klagen betaald. Ik denk dat jouw situatie vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 16:01
XyritZz schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:57:
Bizar dat het ongeacht de reden is, als werkgever besluit van je af te willen krijg je nog een rekening mee voor een laptop ook.

Bedrijf waar ik werk schaffen we laptops soms bij aanvang dienstverband al aan, dan zit de medewerker nog in een proeftijd. Volgens dit contract zou iemand dan bij niet succesvol doorlopen proeftijd een dikke rekening voor z'n kiezen krijgen...
Vaak wordt daarom wel de nuance in de bepaling aangebracht dat je de kosten enkel verschuldigd bent als de werknemer degene is die het dienstverband beëindigd. Maar zoals de bepaling bij TS is beschreven (al is het nog steeds niet letterlijk overgenomen door TS) zou het in zijn geval idd ook zijn als de werkgever het dienstverband beëindigd. Dat lijkt me niet helemaal fair nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 14-06 22:28
Is er een standaard laptop dan? Als die er niet is, dan houdt dit hele verhaal meteen op. WG is verplicht tools te leveren om je werk te kunnen doen.

Is die er wel dan alleen het prijs verschil tussen de standaard en de door jou gekozen.

Vage regeling, doe gewoon BYOD of bedrijfs keuze. Hier krijg je altijd gezeik mee en belast je de support afdeling meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Staat al vermeld in reacties van TS: Ja.

TS heeft gewoon getekend voor een gouden ketting a la leaseauto.

[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2023 15:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023

[Afbeelding]
:D Wow...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[Afbeelding]
Heeft TS weinig aan, maar wtf is dat voor clausule? Je mag óf de auto gratis meenemen, óf de werkgever de helft betalen als je 'm inlevert? :+

Lijkt me dat daar een jurist heeft zitten slapen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 09:05

Qwerty-273

Meukposter

Unknown Alien schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:09:
Vage regeling, doe gewoon BYOD of bedrijfs keuze. Hier krijg je altijd gezeik mee en belast je de support afdeling meer mee.
Het kan wel een verkapte bonus zijn en een manier om een werknemer maar zoveel mogelijk te pleasen om te blijven waar hij/zijn is.

We hebben een standaard model, maar jij bent speciaal en mag van ons in de snoepwinkel een laptop kiezen die aan jouw eigen wensen voldoet. ** veel kleine lettertjes

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Laatst online: 12-06 12:16

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Herko_ter_Horst schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:11:
Bij mijn werkgever is het in de meeste gevallen mogelijk om de laptop bij uitdiensttreding over te nemen. De laptop moet wel eerst gewist worden in overleg met en onder controle van systeembeheer. Dit geldt overigens ook als de laptop niet wordt overgenomen. Hij komt dan in de "reserve-voorraad".
Same. Ik heb de laptop "onderhandeld" om over te nemen in ruil voor overwerk in mijn laatste werkweek. Ik de laptop mee en ruil daarvoor toch nog twee trainingen gegeven en wat uren niet geschreven. Ik blij, zij blij. Prima wat mij betreft.

OP heeft mijn inziens gewoon een contract getekend en zich daar aan te houden... Zeker omdat het een maatwerk keuze laptop is snap ik wel dat werkgever daar niet mee wilt/kan blijven zitten.

Ga het gesprek aan met werkgever, vraag of ze het toch niet willen jouden en anders flink onderhandelen over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
Mijn vrouw heeft op dit moment het zelfde geval maar dan aan de start bij een nieuwe werkgever.

Ik zelf vind het heel bijzonder, ze verkopen het als een duurzaam beleid.
Ik zelf zie het als een stok achter deur dat mensen geen ontslag nemen na 2 maanden.

Maar wil je voor zo'n werknemer werken.

M'n vriendin vond mij negatief dat ik hier over viel, maar ik vind het een absurde voorwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mathy_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:49:
Mijn vrouw heeft op dit moment het zelfde geval maar dan aan de start bij een nieuwe werkgever.

Ik zelf zie het als een stok achter deur dat mensen geen ontslag nemen na 2 maanden.

M'n vriendin vond mij negatief dat ik hier over viel, maar ik vind het een absurde voorwaarde.
Maar als je het absurd vind, neem je toch gewoon de 'standaard' laptop zonder die voorwaarden?

Dat je mogelijk minder productief bent dan iemand met elvenhandjes gesmede processors en geheugen in hun 'eigen keus laptop' is toch het probleem van de baas?

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 12-04-2023 17:55 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
YakuzA schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:53:
[...]

Maar als je het absurd vind, neem je toch gewoon de 'standaard' laptop zonder die voorwaarden?

Dat je mogelijk minder productief bent dan iemand met elvenhandjes gesmede processors en geheugen in hun 'eigen keus laptop' is toch het probleem van de baas?
Het probleem hier is dat de standaard ook onder deze regeling valt.
Werkgever is verder vrijgevig en zwaait direct met een vast contract. Maar zulke voorwaarden zijn toch vreemd. Standaard laptop kost toch ook snel 800 a 1000 euro . Keuze voor geen laptop is geen optie want deze is nodig voor de werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Zou er alleen mee akkoord gaan als het pas na de proeftijd ingaat en alleen geldt bij vrijwillig vertrek.

Maar goed, dit riekt naar topic-kaping. Als je voor de voorwaarde getekend hebt, zie ik niet direct een reden waarom je eronderuit zou kunnen.

[ Voor 41% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-04-2023 18:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
De constructie staat gewoon in het contract van TS.
Dat betekent niks. Er zijn genoeg contracten waarin staat dat er een concurrentiebeding geldt die in een rechtzaak geen stand zouden houden bijvoorbeeld, of dat je volledig zelf je eigen risico moet betalen bij schade aan je leaseauto, wat ook gewoon niet zo is.

TS vraagt dus wat z'n rechten zijn. En dit topic maakt wel weer duidelijk dat je beter bij het juridisch loket kan gaan buurten dan het op Tweakers kan vragen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Onzin.
Er zijn genoeg contracten waarin staat dat er een concurrentiebeding geldt die in een rechtzaak geen stand zouden houden bijvoorbeeld, of dat je volledig zelf je eigen risico moet betalen bij schade aan je leaseauto, wat ook gewoon niet zo is.
Dat er in contracten zaken kunnen staan die in strijd zijn met de wet, doet niks af dat de meeste zaken gewoon contractueel kunnen worden afgesproken en dat beide partijen zich daar gewoon aan moeten houden. Ik heb nog niemand aannemelijk zien maken dat deze afspraak tegen de wet zou zijn. Afspraken over het overnemen van lease-contraction of het al dan niet gedeeltelijk terugbetalen van studiekosten bij uit dienst gaan mogen bijvoorbeeld ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
@fruxxxano volgens deze site is een bepaling in je contract die je verplicht een laptop over te nemen niet rechtsgeldig: https://www.regiotalent.b...je-uit-dienst-treedt-2835

Ik zou als ik jou was gewoon bij het Juridisch loket aankloppen. Je ziet hier dat een hoop mensen reageren zonder enige juridische basis (noch google skills).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Want Belgische wetgeving is relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]
Meenemen is niet zo erg lijkt mij, overnemen daarentegen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:55:
Want Belgische wetgeving is relevant?
Is jouw mening relevant? :)

Ik zie hier een hoop reacties van mensen die maar gewoon een beetje aan het gissen zijn. Ik weet het net zo min als jij maar ik vind het vrij bizar dat TS niet gewoon naar het Juridisch loket verwezen wordt. Je loopt heel stellig te roepen maar dit is gewoon een juridische kwestie op nogal een niche vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 13-06 22:30
Ik heb het ooit ook gehad met een auto. Ik wilde graag een New Beetle leasen, maar die was niet courant en daarom moest ik tekenen dat ik de auto moest "meenemen" als ik uit dienst zou gaan. Voor courante auto's hoefde dat niet, maar het werd wel expliciet gemeld.

Een laptop wordt over het algemeen in 5 jaar lineair afgeschreven. Als je na een half jaar weg gaat, dan zal je slechts 10% "korting" krijgen op de laptop. Zo heel gek vind ik een dergelijke regeling niet. Is het overigens mogelijk dat je de laptop doorschuift naar een collega die de laptop graag wil hebben en die toe is aan een nieuwe? Dan heeft het bedrijf geen extra kostenpost en jij ook niet.

Ik vind het niet onredelijk als jij een afwijkende laptop wil hebben dat er dan zo'n clausule in staat. Wat moet het bedrijf met een laptop die slecht inzetbaar is? Dat jij na een half jaar uit dienst gaat kan je werkgever natuurlijk niets aan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door BugBoy op 12-04-2023 19:03 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BugBoy schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:01:
Een laptop wordt over het algemeen in 5 jaar lineair afgeschreven. Als je na een half jaar weg gaat, dan zal je slechts 10% "korting" krijgen op de laptop. Zo heel gek vind ik een dergelijke regeling niet. Is het overigens mogelijk dat je de laptop doorschuift naar een collega die de laptop graag wil hebben en die toe is aan een nieuwe? Dan heeft het bedrijf geen extra kostenpost en jij ook niet.
Je kunt niet zomaar bedrijfsmiddelen doorzetten naar een werknemer. Ik snap an sich de vergelijking met een leaseauto wel, gewoon omdat dat het enige is wat ook maar enigzins in de buurt komt. En laat dat nu net de crux zijn; dit is gewoon een extreem uitzonderlijke situatie die niet 1 op 1 te vergelijken is met een leasecontract of opleidinskosten. En ook als het op leasecontracten gaat, mag een werkgever ook niet gewoon botweg de afkoopsom van de leasemaatschappij 1 op 1 doorzetten.

Vandaar; ik denk dat @fruxxxano gewoon ff moet informeren bij het Juridisch loket hoe het nu echt zit, ipv dat iedereen hier maar loopt te gissen. Want als dit echt een rechtzaak zou worden zou "goed werkgeverschap" ook zwaar mee gaan wegen, dus daar heeft z'n ex-werkgever waarschijnlijk ook niks aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hydra schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:05:
[...]

Je kunt niet zomaar bedrijfsmiddelen doorzetten naar een werknemer. Ik snap an sich de vergelijking met een leaseauto wel, gewoon omdat dat het enige is wat ook maar enigzins in de buurt komt.
Je hebt in principe gelijk maar het probleem is hier dat TS een keuze had: Standaard laptop zonder verplichtingen of zelf wat uitzoeken maar dan wel betalen als ie voortijdig vertrekt. Er is een redelijk alternatief geboden (de standaard laptop) maar hij heeft bewust een andere keuze gemaakt. Ik zie niets onredelijks in wat de werkgever hier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:08
Hydra schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:05:
[...]

Je kunt niet zomaar bedrijfsmiddelen doorzetten naar een werknemer. Ik snap an sich de vergelijking met een leaseauto wel, gewoon omdat dat het enige is wat ook maar enigzins in de buurt komt. En laat dat nu net de crux zijn; dit is gewoon een extreem uitzonderlijke situatie die niet 1 op 1 te vergelijken is met een leasecontract of opleidinskosten. En ook als het op leasecontracten gaat, mag een werkgever ook niet gewoon botweg de afkoopsom van de leasemaatschappij 1 op 1 doorzetten.

Vandaar; ik denk dat @fruxxxano gewoon ff moet informeren bij het Juridisch loket hoe het nu echt zit, ipv dat iedereen hier maar loopt te gissen. Want als dit echt een rechtzaak zou worden zou "goed werkgeverschap" ook zwaar mee gaan wegen, dus daar heeft z'n ex-werkgever waarschijnlijk ook niks aan.
Een bedrijf werkt met standaard laptops. Als uitzondering kan een werknemer een eigen laptop kiezen, op voorwaarde dat hij/zij deze meeneemt bij beëindiging van het dienstverband. De vergoeding van de restwaarde wordt berekend aan de hand van de afschrijving, wat mij best redelijk lijkt. Zo heel raar is het dan toch niet, dat hij nu aan deze bepaling wordt gehouden? Hij heeft er tenslotte zelf voor getekend.

Enige wat mij niet helemaal duidelijk is, of TS de laptop privé zou mogen gebruiken. Dat kan mogelijk wel meewegen in het geval de laptop alleen zakelijk gebruikt mag worden. Dan is het op zijn minst een onethische bepaling tegenover de werknemer.

Een eenduidig antwoord op deze kwestie valt imo niet te geven. Dat is nu eenmaal inherent aan het privaatrecht, zeker in een geval als deze waarin niet duidelijk de ene partij in zijn recht staat en er voor zover ik weet geen dwingend recht voor bestaat. Een dergelijke regeling is ook niet verboden, zie de leaseauto (wat ik overigens juist wél een goede vergelijking vind met deze situatie, ongeacht het duidelijke verschil in de bedragen). De schending van goed werkgeverschap speelt eerder wanneer TS met onvoorziene kosten te maken krijgt. Bijvoorbeeld dat de werkgever de laptop al ter beschikking heeft gesteld aan een andere werknemer, maar achteraf alsnog een restbedrag probeert te vorderen. In dat geval is het probleem namelijk intern opgelost.

Mijn advies aan TS zou dan ook zijn om te kijken of de nieuwe werkgever iets kan betekenen. Ik neem aan dat die werkgever verwacht dat je toch wel minstens een aantal jaar in dienst zal zijn. Dan is het een relatief kleine kostenpost om die laptop voor jou over te nemen, en die vervolgens ter beschikking te stellen als werklaptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
ZXRY schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:34:
Een bedrijf werkt met standaard laptops. Als uitzondering kan een werknemer een eigen laptop kiezen, op voorwaarde dat hij/zij deze meeneemt bij beëindiging van het dienstverband.
Nogmaals; ik snap dat dat zo in het contract staat. De vraag is alleen of dat uberhaupt mag. Zoals ik eerder al zei; bedrijven hebben er wel vaker een handje van om bepalingen in een contract te zetten met als doel het voor je lastiger te maken over te stappen. Het komt regelmatig voor dat deze bepalingen gewoon niet rechtsgeldig zijn.

De vraag is dus niet of TS dat contract getekend heeft, dat is wel duidelijk. De vraag is dus, letterlijk, of TS onder een bepaling in z'n contract uit kan komen. Het is dus puur een juridische vraag.

Nu is er dus niks mis met het stellen van een juridische vraag, alleen is het dan een beetje jammer als 90% van de antwoorden in de trant van "je hebt je contract getekend" zijn. Want daar heeft niemand wat aan.

Ik haalde eerder al voorbeelden aan van concurrentiebeding bepalingen, relatiebeding bepalingen die tegen WAADI 9a ingaan, of bepalingen dat je een eigen risico hebt met je leaseauto. Die staan vaak ook zo in contracten terwijl die letterlijk tegen de wet ingaan. Werkgevers weten dat vaak prima; ze gokken er gewoon op dat jij het niet weet.

Vandaar; TS kan beter bij het juridisch loket aankloppen. Het enige wat ik zelf heb kunnen vinden is dat dit in Belgie in ieder geval gewoon niet mag. Dus er is best een kans dat het in Nederland net zo geregeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
downtime schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:45:
Je hebt in principe gelijk maar het probleem is hier dat TS een keuze had: Standaard laptop zonder verplichtingen of zelf wat uitzoeken maar dan wel betalen als ie voortijdig vertrekt. Er is een redelijk alternatief geboden (de standaard laptop) maar hij heeft bewust een andere keuze gemaakt. Ik zie niets onredelijks in wat de werkgever hier doet.
Dat kan ik zo niet inschatten. Ik weet niet exact om wat voor een laptop het gaat en waar TS 'em voor gebruikt. Als TS voor een game laptop gegaan is zodat 'ie thuis lekker kan gamen ben ik het met je eens. Als hij software engineer is en de 'standaard' laptop een 8GB bagger apparaat is, vind ik het volkomen onredelijk.

Maar dat is mijn (en jouw) mening en meningen doen er niet zo toe bij juridische kwesties. Vandaar -> juridisch loket en eventueel een arbeidsjurist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZXRY
Hydra schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:40:
[...]

Nogmaals; ik snap dat dat zo in het contract staat. De vraag is alleen of dat uberhaupt mag. Zoals ik eerder al zei; bedrijven hebben er wel vaker een handje van om bepalingen in een contract te zetten met als doel het voor je lastiger te maken over te stappen. Het komt regelmatig voor dat deze bepalingen gewoon niet rechtsgeldig zijn.

De vraag is dus niet of TS dat contract getekend heeft, dat is wel duidelijk. De vraag is dus, letterlijk, of TS onder een bepaling in z'n contract uit kan komen. Het is dus puur een juridische vraag.

Nu is er dus niks mis met het stellen van een juridische vraag, alleen is het dan een beetje jammer als 90% van de antwoorden in de trant van "je hebt je contract getekend" zijn. Want daar heeft niemand wat aan.

Ik haalde eerder al voorbeelden aan van concurrentiebeding bepalingen, relatiebeding bepalingen die tegen WAADI 9a ingaan, of bepalingen dat je een eigen risico hebt met je leaseauto. Die staan vaak ook zo in contracten terwijl die letterlijk tegen de wet ingaan. Werkgevers weten dat vaak prima; ze gokken er gewoon op dat jij het niet weet.

Vandaar; TS kan beter bij het juridisch loket aankloppen. Het enige wat ik zelf heb kunnen vinden is dat dit in Belgie in ieder geval gewoon niet mag. Dus er is best een kans dat het in Nederland net zo geregeld is.
Maar dat komt doordat het feit dat hij het zelf heeft getekend, ook een relevant gegeven is. Ja, er zijn situaties waarin overeenkomsten nietig of vernietigbaar zijn, zoals getekend door dwang of misbruik van omstandigheden. Dit is niet een daarvan. Een naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar beding is dit ook niet. Dan blijft eigenlijk alleen strijd met een dwingende wetsbepaling (of strijd met de goede zeden of de openbare orde, maar dat is hier nvt) over. Zover ik weet is dat niet het geval, i.t.t. een concurrentiebeding bijvoorbeeld waar uitgebreide jurisprudentie over bestaat. Of een nietig proeftijdbeding, simpelweg omdat in de wet staat wat hier het maximum termijn voor is.

Jurisprudentie over een vergelijkbare zaak heb ik ook niet zo snel gevonden, behalve over de verplichte overname (of bijv. afkoopsom) van de leaseauto bij uitdiensttreding. En dat is, behoudens omstandigheden, gewoon toegestaan. Hetzelfde geldt voor het terugbetalen van studiekosten.

Ik denk dat een Juridisch Loket ook niet met veel meer komt, behalve het advies om er onderling uit proberen te komen. Het liefst met behulp van de nieuwe werkgever.

Overigens klopt het wel dat veel antwoorden wellicht 'nutteloos' zijn. Maar dat is inherent aan het stellen van een dergelijke vraag op een (niet-juridisch) forum. Reacties moet TS enkel als gezichtspunten van anderen gebruiken en uiteraard niet afgaan op wat wij hier zeggen. Hoewel ik arbeidsrecht (kort) in de bachelor heb gehad, zijn mijn reacties ook louter zienswijzen en niet zorgvuldige adviezen. Als hij/zij zorgvuldig juridisch advies wil, zal hij toch echt een specialist moeten inschakelen met bijbehorend prijskaartje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
ZXRY schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:37:
Dan blijft eigenlijk alleen strijd met een dwingende wetsbepaling (of strijd met de goede zeden of de openbare orde, maar dat is hier nvt) over. Zover ik weet is dat niet het geval, i.t.t. een concurrentiebeding bijvoorbeeld waar uitgebreide jurisprudentie over bestaat. Of een nietig proeftijdbeding, simpelweg omdat in de wet staat wat hier het maximum termijn voor is.
Vergeet "goed werkgeversschap" hier ook niet. Ik ben oprecht benieuwd (juist ook omdat ik echt niks online kon vinden wat direct overeenkwam) hoe een rechter hier tegenaan zou kijken.

Helaas hebben we niet alle details van TS, maar de vraag is dus niet of TS getekend heeft, maar hoeveel daarvan stand zou houden, zelfs als het niet simpelweg niet mag. Om de leasevergoeding maar aan te halen; er is jurisprundentie voor situaties waar een werkgever de volledige afkoopsom wil doorbelasten naar de werknemer en de rechter 'nuh uh!' zegt.

Onder het gelijkheidsbeginsel; hoe is dit bij andere werknemers gegaan. Stel werknemers met een laptop binnen het budget van 3k ofzo hoeven deze niet terug te betalen maar ts met een budget van 3800 moet vrijwel het hele bedrag terug te betalen, dan is er weinig 'gelijkheid'.
Als hij/zij zorgvuldig juridisch advies wil, zal hij toch echt een specialist moeten inschakelen met bijbehorend prijskaartje.
Absoluut. En laat ik voorop stellen; ik ben ook maar een leek. Maar ik zou als ik TS was me hier ook zeker niet zomaar bij neerleggen. Ongeacht van wat 'ie getekend heeft, het was gewoon een werklaptop die alleen daarvoor gebruikt is.

En tenslotte; ik vind dat het erop lijkt dat hier geen jurisprudentie over is, ook best wel interessant. Betekent dat dat het gewoon mag, of juist dat de gemiddelde werkgever dit veel te ver vindt gaan? :)

Edit: Ik ga het hier ook verder bij laten. Niet omdat ik je reacties niet waardeer (integendeel) maar omdat ik het juist een interessante discussie vind en nu een beetje het topic aan het kapen ben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hydra op 12-04-2023 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:40
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:53:
[...]

Afspraken over het overnemen van lease-contraction of het al dan niet gedeeltelijk terugbetalen van studiekosten bij uit dienst gaan mogen bijvoorbeeld ook gewoon.
Niet "gewoon". Een studiekostenbeding moet aan bepaalde voorwaarden voldoen en is anders in strijd met redelijkheid en billijkheid. Daar is rechtspraak over van de Hoge Raad (Muller/Van Opzeeland).
Met vergelijkbare argumenten kan je misschien dit laptop-beding ook wel van tafel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Als je de aanvullende voorwaarde bekijkt die de TS heeft getekend:

fruxxxano in "Uit dienst, verplichte overname laptop"

Dan betreft dat toch de levering van een zaak tegen de betaling van een prijs in geld? De werkgever noemt het een 'overnamevergoeding' maar is dit niet een koop?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Lang niet alles wat in een contact staat is ook rechtsgeldig. Dit lijkt me ook zo'n geval, zolang de Laptop binnen het buget van die de WG heeft gesteld gebleven is is het puur een zakelijke laptop (hij heeft hem ten slotte ook gekocht).
Duidelijk stellen dat je daar niet mee accord gaat en anders een jurist raadplegen. Overigens zal de WG een gegronde redenen moeten geven waarom hij geen afschrijving hanteerd, eigenlijk binnen het eerste jaar min 30-35 % afschrijving.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 13-04-2023 07:21 . Reden: Niet hinten op fraude ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Hydra schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:03:
[...]

Vergeet "goed werkgeversschap" hier ook niet. Ik ben oprecht benieuwd (juist ook omdat ik echt niks online kon vinden wat direct overeenkwam) hoe een rechter hier tegenaan zou kijken.

Helaas hebben we niet alle details van TS, maar de vraag is dus niet of TS getekend heeft, maar hoeveel daarvan stand zou houden, zelfs als het niet simpelweg niet mag. Om de leasevergoeding maar aan te halen; er is jurisprundentie voor situaties waar een werkgever de volledige afkoopsom wil doorbelasten naar de werknemer en de rechter 'nuh uh!' zegt.

Onder het gelijkheidsbeginsel; hoe is dit bij andere werknemers gegaan. Stel werknemers met een laptop binnen het budget van 3k ofzo hoeven deze niet terug te betalen maar ts met een budget van 3800 moet vrijwel het hele bedrag terug te betalen, dan is er weinig 'gelijkheid'.

[...]

Absoluut. En laat ik voorop stellen; ik ben ook maar een leek. Maar ik zou als ik TS was me hier ook zeker niet zomaar bij neerleggen. Ongeacht van wat 'ie getekend heeft, het was gewoon een werklaptop die alleen daarvoor gebruikt is.

En tenslotte; ik vind dat het erop lijkt dat hier geen jurisprudentie over is, ook best wel interessant. Betekent dat dat het gewoon mag, of juist dat de gemiddelde werkgever dit veel te ver vindt gaan? :)

Edit: Ik ga het hier ook verder bij laten. Niet omdat ik je reacties niet waardeer (integendeel) maar omdat ik het juist een interessante discussie vind en nu een beetje het topic aan het kapen ben ;)
Goed werkgeverschap is een open norm, dus afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Uiteraard zijn er wel gevallen waarbij het evident is dat het goed werkgeverschap wordt geschonden. De rest wat je aanhaalt, zoals hoe WG met vergelijkbare gevallen omgaat, kan zeker meespelen bij die afweging.

Neemt niet weg dat TS inderdaad alles in zijn macht moet doen om eronderuit te komen. Dat is het financieel gewoon het proberen waard. Waarom er weinig jurisprudentie over is, komt denk ik doordat weinig werkgevers naar de rechter zullen stappen voor een dergelijk geval (lees: bedrag). Dat is met een leaseauto waarbij het om een bedrag van bijv. 10.000 euro gaat, wel anders. Dat gegeven zou TS ook kunnen 'gebruiken' in zijn onderhandelingen, of hij die kaart wil spelen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
Tom-Z schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:19:
[...]

Niet "gewoon". Een studiekostenbeding moet aan bepaalde voorwaarden voldoen en is anders in strijd met redelijkheid en billijkheid. Daar is rechtspraak over van de Hoge Raad (Muller/Van Opzeeland).
Met vergelijkbare argumenten kan je misschien dit laptop-beding ook wel van tafel krijgen.
Een studiekostenbeding is net als bijvoorbeeld een concurrentiebeding wel een stuk 'lastiger' dan een beding als in dit geval. Dat lastige is in het voordeel van de werknemer, omdat dan sneller geoordeeld zal worden dat bepaalde gevolgen onvoorzien waren. Daarnaast gaat het vaak om grotere bedragen.

Ook gaat het om 'naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar' (afgezien van de overige vereisten). Dat is dus een hoge drempel, juist gezien de contractsvrijheid die we hebben. Daar zal een lastig beding als een studiekostenbeding, vermoedelijk sneller aan voldoen dan een beding als in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

mathy_ schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:49:

Bekijk het even van de andere kant, Wj geven aan iedereen die start een splinternieuwe laptop. En ja, er zijn heel wat mensen die in hun eerste jaar al weer vertrekken. Wat moeten wij met al die laptops doen dat het duurzaam is en blijft? We hebben meer dan voldoene reservelaptops, we hebben daar geen behoefte aan nog meer. En de firma groeit zo snel dat het probleem alleen maar groter wordt.

Dus ja, daar zit zeker wel een punt van duurzaamheid achter.

Ik zie zo een beleid als een verplichte overname helemaal niet als een stok achter de deur. Daarvoor is de waarde dan weer te klein en heb je wat mij betreft toch echt geen afschrikmiddel. Mocht het nu om een wagen gaan, ja, dat is wat anders.

Je gaat uiteinelijk zelf akkoord met een regeling als deze. En ja, dat kan soms slecht uitpakken voor je als persoon wanneer je na enkele maanden alweer besluit om te vertrekken. Ik ben zo ooit ook eens duizenden euro verloren aan een splinternieuwe bedrijfswagen, 2 maanden oud en ik was weg bij die firma.

Je vriendin/vrouw zal hopelijk zelf ook wel kunnen inschatten hoe groot de kans is dat dit haar zal achtervolgen. Al vermoed ik dat het nog wel zal meevallen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 21:28
Ik kijk altijd met verbazing naar dit soort financiële strop constructies die werkgevers verzinnen en zo het beginsel dat de werknemer vrij mag kiezen waar hij werkt schenden. Is daar dan zo veel jurisprudentie voor in het voordeel van de werkgever of zijn we collectief te lief voor dit soort wantoestanden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

redfox314 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 04:31:
Ik kijk altijd met verbazing naar dit soort financiële strop constructies die werkgevers verzinnen en zo het beginsel dat de werknemer vrij mag kiezen waar hij werkt schenden. Is daar dan zo veel jurisprudentie voor in het voordeel van de werkgever of zijn we collectief te lief voor dit soort wantoestanden?
De andere kant van de zaak is dat mensen ook verantwoordelijkheid moeten nemen voor de contracten die ze tekenen. Het moet niet zo zijn dat we de hele Nederlandse bevolking maar als handelingsonbekwaam gaan behandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn vrouw werkt in het onderwijs en daar was het nog gekker. Ze kreeg budget (in de vorm van een eenmalige extra uitkering in het loon) om een eigen laptop te kopen, waar ze dan zelf verantwoordelijk voor was (als kapot, dan zonder extra vergoeding zelf vervangen enzo). Als ze binnen een bepaalde termijn uit dienst ging, werd die vergoeding dan naar verhouding verrekend met het laatste loon...

En nee, zonder laptop kan je dat werk tegenwoordig niet doen. Lekker makelijk je IT beheer problemen afschuiven op je werknemers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Blokker_1999 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 02:15:
[...]

Wij geven aan iedereen die start een splinternieuwe laptop. En ja, er zijn heel wat mensen die in hun eerste jaar al weer vertrekken. Wat moeten wij met al die laptops doen dat het duurzaam is en blijft? We hebben meer dan voldoene reservelaptops, we hebben daar geen behoefte aan nog meer.
Dan heb je dus loon in natura betaald en dat is fiscaal niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Reinier schreef op donderdag 13 april 2023 @ 06:54:
[...]

Dan heb je dus loon in natura betaald en dat is fiscaal niet juist.
Das ook wel een hele kort door de bocht reactie terwijl ik helemaal niets aangeeft van hoe alles bij ons geregeld wordt. Ik wilde gewoon even aangeven dat er bedrijven zijn die iedereen een nieuwe laptop geven en dat dat altijd moeilijk zal zijn om op een duurzame manier te doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
ZXRY schreef op woensdag 12 april 2023 @ 23:36:
[...]
Waarom er weinig jurisprudentie over is, komt denk ik doordat weinig werkgevers naar de rechter zullen stappen voor een dergelijk geval (lees: bedrag).
De werkgever houd het gewoon in op het laatste salaris, die gaat er echt geen rekening voor sturen.

Daarbij kiest de TS toch zelf voor een eigen keuze laptop (en om een paar maanden later zijn baan op te zeggen), dan had hij een standaard model moeten kiezen. Snap niet zo goed dat zoveel de kant van de TS kiezen... Gewoon de effecten van de keuze accepteren en weer door. De TS zal er vast niet op achteruit gaan met zijn nieuwe baan. Nu heeft hij meteen een mooie privé laptop.

[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 13-04-2023 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit is wat er zo ongeveer staat:

***members only***
In Nederland hoeft een werknemer niet zelf te investeren in een bedrijfsmiddel, zeker niet na het einde van de dienstbetrekking. Misschien wel als het op verzoek is van de werknemer zelf. Bijvoorbeeld een extra duur model, zoals een Apple MacBook Air terwijl het bedrijf Windows draait op goedkopere HP's.

Overigens lijkt de formulering te wijzen op het handwerk van iemand die niet juridisch onderlegd is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als je geen keus hebt gehad of de laptop is niet bijzonder, zeg dan op je laatste dag dat je de laptop niet koopt omdat het een normaal bedrijfsmiddel was. Laat dan de laptop staan op het werk, neem hem zeker niet mee naar huis. Zorg dan dat je je salaris al hebt gehad.

Er zijn bij bepaalde beroepen wel uitzonderingen, bijvoorbeeld koks kunnen hun eigen messenset meenemen. Hoe daar juridisch en fiscaal mee om wordt gegaan weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Blokker_1999 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:05:
[...]

Das ook wel een hele kort door de bocht reactie terwijl ik helemaal niets aangeeft van hoe alles bij ons geregeld wordt. Ik wilde gewoon even aangeven dat er bedrijven zijn die iedereen een nieuwe laptop geven en dat dat altijd moeilijk zal zijn om op een duurzame manier te doen.
Okee. Het leek juist relevant omdat het leek dat jullie medewerkers binnen een jaar vertrekken en een nieuwe laptop meenemen. Dat kan fiscaal gezien niet zomaar. En het is de reden dat mijn werkgever een terugbetaalbeleid heeft, ongeveer zoals ts.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
[...]

Bekijk het even van de andere kant, Wj geven aan iedereen die start een splinternieuwe laptop. En ja, er zijn heel wat mensen die in hun eerste jaar al weer vertrekken. Wat moeten wij met al die laptops doen dat het duurzaam is en blijft? We hebben meer dan voldoene reservelaptops, we hebben daar geen behoefte aan nog meer. En de firma groeit zo snel dat het probleem alleen maar groter wordt.
Dat is toch juist een mogelijkheid om die overbodige laptop weer aan de nieuwe medewerker te geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
DarkFire1985 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 07:31:
[...]

Dat is toch juist een mogelijkheid om die overbodige laptop weer aan de nieuwe medewerker te geven?
Precies, beetje schoonmaken en een laptop kan weer een ronde mee bij een nieuwe werkgever. Gebeurt echt vaak dat je gewoon een ouder model krijgt wat op de plank ligt als je ergens begint.

Uiteindelijk heeft de TS een keuze gehad, laptop die ie zonder problemen kan inleveren (het standaard model) of een vrije keuze waarbij hij wist dat er afgerekend moet worden bij eerder vertrek.

Enige punt van discussie is wellicht de afschrijving,
Staat daarover iets op papier?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:53
Bekijk het even van de andere kant, Wj geven aan iedereen die start een splinternieuwe laptop. En ja, er zijn heel wat mensen die in hun eerste jaar al weer vertrekken. Wat moeten wij met al die laptops doen dat het duurzaam is en blijft?
Dat klinkt als een probleem dat je bedrijf zelf veroorzaakt door iedereen die start een nieuwe laptop te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:56
ZeRoC00L schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:01:
[...]

Enige punt van discussie is wellicht de afschrijving,
Staat daarover iets op papier?
Fiscaal zit een bedrijf aan 20% per jaar vast, dat zal bedoeld worden met de term beleidsmatige afschrijving in het contract.

Ik ben erg benieuwd of er formeel beleid was om de laptop privé te mogen gebruiken en wat de specifieke extra's waren die TS heeft besteld t.o.v. de standaard laptop. Bij een dikke gaming laptop die privé gebruikt mag worden, lijkt me de bepaling redelijk. Echter als er enkel zakelijk gebruik is toegestaan en de aanpassing kan als arbo-technisch worden uitgelegd, lijkt het me onredelijk. Denk bijvoorbeeld aan een standaard 14" laptop waar voor meer werkconfort om model een groter/beter scherm is gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 21:28
downtime schreef op donderdag 13 april 2023 @ 05:27:
[...]

De andere kant van de zaak is dat mensen ook verantwoordelijkheid moeten nemen voor de contracten die ze tekenen. Het moet niet zo zijn dat we de hele Nederlandse bevolking maar als handelingsonbekwaam gaan behandelen.
In zekere zin is dat ook zo omdat de verhouding tussen werkgever en werknemer inherent in onbalans is in het nadeel van de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 14:08
redfox314 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 04:31:
In deze situatie was er natuurlijk wel een keuze, genoegen nemen met de standaard laptop (waar waarschijnlijk de meeste collega's ook op werken) of een luxere laptop waarbij vooraf ook al bekend is dat die dan dient overgenomen te worden. Werkenemer was dus zeker wel vrij in het kiezen.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.