Fasespanningen meten met een P1 meter, totaal onbekend...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 10:19
Ik wil door uitval van mijn PV panelen tussen 11 en 15u de fasespanningen over een periode meten van mijn 3 fase aansuitling.
Ik heb diverse topics gelezen over een p1 meter met diverse geschreven programma's maar het is volledig chinees voor mij. Is er wellicht iemand die mij kan helpen met de basics?

Welke meter moet ik kopen?
Meter uiteraard in meterkast met een een losse pc op de verdieping

Is een p1 wifi meter met HomeWizard Energy+ hiervoor voldoende?

[ Voor 7% gewijzigd door Eendenreetx op 12-04-2023 07:59 ]

iRacing Profiel

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08 11:31
Ik gebruik de P1 slimme lezer van Marcel Zuidwijk, deze heb ik in Home Assistant en die geeft de spanningen van alle fasen. Volgens mij doet die van Home Wizard het ook wel, maar ik denk dat het ook aan je DSMR versie kan liggen, ik heb DSMR5.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Eendenreetx schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:53:
Ik wil door uitval van mijn PV panelen tussen 11 en 15u de fasespanningen over een periode meten van mijn 3 fase aansuitling.
Ik heb diverse topics gelezen over een p1 meter met diverse geschreven programma's maar het is volledig chinees voor mij. Is er wellicht iemand die mij kan helpen met de basics?
Niet alle meters kunnen per fase de spanning meten en dat aan de P1 poort doorgeven, controleer dus eerst of de Meter in jouw meterkast dat kan.
Als je jouw type meter opzoekt op het internet staat het waarschijnlijk wel ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Welke meter moet ik kopen?
Meter uiteraard in meterkast met een een losse pc op de verdieping

Kun je je omvormer niet gewoon uitlezen? Die geeft die spanning ook weer. Of is hij niet meer uitleesbaar als de boel uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
De spanning als hij uitvalt is 253v, dus dat is correct. Ik wil de spanning van de andere 2 fases meten tijdens zonuren, wellicht kunnen ze de pv panelen op een andere fase sluiten wat een paar volts scheelt en hij niet om de 10minuten uitvalt.

Heb gelezen dat ompluggen vaker wilt helpen als een groot gedeelte op dezelfde fase zit aangesloten.

Ik heb een DSMR5 meter.

[ Voor 25% gewijzigd door Eendenreetx op 12-04-2023 12:37 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Ja, mits in combinatie met Home Assistant. De smartphone app van HomeWizard geeft de fasespanningen namelijk niet weer, terwijl de waardes wel degelijk geregistreerd worden. Via Home Assistant kan je die wél uitlezen en bijhouden.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ik snap niks van die hele Home wizzard. Moet ik dat dan installeren op mijn pc?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:38
Glenfiddich schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:03:
[...]

Ja, mits in combinatie met Home Assistant. De smartphone app van HomeWizard geeft de fasespanningen namelijk niet weer, terwijl de waardes wel degelijk geregistreerd worden. Via Home Assistant kan je die wél uitlezen en bijhouden.
De smartphone app geeft wel degelijk de verschillende fasespanningen weer. Je moet daar alleen voor betalen. (1€ per maand) . Dat doe je in Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC6RPUdmKoalAHST8jNzEsUQ3RU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IHaCeI6pfRLlvdBBIgMRgOwm.png?f=fotoalbum_large

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Ja dat bedoelde ik, als je die Energy+ neemt zou het moeten kunnen. Zal vanavond even kijken.

Bij een collega ziet hij dan alleen het verbruik en terugleveren per fase.
Ik moet echt de actuele spanning per fase in volts zien. Dat kan dus blijkbaar niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Eendenreetx op 13-04-2023 09:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Iemand heeft een windows uitleesmogelijkheid gemaakt
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter Windows programma

Die leest ook spanningen dacht ik.

Via nodered kan je het p1 diagram ook uitlezen van de p1 wifi en naar influxdb/grafana sturen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eendenreetx
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:08:

Via nodered kan je het p1 diagram ook uitlezen van de p1 wifi en naar influxdb/grafana sturen
Heb je dan nog steeds energy+ nodig of is dat dan niet meer nodig? Het ziet er inderdaad goed uit en wat ik exact nodig heb! Ook simpel uitgelegd ideaal voor mij hehe

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• utbone
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:08:

Super tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzjn4bReR--MzapzdC9-wNQE5CY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJeEgVO58LOoY2eDqnwYSAlz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
Eendenreetx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:16:
[...]

Heb je dan nog steeds energy+ nodig of is dat dan niet meer nodig? Het ziet er inderdaad goed uit en wat ik exact nodig heb! Ook simpel uitgelegd ideaal voor mij hehe
Die heb je zeker nodig. Het programma haalt de info uit de p1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eendenreetx
Top hier ben ik helemaal mee geholpen. Hopelijk kan ik dan zien welke fase wellicht lager zit tijdens de middag en ik weer werkende panelen heb.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
utbone schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:02:
[...]

De smartphone app geeft wel degelijk de verschillende fasespanningen weer. Je moet daar alleen voor betalen. (1€ per maand) . Dat doe je in [Afbeelding]
Ik heb de betaalde versie maar zie in de app echt geen fasespanningen hoor. Enkel het verbruik per fase. Of het moet echt ergens verstopt zitten, maar ik heb het niet kunnen vinden :?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31

GG85

.......

Eens, die optie zit er niet in volgens min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 11:57
GG85 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:39:
Eens, die optie zit er niet in volgens min
Klopt, ik ben ook overgestapt naar HomeWizard en dat is de enige optie die ik mis dat je de fase spanning kan zien.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Glenfiddich schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:36:
[...]

Ik heb de betaalde versie maar zie in de app echt geen fasespanningen hoor. Enkel het verbruik per fase. Of het moet echt ergens verstopt zitten, maar ik heb het niet kunnen vinden :?
Zoals eerder in het topic al genoemd, als jouw slimme meter de spanningen niet doorgeeft kan HomeWizard of elke andere P1 reader ze natuurlijk ook niet uitlezen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
fsfikke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:47:
[...]

Zoals eerder in het topic al genoemd, als jouw slimme meter de spanningen niet doorgeeft kan HomeWizard of elke andere P1 reader ze natuurlijk ook niet uitlezen.
Zoals eerder in dit topic al genoemd: HomeWizard leest de spanningen wel degelijk uit, maar geeft ze alleen niet weer in de app.

Met bijvoorbeeld Home Assistant kan je de waardes wel via de HomeWizard uitlezen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Glenfiddich schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:50:
[...]

Zoals eerder in dit topic al genoemd: HomeWizard leest de spanningen wel degelijk uit, maar geeft ze alleen niet weer in de app.

Met bijvoorbeeld Home Assistant kan je de waardes wel via de HomeWizard uitlezen.
Klopt, het wattage wordt weergegeven per fase, niet het voltage, ook niet met + account. Is een feature waar veel naar gevraagd wordt in het Homewizard topic. (Zou het zelf ook graag zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 20:27
Ik heb een lezer van https://smart-stuff.nl/shop/ en laat de data tegenwoordig opmaken door dsmr-reader.
Dat ziet er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D79pH8l6N75tzddkbVNsH1W2mzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImZtIWx7SmNqGqc4h2jW2ipp.png?f=fotoalbum_large

Daarvoor en nog steeds eigenlijk bekeek ik de data via domoticz, dat ziet er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKyzv177uYThTk4gZvu8Zl2qDgs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5s2JSkbVqKq5JiiRY4LDBrAu.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Glenfiddich schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:50:
[...]

Ook als je een DSMR1/2/3/4.2 meter hebt? Knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Met een 5 natuurlijk wel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik verstuur de p1 wifi data ook meteen naar pvoutput.
Ik kan hier vanavond mijn nodered flow wel plaatsen eventueel.
Ik lees het hele p1 diagram uit incl spanningen (dsmr5)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Eendenreetx schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:26:
De spanning als hij uitvalt is 253v, dus dat is correct. Ik wil de spanning van de andere 2 fases meten tijdens zonuren, wellicht kunnen ze de pv panelen op een andere fase sluiten wat een paar volts scheelt en hij niet om de 10minuten uitvalt.

Heb gelezen dat ompluggen vaker wilt helpen als een groot gedeelte op dezelfde fase zit aangesloten.

Ik heb een DSMR5 meter.
Zo'n DSMR5 meter kan de spanningen per fase uitlezen: https://github.com/daniel-jong/esp8266_p1meter

code:
1
2
3
sensors/power/p1meter/l1_voltage 233
sensors/power/p1meter/l2_voltage 0
sensors/power/p1meter/l3_voltage 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Net even Enexis gebeld en wat blijkt:
Fase 1: 246V
Fase 2: 240V
Fase 3: 240V

Meestal zorgt een omvormer voor 3V hoger dan de aansluiting om zijn stroom te kunnen terugdrukken. Dus de oorzaak van het uitvallen van de omvormer is waarschijnlijk gevonden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die 3V is wel enorm natte vinger werk, sterk afhankelijk van de kabels. Zowel van de straat naar je huis als van je meterkast naar de PV. Laatste heb je natuurlijk zelf in de hand qua diktes :)

En kon je dat niet ook gewoon aflezen op het scherm van de meter?

Want voor je gaat wisselen zou ik dan nog eens kijken of de netspanning op die fase inderdaad wat hoger is (dus door de buurt) of dat je hem zelf opdrijft. Nu is 6V verschik wel aardig veel om zelf te doen maar toch. Dus zou ik eens naar de netspanning kijken op de fase en dan eens je PV uitzetten en kijken of dat veel uit maakt. Wel dus doen op moment met stabile zon :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eendenreetx
Omvormer was op dat moment ook uit omdat die overbelast was. Dus de eerste fase was op dat moment al teruggezakt, dus op moment van pieken dus nog hoger.
Omvormer staat ook maar op 4 meter van de meterkast, met een dus korte kabel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
4m zal inderdaad niet heel veel doen nee.

Maar het is wel een lastige dag om het te bekijken. Ik zie het hier constant zwabberen tussen 15% en 100% vermogen. Iets nuttiger om een stabiel zonnige dag te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eendenreetx
Helemaal met je eens echter monitor ik dit al 2 weken. En wachten totdat Enexis na 3 maanden de wijkmeting heeft afgerond… plug hem wel om en dat weet ik het snel zat met zonnig weer op komst.

Maar evengoed komt er een p1 meter bij te hangen voor de toekomst

[ Voor 15% gewijzigd door Eendenreetx op 13-04-2023 16:43 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Eendenreetx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:41:
Ik snap niks van die hele Home wizzard. Moet ik dat dan installeren op mijn pc?
Nee, die installeer je op je telefoon of tablet (Android of Apple IOS), als je dat op hun site eens gaat lezen staat het allemaal heel duidelijk op.

zelfs voor mensen met twee linker handen mogelijk.
p1 in de slimme meter, soms moet je ook nog een stroomvoorziening aan de dongle koppelen, dat is overigens een telefoonstekker.
overigens komt op de dongle geen 230V te staan, dus daarvoor hoef je niet bang voor te zijn.
en dan de app voor je smarttelefoon laden, die heb je dus wel nodig, er is namelijk geen app voor windows.

Wel erg late kick, mag je volgende keer wel laten rusten

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 29-01-2024 17:55 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 15:44
Eendenreetx schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:41:
Helemaal met je eens echter monitor ik dit al 2 weken. En wachten totdat Enexis na 3 maanden de wijkmeting heeft afgerond… plug hem wel om en dat weet ik het snel zat met zonnig weer op komst.

Maar evengoed komt er een p1 meter bij te hangen voor de toekomst
Wat ouder topic maar een kickje.

Is het bij jou opgelost? Vorig jaar zat ik met hetzelfde probleem. Wij hebben ook 3 fasen en een 1 fase omvormer. Helaas staat mijn omvormer een stuk verder weg (15 a 20mtr). We hebben toen eerst een andere fase gebruikt (handmatig gemeten de fasen en later heb ik nog een Pi met Domoticz geinstalleerd).

Het wisselen van fase had helaas niet echt veel geholpen :(. Toen hebben we nieuwe kabels getrokken. Van de standaard 2,5mm naar 4x 4mm uit m'n hoofd en die geschakeld aangesloten. Nu lijkt hij veel minder vaak uit te vallen maar helaas doet Domoticz het niet meer dus ben ook nog op zoek naar een simpele uitleestool waarbij ik eigenlijk liever niet te veel zelf moet tunen om de fasespanningen te meten.

Maargoed ben wel benieuwd of het bij jou uiteindelijk opgelost is en hoe dik jouw kabels van de meterkast naar de omvormer zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
@Road-runner83 de dikte van de aders is afhankelijk van de omvormer. Een 1000w omvormer kan prima werken op dunnere kabels dan een 3600w omvormer. Ik weet niet precies wat je wil met de informatie van TS maar het is dus niet op jezelf toepasbaar.

Ook snap ik niet waarom je een nieuwe kabel hebt getrokken. Als je naar een andere fase wil terugleveren, dan hoef je in principe alleen het in je meterkast anders aan elkaar te knopen, er hoeft geen nieuwe kabel getrokken te worden.

Of heb je een nieuwe (3 fase) omvormer geplaatst? Dat komt niet overeen met wat je zegt, maar in dat geval moet er inderdaad wel een 3 fase kabel zijn. Zo'n kabel heeft 5 aders (3 fases, de nul en aarde) en niet 4.

Maar dat lijkt me dan weer een enorm dure acquisitie ten opzichte van de enkele euro's die je op jaarbasis misloopt omdat de omvormer bij uitzondering zichzelf uitschakelt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 28-02-2024 00:11 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 15:44
@Richh

Ik Quote mezelf even: "Het wisselen van fase had helaas niet echt veel geholpen :(. Toen hebben we nieuwe kabels getrokken. Van de standaard 2,5mm naar 4x 4mm uit m'n hoofd en die geschakeld aangesloten"

Dus eerst hebben we gewisseld naar een andere fase. Toen dat nog niet echt had geholpen hebben we dikkere draden getrokken. Dat heeft al zeker geholpen, dit jaar nog even goed monitoren.

En inderdaad klopt naar een 3-fase omvormer wisselen zal een aardig duur grapje worden want ik moet ook nog een speciale hebben ivm 6 panelen op zuid-oost en 14 op zuid-west. Ik heb overigens een SE4000 omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:18
Richh schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 00:10:
@Road-runner83 Ook snap ik niet waarom je een nieuwe kabel hebt getrokken. Als je naar een andere fase wil terugleveren, dan hoef je in principe alleen het in je meterkast anders aan elkaar te knopen, er hoeft geen nieuwe kabel getrokken te worden.
Vanwege weerstandsverlies zal de spanning bij de omvormer hoger zijn dan aan het andere uiteinde van de kabel, een kabel met dikkere aders, en dus een lagere weerstand, zorgt dat er minder verlies is en dus een iets lagere spanning bij de omvormer opleveren. Dat kan net helpen om later uit te vallen dan de omvormer van de buren, of daardoor dus zelfs helemaal niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier gekomen omdat ik ook op zoek was. Ergens anders het antwoord gevonden.
Zit inmiddels wel in de Homewizard app. Instellingen>meters>P1 meter
Daar staat voltage, dat zijn de fase spanningen op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-09 14:47

kujinshi

seven heroes

Ik ben ook geinteresseerd in deze materie.

Ik heb een Kaifa MA304 hangen (Liander gebied). Welke P1 meter kan het voltage uitlezen van deze slimme meter, weet iemand dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 08:41
kujinshi schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:53:
Ik ben ook geinteresseerd in deze materie.

Ik heb een Kaifa MA304 hangen (Liander gebied). Welke P1 meter kan het voltage uitlezen van deze slimme meter, weet iemand dat?
Voor zover ik weet kun je elke willekeurige P1 lezer aansluiten. De stekker en het protocol liggen vast, dus alles kan ermee praten.

Welke data je uit de Kaifa krijgt, wordt volledig door die Kaifa zelf bepaald, niet door het P1 apparaat wat je erop aansluit. Daarom maakt het ook niet uit welke specifieke P1 lezer je gebruikt.

Het komt erop neer dat de P1 lezer een signaaltje naar de meter stuurt, wat betekent: "geef mij je data".

Vervolgens geeft de meter alle data terug die volgens de software van die meter doorgestuurd moet worden. De P1 lezer zegt dan weer "dank" en de verbinding is klaar.

Veel meer dan dat is het niet ;) Dus als je Kaifa geen voltages van de fase(n) doorgeeft, ga je die niet krijgen zonder een extra (eigen) meter aan te sluiten die dat wel kan.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Bedankt.

Ik kan niet uit de meter halen dat hij ook voltage door kan geven. PDF file is erg vaag van de MA304. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:54

MsG

Forumzwerver

kujinshi schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 07:24:
Bedankt.

Ik kan niet uit de meter halen dat hij ook voltage door kan geven. PDF file is erg vaag van de MA304. Weet iemand dat?
Volgens chatgpt is het dsmr 4.x (bron: https://www.liander.nl/-/...ndleiding-kaifa-ma304.pdf pagina 10)

Daarmee ga je geen fasespanningen kunnen meten. Dat zit pas in dsmr 5.

[ Voor 35% gewijzigd door MsG op 26-06-2025 07:32 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Onzin ik heb hier ook een Kaifa M304 en die geeft gewoon ook de spanning per fase door en hij is ook een DSMR 5 meter.

Ik leest de spanningen van de drie fasen gewoon met Home Assistant en de DSMR integratie daarvan uit.

Chatgpt is gewoon niet slimmer dat de onzin die je op het internet kunt vinden, maar zonder filter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ben(V) schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:31:
Onzin ik heb hier ook een Kaifa M304 en die geeft gewoon ook de spanning per fase door en hij is ook een DSMR 5 meter.

Ik leest de spanningen van de drie fasen gewoon met Home Assistant en de DSMR integratie daarvan uit.

Chatgpt is gewoon niet slimmer dat de onzin die je op het internet kunt vinden, maar zonder filter.
Heel stellig complete onzin uitkramen is inderdaad niet exclusief aan AI chatbots voorbehouden. De MA304 bestaat ook gewoon als DSMR4 versie die geen spanningen uitspuugt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zou best kunnen dat er Kaifa MA304 versies zijn die DSMR4 zijn.
Maar in de DSMR4 specs zijn net zo goed spanningen opgenomen en die zijn die niet merk afhankelijk

zie pagina 17/18 van :
https://www.netbeheernede...icatie/dsmr-v422-final-p1

En voor DSMR5 zie pagina 26 van:
https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ben(V) schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:17:
Zou best kunnen dat er Kaifa MA304 versies zijn die DSMR4 zijn.
Maar in de DSMR4 specs zijn net zo goed spanningen opgenomen en die zijn die niet merk afhankelijk

zie pagina 17/18 van :
https://www.netbeheernede...icatie/dsmr-v422-final-p1

En voor DSMR5 zie pagina 26 van:
https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard
Mijn MA304 is DSMR4 en geeft 100% zeker geen spanningen door in de raw berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Dan kan ik beter gaan meten in de meterkast zelf over de groepen?

Ik heb al door dat de MA304 wel geleverd is vanaf 2017 oid tot nu aan toe in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
fsfikke schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:32:
[...]

Mijn MA304 is DSMR4 en geeft 100% zeker geen spanningen door in de raw berichten.
Dan voldoet hij niet aan de DSMR 4 standaard die de netbeheerder voorschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ben(V) schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Dan voldoet hij niet aan de DSMR 4 standaard die de netbeheerder voorschrijft.
Probeer het nog een keer. Kan je de OBIS reference aangeven van de DSMR 4 berichten die de Instantaneous voltages bevatten? Voltage swells zijn wat anders he. (Naast dat de netbeheerder versie 4.0.7 specificeert ipv de door jou gelinkte 4.2.2, maar dat maakt niet zo veel uit hier)

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 26-06-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ok je hebt gelijk het staat niet in de DSMR 4 specs, maar ik heb in mijn vorige woning een DSMR 4 meter gehad en kon toen in HA gewoon de spanningen zien.

Dus sorry dat ik iedereen op het verkeerde been heb gezet.

Pagina: 1