Horendol door stampende kinderen

Pagina: 1
Acties:
  • 18.736 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArdiV
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-04-2023
Sinds twee jaar heb ik enorme overlast van de kinderen van mijn beneden buren. (Ik zou naar aanleiding van mijn verhaal graag jullie mening en feedback horren. ; -)

Hun 7 jarige dochter kent maar een manier om zich thuis te verplaatsen, en dat is rennen. Mijn woning is iets groter dan 100m2. Vanaf de ingang van de woning tot aan de woonkamer heb ik een gang van 10,2 meter. Het is een design woning en is zo ontworpen dat je kunt doorlopen van de ene ruimte naar de andere ruimte. Ideaal natuurlijk voor kinderen behoefte voelen om te rennen en te schavotte. Als hun 7 jarige dochter zich van de ene naar de andere ruimte verplaatst, of door 10 meter lange gang naar de woonkamer dan gaat dat rennend. Alles gaat rennend! Dat begint soms al om 07:00 uur 's ochtends en kan gerust doorgaan tot een uur of 23:00 uur. Als het meisje 's nachts uit bed gaat, waarschijnlijk om naar het toilet te gaan of even naar papa en mama te gaan in de woonkamer gaat dat wederom rennend.

Meerdere dagen per week heb ik daarnaast ook nog last van andere overlast geluiden die de kinderen maken. Behalve rennen hoor ik dan de hele tijd gebonk op de vloer die ik niet kan plaatsen, en regelmatig hele harde dreunen (soms trilt het zelfs boven). Dit kan gerust 10 tot 20 keer per uur zijn. Een paar weken geleden waren ze zelfs aan het basketballen in huis.

Het is nu ramadan en is het gezin 's nachts en 's morgens vroeg uit bed om samen met elkaar te eten. Wederom rennen, bonken, dreunen en schreeuwende kinderen terwijl het dan al 01:00 uur is of 05:00 uur in de ochtend. Het oudste broertje (ongeveer 12 jaar) heeft nogal een temperament, ik hoor hem soms wel 20 keer per dag "HOU JE BEK!!" tegen zijn zusje schreeuwen. Hij heeft een behoorlijk luide stem en schreeuwt op zo'n moment met maximale formule.

Op sommige dagen rennen ze zelfs alledrie het huis heen. Een meisje van 7, een broertje van 10 en een broertje van 12. Dan klinkt het wel alsof er een lawine plaatsvind.

In de zomer is het nog erger! Dan gaan ze twee keer per dag naar buiten met mama. Maar...dan mogen ze eerst nog even in het trappenhuis spelen voordat mama klaar is om te vertrekken. Dan zijn ze 30 minuten aan het ravotten in het portiek: Voetballen, spelen op de step, rennen en tegen elkaar schreeuwen. Ik moet dan thuis de TV harder zetten om het goed te kunnen blijven verstaan.

Daarnaast laten ze ook elke dag de deur open staan. Als de buurvrouwen met kinderen en de fietsen de voordeur uitstappen haalt mevrouw eerst de deurdranger eraf en als ze op de fiets vertrekken zetten ze deurdranger niet opnieuw vast en dikwijls staat de beneden deur nog gewoon vrolijk open. Ook als de kinderen uit school komen is het hetzelfde verhaal. De deurdranger eraf en de deur open laten staan. Ik moet vaak wel drie keer per dag de beneden deur dichtdoen.

Ik heb het drie maanden geleden voor het eerst aangegeven. De buurman was niet thuis, de buurvrouw deed open. Ik ben rustig en vriendelijk gebleven en wilde gewoon eens aankijken hoe zij zelf zou reageren. Ik legde vooral de nadruk op het rennen laat in de avond en het basketballen in huis. Ze verontschuldigd zich een beetje en gaf aan dat ze erop zou letten. Het basketballen is toen opgehouden maar daarnaast bleef alles hetzelfde.

Een paar dagen later, het was toen weekend, was het wederom een ravage aan overlast. De kinderen waren nu alledrie door het huis aan het rennen. Zes kinder hielen die keihard op het beton dreunen plus hard schreeuwen! Toen het een half uur doorging besloot ik dat dit het hele ideale moment is om te benadrukken dat 'dit' nou precies is waar ik zo'n overlast van heb. Dus ik opnieuw naar beneden. Buurman was niet thuis, de buurvrouw deed open. Ik hield me in maar het was wel merkbaar dat ik zwaar geprikkeld was. Ik legde nogmaals uit dat het enorm door dreunt als haar dochter door de woning rent. En dat 20 keer per uur op en neer rennen dus een enorme overlast bij mij veroorzaakt! "Je woont hier al zeven jaar, waarom kom je hier nu pas mee?" zei de buurvrouw. Ik legde uit dat ik had gehoopt dat het vanzelf zou afnemen maar helaas was dat niet het geval. "Ja, maar wij wonen onder jou niet boven jou! Daar kun jij toch helemaal geen last van hebben als de kinderen rennen?" Zei ze. Ik legde uit dat dit echter wel het geval is. Dat het een enorm kabaal geeft boven bij mij. Ik had het immers drie dagen daarvoor ook al aan haar uitgelegd zodat ze hier bewust van zou zijn.
Ik gaf aan dat het me echt stoorde dat ik hun dochter soms al rond 06:00 uur door het huis hoor rennen en ook rond het tijdstippen als 23:30 uur of later. Deze opmerking leek de buurvrouw te ergeren. "Nou, ik heb jou ook wel eens midden in de nacht horen stofzuigen!". Zei ze tegen me.
"Dat zou dan een enkele keer geweest kunnen zijn, maar daar maak ik geen gewoonte van" zei ik. "Als ik ooit iets zou doen wat voor u beneden overlast geeft dan hoor ik dat graag van u, want dat neem ik serieus en vind ik belangrijk" legde ik uit. "Ja maar het zijn kinderen, ze moeten toch kunnen spelen?". Zei ze verdedigend. "Buurvrouw, ik geef net aan dat ik het belangrijk vind om rekening met u te houden als ik ooit overlast zou veroorzaken. Ik hoop dat u mij ook belangrijk vind!". Ze murmelde wat en zei dat ze er een beetje op zou letten. Het is toen drie weken muisstil geweest beneden, je kon een spelt horen vallen. (Dat hoeft natuurlijk ook weer niet voor mij). Na die drie weken begon alle herrie opnieuw en zijn we weer van voor af aan. En dan heb ik nog niet eens alles benoemd tegen de buurvrouw (het spelen in de portiek, haar scheldende zoon, de beneden deur die ik drie keer per dag opnieuw moet dichtdoen, etc..)

Er wonen in totaal vier mensen bij mij in de portiek. De buurvrouw met de kinderen, daarboven woon ikzelf. En tegenover ons wonen nog twee andere buren. Die hebben in ieder geval geen last van rennen de kinderen boven of onder zich. En het feit dat de deur steeds open staat lijkt hun niet echt te interesseren. (Hoewel we de afgelopen zomers wel last hebben gehad van alcoholisten of gebruikers die op de tweede verdieping een dutje gingen die , precies de verdieping waar ik woon. Ze hebben zelfs wel eens hun ontlasting achtergelaten in een hoekje. En heb ik de politie moeten bellen.)

Wat mij vooral irriteert is de buurvrouw's nonchalante houding ten opzichte van dit alles! Zij en haar man schijnen dit alles heel normaal te vinden. Ze zijn trouwens de eerste bewoners van het appartement complex. Ze wonen er het langst. Het komt op mij over dat ze niet gewend zijn om rekening te houden met anderen en gewoon leven hoe zij willen.

Ik ga binnenkort een keer rustig met de buurman praten en de situatie goed uitleggen (dat dat überhaupt nodig is). Ik hoop dat ook hij niet zo net zo nonchalant en naïef als zijn vrouw gaat reageren en met opmerkingen gaat komen als "ja, maar het zijn kinderen. Ze moeten toch kunnen spelen!". Het laatste wat ik wil is naar de woningbouw corporatie stappen, zover wil ik het helemaal niet laten komen. Ik behoud liever de vrede met mijn mede buren. Maar tegelijkertijd kan ik dit echt niet zo laten doorgaan. De buurman zelf is best vriendelijk maar niet het type waar je ruzie mee moet krijgen. Stel dat hij echt geen medewerking zou tonen. Dan rest mij niets anders dan aan te geven dat ik stappen ga ondernemen en hiervan melding ga maken. Ik ben ook wel een beetje op mijn hoede, hij lijkt me wel het type die op een zeker moment agressief zou kunnen worden. Ik zou het jammer vinden als hij we daardoor tegenover elkaar komen te staan en er spanning gaat ontstaan tussen ons. Dat is niet het klimaat wat ik wil hebben in het appartementencomplex.

Het is een lang verhaal geweest, en ik ben heel erg benieuwd naar jullie feedback! Is het nou terecht dat ik me zo opwind? Of moet ik het toch maar verdragen omdat het kinderen zijn? Wat vinden jullie van het gedrag dat ik beschrijf en hoe zouden jullie ermee omgaan? Hoe zouden jullie dit aanpakken? En wat denken jullie van het twee keer per dag een half uur in het portiek ravotten (in de zomer: Voetballen, schreeuwen, rennen met de step door het portiek crossen)? En de buurvrouw die steeds de beneden deur laat openstaan? Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en advies of tips zijn van harte welkom!

Groeten,

Ardi

[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 17-04-2023 12:41 . Reden: Lichamelijke kenmerken die geen toegevoegde waarde hebben mbt discussie even verwijderd. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-09 06:42
*snip* dit is niet echt constructief als eerste reactie.

[ Voor 78% gewijzigd door Señor Sjon op 12-04-2023 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

In before tweakers met kinderen die ook altijd rennen en vinden dat het normaal is en je je niet moet aanstellen want "kinderen". :+

Ik begrijp dat het sociale huur is?
Probeer inderdaad eerst te praten met die man wanneer je niet in de emoties zit. Mocht dat niet helpen kun je er eens over praten bij de woningcorporatie. Wellicht dat zij oplossingen hebben met misschien een mediator.

Mocht dat allemaal niet helpen dan is het of accepteren of verhuizen vrees ik. Politie bellen etc. zal de boel alleen maar op scherp zetten tussen jou en de buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een kind dat na 23:00 nog lawaai maakt is toch wel iets teveel van het goede, maar voor de rest lijkt het mij iets wat er "gewoon" bij hoort als je op elkaar gestapeld woont...
Ik kan me heel erg voorstellen dat je er last van hebt (ik ben zelf ook behoorlijk gevoelig voor geluiden).
Je hebt zelf al contact gehad met de buren, en dat heeft geen verbetering opgeleverd. Lijkt me dat de eigenaar van de woning dan de volgende stap zal zijn. Maar wat je beschrijft zijn volgens mij normale leefgeluiden. Wellicht kan je het voor elkaar krijgen dat de eigenaar regels opstelt dat ze na 22:00 geen overlast meer mogen veroorzaken, maar ik ben bang dat je ermee zult moeten leren leven.

Acties:
  • +80 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:54

FreakNL

Well do ya punk?

Ik had op de helft van je verhaal al de conclusie getrokken;

Je moet daar weg. Dit gaat niet veranderen.

En nee, je stelt je niet aan.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 11-04-2023 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het laatste wat ik wil is naar de woningbouw corporatie stappen, zover wil ik het helemaal niet laten komen.
Dat kun je gerust doen hoor, mijn ervaring is dat die toch niets doen met klachten ;)

Daarnaast, om iemand uit z'n woning te zetten is er wel een heel stuk meer nodig dan het geluid van rennende kinderen, dat wordt al gauw geschaard onder de noemer "Normale leefgeluiden".
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Diep ademhalen, voldoende valium in huis halen, oordopjes in / koptelefoon op en duimen dat het snel stopt.
En anders op zoek gaan naar een andere woning; wel met het risico dat je daar weer andere irritatie-bronnen aantreft natuurlijk.

Vroegâh werden probleemgevallen eerder aangepakt (in sommige steden waren er aparte wijken waar alle aso's dan geparkeerd werden).
Nu is het teveel moeite -vooral juridisch- voor de verhuurders en dat weten de huurders ook: er zijn zelden consequenties verbonden aan wangedrag.
Pas als ze de huur niet op tijd betalen of een wiet-plantage / drugslab exploiteren wordt er écht opgetreden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

De oplossing in het vorige topic over dit probleem: Liamski30 in "Horendol door stampende kinderen"

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:10
Kinderen van die leeftijd gaan echt niet elke dag zulke slofjes aan doen.

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

Reinier

\o/

ArdiV schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:05:
Het is nu ramadan en is het gezin 's nachts en 's morgens vroeg uit bed om samen elkaar te eten.
Lawaai én kannibalisme! Je treft het niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FreakNL schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:21:

Dit dus. Je schrijft een mega verhaal vol ergernissen en er gaat echt niets veranderen. Het is verhuizen of kapot ergeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik ga binnenkort een keer rustig met de buurman praten en de situatie goed uitleggen
Heel goed. Doen voordat je contact met de verhuurder opneemt (klacht), en terugkomen met een verslag gaarne . Succes! (want die overlast is niet gefingeerd, dus je hebt een goede reden om een gesprek aan te knopen, hoe de buren reageren zie je dan wel weer...-erger kan niet toch?-)

Is de herrie dan zoveel toegenomen de laatste 2 jaar? (obese corona-kinderen?)

[ Voor 37% gewijzigd door The_BoKmeester op 11-04-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArdiV
@The_BoKmeester Het is met name hun dochter van zeven, die is steeds vaker gaan rennen nu ze ouder wordt. Als ik ze buiten op straat ziet, rent ze altijd. Als ik de deur uitstap en het gezin komt op dat moment het portiek binnengewandeld, dan rent ze. Als ik de kinderen na schooltijd binnen hoor komen, is zij het die meteen begint te rennen. Natuurlijk snap ik dat het een kind is en dat ze veel energie hebben. Maar 20 keer per uur door het huis heen rennen, en dat de hele dag door maakt me gek. (Plus haar 12 jarige broer die soms wel 20 tot 30 keer op een dag, met maximaal stemvolume "Houd je bek!!!" schreeuwt tegen zijn zusje). Ik hoor 's nachts precies wanneer ze naar het toilet moet want dan dendert ze met volle vaart de gang door op haar blote hielen. Het lijkt wel een scène uit Jurassic Park! Ik snap niet dat de ouders (ik heb ze immers geïnformeerd) hier zelf ook niet bij stil lijken te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door ArdiV op 11-04-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Poumelie schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:29:
[...]

Kinderen van die leeftijd gaan echt niet elke dag zulke slofjes aan doen.
Een kind van zeven? Ik zou niet weten waarom niet. En blijkbaar werkt het echt. Kunnen ze rennen en stampen wat ze willen, je hoort het blijkbaar niet meer.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:50
ArdiV schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:07:
@The_BoKmeester Het is met name hun dochter van zeven, die is steeds vaker gaan rennen nu ze ouder wordt. Als ik ze buiten op straat ziet, rent ze altijd. Als ik de deur uitstap en het gezin komt op dat moment het portiek binnengewandeld, dan rent ze. Als ik de kinderen na schooltijd binnen hoor komen, is zij het die meteen begint te rennen. Natuurlijk snap ik dat het een kind is en dat ze veel energie hebben. Maar 20 keer per huur door het huis heen rennen, en dat de hele dag door maakt me gek. Ik hoor 's nachts precies wanneer ze naar het toilet moe,t want dan dendert ze met volle vaart de gang door op haar blote hielen. Het lijkt wel een scène uit Jurassic Park! Ik snap niet dat de ouders (ik heb ze immers geïnformeerd) hier zelf ook niet bij stil lijken te staan.
En wat nou wanneer dat kind nu al aan het oefenen is voor de Olympische Spelen van 2032?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 00:26
Yaksa schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:28:
[...]

En wat nou wanneer dat kind nu al aan het oefenen is voor de Olympische Spelen van 2032?
Ik heb ankie van grunsven ook nog nooit zien trainen in de hal van d'r woning maar gewoon in een paardenbak. trainen en daarbij ook basketballen zoals de ts beschrijft doe je op de daarvoor bestemde plaatsen. ik zou gewoon eens proberen te gaann praten en anders in gesprek gaan met de woning corporatie. Bij genoeg klachten kunnen ze zelfs een geluidsmonitor plaatsen om een boel een keer op te meten om te kijken of het daatwerkelijk ook zo afspeelt als beschreven word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArdiV
@Yaksa Goed idee! Dan mag m'n neefje van 8 (hij zit op tennis) de hele dag bij mij thuis tegen de muur staan tennissen! Kan die alvast oefenen voor het Wimbledon Championship van 2032!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:49

SomerenV

It's something!

fm77 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:19:
Een kind dat na 23:00 nog lawaai maakt is toch wel iets teveel van het goede, maar voor de rest lijkt het mij iets wat er "gewoon" bij hoort als je op elkaar gestapeld woont...
Ik kan me heel erg voorstellen dat je er last van hebt (ik ben zelf ook behoorlijk gevoelig voor geluiden).
Je hebt zelf al contact gehad met de buren, en dat heeft geen verbetering opgeleverd. Lijkt me dat de eigenaar van de woning dan de volgende stap zal zijn. Maar wat je beschrijft zijn volgens mij normale leefgeluiden. Wellicht kan je het voor elkaar krijgen dat de eigenaar regels opstelt dat ze na 22:00 geen overlast meer mogen veroorzaken, maar ik ben bang dat je ermee zult moeten leren leven.
Ik weet niet wat jij onder normaal schaart maar zoals ik het verhaal lees zou ieder normaal mens er helemaal gestoord van worden :+ Nou wonen wij in een rijtjeshuis dus geen last van buren onder of boven, maar aan één zijde woont een gezin met twee jonge kinderen van een jaar of 2 en iedereen daar is luidruchtiger dan de gemiddelde persoon. Normaal heb je daar geen last van, maar als het lekker weer is zitten ze allemaal in de tuin. Dat hoor je een straat verderop nog. Voor even is dat niet zo'n probleem, want spelende kinderen en enthousiaste ouders maken nou eenmaal wat meer geluid, maar als zoiets uren op een dag speelt dan kun je mij ook opvegen hoor ;(

Als je weet dat een woning gehorig is dan zou je daar gewoon rekening mee moeten houden. Niet dat het constant fluisterstil moet zijn, maar leer je kinderen op z'n minst dat het niet altijd op standje sambal hoeft te gaan. Spelen of plezier hebben hoeft niet altijd luidruchtig te zijn zeg maar. Een beetje hetzelfde als mensen die vinden dat men niet zo moet klagen over een constant blaffende hond want honden blaffen nou eenmaal. Soms ja, maar niet om de haverklap de godganse dag }:|

Dat gezegd hebbende... overlast is enorm subjectief en mensen worden al snel enorm defensief als iemand wat 'vindt' van hun kinderen of hoe ze omgaan met bepaalde situaties. Als die kinderen blijkbaar ongestraft zoveel herrie kunnen maken in en buiten huis dan kun je er al min of meer van uit gaan dat het de ouders in ieder geval niet boeit. Dan is het hopen dat ze zich een beetje in kunnen leven in jouw situatie. Misschien dat het gedreun bij TS in de woning ook harder of vervelender klinkt dan in de eigen woning, maar daar kom je alleen achter door te vergelijken. Meten is weten. Lastige situatie waar je voorzichtig mee moet zijn en geduld mee moet hebben. Succes!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:16

Klippy

Still Game

Het is super vervelend, ik heb het kortstondig gehad in een vorige woning toen de bewoonster een relatie kreeg met een man met kinderen, gelukkig hield dat op toen ze zelf nog een kind erbij gingen maken want toen was een grotere woning wel nodig.
In mijn huidige woning hoop ik dat er niemand met kinderen komt wonen want ondanks best goede isolatie blijf je dit soort geluiden horen, ligt ook heel erg aan welk soort vloeren er liggen, maar sommige dingen aan de bouw kan je lastig zelf aanpakken.
Ik merk zelf ook dat wanneer er kinderen bij mij op bezoek zijn dat het ook al snel bonkt, vooral op bepaalde delen van de vloer, dat moeten buren ook horen. Die kinderen kennen ook maar één modus en dat is rennen, maar zelfs gewoon spelen is vaak genoeg met gebonk tot gevolg.

Het probleem is dat je er weinig tot niks aan kan doen, als je een heel goede relatie met je buren hebt willen ze misschien meedenken en die sloffen proberen, of een andere vloer leggen, maar dat gaat echt al ver en is hopen op medewerking. Zoals ik lees zit er ook een behoorlijk cultuurverschil, de ouders zullen zich er niet aan storen en dus waarschijnlijk niet eens jou geklaag serieus nemen, dat wordt lastig.

Het beste advies is probeer het te negeren, dat is wel lastig, maar is echt het beste. Daarnaast de buren gewoon nog regelmatig er op aan spreken, maar dan kalmer.
Voor de momenten dat het echt erg wordt helpen noise cancelling koptelefoons of oordoppen ook nog wel (neem meteen een slimme deurbel dan :p)
Als de kinderen ouder worden gaat het rennen er wel van af, maar krijg je er schreeuwen bij, deuren gooien, noem het maar op, al is dat hopelijk minder regelmatig overlast.

Dus los van wennen of hopen dat ze gaan verhuizen kan je zelf overwegen weg te gaan.. Het van je afschrijven helpt hopelijk al even.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SomerenV schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:40:
[...]
Ik weet niet wat jij onder normaal schaart
Normaal is per soort woning verschillend. Ik begrijp dat het om een sociale huurwoning flat gaat, en dan moet je het begrip "normaal" iets ruimer nemen... ;)
Ik heb als kind in zo'n flat gewoond, en als ik mijn Iron Maiden bandje iets te hard speelde op mijn cassettedeck liep de onderbuurvrouw met de bezem tegen het plafond te rammen...
Als je daar niet tegen kunt is de beste optie om iets anders te gaan zoeken.
Flats zijn gehorig. Kinderen zijn lawaaierig. Woningcorporaties zijn niet meewerkend. :P

Zelf woon ik in een vrij multiculturele wijk. Gelukkig heb ik een hoekhuis met een alleenstaande Nederlandse moeder naast me. Zij heeft daarentegen een Surinaams gezin naast haar wonen.
Zou ik in haar woning zitten zou ik dat niet trekken qua volume.

[ Voor 15% gewijzigd door fm77 op 12-04-2023 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Je kan er zoveel mazzel of pech mee hebben... Wij ervaren een vergelijkbare situatie maar dan in een moderne tweekapper. Je wilt het misschien niet horen maar bij dit soort dingen trek je altijd aan het kortste eind.

Je kunt er heel veel tijd en energie insteken maar mocht het ergens in resulteren, gaat het vaak gewoon lang duren. En dan is het de vraag hoe lang het stand houdt. Net als de slofjes, is in mijn ogen geen permanente oplossing. Als er andere buren komen, dan begint die persoon weer van voor af aan in de hoop dat ze weer mee willen werken.

Het is erg makkelijk gezegd dat je moet gaan verhuizen gezien de huidige woningmarkt etc, maar als je de mogelijkheid hebt…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:42
fm77 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:49:
[...]

Kinderen zijn lawaaierig.
ja klopt en honden blaffen maar als ik mijn hond dag en nacht laat blaffen in de tuin krijg ik ook gezeik

maar als het over kinderen gaat man man dan is de wereld te klein heb er vier groot laten worden maar mijn buren hebben er nooit last van gehad dat noemen ze opvoeden

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
fm77 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:49:
[...]

Ik heb als kind in zo'n flat gewoond, en als ik mijn Iron Maiden bandje iets te hard speelde op mijn cassettedeck liep de onderbuurvrouw met de bezem tegen het plafond te rammen...
Tja, en in mijn geval als ik zoveel herrie maakte kreeg ik een reprimande van mijn ouders. Dat noemen ze opvoeding... zouden sommige mensen eens moeten proberen... dan zijn er opens een stuk minder kinderen die andere mensen onnodig tot last zijn.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 09:48
Ik zou alle ergernissen keurig duidelijk opsommen in een soort brief.
Daarna rustig met de buurman bespreken.
Geef meerdere malen duidelijk aan, blijf benadrukken, dat het niet je bedoeling is dat het helemaal stil is en dat ze gerust mogen spelen maar simpele dingen als dat geschreeuw over je bek houden en spelen in het portiek, deurdranger, is simpel wat aan te doen met een beetje goede wil.
Je zult nooit helemaal van de klachten afkomen, immers mogen kinderen rennen en spelen in huis en dat zal (zeer) regelmatig flink wat lawaai veroorzaken maar simpele afspraken door na tijdstip X niet meer, zijn normaliter best te maken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 08:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Giel schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:50:
Je kan er zoveel mazzel of pech mee hebben... Wij ervaren een vergelijkbare situatie maar dan in een moderne tweekapper. Je wilt het misschien niet horen maar bij dit soort dingen trek je altijd aan het kortste eind.

Je kunt er heel veel tijd en energie insteken maar mocht het ergens in resulteren, gaat het vaak gewoon lang duren. En dan is het de vraag hoe lang het stand houdt. Net als de slofjes, is in mijn ogen geen permanente oplossing. Als er andere buren komen, dan begint die persoon weer van voor af aan in de hoop dat ze weer mee willen werken.

Het is erg makkelijk gezegd dat je moet gaan verhuizen gezien de huidige woningmarkt etc, maar als je de mogelijkheid hebt…
Hoe modern is modern als ik vragen mag? Bouwjaar?

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 27-09 07:13

Dit.

Zo snel mogelijk verhuizen.
Dit zal niet veranderen.

Zelf hebben we tokkie buren. Uiteraard na meerdere gesprekken dat om 02:30 keihard Andre Hazes meezingen niet normaal is gebeurd dat niet meer. Maar er gebeuren nog genoeg andere zaken.... Gelukkig is ons nieuwbouwhuis over een paar maanden klaar.

[ Voor 28% gewijzigd door mentalozzie op 12-04-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Stringer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 08:34:
[...]

Hoe modern is modern als ik vragen mag? Bouwjaar?
2012.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:26

Oekol

waka waka hey hey

Snelle conclusie! Had je de cliffhanger van het in de nacht stofzuigen van TS wellicht gemist? _O-

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
Modbreak:De reacties mogen wat minder gevat en wat meer op de situatie van @ArdiV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
TS ervaart leefgeluiden als overlast en dat kan enorm hinderlijk en storend zijn. Maar de juridische ellende is dat die leefgeluiden in de regel niet onrechtmatig zijn.
Theoretisch is het op te lossen door een gedragsaanpassing, maar praktisch gaat dat niet werken. Die kinderen, nog los van het feit dat ze te jong zijn om te begrijpen welke impact hun ongetwijfeld onbedoelde gedrag heeft, hebben geen incentive om hun gedrag aan te passen. Voor de ouders is het mogelijk al lastig zat.
Als de overlast niet bouwkundig te beperken is, is vertrekken echt de enige manier om er van af te zijn.
Als advocaat heb ik in de praktijk van mijn kantoorgenoten genoeg overlast dossiers voorbij zien komen en als ik zie dat zelfs dossiers waar de overlast wel juridisch verwijtbaar is (denk aan verslaafden met een omgedraaid dag/nacht ritme) sleept dit jaren voort voor er een uitzetting volgt.
Burengerucht is echt een enorm lastig is. Voor de één is het een serieus probleem met grote negatieve invloed op het leefgenot, terwijl de andere partij er niets van merkt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 12:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Na het tweede gesprek was het een paar weken stil. Dus het kán wel. Maar het interesseert veel mensen gewoon niet wat de buren ervaren. Het is te veel moeite om je kinderen een beetje op te voeden.
Maar leer mij volk in sociale huurwoningen kennen... Ik kom er ook vandaan, en had regelmatig overlast van de (werkloze) bovenbuurman. Luid bezoek, harde muziek (van het type percussie met iets te hoge vrouwenstemmetjes).

Conclusie: Ik ben daar vertrokken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:55
Nyarlathotep schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:45:
Na het tweede gesprek was het een paar weken stil. Dus het kán wel. Maar het interesseert veel mensen gewoon niet wat de buren ervaren.
Gedrag veranderen is meerdere weken volhouden tot het gewoonte wordt.
De meeste mensen zijn een week of 2 alert en daarna sluipt het oude gedrag er weer in.
Vooral als er nog andere dingen spelen in het leven, gaat de aandacht niet als eerste naar de buren... dat moet in je karakter zitten.

En zit het in je karakter om rekening te houden met anderen, dan is het extra irritant als anderen dat niet doen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:36
Helaas niet het antwoord wat je wilt horen TS, maar verhuizen is in zo'n situatie de enige optie.

Heb er zelf ook aan moeten geloven (notabene een koopwoning in een rustige straat!), tokkie buren die geen rekening houden met het feit dat de woning gehorig is. Je kunt blijven klagen en whatsapps sturen, maar mensen vervallen na een week of 2 weer in hun oude gedrag. Het interesseert ze ook niet, want ze hebben er zelf geen last van en vinden jou maar een zeikerd.

Overigens zeer herkenbaar sentiment. Als het klagen over kinderen (en baby's) gaat is de wereld vaak te klein. De hele nacht een jankende baby aan de andere kant van je slaapkamermuur bij de buren? Niet zeiken, moet gewoon kunnen, die baby kan er niks aan doen toch, dat doen ze nou eenmaal :). Feit is dat ik niet voor die 'verrijking' heb gekozen en dus met de herrie van een ander zit opgezadeld.

[ Voor 30% gewijzigd door ShininNL op 12-04-2023 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49

Winkiller

De Mopperpot

@ArdiV

Woningbouw contacten en inschakelen, zeker als je niet gerust bent op de man des huizes.
Ik ken een situatie waarin min of meer hetzelfde speelde en er klappen werden uitgedeeld.
Dat wil je niet geloof me, er wordt meestal flink gelogen vooral tegen de Politie en Woningbouw.
Sterkte en succes ermee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 15:14
Nou ik vind de conclusies om te verhuizen wel wat voorbarig.

Zoals het nu klinkt ga je pas praten als het al te laat is. Dan ga je met veel negatieve energie naar de buren. Beter is als je een keer in alle rust afspreekt en dan ook voor jezelf vooraf probeert te analyseren wat je nu concreet als storend ervaart. Op een bepaald moment stapelt alle frustratie op en dan is het ook lastig te identificeren.

Je noemt bijvoorbeeld zelf al tijd als factor, daar kun je met je buren een afspraak over maken. Hetzelfde geldt voor rennen, als ouder kun je je kind daar op aansturen. Dit zijn concrete klachten waar je wat mee kunt. Probeer wel uit een soort sentiment te blijven dat alles stoort, kinderen maken nu eenmaal meer geluid dan volwassenen en je zult altijd wel iets horen.

Probeer ook empatisch te zijn dat deze mensen de hoeveelheid geluid gewend zijn, en dat je dus misschien wat te overtuigen hebt als het gaat om het overlast deel.

Dus mijn advies zou zijn, nodig deze mensen een keer uit, zet wat lekkers op tafel. Probeer uit te leggen, en niet te klagen want dat kan tot weerstand leiden. Als zij het zelf als probleem gaan zien dan is het voor hen ook mentaal makkelijker om in te grijpen.

[ Voor 0% gewijzigd door analogue op 12-04-2023 13:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 10:55
ShininNL schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:42:
Feit is dat ik niet voor die 'verrijking' heb gekozen en dus met de herrie van een ander zit opgezadeld.
Dat heb ik ook met motoren van buurtgenoten, de vele BBQs in de zomer, etc etc. Het fijne daarvan is dat het gaat om volwassenen die zelf hun gedrag aan kunnen passen (of ze het doen is een tweede..). Persoonlijk heb ik me ook regelmatig geergerd aan bepaalde kinderen. Ik schrijf bewust bepaalde kinderen, want bij sommige gezinnen gaat het wel goed. Maar ik maak sinds anderhalf jaar ook de andere kant mee sinds ik vader ben geworden. Je kunt er als ouder soms nog zo goed op letten, maar je hebt helaas van die nachten dat de kleine vier keer wakker wordt en aan het brullen is. De ene keer is ze misschien verkouden, de andere keer komt er een tandje door en weer een andere keer heeft ze last van de meest zure poep die enorm in haar huid bijt. Los van snel reageren en troosten kun je als ouder niet altijd wat doen en ik vind dat zelf enorm lastig. Ik wil namelijk mijn buren niet opzadelen met geluid van onze kant. Helaas moeten kinderen een hoop leren en zelfs als je er regelmatig wat van zegt gaat het nog fout. Ofwel omdat ze het bewust weer proberen, ofwel omdat ze enthousiast zijn en niet opletten. Of, misschien nog erger, het afreageren als je ergens wat van zegt. Allemaal situaties waar een ouder mee te maken krijgt. Helaas zijn er genoeg ouders die het weinig boeit en de boel de boel laten. Maar helaas zijn er ook genoeg kinderen die echt niet makkelijk zijn, of gewoon een lastige fase doorgaan. Het is dan ook lastig echt een oplossing te vinden. Het afdoen als 'beter opvoeden' is in mijn ogen dan ook te kort door de bocht. Het is zeker een belangrijke factor, maar zal niet alles afdekken.

Het enige alternatief is dan verbieden dat mensen kinderen krijgen. Of kinderen uit bepaalde wijken weren. Ik weet dat het populair is om te haten op kinderen, maar dat gaat mij veel te ver.

Los van alles zijn er ook genoeg woningen waar je een speld van de buren nog hoort vallen. Een nieuwe ondervloer of sloffen kan een hoop schelen als er overheen gerend wordt, maar ik kan me voorstellen dat de onderburen niet zitten te wachten om de gehele vloer er even uit te trekken :o

Om een lang verhaal kort te maken: ik vrees dat er geen snelle en goede oplossing is behalve verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 10:55
Nog een toevoeging:
TS, je zou kunnen kijken of je zelf wat kunt doen om er minder last van te hebben. Niet dat ik vind dat het probleem bij jou ligt en jij per se de oplossing bij jezelf moet zoeken, maar puur omdat het je wellicht kan helpen. Toen ik mij ergerde aan kinderen / studenten (fijne combinatie als je beide als buren hebt..) kwam ik er al snel achter dat ik snel overprikkeld was als ik slecht sliep, stress had of echt rust nodig had maar die niet kon vinden door de buren. Denk aan de volgende dingen die je kunt proberen:
- Schuiven met je ritme. Wellicht kun je op andere tijden slapen / rust zoeken?
- Slapen in een andere kamer.
- Actieve dingen doen op het moment dat het vaak druk is in plaats van op momenten dat het rustig is*

* In mijn geval was zondagochtend altijd een drama. Superveel herrie van enthousiaste kinderen. Ik ben op een gegeven moment maar op dat moment naar de sportschool gegaan ipv zaterdag overdag. Uitslapen kon ik toch al niet, maar als ik weg ben hoor ik ook hun herrie niet. Door dat soort dingen te doen kwam de overlast bij mij onder de grens van wat ik acceptabel vond. Het voordeel is dat je je ook op andere momenten minder gaat ergeren.

Ik weet niet of je die mogelijkheden hebt, maar voor mij was dat best prettig. Je zult dan helaas zelf flexibel moeten zijn, wat gezien de situatie niet helemaal fair is. Jij hebt er inderdaad niet voor gekozen, maar als het je helpt word je er alleen maar beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArdiV
@Winkiller Ik ben inderdaad niet zo gerust op de man des huizes. Een tijdje geleden stond hij fout geparkeerd of zoiets. Staan er er uiteindelijk twee mannen van stadstoezicht een boete uit te schrijven. Dat is niet goed afgelopen! De ene lag gestrekt op de straat en de ander had de benen genomen. De buurman is tot nu toe altijd vriendelijk tegen me, maar ik weet niet hoe dat is als de boel op scherp komt te staan doordat ik een punt ga maken van al die overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArdiV
@FunFair Zit inderdaad wel in mijn karakter om rekening te houden met de ander. Tot een bepaalde hoogte zou iedereen dat wel moeten hebben. Als dat primair ontbreekt dan is dat eigenlijk gewoon antisociaal. Een jaar of twee terug waren de kinderen weer eens druk aan het spelen, in het 'PORTIEK'. Zo luid, je kon de TV niet horen. Voetballen, steppen en luid schreeuwen. Het ergste was dochterlief, die liep een kwartier lang met een stok (of een ander voorwerp) tegen de spijlen/tralies van de trappen te slaan. Super fascinerend natuurlijk op die leeftijd, maar een drama voor mij. Een kabaal dat het maakte! Dat moet de buurvrouw natuurlijk ook gehoord hebben, want die had de woning deur openstaan om toezicht te houden op de kinderen. Het kan haar dus echt niets boeien! Juist deze onverschilligheid ergert me nog het meeste. Het gaat de komende tijd weer warmer worden, en ik zit er niet op te wachten om weer twee keer per dag dat kabaal te hebben in het portiek.

[ Voor 13% gewijzigd door ArdiV op 12-04-2023 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49

Winkiller

De Mopperpot

ArdiV schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:06:
@Winkiller Ik ben inderdaad niet zo gerust op de man des huizes. Een tijdje geleden stond hij fout geparkeerd of zoiets. Staan er er uiteindelijk twee mannen van stadstoezicht een boete uit te schrijven. Dat is niet goed afgelopen! De ene lag gestrekt op de straat en de ander had de benen genomen. De buurman is tot nu toe altijd vriendelijk tegen me, maar ik weet niet hoe dat is als de boel op scherp komt te staan doordat ik een punt ga maken van al die overlast.
Daarom dus de woningbouw vereniging inschakelen, gewoon doen omdat ze kunnen bemiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArdiV
@Winkiller Bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-08 19:41
Lijkt mij gewoon erg slechte design woning. Heb vaak meegemaakt dat ik last had van boven buren maar als je zodanig veel last van onderburen hebt dan vraag ik mij af hoe slecht de constructie wel niet moet zijn. Maargoed denk niet dat je veel kan doen, 3 jonge kids die thuis overdag spelen ga je niet helemaal tegenhouden. Misschien dat door in gesprek te gaan het een en ander kan verbeteren, maar denk niet dat je helemaal tevreden zult zijn. Of je moet bereid zijn om bouwtechnisch naar oplossingen te kijken. Anders is verhuizen misschien de beste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 13:00

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ArdiV schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:16:
@FunFair Zit inderdaad wel in mijn karakter om rekening te houden met de ander. Tot een bepaalde hoogte zou iedereen dat wel moeten hebben. Als dat primair ontbreekt dan is dat eigenlijk gewoon antisociaal. Een jaar of twee terug waren de kinderen weer eens druk aan het spelen, in het 'PORTIEK'. Zo luid, je kon de TV niet horen. Voetballen, steppen en luid schreeuwen. Het ergste was dochterlief, die liep een kwartier lang met een stok (of een ander voorwerp) tegen de spijlen/tralies van de trappen te slaan. Super fascinerend natuurlijk op die leeftijd, maar een drama voor mij. Een kabaal dat het maakte! Dat moet de buurvrouw natuurlijk ook gehoord hebben, want die had de woning deur openstaan om toezicht te houden op de kinderen. Het kan haar dus echt niets boeien! Juist deze onverschilligheid ergert me nog het meeste. Het gaat de komende tijd weer warmer worden, en ik zit er niet op te wachten om weer twee keer per dag dat kabaal te hebben in het portiek.
Niet om de schuld bij jou te leggen, maar laat je je in dat soort situaties niet even horen aan die kids? Zeker wat jongere kinderen zijn zich gewoon niet zo bewust van andere mensen, en dat de dingen die ze doen heel irritant kunnen zijn. Het zou me weinig verbazen als je meer bereikt door de kids een beetje bewust te maken van hun gedrag dan het via de ouders proberen te spelen.

Ik heb bijvoorbeeld afgelopen zomer iets vergelijkbaars gehad (kinderen op de galerij die van de ene kant naar de andere kant renden met de stok langs het hek), toen ben ik ook gewoon even naar buiten gestapt en heb ik gezegd "Hey euh, dat maakt best wel veel herrie en ik probeer nog te slapen." Dat ging eigenlijk heel goed, ik heb het een kwartiertje later nog eventjes gehoord maar dat stopte vrij snel en werd gevolgd door een zacht 'sorry' door mijn slaapkamerraam :')

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo goed af zou lopen, maar ik kan me oprecht voorstellen dat ook een kind van 7/8 eerder nadenkt over wat ze doen als ze echt weten waar het om gaat dan wanneer ze alleen maar 3 weken lang 'niet rennen!1' toegesnauwd krijgen als het moeders toevallig opvalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:50

MLLL

Palm Treo 650

StevenK schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:28:

Theoretisch is het op te lossen door een gedragsaanpassing, maar praktisch gaat dat niet werken.
Als ik vroeger teveel geluid maakte kreeg ik een draai om mijn oren van mijn ouwelui, reken maar dat dat mijn gedrag aanpaste. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UraniumFever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 16:00
Figo112 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:49:
Lijkt mij gewoon erg slechte design woning. Heb vaak meegemaakt dat ik last had van boven buren maar als je zodanig veel last van onderburen hebt dan vraag ik mij af hoe slecht de constructie wel niet moet zijn. Maargoed denk niet dat je veel kan doen, 3 jonge kids die thuis overdag spelen ga je niet helemaal tegenhouden. Misschien dat door in gesprek te gaan het een en ander kan verbeteren, maar denk niet dat je helemaal tevreden zult zijn. Of je moet bereid zijn om bouwtechnisch naar oplossingen te kijken. Anders is verhuizen misschien de beste optie.
Dit kan heel goed komen door een verkeerd (niet "zwevend") gelegde (onder)vloer. Dan komt een groot deel van het contactgeluid ook via de muren omhoog en opzij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ArdiV schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:39:
@Yaksa Goed idee! Dan mag m'n neefje van 8 (hij zit op tennis) de hele dag bij mij thuis tegen de muur staan tennissen! Kan die alvast oefenen voor het Wimbledon Championship van 2032!
En daar kan je wel tegen? Lekker selectief gehoor heb jij... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Standaard verhaal dit. Je moet gewoon weg, dit gaat niet veranderen. Je hebt gewoon niet zoveel invloed op de woningen om je heen. Bij gestapeld wonen kan je gewoon pech hebben. Helaas lijkt het tegenwoordig wel zo dat er meer overlast veroorzaakt wordt. Waar dat aan ligt laat ik in het midden maar uiteraard heeft iedereen daar wel een idee bij.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 23:01
Ik zou ook zeggen; pick your battles.

Het is een utopie om te denken dat de onderburen na 7 jaar nu opeens hun volume gaan aanpassen. Dat zit al zo ingebakken in hun leefstijl.

Maar dat wil niet zeggen dat je andere ergernissen niet kan aanpakken. Spelen in de portiek is best uit te leggen dat dat veel overlast veroorzaakt en is een gemeenschappelijke ruimte. Hetzelfde als de deur openlaten en uitleggen dat er 'gevaarlijk volk' binnen kan komen en dat je het ook zegt voor de veiligheid van hun kinderen.

Dan heb je in ieder geval wat minder overlast en is het aan jou de vraag of je daar mee kan leven. Zo niet, dan is verhuizen de enige optie lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 08:02
De hele nacht een jankende baby aan de andere kant van je slaapkamermuur bij de buren? Niet zeiken, moet gewoon kunnen, die baby kan er niks aan doen toch, dat doen ze nou eenmaal :).
Ik ben het op zich eens met je verhaal, maar ik ben wel benieuwd welke oplossing je zou verwachten in deze situatie? Op een baby zit nou eenmaal geen uitknop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 11:55
Vergelijking met een baby is wat scheef. Ouders willen s nachts zelf ook geen huilende baby... En, mits er niets aan de hand is, is het van tijdelijke aard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Figo112 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:49:
Het kan het huis zijn, maar uiteraard kan het hier ook simpelweg gaan om zeer slecht opgevoede kinderen met tokkie ouders. In beide gevallen is verhuizen echter wel een oplossing...al heb je risico dat je naast nog grotere tokkies komt te wonen of nog slechter opgevoede kinderen.

De suggestie van @Patriot lijkt mij ook een goede. En dan is het zaak de juiste toon te vinden. Niet de kwade buurman met stoom uit de oren want die buren heb ik vroeger het leven zeur gemaakt. Een oude bal in de tuin en dan ging hij weer tekeer. Tja, we hadden toen geen social media, dus je moet toch wat als vertier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 20:39
Roenie schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:07:
[...]
Het kan het huis zijn, maar uiteraard kan het hier ook simpelweg gaan om zeer slecht opgevoede kinderen met tokkie ouders. In beide gevallen is verhuizen echter wel een oplossing...al heb je risico dat je naast nog grotere tokkies komt te wonen of nog slechter opgevoede kinderen.

De suggestie van @Patriot lijkt mij ook een goede. En dan is het zaak de juiste toon te vinden. Niet de kwade buurman met stoom uit de oren want die buren heb ik vroeger het leven zeur gemaakt. Een oude bal in de tuin en dan ging hij weer tekeer. Tja, we hadden toen geen social media, dus je moet toch wat als vertier.
Hoe slecht ook opgevoed, maakt doorgaans echt niet veel uit indien het geluid van beneden komt. Sure, in dezelfde woning zou je geen overlast hebben indien de benedenburen stil zouden zijn. Dat klopt. Maar het feit dat onderburen overlast kunnen geven, bijvoorbeeld door het stampen op de grond? Dat klopt toch echt niet.

Het grootste probleem in deze is als je het mij vraagt dan ook eigenlijk helemaal niet eens de buurman of hun kinderen, maar simpelweg de kennelijk ondermaatse constructie van deze woning.

Zo komen er keer op keer eindeloos van dit soort topics voorbij. Kinderen die geluidsoverlast veroorzaken, het horen praten van buren, hoorbare muziek of TV van de buren, ga zo maar door.

Een deel van de reacties hierop is wat mij betreft valide, namelijk, verhuis. Dit is invoelbaar. Want je gaat deze situatie niet doen verbeteren, dat is een illusie.

Maar de reacties hierop richting de leefstijl van de buren? Nee, kan ik mij doorgaans maar slecht in vinden. Kans is namelijk groot dat indien zoals in dit voorbeeld, iemand last heeft van de onderburen, zij beneden jou al sowieso sneller meer overlast zullen ervaren. Dat geluid kent tenslotte niet een éénrichtingsverkeer.

En het is simpelweg niet nodig. Isolatie is gewoon een optie in bouw. Maar doordat mensen hun beklag hierin neerleggen bij de verkeerde personen, er namelijk een onderling geschil in maken met de buren in plaats van massaal financiële compensatie eisen van de verhuurder wegens de continue overlast t.g.v. de slechte bouwconstructie, blijft dit doorgaan.

Zat woningen en gebouwen waar het wel gewoon goed geregeld is. En dus gewoon aantoonbaar is dat het toch echt anders kan.

En sure, je kunt rekening houden met de buren. Bij twijfel, bijvoorbeeld in het geval van een feestje waar het mogelijk wat luider kan worden kun je buren informeren zodat zij op de hoogte zijn. Maar je kunt simpelweg niet van een persoon, paar of gezin verwachten dat zij hun gedragingen volledig aanpassen enkel en alleen omdat de woning gehorig is. De schuld wordt hierin dan bij de verkeerde partij gelegd als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArdiV
Afgelopen nacht heb ik, om 01:30 uur, moeten aanbellen bij de onderburen vanwege wederom flinke overlast! Ze hadden een feestje, er liepen nu geen 3 maar minstens 8 kinderen (kon door het raam zien dat er ook tieners van een jaar of 15 bij zaten) door het appartement te rennen, bonken en schreeuwen. Na drie uur wakker liggen in bed toch maar aangebeld beneden. De buurman opende de deur met een big smile alsof er niets aan de hand was. Ik heb toen verteld dat ik al een poosje wakker in bed lig maar vanwege het lawaai niet kan slapen. Hij reageerde nonchalant "Ja we hebben visite de kinderen lopen lekker lol te maken en te spelen." Zei hij met glimlachend, alsof hij het wel cute vond zo die spelende kinderen. Alsof dit normaal is om 01:30 uur. "Dat kan wel" zei ik "maar ik probeer nu te slapen, maar dat lukt niet vanwege het lawaai dat al dat rennen maakt.". Het leek of hij aan het overwegen was wat hij zou gaan doen; de boel de boel laten zoals het is of meewerken? Toen glimlachte hij en zei "prima, ik zeg wel even tegen de kinderen dat ze zachtjes moeten doen."
Hij keek me wel een beetje bevreemd aan, alsof hij dacht "wat is er met die gast aan de hand, gaat alles wel goed met hem?'

Gelukkig was het daarna stil. Echter heb ik niet het gevoel dat de buurman erop zit te wachten dat ik hem vaker zal aanspreken of hij de kinderen wat zachter kan laten doen. Hij zat nu in de medewerking maar ik heb de indruk dat dit niet elke keer zo zal zijn.
Twee jaar terug had hij ook een situatie, waarbij hij fout geparkeerd stond. De twee stadswacht medewerkers schreven een boete uit en toen kwam de buurman aanlopen. Eerste instantie wilden de stadswacht medewerkers het niet door de vingers zien. Totdat de ene gestrekt op de grond lag en de ander de benen nam.

Ik weet niet wat ik kan verwachten als ik me meer ga uitspreken vanwege de overlast. Binnenkort gaat het warmer worden, en dan is het meestal zo dat de kinderen zo'n twee keer per dag (zeker een half uur per keer) in het portiek gaan spelen! (Voetballen, steppen, schreeuwen, etc...), dan kan ik zelfs de TV niet verstaan. Het is echter wel een sociale huurwoning en kinderen mogen officieel niet spelen in het portiek. Dus daar kan ik een punt van maken. Daarnaast laat de onderbuurvrouw elke ochtend standaard de beneden deur openstaan wanneer ze de kinderen naar school brengt. En haalt dan ook voor het gemak de deurdranger eraf. Waarschijnlijk zodat de kinderen later niet hoeven aan te bellen als ze uit school komen. Ook dit is officieel natuurlijk niet toegestaan. En wettelijk geen mag je na 22:00 uur geen overlast meer veroorzaken. Deze drie punten zijn wel feitelijke zaken die ik zou kunnen doorgeven aan de woningbouw corporatie. Maar de buren gaan me dit echt niet met dank afnemen. Dat komt de boel op scherp te staan. Ik voel me er wel dubbel bij. Want ik ben alleen maar aan het verdragen en zij hebben ondertussen overal maling aan.
En wat ik nu ga zeggen is niet zo erg aardig maar ik hoop in de toekomst toch een leuk his te komen in een nette gezins wijk met alleen maar Nederlands gezinnen die een beetje sociaal bewust zijn. De onderburen zijn van Turkse afkomst (ik wil niet generaliseren) en soms lijken die er toch andere gewoontes op na te houden.
Het is nog lastig om te besluiten hoe ik dit het best kan aanpakken, en zie het eigenlijk helemaal niet zitten om de confrontatie aan te gaan. Maar steeds die enorme hoeveelheden overlast verdragen (zoals vannacht om 01:30 uur)houdt ik ook niet langer vol. Ik hoor graag wat jullie verstandig lijkt na het lezen van dit stukje!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, het is weekend, dan houden gewone mensen wel eens een feestje. Het was wellicht gezelliger als je ook uitgenodigd was, dan heb je er ook geen last van.

Je hebt een paar opties, die geen van allen ideaal zijn:
  • Segregatie: Verhuizen. Kost geld, lost dit probleem op maar je weet niet wat je volgende buren worden tenzij je een vrijstaand huis in de polder of op de hei koopt.
  • Assimilatie: Er aan wennen, meedoen, er bij gaan horen, zelf ook feestjes gaan geven en kinderen krijgen...
  • Accommodatie: Je vloer en ramen driedubbel isoleren, noise cancelling headphones kopen, je werk, slaaptijden aanpassen, etc. Ideaal wordt het nooit maar het zal vast iets helpen.
Overigens kan je geluidsoverlast gewoon melden bij de politie, dan komen ze echt wel langs en als zij constateren dat het echt overlast gevend is dan wordt er echt wel wat aan gedaan. Eerst waarschuwingen, als het vaker voorkomt boetes en zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 16-04-2023 12:30 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:23:
Tja, het is weekend, dan houden gewone mensen wel eens een feestje. Het was wellicht gezelliger als je ook uitgenodigd was, dan heb je er ook geen last van.
Ik ken weinig 'gewone' mensen die tot 1.30 een feestje houden met veel lawaai.

Dat zijn vooral de asociale mensen die dat doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 19:12
Mijn ervaring is dat als praten over het probleem met de persoon in kwestie niet lukt er nog maar weinig opties over blijven. Vertrekken is veruit de beste, maar je krijgt er waarschijnlijk weer andere ergernissen voor terug.

Ik heb een alcoholische buurman met een pillenprobleem wel eens kunnen overtuigen van geluidsoverlast door hetzelfde te doen bij hem. Na een concert van de buurman van 0130 tot 0400 waarbij ik niet kon slapen, om 0600 toch naar mijn werk vertrokken en mijn stereo vergeten uit te zetten met thunderdome cd op repeat en mijn 200W speakers op bijna vol vermogen.

Toen ik rond etenstijd weer terug kwam stond de buurman in de voortuin te harken. Ik heb mij verontschuldigd voor het vergeten uitzetten muziek, waarbij hij toch wel erkende dat het gehorige huizen waren. Daarna weinig overlast gehad, ben nog wel eens vergeten mijn muziek uit te zetten als ik weer eens een nacht slecht had geslapen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
ArdiV schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:19:
Afgelopen nacht heb ik, om 01:30 uur, moeten aanbellen bij de onderburen vanwege wederom flinke overlast! Ze hadden een feestje, er liepen nu geen 3 maar minstens 8 kinderen (kon door het raam zien dat er ook tieners van een jaar of 15 bij zaten) door het appartement te rennen, bonken en schreeuwen. Na drie uur wakker liggen in bed toch maar aangebeld beneden. De buurman opende de deur met een big smile alsof er niets aan de hand was. Ik heb toen verteld dat ik al een poosje wakker in bed lig maar vanwege het lawaai niet kan slapen. Hij reageerde nonchalant "Ja we hebben visite de kinderen lopen lekker lol te maken en te spelen." Zei hij met glimlachend, alsof hij het wel cute vond zo die spelende kinderen. Alsof dit normaal is om 01:30 uur. "Dat kan wel" zei ik "maar ik probeer nu te slapen, maar dat lukt niet vanwege het lawaai dat al dat rennen maakt.". Het leek of hij aan het overwegen was wat hij zou gaan doen; de boel de boel laten zoals het is of meewerken? Toen glimlachte hij en zei "prima, ik zeg wel even tegen de kinderen dat ze zachtjes moeten doen."
Hij keek me wel een beetje bevreemd aan, alsof hij dacht "wat is er met die gast aan de hand, gaat alles wel goed met hem?'

Gelukkig was het daarna stil. Echter heb ik niet het gevoel dat de buurman erop zit te wachten dat ik hem vaker zal aanspreken of hij de kinderen wat zachter kan laten doen. Hij zat nu in de medewerking maar ik heb de indruk dat dit niet elke keer zo zal zijn.
Twee jaar terug had hij ook een situatie, waarbij hij fout geparkeerd stond. De twee stadswacht medewerkers schreven een boete uit en toen kwam de buurman aanlopen. Eerste instantie wilden de stadswacht medewerkers het niet door de vingers zien. Totdat de ene gestrekt op de grond lag en de ander de benen nam.

Ik weet niet wat ik kan verwachten als ik me meer ga uitspreken vanwege de overlast. Binnenkort gaat het warmer worden, en dan is het meestal zo dat de kinderen zo'n twee keer per dag (zeker een half uur per keer) in het portiek gaan spelen! (Voetballen, steppen, schreeuwen, etc...), dan kan ik zelfs de TV niet verstaan. Het is echter wel een sociale huurwoning en kinderen mogen officieel niet spelen in het portiek. Dus daar kan ik een punt van maken. Daarnaast laat de onderbuurvrouw elke ochtend standaard de beneden deur openstaan wanneer ze de kinderen naar school brengt. En haalt dan ook voor het gemak de deurdranger eraf. Waarschijnlijk zodat de kinderen later niet hoeven aan te bellen als ze uit school komen. Ook dit is officieel natuurlijk niet toegestaan. En wettelijk geen mag je na 22:00 uur geen overlast meer veroorzaken. Deze drie punten zijn wel feitelijke zaken die ik zou kunnen doorgeven aan de woningbouw corporatie. Maar de buren gaan me dit echt niet met dank afnemen. Dat komt de boel op scherp te staan. Ik voel me er wel dubbel bij. Want ik ben alleen maar aan het verdragen en zij hebben ondertussen overal maling aan.
En wat ik nu ga zeggen is niet zo erg aardig maar ik hoop in de toekomst toch een leuk his te komen in een nette gezins wijk met alleen maar Nederlands gezinnen die een beetje sociaal bewust zijn. De onderburen zijn van Turkse afkomst (ik wil niet generaliseren) en soms lijken die er toch andere gewoontes op na te houden.
Het is nog lastig om te besluiten hoe ik dit het best kan aanpakken, en zie het eigenlijk helemaal niet zitten om de confrontatie aan te gaan. Maar steeds die enorme hoeveelheden overlast verdragen (zoals vannacht om 01:30 uur)houdt ik ook niet langer vol. Ik hoor graag wat jullie verstandig lijkt na het lezen van dit stukje!?
My two cents: de buurman weet dat hij het altijd van je gaat winnen en hij komt dan ook 'overal' mee weg. Hij heeft dan ook geen reden om zijn gedrag aan te passen.

Hij komt uit een hele andere cultuur (en heeft onder andere daardoor een andere persoonlijkheid) dan jij. Hij komt uit een masculiene cultuur en die van jou is feminien. Met ieder geste van jouw kant wint hij terrein, want hij ziet je daardoor als zwakker en hij voelt zich steeds sterker worden. Je eufemistische taalgebruik over zijn afkomst maakt dat hij nog meer macht voelt, omdat hij weet dat dit een onderwerp is waarbij jij zaken zal accepteren om te voorkomen dat je eens als racist zou kunnen worden uitgemaakt.

Ga zoeken naar een ander huis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jeroenkb schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:54:
[...]

Niet elke avond natuurlijk, en ook niet elke week. Maar wel een enkele keer per jaar.

Je kan ook gewoon uit gaan op zaterdagavond/nacht als je dan thuis komt tegen de ochtend zijn de meeste feestjes ook wel afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:40:
[...]

Niet elke avond natuurlijk, en ook niet elke week. Maar wel een enkele keer per jaar.

Je kan ook gewoon uit gaan op zaterdagavond/nacht als je dan thuis komt tegen de ochtend zijn de meeste feestjes ook wel afgelopen.
Let's agree to disagree.

Ik weet niet beter (en zie het in mijn buurt op die manier gebeuren) dat een feestje tot uur of 11 'luidruchtig' is, maar daarna gaat volume naar beneden (en in de zomer bv het feestje naar binnen) en heeft niemand er verder last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kveli
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-03 18:13
Hoe lang is die buurman weg geweest nadat hij die BOA heeft aangevallen? Had je toen meer of minder overlast? Als die man een ambtenaar in functie tegen de grond heeft gerost zit 'ie toch zeker wel een tijd vast?

A dyslexic, agnostic insomniac : one who lies awake at night wondering if there really is a dog...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:31
Man man, die buurman reageerde superchill zeg. Het minste wat je kunt doen is hen bedanken imho. Ik bedoel maar, kijk het eens van hun kant. Wat hebben ZIJ te maken met jou slapen? Toch niets? Wel hebben ze te maken met het geluk van hun kids. En als zij een feestje willen een paar keer per jaar is dat niet vreemd toch? En gezellige feestjes gaan lang in de nacht door.

Als je hier niet tegen kan kun je het beste in een rustige omgeving gaan wonen, je bent dan niet sociaal/invoelend genoeg om dicht op anderen te wonen. Ik waarschuw je echter, OVERAL hebben mensen overlast van elkaar. Kies ervoor om samen te leven. Gek voorbeeld, ik had tegen de buurman gezegd, heb je voor mij een colaatje (cafeïnevrije dan) en voor je het weet heb je vrienden erbij. En meer begrip voor hun situatie misschien. En dat alles voor een brak dagje op het werk. Geheid dat de buren meer rekening met je gaan houden, ook met overlast hoor.

Maargoed, toen ik jong was kon ik me ook druk maken over kleine dingen. Zoals iemand in een eerdere reactie al aangaf, als je eenmaal zelf kinderen krijgt veranderd je visie ook heel snel hahaha.

Probeer maar eens, eerste beste feestje met een boel herrie gewoon jezelf uitnodigen. Partycrashen is echt heeel erg leuk.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te lezen vinden veel mensen de buren asociaal maar ik zie toch meer buren die toch wel deels naar je willen luisteren. Persoonlijk denk ik dat een cultuurverschil het probleem is, in sommige contreien is het heel gebruikelijk om je kinderen lang op te laten (tot ze vanzelf in slaap vallen) of de deur open te laten staan en de halve galerij ook als speelplek te gebruiken (makkelijk kan je de kinderen nog horen ook). Ik heb bij vroegere studie vrienden die woonde in een nogal cultuur rijke omgevingen ook veel abnormaal gedrag gezien wat daar totaal geaccepteerd is. Verhuizen naar een omgeving met meer gelijkgestemden lijkt me een betere oplossing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-09 15:01

TMC

Overigens zeer herkenbaar sentiment. Als het klagen over kinderen (en baby's) gaat is de wereld vaak te klein. De hele nacht een jankende baby aan de andere kant van je slaapkamermuur bij de buren? Niet zeiken, moet gewoon kunnen, die baby kan er niks aan doen toch, dat doen ze nou eenmaal :). Feit is dat ik niet voor die 'verrijking' heb gekozen en dus met de herrie van een ander zit opgezadeld.
Deze vergelijking is wat scheef, omdat baby's niet structureel de hele nacht zal huilen, dat zal echt alleen in extreme uitzonderingen het geval zijn. De klachten in dit topic gaan juist over structurele overlast.
wowly schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:38:
Gek voorbeeld, ik had tegen de buurman gezegd, heb je voor mij een colaatje (cafeïnevrije dan) en voor je het weet heb je vrienden erbij.
Alhoewel een goede relatie geen kwaad zal doen, vind ik het inderdaad een gek voorbeeld om jezelf uit te nodigen om 1:30 's nachts.
Verwijderd schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:59:
Zo te lezen vinden veel mensen de buren asociaal maar ik zie toch meer buren die toch wel deels naar je willen luisteren. Persoonlijk denk ik dat een cultuurverschil het probleem is, in sommige contreien is het heel gebruikelijk om je kinderen lang op te laten (tot ze vanzelf in slaap vallen) of de deur open te laten staan en de halve galerij ook als speelplek te gebruiken (makkelijk kan je de kinderen nog horen ook). Ik heb bij vroegere studie vrienden die woonde in een nogal cultuur rijke omgevingen ook veel abnormaal gedrag gezien wat daar totaal geaccepteerd is. Verhuizen naar een omgeving met meer gelijkgestemden lijkt me een betere oplossing.
Wel wat vreemd dat mensen 'uit een andere cultuur' dan blijkbaar niet in staat zijn om hun gedrag aan te passen terwijl ze al minstens 7 jaar lang ergens anders wonen? Eerlijk gezegd vind ik dit wat racistisch overkomen, alsof mensen 'uit een andere cultuur' een aparte soort mensen is die niet voor rede vatbaar is. Dat klopt niet, er zijn genoeg mensen 'uit een andere cultuur' die wel gewoon normaal kunnen doen hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:28
Krijg ook het gevoel dat je de hele dag thuis zit ?

Wellicht ook goed voor jezelf (indien mogelijk natuurlijk) om er op uit te gaan overdag, wandelen, werken, hobby beoefenen etc..

En met betrekking tot dit :
En wat ik nu ga zeggen is niet zo erg aardig maar ik hoop in de toekomst toch een leuk his te komen in een nette gezins wijk met alleen maar Nederlands gezinnen die een beetje sociaal bewust zijn.
Ook Nederlandse gezinnen kunnen veel overlast veroorzaken. Dus beter hoop je op mensen die rekening houden met elkaar in plaats van een bepaald ras..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Lijkt mij beter als we dit gewoon op gedrag beoordelen. Het gaat erom wat je doet, niet om waar je vandaan komt of wat er geaccepteerd is vanuit een cultuur. We leven hier wel in Nederland waar op zich gewoon 1 set aan geaccepteerde gedragsregels en wetten geldt.

Maar goed, zo makkelijk is het natuurlijk niet ;)....

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
jeroenkb schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:54:
[...]

Op een vrijdagavond een feestje? Als jet niet elke week of maand is... Nee, dat is toch echt niet asociaal

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
42erik schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:47:
[...]

Op een vrijdagavond een feestje? Als jet niet elke week of maand is... Nee, dat is toch echt niet asociaal
Je kunt elk weekend een feestje geven, het gaat om het geven van een feestje met lawaaioverlast midden in de nacht.

Dat is asociaal; je kunt de muziek ook wat zachter zetten en gasten verzoeken iets rustiger aan te doen.

En los daarvan: in heel veel gemeenten staat het gewoon in de APV dat het tussen bepaalde tijden stil moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:45
Compleet onnodige opmerking. Weg

[ Voor 118% gewijzigd door Notna op 17-04-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:30
Fiber schreef op zondag 16 april 2023 @ 13:40:
[...]

Als ik een feestje zou houden dan zal ik de buren inlichten vooraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:02:
[...]

Je kunt elk weekend een feestje geven, het gaat om het geven van een feestje met lawaaioverlast midden in de nacht.

Dat is asociaal; je kunt de muziek ook wat zachter zetten en gasten verzoeken iets rustiger aan te doen.

En los daarvan: in heel veel gemeenten staat het gewoon in de APV dat het tussen bepaalde tijden stil moet zijn.
Één keertje, weekend, half 2... Beetje overdreven

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet uiteindelijk je eigen conclusie trekken TS, maar ik denk dat je beter ergens anders kan wonen.

De meningen zullen overal waar je het vraagt altijd blijven variëren van "Stel je niet aan, ga lekker ergens anders wonen als je rust wil." tot "Je hebt gelijk, waarom gaan je buren lekker ergens buitenaf wonen als zij zo nodig s' nachts wil feesten en s'avonds leven."

De racisme kaart is ook al getrokken zag ik :+.
Het feit is dat in deze culturen vaak grote gezinnen & families voorkomen en zoals gezegd vaak s'avonds laat de kinderen nog op hebben. Helemaal met zoiets als ramadan, waar s'avonds laat nog gegeten gaat worden met de hele familie. Dat moeten ze allemaal zelf weten, maar het vergroot de kans op overlast wel. Helemaal in een flat. Daar is niets racistisch aan.

Feit is helaas wel dat je dan in Nederland aan het korstte eind gaat trekken als je er last van hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38
daveytje schreef op maandag 17 april 2023 @ 12:39:
[...]

Als ik een feestje zou houden dan zal ik de buren inlichten vooraf.
Ik zou alle buren uitnodigen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:31

Dhrax

Prog Lord

Verhuizen is je beste optie, dat lawaai gaat alleen maar meer worden als die kinderen ouder worden.
Type woning e.d. is allemaal niet super relevant. Als je in een moderne finex beton doos woont dan krijg je deze geluiden ook gewoon mee. Alles valt of staat met houding en gedrag. Buren hoor je gewoon, zeker rennende kinderen door de woonkamer.

De irritatie ga je ook niet meer wegkrijgen, geluiden die je nu hoort blijven hangen en worden versterkt door je eigen negatieve emoties, zo werkt het gewoon.

Ik wens je oprecht veel sterkte met deze kut situatie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wel wat vreemd dat mensen 'uit een andere cultuur' dan blijkbaar niet in staat zijn om hun gedrag aan te passen terwijl ze al minstens 7 jaar lang ergens anders wonen? Eerlijk gezegd vind ik dit wat racistisch overkomen, alsof mensen 'uit een andere cultuur' een aparte soort mensen is die niet voor rede vatbaar is. Dat klopt niet, er zijn genoeg mensen 'uit een andere cultuur' die wel gewoon normaal kunnen doen hoor.
Cultuurverschillen zijn heel normaal binnen culturen (joh) en heeft niks met raciscme te maken ook heel smakkeloos om racisme er er gelijk bij te halen ik heb mij namelijk helemaal niet uitgelaten over wat ik daarvan vind. Deze zin "zijn genoeg mensen 'uit een andere cultuur' die wel gewoon normaal kunnen doen hoor." komt eerder rasistisch over wie bepaald wat normaal is, jij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
TMC schreef op maandag 17 april 2023 @ 09:19:
[...]…Eerlijk gezegd vind ik dit wat racistisch overkomen, alsof mensen 'uit een andere cultuur' een aparte soort mensen is die niet voor rede vatbaar is. Dat klopt niet, er zijn genoeg mensen 'uit een andere cultuur' die wel gewoon normaal kunnen doen hoor.
dit is wellicht de reden dat de TS zo voorzichtig formuleert. Voor je het weet roept iemand racisme terwijl het gaat om cultuurverschillen.

Het hele idee van cultuur is dat verschillende groepen andere zaken ‘normaal’ vinden. Cultuur heeft te maken met de gewoonten die je leert als lid van een groep. En als de cultuurverschillen maar groot genoeg zijn dan krijg je misverstanden en erger. Niet alleen wat je doet maar ook communicatie is sterk cultuurgebonden. Met de goede toon en woorden krijg je dingen gedaan. Met de verkeerde toon en woorden kun je het flink verpesten. Oh en dan zijn er nog wat zaken waar je lastig iets aan kunt veranderen (of zelfs niet).
iketot schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:24:
… En met betrekking tot dit :

[...]

Ook Nederlandse gezinnen kunnen veel overlast veroorzaken. Dus beter hoop je op mensen die rekening houden met elkaar in plaats van een bepaald ras..
Dat andere gezinnen ook veel overlast kunnen veroorzaken wil niet zeggen dat de overlast die de TS ervaart niet erg is.

Het gaat niet om een ras maar om cultuurverschillen. En als die verschillen groter zijn met een gezin uit een hele andere cultuur dan snap ik dat je liever tussen de Nederlandse gezinnen zit.
Dinictus208 schreef op maandag 17 april 2023 @ 11:01:
Lijkt mij beter als we dit gewoon op gedrag beoordelen. Het gaat erom wat je doet, niet om waar je vandaan komt of wat er geaccepteerd is vanuit een cultuur. We leven hier wel in Nederland waar op zich gewoon 1 set aan geaccepteerde gedragsregels en wetten geldt.

Maar goed, zo makkelijk is het natuurlijk niet ;)....
Gedrag volgt uit cultuur. Dus dat is juist zeer belangrijk.

In de huidige maatschappij is het heel lastig om dit gedrag bespreekbaar te maken zonder dat mensen je van racisme beschuldigen. Dat is een woord dat iedere gezonde discussie over verschillende omgangsvormen en gedrag doodslaat. Voordeel is wel dat je je over die term niet meer druk hoeft te maken. Die heeft haar betekenis al lang geleden verloren.

Als praten niet werkt dan is het tijd voor actie: verhuizen of confronteren. De buurman heeft met dat laatste echter veel meer ervaring en heeft de maatschappelijke ‘opinie’ aan zijn zijde. Verhuizen lijkt mij een reëler alternatief. Duurder qua geld, maar beter voor je gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
psychodude schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:20:
[...]

Hoe slecht ook opgevoed, maakt doorgaans echt niet veel uit indien het geluid van beneden komt. Sure, in dezelfde woning zou je geen overlast hebben indien de benedenburen stil zouden zijn. Dat klopt. Maar het feit dat onderburen overlast kunnen geven, bijvoorbeeld door het stampen op de grond? Dat klopt toch echt niet.

Het grootste probleem in deze is als je het mij vraagt dan ook eigenlijk helemaal niet eens de buurman of hun kinderen, maar simpelweg de kennelijk ondermaatse constructie van deze woning.

Zo komen er keer op keer eindeloos van dit soort topics voorbij. Kinderen die geluidsoverlast veroorzaken, het horen praten van buren, hoorbare muziek of TV van de buren, ga zo maar door.

Een deel van de reacties hierop is wat mij betreft valide, namelijk, verhuis. Dit is invoelbaar. Want je gaat deze situatie niet doen verbeteren, dat is een illusie.

Maar de reacties hierop richting de leefstijl van de buren? Nee, kan ik mij doorgaans maar slecht in vinden. Kans is namelijk groot dat indien zoals in dit voorbeeld, iemand last heeft van de onderburen, zij beneden jou al sowieso sneller meer overlast zullen ervaren. Dat geluid kent tenslotte niet een éénrichtingsverkeer.

En het is simpelweg niet nodig. Isolatie is gewoon een optie in bouw. Maar doordat mensen hun beklag hierin neerleggen bij de verkeerde personen, er namelijk een onderling geschil in maken met de buren in plaats van massaal financiële compensatie eisen van de verhuurder wegens de continue overlast t.g.v. de slechte bouwconstructie, blijft dit doorgaan.

Zat woningen en gebouwen waar het wel gewoon goed geregeld is. En dus gewoon aantoonbaar is dat het toch echt anders kan.

En sure, je kunt rekening houden met de buren. Bij twijfel, bijvoorbeeld in het geval van een feestje waar het mogelijk wat luider kan worden kun je buren informeren zodat zij op de hoogte zijn. Maar je kunt simpelweg niet van een persoon, paar of gezin verwachten dat zij hun gedragingen volledig aanpassen enkel en alleen omdat de woning gehorig is. De schuld wordt hierin dan bij de verkeerde partij gelegd als je het mij vraagt.
Ik heb een onder buurman die boos wordt als ik de afwas doe om 9 uur savonds. Hij kan de tering krijgen.

Het probleem is dat
1 huizen in Nederland oud zijn (in mijn geval bouwjaar 1967)

2 mensen zich teveel ergeren aan elkaar

Ik kan mijn onder buurman horen als ie zijn neus snuit om 4 uur snachts. Ik kan daarmee overweg. Niet iedereen is geschikt om in een flat te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
praten en blijven praten . Geluidsopnames maken zodat zij het kunnen horen hoe het bij jou klinkt, ze uitnodigen bij jou en dochter dan laten rennen in hun woning..

en anders.. verhuizen

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Jullie weten dat het deze maand Ramadan is he? ;)

Dan is het gangbaar dat er 's laat en ook nachts gegeten en gedronken wordt, ook met vrienden, familie en kennissen. Donderdag is het suikerfeest, dan kun je er ook van uitgaan dat er een feestje is.

Geen idee of de buren (practiserend) Moslim zijn, maar zou zomaar kunnen qua hun Turkse achtergrond.

Anway, rekening houden met elkaar is altijd belangrijk, je buurman beweegt volgens mij wel goed met je mee, maar het is vervelend dat je het moet komen vragen.

Het klinkt wel alsof je behoorlijk overbelast bent, als je echt wetgeving en exacte tijden erbij gaat halen. Het beste is inderdaad echt eens een goed gesprek voeren met elkaar, bij jou thuis, en dan ook laten horen hoe het klinkt als zijn kinderen rondrennen. Misschien vind hij het helemaal geen issue, maar hopelijk snapt hij het dan wat beter.

Het belangrijkste is dat je aan het einde van het gesprek concrete afspraken met elkaar kunt maken over hoe jullie meer rekening met elkaar kunnen gaan houden, en ja het beste is dat ook vanuit 2 kanten naar elkaar te doen, het beste werkt vanuit de verbinding werken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

wowly schreef op zondag 16 april 2023 @ 22:38:
Man man, die buurman reageerde superchill zeg. Het minste wat je kunt doen is hen bedanken imho. Ik bedoel maar, kijk het eens van hun kant. Wat hebben ZIJ te maken met jou slapen? Toch niets? Wel hebben ze te maken met het geluk van hun kids. En als zij een feestje willen een paar keer per jaar is dat niet vreemd toch? En gezellige feestjes gaan lang in de nacht door.

Als je hier niet tegen kan kun je het beste in een rustige omgeving gaan wonen, je bent dan niet sociaal/invoelend genoeg om dicht op anderen te wonen. Ik waarschuw je echter, OVERAL hebben mensen overlast van elkaar. Kies ervoor om samen te leven. Gek voorbeeld, ik had tegen de buurman gezegd, heb je voor mij een colaatje (cafeïnevrije dan) en voor je het weet heb je vrienden erbij. En meer begrip voor hun situatie misschien. En dat alles voor een brak dagje op het werk. Geheid dat de buren meer rekening met je gaan houden, ook met overlast hoor.

Maargoed, toen ik jong was kon ik me ook druk maken over kleine dingen. Zoals iemand in een eerdere reactie al aangaf, als je eenmaal zelf kinderen krijgt veranderd je visie ook heel snel hahaha.

Probeer maar eens, eerste beste feestje met een boel herrie gewoon jezelf uitnodigen. Partycrashen is echt heeel erg leuk.
Deze week in Bagatelliseren voor Gevorderden...

Natuurlijk heb je iets van elkaar te dulden. En dat is ook een feestje af en toe, of speelgeluiden van de kinderen. Als dat echter overdag en bij nacht en ontij overlast oplevert, dan kun je daar best eens over in gesprek gaan met de buren. Sociaal en invoelend gedrag moet twee kanten op werken. Dus niet basketballen binnen. Of luidruchtig spelen in het portiek. De buren waarschuwen voor een feestje.

Het klinkt een beetje alsof je verwacht dat alleen degene die overlast ervaart zich aan hoort te passen omdat overlast in deze vorm er nu eenmaal bij hoort. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:31
FirePuma142 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 12:27:
[...]

Deze week in Bagatelliseren voor Gevorderden...

Natuurlijk heb je iets van elkaar te dulden. En dat is ook een feestje af en toe, of speelgeluiden van de kinderen. Als dat echter overdag en bij nacht en ontij overlast oplevert, dan kun je daar best eens over in gesprek gaan met de buren. Sociaal en invoelend gedrag moet twee kanten op werken. Dus niet basketballen binnen. Of luidruchtig spelen in het portiek. De buren waarschuwen voor een feestje.

Het klinkt een beetje alsof je verwacht dat alleen degene die overlast ervaart zich aan hoort te passen omdat overlast in deze vorm er nu eenmaal bij hoort. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
huh, wat bagatelliseer ik dan? Ik denk dat ik een redelijk normaal epistel neerzet waarbij ik poog de TS een andere visie mee te geven.

Vervolgens doe je een alinea open deuren, die heeft de TS wrsch ook wel door.

Daarna duw je de TS in de slachtofferrol en maak je de discussie zwart/wit door te stellen dat degene die overlast ervaart zich wel/niet aan moet passen. De TS stelt het zelf niet eens so zwart wit nota bene. Hij is nog steeds on speakingterms met de buur en heeft opties tot verbetering open gehouden. Doet ie goed. En overlast is zeker niet de norm, integendeel. Maar wat voor de een overlast is is voor de ander het teken om een lekker feestje te gaan hebben.

Nogmaals, ik stel een alternatief voor waar de een wat aan heeft, en de ander zich achter de oren van krabt.

Persoonlijk snap ik de TS wel, ik ben daar zelf ook geweest. Toen mijn buurman destijds 4 van de 7 avonden zijn buurvrouw stond af te brullen/blaffen (heb zeker 3 x bijna 112 gebeld dat we dachten dat hij haar wat aandeed) kon ik daar niet echt van genieten zullen we maar zeggen. Momenteel wonen we aan de rand van een groot dorp met enkele kleine dorpen eromheen. Ik denk dat in de zomer de helft van de weekenden het geluid over de velden naar ons huis dendert tot 1 uur snachts als er in een van de omliggende dorpen weer eens een flink feest wordt gehouden. Voor mijn nu een teken om een film-marathon te houden of er zelf eens langs te fietsen om wat te gaan ouwehoeren aldaar :) Die paar uur minder slaap kom ik wel overheen....

Echter, als je er echt niet mee om kunt gaan kun je beter eieren voor je geld gaan kiezen en iets anders zoeken. Helaas is DAT makkelijker gezegd dan gedaan....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 11:10
Helaas zijn er enorm veel asociale mensen in Nederland, steeds meer heb ik het idee.. ikke ikke ikke en de rest kan stikken. De enige oplossing is verhuizen. Wegwezen daar, ze gaan zich echt niet aanpassen aan jou.

Zero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

wowly schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:42:
[...]

huh, wat bagatelliseer ik dan? Ik denk dat ik een redelijk normaal epistel neerzet waarbij ik poog de TS een andere visie mee te geven.
Als je de overlast terugbrengt naar alleen de TS door te stellen dat de buren niets met zijn slapen te maken hebben, maar wel met het geluk van hun kids, dan kan ik dat niet anders zien dan bagatelliseren.
Vervolgens doe je een alinea open deuren, die heeft de TS wrsch ook wel door.
Gezien je totale onbegrip voor de situatie leek het me een goed idee om hele normale omgangsvormen toch te benadrukken.
Daarna duw je de TS in de slachtofferrol en maak je de discussie zwart/wit door te stellen dat degene die overlast ervaart zich wel/niet aan moet passen.
Je hebt de spiegel gezien, maar je niet gerealiseerd dat het eens spiegel was ;) Daarnaast, er staat het klinkt een beetje alsof en ik sluit af met een vraag. Verre van een stellingname.
Nogmaals, ik stel een alternatief voor waar de een wat aan heeft, en de ander zich achter de oren van krabt.
Je stelt een alternatief voor waarbij alleen van de TS aanpassingen worden vereist. Dat heeft met normale omgangsvormen niet heel veel te maken. Ik denk dat je een soort van omdenkpoging doet, maar die komt bijzonder matig over.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 14:03
Als je je ergert aan overlast, wordt het ook alleen maar erger helaas. Gelukkig betreft dit kinderen en gaat dat in fases. Zo hebben wij zelf 3 jongens (10, 10 en 6) en die moeten we ook af en toe vertellen dat er wat minder hard op de trap gelopen mag worden enzo. Jaren terug hadden wij zelf af en toe geluidsoverlast van de kinderen van onze buren die dan door het huis renden of ruzie maakten, die zijn nu ouder en totaal geen last meer van. Zij nu waarschijnlijk soms wel van die van ons. De huizen achter ons met een tuin aangrenzend aan onze tuin en aan onze slaapkamerkant hadden paar jaar geleden allemaal kinderen in de afstudeerfase. Daardoor eind van het schooljaar veel eindexamenfeestjes die nogal luidruchtig waren en tot laat doorgingen. Die kinderen zijn nu allemaal het huis uit, dus ook hier totaal geen last meer van.

Ik zeg niet dat je dan voor nu maar alles moet accepteren, maar weet dat het met het verstrijken van de jaren waarschijnlijk minder gaat worden met de overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-09 19:50
Het is een beetje moeilijk inschatten, als ik er niet sta om te horen wat jij hoort, om daar een inhoudelijk waardeoordeel over te vleien.
Maar mijn bovenburen hebben ook kinderen die ik ook hoor hollen. Klinkt soms alsof ze aan het bowlen zijn.
Vloeren hier zijn van een houtconstructie dus dat is per definitie feest.
Weet ook altijd wanner de bovenburen op elkaar liggen bijvoorbeeld...

Maar het probleem is vooral die ultra gehorige bouw wat hier een beetje de norm is.
Je hoort gewoon alles wat er gebeurd aan contactgeluid in die naoorlogse stapelbouw en sommige mensen hebben weinig behoefte zaken te veranderen die ze zelf als "normaal leefgeluid" ervaren.

Ik vind het ook moeilijk om er over te beginnen want ik wil die kinderen ook wel een beetje kinderen laten zijn.
En als ik thuis kom, of ze krijgen eten, dan hoort het hele portiek mijn husky's ook even. Al is dat uiteraard maar een moment en geen hele dagen.

Ik zit gewoon nooit meer in stilte, heb altijd muziek of iets van witte ruis (onweer ofzo) aan staan en dat werkt voor mij goed.
Maar als je je er niet overheen kan zetten en van de buren geen medewerking krijgt (dat je tolerantie tegen je gebruikt wordt vind ik tekenend bijvoorbeeld...) zou ik toch aan verhuizen gaan denken.
Je hebt duidelijk behoefte aan een beter geïsoleerde woning.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 16:35

Cybje

First Post!

Ik woonde tijdens de start van Corona in een huur appartement (private sector), maar toen Corona begon en dus veel mensen continu thuis leefden, had ik ook veel geluidsoverlast. De ene buur had feestjes tot 7 uur in de ochtend, 3x per week. De ander maakte overdag continu lawaai. Stofzuigen deden mensen heel ruig en met veel kabaal. Je kon precies horen waar mensen liepen. En dat bij een in 2019 opgeleverd appartementencomplex.

Maar goed, alles bij elkaar was het 24/7 een constante stroom van muziek en hard gebonk in ons appartement. Ik werd er echt gek van, ik zat net zo goed opgesloten in huis en verlangde echt naar een momentje stilte. Heb het bijna een jaar volgehouden, uiteraard met meldingen richting de verhuurmaatschappij en soms de politie bellen voor de feestjes, maar dat leverde vaak maar weinig op. Toen een kleine vrijstaande koopwoning gevonden en ik heb het nog nooit zo heerlijk rustig gehad.

Het is ongelofelijk hoeveel rust je ervaart als je geen contactgeluiden meer hebt. Dat is bijna onbeschrijfelijk. Als de buren in de tuin een keer een verjaardagsfeestje geven in de zomer, is dat lang niet zo irritant als al die contactgeluiden in je appartement wat gewoon vrijwel de hele dag doorgaat.

Dus mijn tip: als je hier net zoveel last van hebt als ik, ga vrijstaand wonen. Zelfs al krijg je een klein huisje. Dan maar wat minder spullen (dat was mijn theorie). Het maakt je leven echt 10x fijner.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkBark
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:57
Cybje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:55:
Ik woonde tijdens de start van Corona in een huur appartement (private sector), maar toen Corona begon en dus veel mensen continu thuis leefden, had ik ook veel geluidsoverlast. De ene buur had feestjes tot 7 uur in de ochtend, 3x per week. De ander maakte overdag continu lawaai. Stofzuigen deden mensen heel ruig en met veel kabaal. Je kon precies horen waar mensen liepen. En dat bij een in 2019 opgeleverd appartementencomplex.

Maar goed, alles bij elkaar was het 24/7 een constante stroom van muziek en hard gebonk in ons appartement. Ik werd er echt gek van, ik zat net zo goed opgesloten in huis en verlangde echt naar een momentje stilte. Heb het bijna een jaar volgehouden, uiteraard met meldingen richting de verhuurmaatschappij en soms de politie bellen voor de feestjes, maar dat leverde vaak maar weinig op. Toen een kleine vrijstaande koopwoning gevonden en ik heb het nog nooit zo heerlijk rustig gehad.

Het is ongelofelijk hoeveel rust je ervaart als je geen contactgeluiden meer hebt. Dat is bijna onbeschrijfelijk. Als de buren in de tuin een keer een verjaardagsfeestje geven in de zomer, is dat lang niet zo irritant als al die contactgeluiden in je appartement wat gewoon vrijwel de hele dag doorgaat.

Dus mijn tip: als je hier net zoveel last van hebt als ik, ga vrijstaand wonen. Zelfs al krijg je een klein huisje. Dan maar wat minder spullen (dat was mijn theorie). Het maakt je leven echt 10x fijner.
Het lijkt alsof er bij de bouw te weinig aandacht is voor geluidsoverlast. Verhalen over vuil dat tijdens de bouw in de spouwmuur wordt gegooid (en contactgeluid in de hand werkt) hoor ik regelmatig.

Als ik zie hoe ontzettend dun muren tussen nieuwbouw rijtjeshuizen zijn, met een minimale spouw daartussen, dan vraag je om overlast.

Ik vind het ook lachwekkend als bouwers trots melden dat de door hen gebouwde woning "geheel conform Bouwbesluit wordt gebouwd". Me dunkt... het bouwbesluit beschrijft veelal de minimumeisen! Moet je tijdens een sollicitatiegesprek eens zeggen, dat je altijd minimale inspanning verricht als je werkt... 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 13:32
Tsja, zo snel mogelijk pleite maken is de beste optie. Ik heb zelf ervaringen gehad met onderburen in een oude huurflat. Dat waren...euh.... "*knip*" die rond middernacht muziek met harde bas draaide. Paar keer langs geweest om er iets van te zeggen maar die gesprekken gingen van kwaad tot erger. Ook aangekaart bij de woningbouw. Ik mocht niet meer langs gaan uit angst voor escalatie maar ze waren al langer bezig om een dossier op te bouwen.

Daarna verhuisd naar een ander appartement. In de appartementencomplexen rond het gebouw woonde veel Turkse gezinnen. Die zaten ook rustig tot 23:00/23:30 in de gezamenlijke tuinen incl. spelend en gillend kroost. Omdat het alleen maar hoogbouw was onwijs veel last van het geluid dat weerkaatst dus we waren altijd noodgedwongen om ook in de zomer met ramen dicht te slapen. Erg irritant als je wel gewoon full-time werkt.

Ik denk dat je er weinig aan kan doen en dat dit gewoon een cultuur-dingetje is. En met die nieuwe verhuur regels die het kabinet in petto heeft krijg je ze helemaal niet meer weg. Als je niet weg wilt en de situatie veranderd niet, dan een koekje van eigen deeg geven en een zware subwoofer richting de vloer zetten en zelf lekker een lang weekend weg of gaan werken ;)

Zoals hierboven gezegd, je stelt je niet aan en het is bloed-irritant maar naast een gesprek aangaan of het aankaarten bij je verhuurder zit er niets anders op dan zelf te verhuizen. Sterkte!

[ Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 22-04-2023 12:47 . Reden: De huidskleur laten we erbuiten aub. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
Als je je onderburen hoort rennen dan hebben ze waarschijnlijk een ondeugdelijk gelegde vloer, waar je mogelijk ook iets over kunt vinden in de statuten/reglementen van de huisbaas (plavuizen rechtsstreeks op beton zijn vaak niet toegestaan). Ik zou daar eens naar kijken.

Hebben ze laminaat op een goed dempende ondervloer dan kun je alsnog contactgeluiden horen als het laminaat strak tegen de zijmuren ligt, en is de vloer dus ondeugdelijk gelegd.

[ Voor 24% gewijzigd door Hadespuiter op 22-04-2023 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het lijkt me als eerste belangrijk om de buren te laten horen hoe het lawaai klinkt.
Daar kweek je begrip mee.

En hang een briefje op de voordeur over de voordeur. Verzoek om deur dicht te houden. En zet je naam eronder. Niks zo vervelend als die laffe anonieme berichten in een flat.

[ Voor 44% gewijzigd door klara12 op 22-04-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 09:05
Wij hebben ook dag en letterlijk snachts last van stampende kinderen.
Meermalen normaal een gesprek gehad,gaat een paar dagen goed en weer is het hele dagen raak.
Na een jaar goed zat en die vent een keer goed beetgepakt uit frustratie zeg maar,sindsdien gelukkig minder overlast.
Iedereen wil kinderen,maar een ander heeft er last van die k...kinderen doordat ze alles mogen.
In restaurant vliegen ze rond je tafel,hou die klere koters bij je en voedt ze op zou ik zeggen en val een ander mee lastig ipv mensen die ze niet in de buurt wil hebben,die mensen zijn er ook namelijk.En hoe een ander daarover denkt zal me echt helemaal jeuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:32
remco2706 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:31:
Meermalen normaal een gesprek gehad,gaat een paar dagen goed en weer is het hele dagen raak.
Na een jaar goed zat en die vent een keer goed beetgepakt uit frustratie zeg maar,sindsdien gelukkig minder overlast.
Iedereen wil kinderen,maar een ander heeft er last van die k...kinderen doordat ze alles mogen.
In restaurant vliegen ze rond je tafel,hou die klere koters bij je en voedt ze op zou ik zeggen en val een ander mee lastig ipv mensen die ze niet in de buurt wil hebben,die mensen zijn er ook namelijk.En hoe een ander daarover denkt zal me echt helemaal jeuken.
Beste 7 maanden oude bumper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 12:13
Ondertussen zijn die kinderen al 14 jaar en zitten ze hele dag stilletjes in hun kamer emo te doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10
remco2706 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:31:
Hele goede oplossing, geweld gebruiken…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als er nou een goede reden is om dit topic omhoog te halen dan heeft het nog bestaansrecht.

De zoveelste rant over kinderen is dat niet, hij gaat op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.