Riolering aanleggen - wanneer diameter aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-03 08:59
Bij een vloerrenovatie en nieuwe keuken willen we graag nieuwe riolering leggen, echter zit ik nog met een vraag.
Onderstaand is een schets van onze situatie, waarbij vanuit de toilet een 110mm buis richting de straat zal gaan (oranje lijn). De keukenafvoer (gootsteen + vaatwasser) willen we via de kortse weg hierop aansluiten (groene lijn).

Nu is mijn vraag: moet de groene buis ook in een zo groot mogelijk diameter en vernauw ik op het einde naar 50mm, of tak ik buiten al af naar 50mm en leg ik de gehele groene buis in 50mm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYtkh4beCX5pywmaLMUfR5DtF8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C6xbyuCOVxYHWd3UGmuBHE8I.png?f=fotoalbum_large

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-03 08:59
Zeer veel dank voor al jullie reacties tot nu toe. We weten het pas zeker als de vloer eruit is, maar dit is nu het huidige plan.

1) De suggestie van @RonnieKo lijkt me wel wat, om de keukenafvoer op de oranje buis aan te sluiten en zo naar buiten te leiden.
2) Na wat onderzoek en luisteren gaat de toilet eerst richting de voorgevel, om daarna pas naar buiten te gaan.
3) De diameter van de buis buiten wordt 125mm, toilet 110mm, vanuit toilet richting keuken 75mm en de rest volgens toestelleiding voorschriften.
4) @OneGlory We kunnen helaas niet via het dak ontluchten zonder meer te slopen dan we willen, zijn daar andere manieren voor? Bij een badkamer renovatie over een paar jaar willen we daar de buis van het toilet boven wel doortrekken naar zolder. Geen idee waarom dat niet is gebeurt bij het aanleggen van de huidige badkamer.
5) Als het goed is kunnen we regelen dat we de aftakkingen bij het toilet niet binnen een meter maken.
6) Alle hoeken worden 45 graden, ons streven is geen enkele 90 bocht.
7) @Sjoerdfoto Helder!

Ten slotte hieronder dan nog een gedetailleerdere schets met ons plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPdWGZD1PyVqqDyQ3UwJOgXMyxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qK33dnObN4W4n29TaKxqsnC.png?f=user_large

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-01 08:10
Ik zou je adviseren om het volgens onderstaande afbeelding te maken.

Als je de afvoer voor het toilet boven, in de toekomst doortrekt naar het dak voor ont-/beluchting, kan je dat in de tussentijd oplossen d.m.v. het toepassen van een binnenhuis beluchter deze kan je bijvoorbeeld plaatsen in je gootsteen kast of bij je warmtepomp.

Bij de standleiding in de schacht wil je bij de overgang van horizontaal naar verticaal twee 45gr bochten gebruiken met daar tussen een stuk buis van ca.250mm. Dit is om de val van het water te breken, en ruimte voor de luchtkolom te houden. Dit is alleen nodig bij de standleiding en niet bij de overige aansluitingen/toestellen.

Hou bij montage een afschot aan tussen 1:200 en 1:50 (5mm p/mtr / 2cm p/mtr), bij een te sterk en/of vlak afschot spoelen fecaliën niet goed weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw2TI6ccBmuATyc7COxN86gL3Vs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UXRSrMfqthfF9pzSHF93mPhE.png?f=user_large

En voor de leuk nog even in 3D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT4JKJ6UVMD8QciFx76zzayHYTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIthVfQ5QeDDogPIrnIugTkG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door OneGlory op 12-04-2023 13:09 ]

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-01 08:10
Noeleke schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:45:
[...]

Wow, als ik meer dan één duimpje kon geven op je post... Dit is super!

Nog wel drie vragen :) :

1) We weten niet precies waar de aansluiting met de straat zit. We verwachten (kijkende naar hoe de buis buiten nu ligt) dat deze aan het einde van de oprit ligt. Rechtsonder in de afbeelding, waar mijn rode lijn uitkwam. Kunnen we jouw blauwe lijn gewoon via 2 bochten van 2x45 daar naartoe leggen?

We hebben een Klic melding gedaan, maar ook op die kaart zie ik geen riool aansluiting naar ons huis. De bouwtekening stamt uit 1960 en daar is enkel een zink- en beerput te zien in de achtertuin, dus dat schetst helaas ook geen goed beeld.

2) De 125mm buis naar het toilet boven is eigenlijk niet goed te vervangen. Is het erg dat deze 125 blijft? We kunnen wel beneden tot aan het plafond afzagen en vervangen door 110, maar dan krijg je pot -> 125 door het plafond -> 110.

3) Jouw blauwe lijn doorkruist redelijk wat gevel. Is het erg om hier overal gaten voor te maken in de muren? Ik weet niet in hoeverre dit gevolgen heeft voor de muurstabiliteit? Het is allemaal baksteen, tenminste waar we door de muren heen moeten.
1. Ja precies zoals je zegt! Zorg wel dat je de grond goed terug aanbrengt, zodat de buis goed ondersteund wordt.

2. Een standleiding ø125mm is niet zo gebruikelijk dus het verbaasd me wel. Als het veel/lastig werk is zou ik het lekker laten zitten zo en de laatsste twee stukjes in de vloer dan ook ø125mm maken.

3. Ik ga ervanuit dat je in de geval met "gevel" eigenlijk binnenwand bedoeld. Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar over het algemeen zou het geen probleem moeten geven als je hier nietjes een gaatje maakt voor je riolering. Alles met beleid natuurlijk, en voorkeur voor boren. Binnenwanden zijn over het algemeen niet van heel hard materiaal dus hier zijn prima oplossing voor.
Omdat het niet zo handig is om een wand onder 45gr te passeren kan je er voor kiezen om je riolering wat rechter/haakser aan te brengen. Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4q04itKtD5JugIT4oZWvSFTPaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewD5UJJslUoy83CpdthYdy80.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1