Riolering aanleggen - wanneer diameter aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-12-2024
Bij een vloerrenovatie en nieuwe keuken willen we graag nieuwe riolering leggen, echter zit ik nog met een vraag.
Onderstaand is een schets van onze situatie, waarbij vanuit de toilet een 110mm buis richting de straat zal gaan (oranje lijn). De keukenafvoer (gootsteen + vaatwasser) willen we via de kortse weg hierop aansluiten (groene lijn).

Nu is mijn vraag: moet de groene buis ook in een zo groot mogelijk diameter en vernauw ik op het einde naar 50mm, of tak ik buiten al af naar 50mm en leg ik de gehele groene buis in 50mm?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYtkh4beCX5pywmaLMUfR5DtF8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C6xbyuCOVxYHWd3UGmuBHE8I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 12:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

De groene leiding is de verzamelleiding.

https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf Hier is een goed handboek om dit zelf te dimensioneren en te berekenen.

TLDR: verzamelleiding 75mm, toestelleiding gootsteen 50 en vaatwasser apart op de 75mm aan laten komen met 40mm. Tussen de aansluiting gootsteen en vaatwasser minimaal 25-30 cm ruimte laten.
Gebruik 45 graden T-stukken voor een vloeiend verloop.
Verloopringen van 40-75 of 50-75 met de kleine diameter naar boven positioneren voor de beluchting.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Waarom verleng je de oranje (110mm) buis niet naar de keuken? Waarom zo schuin naar voren? De 50mm zo kort mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:07:
De groene leiding is de verzamelleiding.

https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf Hier is een goed handboek om dit zelf te dimensioneren en te berekenen.

TLDR: verzamelleiding 75mm, toestelleiding gootsteen 50 en vaatwasser apart op de 75mm aan laten komen met 40mm. Tussen de aansluiting gootsteen en vaatwasser minimaal 25-30 cm ruimte laten.
Gebruik 45 graden T-stukken voor een vloeiend verloop.
Verloopringen van 40-75 of 50-75 met de kleine diameter naar boven positioneren voor de beluchting.
Deze wil ik graag beter begrijpen. Hoe zorgt een verloopring precies voor beluchting?
RonnieKo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:07:
Waarom verleng je de oranje (110mm) buis niet naar de keuken? Waarom zo schuin naar voren? De 50mm zo kort mogelijk houden.
Dat heeft met de doorvoeren in de muur te maken. Waar de oranje naar buiten gaat is een doorvoer in een betonnen muur voorzien. Waar de groene naar buiten gaat is aan gemetseld trasraam, dus veel makkelijker om een opening in te maken.

[ Voor 44% gewijzigd door Noeleke op 11-04-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 10:14
Noeleke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:13:
[...]
Dat heeft met de doorvoeren in de muur te maken. Waar de oranje naar buiten gaat is een doorvoer in een betonnen muur voorzien. Waar de groene naar buiten gaat is aan gemetseld trasraam, dus veel makkelijker om een opening in te maken.
De oranje is dan toch al in huis? Dus waarom zou je dan weer naar buiten moeten? Je hebt toch een kruipruimte waar de oranjeleiding (110mm) door loopt? Of zit onder de vloer een dragende constructie waar je nog door moet? Of heb je helemaal geen kruipruimte? Trouwens waar zit de ontluchting van het riool? Dat is mede bepalend voor de locatie van de aansluitingen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 11-04-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
RonnieKo schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:28:
[...]

De oranje is dan toch al in huis? Dus waarom zou je dan weer naar buiten moeten? Je hebt toch een kruipruimte waar de oranjeleiding (110mm) door loopt? Of zit onder de vloer een dragende constructie waar je nog door moet? Of heb je helemaal geen kruipruimte? Trouwens waar zit de ontluchting van het riool? Dat is mede bepalend voor de locatie van de aansluitingen.
Ah je bedoelt de verzamelleiding van de keuken gewoon aansluiten op de toilet afvoer? Ja dat zou inderdaad kunnen. We hebben geen kruipruimte, maar de vloer gaat er toch uit dus we kunnen alles nieuw leggen.
Hoe voorkom ik dan dat ik teveel bochtwerk moet aanleggen rondom de toiletafvoer? De toilet komt in dezelfde lijn te staan als de oranje nu is getekend, dus rechts tegen de wand aan.

De ontluchting gaat vanuit de bouw via de regenpijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 12:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Noeleke schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:13:
[...]

Deze wil ik graag beter begrijpen. Hoe zorgt een verloopring precies voor beluchting?

[...]

Een verloopring zorgt niet voor beluchting, maar bij verkeerd monteren (aan de onderzijde dus) geeft kans op een verkeerde beluchting. De lucht moet altijd bovenaan langs kunnen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 18:11
Afvoer nooit vernauwen. Altijd van kleine diameter naar groter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneGlory
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-03 20:09
Goedemorgen,

Toiletafvoer ø110mm
Keukenafvoer ø75mm, bij de keuken kan je deze (in het verticale deel) verkleinen naar 2x ø50mm of ø40mm voor gootsteen en vaatwasser.

Als je de vloer toch volledig nieuw gaat maken zou ik de afvoer volledig in de nieuwe vloer leggen en bij je voorgevel (onderzijde tekening) naar buiten.

Ontluchting separaat houden en niet via je hwa. BIj een flinke stortbui zou je problemen (klokkende geluiden en in het ergste geval water omhoog) kunnen krijgen.

Let op dat je binnen een meter van je toilet in de horizontale leiding geen teestukken mag monteren, en bij voorkeur ook geen richtingsveranderingen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
Zeer veel dank voor al jullie reacties tot nu toe. We weten het pas zeker als de vloer eruit is, maar dit is nu het huidige plan.

1) De suggestie van @RonnieKo lijkt me wel wat, om de keukenafvoer op de oranje buis aan te sluiten en zo naar buiten te leiden.
2) Na wat onderzoek en luisteren gaat de toilet eerst richting de voorgevel, om daarna pas naar buiten te gaan.
3) De diameter van de buis buiten wordt 125mm, toilet 110mm, vanuit toilet richting keuken 75mm en de rest volgens toestelleiding voorschriften.
4) @OneGlory We kunnen helaas niet via het dak ontluchten zonder meer te slopen dan we willen, zijn daar andere manieren voor? Bij een badkamer renovatie over een paar jaar willen we daar de buis van het toilet boven wel doortrekken naar zolder. Geen idee waarom dat niet is gebeurt bij het aanleggen van de huidige badkamer.
5) Als het goed is kunnen we regelen dat we de aftakkingen bij het toilet niet binnen een meter maken.
6) Alle hoeken worden 45 graden, ons streven is geen enkele 90 bocht.
7) @Sjoerdfoto Helder!

Ten slotte hieronder dan nog een gedetailleerdere schets met ons plan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPdWGZD1PyVqqDyQ3UwJOgXMyxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qK33dnObN4W4n29TaKxqsnC.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OneGlory
Ik zou je adviseren om het volgens onderstaande afbeelding te maken.

Als je de afvoer voor het toilet boven, in de toekomst doortrekt naar het dak voor ont-/beluchting, kan je dat in de tussentijd oplossen d.m.v. het toepassen van een binnenhuis beluchter deze kan je bijvoorbeeld plaatsen in je gootsteen kast of bij je warmtepomp.

Bij de standleiding in de schacht wil je bij de overgang van horizontaal naar verticaal twee 45gr bochten gebruiken met daar tussen een stuk buis van ca.250mm. Dit is om de val van het water te breken, en ruimte voor de luchtkolom te houden. Dit is alleen nodig bij de standleiding en niet bij de overige aansluitingen/toestellen.

Hou bij montage een afschot aan tussen 1:200 en 1:50 (5mm p/mtr / 2cm p/mtr), bij een te sterk en/of vlak afschot spoelen fecaliën niet goed weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw2TI6ccBmuATyc7COxN86gL3Vs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UXRSrMfqthfF9pzSHF93mPhE.png?f=user_large

En voor de leuk nog even in 3D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT4JKJ6UVMD8QciFx76zzayHYTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TIthVfQ5QeDDogPIrnIugTkG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door OneGlory op 12-04-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
OneGlory schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:42:
Ik zou je adviseren om het volgens onderstaande afbeelding te maken.

Als je de afvoer voor het toilet boven, in de toekomst doortrekt naar het dak voor ont-/beluchting, kan je dat in de tussentijd oplossen d.m.v. het toepassen van een binnenhuis beluchter deze kan je bijvoorbeeld plaatsen in je gootsteen kast of bij je warmtepomp.

Bij de standleiding in de schacht wil je bij de overgang van horizontaal naar verticaal twee 45gr bochten gebruiken met daar tussen een stuk buis van ca.250mm. Dit is om de val van het water te breken, en ruimte voor de luchtkolom te houden. Dit is alleen nodig bij de standleiding en niet bij de overige aansluitingen/toestellen.

Hou bij montage een afschot aan tussen 1:200 en 1:50 (5mm p/mtr / 2cm p/mtr), bij een te sterk en/of vlak afschot spoelen fecaliën niet goed weg.

[Afbeelding]

En voor de leuk nog even in 3D
[Afbeelding]
Wow, als ik meer dan één duimpje kon geven op je post... Dit is super!

Nog wel drie vragen :) :

1) We weten niet precies waar de aansluiting met de straat zit. We verwachten (kijkende naar hoe de buis buiten nu ligt) dat deze aan het einde van de oprit ligt. Rechtsonder in de afbeelding, waar mijn rode lijn uitkwam. Kunnen we jouw blauwe lijn gewoon via 2 bochten van 2x45 daar naartoe leggen?

We hebben een Klic melding gedaan, maar ook op die kaart zie ik geen riool aansluiting naar ons huis. De bouwtekening stamt uit 1960 en daar is enkel een zink- en beerput te zien in de achtertuin, dus dat schetst helaas ook geen goed beeld.

2) De 125mm buis naar het toilet boven is eigenlijk niet goed te vervangen. Is het erg dat deze 125 blijft? We kunnen wel beneden tot aan het plafond afzagen en vervangen door 110, maar dan krijg je pot -> 125 door het plafond -> 110.

3) Jouw blauwe lijn doorkruist redelijk wat gevel. Is het erg om hier overal gaten voor te maken in de muren? Ik weet niet in hoeverre dit gevolgen heeft voor de muurstabiliteit? Het is allemaal baksteen, tenminste waar we door de muren heen moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneGlory
Noeleke schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:45:
[...]

Wow, als ik meer dan één duimpje kon geven op je post... Dit is super!

Nog wel drie vragen :) :

1) We weten niet precies waar de aansluiting met de straat zit. We verwachten (kijkende naar hoe de buis buiten nu ligt) dat deze aan het einde van de oprit ligt. Rechtsonder in de afbeelding, waar mijn rode lijn uitkwam. Kunnen we jouw blauwe lijn gewoon via 2 bochten van 2x45 daar naartoe leggen?

We hebben een Klic melding gedaan, maar ook op die kaart zie ik geen riool aansluiting naar ons huis. De bouwtekening stamt uit 1960 en daar is enkel een zink- en beerput te zien in de achtertuin, dus dat schetst helaas ook geen goed beeld.

2) De 125mm buis naar het toilet boven is eigenlijk niet goed te vervangen. Is het erg dat deze 125 blijft? We kunnen wel beneden tot aan het plafond afzagen en vervangen door 110, maar dan krijg je pot -> 125 door het plafond -> 110.

3) Jouw blauwe lijn doorkruist redelijk wat gevel. Is het erg om hier overal gaten voor te maken in de muren? Ik weet niet in hoeverre dit gevolgen heeft voor de muurstabiliteit? Het is allemaal baksteen, tenminste waar we door de muren heen moeten.
1. Ja precies zoals je zegt! Zorg wel dat je de grond goed terug aanbrengt, zodat de buis goed ondersteund wordt.

2. Een standleiding ø125mm is niet zo gebruikelijk dus het verbaasd me wel. Als het veel/lastig werk is zou ik het lekker laten zitten zo en de laatsste twee stukjes in de vloer dan ook ø125mm maken.

3. Ik ga ervanuit dat je in de geval met "gevel" eigenlijk binnenwand bedoeld. Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar over het algemeen zou het geen probleem moeten geven als je hier nietjes een gaatje maakt voor je riolering. Alles met beleid natuurlijk, en voorkeur voor boren. Binnenwanden zijn over het algemeen niet van heel hard materiaal dus hier zijn prima oplossing voor.
Omdat het niet zo handig is om een wand onder 45gr te passeren kan je er voor kiezen om je riolering wat rechter/haakser aan te brengen. Zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4q04itKtD5JugIT4oZWvSFTPaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewD5UJJslUoy83CpdthYdy80.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeleke
OneGlory schreef op donderdag 13 april 2023 @ 08:01:
[...]

1. Ja precies zoals je zegt! Zorg wel dat je de grond goed terug aanbrengt, zodat de buis goed ondersteund wordt.

2. Een standleiding ø125mm is niet zo gebruikelijk dus het verbaasd me wel. Als het veel/lastig werk is zou ik het lekker laten zitten zo en de laatsste twee stukjes in de vloer dan ook ø125mm maken.

3. Ik ga ervanuit dat je in de geval met "gevel" eigenlijk binnenwand bedoeld. Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar over het algemeen zou het geen probleem moeten geven als je hier nietjes een gaatje maakt voor je riolering. Alles met beleid natuurlijk, en voorkeur voor boren. Binnenwanden zijn over het algemeen niet van heel hard materiaal dus hier zijn prima oplossing voor.
Omdat het niet zo handig is om een wand onder 45gr te passeren kan je er voor kiezen om je riolering wat rechter/haakser aan te brengen. Zie afbeelding.
[Afbeelding]
Dan ga ik die standleiding toch nog eens goed opmeten, misschien is het wel 110 en hebben we geluk.

Deze gevel betreft een oude achtergevel (we hebben uitgebouwd), maar het klopt inderdaad wat je zegt. Veel dank voor die haaksere revisie, die is denk ik voor ons beter uitvoerbaar.

Welk programmaatje gebruik je eigenlijk voor dat 3D model? Vind het echt heel gaaf om te zien. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OneGlory
Noeleke schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:34:
[...]

Dan ga ik die standleiding toch nog eens goed opmeten, misschien is het wel 110 en hebben we geluk.

Deze gevel betreft een oude achtergevel (we hebben uitgebouwd), maar het klopt inderdaad wat je zegt. Veel dank voor die haaksere revisie, die is denk ik voor ons beter uitvoerbaar.

Welk programmaatje gebruik je eigenlijk voor dat 3D model? Vind het echt heel gaaf om te zien. _/-\o_
Het programma is van Arkey en heet Adomi. Ik ben werkzaam in de installatietechniek en we gebruiken dit binnen het bedrijf om onze installaties te ontwerpen.

Veel succes met de werkzaamheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 16:06
OneGlory schreef op woensdag 12 april 2023 @ 07:40:
Ontluchting separaat houden en niet via je hwa. BIj een flinke stortbui zou je problemen (klokkende geluiden en in het ergste geval water omhoog) kunnen krijgen.
Kun je ook uitleggen waarom dit is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OneGlory
kroam schreef op zondag 16 april 2023 @ 17:28:
[...]

Kun je ook uitleggen waarom dit is?
Bij een grote spoeling (bijvoorbeeld toilet) wordt er een luchtkolom verplaatst. Deze lucht moet ergens heen, normaal gesproken kan dit dus via de ont-/beluchtingsleiding. Als je dit via je hemelwaterafvoer wil doen, maar deze tijdens een flinke bui aan zijn maximale capaciteit zit, dan gaat dat dus niet en zal die luchtkolom een andere weg zoeken, en is de kans groot dat je ergens een afvoer gaat horen borrelen.
Daarnaast is het ook gewoon niet prettig om een rioollucht uit je dakgoot te krijgen als je daar vlak bij nog een (dak)raam /dakterras hebt.
Pagina: 1