Homewizard 3 fase Eastron sdm630 wifi aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
Hallo allemaal
Ik ga binnenkort een PV installeren. Ben nu een aparte schakelkast aan het installeren t.b.v. hiervan.
Hierin wil ik ook een Homewizard Eastron smd 630 wifi opnemen om de opbrengst te meten.
Ik heb over dit onderwerp hier en op het net als veel gelezen, maar blijf met een vraag zitten.
Als ik deze tekst lees;

https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-3-fase

In de tekst staat SOURCE daarin worden zonnepanelen en onder andere laadpaal genoemd.
De ene levert de andere is een verbruiker, daar ontstaat mijn verwaring.
Zou ik de PV niet moeten aansluiten op de kant waar nu 230V staat ?
Ik heb nog een beschrijving, maar dan van de Eastron sdm630 modbus V2, die beschrijft dat de PV aan de bovenzijde wordt aangesloten.

De PV aansluiten op de netzijde 230V lijkt mij de juiste ?

Iedere opmerking en reactie wordt gewaardeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:25
In de link die je geplaatst hebt staat het al zoals je noemt;
De onderkant van de kWh meter is verbonden met de bron die je wil meten. (SOURCE) Zoals zonnepanelen, autolader, warmtepom
Voor deze meter gaat het er vooral om welke richting de stroom heen 'stroomt', als je zonnepanelen produceren dan zal de stroom dus richting de meterkast gaan (en dus negatief gebruik).

Als je dit zou omdraaien dan zou de meter dus je opbrengst van je panelen zien als gebruik.

Bovenkant moet dus naar het net
Onderkant gaat naar de panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Ies Korpershoek voor de veiligheid maakt het niet uit aan welke kant je de boel monteert. Het gaat alleen om de meetrichting en of er een negatieve of positieve waarde wordt gemeten.

Zelf heb ik op het kleinere broertje (een SDM120M) mijn panelen op de bovenzijde aangesloten want dat kwam veel fijner uit qua draadlengtes. Door het aan de bovenzijde aansluiten van de PV staat er bij mij een waarde van bijvoorbeeld -1234W op het scherm als er energie opgewerkt wordt, ipv 1234W. Dat boeit me verder niet, in mijn software draai ik dat gewoon om naar een positieve waarde :P

Nu gebruik jij specifiek de HomeWizard variant. Ik kan mij voorstellen dat de software van HW in de war raakt van een negatieve PV-waarde. Afgaande op het HW-topic is de software niet echt super flexibel/uitgebreid.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29
Super bedankt voor de info. Het document in deze link zorgde voor de verwarring
YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 11:22
Hoi,
Ik ben op zoek naar een KwH meter voor een warmtepomp. Ik zou heel graag willen weten wat de WP verbruikt. Nu lijkt me dit een prefect meter. Maar ik wil deze gegevens uitlezen (met bijvoorbeeld MQTT).
en sturen naar bijvoorbeeld homeassistant. Ik kan alleen nergens vinden of dit mogelijk is.

Weet een van jullie dit misschien? Of een die het eventueel wel zou kunnen.

Alvast bedankt.

Serienummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

serienummer schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:15:
Hoi,
Ik ben op zoek naar een KwH meter voor een warmtepomp. Ik zou heel graag willen weten wat de WP verbruikt. Nu lijkt me dit een prefect meter. Maar ik wil deze gegevens uitlezen (met bijvoorbeeld MQTT).
en sturen naar bijvoorbeeld homeassistant. Ik kan alleen nergens vinden of dit mogelijk is.

Weet een van jullie dit misschien? Of een die het eventueel wel zou kunnen.

Alvast bedankt.

Serienummer
Zou via de API moeten kunnen: https://helpdesk.homewiza...gy-with-other-systems-api

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Gizz schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:54:
@Ies Korpershoek voor de veiligheid maakt het niet uit aan welke kant je de boel monteert. Het gaat alleen om de meetrichting en of er een negatieve of positieve waarde wordt gemeten.

Zelf heb ik op het kleinere broertje (een SDM120M) mijn panelen op de bovenzijde aangesloten want dat kwam veel fijner uit qua draadlengtes. Door het aan de bovenzijde aansluiten van de PV staat er bij mij een waarde van bijvoorbeeld -1234W op het scherm als er energie opgewerkt wordt, ipv 1234W. Dat boeit me verder niet, in mijn software draai ik dat gewoon om naar een positieve waarde :P

Nu gebruik jij specifiek de HomeWizard variant. Ik kan mij voorstellen dat de software van HW in de war raakt van een negatieve PV-waarde. Afgaande op het HW-topic is de software niet echt super flexibel/uitgebreid.
Volgens mij kan je bij de sdm630 dit omdraaien in de meter zelf. Je kan ook instellen dat ie heen/terug, heen of alleen terug meet. Tenminste: dat is zo bij mijn modus variant.

Medicijnman

Pagina: 1