Lagere brandsnelheid forceren voor CD-RW?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Hoe kan een brander worden geforceerd om op een lagere snelheid te branden dan dat 'ie zelf wil?

Ik brand wel eens audio-CD's op CD-RW. Deze worden vooral op oudere audiospelers (die wel CD-RW ondersteunen) beter gelezen/zonder haperingen als ze op 4x worden gebrand i.p.v. 10x of hoger.

"Moderne" branders vanaf het DVD-tijdperk willen bij CD-RW media die 4-10x ondersteunt alleen maar 10x aanbieden. Terwijl ze technisch gezien wel op 4x kunnen branden omdat als ik daar een 20 jaar oud CD-RW schijfje in doe die alleen 1-4x ondersteunt hij prima op 4x brandt.

Het speelt zowel bij latere P-ATA drives bijv. een NEC ND-3550A als nieuwere S-ATA exemplaren zoals een HP TS-H653T of een ASUS DRW-24F1ST. Ze bieden alleen de hoogst ondersteunde snelheid v/d media aan.

Alleen een oude TSSTcorp TS-H492C combo-drive die in een Pentium 3 desktop zit biedt ook 4x aan voor CD-RW naast 10x. En dan speelt een dezelfde CD-RW schijfje dus wel goed af in oude audiospelers.

Het is geen software-probleem als in dat ik diverse brandsoftware zoals Nero, K3b, CDBurnerXP, CloneCD en ImgBurn heb geprobeerd. Zowel Windows als Linux. In sommige software kan je forceren, maar zodra het branden begint is het toch "unsupported" en valt het terug naar 10x.

Zijn er andere manieren om een lagere snelheid te forceren op "moderne" branders, behalve op zoek gaan naar oude media die alleen 1-4x ondersteunt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 22:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Heb je ook wel eens naar brasero gekeken? dat is de standaard brandersoftware in Linux (in elk geval Ubuntu). Die gebruik ik en dat gaat goed. Het schijnt dat de beste brandsnelheid de helft van de maximale snelheid is, dus dat heb ik altijd gebruikt. Geen enkel probleem met het teruglezen van data die ik meer dan 10 jaar geleden gebrand heb.

-update- ik zie dat je het specifiek hebt over CD-RW, die je wilt kunnen afspelen in een audiospeler. Dat heb ik wel geprobeerd, maar nooit succes mee gehad.

[ Voor 32% gewijzigd door aawe mwan op 10-04-2023 20:22 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Brasero laat helaas ook alleen 10x zien bij 4-10x media :/

Het lezen is alleen een probleem bij oudere audiospelers. Moderne exemplaren en computerdrives lezen prima. Het zegt echter wel dat er dus kwaliteitsverschil zit in een CD-RW gebrand op 4x of 10x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:57
Nero burning rom.
Is niet gratis, maar wel goed.
Je kunt een probeer versie gratis downloaden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben(V) schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:22:
Nero burning rom.
Is niet gratis, maar wel goed.
Je kunt een probeer versie gratis downloaden.
Nero is al geprobeerd:
Josefien schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:06:
Het is geen software-probleem als in dat ik diverse brandsoftware zoals Nero, K3b, CDBurnerXP, CloneCD en ImgBurn heb geprobeerd.
@Josefien Ik kan me alleen niet voorstellen waarom je per se op een lagere snelheid zou willen branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het is al weer een tijd geleden dat ik nog cd gebrand heb, maar in de versie van Nero die ik heb kun je gewoon de snelheid instellen als je dat wilt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Ben(V) Ja, dat herinner ik mij ook. Ik weet alleen niet of dat heden ten dage ook nog zo werkt. Was vroeger bij de brandsoftware juist een limiet vanuit de licentie. Dan kon je in de trial versie bijvoorbeeld maximaal met 4x branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Overigens denk ik dat het probleem niet bij de brand snelheid ligt maar eerder gezocht moet worden in de kwaliteit van de cd's.
Je kunt beter geen rewritable(cd rw) cd's gebruiken maar cd w gebruiken bij een oude lezer.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij is een "minimale" snelheid om een CD of DVD te branden nooit echt een ding geweest, wel de maximale snelheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik wil per se CD-RW gebruiken juist om het herschrijfbare.

Dezelfde CD-RW op 4x gebrande speelt prima zonder haperingen en op 10x gebrand hapert hij wel. Het is ook met meerdere merken media zo (Verbatim, Imation, Philips), dus het heeft wel met de snelheid te maken. En ook met de brander ongetwijfeld.

Nero laat (net als de meeste andere software) alle snelheden zien zolang je geen media in de brander heb geplaatst. Zodra er een 4-10x schijfje wordt geplaatst, blijft in het lijstje alleen 10x over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
CH4OS schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:43:
Volgens mij is een "minimale" snelheid om een CD of DVD te branden nooit echt een ding geweest, wel de maximale snelheid. :)
JAWEL! Oudere audio-cd spelers deden het vaak niet zo best met CD-R/W's op meer dan 4x gebrand!
Dus was er wel degelijk de noodzaak om de brandsnelheid te beperken, ondanks dat de brander en CD sneller kunnen.

Ik zou me gaan verdiepen in verschillende Firmware-versies van je drive? (zou dat de beperkende factor zijn?)

[ Voor 11% gewijzigd door The_BoKmeester op 10-04-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Maar als je niet op 4x kunt branden, hoe weet je dan dat het dan wel werkt?
Ik denk eerder dat het verschil gewoon in nieuwe brander en oude lezer zit.

En oude spelers hadden vroeger ook al vaak problemen met CD RWs.
Probeer gewoon CD R die kosten maat iets van 2 tot 3 cent per stuk.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 10-04-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb zoals geschreven nog 1 brander (oude CD-RW/DVD combo in een P3-desktop) die nog wel zowel 4x, 8x als 10x aanbied.

En ik heb ook een paar 20 jaar oude schijfjes die alleen tot 4x ondersteunen en die spelen altijd goed af, omdat ze ook in de nieuwe branders op 4x worden gebrand.

Alternatieve firmware lijkt niet populair meer te zijn. Voor de ND-3550A was vroeger veel alternatieve firmware, maar tegenwoordig zijn daar alleen nog dode links van over.

CD-R's worden door moderne branders zelfs enkel nog op 16x gebrand. Alleen sommige slimline drives doen 8x. Dat weet ik omdat ik min of meer tegen hetzelfde probleem heb gezeten toen ik CD-R's voor de retro PS1 ging branden.

[ Voor 19% gewijzigd door Josefien op 10-04-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The_BoKmeester schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:58:
[...]

JAWEL! Oudere audio-cd spelers deden het vaak niet zo best met CD-R/W's op meer dan 4x gebrand!
Dus was er wel degelijk de noodzaak om de brandsnelheid te beperken, ondanks dat de brander en CD sneller kunnen.

Ik zou me gaan verdiepen in verschillende Firmware-versies van je drive? (zou dat de beperkende factor zijn?)
Ja, ik bedoel dus dat er nooit een minimale snelheid is geweest waarop een CD-R(W) te branden is. Je zou elke CD-R(W) bijvoorbeeld op 4x of zelfs 2x moeten kunnen branden. Een CD-R(W) dat minimaal 8x moet hebben om te kunnen branden, heb ik echter nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het punt is dat een CD R(W) gemaakt is om met een bepaalde snelheid gebrand te worden, dat is een bandbreedte tussen de minimale snelheid en de maximale snelheid dat het medium aankan.

Ook al zou je brander software kunnen vinden die deze bandbreedte negeert dan krijg je niet/slecht gebrande cd's.
zie:
https://www.digitalfaq.co...oncepts.htm#ixzz2ACodQ2jD

Ik vrees dat het enige wat erop zit is of van cd speler wisselen of op zoek gaan naar een oude batch CD-RW's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
De media ondersteunt 4-10x, dus zowel 4x, 8x als 10x zouden goed zijn voor de media.

Het probleem zit 'm in dat moderne branders alleen de hoogste snelheid eruit pakken en aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Heb er zelf geen aangesloten wel nog een 1 in de kast liggen maar het is al jaren geleden dat ik nog een dvd/cd gebrand heb.

Is er misschien een mogelijkheid om dit direct op de driver in windows in te stellen c.q. het daar te limiteren?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
In vind in Windows nergens een mogelijkheid om de brandsnelheid in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:27

Nemesizz

Untouchable

Het is voor mij ook alweer een tijdje geleden dat ik CD of DVD gebrand heb, maar kon mij ook herinneren dat in Nero de snelheid in te stellen was.

Volgens mij staat standaard het vinkje 'bepaal maximale brandsnelheid' altijd aan als je een disc wilt branden, dit vinkje uiteraard uitzetten, en dan kon ik handmatig altijd de laagst mogelijke snelheid selecteren (laatste keren heb ik vaak DVD's gebrand, en dan kon ik gewoon de traagste optie selecteren en branden).

Disc moet dus al wel in de drive inzitten, en volgens mij is die optie zichtbaar vlak voordat je het branden echt start.

Op hoge snelheid had ik ook vrijwel altijd corruptie, ongeacht of het goede schijfjes waren of niet...

*edit* als ik nog wat tijd heb...ergens... zal ik eens kijken of ik het weer kan vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Nemesizz op 11-04-2023 12:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Kun je misschien met het Programma Rimhill Ex de snelheid begrenzen, wellicht dat je hem dan forceert om op 4x te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:27

Nemesizz

Untouchable

Had nog even gekeken, maar laagste snelheid wat ik kon selecteren (bij een CD-r, heb geen RW's meer) was inderdaad 10x (1500KB/s). Nu is 10X ook niet monsterlijk snel voor een CD, maar toch wel raar dat die niet lager gaat.

Bij DVD kon ik wel 1x selecteren (iets van 1300KB/s).

Hmmm...toch iets lastiger dan verwacht dan :P
(blijft het verhaal van het vinkje bij 'bepaal maximale snelheid' wel staan, want standaard staat dat vaak aan, en brand die het schijfje zo snel als die maar kan... met alle gevolgen van dien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb nog een oudere Plextor en daarmee kun je in CDburnerXP gewoon snelheden instellen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05
Het is bij mij ook lang geleden dat ik dit heb gebruikt, maar ik kan me herinneren dat mijn oudere branders (PATA aansluiting) meer snelheidsopties boden dan de laatste brander die ik heb (SATA). Ik weet niet in welke hoek van het land je zit, maar als het in de buurt van Amsterdam is heb ik nog wel een oude PATA brander voor je liggen, maar volgens mij heb je dat zelf al geprobeerd als ik je eerste post zo lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Ik dacht even dat ik niet goed keek en dat dit een topic uit 2003 was.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

The_BoKmeester schreef op maandag 10 april 2023 @ 21:58:
Dit klopt inderdaad. De firmware bepaalt op basis van de fabrikant/mediacode van de lege cd de mogelijke brandsnelheden. Wat @Josefien ook zegt over alternatieve/modded firmwares was vroeger veel meer aan de orde om optimale brandkwaliteit op basis van je media te krijgen (of juist zelfs sneller branden dan de fabrikant voorschreef, overclocken :P )

Enige optie zou volgens mij zijn om toch een alternatieve firmware te vinden of zelf te modden als je de skills hebt :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05
de Peer schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:27:
Ik dacht even dat ik niet goed keek en dat dit een topic uit 2003 was.
Ach, iedereen koopt ook weer LPs... nog even en CDs branden is weer helemaal hot... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Hier heb je trouwens allerlei modded firmwares voor oa de ND-3550A (Liggy and Dee waren toentertijd bekend met modded firmwares): https://archive.org/details/liggydeearchive

In de 7zip file zitten firmwares en flashtools. Misschien het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
radium6969 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:12:
Kun je misschien met het Programma Rimhill Ex de snelheid begrenzen, wellicht dat je hem dan forceert om op 4x te branden.
Die doet alleen de leessnelheid begrenzen.
Hackus schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:22:
Ik heb nog een oudere Plextor en daarmee kun je in CDburnerXP gewoon snelheden instellen
Plextor, daar noem je ook wel wat :D Dat zijn volgens mij één van de beste merken vroeger. Op Marktplaats staan nog een paar oude Plexwriter's waar goud geld voor wordt gevraagd :P
Archer_VC10 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:23:
Het is bij mij ook lang geleden dat ik dit heb gebruikt, maar ik kan me herinneren dat mijn oudere branders (PATA aansluiting) meer snelheidsopties boden dan de laatste brander die ik heb (SATA). Ik weet niet in welke hoek van het land je zit, maar als het in de buurt van Amsterdam is heb ik nog wel een oude PATA brander voor je liggen, maar volgens mij heb je dat zelf al geprobeerd als ik je eerste post zo lees.
P-ATA is nog niet eens de enige "voorwaarde" om op 4x te kunnen branden. Ik heb hier diverse P-ATA branders uit 2005-2008 die al DVD doen van o.a. HP, NEC, TSSTcorp en ASUS en allen geen 4x :| Alleen die oude combo-drive die geen DVD's kan branden doet nog 4x.

Ik had ook nog een P-ATA "pure" CD-brander (volgens mij een LG), dat was echter één van de laatste modellen en deed ook al geen 4x. Volgens mij moet het echt een model uit begin 2000 zijn die alle snelheden aanbied. Zeg maar uit de tijd toen branden op 16x al een risico was als je de PC tijdens het branden ook voor wat anders gebruikte en de HDD het niet altijd kon bijbenen :P Destijds gebruikte ik een Philips 24/16 brander die veel keuze bood, maar hij ging op een gegeven moment stuk (brandde alleen nog maar onderzetters) :'(
BoyGenius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:40:
Hier heb je trouwens allerlei modded firmwares voor oa de ND-3550A (Liggy and Dee waren toentertijd bekend met modded firmwares): https://archive.org/details/liggydeearchive

In de 7zip file zitten firmwares en flashtools. Misschien het proberen waard :)
Ik zie er meerdere versies inderdaad voor de 3550A. Is het de bedoeling dat je enkel de gemodded versie gebruikt van hetgeen wat er al op de brander staat (ik wil de brander niet "bricken", deze 3550A is mijn enige brander die goede PS1 spellen kan branden)? Er zitten per versie ook readme's, daarin wordt niks gerapt over (lagere) snelheden voor CD's, kan het er dan toch inzitten na flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28
Verbatim 1-4x is toch nog steeds te koop zo hier en daar. Misschien minder bevredigend dan het in software oplossen, maar wel een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-04 11:54

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:35:
[...]
Ja, ik bedoel dus dat er nooit een minimale snelheid is geweest waarop een CD-R(W) te branden is. Je zou elke CD-R(W) bijvoorbeeld op 4x of zelfs 2x moeten kunnen branden.
Zeker wel. Het staat ook op de media zelf aangegeven zoals je in dit topic al ziet. Dezelfde reden dat bepaalde media een bepaalde maximumsnelheid heeft zorgt er ook voor dat er een minimumsnelheid is. In een CD-R(W) zit organisch materiaal wat door verhitting (met de laser) van vorm kan veranderen. Hoe sneller de schijf draait (1x, 4x, 10x), hoe minder lang de laser een bepaald gebiedje kan verhitten, hoe minder heet dat wordt. Andersom, hoe langzamer, hoe heter. Bijvoorbeeld 1-4x media branden op 10x zal meestal geen leesbaar iets opleveren omdat de korte verhitting het materiaal niet voldoende op temperatuur kan brengen om (volledig) een duidelijke "bit" te vormen. Daarvoor heb je andere media nodig met een ander materiaal wat een lagere temperatuur / minder energie nodig heeft om te veranderen en dan kom je dus bijvoorbeeld bij de genoemde 4-10x uit. Maar als je deze te langzaam brandt (op 1x bijvoorbeeld) wordt dus veel te veel energie in het materiaal gepompt waardoor het alsnog niet leesbaar wordt en beschadigd kan raken, waarschijnlijk zelfs permanent.
Een CD-R(W) dat minimaal 8x moet hebben om te kunnen branden, heb ik echter nooit gezien.
Misschien niet minimaal 8x, maar deze moeten op minimaal 4x.

[ Voor 13% gewijzigd door DataGhost op 11-04-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Josefien schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 16:59:
Ik zie er meerdere versies inderdaad voor de 3550A. Is het de bedoeling dat je enkel de gemodded versie gebruikt van hetgeen wat er al op de brander staat (ik wil de brander niet "bricken", deze 3550A is mijn enige brander die goede PS1 spellen kan branden)? Er zitten per versie ook readme's, daarin wordt niks gerapt over (lagere) snelheden voor CD's, kan het er dan toch inzitten na flashen?
In principe zou je elke versie kunnen flashen (maar niet boos op mij worden als je toch bricked :P). Je zou het kunnen houden bij de originele firmwares (deze heten dan XXX_orig.bin). Dingen als booktype, RPC1 en auto-reset zijn voor jouw situatie niet echt relevant (is allemaal DVD spul).

Van te voren kun je ook nog een dump maken van je huidige firmware. Zie de commando's hier: https://github.com/Liggy/binflash#readme

Wat voor jouw situatie relevant is, zijn de zogenaamde 'write strategies' in de firmware. Deze bepalen namelijk de snelheid per fabrikant/mediacode van je lege cd. Je kunt ze bekijken met een tooltje NecDump. Deze is hier nog te downloaden: https://web.archive.org/w...cdfreaks.com/?dir=NecDump

Deze oude thread geeft ook nog aardig wat informatie https://www.cdrinfo.com/forum/tm.asp?m=80060. Je ziet daar bijvoorbeeld in de 2e post een screenshot van dat NecDump.

Wat je kunt doen is al die firmwares inladen in NecDump. Inclusief een dump van je eigen firmware. En dan kun je de versies van de 'write strategies' vergelijken. Een zelfde versie als je huidige firmware hoef je dan niet te flashen. En zo op deze manier te proberen en hopen een firmware met een write strategy te treffen die jouw CD-RW op een lagere snelheid wil branden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Mocht je trouwens interessant vinden hoe die write strategies er op firmware niveau uit zien is hier nog een voorbeeldje te zien: https://web.archive.org/w...hp?p=743125&postcount=219

Dit is overigens net voor een andere drive (de 3500) dan die jij hebt en enkel voor DVD's. Om specifiek voor CD-RW terug te vinden voor de 3550 is denk ik lastig (kon het ook niet zo gauw vinden). Dus een kwestie van wat verschillende firmwares/writing strategies proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:12
Let wel op dat het hier gaat om CD-Rewritable toch?.
Het betrouwbaar schrijven (en lezen) daarvan is al veel kritischer dan CD-R schijfjes is mijn ervaring ook.
CD-R schijfjes kan je gewoon op een lagere snelheid branden, bij CD-Rewritable kan dat bij de meeste branders inderdaad niet merk ik ook.
Het hangt dan toch van de brander af of deze correct op lagere snelheid de CD-RW schijf wil branden.
Toevallig heb ik hier nog een USB Medion DVD burner, hiermee kan ik een 10x speed CD-RW (platinum) dus wel correct op lagere snelheid (alleen keuze 10x of 4x) branden met zowel Nero(7) als ImageBurn.

Het makkelijkst is dan toch wel om gewoon een partijtje oudere CD-RW schijfjes te scoren via MP/VA/Kringloop denk ik zo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je probleem toch echt in de schijftzelf zit. De Engelse Wikipedia licht dat enigszins toe: Wikipedia: CD-RW onder Speed specifications:
Like a CD-R, a CD-RW has hardcoded speed specifications which limit recording speeds to fairly restrictive ranges. Unlike a CD-R, a CD-RW has a minimum writing speed under which the discs cannot be recorded, based on the phase change material's heating and cooling time constants and the required laser energy levels. Despite this, some professional audio CD recorders, such as those made by Tascam, use special techniques to bypass these limitations and can record high speed (but not ultra speed) discs in realtime.

Since the CD-RW discs need to be blanked before recording data, writing too slowly or with too low energy on a high speed unblanked disc will cause the phase change layer to cool before blanking is achieved, preventing the data from being written.

Similarly, using inappropriately high amounts of laser energy will cause the material to overheat and be insensitive to the data, a situation typical of slower discs used in a high powered and fast specification drive.
Oftewel: door het verschil in brandproces moet je simpelweg op hogere snelheden branden voor sommige discs, en dat zit hem in de schijfjes zelf :)

Zelfs als je de boel met firmware terug zou tunen hou je onleesbare discs over.

Ik weet niet wat je op die schijfjes zet, maar ik zou gewoon een zoveel pack cd-r's kopen, of de boel als mp3 branden en hopen dat je speler ook mp ondersteunt (auto bijvoorbeeld).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Nog even terugkomend op mijn eerdere post over die writing strategies voor CD-RW voor de 3550. Toch nog teruggevonden op de gearchiveerde Liggy and Dee pagina.

Deze pagina is een overzicht van de firmwares (wat volgens mij ook in die 7zip file zit van eerder): https://web.archive.org/w...com/page/en/NEC-ND-3550A/

Helemaal onderaan een linkje 'Overview on the used writing strategies' die naar deze pagina gaat: https://web.archive.org/w...eaks.com/stratinfo/en/9/0

Lijkt er op dat er maar 2 writing strategies zijn voor CD-RW, namelijk 1.05 en 1.06. Maakt je zoektocht naar welke firmware nou te flashen misschien makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
The Eagle schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:01:
Ik denk dat je probleem toch echt in de schijftzelf zit. De Engelse Wikipedia licht dat enigszins toe: Wikipedia: CD-RW onder Speed specifications:

[...]

Oftewel: door het verschil in brandproces moet je simpelweg op hogere snelheden branden voor sommige discs, en dat zit hem in de schijfjes zelf :)

Zelfs als je de boel met firmware terug zou tunen hou je onleesbare discs over.

Ik weet niet wat je op die schijfjes zet, maar ik zou gewoon een zoveel pack cd-r's kopen, of de boel als mp3 branden en hopen dat je speler ook mp ondersteunt (auto bijvoorbeeld).
Maar de discs ondersteunen dus wel 4x. Het is 4x-10x. Alleen laat een moderne brander mij alleen de hoogste kiezen.
BoyGenius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:07:
Nog even terugkomend op mijn eerdere post over die writing strategies voor CD-RW voor de 3550. Toch nog teruggevonden op de gearchiveerde Liggy and Dee pagina.

Deze pagina is een overzicht van de firmwares (wat volgens mij ook in die 7zip file zit van eerder): https://web.archive.org/w...com/page/en/NEC-ND-3550A/

Helemaal onderaan een linkje 'Overview on the used writing strategies' die naar deze pagina gaat: https://web.archive.org/w...eaks.com/stratinfo/en/9/0

Lijkt er op dat er maar 2 writing strategies zijn voor CD-RW, namelijk 1.05 en 1.06. Maakt je zoektocht naar welke firmware nou te flashen misschien makkelijker :)
Mijn ND-3550A heeft firmware 1.07 en zou dus CD-RW strategie 1.06 moeten hebben.

Met NECdump kan ik helaas geen van de firmware in the 7zip inladen. Allen geven ze foutmelding "Firmware not supported or not a firmware at all!". Vermoedelijk is versie 1.2.3 te oud voor de 3550A.

Ik blijk in een ongebruikte Linux-PC namelijk nòg een ND-3550A te hebben, en die heeft 1.52 firmware. Die staat niet in de tabel, maar zit wel in de 7zip. Maar helaas dus niet in te zien met NECdump. Het staat wel vast dat die firmware ook geen 4x wil laten zien in Nero en Brasero :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Josefien
Niet de oplossing die je waarschijnlijk zoekt, maar waarom niet gewoon normale CD-R's gebruiken?
Op marktplaats worden ze praktisch gratis weggegeven en zelfs nieuw zijn ze bijna gratis.
Sowieso zijn gebrande cd's qua levensduur al slecht, laat staan een 20 jaar oude CD-RW.

En anders gewoon een audiospeler zoeken waar je usb-stick in kan steken, hoef je nooit meer iets te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Josefien schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:16:
Mijn ND-3550A heeft firmware 1.07 en zou dus CD-RW strategie 1.06 moeten hebben.

Met NECdump kan ik helaas geen van de firmware in the 7zip inladen. Allen geven ze foutmelding "Firmware not supported or not a firmware at all!". Vermoedelijk is versie 1.2.3 te oud voor de 3550A.

Ik blijk in een ongebruikte Linux-PC namelijk nòg een ND-3550A te hebben, en die heeft 1.52 firmware. Die staat niet in de tabel, maar zit wel in de 7zip. Maar helaas dus niet in te zien met NECdump. Het staat wel vast dat die firmware ook geen 4x wil laten zien in Nero en Brasero :|
Jammer dat NECDump niet werkte! Heb nog even voor je verder gezocht.

Op deze pagina zijn firmwares te zien en onderaan een tabel met write strategies (firmwares zijn ook echt nog te downloaden): https://web.archive.org/w...oer.nl/firmware/355x.html

Op deze pagina een hele rits aan tooltjes, waaronder tooltjes gelijkend aan NECDump: https://web.archive.org/w...l/firmware/utilities.html

Ik heb een alternatief 'NECstrGUI_v1.01.zip' gedownload en even uitgeprobeerd (in een Windows XP VM). Deze kan al de verschillende firmwares wel lezen uit die liggyandee.7z file. De 1.52 versie die jij noemt heeft de volgende uitkomst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Writer:  _NEC    DVD_RW ND-3550A FW:  1.52                                              

Date 1:  03-10-2005
Date 2:  03-10-2005

CD-R        :  1.01     
CD-RW       :  1.05     
DVD-R       :  1.02     
DVD-RW      :  1.08     
DVD+R       :  1.03     
DVD+RW      :  1.11     
DVD+R DL    :  1.01     
DVD-R DL    :  1.01     
DVD-RAM     :  1.09

Het lijkt er op dat er maar 2 write strategies zijn voor CDRW (1.05 en 1.06). Andere heb ik niet gezien. En dat jij dus een brander met 1.05 en een brander met 1.06 hebt. En dat in beide je CDRW niet lager dan 10x kan. Dat betekent dat je een andere brander of andere CDRW's moet gebruiken.

Of zelf nog een firmware weer gaan modden, maar dat gaat wel erg ver :+ Plus dat de uitkomst niet gegarandeerd is zoals The Eagle in "Lagere brandsnelheid forceren voor CD-RW?" schreef.
Similarly, using inappropriately high amounts of laser energy will cause the material to overheat and be insensitive to the data, a situation typical of slower discs used in a high powered and fast specification drive.
DataGhost in "Lagere brandsnelheid forceren voor CD-RW?" legt dat principe ook uit.

De 3550A DVD/CD brander is, vergeleken met de oude cd branders, een high powered en fast specification drive. Grote kans dat NEC om binnen de veiligheids/kwaliteitsmarges te blijven gekozen heeft om voor de fabrikant/mediacode van jouw CDRW op 10x te branden om dat oververhitten te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door BoyGenius op 11-04-2023 22:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grote_oever
  • Laatst online: 18:47
Ik ga volledig off-topic reageren en het boeit me niks. Maar mag ik aangeven dat ik van elke reactie hier heb lopen smullen? Heerlijk nostalgisch en heb het idee dat ik weer aankom in het jaar 2000. Het is net of dit topic 20 jaar heeft stil gestaan in de tijd.

- plextor
- Nero burning rom
- cd-rw

Enige wat ik nog mis is software: CloneCD!

[ Voor 8% gewijzigd door grote_oever op 12-04-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

grote_oever schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:26:
Ik ga volledig off-topic reageren en het boeit me niks. Maar mag ik aangeven dat ik van elke reactie hier heb lopen smullen? Heerlijk nostalgisch en heb het idee dat ik weer aankom in het haar 2000. Het is net of dit topic 20 jaar heeft stil gestaan in de tijd.

- plextor
- Nero burning rom
- cd-rw

Enige wat ik nog mis een software: CloneCD!
Dan heb je de startpost niet goed gelezen ;)
Voor de rest: Het grote Retro Game PC topic :Y)

En @Josefien wat is exact de reden dat je CDRW wilt gebruiken? Bedoel, het lijkt wel erg veel werk voor incidenteel wat muziek draaien van CD.
Als je MP3 naar audio cd brandt ben je afhankelijk van de bitrate van de mp3 voor fatsoenlijk geluid. En als je het doet om incidenteel een audio cd te kopiëren: dan neem ik aan dat je die vaker wilt luisteren, en zou een CDR dus sowieso de betere keuze zijn.

Dus licht je keuze eens toe irt je doelen :)

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 11-04-2023 23:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb misschien nog ergens een plextor liggen waar ik geen goudgeld voor zou willen.

Vermoedelijk niet de oplossing, maar heb je ook commandlinetools al geprobeerd:
cdrecord
cdrdao
libburn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
BoyGenius schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 22:11:
[...]

Het lijkt er op dat er maar 2 write strategies zijn voor CDRW (1.05 en 1.06). Andere heb ik niet gezien. En dat jij dus een brander met 1.05 en een brander met 1.06 hebt. En dat in beide je CDRW niet lager dan 10x kan. Dat betekent dat je een andere brander of andere CDRW's moet gebruiken.
Dat is jammer :|

Ik had overigens verwacht dat 1.52 een nieuwere firmware is dan 1.07 en zodoende ook de nieuwere strategie zou hebben, maar dat is verrassend andersom :D
The Eagle schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:14:
[...]

Dan heb je de startpost niet goed gelezen ;)
Voor de rest: Het grote Retro Game PC topic :Y)

En @Josefien wat is exact de reden dat je CDRW wilt gebruiken? Bedoel, het lijkt wel erg veel werk voor incidenteel wat muziek draaien van CD.
Als je MP3 naar audio cd brandt ben je afhankelijk van de bitrate van de mp3 voor fatsoenlijk geluid. En als je het doet om incidenteel een audio cd te kopiëren: dan neem ik aan dat je die vaker wilt luisteren, en zou een CDR dus sowieso de betere keuze zijn.

Dus licht je keuze eens toe irt je doelen :)
Het is voor muziek wat afspeelbaar moet zijn in de auto, in een oude B-merk discman die aan de muziekversterker hangt en een oude autoradio in de kelderbox. Die laatste 2 zijn kieskeurig.

In de auto zit juist een "moderne" speler uit 2016 die ook de op 10x gebrande CD-RW's speelt. Er zit ook USB op, maar die gebruik ik niet omdat de sortering daarvan op basis van welk bestand er als eerste is gekopieerd i.p.v. bestandsnaam is, en dat is heel irritant. Met een CD branden is dat veel makkelijker.

En waarom het CD-RW moet zijn: ik ben zo'n iemand die na een paar weken juist net 1 ander nummer erbij, eraf of geruild wil hebben en ik wil niet 10 CD-R's per jaar gaan weggooien.

Daarnaast zit het ook gewoon niet lekker dat zoiets simpels als op lagere snelheid willen branden tegenwoordig zo moeilijk is 8)7 Het lijkt net zoiets als onder Linux je schermresolutie niet meer kunnen kiezen zonder EDID... wat niet kan worden gedetecteerd, mag niet meer gekozen worden tegenwoordig :|
begintmeta schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 23:26:
Ik heb misschien nog ergens een plextor liggen waar ik geen goudgeld voor zou willen.

Vermoedelijk niet de oplossing, maar heb je ook commandlinetools al geprobeerd:
cdrecord
cdrdao
libburn
Zijn die command line tools uiteindelijk niet ook hetgeen wat de grafische programma zoals Brasero, K3b en X-CD-Roast onderhuids gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Josefien schreef op woensdag 12 april 2023 @ 02:11:
...

Zijn die command line tools uiteindelijk niet ook hetgeen wat de grafische programma zoals Brasero, K3b en X-CD-Roast onderhuids gebruikt?
Uiteindelijk wel, maar vziw gebruiken die CLIs onderhuids twee verschillende mechanismen, welke GUI welk mechanisme gebruikt zou ik ook niet weten. De CLI biedt eventueel nog wat andere instellingen, of ook wat duidelijkere terugkoppeling van wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Is het zeker dat dit aan firmware ligt of zou het ook uit de driver kunnen komen?
Misschien is er info te vinden dat het onder winxp wel werkte...

EDIT
Uitkomst van Perplexity
https://www.perplexity.ai...00b-af88-23322316cd03?s=c

[ Voor 28% gewijzigd door eheijnen op 12-04-2023 13:36 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De eerste CDRW-drive die met deze techniek is uitgerust is de CDRW800. Deze brander is in staat om op 8-voudige snelheid een CDR te branden. Voor het branden van rewritables zal genoegen moeten worden genomen met 4X speed. Compact discs lezen kan met deze Philips-brander op 32X speed. -test van Hardwareinfo in 2001...
Heb ik nog ergens liggen. Hebben? Garantie tot de deur :)
Pagina: 1