Hulp/controle en tips bij zonenpanenen Solar bouwmarkt

Pagina: 1
Acties:

• Mdeppie
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-11 17:47
Goedemiddag beste medetweakers,
Ik ben aan het samenstellen van een zonnepanelen set voor mijn huis. Uiteindelijk denk ik, dat ik wil gaan voor Solarbouwmarkt met installatiebemiddeling. Heeft hier iemand al ervaringen mee?
Onderstaand mijn gegevens en wat ik uitgezocht heb. Ben hier al een hele tijd mee bezig maar moet nu echt de knoop doorhakken. Mijn gevoel zegt mij, dat ik via deze spullen het snelste aan panelen op mijn dak kom. Ik hoor graag of ik iets mis of iets ergens heel erg verkeerd doe.
Het liefst zou ik het zelf willen doen maar ik heb hoogtevrees 8)7 dus dat wordt hem niet.
Foto's
Luchtfoto (dit is nog zonder dakkapel op het oosten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNFW_AWoyvk-nAUTTALbLhlLVNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v11zhvRjlnmpmSBfVclqlhtO.jpg?f=user_large
9 panelen op het westen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfcEyu6NDCIAWqr5ptZ0vwuWjRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj5drHhcYCYpplygCH5c6YxC.jpg?f=fotoalbum_large
4 panelen op het oosten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AOzNahNTPz1d6WUoTWpEtGKS2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqzGZxPViEBqiEtLR0KRr0Vl.jpg?f=fotoalbum_large
Winkelwagen van Solar Bouwmarkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FPkjny2GxKApiIJCwdXU34jlmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tludd9T7oaNJ4TcYGvKyN5ZR.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto's. Ik kan op het "normale" dak 13 panelen kwijt.
Schaduw
Schaduw heb ik aan alle kanten via dakkapel en schornsteen(en)
Jaarverbruik
2021: 4878 kWh, 2022: 4973 kWh (2 pubers met een flinke game PC en airco draaiende in de zomer...
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 35A. Er wordt een nieuwe kast geplaatst met een PV groep en hoofdschakelaar. Die heb ik nu nog niet. Allemaal oude meuk uit 1978.
Budget en doel
Budget - wat nodig is voor goed spul met garantie.
Doel is het om stroomverbruik naar beneden te krijgen maar niet om volledig zelfvoorziend te zijn of zo.
Wie gaat het project uitvoeren
Bemiddeling via Solar Bouwmarkt
Bijhouden van data
Ik log nu al heel veel in mijn huis via Domoticz en Sonoff meters die draaien op Tasmota. Ben wel een datafreak. Daarom ook o.a losse microomvormers. Verder zijn ze ook wel handig vanwegen de schaduw op mijn dak maar ben best bereid om meer te betalen om de panelen los uit te kunnen lezen..
Reeds verkregen offertes
Geen, allen de winkelwagen die bij de foto;s staat.
Regio
Zuid Holland, Woubrugge (tussen Alphen aan den Rijn en Leiderdorp

Alvast bedankt voor jullie reacties!

iRacing Profiel

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:47
Is de dakkapel geschikt voor panelen met ballast?
Past niks op het uitbouw-achturige deel?

Past dit paneel niet? https://www.solar-bouwmar...-full-black-shingled.html
Die is wat mij betreft wel een graadje hoger dan de 1st choise (huismerk)

En hoe zou je uitkomen met https://www.solar-outlet....ule-met-enphase-iq7a.html van de buren?
Dat is op moment als je per se micros wil echt een mega goede prijs en een echt a-merk. Als het geen prijs fout is...

Of deze. Breder dan de 1st choose, amper langer: https://www.solar-outlet....p-all-black-half-cut.html

De solclips zijn op een hellend dak een discutabele luxe.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:39

Zenix

BOE!

Eens met @Ronald daarnaast heb je niks aan clips op schuin dak. En de clips zijn goedkoper via AliExpress. Overweeg ook hoymiles, kan ook wat schelen.

En waarom heb je drie gietmof pakketten nodig?

[ Voor 30% gewijzigd door Zenix op 09-04-2023 18:28 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je dan toch met micro omvormers aan de gang gaat, leg er nog 3 in landscape naast de dak uitbouw op west.
Het liefst de hyundai ivm de schaduw werking op het paneel.

West is ideaal ivm direct verbruik in de avond. Koken en auto laden

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Mdeppie
Ronald schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:55:
Is de dakkapel geschikt voor panelen met ballast?
--> Ja, dat kan, hebben wij rekening mee gehouden.
Past niks op het uitbouw-achturige deel?
--> Past zeker maar ik zit met 13 panelen aan de tax van wat ik in kan voeden als de zon volop schijnt. Daarom ook de modernere micros. Dan kan ik later als ik misschien toch nog ommoet naar 3 fase nog uitbreiden.
Past dit paneel niet? https://www.solar-bouwmar...-full-black-shingled.html
Die is wat mij betreft wel een graadje hoger dan de 1st choise (huismerk).
--> Moet passen maar komt dan nog weer een extra kabel bij en wordt dan weer extra duurder. Is de kwaliteit beter volgens jou?
En hoe zou je uitkomen met https://www.solar-outlet....ule-met-enphase-iq7a.html van de buren?
Dat is op moment als je per se micros wil echt een mega goede prijs en een echt a-merk. Als het geen prijs fout is...
Ja, prijs is super maar volgens mij zijn ze 13cm langer. Dat gaat krap worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Mdeppie op 09-04-2023 19:56 ]

iRacing Profiel

• Mdeppie
Zenix schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:26:
Eens met @Ronald daarnaast heb je niks aan clips op schuin dak. En de clips zijn goedkoper via AliExpress. Overweeg ook hoymiles, kan ook wat schelen.

En waarom heb je drie gietmof pakketten nodig?
3 gietmof pakketten voor
1 oost verbinding naar west
1 west verbinding naar oost...anders moet ik een extra lange kabel van Enphase kopen. Dit was volgens mij goedkoper.
1 west verbinding met kabel naar binnen.

Bedankt voor de tip met de clips. Als deze echt niet nodig zijn laat ik ze lekker weg.

iRacing Profiel

• Mdeppie
Ik zie een duidelijke voorkeur voor Hyundai over 1st choice.

Dan wordt het deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vfa5cF0UhsdVGQsxByR_I-INaD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7dky3laxPinezn8F79lkVY3Z.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Mdeppie
Even een andere vraag die hier betrekking op heeft.
Ik zit er over na te denken om nu een 3 fase aansluiting aan te vragen maar dat gaat blijbaar even duren.
Kan ik nu een zonnepanelen systeem met de nodige Q-kabels laten aanleggen op 3 fase en deze dan tijdelijk in de meterkast bij elkaar verbinden tot dat ik de 3 fase aansluiting in huis heb liggen?
Dan kan ik gelijk beginnen met meer panelen en doe het gelijk goed.
Volgens mij moet dit kunnen???

iRacing Profiel

• Ronald
Dan moet je rekening houden met de 0. Die krijgt de som van alle fase draden voor zijn kiezen. Dus bedraad met 4 of 6mm2
En de 0 kan dan de zekering trippen die met fase scheiding prima zou werken. Mogelijk beter per trunk een automaat in te zetten.

Je kunt overigens prima meer dan 13x invoeden. Je moet het dan alleen sowieso op meerdere trunks zetten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mdeppie
Update 11-4-2023:
Ondertussen zijn de plannen flink gewijzigd. Ik heb gekeken naar de Hyundai panelen maar deze zijn voor de voorkant (west) net te groot. Ik dacht dat ik 576cm heb maar het is maar 540cm. Daarom nu toch gekozen voor de 1st Choice panelen ivm. de breedte . Ik kan nu 15 panelen op west en 6 panelen op oost kwijt. Oost komen wel de Hyundai.
De 3 fase aansluiting is aangevraagd maar kan wel 7 manden of langer duren. In de tussentijd dus alles aansluiten in 3 strings richting meterkast en daar dan doorverbinden. Zit dus nog even te kijken of ik dan tijdelijk een extra blauwe (N) moet trekken van 6mm2.
West worden dan 3 x 5 strings en oost sluit ik als 1 fase aan op 1 van de andere 3. Dan met 5x2,5 of 5x4mm naar de meterkast.
De uitdaging wordt dan de meterkast, omdat ik in het begin nog geen 3 fase heb maar wel al een 3 fase IQ relay. Is dat een probleem? De aardlekschakelaars zijn als enkel fase besteld en niet 1 x 3 dus dat zou voor tijdelijke aansluiting ook geen problemen moeten geven. Zodra de 3 fase aansluiting er dan is kan ik alles omzetten naar de juiste set.
Hier nog 2 foto’s van de plannen. Let niet op de kabels. Die kloppen al niet meer maar alles komt wel ergens onder panelen 7 en 8 in een gietmof bij elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABhp7-GPyFLr26QC-3jcL2exFYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDFY1rvfGR3BBH6O10zQz3N5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-ZrrjOzJrFUSvdGbVKZolevyso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJeyBijHRVjXXgCLbnRszXId.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• Ronald
Het belangrijkste vraagstuk is of de iq-relay en envoy zonder fase scheiding willen werken.
Vraag Solar bouwmarkt en/of Enphase topic

De iq relay mag 6kVa hebben per fase. Maar de 0 krijgt zonder fase scheiding de som. Je sluit 6,3 kVA aan, maar zou net niet daadwerkelijk 6kVA moeten realiseren.

Verder is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing met 3 sets 3x4mm2 naar de meterkast te gaan (dus west in 2 trunks) en daar 3 enkelfase alamats te gebruiken.

Met een 3 fase alamat gaat de 0 teveel zijn voor zelfs 25A (in de praktijk zit er veel, erg veel tolerantie in, maar ik ga geen overbelasting adviseren)

Tijdelijk voldoe je niet aan netcode… daar maak ik me niet druk om
Tijdelijk voldoe je op de 0 niet aan 20A afzekeren van de envoy (door gebrek aan fase scheiding)

• Mdeppie
Hey @Ronald , bedankt voor de hint.
3 kabels gebruiken lost het probleem ook mooi op en alles blijft goed gescheiden en overzichtelijk. Hier ga ik dan ook voor.
Blijft dan wel de vraag of het dan nog 3 x 4 moet zijn of dat ik ook met 3 x 2,5mm uitkom. De afstand is niet meer dan 10 meter van lasdoos tot meterkast.
De 6kVA is zonder oost ;-). Hier komt dan nog een keer 2,5kVA bij maar die zijn altijd los door stand van de zon.
De alamat gebruik ik dan tijdelijk voor 2 strings en "jat" even tijdelijk een van de 3 aardlekschakelaars die in de nieuwe meterkast zitten.
Denk trouwens dat het dan nog reuze meevalt met veiligheid en netcode. Maar goed, als alles op 3 fase zit is het 100% goed.

Ik ga de boel bestellen en als het klaar is plaats ik wel een paar foto's.
Bedankt voor jullie hulp hier, vooraal Ronald.

iRacing Profiel

• Ronald
Het moet geen 4mm2 zijn, maar dat adviseer ik. Het nadeel van micro’s is een lang AC traject. Zodra de micro 253V ziet moet hij uit.

Als je 3,6kW over een kabel van 15-20m stuurt dan staat over de kabel en volt of 2-3 dus het gaat sneller mis. Dikke kabels staat een lagere spanning over.

Weet jij dat er geen netspanning problemen zijn bij jouw, dan is het micro optimalisatie… net geen halve %

• Mdeppie
Ondertussen is alles besteld via Solar-bouwmarkt, betaald en zit ik te wachten dat de boel geïnstalleerd wordt. Maar ik heb niet stil gezeten. Op basis van een aantal forum posts ben ik bij Sandervunderlink terechtgekomen en heb een 3 fase kast van ABB plus uitbreidingskast besteld. Deze is aangepast door mij.
Bij het doorzoeken van het Enphase forum kwam ik een aantal posts tegen met mensen die hetzelfde probleem hebben wat ik heb: alles moet tijdelijk op 1 fase maar wordt later (zodra in mijn geval Liander weer een meter beschikbaar heeft) een 3 fase kast. Helaas was er niet echt een heel duidelijk antwoord te vinden maar was het altijd “volgens mij” en “ik denk…”.
Beste antwoord kwam nog van (wederom) @Ronald, die aangaf dat de N de zwakke punt is.
Ik heb nu getracht mijn meterkast zo te ontwerpen dat ik tijdelijk NEN1010 conform kan draaien maar met minimaal effort over kan op 3 fase.
Ik leen nu 3 zekeringsautomaten en een aardlekschakelaar. De zekeringen komen op de plek waar later een aardlekautomaat komt voor de opwekking. De aardlekschakelaar wordt dan later op de 3de fase aangesloten.
Misschien dat er iemand wat aan heeft die ook tijdelijk op 1 fase blijft zitten.

Dit is het (tijdelijke) 1 fase systeem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vehmPn72veMKtS9AW6_D50rzEGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmcZrI7NGDubyHluTNR0zAmn.jpg?f=fotoalbum_large

En hier dan voor 3 fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNrAv6BYDnM42HRkJrWYjhSQIRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucXQWD1yUwd1NtGMtpndDHeH.jpg?f=fotoalbum_large

Verder komen bij mij straks 4 kabels van 3x2,5mm (L-N-PE) met 3x 5 en 1x6 panelen. Kabels zijn dik onder de 10 meter en bij 6 panelen zit ik nog onder de 2kVA. Dan heb ik aan 2,5mm ruim voldoende.
Ook ondertussen en Enphase installatie account aangemaakt en heb de volledige training gevolgd. Ik kan aan de slag… :)

iRacing Profiel

• Ronald
Je mist Q-relay. Stroom loopt wel door de relay, maar niet door de envoy…

• Mdeppie
Ik heb de 3-fase Q-relais. Die zit er toch in???

iRacing Profiel

• Ronald
Ik herkende hem verkeerd, Enphase doe ik niet zoveel mee ;)
maar dan de vergelijkbare opmerking: waar gaat de envoy/iq-gateway ?

• Mdeppie
Ronald schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 20:07:
Ik herkende hem verkeerd, Enphase doe ik niet zoveel mee ;)
maar dan de vergelijkbare opmerking: waar gaat de envoy/iq-gateway ?
Je wilt het wel helemaal perfect hebben he... :)
Die zit in de standaard tekeningen van Enphase en Solar-Bouwmarkt. Er gaat gewoon straks een grijze kabel 5x iets, denk ook 2,5mm...heb ik nog een stuk van liggen (is alleen voor spanning en powerline communicatie) naar de Envoy, die direct naast de kast hangt.

Mijn bericht ging alleen over de meterkast die afgesloten moet zijn. De Envoy heeft zijn eigen afdekplaatjes en kan ook zonder een extra kast eromheen.

Is het zo goed? O-) _/-\o_

iRacing Profiel

Pagina: 1