Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:24
Van een vriend die zeer risico-avers is, heb ik de vraag gekregen om te kijken naar 3 nieuwe spaarrekeningen waar hij tijdelijk (mogelijk 2 jaar) het geld uit de verkoop van zijn woning kan parkeren totdat hij iets nieuws heeft gekocht.

De voorwaarden:
- Het moet een spaarrekening zijn die valt onder het Nederlandse depositogarantiestelsel.
- Het geld moet vrij opneembaar zijn ivm de koop van een nieuwe woning.
- Bij voorkeur zo min mogelijk kosten;
- Geen eisen dat inkomen op een betaalrekening gestort moet worden;
- De hoogst mogelijke rente obv bovenstaande voorwaarden.

Beperkingen, de volgende banken zijn al in gebruik:
- ASN rekening (valt onder de Volksbank);
- ING Spaarrekening;
- Centraal Beheer renterekening;

Naar aanleiding van deze wensen kwam ik tot de volgende opties:
- Bunq spaarrekening - Rente 2,01%, rente wordt maandelijks uitbetaald, geen extra kosten, geen extra rekening nodig.
- Leaseplanbank- Rente 1,25%, rente wordt maandelijks uitbetaald, geen extra kosten, geen extra rekening nodig.
NIBCdirect- Rente 1,00%, geen extra kosten, geen extra rekening nodig.

Heeft iemand mogelijk betere ideeën?

N.B. Suggesties voor alternatieven dan een spaarrekening zijn niet nodig. De wens is nadrukkelijk alleen spaarrekeningen die onder het Nederlandse depositogarantiestelsel vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-09 18:44

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Waarom niet gewoon een extra spaarpot bij de ING rekening openen?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:34
Waar je vriend wel rekening mee moet houden, als hij met dat soort bedragen gaat schuiven, is dat hij de aandacht van de witwas controleurs zal trekken.

Dus moet hij zorgen voor goede documentatie om alles te kunnen verklaren.

Bovendien moet hij in de periode dat het geld op de rekeningen staat daar belasting in box 3 over betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door hanev001 op 09-04-2023 14:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LAD93 schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:13:
Omdat de TS z'n vriend tussen de twee en drie ton aan overwaarde verwacht en zó risico-avers is dat 'ie denkt dat ING, de grootste bank van Nederland op een flinke afstand, om gaat vallen en 'ie dan dat geld kwijt gaat raken.

Dat is een compleet absurd idee natuurlijk, dus idd gewoon bij de ING stallen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Buiten wat al eerder genoemd is, is de rente om te huilen.

@TheJason je meld Bunq als optie. Vergeet niet dat daar wel maandelijkse kosten aan zitten. Bij een ton vallen die kosten in het niet ten opzichte van de gewonnen rente maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Het verschil tussen de rente bij ING en bij BUNQ is een dikke anderhalf procent. Dat is bij een ton op de spaarrekening zo'n €125 per maand wat je weg gooid als het geld bij ING gestald wordt. Lijkt me een hele goede reden......

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:26
Lekker je vriend zelf laten uitzoeken. Als jij dingen gaat uitzoeken en achteraf kloppen er bepaalde dingen niet of bleek er een goedkoper/beter alternatief te zijn geweest, dan heb jij het gedaan...

Overigens: heeft hij bij de banken waar hij al zit dan ook al een ton staan? Dan kan hij daar sowieso nog wat kwijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als die risico avers is, gewoon 100k bij elk van de grote 3 in NL stallen.

Risico avers zijn, maar wel elke cent rente eruit willen persen past overigens niet erg bij elkaar ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Croga schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:02:
[...]

@TheJason je meld Bunq als optie. Vergeet niet dat daar wel maandelijkse kosten aan zitten. Bij een ton vallen die kosten in het niet ten opzichte van de gewonnen rente maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Nee hoor?

[ Voor 5% gewijzigd door Tralapo op 09-04-2023 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Er is een overal in Europa een garantiestelsel van 100.000, dus waar is het risico?? Dus neem gewoon de Raisin app of een concurrent daarvan en open spaarrekeningen bij wat Europese banken, tegen een leuke rente. Beste is op dit moment 1.75%. De tussenrekening leeft in Duitsland. Je kunt ook spelen met depositos om het rendement wat te verhogen. Je kunt gewoon rekeningen openen in Frankrijk en Zweden bv. Het overschrijven naar je Nederlandse rekening neeemt 2 a 3 werkdagen in beslag. Hoe meer je spreidt tussen banken en landen, hoe lager het risico. Nederland als klein land met een grote bankensector lijkt me een hoger risico te hebben dan bv een Franse bank.

[ Voor 16% gewijzigd door iamcj op 09-04-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
iamcj schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:36:
Er is een Europees garantiestelsel van 100.000, dus waar is het risico?? Dus neem gewoon de Raisin app of een concurrent daarvan en open spaarrekeningen bij wat Europese banken, tegen een leuke rente. Beste is op dit moment 1.75%. De tussenrekening leeft in Duitsland. Je kunt ook spelen met depositos om het rendement wat te verhogen. Je kunt gewoon rekeningen openen in Frankrijk en Zweden bv. Het overschrijven naar je Nederlandse rekening neeemt 2 a 3 werkdagen in beslag.
TS benoemt zelf al dat bunq tegenwoordig 2,01% rente biedt. Daar heb ik ook net een rekening bij geopend, en binnen 10 minuten heb ik er geld op staan. En rente wordt maandelijks uitbetaald.

Dat is én meer rente én een heel pak makkelijker en sneller dan Raisin (waar ik overigens ook meerdere rekeningen heb lopen).

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Hahn schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:38:
[...]

TS benoemt zelf al dat bunq tegenwoordig 2,01% rente biedt. Daar heb ik ook net een rekening bij geopend, en binnen 10 minuten heb ik er geld op staan. En rente wordt maandelijks uitbetaald.

Dat is én meer rente én een heel pak makkelijker en sneller dan Raisin (waar ik overigens ook meerdere rekeningen heb lopen).
Daar heb je geljik in, maar die 2,01% klinkt wel als een lokkertje. Hoe lang blijft dat zo? Als je Rasin eenmaal draaiende hebt, is het erg makkelijk wisselen, dus concurrentie op rente. En dus beter spreiding dan allleen Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
iamcj schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:44:
[...]

Daar heb je geljik in, maar die 2,01% klinkt wel als een lokkertje. Hoe lang blijft dat zo? Als je Rasin eenmaal draaiende hebt, is het erg makkelijk wisselen, dus concurrentie op rente. En dus beter spreiding dan allleen Nederland
Rente kan bij Raisin net zo goed veranderen. En als rente verandert, dan kan je altijd nog wisselen. Dat is geen argument om nu niet voor bunq te gaan.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

YakuzA schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:15:
@YakuzA Volgens mij kan dit niet; bij ING, ABN en Rabo moet je toch een betaalrekening hebben, voordat je een spaarrekening daar mag openen :?
(misschien heb ik het mis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-09 19:57
JAN-B schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:54:
[...]

@YakuzA Volgens mij kan dit niet; bij ING, ABN en Rabo moet je toch een betaalrekening hebben, voordat je een spaarrekening daar mag openen :?
(misschien heb ik het mis)
Dat klopt, maar dan moet je dus die kosten voor lief nemen. Als je zo risicoavers bent, zit je natuurlijk wel het 'veiligst' bij de systeembanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:24
Dat overschrijdt het bedrag dat wordt gedekt door het depositogarantiestelsel.
hanev001 schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:55:
Waar je vriend wel rekening mee moet houden, als hij met dat soort bedragen gaat schuiven, is dat hij de aandacht van de witwas controleurs zal trekken.

Dus moet hij zorgen voor goede documentatie om alles te kunnen verklaren.

Bovendien moet hij in de periode dat het geld op de rekeningen staat daar belasting in box 3 over betalen.
Betreft opbrengst uit verkoop woning. Niet iets bijzonders. Zal verdeel worden over verschillende rekeningen en verder geen geschuif. Wit-was issues zie ik niet echt.
CyBeR schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:58:
[...]

Omdat de TS z'n vriend tussen de twee en drie ton aan overwaarde verwacht en zó risico-avers is dat 'ie denkt dat ING, de grootste bank van Nederland op een flinke afstand, om gaat vallen en 'ie dan dat geld kwijt gaat raken.

Ach omvallen is misschien wel ver gezocht maar waarom het risico lopen als je het makkelijk kan spreiden en dan altijd valt onder het depositogarantiestelsel?
President schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:06:
Lekker je vriend zelf laten uitzoeken. Als jij dingen gaat uitzoeken en achteraf kloppen er bepaalde dingen niet of bleek er een goedkoper/beter alternatief te zijn geweest, dan heb jij het gedaan...

Overigens: heeft hij bij de banken waar hij al zit dan ook al een ton staan? Dan kan hij daar sowieso nog wat kwijt.
Daar kan hij beperkt wat kwijt. Vandaar de noodzaak voor 3 nieuwe rekeningen.
YakuzA schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:15:

Risico avers zijn, maar wel elke cent rente eruit willen persen past overigens niet erg bij elkaar ;)
Je kan risicoavers zijn maar dan het toch zonde vinden om binnen de grenzen van je risicobereidheid je keuze niet te optimaliseren.
iamcj schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:36:
Er is een Europees garantiestelsel van 100.000, dus waar is het risico?? Dus neem gewoon de Raisin app of een concurrent daarvan en open spaarrekeningen bij wat Europese banken, tegen een leuke rente. Beste is op dit moment 1.75%. De tussenrekening leeft in Duitsland. Je kunt ook spelen met depositos om het rendement wat te verhogen. Je kunt gewoon rekeningen openen in Frankrijk en Zweden bv. Het overschrijven naar je Nederlandse rekening neeemt 2 a 3 werkdagen in beslag. Hoe meer je spreidt tussen banken en landen, hoe lager het risico. Nederland als klein land met een grote bankensector lijkt me een hoger risico te hebben dan bv een Franse bank.
Raisin zal ik me verder in verdiepen. Bedankt voor de tip.
ZXRY schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:26:
[...]

Dat klopt, maar dan moet je dus die kosten voor lief nemen. Als je zo risicoavers bent, zit je natuurlijk wel het 'veiligst' bij de systeembanken.
Als je se rekening onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt dan staat de Nederlandse staat garant. Dus is er wel meer mogelijk dan alleen de systeembanken.

Bedankt iig voor de reacties zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:32
Ik kan me vergissen, maar ik meen dat DGS een separaat fonds is dat mettertijd door de banken gevuld moet worden/wordt. Dus om in dit risico averse scenario er vanuit te gaan dat de Nederlandse overheid garant staat (ik lees het als DGS = NL overheid), zou mij een brug te ver zijn.

Zie bijvoorbeeld hier:
Overview

Deposit guarantee schemes (DGS) reimburse a limited amount to compensate depositors whose bank has failed. A fundamental principle underlying DGS is that they are funded entirely by banks, and that no taxpayer funds are used.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

marcelcee schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:49:
Ik kan me vergissen, maar ik meen dat DGS een separaat fonds is dat mettertijd door de banken gevuld moet worden/wordt. Dus om in dit risico averse scenario er vanuit te gaan dat de Nederlandse overheid garant staat (ik lees het als DGS = NL overheid), zou mij een brug te ver zijn.

Zie bijvoorbeeld hier:
[...]
In NL garandeerd de DNB dit, dus wel de overheid:
Uw geld op rekeningen bij Nederlandse banken wordt wettelijk beschermd door de Nederlandse Depositogarantie. Mocht een bank failliet gaan, dan zorgt De Nederlandsche Bank (DNB) dat u uw geld terugkrijgt. Van 1 cent tot maximaal € 100.000 per persoon, per bank. Gegarandeerd.
Op deze manier is de EU directive dus geïmplementeerd in NL.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-04-2023 21:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Oh koel! Die had ik nog niet door. Dan is er helemaal geen reden om het niet te doen.
iamcj schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:44:
Bunq heeft al jaren een hogere rente dan de rest van de banken. Toen alle banken op 0% zaten had Bunq 0.15% op *alle* rekeningen (ja, ook gewone betaalrekeningen). Sinds ze zelf spaarrekeningen bieden zitten ze steevast 0.5%-1.5% boven de markt. Als het een lokkertje is dan duurt die dus al een paar jaar.....

Daarnaast heb je ook nog eens volledige controle over wat ze met dat geld mogen doen. Wil je niet dat ze het gaan beleggen? Dan kun je aangeven dat ze het alleen mogen stallen bij DNB of er staatsobligaties van kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
Croga schreef op zondag 9 april 2023 @ 22:26:
[...]

Oh koel! Die had ik nog niet door. Dan is er helemaal geen reden om het niet te doen.
[...]

Bunq heeft al jaren een hogere rente dan de rest van de banken. Toen alle banken op 0% zaten had Bunq 0.15% op *alle* rekeningen (ja, ook gewone betaalrekeningen). Sinds ze zelf spaarrekeningen bieden zitten ze steevast 0.5%-1.5% boven de markt. Als het een lokkertje is dan duurt die dus al een paar jaar.....

Daarnaast heb je ook nog eens volledige controle over wat ze met dat geld mogen doen. Wil je niet dat ze het gaan beleggen? Dan kun je aangeven dat ze het alleen mogen stallen bij DNB of er staatsobligaties van kopen.
Vind bunq maar een vaag verhaal op basis van dit artikel, maar het zou mooi zijn als het valide is.

https://www.rtlnieuws.nl/...l/5376408/bunq-ali-niknam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:52:
[...]

In NL garandeerd de DNB dit, dus wel de overheid:

[...]

Op deze manier is de EU directive dus geïmplementeerd in NL.
Volgens mij niet helemaal correct.

DNB is uitvoerder van de regeling, maar het geld komt wel degelijk van de andere banken. Dat geld wordt beheerd door het deposito garantiefonds.
Voor de financiering van DGS-uitkeringen wordt sinds 2016 een (ex ante) depositogarantiefonds (DGF)
opgebouwd.

Sinds 2016 dragen banken ieder kwartaal premies af aan het DGF. De beschikbare middelen van het DGF dienen in 2024 een doelomvang te hebben bereikt van 0,8% van de deposito’s die door het Depositogarantiestelsel (DGS) worden gegarandeerd

Wanneer het depositogarantiestelsel moet overgaan tot een uitkering, maar de beschikbare middelen binnen het fonds ontoereikend zijn om de vergoedingen te financieren, worden buitengewone bijdragen geheven. DNB stelt deze bijdragen ex post vast. Om tijdig financiële middelen beschikbaar te hebben, kan DNB de banken om een voorschot vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jeroenkb schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:30:
[...]

Volgens mij niet helemaal correct.

DNB is uitvoerder van de regeling, maar het geld komt wel degelijk van de andere banken. Dat geld wordt beheerd door het deposito garantiefonds.
[...]
Aangezien de DNB garant staat, zullen die het laatste stukje van de rekening pakken en later proberen te reclameren bij de banken.

De overheid staat in dit geval garant voor het geld dat uiteindelijk bij de banken vandaan komt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:56:
[...]

Aangezien de DNB garant staat, zullen die het laatste stukje van de rekening pakken en later proberen te reclameren bij de banken.

De overheid staat in dit geval garant voor het geld dat uiteindelijk bij de banken vandaan komt.
Waar haal jij uit dat DNB garant staat?

Ik kan dat nergens vinden namelijk.

En volgens mij is binnen de EU de werking van het stelsel geharmoniseerd dus dan geldt overal dat de overheid het laatste stukje van de rekening pakt en dan dit later probeert te reclameren.

Edit: website van DNB zegt zelf:
DNB ondersteunt het DGF in de taakuitvoering, maar is als centrale bank niet gehouden om DGS-vergoedingen voor te financieren, wat in strijd zou zijn met het verbod op monetaire financiering
Dus nationale overheden mogen niet 'voorschieten' of laatste stukje van de rekening pakken

[ Voor 21% gewijzigd door jeroenkb op 10-04-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 21:06

macnerd

No Apples please :-)

Let even op dat de 100.000,- garantie per bankinstelling is, en niet per merk. Zo vallen ASN en Regiobank beide onder de Volksbank. Je kunt hier best 2 ton kwijt, maar je garantie is 100.000,- voor geld gestald bij de Volksbank.

Overigens zou ik het verder spreiden dan 100.000,- per bankinstelling. Indien nodig zal die garantie ook rustig naar beneden bijgesteld worden verwacht ik. De garantie moet namelijk worden opgebracht door de overige bankinstellingen, die het een stuk zwaarder krijgen als een collega-bank omvalt.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:32
jeroenkb schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:04:
[...]

En volgens mij is binnen de EU de werking van het stelsel geharmoniseerd dus dan geldt overal dat de overheid het laatste stukje van de rekening pakt en dan dit later probeert te reclameren.

[...]

Dus nationale overheden mogen niet 'voorschieten' of laatste stukje van de rekening pakken
Bedankt voor de opheldering. Bij mij was het een verhaal van klok en klepel. Toevallig dat het essentiële stukje bij mij was blijven hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

jeroenkb schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:04:
[...]

[...]
Uiteindelijk is het een soortvan vestzak broekzak.
Aangezien de ABN ook meebetaald ;)

Maar officieel zou de knikker idd niet meer moeten stoppen bij de overheid.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:58:
[...]

<knip> Svp netjes en vriendelijk houden.
Een bank kan altijd omvallen, dan wil je niet alles boven de ton kwijt zijn. En het garantiestelsel is een Europees ding, en is er echt niet voor niets.

*DGS (1 ton) geldt per licentie, dus voor de moeder- en evt. dochterbedrijven samen.

edit: @Barrycade helemaal eens met wat je hieronder stelt. Ik moest enkel wel kwijt dat stellen dat "Nederlandse banken omvallen niet gebeurt" absurd is en dus maar 2-3 ton (gedurende enkele jaren) te riskeren, wel degelijk onder slecht advies valt. Want wat als het wel gebeurt? Dag tonnetjes (en zoals je terecht stelt: vriendschap).

imho is een (dure?) adviseur niet persé nodig maar wel degelijk een optie, anders gewoon het geld spreiden en per bank(licentie/instelling) max een ton aanhouden. Persoonlijk zou ik voor deposito's bij Raisin gaan, maar dit valt meer onder het spaartopic.

[ Voor 31% gewijzigd door Ardana op 11-04-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

dog4life schreef op maandag 10 april 2023 @ 22:37:
[...]

<knip>
Een bank kan altijd omvallen, dan wil je niet alles boven de ton kwijt zijn. En het garantiestelsel is een Europees ding, en is er echt niet voor niets.

*DGS (1 ton) geldt per licentie, dus voor de moeder- en evt. dochterbedrijven samen.
Maar ik snap hier de hele discussie niet. TS moet iets uitzoeken voor zijn risicoaverse vriend. TS heeft blijkbaar (te) weinig kennis want komt de generieke kennis van de Tweakers raadplegen en dan gaan we hier elkaars vliegen afvangen wie het beste advies geeft?

Laat die vriend lekker even een betaalde adviseur in de arm nemen. Dat zou hier het beste advies zijn.

Zeker om je vriendschap in stand te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 11-04-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

<knip> Dien liever een TR in.

De kans dat de ING, nogmaals de grootste bank van Nederland op grote afstand, en een van de grootste banken ter wereld omvalt is nihil. Veel groter dan zo'n klein bankje dat klanten probeert te over te halen met onrealistisch hoge rentes. Landsbanki anyone?

En ja als je onder de ton blijft krijg je dat wel weer terug maar hoe lang duurt dat?

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 11-04-2023 21:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:55:
[...]

Hey, doe effe normaal?

De kans dat de ING, nogmaals de grootste bank van Nederland op grote afstand, en een van de grootste banken ter wereld omvalt is nihil. Veel groter dan zo'n klein bankje dat klanten probeert te over te halen met onrealistisch hoge rentes. Landsbanki anyone?

En ja als je onder de ton blijft krijg je dat wel weer terug maar hoe lang duurt dat?
offtopic:
Excuses, ik had je toepasselijke onderschrift niet gelezen. Wellicht dat de toon van mijn eerste zin niet helemaal correct is, echter zijn dit serieuze zaken.

De kans is nihil, maar DGS is er natuurlijk niet voor niets. Nogmaals, de vriend van wie dit geld is, is risico-avers. Dat een kans nihil is, betekent niet dat het niet zal gebeuren.

Dat ING zo'n grote bank is, betekent niet dat ze bvb geen grote exposure hebben op Zuid-Europese landen waar de zaken wel eens heel anders zouden kunnen gaan worden (waardoor de kans op het niet nakomen van verplichtingen groter zou kunnen worden).
Andere banken/instellingen/partijen eisen ook zekerheden (over en weer) van ING, dat ING zo'n grote bank is betekent niet dat ze op hun blauwe ogen worden vertrouwd.

Anyway, we verschillen hier blijkbaar van mening, mijn mening geef ik zowel als dog4life achter het toetsenbord, als bankmedewerker (incl bankierseed) :+

Als laatste: ik ben ook redelijk risico-avers, derhalve wacht ik liever een tijd(je) op mijn geld dan dat ik het nooit meer terugzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:00
Ik snap het argument "ING is de grootste, dus per definitie veilig. De kans op omvallen is nihil" niet zo goed.
Uiteindelijk is de ING Groep aan de bankencrisis in 2008 ten onder gegaan en bleef alleen ING Bank als onderdeel over, na staatssteun onder strenge voorwaarden (https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/nl/IP_09_1729 )

Wat @dog4life ook zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.D78 op 11-04-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

President schreef op zondag 9 april 2023 @ 15:06:
@President Nou Moe, hoe jij aan 28 duimpjes komt, is mij een :?

maar waarom mag je tegenwoordig 1 vriend niet meer helpen?? en, er wordt toch duidelijk gemeld dat het niet perse om zoveel mogelijk rente gaat, dus wat er kan er dan misgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 13:55:
[...]

Je krijgt binnen 10 werkdagen je geld terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

JAN-B schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:13:
[...]

@President Nou Moe, hoe jij aan 28 duimpjes komt, is mij een :?

maar waarom mag je tegenwoordig 1 vriend niet meer helpen?? en, er wordt toch duidelijk gemeld dat het niet perse om zoveel mogelijk rente gaat, dus wat er kan er dan misgaan?
Veel geld en dat in combinatie met vrienden en familie is niet een gouden combi. Zeker niet als het niet helemaal soepel verloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:26
JAN-B schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:13:
Iedereen mag doen wat hij wil. Maar: met dit soort bedragen kan een fout een hoop geld kosten. Een rekening welke niet gedekt wordt, banken die uiteindelijk onder dezelfde holding vallen, kleine lettertjes over kosten bij opnemen... Maar ook: geld wat wordt mis gelopen door voor x te kiezen in plaats van y.

Ik zal vrienden ook nooit adviseren welke hypotheek ze moeten nemen (bij welke verstrekker) en welke looptijd... Straks zit iemand 10 jaar vast aan 2,5% terwijl 5 jaar vast zetten voor 2,3% resulteert in nog 5 jaar vast zetten voor 1%. Als het goed gaat dan wordt je rol als 'onbelangrijk' gezien, maar als het achteraf echt een verkeerde keus was geweest dan wordt je rol als 'belangrijk' gezien en word ik straks van alles verweten.
Pagina: 1