Smarthome verlichting - keuze

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YamYam80
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-08-2024
Beste Tweakers,

Ben bezig met de keuze voor smart home verlichting voor een nieuwbouw woning.
Welke keuze kan ik het beste maken?
Er zijn verschillende protocollen, maar zie door de bomen het bekende bos niet meer.
Moet beetje gemakkelijk uit te breiden zijn.

Beste antwoord (via YamYam80 op 05-05-2023 10:19)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@EWK ah, dan lijkt het erop dat we elkaar niet goed begrijpen. Ik doel op de zigbee-varianten van de Shelly producten die jij beschrijft. Dus relais die gewoon werken door op knoppen te drukken, dimmers op basis van pulsschakelaars of met een draaiknop, of varianten die inclusief het schakelmateriaal (de fysieke knoppen) geleverd worden.

Dit zijn allemaal apparaten die je gewoon kunt blijven bedienen als er iets mis is met de zigbee. Alleen is er veel meer keus dan bij het assortiment van Shelly én helpen ze met je zigbee-mesh :)

Ik had het dus niet over een Shelly relais achter een knop vs. een Hue-lamp.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:40
Ja dat is natuurlijk wat magere info. Ga eerst eens na wat je zelf wil. Waarom wil je smart home verlichting bijvoorbeeld?

Eigenlijk doe ik zelf alles Philips Hue en Zigbee als het om verlichting gaat. Werkt echt heel erg goed. Ik moet geen gedonder hebben als het om verlichting gaat. Dat moet gewoon snel werken. 100% van de tijd. En dat is me tot nu toe alleen nog maar met Hue gelukt.

Maar nogmaals: wat zijn jouw wensen precies? Dan kunnen we je hier vast wel op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bedraad of draadloos?

Goedkoop of duur?

Dimbaar of niet?

Alleen lampen of ook ledstrippen?

Vendor locked of open standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Home Assistant met Zigbee stick en je kan alle (ook goedkope niet Hue, Lidl, Ikea) lampen gebruiken. Je niet binden aan een gesloten protocoll. Als je eenmaal meer gaat doen met Domotica krijg je daar spijt van met tig apps etc.

[ Voor 39% gewijzigd door MotorBeast op 09-04-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YamYam80
Gaat alleen om verlichting, zowel binnen als ook buiten.
Wil echt goed werkend systeem, want met licht wil ik geen gedonder.
Alles wordt al bedraad (binnen en buiten).
Buiten is het fijn als ik op afstand, dus niet thuis, kan in en uitschakelen.
Binnen wil ik ook groepen kunnen schakelen. Heb nu groep IKEA lampen gemaakt en dat werkt fijn.
Ben niet gebonden aan IKEA hoor.
Deels dimbaar zou fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28
Zoals hierboven al wordt vermeld, qua lampen zou ik voor zigbee gaan.
Waar je met wifi vooral met bereik zit en de ip-pool zich snel vult, heb je daar met zigbee geen last van.
Daarnaast creëer je met zigbee met elk apparaat dat op het stroomnet gaat een repeater.
Wat je als aansturing daarvoor wil gebruiken, moet je zelf gaan uitzoeken, dit kan domoticz zijn of home assistant.
Gezien je al HUE lampen hebt, zou ik kiezen voor HA met een zigbee stick.
Je netwerk kun je daarna met IKEA of LIDL lampen uitbreiden.
En in de toekomst zit je dan ook meteen goed voor deursensoren, bewegingsmelders en rookmelders.

Eventueel om het te testen kun je eerst de HUE bridge aan HA koppelen om een beetje een feeling te krijgen

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik heb een hele andere mening dan de tweakers hierboven. Ik zou namelijk gaan voor domme lampen en slimme schakelaars.
Dus achter iedere knop een nuldraad laten plaatsen een shelly dimmer of andere shelly's plaatsen.
Daarna pulsdrukkers plaatsen. Zo blijft de knop ook werken als je smart home of wifi op zijn gat ligt, want met licht wil je geen gedonder hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door EWK op 09-04-2023 18:51 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

YamYam80 schreef op zondag 9 april 2023 @ 16:34:
Alles wordt al bedraad (binnen en buiten).
Met bedraad wordt bedoeld een systeem als knx, waarbij de draden die de lampen/drivers aansturen direct van de aansturing daarheen lopen. Er wordt niet mee bedoeld dat je lampen bedraad zijn en gevoed worden via 230V i.p.v. met een batterijtje.
Buiten is het fijn als ik op afstand, dus niet thuis, kan in en uitschakelen.
Dat spreekt niet direct voor of tegen een specifieke systemen. Je kunt wellicht wel zeggen dat wifi wat minder geschikt is, zeker bij een grotere tuin. Dan is bedraad of een mesh-netwerk (zigbee) handiger voor voldoende bereik.
Binnen wil ik ook groepen kunnen schakelen.
Dat kan met elk slim systeem.
Deels dimbaar zou fijn zijn
Dat kan met elk slim systeem.
Heb nu groep IKEA lampen gemaakt en dat werkt fijn.
Omdat je niks specifieks noemt dat duidelijk richting een bepaalde standaard wijst; als je al tevreden bent met zigbee daar mee verder gaan? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
EWK schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:48:
Ik heb een hele andere mening dan de tweakers hierboven. Ik zou namelijk gaan voor domme lampen en slimme schakelaars.
Dus achter iedere knop een nuldraad laten plaatsen een shelly dimmer of andere shelly's plaatsen.
Daarna pulsdrukkers plaatsen. Zo blijft de knop ook werken als je smart home of wifi op zijn gat ligt, want met licht wil je geen gedonder hebben.
dat dus, zeker bij nieuwbouw!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@EWK Slimme dimmers/schakelaars met domme lampen zijn een prima oplossing. Maar dan zou ik wel de zigbee-varianten toepassen: ingebouwde mesh-functionaliteit voor een beter bereik en je belast je wifi minder (sommige routers, zeker die geleverd worden door de provider, vinden het niet zo leuk als je tientallen 2.4Ghz cliënts hebt, zelfs niet als ze nauwelijks data versturen).

En je bent meteen goed voorbereid op toekomstige zigbee-modules, zoals diverse sensoren op batterijen die makkelijk met je sterke mesh verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25

Nakebod

Nope.

EWK schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:48:
Ik ga voor optie 3.
Why not both.

Ik heb een ruim aantal lampen die zigbee zijn, en een aantal waar domme lampen in zitten en ik de hele armatuur mee schakel.

Zodra je bijvoorbeeld lampen wilt kunnen dimmen, kleurtemperatuur of überhaupt kleur wilt aanpassen dan heb je al snel niet veel aan een Shelly.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Gizz schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:14:
@EWK Slimme dimmers/schakelaars met domme lampen zijn een prima oplossing. Maar dan zou ik wel de zigbee-varianten toepassen: ingebouwde mesh-functionaliteit voor een beter bereik en je belast je wifi minder (sommige routers, zeker die geleverd worden door de provider, vinden het niet zo leuk als je tientallen 2.4Ghz cliënts hebt, zelfs niet als ze nauwelijks data versturen).

En je bent meteen goed voorbereid op toekomstige zigbee-modules, zoals diverse sensoren op batterijen die makkelijk met je sterke mesh verbinden.
Voor je mesh kun je ook prima andere middelen gebruiken, zoals slimme stekkers. Hier op Tweakers heeft niemand de modem/router van de provider die dhcp doet lijkt me als deze maar weinig devices aankan lijkt me.
Nakebod schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:23:
[...]

Ik ga voor optie 3.
Why not both.

Ik heb een ruim aantal lampen die zigbee zijn, en een aantal waar domme lampen in zitten en ik de hele armatuur mee schakel.

Zodra je bijvoorbeeld lampen wilt kunnen dimmen, kleurtemperatuur of überhaupt kleur wilt aanpassen dan heb je al snel niet veel aan een Shelly.
Ik heb inderdaad ook geen lampen die van kleur kunnen wisselen. Hooguit dim to warm. Heb sinds na mijn pubertijd nooit begrepen wat er leuk is aan al die kleurtjes verlichting.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

EWK schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:31:
[...]

Voor je mesh kun je ook prima andere middelen gebruiken, zoals slimme stekkers.
Dat klopt. Maar als je dan toch met een zigbee-mesh bezig bent, waarom dan daarnaast nog een groot deel van je (verlichtings)domotica via specifiek wifi doen? Wat is de meerwaarde? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Gizz schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:34:
[...]

Dat klopt. Maar als je dan toch met een zigbee-mesh bezig bent, waarom dan daarnaast nog een groot deel van je (verlichtings)domotica via specifiek wifi doen? Wat is de meerwaarde? :)
Omdat een lamp achter shelly met de knop altijd werkt, en toevallig werkt shelly op wifi. Maar gaat me er vooral om dat je met de fysieke knop gewoon de verlichting kunt bedienen (ook dimmen met een pulsdrukker bijv) , ook als er iets met je smart home is. Met een zigbeelamp heb je dan meer issues.

Hoi!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@EWK ah, dan lijkt het erop dat we elkaar niet goed begrijpen. Ik doel op de zigbee-varianten van de Shelly producten die jij beschrijft. Dus relais die gewoon werken door op knoppen te drukken, dimmers op basis van pulsschakelaars of met een draaiknop, of varianten die inclusief het schakelmateriaal (de fysieke knoppen) geleverd worden.

Dit zijn allemaal apparaten die je gewoon kunt blijven bedienen als er iets mis is met de zigbee. Alleen is er veel meer keus dan bij het assortiment van Shelly én helpen ze met je zigbee-mesh :)

Ik had het dus niet over een Shelly relais achter een knop vs. een Hue-lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YamYam80
Toppers!!
Ik ga me inlezen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YamYam80
Jullie hebben mij ongelooflijk geholpen. Ik ben er uit.
Shelly's werken prima, mooi systeem.
TOPPERS _/-\o_
Pagina: 1