Hoe wordt glasvezel je huis in gebracht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Onlangs is er glasvezel bij mij in de straat aangelegd. Er steken nu wat groen-witte kabeleindes voor m’n deur uit de stoep. Ik ga er even van uit dat dit de glasvezel kabels zijn (?).

Nu ben ik benieuwd hoe de aansluiting gerealiseerd wordt mocht ik glasvezel gaan afnemen. Moet er dan een kabel vanaf de straat naar m’n meterkast getrokken worden? Of wordt de glasvezel op een bestaande aansluiting gekoppeld? Hoe gaat zoiets in z’n werk?

De reden dat ik het vraag is dat ik in een nogal ingewikkeld gesplitst pand woon. Een (hele grote) jaren 20 woning is in de jaren 70 in 4 gesplitst. Daardoor loopt alles een beetje door elkaar en zit mijn meterkast op een onmogelijke plek (boven het trapgat op de 2e verdieping). Ik zie niet zo in hoe ze daar op een nette manier een kabel heen zouden kunnen trekken (zonder het halve huis open te trekken). Maar misschien is het allemaal niet zo ingewikkeld?

Ik ben een absolute leek zoals jullie lezen dus alle info is welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[ Voor 34% gewijzigd door Slasher op 08-04-2023 12:19 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
hier staat eigenlijk alle info in de start pagina : [KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Bij mij hebben ze vanaf de straat op enige diepte de kabel door de tuin geslagen (pneumatisch) en bij de meterkast hebben ze een gat naar buiten geboord. Dan brengen ze de huls naar binnen, in de huls zitten meerdere fibres. Ze kitten dan het gat weer dicht en voila.

Je mag overigens zelf aangeven waar de kabel het huis in moet, ik vond de meterkast een betere plek dan waar een stel knoeiers in de jaren 60 de telefoon lijn naar binnen hebben geprikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:34

Rmg

Mijn ervaring is dat ze hem bij je CAI (tv aansluiting) door de gevel stampen. Wat dus 2 keer heeft ingehouden dat de kabel gewoon de woonkamer inkwam. Naar de meterkast trekken werd niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:33
Hier is vanuit de stoep naar de gevel onder de grond en via een lelijke koof buitenaf via de gevel naar de eerste verdieping naar binnen gebracht. Vanuit mijn woonkamer zo direct naar buiten geboord door de spouwmuur. Daarna afgekit aan de binnenkant.
T-Mobile in Haarlem trouwens. Ben er niet blij mee. Maar zo doen ze alle huizen hier in de straat. Allemaal van die lelijke koofjes aan de gevels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
De glasvezelkabel komt naar binnen waar jij dat wilt, en hoeft helemaal niet naar de meterkast.

Het glasvezelkastje heeft alleen wel stroom nodig, dus het is handig om een stopcontact in de buurt te hebben.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb 'm hier zelf door de gevel getrokken naar de meterkast. Van binnenuit een gaatje geboord, daarna vanuit de meterkast naar de kruipruimte geboord, grijze pvc erdoor en toen de heren de glasvezel naar de gevel brachten is ie meteen doorgelegd naar de meterkast.

Was daar toch bezig voor een stopcontact buiten, 2e gaatje erbij was kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobilae
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-05 10:12
Dank allen voor de reacties.

Het wordt dan wel weer ingewikkeld aangezien mijn woning op de 1e etage begint. Dan moet de kabel zeker door de woning van mijn onderburen (die bijna nooit thuis zijn, maar er ongetwijfeld wel willen zijn wanneer ze gaan boren in hun woning). Enfin, ik ga wel even uitzoeken wat er mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
Mobilae schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 19:41:
Dank allen voor de reacties.

Het wordt dan wel weer ingewikkeld aangezien mijn woning op de 1e etage begint. Dan moet de kabel zeker door de woning van mijn onderburen (die bijna nooit thuis zijn, maar er ongetwijfeld wel willen zijn wanneer ze gaan boren in hun woning). Enfin, ik ga wel even uitzoeken wat er mogelijk is.
kan ook zijn ze via de gevel omhoog trekken met een kabelgoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-06 09:24
Zoals met alles, moet je net beetje slimmer werkende medewerker treffen. Bij mn ouders op de flat hebben ze het zo gedaan om bij alle verdiepingen te noemen. Per huis door kozijn en recht er achter kastje gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHifd8vorZJb4Cw8nszAs7dbPdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJYx115jpajgBiuaA1PdY0MG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fqs7P4SBrOg5oJmhEVJBk-qr8VQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bO0lJRtICnzU0iLuvapr9rn.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik jou zo hoor, zou ik eerst iemand langs laten komen voor aanpak plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bl33d
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:09

bl33d

I love the smell of Napalm..

Meestal komen ze bij je langs voor een schouw om dit soort zaken door te nemen. Wat je vaak ziet is bij woningen op rood/zwart dat de kabel van buitenaf wordt doorgetrokken via een leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:36
In mijn appartementen complex, zijn ze via de kruipruimte bij mij naar binnen gegaan, naar achterkant van het pand waar de meterkast zit. Daar een buis naar boven met voor elke woonlaag een vezel en aftakking per verdieping. Geen lelijke kabelgoten aan de buitenkant en mooi uit het zicht :)

Bij mijn ouders is destijds een schouwer geweest en mochten zelf kiezen. Zou gewoon hierop sturen zoals hierboven ook aangegeven :)
Pagina: 1