Horizontale warmwater boiler onder schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 22:49
Mijn vraag aan de Tweaker community is wat een een zinvolle oplossing kan zijn om het water te verwarmen in mijn huis in plaats van een CV ketel. Verwarming van het huis gebeurt al via airco in combinatie met goede isolatie en koken al via inductie. Het laatste is nog het water, maar een verticaal geplaatste boiler van bijvoorbeeld 200 liter past nergens fatsoenlijk in het huis waar ook waterleidingen aanwezig zijn. Ik kom wel elektrische boilers tegen die horizontaal zouden kunnen passen maar deze zijn vooralsnog niet zuinig en efficiënt (zoals ik het lees). Een split unit zou mogelijk ook kunnen?
De ruimte die ik in gedachten heb is op zolder waar nu de CV geplaatst zit. Deze wil ik eruit halen. In de breedte onder het schuine dak zou dan wellicht een boilervat passen.

Ik ben verder totaal niet thuis in deze materie en hoop dan ook hier informatie te vinden wat mogelijk past. Een foto met afmetingen van de ruimte zal zsm volgen.

Alvast ontzettend dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:14
hoeveel liter denk je nodig te hebben? er zijn best wel 150L wandmodellen te koop, kunnen die niet ergens in de buurt van een trapgat oid? waterleiding verplaatsen is relatief eenvoudig, afvoer is wat minder makkelijk en dat is vaak ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonReem
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 22:49
We zijn een gezin van 4 in totaal. Alleen geregeld kinderen even in een klein maat bad, wij zelf bijna nooit. We douchen niet bijzonder lang. Al met al moet 150 liter dus wel voldoende zijn. In het trapgat zelf zal niet lukken vanwege ruimte denk ik. Afvoer vanuit daar is ook lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je 3-fase?

Hang nog een doorstroomverwarner erachter. Altijd warm water.
https://warmwasser-shop.d...w-lcd-multi-11/13-5/15-kw

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Veel tweakers kiezen voor een ventilatiewarmtepompboiler. Motivatie: hoger rendement dan een elektrische boiler, simpeler installeren dan een l/w warmtepomp, en betaalbaar. Deze vervangen je aanwezige ventilatie unit en trekken de warmte uit gebruikte lucht en gebruiken dit om je sanitair warm water te verwarmen. Je hebt ze ook dat de ventilatiewarmtepomp en de boiler gescheiden zijn, dan kan je deze combineren met een horizontale boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
De vraag naar een wp-boiler met gering hoogte wordt hier regelmatig gesteld... zoek eens in het warmtepomp boiler Topic:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Ik vermoed dat een liggende wp-b weinig effectieve inhoud heeft, je zal al snel koud water aftappen.

[ Voor 22% gewijzigd door natural colour op 08-04-2023 09:12 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
natural colour schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:07:
De vraag naar een wp-boiler met gering hoogte wordt hier regelmatig gesteld... zoek eens in het warmtepomp boiler Topic:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Ik vermoed dat een liggende wp-b weinig effectieve inhoud heeft, je zal al snel koud water aftappen.
Heb hier ook een vrij lage boiler, 180 liter, kunnen wij makkelijk allemaal uit douchen. Het is wel een hygieneboiler, weet niet of dat nog verschil maakt. Na douchen is het temperatuur verschil tussen de uiteinden in de boiler hoogstens enkele graden.

Neem aan dat je het hebt over gebrek aan gelaagdheid waardoor je snel koud water zou hebben? Speelt dat echt al bij boilers van 200 liter? Bij 500 of 1000 liter geloof ik dat dit serieus uitmaakt.
Pagina: 1