Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Hallo tweakers,

In topic Ventilatieroosters automatisering werd de suggestie gedaan om de ventilatie type c om te keren, en dat triggerde een paar radertjes bij me. Ik denk ik leg het herenspinsel eens voor aan jullie.

Wij wonen in nieuwe A++ woning, ventilatie type C aan laten leggen want D was ons te groot/ log/duur.

Stel ik draai de ventilatie om (inzuigen door het dak in de berging, uitblazen via de raamroosters) EN dan de lucht in de berging door de ventilator aan laten zuigen door een buis WTW heen...

Heb ik dan minder warmteverlies dan met gewoon mechanische ventilatie type C? Voor- en nadelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je blaast evenveel lucht, dus zal niet echt uitmaken.

Andere problemen, die units zijn gemaakt om meerdere aanvoeren en 1 afvoer te hebben, dat is niet makkelijk te veranderen.

Verder, de kanalen zijn vaak niet bijster schoon, tenzij je die goed schoon laat maken en dat elk jaar of twee eens doet, ga je niet gezonder of blijer worden van de lucht die daar uit komt.

Dan zit de afvoer buiten vaak dicht bij de ontluchting van de riolering, tenminste bij ons wel. Dus dat gaat lekker frisse lucht aanzuigen dan.

Tot slot ga je nu verse lucht je toilet en douche inblazen, en de wc-lucht door je hele huis verspreiden. Klinkt meer als iets voor in dit HK topic: Keihard ruften deel 2

Het vocht uit je douche wordt dus ook niet meer afgezogen maar je hele huis in geblazen. Idem met keukenluchtjes, daar zit meestal ook een rooster.

Enfin, moet ik verder gaan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ik blaas inderdaad evenveel lucht, maar zuig aan door een warmtewisselaar, dat lijkt me een verschil te maken.

Verder vind ik dat de vochtsensor teveel vocht uit de badkamer trekt, een hogere luchtvochtigheid in huis is welkom wat mij betreft. En misschien gaan de kids ook korter douchen als de stoom niet afgezogen wordt :-)

Qua kooklucht geen probleem, kookplaat met ingebouwde afzuiging laat bijna niks door. ontluchting staat 5m hoger dan ventilatie.

Toiletlucht is misschien wel een puntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ah zo, dan snap ik het. Toch denk ik dat je dit beter niet kunt doen. Het is er allemaal niet voor ontworpen en dat ga je echt merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:52
nee wordt niks. je hebt geen controle over waar die lucht dan je huis uit gaat dus het opvangen voor WTW wil gewoon niet. had je beter type D kunnen plaatsen ;)