Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-04 21:51
Als je je net een beetje begint te verdiepen in de wereld van sporthorloges dan gaat het je al snel duizelen. De keuze in budget activity trackers tot zéér uitgebreide smart-/ fitnesswatches is gigantisch. Ik ben er voor mezelf wel al uit dat het geen € 200+ horloge hoeft te worden, maar kom er niet goed achter waar ik nu de grens wil trekken.

Ik wil gaan trainen voor een 1/8 triathlon. De afstand geeft het al aan, ik ga niet rigoreus de fitboy uithangen. Een aantal zaken zoals slaapmetingen, calorieëntellers etc is voor mij niet belangrijk. Zeer accurate nauwkeurigheid rondom stappentellers en hartslag ook niet. Als het apparaat er 50 stappen naast zit, of 10 bpm in hartslag, vind ik dat niet storend. Het gaat om het algemene beeld voor mij.

Daarnaast ga ik het niet als verlengstuk van mijn telefoon gebruiken. Accuduur vind ik dus ook ondergeschikt. Betalen, appjes lezen, bellen etc doe ik gewoon via mijn telefoon. Het wordt voor mij geen horloge, maar iets wat ik alleen om doe bij het sporten.

Waar mijn twijfel zit, is in hoeverre het handig zou zijn wanneer het apparaat wel de functies van gps tracker en spotify player kan overnemen, zodat ik eventueel mijn telefoon thuis kan laten. Op de fiets zal ik in ieder geval altijd de telefoon wél meenemen ivm kaartweergave.

Hier dus vraag 1: is het de moeite waard om spotify ondersteuning met bluetooth en ingebouwde gps te hebben?

Wat moet het dan wel kunnen?
- Geschikt voor zwemmen, inclusief banen tellen
- Geschikt om zelf (via een app) trainingsschema's / programma's in te laden qua intervals en afstanden
- Hartslagmeting (niet zeer acuraat)

Kijk ik bijvoorbeeld naar de Garmin Forerunner 45(S) of 55 series, dan zie ik daar staan dat die niet geschikt is voor Multisport. Zit 'm dat puur in het feit dat je op een Multisport apparaat alle sporten in één sessie kunt bijhouden? Want dat zal ik vrijwel nooit nodig hebben tijdens het trainen, alleen op de dag van de triathlon zelf en dat is 1-2x per jaar. En misschien nog eens een trainingsdagje met een wissel, maar ben best bereid om dan even een activiteit te eindigen en een andere te starten.

Modellen waar ik een beetje naar kijk zijn oa:
- Garmin Forerunner 55
- Coros Kiprun 500
- Fitbit Charge 5
- Garmin Venu
- Amazfit GTR3

Alle tips zijn welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb je de site van DC Rainmaker al eens doorgespit? Een schat aan informatie en een feature-vergelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb een Coros Pace 2 gekocht. Volgens mij het goedkoopste horloge met multisport/triatlon functie. Bevalt mij goed.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:59
Ik heb zelf een Garmin Forerunner 735XT en dat is een leuk geprijsde, nu al iets ouder model, optie. Heb ik gebruikt tijdens meerdere 1/8e triatlons en ga ik waarschijnlijk ook gebruiken tijdens mijn halve (hang beetje van batterijduur af).

Spotify gaat niet, dan moet je nog steeds telefoon mee. Als je dat zou willen dan valt deze af maar zelf mis ik het totaal niet om eerlijk te zijn (ik train alleen de hoog intensieve intervals met muziek, duurtraining doe ik zonder).

Voor wat betreft je eisen:

- banen tellen is bij vrijwel geen enkel horloge echt goed. Zeker binnenbaden is lastig.
- schema's inladen kan zonder probleem via de Garmin website. Zelf schema's maken (Garmin Coach) kan niet
- hartslagmeting is vrij ok. Hij zit niet heel ver naast mijn hartslagband.

[ Voor 17% gewijzigd door sanger1981 op 07-04-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
TMDC schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:41:
Heb je de site van DC Rainmaker al eens doorgespit? Een schat aan informatie en een feature-vergelijker :)
DC Rainmaker heeft goede reviews maar een beperkt aanbod.

De Coros Pace 2 lijkt mij inderdaad ook een goed horloge om te overwegen. Coros Pace 2 vs Forerunner 55 vergelijking: YouTube: Garmin Forerunner 55 vs COROS PACE 2 In-Depth Comparison - Two of th...

Een Garmin Venu is niet echt geschikt omdat het niet een specifiek sport gericht toestel is (geen activiteit voor open water zwemmen) en bij de Fitbit moet je een betaald abonnement nemen om toegang tot alle gegevens te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het grote sporthorloge met GPS topic.

Als je serieus wilt trainen dan doe je dat in deze budget categorie op hartslag. Ik zou dus wel degelijk een betrouwbaar horloge nemen of een borstband zodat je in elk geval in de goede zones traint

[ Voor 60% gewijzigd door Aghanim op 07-04-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH82
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-04 21:51
De feature vergelijker van DC Rainmaker had ik nog niet gevonden, een aantal reviews daar wel. Net als het Grote Sporthorloge met GPS topic. Alleen die gaat nogal van de hak op de tak :s

Bedankt voor de Youtube link. En de opmerking over de betaalde account bij de fitbit is zeer behulpzaam.

Vwb de Coros Pace 2, die zit weer net wat hoger dan de Kiprun. In die prijsklasse wordt ook de Polar Vantage M2 veel aanbevolen zag ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 20:56
Wil je gebruik gaan maken van schema's uit trainingpeaks en/of een fietscomputer? Garmin integreert beter met TP dan Polar is mijn ervaring en een fietscomputer en horloge van hetzelfde merk is ook wel makkelijk.

Je kan voor weinig een 2e hands Garmin 735xt krijgen op marktplaats (75-100 euro zo te zien). Dit, in combinatie met een borstband voor hartslag, gebruik ik al een paar jaar voor triathlon trainingen en voldoet prima.
Pagina: 1