Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-06 08:54
Beste twaekers,

Het volgende even in members-only gezien het een uitzonderingskans betreft:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Master is het altijd waard. Go for it zou ik zeggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 17:51
Kom je dan uiteindelijk van het hbo af met alleen een AD en de master? Dit lijkt me officieel niet te mogen. Misschien begrijp ik het verkeerd. Ook, nu 3 jaar master doen, is toch gewoon een verkapte nog 2 jaar bachelor + 1 jaar hbo master?

Er is hier eerder een keer een discussie geweest over hbo masters. Denk er goed over na of dit gaat brengen wat je hoopt dat het brengt. Wmb is het toch echt anders dan een WO master en gaat het niet dezelfde deuren openen. Geen idee of je dit verwacht.

Anderzijds, als je je bewust bent van de beperkingen en je hebt er plezier aan; zoveel mogelijk leren. De extra diploma's gaan je vast en zeker meer bevredigend werk geven. Minder inkomen is maar tijdelijk. Als je dat kunt opvangen en het beperkt je niet te erg lijkt het me geen issue.

[ Voor 6% gewijzigd door Phyrozi op 07-04-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Wellicht is een WO bachelor een optie? Duurt 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
FitTiv schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:35:
En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Wellicht ook handig om mee te nemen: of je nu die cursus doet, of de bachelor, als het goed is is je wiskunde niveau na beide op hetzelfde niveau. Als je twijfelt of je het niveau aan kunt, zul je daar bij beide tegen aan lopen. Bij de bachelor heb je alleen waarschijnlijk meer tijd voor zelfstudie omdat het gespreid over meerdere jaren komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@raze88 Is er eventueel een optie je opleiding te spreiden over meerdere jaren?
Dus minder EC per jaar, waardoor je wél eerst je BSc kunt halen en dán de MSc?

Sure, je doet er langer over, maar je hebt dan wél je BSc én je MSc en de kans dat je met "enkel" een AD blijft zitten is kleiner.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Phyrozi schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:10:
Kom je dan uiteindelijk van het hbo af met alleen een AD en de master? Dit lijkt me officieel niet te mogen. Misschien begrijp ik het verkeerd. Ook, nu 3 jaar master doen, is toch gewoon een verkapte nog 2 jaar bachelor + 1 jaar hbo master?

Er is hier eerder een keer een discussie geweest over hbo masters. Denk er goed over na of dit gaat brengen wat je hoopt dat het brengt. Wmb is het toch echt anders dan een WO master en gaat het niet dezelfde deuren openen. Geen idee of je dit verwacht.

Anderzijds, als je je bewust bent van de beperkingen en je hebt er plezier aan; zoveel mogelijk leren. De extra diploma's gaan je vast en zeker meer bevredigend werk geven. Minder inkomen is maar tijdelijk. Als je dat kunt opvangen en het beperkt je niet te erg lijkt het me geen issue.
Ik neem aan als ik het mag volgen dat het dan ook legitiem is? Lijkt me niet dat een onderwijsinstelling hier risico's in gaat nemen. De master die ik wil volgen is gaat wat dieper op de stof in dan de Bachelor.
FitTiv schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:35:
Ik ben bang dat WO te theoretisch is voor mij. Ik wil wel een koppeling met machines e.d. houden en niet alleen achter een scherm bezig zijn met onderzoeken en simulaties. Of heb ik dan een verkeerd beeld?
Gropah schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:12:
Wellicht ook handig om mee te nemen: of je nu die cursus doet, of de bachelor, als het goed is is je wiskunde niveau na beide op hetzelfde niveau. Als je twijfelt of je het niveau aan kunt, zul je daar bij beide tegen aan lopen. Bij de bachelor heb je alleen waarschijnlijk meer tijd voor zelfstudie omdat het gespreid over meerdere jaren komt.
Voor zover mij nu bekent moet ik na de bachelor eerst een pre master doen waarin die wiskunde aan bod komt. Tijdens de bachelor gaan we niet zover in de wiskunde voor zover mij nu bekend.
Pre master is alleen voor een Master aan de uni.
unezra schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:16:
@raze88 Is er eventueel een optie je opleiding te spreiden over meerdere jaren?
Dus minder EC per jaar, waardoor je wél eerst je BSc kunt halen en dán de MSc?

Sure, je doet er langer over, maar je hebt dan wél je BSc én je MSc en de kans dat je met "enkel" een AD blijft zitten is kleiner.
Nog langer studeren is geen optie ivm mijn zoontje. Als ik het hele traject achter elkaar volg ben ik 6,5 jaar verder vanaf nu. Dat wordt te gek. Vandaar ook de vraag mbt de keuze die ik moet maken. Tegen die tijd ga ik zelf ook richting de 40 en vraag mij af of er dan uberhaupt nog meerwaarde is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 96% gewijzigd door raze88 op 07-04-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Dan heeft hij in ieder geval een papiertje dat hoger aangeschreven staat dan een HBO AD, voor dezelfde tijd, met een optie tot een WO master erachteraan.

Als HBO zo makkelijk gaat zou ik altijd voor het hoogst haalbare gaan. En een HBO master schijnt niet zo goed aangeschreven te staan (verder geen ervaring mee, ik heb er nog nooit van gehoord)

Met een hbo-master starten?

Als dat niet haalbaar is, zou ik proberen te achterhalen wat het wiskunde niveau is en hoe de commissie dat inschat. Kunnen ze je vast bij helpen. Bij twijfel zou ik een gewone HBO doen, m.i. lijkt de HBO master minder gewild, en kan je altijd nog doen op een later tijdstip.

[ Voor 20% gewijzigd door FitTiv op 07-04-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

raze88 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:25:
[...]
Nog langer studeren is geen optie ivm mijn zoontje. Als ik het hele traject achter elkaar volg ben ik 6,5 jaar verder vanaf nu. Dat wordt te gek. Vandaar ook de vraag mbt de keuze die ik moet maken. Tegen die tijd ga ik zelf ook richting de 40 en vraag mij af of er dan uberhaupt nog meerwaarde is.
Dat is een persoonlijke keuze.

Ter overweging: Zelf heb ik bijna 2 jaar geleden ook voor die keuze gestaan: Beginnen aan een volledige BSc en MSc opleiding of niet. (Ik heb zelf door omstandigheden géén afgeronde vooropleiding.)
Uiteindelijk gekozen er in ieder geval aan te beginnen mét de ambitie uiteindelijk een MSc diploma te halen.

Ik ben nu 45, ik hoop rond mijn 49e mijn BSc te halen en rond mijn 50e, 51e mijn MSc.

Heel bewust gekozen voor 30 EC per jaar zodat het te combineren blijft met werk en privé, maar wel bij een onderwijsinstelling (Open Universiteit) waarbij flexibiliteit de basis is.

Wel een totaal andere studierichting overigens. Ik volg een Open Bachelor Bedrijfskunde. (Bedrijfskunde, informatiekunde en arbeids- en organisatiepsychologie.) Voor mij is het de investering vooralsnog waard. Pensioen duurt nog even (zeker nog 22 jaar), ik ben ook nog lang niet uitgegroeid en ieder vak dat ik volg, kan ik vrijwel direct toepassen in de praktijk. Dat maakt, meer dan ik dacht toen ik er aan begon, dat de reis naar het diploma zeker zo waardevol is als het uiteindelijke diploma zelf.

Hoe dat bij software engineering zit vind ik lastiger te bepalen. Je zou het eens kunnen navragen bij mensen die werkelijk een deeltijdstudie informatica doen. (Mocht je eens navraag willen doen bij studenten van de OU, stuur me een DM, dan kan ik je de link naar de Discord van de faculteit informatica/informatiekunde sturen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyrozi
FitTiv schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:42:
[...]

Dan heeft hij in ieder geval een papiertje dat hoger aangeschreven staat dan een HBO AD, voor dezelfde tijd, met een optie tot een WO master erachteraan.

Als HBO zo makkelijk gaat zou ik altijd voor het hoogst haalbare gaan. En een HBO master schijnt niet zo goed aangeschreven te staan (verder geen ervaring mee, ik heb er nog nooit van gehoord)

Met een hbo-master starten?

Als dat niet haalbaar is, zou ik proberen te achterhalen wat het wiskunde niveau is en hoe de commissie dat inschat. Kunnen ze je vast bij helpen. Bij twijfel zou ik een gewone HBO doen, m.i. lijkt de HBO master minder gewild, en kan je altijd nog doen op een later tijdstip.
Ja, ik begrijp je intentie. Ik doelde eigenlijk meer op dat alleen een wo bachelor ook niet echt veel brengt in zowel diepgang in professie als openingen op de arbeidsmarkt. Daarom zou hij er goed aan doen om een keuze te maken tussen 1) hbo bachelor afmaken of 2) het traject van wo bachelor+master te gaan doen.

Verder helemaal eens dat de waarde van een hbo master discutabel is, maar om verder niemand voor het hoofd te stoten laat ik mijn persoonlijke mening even achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Phyrozi schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:15:
[...]
Ja, ik begrijp je intentie. Ik doelde eigenlijk meer op dat alleen een wo bachelor ook niet echt veel brengt in zowel diepgang in professie als openingen op de arbeidsmarkt. Daarom zou hij er goed aan doen om een keuze te maken tussen 1) hbo bachelor afmaken of 2) het traject van wo bachelor+master te gaan doen.

Verder helemaal eens dat de waarde van een hbo master discutabel is, maar om verder niemand voor het hoofd te stootten laat ik mijn persoonlijke mening even achterwege.
Dat hangt beiden zó sterk van de functie, het bedrijf en iemands ambities af, dat zeker niet te zeggen is dat het "niet echt veel brengt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
raze88 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:00:
Beste twaekers,

Het volgende even in members-only gezien het een uitzonderingskans betreft:

***members only***
Als je het echt wil, dan ga je ervoor. Die wiskunde cursus haal je gewoon als je je voorneemt wat te minderen op andere hobbies voor 6 maanden.

Het feit dat ze een uitzondering willen maken is een kans en persoonlijk zou ik zeggen grijp hem, maar doe het alleen als je ook de motivatie hebt het te halen. Denk ook aan de thesis aan het eind, die zal een stuk pittiger zijn dan een afstudeeropdracht voor het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:59
Als het puur om het papiertje gaat, is de bachelor voldoende. Je hebt immers ook al 11 jr werkervaring op hbo niveau. Bekijk het van de andere kant van de sollicitatietafel: zo’n papiertje is een minimale vereiste, de eerste schifting die bepaalt of je cv überhaupt gelezen wordt. Ten tweede, dient het om de recruiter of toekomstig manager in te dekken. Als hij of zij je aanneemt zonder het papiertje moeten zij eea uitleggen en zich verantwoorden, en daar moeten ze maar net zin in hebben. Dus, of op je papiertje dan bachelor of master staat is. Iets zo relevant.

De inhoudelijke meerwaarde is m.i. Niet zo groot vergeleken met 11 jaar ervaring, daarbij neem ik aan ervaring in dezelfde richting.

voor zover het papiertje, de meerwaarde van deze buitenkans zit hem erin dat speciaal voor jou een uitzondering gemaakt wordt, die het maximale van jou vergt. Zowel qua commitment en doorzettingsvermogen als communicatie en persoonlijke opstelling. Het feit dat je dit initiatief neemt, de commissie ervan overtuigt dat je het inhoudelijk aan kan en ze bereid vindt om al die moeite in jou stoppen is een echte Unique selling point. Mijn inschatting is dat dat veel meer kan opleveren dan een half jaar minder werken.

Of het voor jou opweegt tegen de nadelen zoals het mogelijk het niet halen van de wiskunde cursus of uiteindelijk de master kan ik niet inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

raze88 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:25:
[...]

Voor zover mij nu bekent moet ik na de bachelor eerst een pre master doen waarin die wiskunde aan bod komt. Tijdens de bachelor gaan we niet zover in de wiskunde voor zover mij nu bekend.

[...]
Wacht even, misschien begrijp ik het verkeerd, of snap ik het onderwijssysteem even niet. Maar na je HBO bachelor, moet je nog een pre-master doen om een HBO master te mogen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Gropah schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:06:
[...]

Wacht even, misschien begrijp ik het verkeerd, of snap ik het onderwijssysteem even niet. Maar na je HBO bachelor, moet je nog een pre-master doen om een HBO master te mogen doen?
Ik heb het verhaal te snel gelezen op de site. Dit betreft een WO pre master ipv een HBO master. Hier kun je wel direct naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyrozi
Maar dan kun je toch net zo goed daarna je wo master doen als je je pre-master haalt?
Pre-master heeft overigens (vaak) de eis dat je wiskunde en statistiek in een jaar haalt + 50 ec als minimum dacht ik.
Pagina: 1