raze88 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:25:
[...]
Nog langer studeren is geen optie ivm mijn zoontje. Als ik het hele traject achter elkaar volg ben ik 6,5 jaar verder vanaf nu. Dat wordt te gek. Vandaar ook de vraag mbt de keuze die ik moet maken. Tegen die tijd ga ik zelf ook richting de 40 en vraag mij af of er dan uberhaupt nog meerwaarde is.
Dat is een persoonlijke keuze.
Ter overweging: Zelf heb ik bijna 2 jaar geleden ook voor die keuze gestaan: Beginnen aan een volledige BSc en MSc opleiding of niet. (Ik heb zelf door omstandigheden géén afgeronde vooropleiding.)
Uiteindelijk gekozen er in ieder geval aan te beginnen mét de ambitie uiteindelijk een MSc diploma te halen.
Ik ben nu 45, ik hoop rond mijn 49e mijn BSc te halen en rond mijn 50e, 51e mijn MSc.
Heel bewust gekozen voor 30 EC per jaar zodat het te combineren blijft met werk en privé, maar wel bij een onderwijsinstelling (Open Universiteit) waarbij flexibiliteit de basis is.
Wel een totaal andere studierichting overigens. Ik volg een Open Bachelor Bedrijfskunde. (Bedrijfskunde, informatiekunde en arbeids- en organisatiepsychologie.) Voor mij is het de investering vooralsnog waard. Pensioen duurt nog even (zeker nog 22 jaar), ik ben ook nog lang niet uitgegroeid en ieder vak dat ik volg, kan ik vrijwel direct toepassen in de praktijk. Dat maakt, meer dan ik dacht toen ik er aan begon, dat de reis naar het diploma zeker zo waardevol is als het uiteindelijke diploma zelf.
Hoe dat bij software engineering zit vind ik lastiger te bepalen. Je zou het eens kunnen navragen bij mensen die werkelijk een deeltijdstudie informatica doen. (Mocht je eens navraag willen doen bij studenten van de OU, stuur me een DM, dan kan ik je de link naar de Discord van de faculteit informatica/informatiekunde sturen.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.