• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-06 09:48
Beste Tweakers,

Niet lang geleden heb ik een technische hbo studie afgerond, inmiddels ben ik een tijdje begonnen met mijn eerste echte baan. Graag zou ik mij verder ontwikkelen in de sector duurzame energie, tijdens mijn werk heb ik hier ook mee te maken/raakvlakken mee. Daarom was ik mij aan het orienteren op een master die hierop aansluit. Nu zijn er zowel hbo-masters als WO-masters die hierop aansluiten. Persoonlijk neigde ik vooral naar een deeltijd hbo-master, tot ik vandaag in een topic een aantal negatieve reacties met betrekking tot de waarde van een hbo-master tegen kwam.

Naar aanleiding hiervan heb ik gekeken wat de verschillen zijn tussen een hbo- en WO-master. Een echt antwoord op de waarde hiervan heb ik echter niet kunnen vinden, wat ik wel heb gevonden zijn de volgende punten:
  • Bij voltooiing zelfde titel als WO-master
  • Hbo master praktijk gericht, WO onderzoeksgericht
  • Hbo-master heeft een direct beroepsperspectief, waar een WO-master dat niet heeft
  • Geen pre-master benodig voor hbo-master (vertelt waarschijnlijk wat over het niveau)
Echter kan ik met de informatie die ik gevonden heb de negatieve reacties niet verklaren. Mijn vraag aan jullie is, wat is jullie ervaring met hbo-masters? Ik ben dan vooral geinterreseerd in het niveau van de "hbo-masters", de toegevoegde waarde op kennisvlak en de toegevoegde waarde op het loopbaan vlak. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe er vanuit het bedrijfsleven tegen hbo-masters word aangekeken. Eventuele andere ervaringen die mij verder zouden kunnen helpen zijn ook van harte welkom!

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het zal vast per beroepstak verschillen, maar bij ons (elektrotechniek) is het verschil tussen een HBO en een WO master dat een WO master serieus wordt genomen en een HBO master niet. Met een WO master heb je een WO opleiding gedaan, zonder dat heb je geen WO opleiding gedaan (nop, alleen een WO bachelor wordt toch niet echt gezien als afgeronde opleiding). Met een HBO master heb je een HBO opleiding gedaan, wat prima is, behalve dat je met een HBO bachelor ook een HBO opleiding hebt gedaan.

Nu ken ik niet persoonlijk de inhoud van een HBO master, maar als het natuurlijk wat toevoegt waardoor jij je werk beter kan doen, kan het alsnog nuttig zijn. Maar het blijft een HBO papier. (En het verhaal van geen beroepsperspectief met WO master is een beetje apart imo. Net als dat zat WO masters niet onderzoeksgericht zijn).

  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
WO staat leuker op je cv maar ik denk dat je het beste iets kan kiezen wat je leuk vind en leert wat je wilt leren.

  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-06 21:01
Leuk topic, sowieso een goed idee dat je kijkt om verder te leren - ongeacht leeftijd en ervaring is dat altijd belangrijk.

Mijn vrouw heeft een HBO-master afgerond. De reden dat ze niet voor een WO-master is gegaan, is omdat wij al een koophuis en kind hadden, we allebei werkten en ze alleen deeltijd een studie kon volgen. Weinig WO-masters sloten aan bij haar vooropleiding, waardoor ze twee jaar een premaster in de avonduren moest volgen en 3 jaar een WO-master kon volgen. Ook moest ze het instellingsgeld i.p.v. wettelijk collegegeld betalen (rond de 8K per jaar) gezien ze met haar HBO-diploma richting het onderwijs zat. Dat allemaal was te veel van het goede voor onze situatie.

Hoewel haar HBO-master niet binnen de IT is, merkt ze dat het wel als WO-master waardig door de markt wordt gezien. Zeker in het buitenland waar ze een tijdje heeft gewerkt, waar ze geen verschil kennen tussen HBO- en WO-master, werd haar diploma erkend op WO-master niveau. Ze heeft hierbij gebruik gemaakt van een website van de Nederlandse overheid die Nederlandse diploma's 'vertaalt' naar buitenlandse varianten (de website is mij even ontschoten).

Wat de negatieve kanten vooral zijn, is dat veel organisaties niet weten dat er überhaupt HBO-masters bestaan. Ze denken dat het een post HBO bachelor is, terwijl de studie van mijn vrouw juist heel erg op onderzoek gericht was en volgens verschillende instanties zelfs niet verschilde van een WO-master.

Overigens m.b.t. het dragen van de titel weet ik van mijn vrouw dat je de titel niet officieel mag voeren op documentatie. Waar ze in Duitsland bijvoorbeeld titels op visitekaartjes schrijven, zou een HBO-master daar niet leiden tot een titel.

[ Voor 5% gewijzigd door Orangelights23 op 09-06-2020 20:35 ]


  • MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-06 09:48
Orangelights23 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:32:
Leuk topic, sowieso een goed idee dat je kijkt om verder te leren - ongeacht leeftijd en ervaring is dat altijd belangrijk.

Mijn vrouw heeft een HBO-master afgerond. De reden dat ze niet voor een WO-master is gegaan, is omdat wij al een koophuis en kind hadden, we allebei werkten en ze alleen deeltijd een studie kon volgen. Weinig WO-masters sloten aan bij haar vooropleiding, waardoor ze twee jaar een premaster in de avonduren moest volgen en 3 jaar een WO-master kon volgen. Ook moest ze het instellingsgeld i.p.v. wettelijk collegegeld betalen (rond de 8K per jaar) gezien ze met haar HBO-diploma richting het onderwijs zat. Dat allemaal was te veel van het goede voor onze situatie.

Hoewel haar HBO-master niet binnen de IT is, merkt ze dat het wel als WO-master waardig door de markt wordt gezien. Zeker in het buitenland waar ze een tijdje heeft gewerkt, waar ze geen verschil kennen tussen HBO- en WO-master, werd haar diploma erkend op WO-master niveau. Ze heeft hierbij gebruik gemaakt van een website van de Nederlandse overheid die Nederlandse diploma's 'vertaalt' naar buitenlandse varianten (de website is mij even ontschoten).

Wat de negatieve kanten vooral zijn, is dat veel organisaties niet weten dat er überhaupt HBO-masters bestaan. Ze denken dat het een post HBO bachelor is, terwijl de studie van mijn vrouw juist heel erg op onderzoek gericht was en volgens verschillende instanties zelfs niet verschilde van een WO-master.

Overigens m.b.t. het dragen van de titel weet ik van mijn vrouw dat je de titel niet officieel mag voeren op documentatie. Waar ze in Duitsland bijvoorbeeld titels op visitekaartjes schrijven, zou een HBO-master daar niet leiden tot een titel.
Bedankt! Dit geeft al de nodige informatie naar het een en ander. Het plan is om binnenkort (lees tussen nu en een jaar) een huis te kopen. Hierdoor zou een hbo-master beter aansluiten door het ontbreken van een pre-master. Wat betreft de titel, ik heb op verschillende sites gelezen dat het hetzelfdr zou moeten zijn. Nu maakt dat natuurlijk niets uit behalve dat het wellicht wat zou helpen bij een een sollicitatie aangezien je ook aangeeft dat niet iedereen het bestaan kent.

  • MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-06 09:48
Sissors schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:29:
Het zal vast per beroepstak verschillen, maar bij ons (elektrotechniek) is het verschil tussen een HBO en een WO master dat een WO master serieus wordt genomen en een HBO master niet. Met een WO master heb je een WO opleiding gedaan, zonder dat heb je geen WO opleiding gedaan (nop, alleen een WO bachelor wordt toch niet echt gezien als afgeronde opleiding). Met een HBO master heb je een HBO opleiding gedaan, wat prima is, behalve dat je met een HBO bachelor ook een HBO opleiding hebt gedaan.

Nu ken ik niet persoonlijk de inhoud van een HBO master, maar als het natuurlijk wat toevoegt waardoor jij je werk beter kan doen, kan het alsnog nuttig zijn. Maar het blijft een HBO papier. (En het verhaal van geen beroepsperspectief met WO master is een beetje apart imo. Net als dat zat WO masters niet onderzoeksgericht zijn).
Bedankt voor je reactie! Allereerst ben ik het eens met je commentaar over onderzoeks-/beroepsgerichtheid. Het punt van een diploma (en daar hoort bij een hbo-master Msc. of Ir. bij, als dat klopt...) is natuurlijk wel dat je een bepaald niveau/specifieke kennis aantoont. Een groot deel van de kennis kan ik (waarschijnlijk?) ook bij verschillende projecten op doen. Daar heb je natuurlijk niet per se een onderwijsinstelling voor nodig. Zo bespaar ik mijzelf 3 jaar, de nodige inspanning en een boel geld.

Nogmaals bedankt voor je comment, het geeft de nodige stof tot nadenken.

  • MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-06 09:48
Lijkt er toch op dat het voeren van een MSc titel toch mogelijk moet zijn na het afronden van een hbo-master, als ik het goed heb begrepen.

https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd

  • Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 21:37
MZwier schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:48:
Lijkt er toch op dat het voeren van een MSc titel toch mogelijk moet zijn na het afronden van een hbo-master, als ik het goed heb begrepen.

https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd
Zoals ik het lees mag je, afhankelijk van de opleiding en beoordeling door NVAO, wel Master of Science maar niet MSc. gebruiken. 8)7

  • drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:49

drooger

Falen is ook een kunst.

MZwier schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:48:
Lijkt er toch op dat het voeren van een MSc titel toch mogelijk moet zijn na het afronden van een hbo-master, als ik het goed heb begrepen.

https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd
Leuk, maar wat is daar het praktisch nut van?
Zeker in Nederland zijn de meeste bedrijven en mensen niet zo van de titels.

Dat je aangesproken mag worden met termen als 'weledelgestrenge heer' is leuk voor een keer, maar om het nou echt mee te laten wegen in een keuze om een master te doen...?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice


  • MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-06 09:48
drooger schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:03:
[...]


Leuk, maar wat is daar het praktisch nut van?
Zeker in Nederland zijn de meeste bedrijven en mensen niet zo van de titels.

Dat je aangesproken mag worden met termen als 'weledelgestrenge heer' is leuk voor een keer, maar om het nou echt mee te laten wegen in een keuze om een master te doen...?
Ben het helemaal met je eens hoor, het gaat me vooral om het stukje (h)erkenning bij bedrijven als je met een dergelijk (hbo-master) diploma aan komt zetten. Wellicht dat het daarbij zou kunnen helpen.

  • Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MZwier Ik denk dat je eerder moet kijken in welke vakrichting, welk specialisme qua werk je zoekt. Je kunt met WO-Master vaak overgekwalificeerd zijn qua opleiding, of snel 'te duur' bevonden worden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.


  • cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07
MZwier schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:48:
Lijkt er toch op dat het voeren van een MSc titel toch mogelijk moet zijn na het afronden van een hbo-master, als ik het goed heb begrepen.

https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd
Ik vraag me af of je dat moet willen. Het voeren van zo een titel in communicatie buiten je beroepsveld wordt vaak gezien als pochen of je beter voelen. Voer je het in je beroepsveld, dan ligt het aan de beroepsgenoten. In dat van mij wordt hbo toch wel echt als minder gezien dan wo. Voer je dan met hbo je master titel, dan word je waarschijnlijk uitgelachen ;)
drooger schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:03:
[...]


Leuk, maar wat is daar het praktisch nut van?
Zeker in Nederland zijn de meeste bedrijven en mensen niet zo van de titels.

Dat je aangesproken mag worden met termen als 'weledelgestrenge heer' is leuk voor een keer, maar om het nou echt mee te laten wegen in een keuze om een master te doen...?
Alleen als het een ingenieurstitel is, anders wordt het weledelgeleerde.

  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-06 21:01
cryptapix schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:38:
Voer je dan met hbo je master titel, dan word je waarschijnlijk uitgelachen ;)
Dat is wel heel triest... niet iedereen heeft de mogelijkheid om voor een WO-master te gaan en er zijn genoeg HBO-masters die voldoende richten op wetenschappelijk onderwijs. Gelukkig worden titels - in Nederland - weinig gebruikt.

Daarnaast is een studie, of het nou een HBO- of WO-master is, überhaupt niets meer dan een startkwalificatie tegenwoordig.

  • armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 09:03
Orangelights23 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:12:
[...]


Dat is wel heel triest... niet iedereen heeft de mogelijkheid om voor een WO-master te gaan en er zijn genoeg HBO-masters die voldoende richten op wetenschappelijk onderwijs. Gelukkig worden titels - in Nederland - weinig gebruikt.

Daarnaast is een studie, of het nou een HBO- of WO-master is, überhaupt niets meer dan een startkwalificatie tegenwoordig.
Was het maar zo. Zelf heb ik een WO Master gedaan en heb een tijd lang gewerkt bij de ontwikkelafdeling van Philips. Als HBO kom je standaard een vakgroep lager binnen als WO, en als PHD kom je weer een vakgroep hoger binnen als WO. Maakt niet uit of je 7 jaar achter elkaar hoge beoordelingen hebt, een vakgroep hoger kom je gewoon niet, ongeacht of je veel meer waarde brengt bij het bedrijf.

Een collega van me was HBO'er en hij was erg geliefd om bij projecten te hebben, maar een van de PHD'ers niet omdat de HBO'er gewoon veel meer wist en kon. Na 5 jaar gooide de HBO'er de handdoek in de ring en is hem gepeerd. Het is vrij wrang als je als HBO'er netto 1500 euro minder op je rekening krijgt dan de PHD'er maar je gewoon nooit daar kan komen in zo'n bedrijf.

En zo zijn er nog meer bedrijven die zo werken.

Ik ben het met je eens, maar de wereld werkt zo niet helaas.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.


  • Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:51
Orangelights23 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:12:
[...]


Dat is wel heel triest... niet iedereen heeft de mogelijkheid om voor een WO-master te gaan en er zijn genoeg HBO-masters die voldoende richten op wetenschappelijk onderwijs. Gelukkig worden titels - in Nederland - weinig gebruikt.

Daarnaast is een studie, of het nou een HBO- of WO-master is, überhaupt niets meer dan een startkwalificatie tegenwoordig.
Is dat triest? Zoals gezegd is HBO master HBO niveau. Als je jezelf MSc/master noemt impliceer je WO niveau te hebben (gedaan). Wat gewoon niet (per definitie) zo is. Daarmee schep je toch ook bepaalde verwachtingen. (Die je wellicht niet waar kan maken).

Waarom zou je willen opscheppen met iets dat niet waar is. Voelt beetje als na 3 weken vakantie in Spanje op je CV zetten dat je vloeiend Spaans speelt. Vroeg of laat gaat het toch tegen je gebruikt worden? Als het inhoudelijk iets toevoegd zou ik zeker de HBO master gaan doen. Maar het doen voor de titel lijkt me erg slecht argument.

Ben het trouwens wel met jullie eens dat niveau niet 1 op 1 gekoppeld is aan opleidingsniveau en dat het zeker niet als argument gebruikt moet worden om iemand promotie te ontzien.

(In mijn vakgebied heb ik nog nooit gehoord van HBO masters dus misschien heb ik een eenzijdig beeld)

Nou dag he


  • Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-06 21:01
@armageddon_2k1 Wat je beschrijft komt inderdaad voor, maar is niet meer de standaard bij vele organisaties. Logisch dat je daar in een hogere groep terecht komt na je kwalificatie, maar uiteindelijk is het zaak van de werkgever om naar prestaties te kijken en niet na 10 jaar nog te kijken naar je opleidingsniveau.

@Anatidae Het is triest als je wordt uitgelachen, daar doelde ik op. Daarnaast wordt je HBO-master in sommige landen wel erkend als volwaardig mastertitel, dit heeft mijn vrouw zelf meegemaakt. Daarnaast is hier ook een link geplaatst vanuit de Rijksoverheid die meldt dat je wel degelijk een titel kunt dragen.

Overigens, als dragen en uitvoeren van je titel belangrijk voor iemand is, zegt dat veel over een persoon. Feit blijft dat er steeds meer HBO-masters bijkomen waarvan een deel echt post-HBO is, maar een deel ook steeds meer op wetenschappelijk onderwijs focust. En feit blijft ook dat werkgevers ook vaker bereid zijn een werknemer een hogere graad te laten halen. Ik heb geluk dat ik dankzij opgedane werkervaring een WO-master ga beginnen komende tijd, maar met mijn HBO-papiertje zou ik eerst twee jaar deeltijd een premaster moeten gaan volgen. Simpelweg niet te doen wanneer je een gezin hebt en fulltime werkt.

  • cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07
Orangelights23 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:12:
[...]


Dat is wel heel triest... niet iedereen heeft de mogelijkheid om voor een WO-master te gaan en er zijn genoeg HBO-masters die voldoende richten op wetenschappelijk onderwijs. Gelukkig worden titels - in Nederland - weinig gebruikt.

Daarnaast is een studie, of het nou een HBO- of WO-master is, überhaupt niets meer dan een startkwalificatie tegenwoordig.
Het is niet heel fraai om iemand uit te lachen, dat ben ik met je eens, maar het is ook wel een beetje “ik wil er ook bijhoren” als je je hbo master titel voert bij mensen die dezelfde universitaire titel hebben. Dan vraag je er wel een klein beetje om, zeker in de wat conservatievere beroepsgroepen. Maar nogmaals, don’t blame me, ik doe er niet aan mee (zou ook raar zijn want ik heb eerst hbo gedaan en daarna wo) maar constateer dit gewoon.

Het papiertje is zeker een startkwalificatie, maar voor sommige beroepen wel een voorwaarde om het beroep überhaupt te mogen uitoefenen.
Anatidae schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:48:
[...]

Is dat triest? Zoals gezegd is HBO master HBO niveau. Als je jezelf MSc/master noemt impliceer je WO niveau te hebben (gedaan). Wat gewoon niet (per definitie) zo is. Daarmee schep je toch ook bepaalde verwachtingen. (Die je wellicht niet waar kan maken).

Waarom zou je willen opscheppen met iets dat niet waar is.
[…]
Het probleem is denk ik dat wo’ers (en veel anderen) vinden dat de hbo’er doet alsof hij een wo titel heeft. Maar dat is natuurlijk niet waar. Hij voert slechts de titel die hij op het hbo heeft behaald. Wat kan hij eraan doen dat dezelfde titel op het wo wordt gebruikt en iedereen denkt dat hij wo geeft gedaan? Het zou voor mij trouwens wel een reden zijn om de titel niet te voeren. Eigenlijk zou het logischer zijn om er andere titels aan te verbinden, maar dat geeft problemen omdat ons hbo internationaal gezien natuurlijk wat vreemd is.

[ Voor 31% gewijzigd door cryptapix op 13-06-2020 10:54 ]


  • Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-06 09:14
Als je een technische studie gaat doen waar de baan alleen in WO vorm is, kun je daar natuurlijk niet terecht met je HBO papiertje. Daar heb je gewoon te weinig kennis voor. (Net zoals ik)

Dus als je WO zou doen, zou ik vooral een Niche gaan kiezen waarbij alleen de baan in WO vorm is. Hierdoor heeft het vaak wel enorme waarde en verdien je veel meer.

In elektrotechniek is bijvoorbeeld chip designer echt een WO baan. Denk dat niemand die chips ontwerpt daar zit met een HBO papiertje. Terwijl het fundamenteel gewoon elektrotechniek is.

  • cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:07
Immutable schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:52:
Als je een technische studie gaat doen waar de baan alleen in WO vorm is, kun je daar natuurlijk niet terecht met je HBO papiertje. Daar heb je gewoon te weinig kennis voor. (Net zoals ik)

Dus als je WO zou doen, zou ik vooral een Niche gaan kiezen waarbij alleen de baan in WO vorm is. Hierdoor heeft het vaak wel enorme waarde en verdien je veel meer.

In elektrotechniek is bijvoorbeeld chip designer echt een WO baan. Denk dat niemand die chips ontwerpt daar zit met een HBO papiertje. Terwijl het fundamenteel gewoon elektrotechniek is.
Het is natuurlijk ook wel een beetje de ‘elite’ die zichzelf in stand houdt. Ik heb inmiddels genoeg stagiaires voorbij zien komen om te stellen dat sommige hbo’ers aanzienlijk beter presteren dan wo’ers (zowel inhoudelijk als op sociaal vlak). Maar dan vergelijk je de top van het hbo met de bodem van het wo. Excessen zijn er overal.

  • RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
cryptapix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:46:
Het probleem is denk ik dat wo’ers (en veel anderen) vinden dat de hbo’er doet alsof hij een wo titel heeft. Maar dat is natuurlijk niet waar. Hij voert slechts de titel die hij op het hbo heeft behaald. Wat kan hij eraan doen dat dezelfde titel op het wo wordt gebruikt en iedereen denkt dat hij wo geeft gedaan? Het zou voor mij trouwens wel een reden zijn om de titel niet te voeren. Eigenlijk zou het logischer zijn om er andere titels aan te verbinden, maar dat geeft problemen omdat ons hbo internationaal gezien natuurlijk wat vreemd is.
Zou 'professional master' en 'MProf' dan niet een betere titel voor een hbo-master zijn? Die bestaat internationaal wel, alleen kent niemand in nederland die weer niet. Aan de andere kant, dat was ook geen probleem bij de introductie van de associate degree. Alleen hebben die wel weer als voordeel dat je kan zeggen dat je X hebt gestudeerd aan de Hogeschool $plaats en daarmee direct een zeker niveau uitstraalt. Eigenlijk het omgekeerde effect als bij de hbo-master. Ik denk dat het ook een beetje bewuste branding is, al zouden de hbo-masters een andere titel opgeleverd hebben dan ziet iedereen het helemaal als een post-hbo cursus en niet als een volwaardige studie.`
cryptapix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:58:
Het is natuurlijk ook wel een beetje de ‘elite’ die zichzelf in stand houdt. Ik heb inmiddels genoeg stagiaires voorbij zien komen om te stellen dat sommige hbo’ers aanzienlijk beter presteren dan wo’ers (zowel inhoudelijk als op sociaal vlak). Maar dan vergelijk je de top van het hbo met de bodem van het wo. Excessen zijn er overal.
Dit sowieso. Zekere de 'speciale; master titels zoals MBA worden vaak wel direct gekoppeld aan een hoog niveau terwijl die titel ook gewoon met een 1 jarige studie van 60 punten kan halen. Daarnaast zit er altijd nog het verschil tussen presteren in een wetenschappelijk setting en in een corporate setting. En het hbo bereid wel beter voor op het laatste dan de universiteit, ook al ligt het theoretische niveau lager.

  • MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-06 09:48
Het is niet mijn doel om voor een opleiding te kiezen omdat daar een bepaalde titel bij hoort. Wat ik mij vooral af vroeg is wat de mogelijkheden zijn qua loopbaan perspectief en eventueel belonging bij het afronden van een hbo-master aangezien dit wel een meerjarige studie is. Mijn eerste eigen gedachte was, omdat hbo-masters nog niet echt bekend zijn, dat herkenning een belangrijk issue is. Daarbij dacht ik dat een titel zou kunnen helpen, maar de verschillen tussen WO en hbo-masters lijken mij daarvoor te groot.

Waar het mij vooral om gaat zijn ervaringen met een hbo-master, deze zijn dan ook nog meer dan welkom!

  • Observer1972
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 14:31
Tot voor kort wist ik niet eens van het bestaan van een HBO master. Ik vind dit een tamelijk onzinnige titel, omdat alleen WO een echte master is. Ik zou ook vooral niet zeggen dat je een master hebt als dat een HBO master is in een organisatie waar WO masters werken, want dan zet je jezelf daar wel voor gek. En WO is helemaal niet alleen maar onderzoeksgericht, het hele bedrijfsleven staat krom van de WO functies op allerlei technisch, financieel etcetc gebied. Ga er maar vanuit dat je met een master (de WO variant dus) hoger instroomt en veel sneller en verder door kan groeien (als dat een ambitie is tenminste). Met een HBO moet je vaak veel langer doorzweten op een lager niveau.

  • wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:13
Observer1972 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:14:
Tot voor kort wist ik niet eens van het bestaan van een HBO master. Ik vind dit een tamelijk onzinnige titel, omdat alleen WO een echte master is. Ik zou ook vooral niet zeggen dat je een master hebt als dat een HBO master is in een organisatie waar WO masters werken, want dan zet je jezelf daar wel voor gek. En WO is helemaal niet alleen maar onderzoeksgericht, het hele bedrijfsleven staat krom van de WO functies op allerlei technisch, financieel etcetc gebied. Ga er maar vanuit dat je met een master (de WO variant dus) hoger instroomt en veel sneller en verder door kan groeien (als dat een ambitie is tenminste). Met een HBO moet je vaak veel langer doorzweten op een lager niveau.
Ik denk dat OP zijn papiertjes inmiddels al op orde heeft ;)

  • mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:53
Observer1972 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:14:
Ik vind dit een tamelijk onzinnige titel, omdat alleen WO een echte master is.
Zowel WO als HBO master is NLQF7 (EQF7), waar je bij WO een MSc, MA of MBA haalt, haal je dit bij een HBO precies zo. De een is praktisch, de ander theoretisch. Internationaal is er geen verschil en is een master een master. Volgens mij zit het in Nederland echt tussen de oren en vinden de WO Master opgeleide mensen er wat van omdat zij ‘op de universiteit’ hebben gezeten en deze toch wat anders naar het, in hun ogen, lagere HBO kijken.

  • Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

mountaink schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Zowel WO als HBO master is NLQF7 (EQF7), waar je bij WO een MSc, MA of MBA haalt, haal je dit bij een HBO precies zo. De een is praktisch, de ander theoretisch. Internationaal is er geen verschil en is een master een master. Volgens mij zit het in Nederland echt tussen de oren en vinden de WO Master opgeleide mensen er wat van omdat zij ‘op de universiteit’ hebben gezeten en deze toch wat anders naar het, in hun ogen, lagere HBO kijken.
Dit. En als een HBO-master geaccrediteerd wordt, wordt dit ook op dit niveau geaccrediteerd.

Dat een HBO-opleiding praktischer is dan een WO-opleiding is logisch. In basis leidt een WO-opleiding op tot een rol in het (al dan niet fundamenteel wetenschappelijke) onderzoek. Maar dat is over tijd vervaagd: HBO-opleidingen richten zich meer op (toegepast) onderzoek, waar WO-opleidingen zich steeds meer zijn gaan richten op de arbeidsmarkt.

We zitten nu op een niveau dat sommige WO-opleidingen (zoals bijvoorbeeld geneeskunde) net zo praktisch zijn als menig HBO-opleiding. Dat is op zich niet problematisch, maar ook niet ‘beter’. Dat zit echt tussen de oren van veel mensen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)


  • pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:03
Observer1972 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:14:
Ik zou ook vooral niet zeggen dat je een master hebt als dat een HBO master is in een organisatie waar WO masters werken, want dan zet je jezelf daar wel voor gek.
Over jezelf voor de gek zetten gesproken...

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mountaink schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Zowel WO als HBO master is NLQF7 (EQF7), waar je bij WO een MSc, MA of MBA haalt, haal je dit bij een HBO precies zo. De een is praktisch, de ander theoretisch. Internationaal is er geen verschil en is een master een master. Volgens mij zit het in Nederland echt tussen de oren en vinden de WO Master opgeleide mensen er wat van omdat zij ‘op de universiteit’ hebben gezeten en deze toch wat anders naar het, in hun ogen, lagere HBO kijken.
Gezien het grote verschil tussen een hbo en een wo bachelor in niveau, geloof ik er weinig van dat een HBO master hetzelfde niveau heeft als een WO bachelor. En los van of dat waar is of niet, heel veel zullen het met mij eens zijn. Dus als ze toch hetzelfde niveau zijn, doe dan gewoon een WO master die iedereen serieus neemt.

Dat verhaal dat op de universiteit het allemaal theoretisch zou zijn, dat zit vooral tussen de oren. Of is iig behoorlijk afhankelijk van de opleiding.

  • mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:53
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 05:36:
[...]

Gezien het grote verschil tussen een hbo en een wo bachelor in niveau, geloof ik er weinig van dat een HBO master hetzelfde niveau heeft als een WO bachelor. En los van of dat waar is of niet, heel veel zullen het met mij eens zijn. Dus als ze toch hetzelfde niveau zijn, doe dan gewoon een WO master die iedereen serieus neemt.

Dat verhaal dat op de universiteit het allemaal theoretisch zou zijn, dat zit vooral tussen de oren. Of is iig behoorlijk afhankelijk van de opleiding.
Ook HBO en WO bachelor zijn hetzelfde niveau, NLQF6 en EQF6.

  • Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Cyphax

Moderator LNX/AI
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 05:36:
[...]

Dat verhaal dat op de universiteit het allemaal theoretisch zou zijn, dat zit vooral tussen de oren. Of is iig behoorlijk afhankelijk van de opleiding.
Nee, dat zit in het design. De niveau's van de opleidingen zitten samen met dat design in een heel raamwerk op Europees niveau: https://www.eua.eu/our-work/topics/bologna-process.html

Saved by the buoyancy of citrus


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mountaink schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:44:
[...]

Ook HBO en WO bachelor zijn hetzelfde niveau, NLQF6 en EQF6.
Dat er ergens hetzelfde nummertje aan is verbonden betekend niet dat ze op hetzelfde niveau zitten. Dat is gewoon niet zo. Hell waarom mag havo wel rechtstreeks naar hbo en niet naar wo als het toch hetzelfde niveau is?
Cyphax schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:15:
[...]

Nee, dat zit in het design. De niveau's van de opleidingen zitten samen met dat design in een heel raamwerk op Europees niveau: https://www.eua.eu/our-work/topics/bologna-process.html
Dus het eerder genoemde voorbeeld van een chirurg is een theoretische opleiding?

En ook hier, leuk dat raamwerk, maar hoewel in Nederland alle universiteiten een redelijk vergelijkbaar niveau hebben, is dat zeker niet zo in elk land. Ondanks dat het papiertje hetzelfde is.

  • mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:53
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:41:
[...]

Dat er ergens hetzelfde nummertje aan is verbonden betekend niet dat ze op hetzelfde niveau zitten. Dat is gewoon niet zo. Hell waarom mag havo wel rechtstreeks naar hbo en niet naar wo als het toch hetzelfde niveau is?
Wat is niveau? Er bestaat een HBO Master Applied Quantum Technology, maar dit is in jouw ogen dus lager niveau dan een WO Master Communicatiewetenschappen? Je hebt ook deeltijd masters met een dagje per week online college, die krijgen ook hetzelfde papiertje als een student aan een fysieke universiteit die daar de hele week rondhangt. Is dit dan ook minder?

NLQF is uitstroomniveau. Havo bereidt voor op HBO, VWO op WO. Je mag immers met een HBO propedeuse naar WO, dan zit je op hetzelfde instroomniveau voor WO. Maar aan het einde van de bachelor is iedereen eindniveau NLQF6 en bij een master NLQF7.

  • Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Cyphax

Moderator LNX/AI
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:41:
[...]

En ook hier, leuk dat raamwerk, maar hoewel in Nederland alle universiteiten een redelijk vergelijkbaar niveau hebben, is dat zeker niet zo in elk land. Ondanks dat het papiertje hetzelfde is.
Tja, ik heb niet zoveel ervaring met de kwaliteit van studies in het buitenland maar het is in elk geval allemaa binnen hetzelfde raamwerk zodat je in een ander Europees land een Bachelor of Master kan halen, die dan in Nederland in principe hetzelfde waard is.
Het lijkt me ook niet zo heel relevant voor mensen die in Nederland evt een HBO Master zouden willen starten.

Saved by the buoyancy of citrus


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mountaink schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:08:
[...]


Wat is niveau? Er bestaat een HBO Master Applied Quantum Technology, maar dit is in jouw ogen dus lager niveau dan een WO Master Communicatiewetenschappen? Je hebt ook deeltijd masters met een dagje per week online college, die krijgen ook hetzelfde papiertje als een student aan een fysieke universiteit die daar de hele week rondhangt. Is dit dan ook minder?
Ja die kan ik ook: wil jij dus zeggen dat een master communicatiewetenschappen hetzelfde niveau is als een master lucht en ruimtevaart? Immers je krijgt hetzelfde soort papiertje ervoor!

Maar nogmaals, je kan zo hoog of laag springen als je wil dat het papiertje hetzelfde is, ze zullen door zat werkgevers niet gezien worden als hetzelfde papiertje. En dat is toch wel relevant.

En om je vraag te beantwoorden, nee ik zou zelf een master quantum technology aan een hbo niet lager inschatten dan een master communicatiewetenschappen. Uiteraard zonder me echt erin verdiept te hebben. Maar ik zou een master quantum technologie bijvoorbeeld bij TU Delft wel zeker hoger inschatten. En een master communicatiewetenschappen aan een hbo lager.

Maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord waarom je met havo wel een hbo bachelor mag gaan doen en niet WO, als ze toch beide bachelors zijn van zelfde niveau.

[ Voor 23% gewijzigd door Sissors op 30-05-2026 16:32 ]


  • RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:28:
[...]
Maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord waarom je met havo wel een hbo bachelor mag gaan doen en niet WO, als ze toch beide bachelors zijn van zelfde niveau.
Omdat instroom en uitstroom niveau twee verschillende dingen zijn? Met een havo diploma heb je 240 ETC nodig om op niveau 6 uit te komen, met een vwo diploma maar 180. Dat is ook waarom je met een hbo-p mag instromen op het WO, vanaf zowel een vwo als een hbo-p heb je 180 ETC nodig voor niveau 6.

  • RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:28:
[...]
Maar nogmaals, je kan zo hoog of laag springen als je wil dat het papiertje hetzelfde is, ze zullen door zat werkgevers niet gezien worden als hetzelfde papiertje. En dat is toch wel relevant.
Dat hangt er denk ik ook enorm vanaf in wat voor sector je zit. HBO masters zijn volgens mij het meest voorkomend in het onderwijs, daar gaat het toch meer om het hebben van een eerstegraads bevoegdheid dan om puur academisch niveau.

Zelf neem ik ook al aardig wat jaren mensen aan, en ik kan mij er ook niet druk om maken. Voor de meeste IT functies maakt het überhaupt weinig uit of je nu een HBO of WO gedaan hebt, het onderscheid tussen kandidaten (starters) zit hem veel meer in softs kills, motivatie en professionaliteit.

En helemaal los daarvan denk ik dat je ook wel een beetje een te nauw begrip hebt van "masterniveau". Als je kijkt naar het spectrum van eenjarige scriptieloze MA's, tweejarige masters, researchmasters en driejarige specialistische masters, dan zie je ook wel dat een "wo-master" of "master" een breed spectrum omvat en dat een mastertitel an sich ook weer niet zo veel zegt.

  • mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:53
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Ja die kan ik ook: wil jij dus zeggen dat een master communicatiewetenschappen hetzelfde niveau is als een master lucht en ruimtevaart? Immers je krijgt hetzelfde soort papiertje ervoor!
Ja qua niveau wel. Je voldoet aan een bepaald niveau qua denken, inhoud is verschillend. Alleen heb je voor bepaalde functies wel kennis nodig van inhoud. Je kan de moeilijkste master gedaan hebben, maar je wordt geen chirurg zonder studie geneeskunde.
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Maar nogmaals, je kan zo hoog of laag springen als je wil dat het papiertje hetzelfde is, ze zullen door zat werkgevers niet gezien worden als hetzelfde papiertje. En dat is toch wel relevant.
Omdat degenen die WO personeel aannemen vaak ook WO geschoold zijn en die naar mijn mening in dezelfde denkwijze van opleidingsachtergrond zitten die ik eerder benoemde. Maar tegenwoordig zie je veelal WO werk- of denkniveau. Dit kan je aantonen met een WO diploma, maar als je geen diploma hebt en het kunt aantonen dat je dat niveau bezit wordt je ook aangenomen.
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:28:
[...]

En om je vraag te beantwoorden, nee ik zou zelf een master quantum technology aan een hbo niet lager inschatten dan een master communicatiewetenschappen. Uiteraard zonder me echt erin verdiept te hebben. Maar ik zou een master quantum technologie bijvoorbeeld bij TU Delft wel zeker hoger inschatten. En een master communicatiewetenschappen aan een hbo lager.
Volgens mij kijk je qua niveau nog echt teveel naar inhoud van studie. Maar dit is relatief, iemand die fluitend door een Master Quantum technologie fietst kan ongelofelijk moeite hebben met Communicatiewetenschappen. Ik woon in een TU stad en zie dagelijks genoeg studenten waarvan ik al vrij snel zie dat die vooral een technische studie moeten blijven doen en geen sociale studie.
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:28:
[...]

Maar ik ben wel benieuwd naar je antwoord waarom je met havo wel een hbo bachelor mag gaan doen en niet WO, als ze toch beide bachelors zijn van zelfde niveau.
Zie mijn eerdere antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door mountaink op 30-05-2026 16:59 ]


  • mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:53
Nu ik een beetje aan het zoeken ben, bijvoorbeeld op Werkenvoornederland.nl, zie je dat er bij werk en denkniveau alleen onderscheid wordt gemaakt in HBO en WO, er worden geen bachelors of masters benoemd. Ik denk dat men er vaak vanuit gaat dat HBO alleen bachelor doet en WO altijd met master.

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja sorry maar als je gewoon kijkt naar het verschil in studie last, en ook de algemene moeilijkheidsgraad ga ik echt niet erin mee dat alle opleidingen die hetzelfde papiertje geven even moeilijk en zelfde niveau zijn. De technische studenten moeten verplicht om niet technische vakken erbij doen, terwijl ik nog nooit een communicatiewetenschappen student een vak als complexe functietheorie erbij heb zien doen. Laat staan dat het verplicht voor de is.

En qua HBO van WO heb ik geen directe ervaring zelf, maar iedereen die ik ken die van de één naar de ander is overgestapt geeft aan dat HBO gewoon echt veel makkelijker is. Ondanks dat het allebei een bachelor papiertje in eerste instantie oplevert. En ook qua stagaires zie ik gewoon echt een heel groot verschil.

Overigens hoe herken jij aan een student dat ze geen niet technische studie zouden kunnen doen?

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RagingPenguin schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:44:
[...]

En helemaal los daarvan denk ik dat je ook wel een beetje een te nauw begrip hebt van "masterniveau". Als je kijkt naar het spectrum van eenjarige scriptieloze MA's, tweejarige masters, researchmasters en driejarige specialistische masters, dan zie je ook wel dat een "wo-master" of "master" een breed spectrum omvat en dat een mastertitel an sich ook weer niet zo veel zegt.
Euhm je beseft dat je nu precies mijn punt ondersteund toch? Ik ben juist degene die zegt dat omdat het papiertje hetzelfde is, dat niet bekend dat het niveau hetzelfde is. De andere kant is juist dat omdat het papiertje hetzelfde is ook het niveau hetzelfde moet zijn...

  • RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:16:
[...]

Euhm je beseft dat je nu precies mijn punt ondersteund toch? Ik ben juist degene die zegt dat omdat het papiertje hetzelfde is, dat niet bekend dat het niveau hetzelfde is. De andere kant is juist dat omdat het papiertje hetzelfde is ook het niveau hetzelfde moet zijn...
Ik hoef het toch ook niet compleet met je oneens te zijn om hier reageren, 't is niet het sissors vs iedereen topic :P Ik heb alleen wel het idee dat je het verschil tussen een hbo master en wo master als heel groot zie, dat deel ik totaal niet. Master is een wijd begrip, en voor mij vallen de hbo masters daar ook gewoon ergens tussen. Ik ben realistisch genoeg om te weten dat er ook gewoon (te) makkelijke wo master zijn die vooral worden gedaan door studenten die geen zin meer hebben om te studeren, maar ook niet het stigma van een wo bachelor zonder master willen.

  • RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:15:
De technische studenten moeten verplicht om niet technische vakken erbij doen, terwijl ik nog nooit een communicatiewetenschappen student een vak als complexe functietheorie erbij heb zien doen. Laat staan dat het verplicht voor de is.
No offence, maar dit zie ik wel weer als zo'n typische nerd-in-een-bubbel opmerking. Voor communicatie studenten zijn de algemene vakken (die, misschien enigszins ironisch, wel zijn wat een studie voor een groot deel het niveau geeft) net zo goed niet specialisme relevante vakken.
En qua HBO van WO heb ik geen directe ervaring zelf, maar iedereen die ik ken die van de één naar de ander is overgestapt geeft aan dat HBO gewoon echt veel makkelijker is. Ondanks dat het allebei een bachelor papiertje in eerste instantie oplevert. En ook qua stagaires zie ik gewoon echt een heel groot verschil.
Ik heb zelf de hbo bachelor naar wo master route gedaan, en in mijn ervaring zijn sommige dingen moeilijker, maar sommige ook echt veel simpeler. Op het wo word je in vergelijking met het hbo veel meer aan de hand gehouden, projecten/labs zijn over het algemeen beduidend kleiner, en inhoudelijk lag het programmeerniveau van mijn medestudenten die van een wo bachelor afkwamen ook duidelijk lager. Maar een van de grootste verschillen is toch wel het stuk soft skills, communicatie en professionaliteit, daar is op het WO gewoon veel minder aandacht voor.

  • hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:54
Sissors schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:15:
Ja sorry maar als je gewoon kijkt naar het verschil in studie last, en ook de algemene moeilijkheidsgraad ga ik echt niet erin mee dat alle opleidingen die hetzelfde papiertje geven even moeilijk en zelfde niveau zijn. De technische studenten moeten verplicht om niet technische vakken erbij doen, terwijl ik nog nooit een communicatiewetenschappen student een vak als complexe functietheorie erbij heb zien doen. Laat staan dat het verplicht voor de is.

En qua HBO van WO heb ik geen directe ervaring zelf, maar iedereen die ik ken die van de één naar de ander is overgestapt geeft aan dat HBO gewoon echt veel makkelijker is. Ondanks dat het allebei een bachelor papiertje in eerste instantie oplevert. En ook qua stagaires zie ik gewoon echt een heel groot verschil.

Overigens hoe herken jij aan een student dat ze geen niet technische studie zouden kunnen doen?
En uiteindelijk is jouw uni master papiertje net zo weinig waard als het HBO master papiertje in het bedrijfsleven. Als die theoretische kennis is leuk voor die baantjes dat je de hele dag onderzoekjes en analyses mag uitvoeren maar in de praktijk (in het bedrijfsleven) heb je er vrij weinig aan. De echte kennis bouw je pas op als je van school bent op, bijvoorbeeld, een vervolgstudie die je echt een vak leert of door kennis op te doen van bepaalde bedrijfsonderdelen.

Grootste reden waarom we zoveel praktijkgeleerde mensen zoeken tegenwoordig dan weer de zoveelste afgestudeerde WO'er die zich verheven voelt over alle anderen :9 Daarnaast zou ik altijd eerder een nieuwe collega willen die van het HBO af komt i.v.m. betere sociale skills. Dat is op het WO vaak ver te zoeken

[ Voor 4% gewijzigd door hollandnick op 30-05-2026 23:17 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him


  • Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 21:37
hollandnick schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:15:
[...]

En uiteindelijk is jouw uni master papiertje net zo weinig waard als het HBO master papiertje in het bedrijfsleven. Als die theoretische kennis is leuk voor die baantjes dat je de hele dag onderzoekjes en analyses mag uitvoeren maar in de praktijk (in het bedrijfsleven) heb je er vrij weinig aan. De echte kennis bouw je pas op als je van school bent op, bijvoorbeeld, een vervolgstudie die je echt een vak leert of door kennis op te doen van bepaalde bedrijfsonderdelen.

Grootste reden waarom we zoveel praktijkgeleerde mensen zoeken tegenwoordig dan weer de zoveelste afgestudeerde WO'er die zich verheven voelt over alle anderen :9 Daarnaast zou ik altijd eerder een nieuwe collega willen die van het HBO af komt i.v.m. betere sociale skills. Dat is op het WO vaak ver te zoeken
Hoe rancuneus je er ook in staat, een WO papiertje is meer waard dan een HBO papiertje in hetzelfde gebied. Ik werk al sinds m'n afstuderen in een hoek waar een WO papiertje gewoon verplicht is.

Kan je van alles van vinden, en ik vind het 9 vd 10 keer ook onzin, maar het is wel zo. Andersom bestaat dit gewoon niet, omdat WO hoger ingeschaald wordt dan HBO.

That's it, niks verhevens aan. 8)7

  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:03
hollandnick schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:15:
[...]

En uiteindelijk is jouw uni master papiertje net zo weinig waard als het HBO master papiertje in het bedrijfsleven. Als die theoretische kennis is leuk voor die baantjes dat je de hele dag onderzoekjes en analyses mag uitvoeren maar in de praktijk (in het bedrijfsleven) heb je er vrij weinig aan. De echte kennis bouw je pas op als je van school bent op, bijvoorbeeld, een vervolgstudie die je echt een vak leert of door kennis op te doen van bepaalde bedrijfsonderdelen.

Grootste reden waarom we zoveel praktijkgeleerde mensen zoeken tegenwoordig dan weer de zoveelste afgestudeerde WO'er die zich verheven voelt over alle anderen :9 Daarnaast zou ik altijd eerder een nieuwe collega willen die van het HBO af komt i.v.m. betere sociale skills. Dat is op het WO vaak ver te zoeken
Genoeg functies waar WO master het uiterste minimum is, en een PhD zeer wenselijk is.

De 'eerste de beste' research architect rol bij ASML:

Education and experience
  • PhD in Electrical engineering, Physics or Applied Physics with 4+ years of experience in the field of integrated photonics.
Daar ga je met een HBO master echt niet op gesprek hoeven te komen.

  • rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het verschil tussen een master van een hogeschool en een master van universiteit is een binnenlandse aangelegenheid en een historische onderscheid.

Voor de Belgen is er een duidelijke onderscheid in niveau tussen de industrieel ingenieur en burgerlijk ingenieur. Zoals Lieven Scheire zei:
  • Een industrieel (uitvoerings)ingenieur bouwt een brug die blijft staan en snapt niet waarom.
  • Een burgerlijk (conceptuele) ingenieur bouwt een burg die instort en snapt perfect waarom.
Ik studeerde toen het Bolognaproces ingevoerd werd en ze zeiden aan de hogeschool dat het niet ons of mijn probleem is dat ze in het buitenland niet het verschil tussen een master van een hogeschool en een master van universiteit kennen.

Als je bij de Amerikanen gaat solliciteren, dan kan je een master van een hogeschool alsof het een master van een universiteit verkopen. Het is aan de tegenpartij om zich te informeren, de nodige DD doen,... om het verschil te kunnen zien.

Bij een studiekeuze kan je afvragen of iets niet te theoretisch wordt. Ik heb de voorkeur voor praktijk, labo's,...

  • DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 07:31

DwarV

Rekent aan het leven

Hoi! Leuke discussie.

Ik ben een gepromoveerde onderzoeker in de levenswetenschappen. Ik heb zelf een WO bachelor en master gedaan en mag me officieel dr. ir. noemen. Echter neem ik mensen niet snel serieus die een titel voeren: persoonlijk vind ik een goede samenwerking en iemands vermogen om mee te denken belangrijker dan wat voor titel iemand heeft. Onderzoek doen kan zeer ingewikkeld zijn waardoor goede ideeen en doorzettingsvermogen vaak belangrijker zijn dan de titel van iemands vooropleiding. Er is bij ons toponderzoek gedaan door mensen met alleen een HBO BSc. papiertje. Een van mijn promotors is begonnen op het MBO, heeft daarna een universitaire opleiding gedaan, is gepromoveerd, heeft aan een Amerikaans topinstuut haar postdoc gedaan, werd professor, afdelingshoofd en overall een zeer gerespecteerd wetenschapper.

Ik heb de afgelopen jaren tientallen studenten begeleid, inclusief BSc, MSc studenten vanuit zowel HBO als WO. Is er een verschil? Ik denk het wel: voor mijn gevoel (maar niet concreet meetbaar) hebben WO studenten wat meer verdieping en wetenschapsfilosifie gehad, terwijl HBO studenten inderdaad praktischer zijn opgeleid. Bij het onderzoek doen uit dit zich in de benadering van de onderzoeksvragen: WO studenten denken misschien wat langer over wat de vraag betekent (soms te lang), terwijl HBO studenten sneller over implementatie nadenken (soms te snel). Verder hebben HBO studenten misschien wat minder academische aspiraties (e.g. een drang om hyperspecialist in een onderwerp en ververvolgens prof. te worden), maar je kan je ook afvragen of dat een juiste drijfveer is bij WO studenten. Beide soorten studenten hebben hun voor en nadelen. Desalniettemin zijn er bij ons al legio mensen met een HBO MSc succesvol tot dr. gepromoveerd de laatste jaren.

Het soort opleiding en waar je hebt gestudeerd maakt wel uit. Mijn master was in Wageningen; een vergelijkbare universitaire opleiding in Amsterdam was (voor zover ik heb gehoord) veel theoretischer geweest op het vlak van wiskunde dan de opleiding die ik had, die meer focuste op de biologische kant. Soms heb ik om derze reden wel spijt van de keuze van mijn MSc, maar daar leg ik me dan vaak direct bij neer: als de wiskunde mij te ingewikkeld word vraag ik een van mijn collega's en dan komen we er vaak samen wel uit. Vaak heeft die collega dus een HBO 'papiertje'.

Laatste noot: ik heb alleen ervaring in de levenswetenschappen; voor zoiets als natuurkunde, scheikunde of andere technische vakgebieden kan ik me voorstellen dat het anders werkt. Kijk goed naar het vakkenpakket en vraag anders de studiebegeleider of zij kunnen vertellen waar afgestudeerde HBO masterstudenten een baan vinden en bedenk vervolgens of zo'n baan bij je past.

[ Voor 14% gewijzigd door DwarV op 31-05-2026 07:15 ]


  • hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:54
Emgeebee schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:36:
[...]

Hoe rancuneus je er ook in staat, een WO papiertje is meer waard dan een HBO papiertje in hetzelfde gebied. Ik werk al sinds m'n afstuderen in een hoek waar een WO papiertje gewoon verplicht is.

Kan je van alles van vinden, en ik vind het 9 vd 10 keer ook onzin, maar het is wel zo. Andersom bestaat dit gewoon niet, omdat WO hoger ingeschaald wordt dan HBO.

That's it, niks verhevens aan. 8)7
Oilman schreef op zondag 31 mei 2026 @ 00:04:
[...]

Genoeg functies waar WO master het uiterste minimum is, en een PhD zeer wenselijk is.

De 'eerste de beste' research architect rol bij ASML:

Education and experience
  • PhD in Electrical engineering, Physics or Applied Physics with 4+ years of experience in the field of integrated photonics.
Daar ga je met een HBO master echt niet op gesprek hoeven te komen.
Maar dat is toch ook precies wat ik zeg? Voor de functies die specifiek geschreven zijn of de minimale eis is dat ze een WO'er willen dan zijn dan specifiek 40u per week analyses doen en rapporten schrijven. Daar is iemand van het WO ook voor gemaakt en dat past toch precies?

De HBO afgestudeerde (wel of geen Master) zullen (mijn inziens) ook niet snel kiezen voor een baan als dit, anders hadden ze ook wel de WO studie gedaan. De HBO'ers zijn veel praktischer opgeleid en zullen ook sneller naar een baan zoeken met andere aspecten dan 100% research.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him


  • We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:35

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dit topic moet echt weer terug de archiefkast in :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.