Wifi ontvanger waar een netwerkkabel op aan te sluiten is.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 10:20
Mijn vraag

Ik heb een apparaat in de schuur staan wat op internet aangesloten kan worden, maar alléén maar door middel van een netwerkkabel. Het heeft geen wifi functionaliteit (meer, want stuk).

In de tuin heb ik wél wifi, maar geen bekabeld internet. Nu wil ik dus iets hebben wat wifi ontvangt, maar waar ik vervolgens een netwerkkabel in kan pluggen, die dat wifi signaal via de kabel doorgeeft aan mijn apparaat, zodat mijn apparaat dus alsnog online is, zonder dat ik de hele tuin moet gaan opgraven om een kabel te gaan leggen.

Nu wil ik dus zo'n apparaatje kopen, maar denk maar niet dat ik er achter kom hoe dat heet. Ik vind het wel de andere kant op. Dat is dan een wifi repeater volgens mij, maar dat is het doel hier niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak gebruik van Unifi voor mijn netwerk.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet niet waar ik op moet zoeken, want alles wat ik vind is dingen als de access points van Unifi. Maar daar prik je dus een netwerkkabel in, die levert PoE, waarna je AP wifi 'uitstraalt'. Maar dat is nou net niet wat ik wil, ik wil het andersom hebben. Ik wil een apparaat dat mijn wifi signaal oppikt, en dat via een aan te sluiten kabeltje door geeft, zodat ik het andere eind van dat kabeltje in mijn apparaat in de tuin kan prikken.

Ik kan me niet voorstellen dat dit niet gaat, maar de vraag is; hoe? :)

Och ja, je moet toch wat he.

Beste antwoord (via Just_A_User op 06-04-2023 12:11)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
@Just_A_User
Je kunt gewoon een simpele AC-Lite ophangen, 2e poort is niet nodig.
Je hebt namelijk Poe injector en daar stop je je datakabel in naar je apparaat.

Wel even kijken of de wireless uplink van het nieuwe ap (of mesh heet dat tegenwoordig?) compatible is met de accesspoints die je nu hebt hangen van unifi.

JE kunt het een stuk goedkoper oplossen met de goedkope repeatertjes die hierboven zijn genoemd maar als je graag in het unifi ecosysteem blijft, waarom niet :)

Zelf gebruik ik overigens een Mikrotik RBSXTsqG-5acD voor deze use case maar dat is omdat ik perse een outdoor model wilde met richtantenne voor maximale verbinding. Ding staat gericht op het wifi punt en uit het draadje komt netwerk/internet (met poe adapater ertussen).
Maar een mikrotik is wel vrij complex :P

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2023 11:24 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zoiets heet vaak een wifi/wisp client maar idd lastig te vinden.

Apparatne waar ik prima ervaringen mee heb om hem zo in te zetten zijn:
https://www.amazon.nl/-/e...nt%2Caps%2C87&sr=8-4&th=1

Je kunt ook een simpele wifi repeater kopen van TPLink zoals dit maar nadeel van die dingen is dat hij ook dan een wifi netwerk gaat uitzenden naast het doorgeven van de verbinding op de utp poort.

Als je nog random oude hardware heb liggen kun je er soms openwrt op flashen waar het sowieso mee lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:02
Dat heet gewoon wifi router (zo'n zelfde die je al hebt waarschijnlijk) waarop je dezelfde wifi settings instelt (ssid, ww en encryptie) dan zou je op de lan poorten je netwerk weer kunnen gebruiken. Maar dan wat trager.
Uiteraad gebruik je het WAN gedeelde niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 11:19
Je kan ook zoiets kopen: TP-link TL-WA801N
en dan instellen in client mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:31

Marc H

- - Is wakker - -

Bijna elke repeater heeft een netwerk poortje daarvoor. Velen hebben daarvoor een speciale functie: Wireless bridge mode.

Ik gebruik zelf een Fritzrepeater 1750e die die functie heeft.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:48
Als je nu al ubiquiti gebruikt, kun je gewoon een extra wireless access point van Ubiquiti aanschaffen en die toevoegen als wireless bridge.

Heb het zelf nooit gebruikt, maar wel eens onderzocht.

Zie: https://community.ui.com/...ef-49f2-a2ea-643a12ffbcc5

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:12
Wat je wilt kan prima met veel Wifi versterkers. Bijvoorbeeld een TP-Link RE450. Of Fritz 2400. Of varianten van deze. Die hebben een Ethernet poort waar je je apparaat op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:10
Ikke_niet schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:10:
Dat heet gewoon wifi router (zo'n zelfde die je al hebt waarschijnlijk) waarop je dezelfde wifi settings instelt (ssid, ww en encryptie) dan zou je op de lan poorten je netwerk weer kunnen gebruiken. Maar dan wat trager.
Uiteraad gebruik je het WAN gedeelde niet.
Niet echt. Dat noemen ze een Access Point of een router met Access Point functie. Deze maakt geen verbinding met de andere wifi zoals een Repeater doet. Dus moet daar altijd een draad in.
Als dat was wat de TS vroeg, dan had dat zeker een optie geweest , maar in dit geval wil TS het wifi signaal opvangen en daar bedraad van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Case schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:14:
Als je nu al ubiquiti gebruikt, kun je gewoon een extra wireless access point van Ubiquiti aanschaffen en die toevoegen als wireless bridge.

Heb het zelf nooit gebruikt, maar wel eens onderzocht.

Zie: https://community.ui.com/...ef-49f2-a2ea-643a12ffbcc5
In dat draadje wordt gesproken over een AC-Pro omdat die 2 netwerkpoorten heeft. Dan zou je er dus 1 kunnen gebruiken in het stopcontact om zo stroom naar de AC-Pro te krijgen, en dan de 2e poort om het internetsignaal naar mijn apparaat te krijgen?

Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Arunia schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:18:
[...]

Niet echt. Dat noemen ze een Access Point of een router met Access Point functie. Deze maakt geen verbinding met de andere wifi zoals een Repeater doet. Dus moet daar altijd een draad in.
Als dat was wat de TS vroeg, dan had dat zeker een optie geweest , maar in dit geval wil TS het wifi signaal opvangen en daar bedraad van maken.
Inderdaad, dit is wat ik wil.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@Just_A_User

Wel even kijken of de wireless uplink van het nieuwe ap (of mesh heet dat tegenwoordig?) compatible is met de accesspoints die je nu hebt hangen van unifi.

JE kunt het een stuk goedkoper oplossen met de goedkope repeatertjes die hierboven zijn genoemd maar als je graag in het unifi ecosysteem blijft, waarom niet :)

Zelf gebruik ik overigens een Mikrotik RBSXTsqG-5acD voor deze use case maar dat is omdat ik perse een outdoor model wilde met richtantenne voor maximale verbinding. Ding staat gericht op het wifi punt en uit het draadje komt netwerk/internet (met poe adapater ertussen).

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik zat ook te denken aan @laurens0619 oplossing, maar had even gemist dat je al Ubiquiti hebt. Dan zou ik het zeker op die manier gaan doen. Maar wel met een zo goedkoop mogelijk oplossing als een AC-Lite en dan wellicht 2e hands en dat het gekoppeld kan worden met de andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
laurens0619 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:19:
@Just_A_User

Arunia schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:23:
Ik zat ook te denken aan @laurens0619 oplossing, maar had even gemist dat je al Ubiquiti hebt. Dan zou ik het zeker op die manier gaan doen. Maar wel met een zo goedkoop mogelijk oplossing als een AC-Lite en dan wellicht 2e hands en dat het gekoppeld kan worden met de andere hardware.
Laten we even doen alsof ik niet zo heel erg thuis ben in de terminologie. ;)

Ik heb toevalligerwijs in die ruimte al een AC-lite hangen, want ik wil namelijk internet (wifi) in de tuin, en daarom hangt dat ding er. Dat werkt ook, maar aangezien ik dus geen netwerkkabel daar heb liggen heb ik de AC-lite in het stopcontact gestoken. Dat wil zeggen, ik heb die PoE injector in het stopcontact gestoken, en vervolgens een netwerkkabeltje tussen de PoE injector en de AC-Lite.

Dat ding is dus in de tuin online. Ja, ik lever in op snelheid en ideaal is het niet, maar het werkt wel. Maar begrijp ik nou goed dat ik datzelfde ding óók kan gebruiken om een kabel te leggen van diezelfde poe injector naar mijn apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ow nice je hebt al een wireless uplink/ mesh connected accesspoints daar hangen :)

Dan is het simpel, kabeltje die poe injector in en je client erachter is online via ethernet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Wat gezegd is, dat heb je goed begrepen. Kabeltje erin en het zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
laurens0619 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:28:
Ow nice je hebt al een wireless uplink/ mesh connected accesspoints daar hangen :)

Dan is het simpel, kabeltje die poe injector in en je client erachter is online via ethernet
Arunia schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:30:
Wat gezegd is, dat heb je goed begrepen. Kabeltje erin en het zou moeten werken.
Maar...ik zal wel gek zijn, maar dat zou dan moeten betekenen dat die PoE injector een 2e netwerkpoort moet hebben? Want in ieder geval 1, maar die is in gebruik om de AP-lite te voeden, en dat AP zelf heeft maar 1 poort.

Dus dan zou op die injector een 2e netwerkpoort moeten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt! Waar LAN staat trek je een kabel naar je device. POE gaat naar je accesspoint

Afbeeldingslocatie: https://data.kommago.nl/img/products/large/ubiquiti_poe-injector.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2023 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Op mijn werk gebruiken we PoE injectors en daar gaat de datakabel in, die injector wordt met een adapter gevoed en die heeft een UTP uitgang die naar het betreffende apparaat gaat.

Jouw injector zou in principe ook 2 aansluitingen moeten hebben, een ingang en een uitgang. Ingang is normaliter wat er van je netwerk komt en de uitgang is wat er naar je apparaat gaat, ofwel je AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Arunia schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:36:
Op mijn werk gebruiken we PoE injectors en daar gaat de datakabel in, die injector wordt met een adapter gevoed en die heeft een UTP uitgang die naar het betreffende apparaat gaat.

Jouw injector zou in principe ook 2 aansluitingen moeten hebben, een ingang en een uitgang. Ingang is normaliter wat er van je netwerk komt en de uitgang is wat er naar je apparaat gaat, ofwel je AP.
Ik heb net gekeken, en inderdaad, op die injector zitten 2 poorten. 1 poort heeft een icoontje erbij staan die aangeeft dat dát de poort is die moet gebruiken om stroom naar het AP te krijgen.

Jullie zeggen dus nu dat ik gewoon een netwerkkabel op die andere poort kan prikken, en dat dat voldoende is om eender welk apparaat aan de andere kant van die kabel online te krijgen? Moet ik daar niet nog iets voor configureren? Of is het allemaal zo slim dat dat Unifi zelf regelt dat whatever apparaat daar dan op wordt aangesloten via het AP zijn netwerksignaal krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
afaik is de ETH interface gebridged met de wlan interface en dat werkt 2 kanten op.
Het zou dus, automagisch, moeten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
laurens0619 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:52:
afaik is de ETH interface gebridged met de wlan interface en dat werkt 2 kanten op.
Het zou dus, automagisch, moeten werken
Dat zou heel mooi zijn, want dan hoef ik niet te gaan rommelen met nóg een apparaat, etc etc, dan is het gewoon kabel en gaan.

Goed, moet ik in de interface van Unifi nog wel even het IP vast zetten en een fatsoenlijke omschrijving geven, maar in principe hoef ik niets te configureren om ervoor te zorgen dat het apparaat überhaupt toegang krijgt tot internet/netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
@Just_A_User Er valt weinig te regelen. Het AP ontvangt nu al het signaal. Die poort krijgt dus ook data. als je er iets op aansluit, dan krijg je gewoon verbinding.

Mocht je meer bekabelde verbinding willen hebben, dan kun je er ook een Switch op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik ga dit vanmiddag proberen. Mocht dat nou niet werken kom ik hier terug. Wellicht dat een moderator dit topic open kan laten tot nader bericht van mij, want anders moet ik een nieuw topic openen en dat is wellicht wat onzinnig als dit topic er toch al is?

Dank tot zo ver allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Just_A_User schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:11:
Ik ga dit vanmiddag proberen. Mocht dat nou niet werken kom ik hier terug. Wellicht dat een moderator dit topic open kan laten tot nader bericht van mij, want anders moet ik een nieuw topic openen en dat is wellicht wat onzinnig als dit topic er toch al is?

Dank tot zo ver allen!
Topics blijven sowieso open, die zakken dan weg de vergetelheid in wanneer er niet meer gereageerd wordt. Dus dat komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
En kick.

Het werkt niet. Kabel is aan beide kanten aangesloten, maar ik zie in unifi web app niet eens dat er IETS is aangesloten op die PoE. Het AP is online, maar daar houdt het ook op. Ik zie 0,0 qua andere apparatuur die daar op aangesloten is.

Edit, net met een netwerkkabel en mijn laptop geprobeerd. Maar ook daar krijgt hij geen netwerkverbinding. Hij zégt niet eens dat de kabel is aangesloten of niks.

Weten jullie zeker dat je niks hoeft in te stellen of te configureren? Want het KAN zijn dat 2 netwerkkabels kapot zijn en de netwerkaansluitingen op mijn laptop en het apparaat, maar dat lijkt me onwaarschijnlijker dan dat het toch niet helemaal zo werkt of er nog iets geconfigureerd moet worden?

[ Voor 48% gewijzigd door Just_A_User op 06-04-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
@Arunia @laurens0619 Ik tag jullie even in de hoop dat jullie dit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:45
Een Raspberry Pi3 en OpenWRT router OS erop en je kunt je WLAN signaal bridgen naar Ethernet of andersom.

https://openwrt.org/toh/raspberry_pi_foundation/raspberry_pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je vlans in je netwerk?

Ik las ook dit
played with UNIFI's wireless uplink for the first time today. You'll want to make sure the option “auto-optimize network” is disabled if you want to use the lan port. This got me scratching my head for a few hours.

Also, it seems the controller has to be on the same subnet for the wireless adopt to work.
Maar kan natuurlijk ook dat ubiquiti dit stuq heeft gemaakt in een firmware update, is niet bij te houden :p

[ Voor 89% gewijzigd door laurens0619 op 06-04-2023 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Als die niet default ingesteld staan, dan is het antwoord waarschijnlijk nee, want ik weet niet eens wat een vlan is.

Edit: voor de duidelijkheid; het AP zelf werkt wél, en daar zijn ook devices naar connected. Dus dát deel werkt. Maar die poort op de PoE geeft schijnbaar helemaal niks door, of ik heb 2 rotte kabels, en/of een kapot apparaat en of/een kapotte laptop-netwerkpoort.

[ Voor 33% gewijzigd door Just_A_User op 06-04-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
laurens0619 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:30:
Heb je vlans in je netwerk?

Ik las ook dit

[...]

Maar kan natuurlijk ook dat ubiquiti dit stuq heeft gemaakt in een firmware update, is niet bij te houden :p
Maar het AP zelf ís online, dus dat wireless adopten zal toch niet slaan op iets wat met een kabel van doen heeft?

Ik weet niet eens waar de optie 'auto optimize network' zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Gevonden. Schijnbaar zit het bij mij onder Settings -> Advanced Features -> Wifi AI. Hier zit een toggle switch voor Auto-optimize Network, en die staat momenteel inderdaad aan.

Maar ik ben een beetje bang dat ik mijn hele zooi sloop als ik dat uit zet want ik heb geen idee wat ik aan het doen ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Misschien snap ik je probleem niet helemaal maar je kunt ook gewoon gebruik maken van een usb WiFi adapter aan de cliënt kant, dan ben je niet gebonden aan de ethernet kabel. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...-antenne/9300000032584164

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
laurens0619 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:09:
Je kunt ook een simpele wifi repeater kopen van TPLink zoals dit maar nadeel van die dingen is dat hij ook dan een wifi netwerk gaat uitzenden naast het doorgeven van de verbinding op de utp poort.
Bij de meeste "eenvoudige" repeaters kan je inderdaad het WiFi extended signaal niet uitzetten.
Let daar dus op als je dat specifiek wil.

WiFi naar utp zonder extended signaal - TP-Link RE650
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYy49pbQBrL5YVCNsazqH90wWgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2T4f11498oxuqr546650b9aP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Auto optimize network uit zetten lost het in ieder geval niet op. Dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Helaas, dan zal unifi wel weer iets aangepast hebben….

Dan zou ik gewoon een extender kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
laurens0619 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:18:
Helaas, dan zal unifi wel weer iets aangepast hebben….

Dan zou ik gewoon een extender kopen :)
Maar...welke? Want dan moet ik dat ding dus in een stopcontact pluggen, en dat ding moet dan mijn WIFI signaal oppikken en dat moet ik dan via een kabeltje 'verder kunnen sturen'.

Met welke extender kan ik dat dan doen? Want het liefste blijf ik bij Unifi, maar ja, hebben die zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Genoeg opties in dit topic dus kies iets uur

Ik dacht dat unifi t kon maat schijnbaar dus niet, ze hebben er verder geen apparaat voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Unifi kan het prima, doe niets anders hier, Staat bij je settings van de AP wel de Uplink aangevinkt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Owz9pUcV9Z3ac0CdYjzASHteAX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0GCEe9eVkXXgdAYjHA3yoHfe.png?f=user_large

De APs meshen onderling op een eigen netwerk.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ferdw schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:47:
Unifi kan het prima, doe niets anders hier, Staat bij je settings van de AP wel de Uplink aangevinkt?[Afbeelding]

De APs meshen onderling op een eigen netwerk.
Ik heb die hele optie niet?

Heb jij naast die optie in je screenshot die optie 'auto-optimize network' aan of uit staan?

[ Voor 9% gewijzigd door Just_A_User op 07-04-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Optie inmiddels ook gevonden, maakt ook geen verschil. Ik krijg gewoon geen verbinding op die poort, dus geef ik het (voor nu) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik schop dit topic toch nog maar eens een keer naar boven, want dat leek me beter dan een nieuw topic, en/of een nieuwe post in het Ubiquiti topic maken, want dan moet ik de hele situatie weer gaan uitleggen.

Ik had het dus opgegeven. De kabel zit er nog steeds aan, maar ik zie in de Unifi portal helemaal niks. Wat wil nou het geval. Ik zat met de app van het aangesloten device te spelen, en ineens zie ik dat én het device gevonden wordt, én dat ding heeft ook een IP adres.

Ik heb met wifi zeer zeker niks gedaan, dus ik heb geen proces doorlopen waarbij ik verbinding heb gemaakt met het 'wifi netwerk' van het device, en dan vervolgens verbinding maken met mijn eigen wifi netwerk, om zo het device aan te melden op mijn eigen wifi netwerk. Het lijkt mij dus raar dat het device vanuit mijn wifi een IP adres toegewezen heeft gekregen.

Leek als ik ben trek ik dan de conclusie dat het moet zijn vanwege de kabel. Echter, in de Unifi portal is dat hele IP adres niét te vinden. Het is 192.168.1.56, dus niet iets raar als 1.1.1.1 ofzo dus dit lijkt me een 'geldig' IP adres. Maar Unifi kent het niet. Als ik zoek binnen Unifi naar dat IP adres vind ik niets.

Wat is mijn denkfout hier? Ik ben blij dat het ding een IP adres heeft, dat moet ie dan uiteindelijk toch krijgen van de UDM dan wel van de AC LR Lite waar ie met een kabel op aangesloten zit (op de PoE adapter netwerkpoort), maar als het ding een IP adres toebedeeld krijgt, waarom zie ik dat dan niet in de Unifi portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:50
Ik heb zelf een dergelijke setup draaiend met 2 AC-lites. Het kan dus gewoon werken, het is wel even geleden dat ik dat heb ingesteld.

Het is mij een beetje onduidelijk wat je nou wel en niet hebt gedaan. Je lijkt aan te geven dat de nieuwe AP in je portal zichtbaar was (en dus geadopt), maar in je laatste post spreek je over de app. Als ik het mij goed herinner kan je die niet door elkaar gebruiken (de AP moet aan 1 'portal' hangen). Tevens is het mij onduidelijk of apparaten die via wifi aan de nieuwe AP gehangen worden wel gewoon gebruik kunnen maken van internet.

Post even screenshots van je portal en vermeld wat er op dit moment wel en niet werkt. Dan kan je structureel dingen gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
BlackMonkey schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:56:
Ik heb zelf een dergelijke setup draaiend met 2 AC-lites. Het kan dus gewoon werken, het is wel even geleden dat ik dat heb ingesteld.

Het is mij een beetje onduidelijk wat je nou wel en niet hebt gedaan. Je lijkt aan te geven dat de nieuwe AP in je portal zichtbaar was (en dus geadopt), maar in je laatste post spreek je over de app. Als ik het mij goed herinner kan je die niet door elkaar gebruiken (de AP moet aan 1 'portal' hangen). Tevens is het mij onduidelijk of apparaten die via wifi aan de nieuwe AP gehangen worden wel gewoon gebruik kunnen maken van internet.

Post even screenshots van je portal en vermeld wat er op dit moment wel en niet werkt. Dan kan je structureel dingen gaan testen.
Ah. Nou, ik denk dat het vrij eenvoudig is (maar ik heb makkelijk praten). Dus, ik heb gewoon een vrij standaard Ubiquiti setup. 1x Dream Machine, 2 AP lite in huis. 1 daarvan is bekabeld aangesloten, 1 daarvan fungeert als repeater. Degene die als repeater fungeert is omdat ik op de locatie waar hij hangt geen kabel beschikbaar heb, en dus moest ik het wel op die manier doen, en dat AP hangt dus aan een PoE injector die in het stopcontact zit.

Op dezelfde locatie als waar dat wireless AP hangt heb ik een device. Van dat device is de wifi functionaliteit stuk. Het heeft wél nog een LAN aansluiting. Ik begreep hier dat als ik dus een netwerkkabel steek tussen de LAN aansluiting van mijn device en de netwerkaansluiting op de PoE injector, ik ook zonder wifi mijn device kan benaderen.

Dat heb ik dus gedaan, maar ik kreeg 0,0 reactie, helemaal niks. In de Unifi portal zie ik het device ook niet, dus mijn conclusie was; het werkt niet.

Echter, eergisteren zat ik met de app wat te rommelen dat bij dat device hoort, en tot mijn verbazing zie ik daarin dat mijn device gevonden wordt (wat eerder niét het geval was). Daar staat een IP adres bij eindigend op .56. Ik zou dus verwachten, dat als ik in mijn Unifi portal kijk, ik een (onbekend) device zie, dat als IP adres iets heeft wat eindigt op .56.

Dat is niét zo. Als ik in de Unifi portal kijk, vind ik helemaal niets eindigend op .56. Toch wordt .56 uitgedeeld aan het device. Ik snap dus niet hoe het kan dat er een apparaat is dat zegt 'hey hier ben ik', en mijn Dream Machine zegt 'oh hoi, hier heb je een IP adres', terwijl dat device vervolgens nergens zichtbaar is binnen mijn Unifi portal. Oftewel, in de portal lijkt dat ip adres niet te bestaan, maar de app van het device geeft toch écht dat IP adres weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Just_A_User schreef op zondag 23 april 2023 @ 15:59:
[...]

Ah. Nou, ik denk dat het vrij eenvoudig is (maar ik heb makkelijk praten). Dus, ik heb gewoon een vrij standaard Ubiquiti setup. 1x Dream Machine, 2 AP lite in huis. 1 daarvan is bekabeld aangesloten, 1 daarvan fungeert als repeater. Degene die als repeater fungeert is omdat ik op de locatie waar hij hangt geen kabel beschikbaar heb, en dus moest ik het wel op die manier doen, en dat AP hangt dus aan een PoE injector die in het stopcontact zit.

Op dezelfde locatie als waar dat wireless AP hangt heb ik een device. Van dat device is de wifi functionaliteit stuk. Het heeft wél nog een LAN aansluiting. Ik begreep hier dat als ik dus een netwerkkabel steek tussen de LAN aansluiting van mijn device en de netwerkaansluiting op de PoE injector, ik ook zonder wifi mijn device kan benaderen.

Dat heb ik dus gedaan, maar ik kreeg 0,0 reactie, helemaal niks. In de Unifi portal zie ik het device ook niet, dus mijn conclusie was; het werkt niet.

Echter, eergisteren zat ik met de app wat te rommelen dat bij dat device hoort, en tot mijn verbazing zie ik daarin dat mijn device gevonden wordt (wat eerder niét het geval was). Daar staat een IP adres bij eindigend op .56. Ik zou dus verwachten, dat als ik in mijn Unifi portal kijk, ik een (onbekend) device zie, dat als IP adres iets heeft wat eindigt op .56.

Dat is niét zo. Als ik in de Unifi portal kijk, vind ik helemaal niets eindigend op .56. Toch wordt .56 uitgedeeld aan het device. Ik snap dus niet hoe het kan dat er een apparaat is dat zegt 'hey hier ben ik', en mijn Dream Machine zegt 'oh hoi, hier heb je een IP adres', terwijl dat device vervolgens nergens zichtbaar is binnen mijn Unifi portal. Oftewel, in de portal lijkt dat ip adres niet te bestaan, maar de app van het device geeft toch écht dat IP adres weer.
Oke, duidelijk.

1) Hoe zie je de repeater in je portal?
2) Hoe zie je apparaten die via Wifi zijn verbonden met de repeater in de portal?
3) Zie je het apparaat ook in de app als je met de bekabelde AP bent verbonden of de DM?
4) In welke IP range staan je bekabelde AP en DM (in welke range krijg je dan zelf een IP)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
BlackMonkey schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:24:
[...]

Oke, duidelijk.

1) Hoe zie je de repeater in je portal?

Als ik in de portal bij unifi devices kijk zie ik alle devices (DM, alle unifi switches en de bekabelde AP als 'wired'. De repeater heeft bij 'connection' de naam van mijn Wifi netwerk staan.

2) Hoe zie je apparaten die via Wifi zijn verbonden met de repeater in de portal?

gewoon, als ik dan naar die repeater ga dan zie ik dat daar (momenteel) 2 apparaten mee zijn verbonden, maar dat zijn beiden wifi apparaten (want 2x een iPhone)

3) Zie je het apparaat ook in de app als je met de bekabelde AP bent verbonden of de DM?

Welk apparaat bedoel je? Mijn 'device'? Nee, want ik kan 'm niet verplaatsen dus ik kan het ook niet proberen om hem aan te sluiten op de bekabelde AP of DM. Wifi gaat sowieso niet, want wifi functionaliteit is kapot.

4) In welke IP range staan je bekabelde AP en DM (in welke range krijg je dan zelf een IP)?

Deze vraag snap ik niet...al mijn devices (kijkend bij client devices in de Unifi portal) hebben een IP adres in de range 192.168.1.x(xx). 192.168.1.56 past daar dus prima in lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Just_A_User schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:42:
Welk apparaat bedoel je? Mijn 'device'? Nee, want ik kan 'm niet verplaatsen dus ik kan het ook niet proberen om hem aan te sluiten op de bekabelde AP of DM. Wifi gaat sowieso niet, want wifi functionaliteit is kapot.
Jij geeft aan in de app van het apparaat hem te kunnen zien. M.a.w. de app kan verbinden met het device. Mijn vraag is, kan dit enkel als jullie beiden via dezelfde AP verbonden zijn of ook als je met een andere AP bent verbonden met je mobiel.
Deze vraag snap ik niet...al mijn devices (kijkend bij client devices in de Unifi portal) hebben een IP adres in de range 192.168.1.x(xx). 192.168.1.56 past daar dus prima in lijkt mij.
Als hij gewoon een IP in dezelfde range heeft moet je het apparaat ook kunnen pingen. Dat al is geprobeerd? Echter als hij een IP krijgt....moet een ander apparaat (bijv een laptop) dat ook krijgen als je de kabel daar in stopt.

Overigens. Ik zou zelf gewoon is kijken of alles up to date is (zelfde versie) en hem resetten. Je kan hem vrij simpel weer opnieuw adopten dus dat kost niet zoveel moeite.
Pagina: 1