Is mijn installatie buffervat goed opgezet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeten
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-07-2023
We hebben onze oude CV ketel vervangen door een nieuwe installatie met buffervat.

Gezien we in een behoorlijk grote woning wonen waren er reeds 3 pompen (voor 3 zones - badkamer / woongedeelte / 1e verdiep) aanwezig gestuurd door een tempolec MZ004.

Dit stuk van de installatie hebben we behouden. Wel zijn al onze radiatoren nu uitgerust met Tado Thermostaten. En de 3 bestaande thermostaten werden Tado Thermostaten. En een warmtepomp boiler voorzien.

Hier geen twijfel. :)

Nu, nieuwe de opzet:

Ik heb het volle vertrouwen gegeven aan de installateur. Maar heb toch nog wat vragen over de opzet.

Nieuwe atag Qr 38 S solo CV ketel gekoppeld aan buffervat 500l. Het buffervat is op zijn beurt gekoppeld aan de oude pompen. De retour van de oude pompen komt eerst terecht in het buffervat.

Onderaan het buffervat zit een weerstand die bij overgebruik zonnepanelen het vat warmt.

De CV ketel kijkt ipv naar de sturing van de Tempolec voor warmtevraag naar de temperatuur van het buffervat en warmt deze indien nodig.

De tempolec blijft onafhankelijk de pompen sturen van de radiatoren.

Zie schema huidige situatie:
https://lucid.app/publicS...79-4782-af83-26ee50510df8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Cl8BGF8i5JLElLrkj239-M_eMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7C1zwUUO7mJaHIV5z1BUyZV9.jpg?f=fotoalbum_large

Rode markering vertrek naar pompen (boven) en aanvoer warm water van CV (onder)
blauwe markering retour van pompen (onder) en aanvoer koud water naar CV (onder)
Gele markering positie sensor
Je ziet ook de weerstand onderaan zitten

Welke vragen heb ik? Want ik heb wat twijfels bij de opzet?

Zijn de warmtestromen correct?

- is het niet beter dat het retourwater van de centrale verwarming direct naar de CV ketel loopt en niet eerst in buffervat?

Een CV ketel presteert/condenseert best bij lage retourwaarden en nu gaat dit retourwater eerst in het buffervat waardoor dit volgens mij niet optimaal werkt. Het vat zorgt inderdaad voor een buffer, maar de retour is dan een stuk warmer waardoor inefficient omdat de retour naar de cv ketel zelf veel warmer wordt? En koelt het vat onnodig af.
Dus gaan voor een oplossing moeten gaan dat enkel nog retourwater in de ketel terecht komt als de ketel zeer warm heeft door de weerstand (via spoel) en anders geregeld via klep?

Moet het warm water van de CV ketel beneden in het buffervat komen of boven?

Beneden zorgt het ervoor dat buffervat door meningen snel opwarmt? Boven direct doorstroom naar pompen van radiatoren?

Moet de warmtevraag niet komen via de 3 thermostaten en de meting van de boiler voor warm water rechtstreeks op de CV ketel?

Momenteel werken we met de temperatuurvraag via de meting in het buffervat (principe van een boiler die moet warmen). Nu al vaak gehad dat de CV vol aan het draaien is terwijl er geen warmtevraag is op de tempolec om eigenlijk buffervat op te warmen? Daarnaast zijn de 3 thermostaten modulerend wat de efficientie ten goede komt.
Of heeft dit weinig zin omdat de weerstand ook buffervat opwarmt en ketel anders hiermee geen rekening houdt?

Moet temperatuurmeter van het buffervat niet bovenaan zitten?

Want de CV ketel slaat aan bij te koude temperatuur. Zit nu bij terugkomst redelijk dicht bij het koude water, dus het kan goed zijn dat bovenaan er nog steeds genoeg warm water bij de uitvoer zit. Of gaat CV dan te rap terug afslaan?

Cfr. de vorige vragen. Is volgende opzet een betere opstellen.

Toekomstige opzet? Mijn idee van hoe ik veronderstel beter rendement te halen?
https://lucid.app/publicS...0d-4cc8-8969-087e39f16546

Alle andere voorstellen zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Alvast super bedankt.

Didier

[ Voor 8% gewijzigd door djeten op 06-04-2023 12:28 . Reden: Extra foto toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zou inderdaad denken dat de ketel andersom aangesloten hoort: warm boven.
De sensor dan ook boven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeten
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-07-2023
Bedankt voor de feedback.

Als ik de ketel omgekeerd laat aansluiten. Warmt de rest van het buffervat dan nog op? Of hoef ik me daar geen zorgen om te maken? Ik zal alleszins minder warmteverlies hebben in het doorgaand circuit.

Voor de sensor.
Kom ik dan niet in de problemen als de sensor helemaal bovenaan zit, dat hij direct bij het verwarmen met de VC ketel 65 graden detecteert en afslaat gezien de CV ketel nu kijkt naar de temperatuur van het vat en niet gelinkt is met de Tempolec (de pompen wel). Terwijl er toch nog warmtevraag is?

Thanks,

Didier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@djeten Je wil je huis warm hebben, niet je buffervat/kelder :)
Dus inderdaad, de ketel zou netjes naar 65 moeten moduleren en als er dan geen warmtevraag is gaat hij uit zonder het hele vat te verwarmen. Dat is precies wat je wil, want dan blijft de rest van het vat koud -> lage retour, hoog rendement, maximale zonnebuffer.

Als er wel warmtevraag is hoort de ketel op 65 graden te moduleren zodat warmteopwek en warmtevraag in balans zijn.
Het nadeel van deze opzet is dat de ketel waarschijnlijk een vaste pompstand heeft en de afgifte met drie pompen een variabel debiet zal hebben. Goed evenwicht is dan onmogelijk en de ketel zal wat aan/uit gedrag vertonen. Voor een gasketel is een paar starts per uur niet erg, maar wellicht iets om in de gaten te houden. Met de diepte van de sensor is dat een beetje te beïnvloeden.

Omgekeerd aansluiten helpt daarin overigens niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:49
ik begrijp de installatie niet helemaal.

ik heb een simpele gasketel, met ingebouwde 3 wegklep, die direct verbonden is aan een boiler voor SWW, en op het verwarmingscircuits.

Vooralsnog heb ik geen buffervat, maar het zal vermoedelijk toch nodig zijn. Dit om de retour inderdaad "koud" te houden.
Dus stel de temperatuur is ingesteld op 60°, en je rekent op een DeltaT van 20°, dan wil je de retour op 40° houden.
Echter daarvoor heb ik niet genoeg afgiftevermogen, dus de retour komt terug met 45°.

Met behulp van een simpele oude elektrische boiler als buffervat + een thermostatische mengkraan ingesteld op 40°C (zie link) op de retour, kan ik de retour kunnen afkoelen tot 40°

... maar geleidelijk warmt het buffervat op totdat de retour gewoon warmer wordt dan 40°C
De hysterisch is ingesteld op 14°C, dus als er nog steeds warmtevraag is, blijft de ketel verder verwarmen totdat de vertrektemperatuur 74°C bereikt, de retour is dan al 54°C..
Op 74°C gaat de ketel uit, zo ingesteld want vanaf 75°C start een vervelende veiligheidsmodus, omdat de pomp op minimum draait. (omdat de brander ook op minimum draait)
de ketel slaat pas terug aan als de retour afkoelt tot 60-14 = 46

thermostatische mengkraan
https://www.amazon.com.be...a87aa364daac9bf4555ab0273

[ Voor 17% gewijzigd door g4wx3 op 08-01-2024 22:41 ]

http://www.softfocus.be/