3 fase aansluiting met 1 fase zonnepanelen installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-07 18:11
Ik heb een vraag voor een familielid.

In de woning is een 3x35A hoofdaansluiting met daarbij een 3 fase meterkast.
Deze meterkast heeft een 3 fase aftakking naar een onderverdeler in de garage/schuur voor de apparatuur aldaar.
Op de woning liggen zonnepanelen met een 1 fase omvormer die een eigen eindgroep in de meterkast heeft.

Nu is de vraag eigenlijk mag de meterkast van de woning door een installateur zo aangepast worden dat alle eindgroepen van de woning op dezelfde fase van de zonnepanelen zitten?
Dit meer omdat de salderingsregeling komt te vervallen en zo meer gebruik gemaakt kan worden van eigen opbrengst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:12
Alles voor de meter wordt al gesaldeerd. Daar maakt het qua fases niets voor uit. Wat je opwekt wordt eerst verbruikt en bij overschot wordt het pas op het net gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
@Boinkie Dat snap ik maar wat je nu krijgt is dat er overdag bijvoorbeeld 3kWh wordt opgewerkt, 1kWh daarvan wordt direct zelf verbruikt, 2kWh wordt terug geleverd op het net maar via een andere fase wordt er bijvoorbeeld weer 1kWh opgenomen.

Zoals ik het heb begrepen is dat wanneer die salderingsregeling komt te vervallen je die 1kWh opgenomen uit het net dus wel weer moet gaan betalen en je die 2kWh die is terug geleverd kwijt bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-07 23:23
Wat @Boinkie zegt is:
  • Fase 1: -3kW
  • Fase 2: 2kW
  • Fase 3: 2kW
Hierbij rapporteert de slimme meter een totaalverbruik van 1kW naar de netbeheerder. De slimme meter rapporteert alleen totale verbruik / opbrengst, niet dat van aparte fases.

Er is dus geen aanpassing nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
@FrenzyFreak Ik ben bang dat ik het dan niet goed begrijp 8)7

Als ik onderstaand voorbeeld er even bij pak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5HeENnmoH7gABjyyVtqw9RiZkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FwkFLoVanaHsGI2Vv5JqNcp0.jpg?f=user_large

Dan zie ik dat er verbruik is maar toch ook overschot.
Bij een 1-fase meterkast zou die 0,31kWh toch zelf verbruikt zijn toch, nu is die terug geleverd zoals ik het zie.
In de toekomst ben je die dan kwijt.
Het is geen schokkend vermogen maar op jaarbasis denk ik dat je zo best nog wel wat kWh-tjes kunt winnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-07 23:23
Wanneer je gegarandeerd altijd een hoger constant verbruik hebt dan je opbrengst, zul je inderdaad niet terugleveren.

Maar zelfs een oven trekt geen 3kW continue meer zodra hij is opgewarmd. Wanneer hij warm is en nog maar, zeg 2kW trekt, gaat het overschot van de zonnepanelen naar het net op.

Het verbruik over je 3 fases wisselt elke seconde. Kijkend naar de uurtotalen van je grafiek kun je geen conclusies trekken over opgenomen vermogen binnen het huis.

Je moet elke seconde opbrengst verrekenen met opgenomen vermogen en dan op 0 uitkomen. In dit plaatje zou verbruik (rood) dus exact gelijk moeten lopen met opbrengst (groen), OF verbruik op dezelfde fase zou beide waardes op 0 laten uitkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JgnfiB4v12Wd2xX0HyyaIwWN8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USwP52eYmHVuasrogWzstVYw.png?f=fotoalbum_large

Totaalverbruik is normaal:
L1+L2+L3

Bij zonnepanelen op alledrie de fases is dat:
(L1+L2+L3) - (PV L1+L2+L3)

Bij 3-fase met zonnepanelen op Fase 1 is dat:
(L1 - PV L1)+L2+L3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
@FrenzyFreak Thnxs helder _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Je vraag is terecht. Vanwege de drie fasen zul je elektrisch tegelijkertijd kunnen gebruiken op de ene fase en terugleveren op de andere fase. Maar het is wettelijk geregeld dat je meter eerst de getallen optelt en alleen het netto verbruik/opbrengst op je telwerk komt.

Let wel dat er meters zijn met een bug waardoor dit niet goed gebeurt. Op dit forum liep hier een draadje over.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03

Managelorian

“This is the workflow.”

Geen inhoudelijke bijdrage, maar ik vroeg mij dit laatst ook al af. Ik ben blij verrast dat dit blijkbaar wettelijk is vastgelegd in het voordeel van de klant.

@KabouterSuper: Ik heb n.a.v. je post hierop gezocht en als tweaker @teacher hier gelijk heeft dan lijkt het erop dat dit nu niet meer fout gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Misschien gelijk even adviseren kritisch te kijken of 3x35A echt nodig is. 3x25A scheelt tegenwoordig meer dan 1000 euro per jaar en is zelden te krap in thuissituaties... Zelfs bij EV en warmtepomp.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:12
Boinkie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:12:
Alles voor de meter wordt al gesaldeerd. Daar maakt het qua fases niets voor uit. Wat je opwekt wordt eerst verbruikt en bij overschot wordt het pas op het net gestuurd.
Klopt niet helemaal. Administratief is dit weliswaar zo, maar technisch niet..dan stuur je die 2 kw opwek op fase 2 gewoon t net op terwijl je op fase 1 er af trekt.

Dus om het net te ontlasten is het wel mooier om je opwek op dezelfde fase te hebben als verbruik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Cr3ator schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:54:
Misschien gelijk even adviseren kritisch te kijken of 3x35A echt nodig is. 3x25A scheelt tegenwoordig meer dan 1000 euro per jaar en is zelden te krap in thuissituaties... Zelfs bij EV en warmtepomp.
Dank voor het meedenken.
Ik weet het en heb ik ook al vaker kenbaar gemaakt. In de schuur is een werkplaats ingericht met meerdere 400v machines. Verlagen geeft als resultaat dat er niet meer dan 1 machine tegelijk aan kan en die keuze wil hij niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Makrolon schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:17:
[...]

Klopt niet helemaal. Administratief is dit weliswaar zo, maar technisch niet..dan stuur je die 2 kw opwek op fase 2 gewoon t net op terwijl je op fase 1 er af trekt.

Dus om het net te ontlasten is het wel mooier om je opwek op dezelfde fase te hebben als verbruik.
Maar de net beheerders street natuurlijk een balans na op alle fases. Als jij arbitrair alles op 1 fase zet, worden ze ook niet gelukkig van. Als je daar zoveel zorgen om hebt is het beter van een 1 fase aansluiting in huis te hebben lijkt mij.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:12
Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:28:
[...]

Maar de net beheerders street natuurlijk een balans na op alle fases. Als jij arbitrair alles op 1 fase zet, worden ze ook niet gelukkig van. Als je daar zoveel zorgen om hebt is het beter van een 1 fase aansluiting in huis te hebben lijkt mij.
Er is geen verschil of je een 1 fase aansluiting hebt of een 3 fase met alle verbruikers op 1 fase.

Of t voor jezelf handig is alle verbruikers achter 25 ampère te zetten is een ander verhaal..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Makrolon schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:33:
[...]

Er is geen verschil of je een 1 fase aansluiting hebt of een 3 fase met alle verbruikers op 1 fase.

Of t voor jezelf handig is alle verbruikers achter 25 ampère te zetten is een ander verhaal..
Dat is er wel degelijk voor de net beheerders. Die gaat in alle berekeningen er van uit dat er een gelijke blasting is. Wanneer consument en een 1 fase aansluiting vragen kiezen ze er ook niet willekeurige 1uit,m aar nemen ze diegene waarop in principe het laagste verbruik zit.

Als consument en dan ineens zelf gaan beslissen om al hun grote loads op 1 fase te zetten, en ze kiezen daarbij allemaal dezelfde fase, heeft de net beheerders weer een nieuw probleem.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Blokker_1999 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:50:
[...]

Dat is er wel degelijk voor de net beheerders. Die gaat in alle berekeningen er van uit dat er een gelijke blasting is. Wanneer consument en een 1 fase aansluiting vragen kiezen ze er ook niet willekeurige 1uit,m aar nemen ze diegene waarop in principe het laagste verbruik zit.

Als consument en dan ineens zelf gaan beslissen om al hun grote loads op 1 fase te zetten, en ze kiezen daarbij allemaal dezelfde fase, heeft de net beheerders weer een nieuw probleem.
Er wordt niet gekozen voor de minst belaste fase, maar gewerkt met het huisnummer: #1: L1, #2: L2; #3: L3, #4: L1, #5: L2, .. etc.

1 consument met een kleinverbruikersaansluiting maakt geen indruk op het geheel. Genoeg aansluitingen middelen wel uit. Maar het is wel zo netjes om het te spreiden idd. Maar neem nou een inductiekookplaat. Als ik een ei bak, belast ik maar 1 fase. De linker pitten zitten hier op L1, de rechter op L2 en L3 wordt niet gebruikt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
etienne001 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:55:
[...]

Dank voor het meedenken.
Ik weet het en heb ik ook al vaker kenbaar gemaakt. In de schuur is een werkplaats ingericht met meerdere 400v machines. Verlagen geeft als resultaat dat er niet meer dan 1 machine tegelijk aan kan en die keuze wil hij niet maken.
Meer PV en een accusysteem erbij. Heb je er zo uit met EUR1000/jaar.

Wat voor machines heeft 'ie staan dan dat ze >20kW continu trekken?
Daar zijn zeker andere oplossingen voor, frequentieregelaars ed, maar dat ligt aan de machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 11:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

bbbrumbrum schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:40:
[...]

Meer PV en een accusysteem erbij. Heb je er zo uit met EUR1000/jaar.

Wat voor machines heeft 'ie staan dan dat ze >20kW continu trekken?
Daar zijn zeker andere oplossingen voor, frequentieregelaars ed, maar dat ligt aan de machines.
Ik vermoed dat het hier om houtbewerkings spul gaat met iig 3F motoren. Die zuipen flink bij het aanlopen maar als het eenmaal draait valt het nogal mee meestal.

Ik kan natuurlijk geen enkele inschatting maken van de totale belasting, maar ik vraag me af of het daadwerkelijk problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit past beter in DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakke75
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-02 10:58
Ik heb een extra vraag (extra topic ? )
momenteel beschik ik over over ongeveer 5000Wp met monofasige omvormer van 2kWp (oost-west) op een 3 fasig net 3x400+N 32A digitale meter in België . hoofd diff 300mA 63A. bijkomende diff 30mA 63A , omvormer afgezekerd met 25A .

Nu wil ik 4800Wp bijleggen , maar met een 3fasige omvormer 4kWp ( beter voor later,thuisbatterij, E-auto)
Dit moet toch perfect kunnen als ik die 1 fasige omvormer afzeker met 16A en de 3fasige met 10A ?
Of zie ik,dit verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

etienne001 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:55:
[...]

Dank voor het meedenken.
En toch zou ik adviseren om eens te kijken naar het werkelijke verbruik van die 400v apparaten. 3x35A is ruim 24kilowatt. Welke apparaten heeft hij staan die simultaan zoveel vermogen trekken dat hij daar overheen gaat?

Je kan eventueel na de hoofdschakelaar 3x 25C plaatsen als 'virtuele' begrenzer. Dan zie je het 2 of 3 maanden aan en als hij er dan niet uitgeklapt is, dan kan hij prima op 3x25 overstappen. En al zoú hij er 1x of 2x in het jaar uitklappen, dan heb je met 2x de schakelaar omzetten toch mooi 1000 euro verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Het verbruik is nagemeten.
Het betreft hier inderdaad wat oudere houtbewerkingsmachines die flinke aanloop stromen hebben.

Ik heb de optie met verlagen al meerdere malen besproken, dit wordt nu nogmaals in overweging genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33
etienne001 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:21:
Het verbruik is nagemeten.
Het betreft hier inderdaad wat oudere houtbewerkingsmachines die flinke aanloop stromen hebben.

Ik heb de optie met verlagen al meerdere malen besproken, dit wordt nu nogmaals in overweging genomen.
Eventueel gebruik maken van softstarters ipv de huidige ster-driehoek schakelaars. Dat scheelt bakken aanlooopstroom.

Als antwoord op de Topicstart: Meter saldeert intern, dus het is niet van belang op welke fase je levert en teruglevert. Lekker verdelen dus om hoofdzekeringen te sparen.

[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 12-04-2023 13:42 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-07 10:58
Jakke75 schreef op maandag 10 april 2023 @ 20:46:
Ik heb een extra vraag (extra topic ? )
momenteel beschik ik over over ongeveer 5000Wp met monofasige omvormer van 2kWp (oost-west) op een 3 fasig net 3x400+N 32A digitale meter in België . hoofd diff 300mA 63A. bijkomende diff 30mA 63A , omvormer afgezekerd met 25A .

Nu wil ik 4800Wp bijleggen , maar met een 3fasige omvormer 4kWp ( beter voor later,thuisbatterij, E-auto)
Dit moet toch perfect kunnen als ik die 1 fasige omvormer afzeker met 16A en de 3fasige met 10A ?
Of zie ik,dit verkeerd ?
Ja dat kan prima op 3F 32A. Waar je wel even op moet letten is de kwaliteit van bijv. sommige onderdelen van je meterkast: even snel ruw benaderd: Stel dat beide omvormers maximaal leveren (2000W = 8.7A, 4000W = ruwweg niet meer dan 6 A als 230 naar N. Als echt in 3 hoek dan nog minder stroom. Dus 15 A van de panelen, met stel daarbij nog eens maximaal 32A van het net in het extreme geval bij vol belasten van je interne net, dan heb je misschien wel 47A lopen op sommige delen van de bedrading in de meterkast. Dat moeten die onderdelen ook aankunnen dan. Je aardlekschakelaars kunnen het in ieder geval prima hebben, maar is de rest van de bedrading ook dik genoeg zodat ze niet warm worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor de Belgische bezoekers: ik heb deze vraag ook eens voorgelegd aan Fluvius en ook in Vlaanderen wordt bij de digitale meter het totaalverbruik van alle fasen opgeteld waarvan dan de opbrengst wordt afgetrokken. Als je op één fase overschot hebt dan zal men dat bij de verrekening aftrekken van het verbruik op de andere fasen.

* Admiral Freebee maakte zich ook al zorgen over zijn eigen installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
hesselbeertje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:31:
[...]
Eventueel gebruik maken van softstarters ipv de huidige ster-driehoek schakelaars. Dat scheelt bakken aanlooopstroom.
Of nog beter: frequentieregelaars. Die zijn tegenwoordig bijna net zo goedkoop (<200 euro stuk) en dan heb je nog veel meer vrijheid inclusief langzaam optoeren, maximale frequentie regelen en gecontroleerd uitlopen. Als je 1000 euro per jaar bespaard is het alleen al de moeite om dat eens te testen bij een machine.
Pagina: 1