Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb een aantal offertes opgevraagd voor het laten plaatsen van zonnepanelen, vind het alleen lastig om te beslissen waar wij goed aan doen.

De vier uitgekozen offertes hieronder, een aantal anderen vielen af omdat deze of veel duurder waren of pas eind van het jaar plek hadden.

Op basis van het aantal reviews zou ik voor offerte 2 gaan, hier is ook een schouw geweest voordat er een offerte is uitgebracht en het bedrijf heeft behoorlijk wat reviews vrijwel allemaal positief)

Nadeel van offerte 2 is dat deze wel erg prijzig is en pas eind juli kunnen leveren.

Offerte 4 heef ook redelijk wat reviews maar melden onterecht dat zij een instalq certificering hebben en hebben erg wisselende reviews vanwege het feit dat ze met verschillende zzp'ers werken.

Offerte 1 en 3 zijn beide vrij nieuwe bedrijfjes uit de regio, hebben vrij weinig reviews en bestaan pas net, de reden dat ik die uitgekozen had was dan ook enkel omdat deze hier vlak bij zitten en vrij snel kunnen leveren.

Wat zou jullie advies zijn bij de keuze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og9tvVlJBx3TxezE04HYlYSWVvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AeMxK8Nh0kFatrh9AyRh2iTV.png?f=fotoalbum_large

Offerte 1 Kan ook met een Goodwe omvormer geleverd worden, de prijs hiervan heb ik niet paraat.
Offerte 4 kan ook met een Growalt offerte geleverd worden, dan valt de offerte een kleine €600,- goedkoper uit.

01 - Situatie van het dak:
Er liggen al 2 panelen (260wp + M215 Micro omvormers) Twijfel nog of deze weg gaan of dat er bij geplaatst wordt en er twee systemen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3RYo6Ts0AfyDvATGgC6Dsn4Hzs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SLDHcs6Hzav7BJih58IJl9va.jpg?f=user_large

02 - Situatie meterkast
De twee omvormers rechtstreeks het stopcontact (op aparte groep) en de meterkast zelf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjjuVlsmJxAYilw0zNpw70KRiTk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5hXYfh5Iuqsp7rawbM3KeRY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP39v-kibWlu76dm8HzefFRmOi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSROZL9JFwwvN4v258JzNWRX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCDzAvvP0_WCPpQwKZVE--IGngo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Twegn451ZlgOginu1AQBDTtP.jpg?f=fotoalbum_tile

03 - Schaduw
Er is vrijwel geen schaduw op het dak, de 6 of 8 panelen zouden makkelijk rondom de schoorsteen kunnen.

04 - Jaarverbruik
Afgelopen jaar zaten wij rond de 1600kwh, dit zal dit jaar wel een stuk hoger zijn aangezien wij beiden vorig jaar veel van huis waren. Al gok ik niet dat wij heel ver boven de 2000kwh zullen uitkomen.

05 - Doel
Het doel is inprincipe gewoon om genoeg stroom op te wekken om niets meer van het net af te halen.

[ Voor 48% gewijzigd door dr86 op 05-04-2023 21:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alles Enphase, je hebt veel schaduw?

Zo niet zou ik dit topic eens aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen, dan kunnen we echt inhoudelijk reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:03:
Alles Enphase, je hebt veel schaduw?

Zo niet zou ik dit topic eens aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen, dan kunnen we echt inhoudelijk reageren.
Drukte per ongeluk al op versturen ipv voorbeeld, dus openingspost wordt nog aangevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:05
Offerte 4 met de Growatt is nog steeds duurder per Wp dan offerte 3. 3 is daarom veruit de beste aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:54
Eens met @Uszka , partij 3.

Passen er niet meer panelen op dan 8? Kan partij 3 geen aanbieding met string omvormer maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
schumacher schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:47:
Eens met @Uszka , partij 3.

Passen er niet meer panelen op dan 8? Kan partij 3 geen aanbieding met string omvormer maken?
Partij 3 is een zzp'er die ook met solar edge werkt, alleen zal dat in zijn werk tarief niet veel verschil maken.
De aangegeven prijzen op de offerte voor alle panelen en onderdelen komen netjes overeen met wat je online kan vinden als je het zelf inkoopt, alleen zijn dagprijs is dus vrij hoog.

Nadeel bij deze partij is dus ondanks de prijs dat er vrij weinig weinig reviews te vinden zijn en ik daar een aanbetaling moet doen.

Edit: er passen denk ik 10 a 11 panelen op als ik het ruim neem. Maar dan ga ik wel heel erg veel overproduceren. Begreep van meerdere partijen dat dat qua terugverdientijd niet het meest voordelige is.

[ Voor 13% gewijzigd door dr86 op 05-04-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:05
dr86 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:52:

Edit: er passen denk ik 10 a 11 panelen op als ik het ruim neem. Maar dan ga ik wel heel erg veel overproduceren. Begreep van meerdere partijen dat dat qua terugverdientijd niet het meest voordelige is.
Niet in de winter als je die prik hard nodig hebt. In de winter ga je
dr86 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:00:

Het doel is inprincipe gewoon om genoeg stroom op te wekken om niets meer van het net af te halen.
niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:53:
[...]

Niet in de winter als je die prik hard nodig hebt. In de winter ga je

[...]

niet halen.
Nee dat snap ik, maar aan het eind van het jaar kom je dan toch onder aan de streep uit op overproductie, zelfs al met 6 panelen icm mijn stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:19
dr86 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 00:05:
[...]

Nee dat snap ik, maar aan het eind van het jaar kom je dan toch onder aan de streep uit op overproductie, zelfs al met 6 panelen icm mijn stroomverbruik.
Panelen leg je voor een hele lange periode neer. Waarschijnlijk veel langer dan dat het salderen nog gaat duren. Zo moet je dit punt ook zien, dat je niet begroot op salderen over het hele jaar, maar begroot op voldoende opbrengst tbv (direct) eigen gebruik over een zo groot mogelijk deel van het jaar, als het salderen eenmaal is afgelopen. (En je dan een accu er bij plaatst.)

Daarnaast gaat men naar de toekomst toe steeds meer verbruiken, WP, electrische auto, etc. Ook daarom is het verstandig dat wanneer je iets op een dakvlak gaat doen, je gelijk het hele vlak vol legt. Later bijleggen is altijd duurder dan in 1 keer alles vol leggen. Zie ook de twee paneeltjes die je nu hebt liggen. Uitbreiden kan niet meer, wil je ook niet, omdat de opbrengst van nieuwe panelen elk jaar hoger wordt. Dus haal die twee weg (leg ze op de schuur oid) en leg dat dakvlak helemaal vol. Panelen zijn naar verhouding ontzettend goedkoop, het leggen an sich kost niet zo veel meer. Of ze nou 8 of 10 of panelen leggen, dat maakt in de prijs niet zo veel uit.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30
dr86 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 21:52:
[...]

Partij 3 is een zzp'er
In je overview staat 'werkt met zzp-ers'. Dat is een groot verschil.
Nadeel bij deze partij is dus ondanks de prijs dat er vrij weinig weinig reviews te vinden zijn en ik daar een aanbetaling moet doen.
Je kunt referenties in de buurt vragen. Kreeg bij een jong bedrijf zo te horen waar ze bezig waren / gingen zijn in de buurt (zo ook gevonden).

Aanbetaling is prima onderhandelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De dynamische uurprijzen zijn rond 18.00 - 19.00 het hoogste.
Ik zou het ook volleggen op een zuidwest dak.

Wel fijn zoveel panelen tijdens koken en autoladen na je werk.

En neem een stringomvormer.
Stuk goedkoper.
Wellicht een 3-fase als je de andere kant ook wil bepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR9dHKvyFImTA_oGHW94FZT8qdw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DcwYPtAqDBfFNwdq9WL1yUL6.jpg?f=user_large

Hoeveel ruimte heb je nog in de meterkast vrij?
Enphase neemt (veel) meer plek in beslag dan een 3-fase aardlek automaatje bij een stringomvormer

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2023 06:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 6 april 2023 @ 00:39:
[...]

In je overview staat 'werkt met zzp-ers'. Dat is een groot verschil.

[...]

Je kunt referenties in de buurt vragen. Kreeg bij een jong bedrijf zo te horen waar ze bezig waren / gingen zijn in de buurt (zo ook gevonden).

Aanbetaling is prima onderhandelpunt.
Ja het is een zzp’er die ook weer andere zzp’ers in huurt, er zijn wel wat reviews, maar nadeel is dat ik dus niet weet wie er komt leggen. Hij zelf of iemand die hij weer in huurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2023 @ 05:40:
De dynamische uurprijzen zijn rond 18.00 - 19.00 het hoogste.
Ik zou het ook volleggen op een zuidwest dak.

Wel fijn zoveel panelen tijdens koken en autoladen na je werk.

En neem een stringomvormer.
Stuk goedkoper.
Wellicht een 3-fase als je de andere kant ook wil bepanelen.

[Afbeelding]

Hoeveel ruimte heb je nog in de meterkast vrij?
Enphase neemt (veel) meer plek in beslag dat een 3-fase aardlek automaatje bij een stringomvormer
Er is 1 groep waar nu die 2 huidige panelen op zitten. Verder is het vol.
De andere kant van het dak vol leggen acht ik klein, kans is groter dat daar ooit een dakkapel op komt mocht het geld er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Skynett schreef op donderdag 6 april 2023 @ 00:24:
[...]

Panelen leg je voor een hele lange periode neer. Waarschijnlijk veel langer dan dat het salderen nog gaat duren. Zo moet je dit punt ook zien, dat je niet begroot op salderen over het hele jaar, maar begroot op voldoende opbrengst tbv (direct) eigen gebruik over een zo groot mogelijk deel van het jaar, als het salderen eenmaal is afgelopen. (En je dan een accu er bij plaatst.)

Daarnaast gaat men naar de toekomst toe steeds meer verbruiken, WP, electrische auto, etc. Ook daarom is het verstandig dat wanneer je iets op een dakvlak gaat doen, je gelijk het hele vlak vol legt. Later bijleggen is altijd duurder dan in 1 keer alles vol leggen. Zie ook de twee paneeltjes die je nu hebt liggen. Uitbreiden kan niet meer, wil je ook niet, omdat de opbrengst van nieuwe panelen elk jaar hoger wordt. Dus haal die twee weg (leg ze op de schuur oid) en leg dat dakvlak helemaal vol. Panelen zijn naar verhouding ontzettend goedkoop, het leggen an sich kost niet zo veel meer. Of ze nou 8 of 10 of panelen leggen, dat maakt in de prijs niet zo veel uit.
Bij offerte 3 zou dat qua verschil niet heel veel meer kosten inderdaad, begreep alleen juist van veel anderen dat je dak vol leggen dus niet rendabel is en je terugverdientijd veel langer maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:32
Gewoon vol leggen, Enphase heeft 25 jaar garantie dus na een jaar of 5-7 is het de rest je leven 'gratis' stroom ook voor zaken waar we nu nog geen idee van hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:54
dr86 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:11:
[...]

Bij offerte 3 zou dat qua verschil niet heel veel meer kosten inderdaad, begreep alleen juist van veel anderen dat je dak vol leggen dus niet rendabel is en je terugverdientijd veel langer maakt
De terugverdientijd wordt misschien langer (en daar maakt iedereen elkaar gek mee), maar de opbrengst gemeten over 10 of 15 jaar wordt hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 09:49
Ik snap die obsessie voor terugverdientijd ook niet. Waarom wens je 100% rendement binnen 10 jaar? Naar voorbeeld van Milieucentraal vergelijk ik het altijd met wat ik anders met het geld zou doen. Gespreid beleggen levert 5% per jaar op, en (deposito) sparen nu ong 2 a 3%. Als een duurzaamheidsmaatregel dat ook doet of meer, dan is de maatregel financieel de betere keuze, nog los van de voordelen voor de planeet.

On topic: ik heb ook onlangs een opdracht geaccepteerd met dezelfde hoeveelheid panelen, maar wel met een string omvormer. €600 per paneel totaalkosten. Jouw offertes zitten daar iets boven. Bij mij was er ook maar een die de moeite nam om langs te komen. Dat heeft hem de opdracht opgeleverd, omdat hij ook een betere oplossing voorstelde dan ik had uitgevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:19
dr86 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 06:11:
[...]

Kijk naar o.a. de uitleg van @Frisian1206 ea. En juist nu is de terugverdientijd korter dan ooit met die hoge energieprijzen!

De hang naar omrekenen in terugverdientijd komt voort uit het vele kortetermijndenken wat er helaas bij veel mensen in zit. Probeer dat eens los te laten, en dan worden keuzes veel makkelijker om te maken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Skynett schreef op donderdag 6 april 2023 @ 10:41:
[...]

Kijk naar o.a. de uitleg van @Frisian1206 ea. En juist nu is de terugverdientijd korter dan ooit met die hoge energieprijzen!

De hang naar omrekenen in terugverdientijd komt voort uit het vele kortetermijndenken wat er helaas bij veel mensen in zit. Probeer dat eens los te laten, en dan worden keuzes veel makkelijker om te maken.
Nja budget speelt ook wel een rol in deze, het dak vol zetten is op dit moment voor ons helaas boven budget.

Alleen de vraag in eerste instantie was welke installateur er gekozen moet worden, daar waar mijn twijfels liggen.

De goedkoopste met weinig reviews en een flinke aanbetaling of een duurdere die betrouwbaar is gezien de 200+positieve reviews en de schouw op locatie vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 21:52
Frisian1206 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 07:55:
Ik snap die obsessie voor terugverdientijd ook niet.
Omdat wij gemiddeld heel raar om gaan met prioriteiten.
Een gemiddelde auto kost in 2-3 jaar meer dan een redelijk enthousiast PV systeem.

De auto kijkt niemand naar terugverdientijd.

Nieuwe keuken? Kost schrikbarend snel het dubbele van een enthousiast PV systeem.

Keuken kijkt niemand naar terugverdientijd

Een enthousiast PV systeem heeft niet alleen een erg korte terugverdientijd, het niet heel bar zijn wel het rendement niet hoger zijn dan centen op de bank.

Dak vol of krijg spijt… die 2 schaam panelen van de bouw blijkt ook al niet te voldoen ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:49:
[...]

Omdat wij gemiddeld heel raar om gaan met prioriteiten.
Een gemiddelde auto kost in 2-3 jaar meer dan een redelijk enthousiast PV systeem.

De auto kijkt niemand naar terugverdientijd.

Nieuwe keuken? Kost schrikbarend snel het dubbele van een enthousiast PV systeem.

Keuken kijkt niemand naar terugverdientijd

Een enthousiast PV systeem heeft niet alleen een erg korte terugverdientijd, het niet heel bar zijn wel het rendement niet hoger zijn dan centen op de bank.

Dak vol of krijg spijt… die 2 schaam panelen van de bouw blijkt ook al niet te voldoen ;)
toon volledige bericht
Die 2 panelen zijn er enkel om een A+ keurmerk te krijgen, maar wat ik zei is dat budget ook een rol speelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Overigens vandaag een nieuwe offerte binnen gekregen van zelfstroom met de volgende setup/prijs.

Panelen:

8x Longi Hi-Mo LR5-54HPB 405Wp
1x Growatt 3000 TL-XE omvormer

Totaalprijs: €5200,00 / €1,61per wp.

Nu ben ik niet bekend met de Growatt en zijn alle overige offertes met Enphase microomvormers, alleen is zelfstroom wel weer een partij die zowel zonnekeur als instalq garanties heeft en goede reviews online heeft staan.

Qua prijs is het ook een van de goedkopere vergeleken met de bovenstaande

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 19:31
dr86 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:29:
Overigens vandaag een nieuwe offerte binnen gekregen van zelfstroom met de volgende setup/prijs.

Panelen:

8x Longi Hi-Mo LR5-54HPB 405Wp
1x Growatt 3000 TL-XE omvormer

Totaalprijs: €5200,00 / €1,61per wp.

Nu ben ik niet bekend met de Growatt en zijn alle overige offertes met Enphase microomvormers, alleen is zelfstroom wel weer een partij die zowel zonnekeur als instalq garanties heeft en goede reviews online heeft staan.

Qua prijs is het ook een van de goedkopere vergeleken met de bovenstaande
Zelfstroom heeft hier in 2016 ook panelen geplaatst, als installateur hadden ze destijds atama. Die hebben het meer dan keurig gedaan . Alles keurig netjes gemonteerd en opgeleverd . Ook de aftersales zijn dik voor elkaar . plus de garantie van zelfstroom is dik in orde, gevalletje niet thuis zie ik niet gebeuren bij ze 9als in omgevallen/mij niet bellen etc etc)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-04 20:50
Als je geen last van schaduw op je dak hebt zou ik sowieso voor een string omvormer gaan, voor die 600 eu verschil kan je al mooi weer wat panelen leggen. En inderdaad je dak gewoon vol (of zo vol mogelijk als financieel toe laat).

Het prettige van voldoende overcapaciteit hebben is ook dat je met zekerheid op zoek kan naar een heel duur energiecontract met een hoge terugleververgoeding nu je nog 100% mag salderen. Als je maar net aan genoeg heb zou ik dat persoonlijk weer niet doen en toch maar op safe gaan zitten.

Met een string omvormer en meer panelen moet je nog wel wat lager uit kunnen komen dan €1,61 denk ik? Die mensen van offerte 3 doen niet aan een string omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 21:52
Enphase is het duurste systeem op de markt.
Growatt een van de goedkoopste.

Growatt €1,61/Wp……

Al gekeken bij de webshops met installatie bemiddeling? Solar outlet / Solar bouwmarkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Evanrvb schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:49:

Met een string omvormer en meer panelen moet je nog wel wat lager uit kunnen komen dan €1,61 denk ik? Die mensen van offerte 3 doen niet aan een string omvormer?
Ja zal dan ietsjes goedkoper worden in apparatuur, maar zijn dagfee incl medewerker is gewoon fors (€1700,- volgens offerte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:59:

Growatt €1,61/Wp……

Al gekeken bij de webshops met installatie bemiddeling? Solar outlet / Solar bouwmarkt.
Ja zou solar bouwmarkt eens kunnen checken, die hanteren inderdaad vaste prijzen aan bemiddeling, nadeel zal in dat geval de wachttijd zijn gok ik.

Ga het morgen eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:59:
Solar edge bieden ze ook aan, gok dat dat een euro of 600,- duurder zal zijn, is dat de moeite waard?

Heb mij tot nu toe nog niet in deze omvormers verdiept aangezien de rest allemaal enphase heeft aangeboden.

Edit: even nagevraagd, de offerte wordt dan 800,- duurder als er Solar Edge SE3000HD bij komt

[ Voor 10% gewijzigd door dr86 op 12-04-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Heb nog een nieuwe offerte binnen gekregen van een Installateur in de buurt die in de straat al wat panelen heeft gelegd.

Prijs is de meest gunstigste tot nu toe, wel met een Hoymiles systeem.
- 10x DMEGC 405 panelen
- 2x Hoymiles HMT 2250

Totaalprijs is net geen €5500,- (1,34 per WP)

Ben niet bekend met het Hoymiles systeem, dus daar. moet ik mij nog even in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhulsen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-08-2024
helaas, dit is niet de plek om te klagen over je zonnepanelencowboybedrijf

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 25-01-2024 18:02 ]

Pagina: 1