Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:00
Door de warmtepomp verbruik ik toch nog meer elektra dan ik opwek. Daarom wil ik nog een aantal extra zonnepanelen plaatsen.

Het dak ligt al vol, maar op mijn houthok heb ik nog ruimte. Echter dat zijn 3 zonnepanelen. Het exacte type heb ik nog niet gekozen, maar het zal 400 tot 425 Wp panelen worden.

Nu twijfel ik wat voor omvormer te nemen. Een Growatt MIC 1000TL-X of een Hoymiles HMS-2000-4t.

Voordeel van de Growatt is dat mijn andere twee omvormers ook van dit merk zijn en het iets voordeliger is.
Mijn twijfel zit erin dat de nominale optimale spanning 180 Volt is. Met 3 panelen kom ik tot ca. 120 Volt. Een paneel meer zou mooi zijn, maar helaas kan ik die niet kwijt.

Daarom het wat duurdere micro omvormer alternatief, waarbij ik dan 1 van de 3 poorten van de Hoymiles niet gebruik en waarbij de monitoring in een aparte app komt.

Schaduw speelt wel een rol, maar beperkt en tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De optimale spanning scheelt hooguit een paar procentpunt, grote kans dat het dan alsnog efficiënter is dan de Hoymiles :)

Wat is de minimale MPPT spanning? Dat is - met schaduw - relevanter. Growatt staat wat dat betreft niet heel goed bekend, maar intussen is het wellicht verbeterd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
Vanaf 50 volt dus dat gaat wel goed komen.
Ik heb een string van 3 400 wp panelen aan een Solis 2.5 kW hangen (start bij 60 of 80 volt uit mijn hoofd) en dat draait als een zonnetje ;). Wel zonder schaduw trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door schumacher op 06-04-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Als die loeders van een 500Wp dingen passen zou ik die pakken - vaak ook iets meer spanning.
En tenzij er vrij veel schaduw is gewoon op een growattje. Die nominale spanning is niet zo van belang... Dat is waar de omvormer het meest efficiënt is... maar het gaan niet heel belachelijk veel omlaag met 120V.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:00
Die grote panelen heb ik over nagedacht, maar de breedte van het houthok is nu 175 cm. Normaal formaat panelen passen dan wel mooi.

Ik heb wel iets schaduw later op de dag van bomen in de tuin, dus zal nog wel op een zonnige dag gaan kijken of het deels, dan wel snel geheel in de schaduw ligt. Mogelijk is voor april een hoymiles micro dan toch verstandiger.

Bij geen of weinig verschil in schaduw wordt het dus de growatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:51
Beetje afhankelijk van hoe laat laat op de dag is... Op gegeven moment wordt het plukken van een bijna kale kip. Maar een Hoymiles Quad zonder de monitoring module hoeft op prijs niet verkeerd te zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 20:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb hier 3x 450Wp op een glofplaten dak liggen, valt schaduw op, aangesloten aan een Goodwe GW1000-XS met schaduwmanagement ingeschakelt, werkt uitmuntend.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 06-04-2023 22:51 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1