Krijg ik genoeg opbrengst met mijn zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20-04-2023
Ik heb 15 zonnepanelen JA Solar 395 Wp en een Goodwe 5K-DT, 3-Fase, 2 MPPT omvormer.
De zonnepanelen liggen op een plat dak in 2 strings.
1 x 5 panelen op het oosten en 1 x 10 panelen op het westen.

De laatste 2 dagen waren bijzonder zonnig en heb ik een opbrengst van iets meer dan 17kWh per dag met een maximum opbrengst van 2600 wh.

Ik vraag mij af of dit wel zo goed is?

moet ik ze toch in 1 string leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuntB5YUhK1Ubq3jH-eoOiRR-qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Q7VY4vMQ9Y76mm3mvGQ1bKE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClI_nzXubq7eMSqyg9YpW4L1gUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TS8d0P2OpRkSkHiN4Rj5W9he.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYF4M6zMsHtx-V6AjvPjuldAM7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KC2htuQvAwMBuQQrWrNsy9UK.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:03
17 kwh in 2 dagen? Lijkt mij karig.

Wij hebben 2,3kW aan zonnepanelen op het dak liggen vol op het zuiden en dat heeft gisteren 12,4kWh opgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
ik bedoelde eigenlijk iets meer dan 17 kWh per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58
Staat er vaak/lang schaduw op? M'n pa heeft 10 panelen van 275W (dus 2750W in totaal), wat minder dan de helft is van jouw opstelling, en die hebben maandag en dinsdag rond de 17 kWh opgebracht. Dus ruim een factor 2 verschil.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:44
Komt de string van 5 überhaupt aan het startvoltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Er komt alleen 's avonds schaduw op omdat de zon dan achter het huis verdwijnt.
Hoe weet ik wat het start voltage is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey!
  • Laatst online: 05-06 11:23
pelshout schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:11:
ik bedoelde eigenlijk iets meer dan 17 kWh per dag
Hier 12x Jinko Tiger 370WP op een 'normaal' schuin dak met een Growatt 5K omvormer op het oosten zonder schaduw (behalve als de zon naar de andere kant van het huis gaat in de loop van de dag): Gisteren 26.2 kWh en eergisteren 26.3 kWh, het lijkt me dat je toch meer zou moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Met zo'n 9000Wp aan panelen hebben wij de afgelopen 2 dagen meer dan 40kWh per dag opgewekt. 17 kWh op bijna 6000Wp klinkt mij dan ook als erg weinig.

Wij hebben een oost/west ligging met 8/16 verdeling (8 oost, 16 west).

Ik ben het met @Uszka eens dat die ene string van 5 wellicht een beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Dit is het plaatje van gisteren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MHuJOlcQzUpUYPOrvock6qiF6DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isE2lx8dhr69zy1NyrR234Sh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Misschien toch maar weer alles in 1 string plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15

_Arthur

blub

-niet relevante opmerking-

[ Voor 87% gewijzigd door _Arthur op 05-04-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Laatst online: 05-06 11:23
_Arthur schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:27:
Zo te lezen heeft je omvormer heeft een andere firmware nodig, een soort gelijk topic is hier te vinden: Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt
Uit de startpost haal ik dat het een Goodwe omvormer betreft :) Ik weet niet of dat dit merk dezelfde problemen heeft als de Growatt's.

[ Voor 9% gewijzigd door Mikey! op 05-04-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:15

_Arthur

blub

Mikey! schreef op woensdag 5 april 2023 @ 10:29:
Uit de startpost haal ik dat het een Goodwe omvormer betreft :)
Oepsie doepsie; lees error mijner zijde; werd getriggerd door een 5kW omvormer met maar 2600 Watt opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
String 1 doet niets omdat het voltage te laag is.

Je zou alles op 1 string kunnen proberen al is dat niet ideaal met een O/W opstelling.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 05-04-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:51
Je kan ook proberen om het een noord/zuid opstelling te maken, dan heb je 7 (?) panelen op iedere richting, dan zal je de 180v wel halen om op te starten.
Of alles landscape plaatsen als je er zo 7 per kant kwijt kan.

Of de omvormer vervangen voor een 1 fase model, die start eerder op.

Wat heb je op het andere dak liggen en wat voor omvormer zit daar achter? Misschien kan je daar nog mee rommelen/schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
dat andere dak is van de achterbuurman.

Een Noord-Zuid ligging heb ik eigenlijk nooit overwogen en weet ook niet of ik alle 15 panelen dan kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan die 5 paneeltjes op een eigen omvormer zetten, danwel micro-omvormers, en de 15 panelen gewoon zo laten, dat is denk ik het simpelste.

Ik neem aan dat je dit zelf hebt gelegd, anders terug naar installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
nee, ik heb 15 panelen in totaal die nu in 2 strings op een 3-fase omvormer zitten.
De reacties lezend denk ik dat ik nu beter 1 string kan maken van 15 panelen in plaats van 1 string van 5 op het oosten en 1 string van 10 op het westen?
Dit omdat de 5 panelen op het oosten nu niets doen vanwege de opstartspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Aikon schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:17:
Je kan die 5 paneeltjes op een eigen omvormer zetten
Dit dus als het op 1 string niet naar behoren werkt. Een Goodwe GW1500-XS kost maar iets van €300 en topt die 5 panelen op oost niets af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Je kan het altijd op 1 string proberen ja, opbrengst is dan niet optimaal, maar scheelt je wel een nieuwe omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-06 09:02
Waarom denken jullie dat 1 string goed gaat werken? 2 oriëntaties = 2 strings normaal gesproken?

Ik denk dat je deze 3-fase omvormer moet omruilen voor een 1-fase omvormer of inderdaad die string van 5 op een aparte omvormer zetten (maar dan moet je ook je AC bekabeling dubbel uitvoeren). Afhankelijk van wat goedkoper is.

Dit is wat je ongeveer zou moeten halen (26 kWh per dag, piek rond 3600 watt):
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.37&max2=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou, niemand denkt dat 1 string goed gaat werken, maar het is wel de conclusie van @pelshout, dus ja, hij kan het proberen :P :+ Baat het niet, schaadt het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Aikon op 05-04-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Zou ik ook 1 paneel westgericht bij de 5 oostgericht kunnen koppelen? Dan hebben de rest van de 9 panelen westgericht geen last en heb ik waarschijnlijk met 6 panelen net genoeg om de string te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Dan moet dat 6e paneel wel dezelfde kant op kijken als de andere 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Is de eerste foto genomen vanaf een plat dak waar ook nog een paar panelen op passen?
Dan zou je de string kunnen verlengen tot dat dak en meerdere panelen gericht op Oost kunnen bijleggen. Dat schiet pas echt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

schumacher schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:17:
Waarom denken jullie dat 1 string goed gaat werken? 2 oriëntaties = 2 strings normaal gesproken?
Niet persé. De enige reden om dat normaal te doen is zodat er niet afgetopt wordt op piek zon. Daar is hier nauwelijks sprake van.

De beperking bij alles op 1 string is dat de oost panelen nogsteeds niet zullen leveren totdat de zon ook de west panelen raakt en als de zon vol op zuid staat heb je kans op aftopping. Hoewel dat laatste onwaarschijnlijk is vanwege de behoorlijk grote omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Nee, dat lukt niet. Mijn dak ligt al compleet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 07:14
Hier 15 panelen van in totaal 6000WP met niet de meest gunstige ligging. Vandaag een opbrengst van 25 kWh en gisteren en eergisteren ruim 26 kWh per dag. Helaas een 4000 Watt omvormer, dus ook nog een klein beetje afgetopt.

Jouw opbrengst lijkt me dus ook vrij laag.

[ Voor 14% gewijzigd door .GoO op 05-04-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
De opbrengst is natuurlijk veel te weinig. Hier met verre van ideale situatie 2800 Wp (nog niet de helft van TS) en laatste 3 dagen 13,5 kWh/dag. Dus nee, dat is niet goed, je moet zeker achterin de 20 kunnen halen met dit weer. Heeft een installateur dit gedaan of DYI? In het eerste geval, moet die zich a) schamen, b) de omvormer verwisselen voor iets dat wel werkt. Als je het zelf hebt gedaan mag je a) vervangen door "beter onderzoek doen", maar een pro heeft hiervoor echt geen excuus ;)

Je hebt te weinig panelen voor een 3-fasen omvormer, dus die zou je eigenlijk moeten verwisselen. Grote vraag is dan waarvoor, want op 1 string kan idd niet met meerdere oriëntaties. Nu ja, tenzij optimizers, met panelen zo plat en 5 om 10 zal dat vermoed ik wel lukken zonder relevante optimizer clipping. Zou je even moeten simuleren met SolarEdge designer bv. Maar ja, omvormer en optimizers zijn niet gratis.

Een 1-fase string-omvormer met 2 trackers zou misschien wel kunnen, van 4 a 5 kW. Voor 5 moet je dan wel sowieso dikkere 230V kabel gaan trekken. Voor 4 idealiter ook. En 5 panelen blijft dan mager voor 1 van de trackers.

Micro's lijkt voor deze situatie toch beetje jammer van het geld en het werk, gezien dat alles al ligt. Optimisers hoef je iig niet de complete bedrading voor te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Hoi Wilke, dank voor de toevoeging. Ik heb een 6mm2 kabel naar de overkapping gelegd waar de omvormer opzit dus dat is OK.
Ik heb het zelf aangelegd dus had inderdaad beter voorwerk kunnen doen.

Ik ga alles gewoon op 1 string leggen en kijk dan wat de opbrengst is. Is niet ideaal maar een stuk beter dan wat het nu is ga ik vanuit.

Verder kan ik nadenken om op het platte dak van het huis ook nog panelen op het oosten te leggen en daarna weer een 2e string te introduceren die samen met de 5 panelen op de overkapping geschakeld kan worden.

iedereen dank voor de ideeën en suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Beste allen, Ik ga nog even door op dit lijntje.

Ik heb nu weer 1 string en zie het volgende:
Op dagen waarbij af en toe bewolking voorbij komt piekt mijn systeem tot boven de 5kW

Op dagen dat het de hele dag blauwe lucht is komt hij net boven de 4kW uit.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJUmLgBRSOrwiprHi_8TjXesgbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBHiQGtLxZLXBKsTitejCi8K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjehi-w8iTue8ayTKcZkysea_xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4B4AK43N7aYMiQHCIVvS5NDt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:38
Dat ligt nergens aan, het is een normaal verschijnsel. Hoe heter de panelen, hoe minder goed ze presteren. Vandaar de hoge pieken direct na bewolking.

Wat haal je op een dag als vandaag aan opbrengst in 1 string?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelshout
Op een zonnige dag nu zo’n 26 a 27 kW.
Ik zit nu op 25,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@pelshout Misschien maar ff pvcalc met jouw vermogens en ligging checken?
Ik heb voor jou alvast ingevuld 5 x 395 Wp op oost, helling 13° en 10 x 395 Wp op west zelfde helling op een 5 kW omvormer. Temperatuur coëfficiënt van het vermogen: -0.35%/K (staat ook in de technische data van het paneel)

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 19-04-2023 19:10 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1