Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gmeijer1989
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 02-08-2024
Beste Tweaker bezoeker,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede oplossing voor mijn situatie die ik na lang zoeken op fora nog niet goed beantwoord krijg;

-Ik ben op zoek naar een oplossing voor het verwarmen van een therapiebad voor honden op ca. 32 graden (zie hier het bad: https://physio-tech.com/e...water-treadmills/classico) dit bad bevat circa 600 liter water die wordt opgeslagen in een RVS gedeelte van het bad met deksel.

-Bij een omgevingstemperatuur van ca. 18 graden koelt het water van 32 graden s'nachts in ca. 12 uur af van 32 graden naar 24 graden, op drukke dagen dient het water gedeeltelijk vervangen te worden dus zal er een mogelijkheid moeten zijn om binnen circa één uur 300 liter water op 32 graden te hebben.

-Het bad bevat een 3 KW verwarmings spiraal echter wil ik hier zo min mogelijk gebruik van maken gezien het hoge verbruik

-Het bad komt te staan in een bijgebouw waar ook vloerverwarming en sanitair aanwezig zal zijn, hiervoor dient ook nog een warmwater bron voor gerealiseerd te worden..

Voorgestelde oplossing:
-Het (voor) verwarmen van het water met een warmtepomp of zwembadpomp, nou zal dit voor het onderhouden van de temperatuur wel afdoende zijn echter voor het vervangen op korte termijn van het warme water is er alsnog een uitdaging om dit te realiseren.

-De afstand tussen bijgebouwd en de huidige CV ketel binnen is circa 30 meter, zal dit een probleem zijn om warm water van de CV ketel te gebruiken ipv. het aansluiten van een tweede CV ketel met bijbehorende verlegging van gasleidingen.

-Vloerverwarming het liefst ook op water, aangezien de totale opp. 50 m2 is, nou de vraag of een warmtepomp hier de juiste methode voor is, dit mag bijverwarming zijn, de ruimte zal tevens verwarmd worden met een airco (om de luchtvochtigheid in de ruimte te reguleren)

Ruimte is geen probleem, zowel op dak als naast het bijgebouwd is ruime opstelmogelijkheid beschikbaar..

Ik hoor graag jullie ervaring wat zal passen bij een dergelijke opstelling.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:26
Wat voor elektrische aansluiting is er aanwezig? Is het mogelijk om een aparte groep te realiseren voor een warmtepomp vanuit de hoofd groepenkast?

Die 300 liter water van 10C naar 32C brengen in een uur kan met +-9kW verwarmingsvermogen (51 minuten volgens calculator).

Dat is +-3kW elektrisch met een COP 3 warmtepomp. Dat moet op een eigen groep. Voor voldoende capaciteit in de winter is minimaal een 12kW (verwarming) warmtepomp aan te bevelen.

30 meter leiding is veel. Voordat dat opgewarmd is ben je veel energie, water en tijd kwijt.

Er zijn 2 opties om gasloos die 300L op te warmen met een warmtepomp:
A. Drinkwater opwarmen in een tank van 300 liter. Dit moet één keer per week naar 60C gebracht worden ivm legionella. Dat kost veel energie en een warmtepomp is daar niet efficiënt in.

B. Met koud water het bad vullen en dan doormiddel van een warmtewisselaar (minimaal 30kW ivm minder vermogen door laag temperatuurverschil) het zwemwater opwarmen.

Optie B neemt veel minder ruimte in beslag en verbruikt minder energie, maar is kouder gedurende dat opwarm uur.

• gmeijer1989
De meterkast wordt nog vervangen, hoofdaansluiting is 3X25A als ik het goed heb gezien. Geen krachstroom aanwezig, bijplaatsen van groepen etc. is dus geen probleem, er loopt een mantelbuis vanuit het woonhuis naar bijgebouw waar de mogelijke extra kabels / leidingen doorgetrokken kunnen worden.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-11 17:45
Denk dat de meest simpele optie is om een 300 liter boiler zoals @ricko zegt ernaast te plaatsen welke je via een warmtepomp op temperatuur brengt. Je kan op een temperatuur van 40 a 45 graden mikken zodat je met bijmengen wat marge overhoud.

Die 50 m2 is de oppervlakte niet. Dat doet de wamtepomp er met gemak bij.

• gmeijer1989
Inmiddels wat speur en zoekwerk gedaan op dit forum nav de ontvangen reacties, tevens nog even kritisch gekeken hoeveel water we echt nodig hebben en hoeveel tijd er tussen de "watervraag" is.

Na een beetje rekenen lijkt een Warmtepomp boiler van 270 liter wel te werken, ik kom uit op de Atlantic Explorer V4 van 270 liter als favoriet, mede door de vele gebruikers op dit forum én een mogelijkheid tot het gebruik van een tweede spiraal / warmtewisselaar die ik dan kan gebruiken voor de vloerverwarming.

Nu de vraag moet ik nu gaan werken met een vloerverwarmingsverdeler met of zonder pomp ?

De ruimte (ca 50 m2) is al verwarmd dus de vloerverwarming is er puur voor om de "kou" van de tegels af te krijgen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:26
gmeijer1989 schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:12:
Na een beetje rekenen lijkt een Warmtepomp boiler van 270 liter wel te werken, ik kom uit op de Atlantic Explorer V4 van 270 liter als favoriet, mede door de vele gebruikers op dit forum én een mogelijkheid tot het gebruik van een tweede spiraal / warmtewisselaar die ik dan kan gebruiken voor de vloerverwarming.

Nu de vraag moet ik nu gaan werken met een vloerverwarmingsverdeler met of zonder pomp ?
Als je de tweede spiraal gebruikt om warmte te onttrekken heb je sowieso een pomp nodig (circuit: spiraal -> pomp -> vloerverwarming -> spiraal). Het drinkwater moet gescheiden blijven van de verwarming (daarvoor is die spiraal/warmtewisselaar)

Er is een temperatuur beveiliging nodig om de vv onder 40C te houden. Anders beschadigen de vloer en leidingen
Ik weet niet hoe de kleppen van een pomp verdeler omgaan met alleen de zuigkracht van de interne pomp. Een pomploze verdeler met een extern mengventiel is ook mogelijk.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtepompboiler is voor het bad wellicht een OK oplossing, maar voor het op temperatuur houden en de vloerverwarming niet optimaal.

Technisch is een monoblock warmtepomp die schakelt tussen een boilervat en de vloerverwarming de zuinigste oplossing.

"De ruimte is al verwarmd" -> een warmtepomp op vloerverwarming kan dat goedkoper, dus zorg dat die extra verwarming niet nodig is of laat die andere verwarming ook door de warmtepomp doen. Meer afgifte is meer beter.

Misschien dat een hoop rvs ribbelbuis in het bad ook een prima oplossing biedt voor het op temperatuur houden, want dat wil je niet doen met de elektrische verwarming.
De afkoeling die je schetst is een standbyverlies van een whopping 467 watt.
Plak dus wat pir-platen om de voorraadtank :)
Aan het warmteverlies te zien zal er voor ruimteverwarming weinig nodig zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:34
Probeer eens 's nachts het bad af te dekken met een dikke plaat piepschuim en wat paardendekens langs de zijkanten. Als je kan beperken hoeveel warmte er 's nachts verdwijnt, scheelt dat veel bijstoken overdag!
Pagina: 1