Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

SolarEdge error 31 - verbruik huis helaas van grid

Pagina: 1
Acties:

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:39
Beste Medetweakers,

Ik heb vorig jaar een mooie woning gekocht in het oosten van Gelderland, de woning beschikt over 22 zonnepanelen en een solaredge inverter (SE5000). Het beheer loopt via een bedrijf in doetichem, ik heb een login maar zie enkel het dashboard en de layout, hier ga ik nog voor mailen.

Nu zit ik met het probleem dat de inverter regelmatig een tikkend geluid maakt en Error 31 op het scherm laat tonen, niet altijd, maar het gebeurt me eigenlijk te vaak.
Ik heb begrepen van de installateur/beheerder dat dit te maken heeft met de regio die niet toelaat dat er zoveel teruggeleverd wordt. Het gekke van het hele verhaal vind ik dat we nu vanmiddag een tijdje lang ±500W verbruik hebben terwijl de zonnepanelen (met 3000W) niks staan te doen vanwege die error.

Ik snap dat teruglevering niet altijd mogelijk is, maar ik vind het wel dubbel dat ik dan bij het net alsnog moet gaan betalen voor stroom, ik zou verwachten dat ik die 500W verbruik dan afsnoep van de zonnepanelen.

Ik ben benieuwd of meer mensen dit probleem hebben en of het allemaal klopt wat er gebeurt.

Op moment van schrijven gaat het weer even een tijdje goed overigens, nu leveren we 2700W terug aan het net.

Hieronder wat foto's voor de volledigheid.
Rond 12 ging de schakelaar even uit vanwege een monteur die 3 fase kwam aansluiten, rond half 1 was de stroom weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/own3vcsXupwmTUnjm6XxaEo9qaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rxprcw76Jg1mOjoO07y9ScM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAl_YBPyQvOTBTCxZNPwiyBp_I8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boVcFnsZ6R759h8Rfb9Bkbkh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHwUnkFNCApVnZZgO9_Rydhy-hc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iXwI0B4ZZMdmwTcRUgdXMnK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41M4OBqiyY7o1qWKms6diqAzKWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQlCQUGk2GgY7CQwWc7sWYLC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uQKFkshox8F4eMyGnko0K7E4TI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDXQP7WXpR3nx1FIUw0qmQQH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny-szjqf68yBtIHR1KO2BxS5dHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iHCDZfoNDKI4e39G87fESXx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Tesla MIG MYP ]

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:56
AC Voltage too high zie ik staan. Oftewel, de spanning zal boven de 253V uitkomen en dan moet de omvormer verplicht uitschakelen. Dus de stroom die je dan gebruikt komt dan inderdaad van het net.
Kan je niet heel veel aan doen helaas. Eventueel checken of er dikkere kabels mogelijk zijn tussen omvormer en meterkast misschien. Of je omvormer vervangen voor een 3 fase model, dan wordt het verdeeld over de fasen en zal je minder snel tegen die limiet aan lopen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

31, 33 2x1F, 2x21 64/65/66 8x1F/ 8x20/ 8x21 AC Voltage Too High (Line 1/2/3) Grid voltage is above the country limit. Verify that the inverter is set to the correct country. Turn OFF the inverters in the site and verify AC grid voltage.
Is wat ik vind met een snelle zoeken bij google naar 'SolarEdge error 31'.

Bron: https://knowledge-center....ion-guide-error-codes.pdf
Cyw00d schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:58:
Ik snap dat teruglevering niet altijd mogelijk is, maar ik vind het wel dubbel dat ik dan bij het net alsnog moet gaan betalen voor stroom, ik zou verwachten dat ik die 500W verbruik dan afsnoep van de zonnepanelen.
Wil je dit voorkomen, dan zul je denk ik ook aan thuis accu's moeten gaan denken, dan kun je de eigen opgewekte stroom zelf opslaan en gebruiken wanneer nodig. Anders krijg je de salderingsregeling, die dus gebonden is aan de (lokale) infra.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 04-04-2023 15:08 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Cyw00d naast wat @Hathi zegt kan je ook nog aan je installateur vragen (of zelf doen als je dat veilig kan) om eens te kijken of er op alle drie de fasen zulke hoge voltages staan. Als je hele straat de panelen op dezelfde fase heeft staan (wat toevallig is maar niet uitgesloten) kan je wellicht de omvormer omhangen naar een andere fase in de meterkast.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cyw00d
Thanks @franssie dat is een goeie, vanochtend is dus de 3 fase aansluiting geplaatst, daarvoor was het altijd 1 fase maar ook wel eens een probleem.

Nu hoorde ik van de installateur dat het de provincie/omgeving bepaald wanneer het te veel word en daarom de inverter uitschakeld.
Maar nu lees ik hier dus een ander vehaal dat er te veel spanning richting de meterkast gaat en hij daarom uitslaat.

[ Tesla MIG MYP ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Het is om precies te zijn de spanning bij de omvormer. De omvormer heeft immers geen weet van wat er in de meterkast gebeurd.

Met 5kW op 1 fase krijg je én veel stuwing van de netspanning in de meterkast (net impedantie) én spanning over de kabel ( bij 5kW enkele Volts bij gemiddelde kabel lengte )

De enige oplossingen zijn:
Omvormer aan dikkere kabel
Omvormer aan korte kabel (dus omvormer vlakbij meterkast)
3 fase omvormer (mits fasen redelijk in balans zijn) - dat kan niet met alle solaredge installaties zomaar…

Als er wel veel onbalans is dan helpt natuurlijk aansluiten op andere fase

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
Cyw00d schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:34:
Thanks @franssie dat is een goeie, vanochtend is dus de 3 fase aansluiting geplaatst, daarvoor was het altijd 1 fase maar ook wel eens een probleem.

Nu hoorde ik van de installateur dat het de provincie/omgeving bepaald wanneer het te veel word en daarom de inverter uitschakeld.
Maar nu lees ik hier dus een ander vehaal dat er te veel spanning richting de meterkast gaat en hij daarom uitslaat.
Het is niet een ander verhaal, het is hetzelfde, alleen met een bottleneck op een andere plek.
1. de omvormer kan het niet kwijt in je huis
2. de omvormer kan het niet kwijt op het net

De kabel van de omvormer naar de meterkast kun je waarschijnlijk zien en aflezen wat erop staat.
Als het niet goed gaat in de wijk qua voltage kun je ook met een multimeter meten.

Maar ik zou niet zomaar zeggen dat het "een ander verhaal is"

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Cyw00d
Bedankt voor de info, ik ga navragen aan de beheerders of er iets gedaan kan worden.

[ Tesla MIG MYP ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Cyw00d schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 16:31:
Bedankt voor de info, ik ga navragen aan de beheerders of er iets gedaan kan worden.
Ik weet het antwoord al: bel je netbeheerder. Je hebt te maken met inmiddels fameuze afschakelen van omvormers omdat de netspanning te hoog wordt. Dit kan alleen opgelost worden door de netbeheerder dan wel via het verzwaren van het net of eventueel de wijktrafo een stapje terug te zetten. Gelukkig kom je hier op tijd achter, veel mensen weten het niet eens en vragen zich af waarom de stroomrekening na een jaar zo hoog is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Cyw00d
Probeer net de installateur te bereiken, maar die zijn blijkbaar falliet gegaan vorig jaart (SolarSmart in doetichem) :(

Ik ga de netbeheerder maar proberen te bereiken, die hebben het natuurlijk mega druk.

[ Tesla MIG MYP ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:01
Volgens mij moet je de netspanning per fase wel kunnen uitlezen met de HomeWizard. En anders even hier vragen hoe dat moet: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Op het display van de omvormer moet je het vermoedelijk ook wel kunnen zien. Rond het middaguur eens kijken wat je dan voor voltages ziet. Je omvormer is een enkelfase model, dus mogelijk is er een andere fase die wat lager zit qua spanning waar hij dan op kan worden aangesloten (draden omwisselen in groepenkast, klusje voor elektricien).

• Cyw00d
Thanks @ThinkPad dat is ook een goed idee, toevallig komt vrijdag een elektricien langs om de 3 fase aansluiting voor de laadpaal door te voeren na de verzwaring van vanochtend. Hopelijk is dit iets wat hij mee kan nemen.

[ Tesla MIG MYP ]

• ds23man

ds23man

Eenum

De netbeheerder ( dus niet je energieleverancier!) kan op afstand de log van je slimme meter tot een week terug uitlezen voor storingsoplossing. Zij kunnen dan ook aangeven of een andere fase minder problemen heeft. Uiteindelijk kom je toch bij hen terecht, al kan je natuurlijk ook wat voorwerk doen door je P1 poort te monitoren.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bij een recente meter kan je dat inderdaad per fase uitlezen (de mijne zet dat helaas niet in het telegram).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ds23man

ds23man

Eenum

franssie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:09:
Bij een recente meter kan je dat inderdaad per fase uitlezen (de mijne zet dat helaas niet in het telegram).
Ik neem aan dat de meter bij omzetting naar 3 fasen ook vervangen is. Dan heb je gelijk een recente.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:04:
[...]
Is wat ik vind met een snelle zoeken bij google naar 'SolarEdge error 31'.

Bron: https://knowledge-center....ion-guide-error-codes.pdf
[...]
Wil je dit voorkomen, dan zul je denk ik ook aan thuis accu's moeten gaan denken, dan kun je de eigen opgewekte stroom zelf opslaan en gebruiken wanneer nodig. Anders krijg je de salderingsregeling, die dus gebonden is aan de (lokale) infra.
Ik denk niet dat accu’s een oplossing gaan zijn in dit geval. Als ik naar het gedrag van mijn hybride omvormer kijk, zal die altijd iets terug willen leveren aan het net, net zo goed dat er altijd iets van het net gebruikt wordt.
Dit doordat je energie verbruik niet constant hetzelfde is. Als een verbruiker in schakelt heeft de omvormer heel even tijd nodig om dit te detecteren en om extra energie uit de accu te halen. Als de verbruiker weer uit schakelt duurt het ook weer heel even voordat de omvormer minder uit de accu haalt. Deze extra energie moet ergens vandaan komen of heen gaan, het net dus.

• Cyw00d
ds23man schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 17:11:
[...]

Ik neem aan dat de meter bij omzetting naar 3 fasen ook vervangen is. Dan heb je gelijk een recente.
Dit klopt, Liander heeft gisteren een nieuwe meter en gasmeter geinstalleerd.

[ Tesla MIG MYP ]

• ds23man

ds23man

Eenum

Cyw00d schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:26:
[...]

Dit klopt, Liander heeft gisteren een nieuwe meter en gasmeter geinstalleerd.
Mooi, nu nog een P1 uitleesding!

• Mr_Bg
  • Laatst online: 01-11 19:07
Ik ben benieuwd hoe dit probleem nu is opgelost, want ik heb sinds half september exact hetzelfde probleem.
Na 9 jaar geen enkele problemen gekend te hebben met de PV installatie ineens een code 31 met AC Voltage Too High.

Het betreft in mijn geval (ook) een 1 fase SE5000 SolarEdge inverter met een installatie van 5460 Wp (21x260 W) Panelen met optimizers.

Ik heb opnieuw een pairing uitgevoerd, maar krijg maar 4 panelen terug, zo lijkt het.

De één zegt problemen op het dak, de ander zegt dikkere kabel of toch de netbeheerder contacten. Ik weet het niet.

Oh ja, mijn leverancier is inmiddels ook failliet.

[ Voor 47% gewijzigd door Mr_Bg op 18-10-2023 16:01 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:47
Dikkere kabel kan het verschil maken. Wat ligt er nu voor kabel? Lengte/dikte? Heb je ook de spanning bij de meter gemeten?

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1