Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:32
Hoi allemaal,

Vorig jaar heb ik op het dak van de garage een set van 5 panelen met een omvormer geplaatst.

Panelen: 5x Jinko Solar JKM410M-54HL4-V
Omvormer: Growatt MIC 2000TL-X

Orientatie is west 270, 15 graden helling.

Nu staat er een een lantaarnpaal welke in het najaar en voorjaar voor een harde schaduw zorgt over 2 panelen (soms over 1 of 3 panelen afhankelijk van de hoek en hoogte zon maar dat is dan voor heel korte tijd). Zodra de schaduw over de panelen valt, zakt de opbrengst -uiteraard- in. Van ongeveer 1500w naar 800w bij dezelfde omstandigheden.

De lantaarnpaal gaat niet verplaatst worden, die heeft de gemeente neergezet...

Zou het zin hebben om met optimizers aan de slag te gaan? Ik heb de extra opbrengst niet nodig omdat ik op het dak ook nog panelen heb. Maar vanuit de hobby vind ik het leuk om het maximale er uit te halen.

Daling stroom 2 april 2023, wanneer de schaduw op de panelen valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28BR0EUuKgOtR7phhqEOY1TbLj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LDE3JKF2akKT3hXyL0CjXQWK.png?f=user_large

Onderstaande foto's ter verduidelijking. Genomen in de namiddag op september, dus de schaduw is dan erg lang.

Foto dak en schaduw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rsOSdZrtUNty08EKxkKXtaH_oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pVecVJJazhYuwHkhRDbfbRl.jpg?f=fotoalbum_large

Foto lantaarnpaal en schaduw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSfxJdY5tN2ig8vdHYIxvnx-Hec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jACuv8RWX7pU6ODcYSEdfYW6.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via firecaps30 op 03-04-2023 20:32)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:30
@firecaps30
Optimizers zou schelen in dat je de half-cell powerpoints kan gebruiken - dat kan nu niet. Dat scheelt dus uitval van steeds 2 halve panelen.

Echter die dingen kosten > €50 en moeten onder alle panelen waar schaduw op gaat vallen... Alle dus ;-)

Dus ben je helaas terug bij af: er iets aan doen kost teveel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Elektrisch: Ja, want met een optimizer ligt het MPP van de half beschaduwde panelen bij de halve stroom omdat je halfcell panelen hebt, en bij de onbeschaduwde panelen houd je dan de hele stroom.
Nu pakt de hele string de halve stroom.

De spanning gaat wel door de helft voor dat half beschaduwde paneel, dus check het MPP bereik van je omvormer.

Financieel: twijfelachtig, je kunt gedurende die uren ~ 50% meer opwekken. Het is al na de piek van de dag en alleen in maanden dat de opwek al niet top is

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 03-04-2023 14:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Maak eens een foto van de paal t.o.v. je gevel ( opzij dus).

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat het eraan ligt hoeveel tijd je het geeft om terug te verdienen.

Dat 6e paneeltje boven de dakdoorvoer ligt er toch wel? Anders zou ik m'n geld daaraan uitgeven en er 1 bijleggen. Krijg je net zoveel :)

Ik heb er niet aan gerekend maar kun je niet 3 strings van 2 maken parallel?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
@Proton_ Dankje! Wat bedoel je precies, waar moet ik naar kijken? De datasheet van de omvormer is hier te vinden: https://cdn.webshopapp.co...tl-x-285069-datasheet.pdf

Ik begreep dat Tigo optimizers niet aangeraden worden voor Growatt vanwege wat problemen in het verleden. Solaredge lijkt de beste keus te zijn. Gaan deze alleen op de 4 schaduw panelen of moet er op alle 5 de panelen een optimizer?

@ds23man Dit is de beste foto die ik nu heb, kan later nog een betere maken wanneer ik thuis ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z07DElnWfPjA8RURPmnOBqQQST0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Miy6hVyIJxpfxxMTVY1yAXTD.jpg?f=fotoalbum_large

@twixx Het 6e paneel ligt er niet. De dakdoorvoer steekt best uit en de schans is laag. Verlagen was geen optie en verplaatsen teveel werk..
De omvormer heeft maar 1 mppt dus opknippen in meerdere strings gaat dan niet werken geloof ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Hoymiles hmt-2250-6t 3 fase was hier de ideale keuze geweest, maar of dat nu nog rendabel kan worden is zeer de vraag.

Beetje afhankelijk van aanwezigheid 3 fase aansluiting en verkoop van de growatt.

Paar kratjes en toch dat 6e paneel dan maar

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 03-04-2023 16:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik bedoel een foto waarop te zien is hoever hij van de gevel staat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
ds23man schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:12:
Ik bedoel een foto waarop te zien is hoever hij van de gevel staat....
Ah zo, ongeveer 70cm van de gevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-8feUtm-rcMOLQRQEzXeEEEYDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg1KLnjyE6GXK7MBkINBUpjR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

firecaps30 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:02:
[...]

Ah zo, ongeveer 70cm van de gevel.

[Afbeelding]
Dat is wel krap. Ik neem aan dat jouw erfgrens langs de stoeprand loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Klopt, het perkje is nog van mij en de stoep van de gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

firecaps30 schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:23:
Klopt, het perkje is nog van mij en de stoep van de gemeente.
Feitelijk staat dat ding op 15 cm van je erfgrens ( halve stoeptegel) en het zou me niet verbazen dat de voedingskabel in jouw perceel ligt. Feitelijk gezien is er geen mogelijkheid om fatsoenlijk onderhoud te plegen ( of zelfs een vervanging te doen) zonder schade aan jouw perceel te veroorzaken. Ik zou toch maar eens met de gemeente gaan overleggen. Een boom mag je ook niet tegen een erfgrens planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
De voedingskabel ligt voor een deel langs de erfgrens heb ik begrepen. Verderop ligt deze er verder vanaf, loopt onder de parkeerplaatsen door naar de straat. Een lantaarnpaal is geen boom, maar het licht van een lantaarnpaal mag geen hinder veroorzaken, daar ga ik niet ver mee komen denk ik. Maar hier maak ik me geen zorgen om.

Zoals aangegeven wil ik het maximale halen uit de huidige situatie met een kleine investering en zonder al te veel werk. Het blijft natuurlijk hobby :).

Als ik opnieuw kon beginnen dan had ik rekening gehouden met de lantaarnpaal maar die stond er toen nog niet (nieuwbouw wijk).

Een paneel bijleggen resulteert natuurlijk in meer opbrengst maar dan heb ik nog steeds met de schaduw te maken.

Hoymiles oplossing is dan weer een aardige investering plus dat ik de elektrische installatie aan moet passen naar 3 fase en een nieuwe kwh meter moet kopen.

Bij het openen van dit topic dacht ik zelf dat optimizers goede (niet de beste) oplossing zou zijn. Relatief weinig werk, kleine investering.

[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 03-04-2023 18:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@firecaps30
Optimizers zou schelen in dat je de half-cell powerpoints kan gebruiken - dat kan nu niet. Dat scheelt dus uitval van steeds 2 halve panelen.

Echter die dingen kosten > €50 en moeten onder alle panelen waar schaduw op gaat vallen... Alle dus ;-)

Dus ben je helaas terug bij af: er iets aan doen kost teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ja, je hebt gelijk. Dan is het gewoon wat het is en min of meer al het maximale. Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Is de dakdoorvoer actief in gebruik voor bv rookgassen? Als het alleen ventilatie is van bv de schuur eronder dan zou ik hem persoonlijk afzagen en een paneel overheen leggen. Nu kun je ws nog 't zelfde paneel krijgen en je hebt de schans al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
@twixx
Nee, alleen voor ventilatie. Is nog het overwegen waard dan om hem gewoon af te zagen inderdaad. Vanmiddag eens kijken.

Ik heb de afgelopen dagen nog eens gekeken en de schaduw valt vooral op de achterste rij panelen, ik denk dat ik daar een Honeybee 800 voor ga kopen om te zien hoeveel dat scheelt.

Moet het ook een 410wp paneel zijn of zou het ook een 405 of 420 kunnen zijn als het verder precies hetzelfde type is?

[ Voor 17% gewijzigd door firecaps30 op 05-04-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hou er wel rekening mee dat het vnl voordoet bij een laagstaande zon waar je al minder opwekt. Hoe hoger de zon komt te staan in het seizoen zal het probleem zich eerst verplaatsen naar de voorste panelen en in het hoogseizoen zal er helemaal geen probleem meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
firecaps30 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:57:
@twixx
Nee, alleen voor ventilatie. Is nog het overwegen waard dan om hem gewoon af te zagen inderdaad. Vanmiddag eens kijken.

Ik heb de afgelopen dagen nog eens gekeken en de schaduw valt vooral op de achterste rij panelen, ik denk dat ik daar een Honeybee 800 voor ga kopen om te zien hoeveel dat scheelt.

Moet het ook een 410wp paneel zijn of zou het ook een 405 of 420 kunnen zijn als het verder precies hetzelfde type is?
Gewoon doen, afzagen :) Niet lager dan je afvoer maar dat zal voorzich spreken.

Als je het zelfde merk/type paneel pakt gaat 10Wp geen verschil maken.

Je gaat wel wat overdimensioneren maar ik denk niet dat het een probleem gaat zijn ivm de schaduw en hoek van de panelen. Je gaat dan van 2,050 kWp naar 2,460 kWp (en dus mogelijk wat aftoppen in mei).

Heb je een grafiekje van vorig jaar wat je toen haalde in mei aan vermogen op een zonnige dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ze liggen er pas sinds september vorig jaar, dus nog geen gegevens van mei. Piek van de afgelopen paar zeer zonnige dagen was 1500w tussen 13:00-15:00 uur. Daarna zakt de opbrengst ongeveer de helft in vanwege de schaduw op de lantaarnpaal.

Ik kijk deze maand nog even aan qua schaduw en dan ga ik de knoop doorhakken. 1 paneel kopen is het probleem niet maar de transportkosten zijn dan weer niet in verhouding.

@ds23man Je hebt gelijk, afgelopen september had ik de schaduw op de 2e rij panelen, dus inderdaad ook voor die rij dan optimizers nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Daarin tegen hoef je geen omvormer te kopen, geen schans. Ik denk dat je als je de kosten van het extra paneel + transportkosten (zelf halen?) optelt en deelt door het aantal Wp de kosten per Wp dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Update: sinds afgelopen week Honeybee 650 optimizers op 4 van de 5 panelen aangesloten. Gisteren de eerste volle zon-dag gehad.

3 mei, duidelijke dip wanneer de schaduw over de panelen valt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFgy78Pelj1uoZJeay0NFx2HbAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z1JoFtNyE5dk12RhsjqdnyHs.png?f=fotoalbum_large

13 mei, de dip is te zien maar een veel minder scherpe daling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYJhaBcmhWc8eF_YRdYSyzTntN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lzGuCLua2rMvlYpzfH4llNXm.png?f=fotoalbum_large

Lijken dus hun werk te doen. Waarschijnlijk ga ik toch nog ook het zesde paneel plaatsen aangezien de omvormer toch niet tegen z’n max aan zit.

Toevallig heeft Lampenlicht precies hetzelfde paneel nog te koop, alleen 405wp vs 410 maar dat zal niet veel uitmaken lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Met optimizers op alles maakt het sowieso niet uit, maar 5W verschil ga je zelfs zonder niet zichtbaar merken

Ik verwacht dat alles in de jinko jkm###-54hl4 er hetzelfde uitziet, dus een hogere pakken kan ook

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 14-05-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Update: Het zesde paneel liigt er inmiddels een week op. Omvormer topt net niet af (2 kW). Heb de ventilatie pijp gewoon doorgezaagd en afgedekt. Er is nog voldoende ventilatie via een rooster boven een deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
afdekken had misschien niet gehoeven, het zonnepaneel voorkomt toch het direct inregenen?

Is het pijpje nog wel hoger dan je overstorten (of als die er niet zijn de rand van je dak)? Oftewel is er een lekkage te verwachten als bij een plensbui het platte dak volloopt tot maximale waterhoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
Klopt ja, inregenen is niet mogelijk wegens het paneel.

De pijp is hoog genoeg afgezaagd dus daar verwacht ik geen lekkage van.
Pagina: 1