Hoi allemaal,
Vorig jaar heb ik op het dak van de garage een set van 5 panelen met een omvormer geplaatst.
Panelen: 5x Jinko Solar JKM410M-54HL4-V
Omvormer: Growatt MIC 2000TL-X
Orientatie is west 270, 15 graden helling.
Nu staat er een een lantaarnpaal welke in het najaar en voorjaar voor een harde schaduw zorgt over 2 panelen (soms over 1 of 3 panelen afhankelijk van de hoek en hoogte zon maar dat is dan voor heel korte tijd). Zodra de schaduw over de panelen valt, zakt de opbrengst -uiteraard- in. Van ongeveer 1500w naar 800w bij dezelfde omstandigheden.
De lantaarnpaal gaat niet verplaatst worden, die heeft de gemeente neergezet...
Zou het zin hebben om met optimizers aan de slag te gaan? Ik heb de extra opbrengst niet nodig omdat ik op het dak ook nog panelen heb. Maar vanuit de hobby vind ik het leuk om het maximale er uit te halen.
Daling stroom 2 april 2023, wanneer de schaduw op de panelen valt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LDE3JKF2akKT3hXyL0CjXQWK.png?f=user_large)
Onderstaande foto's ter verduidelijking. Genomen in de namiddag op september, dus de schaduw is dan erg lang.
Foto dak en schaduw:
:strip_exif()/f/image/0pVecVJJazhYuwHkhRDbfbRl.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto lantaarnpaal en schaduw:
Vorig jaar heb ik op het dak van de garage een set van 5 panelen met een omvormer geplaatst.
Panelen: 5x Jinko Solar JKM410M-54HL4-V
Omvormer: Growatt MIC 2000TL-X
Orientatie is west 270, 15 graden helling.
Nu staat er een een lantaarnpaal welke in het najaar en voorjaar voor een harde schaduw zorgt over 2 panelen (soms over 1 of 3 panelen afhankelijk van de hoek en hoogte zon maar dat is dan voor heel korte tijd). Zodra de schaduw over de panelen valt, zakt de opbrengst -uiteraard- in. Van ongeveer 1500w naar 800w bij dezelfde omstandigheden.
De lantaarnpaal gaat niet verplaatst worden, die heeft de gemeente neergezet...
Zou het zin hebben om met optimizers aan de slag te gaan? Ik heb de extra opbrengst niet nodig omdat ik op het dak ook nog panelen heb. Maar vanuit de hobby vind ik het leuk om het maximale er uit te halen.
Daling stroom 2 april 2023, wanneer de schaduw op de panelen valt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/LDE3JKF2akKT3hXyL0CjXQWK.png?f=user_large)
Onderstaande foto's ter verduidelijking. Genomen in de namiddag op september, dus de schaduw is dan erg lang.
Foto dak en schaduw:
:strip_exif()/f/image/0pVecVJJazhYuwHkhRDbfbRl.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto lantaarnpaal en schaduw:
:strip_exif()/f/image/jACuv8RWX7pU6ODcYSEdfYW6.jpg?f=fotoalbum_large)