Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben opzoek na vervanging voor mijn huidige homeserver, (dual xeon e5-2670 + 6x3tb), stroomverbruik is toch wat gortig en diverse onderdelen van deze bak zijn helaas ook toe aan vervanging. Verder deze bak ook niet echt still te noemen helaas.
Het systeem gaat truenas scale draaien met diverse containers en een vm. Om te zorgen dat de hardenschrijven in spindown kunnen gaan wilde ik een ssd mirror pool toevoegen voor deze toepassingen. Verder een datapool van 3x14TB voor de opslag.
Kwa cpu performance zoek ik iets in de oorde grote van een xeon e5-2670 met een beetje headroom.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1000e incl opslag
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit een ander systeem:
- 1x Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB
- 1x Crucial P1 1TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Evt 2de hands opties of bepaalde nas platformen zijn ook zeker opties, ik zie momenteel de bomen niet meer door t bos.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag idle energie verbruik is een must en liefst zo still mogelijk.
Verder wil ik een tijdje door, voor nu is 1gbit netwerk voldoende. Wil in de toekomst PCI-e ruimte hebben voor een 10gbit kaartje. Liefst ook ruimte voor een extra sata schijf en 2 nvme's. Dat laaste zou bv ook kunnen door add-on kaartjes en pci-e bifurcation.
Een niet realtek netwerk chip is een nice to have icm freenas
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Graag een kritische blik op wat ik nu bij elkaar heb geraapt kwa configuatie en kijken waar ik laag hangend fruit laat liggen kwa toekomst bestendigheid en performance.
Ik ben opzoek na vervanging voor mijn huidige homeserver, (dual xeon e5-2670 + 6x3tb), stroomverbruik is toch wat gortig en diverse onderdelen van deze bak zijn helaas ook toe aan vervanging. Verder deze bak ook niet echt still te noemen helaas.
Het systeem gaat truenas scale draaien met diverse containers en een vm. Om te zorgen dat de hardenschrijven in spindown kunnen gaan wilde ik een ssd mirror pool toevoegen voor deze toepassingen. Verder een datapool van 3x14TB voor de opslag.
Kwa cpu performance zoek ik iets in de oorde grote van een xeon e5-2670 met een beetje headroom.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1000e incl opslag
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Vanuit een ander systeem:
- 1x Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB
- 1x Crucial P1 1TB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 134,- | € 134,- |
| 1 | Moederborden | ASUS Prime B550M-A | € 92,99 | € 92,99 |
| 2 | Interne harde schijven | Toshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB | € 240,20 | € 480,40 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design CORE 2500 | € 60,63 | € 60,63 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G4DFRA32A | € 80,53 | € 80,53 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 400W | € 59,- | € 59,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX500 240GB | € 18,66 | € 18,66 |
| 1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 53,90 | € 53,90 |
| Totaal | € 980,11 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Evt 2de hands opties of bepaalde nas platformen zijn ook zeker opties, ik zie momenteel de bomen niet meer door t bos.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag idle energie verbruik is een must en liefst zo still mogelijk.
Verder wil ik een tijdje door, voor nu is 1gbit netwerk voldoende. Wil in de toekomst PCI-e ruimte hebben voor een 10gbit kaartje. Liefst ook ruimte voor een extra sata schijf en 2 nvme's. Dat laaste zou bv ook kunnen door add-on kaartjes en pci-e bifurcation.
Een niet realtek netwerk chip is een nice to have icm freenas
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Graag een kritische blik op wat ik nu bij elkaar heb geraapt kwa configuatie en kijken waar ik laag hangend fruit laat liggen kwa toekomst bestendigheid en performance.