Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:20
Mijn laadpaal is geinstalleerd in opdracht van de leasing (Alphabet) en toen was dat nog zonder load balancing. Ik zou nu graag toch load balancing hebben, vooral omwille van het capaciteitstarief in België. Een leuke plus van de aanpassingen zou zijn dat mijn laadpaal op het thuisnetwerk wordt aangesloten, zodat ik deze niet meer moet openvijzen om instellingen aan te passen, maar dit is dus geen must.

Het betreft een Alfen Eve Pro-line Single, waarbij de licentie voor load balancing reeds is geactiveerd volgens de ACE tool. Indertijd heb ik wel al een UTP kabel (zonder meer) laten leggen voor de load balancing. Achteraf gezien was 2 UTP kabels misschien beter geweest, maar soit. Verder heb ik een digitale meter met P1 poort, op 30 meter afstand.

Zover ik weet kan deze laadpaal op twee manieren load balancen: via modbus of via P1.

Modbus:
Misschien de beste oplossing omdat ik dan de UTP kabel dan zowel voor netwerk als load balancing kan gebruiken. Ik veronderstel dat je dat 'iets' nodig hebben die de stroom meet met klemmen en dit dan over het netwerk stuurt naar de laadpaal? Kan iemand een concreet device voor deze situatie (compatibel met de laadpaal) aanraden?

P1:
30 meter lijkt te lang voor de P1 verbinding. Bij quasi al mijn zoekopdrachten stelt Google me deze P1-over-UTP oplossing voor: https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing
Lijkt dit een goede oplossing? Zou dit ook werken met slecht 4 draden van de UTP kabel zodat ik de andere 4 voor ethernet kan gebruiken, zoals in deze post: Ervaring installatie Alfen s-line single ?

Alvast bedankt voor alle input!

Beste antwoord (via mdizzy op 08-04-2023 16:48)

• gighandi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 17:49
Ik kan bevestigen,
P1-poort naar splitter (P1H-005 Tech4U) omdat ik m'n P1 signaal ook uitlees in HA,
dan 32m UTP kabel waarbij er 4 aders aan een RJ12 hangen en 4 aders aan een RJ45.

Heel af en toe valt het P1 signaal eens eventjes weg, maar dat gebeurt maar gemiddeld 1x per week ofzo, en heeft tot hier toe nog geen problemen gegeven.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:56

DjVe

Hatsaflats!

P1 en netwerk over een enkele utp kabel gaat prima. Eerder gedaan op een Alfen Pro Line op 20 meter. Geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
DjVe schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 20:12:
P1 en netwerk over een enkele utp kabel gaat prima. Eerder gedaan op een Alfen Pro Line op 20 meter. Geen enkel probleem gehad.
Dus gewoon een UTP kabel voorzien van 2 RJ12 connectors? Ben je zeker dat zal lukken over 30 meter? Of is het gewoon de moeite waard om te proberen?
Hier staat maximum 20 meter: https://knowledge.alfen.c...Load+Balancing+with+P1%3F
Enig idee of dit over deze afstand ook zal lukken met RJ11 connectors? Ik heb geen RJ12 gevonden in de lokale doe-het-zelf.
En dan kan ik meteen ook de 4 andere draden gebruiken voor ethernet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je moet Rj12 gebruiken en voor netwerk pak je gewoon Rj45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
@DjVe Je klinkt nogal overtuigd, maar ik heb even in de manual gelezen en er wordt telkens gesproken over RJ11 (soms ook RJ12) en 4 aders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Y6v-yc2_5MQeizu7-y9iXwOkgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M4W7a0coRiVYU9cVgHz6tG3V.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zmTBwbKUoo7PEeLdge3q8cNTwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/02IictOSjUoXDyWpUeyeHrX1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp86idzZK7m3P5ERZyAAC3W0988=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G2fmNPHmj5D2cm9Zj5x2lYVV.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dat klopt en dat heb ik al meerdere malen gemeld aan Alfen. Bij mijn eerste installatie ben ik aan de slag gegaan met RJ11 en na heel veel proberen en testen kwam ik er achter dat dit dus niet werkt. Het moet RJ12 zijn. Ik heb er nu ruim 10 geïnstalleerd, dus heb aardig door wat wel/niet kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor de P1 poort, gaat een P1-to-wifi niet werken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
CH4OS schreef op zondag 2 april 2023 @ 20:50:
Voor de P1 poort, gaat een P1-to-wifi niet werken? :)
De laadpaal verwacht een RJ12 connector. Hoe zie je dat werken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdizzy
Dit is mijn plan van aanpak, gebaseerd op Ervaring installatie Alfen s-line single :
  • Aan beide kanten 4 aders krimpen op RJ45 (1,2,3,6) en checken dat de netwerkconnectiviteit OK is. Dat valideert ook meteen dat de kabel OK is (want er zit een knik in, kon geen kwaad volgens de installateur)
  • Dan de overige 4 aders krimpen op RJ12 (1,2,3,5) and hope for the best. Als dit niet lukt, ligt het ofwel aan de afstand, ofwel dat er toch 6 aders nodig zijn (wat sterk lijkt, gezien de topic hierboven).
Ik dacht eerst voor de zekerheid eerst de volle 6 aders op RJ12 te testen, maar je kan niet ont-krimpen. Dus meteen de ideale eindsituatie uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mdizzy schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:31:
De laadpaal verwacht een RJ12 connector. Hoe zie je dat werken dan?
Als de P1 poort de RJ12 is, kan je dat apparaatje daar op aansluiten en kan je dus via wifi het signaal binnen halen. Ik weet alleen niet of je ook info dan kan versturen naar de paal toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mdizzy schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:39:
Ik dacht eerst voor de zekerheid eerst de volle 6 aders op RJ12 te testen, maar je kan niet ont-krimpen. Dus meteen de ideale eindsituatie uitproberen.
Aan de andere kant is het ook niet zo dat een zakje met de connectors erin de wereld kosten. ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gighandi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 17:49
Ik kan bevestigen,
P1-poort naar splitter (P1H-005 Tech4U) omdat ik m'n P1 signaal ook uitlees in HA,
dan 32m UTP kabel waarbij er 4 aders aan een RJ12 hangen en 4 aders aan een RJ45.

Heel af en toe valt het P1 signaal eens eventjes weg, maar dat gebeurt maar gemiddeld 1x per week ofzo, en heeft tot hier toe nog geen problemen gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denny35
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-06 15:02
Hier UTP kabel liggen van Eve single pro-line naar P1 smart meter over een afstand van ruim 40 meter. Geeft geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdizzy
Bedankt allen. Behalve veel stress en een breekmes in de duim is het allemaal goed gelukt.
Ik had er niet bij stilgestaan hoeveel ik de UTP moest splitsen om zowel in de modem als de P1 poort te kunnen pluggen. De rol elektrische tape is bijna op 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resistme
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-07 21:51
@CH4OS of @DjVe

Als leek die hier ook tegenaan loopt. Voor RJ12 gebruik je dan de middelste 4 lijnen en voor RJ45 de buitenste 2 pairs? Als mijn aanname klopt durf ik het wel aan om even te kijken naar de bestaande installatie anders geloof ik het wel.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Voor 100mbit netwerk gebruik je de polen 1&2 + 3&6 uit mijn hoofd. De overige aders in willekeurige volgorde in de RJ12 steken (aan andere kant natuurlijk ook zo) en laat pen 1 & 6 vrij.

Makkelijkere oplossing: Homewizard P1 meter halen voor een paar euro en deze gebruiken voor load balancing. Dat is een standaard optie in de laadpaal sinds een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvh7
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-09-2024
DjVe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:52:
Voor 100mbit netwerk gebruik je de polen 1&2 + 3&6 uit mijn hoofd. De overige aders in willekeurige volgorde in de RJ12 steken (aan andere kant natuurlijk ook zo) en laat pen 1 & 6 vrij.

Makkelijkere oplossing: Homewizard P1 meter halen voor een paar euro en deze gebruiken voor load balancing. Dat is een standaard optie in de laadpaal sinds een paar maanden.
Zou je me dit wat kunnen verduidelijken aub? Heb het gevoel dat dit een oplossing kan zijn voor mijn situatie.
Ik had 1 UTP kabel laten leggen naar onze laadpaal, maar mijn installateur heeft deze gebruikt om deze nu aan te sluiten op de P1 poort voor de loadbalancing. De connectie van de laadpaal zelf met het internet loopt via een sim kaart.
Dit heeft als gevolg dat ik de alfen app niet kan gebruiken en steeds in mijn auto zelf de laadsnelheid moet gaan verhogen of verlagen.
Nu is er recent ook een feature uitgebracht van Niko Home Control waarbij ik de laadpaal op een slimme manier zou kunnen aansturen, maar hiervoor dient de laadpaal ook op het eigen netwerk te zitten.
Ik was dus al een het twijfelen om een 2de kabel te trekken of die ene kabel te splitten zoals hierboven beschreven, maar ben daar niet zo handig/vertrouwd mee.

Kan dit dus nu opgelost worden door die homewizard zodat ik mijn UTP kabel kan gebruiken voor het netwerk en de loadbalancing kan werken via die homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

jeroenvh7 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:47:
[...]
Kan dit dus nu opgelost worden door die homewizard zodat ik mijn UTP kabel kan gebruiken voor het netwerk en de loadbalancing kan werken via die homewizard?
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPLS
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-03-2024
Met aansluiting van laadpaal op p1/HomeWizard is de laadpaal toch nog steeds niet aangesloten/zichtbaar op het netwerk, of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KPLS
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-03-2024
Met aansluiting van laadpaal op p1/HomeWizard is de laadpaal toch nog steeds niet aangesloten/zichtbaar op het netwerk, of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

KPLS schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:22:
Dan doe je ergens iets verkeerd. Je laadpaal moet gewoon zichtbaar zijn in je netwerk als je deze met UTP hebt verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-07 09:43
jeroenvh7 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Zou je me dit wat kunnen verduidelijken aub? Heb het gevoel dat dit een oplossing kan zijn voor mijn situatie.
Ik had 1 UTP kabel laten leggen naar onze laadpaal, maar mijn installateur heeft deze gebruikt om deze nu aan te sluiten op de P1 poort voor de loadbalancing. De connectie van de laadpaal zelf met het internet loopt via een sim kaart.
Dit heeft als gevolg dat ik de alfen app niet kan gebruiken en steeds in mijn auto zelf de laadsnelheid moet gaan verhogen of verlagen.
Nu is er recent ook een feature uitgebracht van Niko Home Control waarbij ik de laadpaal op een slimme manier zou kunnen aansturen, maar hiervoor dient de laadpaal ook op het eigen netwerk te zitten.
Ik was dus al een het twijfelen om een 2de kabel te trekken of die ene kabel te splitten zoals hierboven beschreven, maar ben daar niet zo handig/vertrouwd mee.

Dit heb ik dus ook. De installateur heeft eergisteren de laadpaal geïnstalleerd, maar zie nu dat er enkel een utp kabel naar de P1 poort loopt. Ik wil graag de Eve Connect app gebruiken maar dan moet er een verbinding middels een UTP kabel zijn.

Weet iemand of dat eenmalig is voor het koppelen aan de WiFi, of moet er altijd een vaste UTP verbinding zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-07 22:01
postvoordennis schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:59:
[...]

Dit heb ik dus ook. De installateur heeft eergisteren de laadpaal geïnstalleerd, maar zie nu dat er enkel een utp kabel naar de P1 poort loopt. Ik wil graag de Eve Connect app gebruiken maar dan moet er een verbinding middels een UTP kabel zijn.

Weet iemand of dat eenmalig is voor het koppelen aan de WiFi, of moet er altijd een vaste UTP verbinding zijn?
Precies zelfde probleem hier. Er moet altijd vaste UTP verbinding zijn. De enige oplossingen zijn:

Extra UTP kabel trekken

Of

Huidige UTP kabel splitten in P1 en RJ45 (dit ga ik doen, heel handige tip uit dit topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• postvoordennis
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-07 09:43
Lollercopter schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 01:38:
[...]

Precies zelfde probleem hier. Er moet altijd vaste UTP verbinding zijn. De enige oplossingen zijn:

Extra UTP kabel trekken

Of

Huidige UTP kabel splitten in P1 en RJ45 (dit ga ik doen, heel handige tip uit dit topic)
Handig dat de installateur dan niet gelijk even een tweede UTP heeft meegetrokken zeg pffff. Ik heb de Alfen eve single pro-line en daar zou WiFi op zitten. Weet is het nut van de WiFi functie dan als die altijd bedraad aangesloten moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctos
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 15:54
Heeft er iemand daadwerkelijk ervaring met loadbalancing op een Alfen mbv HomeWizard of instructies hoe dit op te zetten? Ik heb alleen persbericht van HomeWizard kunnen vinden waarin melding gemaakt wordt dat HomeWizard dit ondersteunt voor Alfen en Peblar laadpalen - op de site van Peblar https://peblar.com/nl/blo...d-with-peblar-ev-chargers is ook daadwerkelijk terug te vinden hoe eea opgezet moet worden, maar voor Alfen kan ik hier nergens informatie over vinden en ook support afdeling van HomeWizard heeft mij niet kunnen helpen.

Ik heb op het moment al een HomeWizard dongle in gebruik, en ben plan een Alfen Pro-Line aan te schaffen. Vaste netwerkverbinding naar de laadpaal hoeft geen probleem te zijn, ik heb een netwerkaansluiting aan de andere kant van de muur waar de laadpaal zou moeten komen. P1 is wat lastiger, slimme meter zit zo'n 30 a 40 meter verder op - maar als ik het goed begrijp volstaat het om icm HomeWizard alleen een vaste netwerk-verbinding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Arctos schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:40:
[...]

Heeft er iemand daadwerkelijk ervaring met loadbalancing op een Alfen mbv HomeWizard of instructies hoe dit op te zetten? Ik heb alleen persbericht van HomeWizard kunnen vinden waarin melding gemaakt wordt dat HomeWizard dit ondersteunt voor Alfen en Peblar laadpalen - op de site van Peblar https://peblar.com/nl/blo...d-with-peblar-ev-chargers is ook daadwerkelijk terug te vinden hoe eea opgezet moet worden, maar voor Alfen kan ik hier nergens informatie over vinden en ook support afdeling van HomeWizard heeft mij niet kunnen helpen.

Ik heb op het moment al een HomeWizard dongle in gebruik, en ben plan een Alfen Pro-Line aan te schaffen. Vaste netwerkverbinding naar de laadpaal hoeft geen probleem te zijn, ik heb een netwerkaansluiting aan de andere kant van de muur waar de laadpaal zou moeten komen. P1 is wat lastiger, slimme meter zit zo'n 30 a 40 meter verder op - maar als ik het goed begrijp volstaat het om icm HomeWizard alleen een vaste netwerk-verbinding te hebben.
Ja ik heb het al 6 maanden draaien en het werkt feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctos
DjVe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:34:
[...]

Ja ik heb het al 6 maanden draaien en het werkt feilloos.
Dankjewel voor je snelle reaktie!
Is de instelling vergelijkbaar met wat er voor Peblar beschreven wordt - simpelweg fysiek verbinden met netwerk, vervolgens in Alfen app kiezen voor HomeWizard als bron bij de dynamische load balancing waarna de laadpaal zelf de Homewizard zoekt en vind op het netwerk?

Ik neem aan dat als ik Alfen laadpaal bestel, ik daar wel de load-balancing optie tegen meerprijs bij aan moet schaffen? Zijn er nog andere zaken waar ik bij aankoop of installatie rekening mee moet houden of bij bestellen?

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Arctos schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:58:
[...]

Dankjewel voor je snelle reaktie!
Is de instelling vergelijkbaar met wat er voor Peblar beschreven wordt - simpelweg fysiek verbinden met netwerk, vervolgens in Alfen app kiezen voor HomeWizard als bron bij de dynamische load balancing waarna de laadpaal zelf de Homewizard zoekt en vind op het netwerk?

Ik neem aan dat als ik Alfen laadpaal bestel, ik daar wel de load-balancing optie tegen meerprijs bij aan moet schaffen? Zijn er nog andere zaken waar ik bij aankoop of installatie rekening mee moet houden of bij bestellen?

Nogmaals bedankt!
Ik meen dat je handmatig het IP adres van de P1 dongle moet invullen in de Alfen tool. Je moet inderdaad ook de LB licentie van Alfen meenemen in je bestelling. De rest is eigenlijk vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctos
DjVe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:19:
[...]

Ik meen dat je handmatig het IP adres van de P1 dongle moet invullen in de Alfen tool. Je moet inderdaad ook de LB licentie van Alfen meenemen in je bestelling. De rest is eigenlijk vrij eenvoudig.
Wederom bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfant_Terrible
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 16:27
Ik zit met ongeveer dezelfde situatie als hierboven. Pro line geinstalleerd, UTP kabel aangesloten aan netwerkpoort van de laadpaal en verbonden met de router in huis.

Aangezien er veel berichten zijn even wat concrete vragen:

- Als je de P1 poort wilt gebruiken van de slimme teller, volstaat het dan ik dan 1 extra kabel trek naar de laadpaal en deze verbind met de RJ12 poort? Dus connectie tussen RJ12 poort en de P1 poort van mijn slimme teller? Dus maw zowel een utp kabel (verbonden met router) en een "telefoon" kabel trekken tussen laadpaal en p1 poort?

- Als je HA wilt gebruiken en al een P1 meter hebt (homewizard), dan via de MyEve app "slim laden" categorie de instellingen aanpassen dat hij de HA gebruikt?

Momenteel heb ik nog geen licentie gekocht ivm load balancing, maar deze heb je nodig om bovenstaande te kunnen doen vermoed ik?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-07 09:58
Voor iedereen die ver wil gaan met de paal.

Je hebt active splitters met p1 2 utp voor 100 meter.

Ik heb deze ook gebruikt maar met alfen paal kun je eigenlijk beter evcc draaien en dan heb je spliter niet nodig. Evcc leest je p1 al uit.

LET WEL OP je utp MOET schielded of minimaal cat 6 zijn. Ivm dat je hem langs je power kabel legt.

Als je het toch wil : of als backup zoals ik het heb cedel heeft de modules en active splitters

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHtzDrTXeCpiSojgDyy_t_kbw6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKqzAGel8KXAEA8Q2TEDBlMY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Scriptkid op 16-11-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hangerrits
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-01 10:33
Voor degenen die 1 utp kabel hebben liggen naar hun Alfen laadpaal en load balancing willen doen via P1: ik heb een setje splitters / kabels die ik daarvoor gebruikt hebt. Ik heb die niet meer nodig omdat ik nu via EVCC ga werken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-PLJLreBSG6Ol6rNdxIrwhIeBs=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0t6CfnauH2XfqKbKMv7Y8hDn.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre75
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11-03 15:52
Goedemiddag, ik ben nieuw hier en heb dit topic vandaag bestudeerd. Ik heb kennelijk ook slechts één kabel tussen de P1 poort en mijn Alfen laadpaal. De paal is van 2019 en dus zonder wifi. Mijn vraag: is het wellicht ook mogelijk om vanuit / in / aan de laadpaal een wifi dongle te monteren die verbinding maakt met het wifi netwerk van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Pierre75 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:51:
Goedemiddag, ik ben nieuw hier en heb dit topic vandaag bestudeerd. Ik heb kennelijk ook slechts één kabel tussen de P1 poort en mijn Alfen laadpaal. De paal is van 2019 en dus zonder wifi. Mijn vraag: is het wellicht ook mogelijk om vanuit / in / aan de laadpaal een wifi dongle te monteren die verbinding maakt met het wifi netwerk van het huis?
Nee, dat is niet mogelijk. Waarom niet een Homewizard P1 gebruiken voor load balancing en de kabel gewoon gebruiken voor internet? Of je splitst de kabel in data en P1, zoals hierboven ook staat beschreven.

[ Voor 15% gewijzigd door DjVe op 15-03-2025 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxic821
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-07 23:26
Hierbij de link naar Alfen ivm installatie van P1 en homewizard:

https://knowledge.alfen.c...the+ACE+Service+Installer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 21:25
P1 is heel gevoelig. Als je dit doet moet je sowieso een extender ertussen zetten aan lp kant en slimme meter kant. Verder zou ik de firmware op 6.3 zetten die is het best met p1 signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbythebook
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-07 08:10
hangerrits schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:09:
Voor degenen die 1 utp kabel hebben liggen naar hun Alfen laadpaal en load balancing willen doen via P1: ik heb een setje splitters / kabels die ik daarvoor gebruikt hebt. Ik heb die niet meer nodig omdat ik nu via EVCC ga werken. [Afbeelding]
Ik heb ook 1 UTP lopen van laadpaal naar P1-poort en wil dus om de app te gebruiken ook met netwerk verbinden. kan ik met zo'n splitter via die 1e UTP-kabel zowel netwerk als P1 gebruiken dan? Of trek ik de verkeerde conclusie? :)

En zoja; welk type splitters zijn dit dan? Kan het online niet direct terugvinden :-(
Bedankt alvast!
Pagina: 1