18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Merk Merford DICE, kosten vanaf 2.200 euo tot boven de 3.000 euro (grote kans dat de kast duurder is dan de airco zelf, geloof echter de uitspraak van 15 dB reductie niet, juist omdat de reductie vaak zeer afhankelijk van de frequentie. Zou de achterliggende testen wel willen gaan zien. (-3 dB is een halvering van het geluid)Sjamo schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:38:
Hier erg goede ervaring met geluidsdempende omkasting voor buitenunits van warmtepompen van het merk dice.
Nadeel is dat ze erg duur zijn, maar ze werken goed. Dempen het geluid goed, en hebben, in ons geval (airco met kleinste kast van dice) geen negatieve impact op het functioneren, en ze zijn indien gewenst tegen bijbetaling in elke gewenste ralkleur leverbaar.
Ondanks de hoge aankoopprijs zijn we erg blij met de omkasting. Hij maakt het mogelijk dat de buitenunit op een cm of 80 van de schutting met de buren staat, zonder enig probleem voor gebruik.
Dus wij kunnen ongehinderd onze airco gebruiken, dag en nacht, zonder ons druk te hoeven maken over mogelijke problemen met geluid.
Misschien heb je iets aan deze informatie.
om je een idee te geven hoe dat er dan uit ziet: kleur is natuurlijk zelf kiesbaar (=ook duurder)
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 01-04-2023 18:58 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dank voor de ideeën uit dit topic!
Afgelopen weekend een ombouw gemaakt voor de buitenunit in de voortuin. Linkerzijde is open, voorzijde schuine latten. Indien nodig met een handeling te verwijderen.
:strip_exif()/f/image/3dNmaJ8Xh0eV96uufsSRWQOn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sl3B4pU4QBMD0v6PLSvBIr7U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XLFfUQS8PTNheThHsWCGjKO5.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen weekend een ombouw gemaakt voor de buitenunit in de voortuin. Linkerzijde is open, voorzijde schuine latten. Indien nodig met een handeling te verwijderen.
:strip_exif()/f/image/3dNmaJ8Xh0eV96uufsSRWQOn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sl3B4pU4QBMD0v6PLSvBIr7U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XLFfUQS8PTNheThHsWCGjKO5.jpg?f=fotoalbum_large)
14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu
Mooi gebouwd allemaal.
Ik heb mijn aircokast zelf juist naast het huis gezet en groen gebeitst. Als ik het vóór het huis zou zetten zou ik het ook onopvallend doen óf in de zelfde kleur als de kozijnen. Door het hout kaal te houden trekt het juist de aandacht. Je hebt dan wel een mooie houtkleurige omkasting maar is het niet de bedoeling dat het niét opvalt?
Als tweaker vind ik het een gemiste kans dat er niet gewerkt is met geluidsisolatie. Ik heb o.a. https://www.akoestiekwink...maken-lees-hier-onze-tips en https://www.easy-noisecon...atie-apparaten-verbeteren gebruikt als bron. Belangrijk is om iets vochtbestendigs te gebruiken. Het vergt iets meer nadenken over de luchtverplaatsing versus geluidsabsorptie maar dan heb je er ook iets aan.
Hieronder het resultaat van 5 jaar geleden met 5 jaar minder kluservaring. Sindsdien meer powertools gekocht en meer ervaring.
Verbeterpunten (ook voor zichtwerk)
- Achterwand met absorberend spul. Dit materiaal moet wel enigszins beschermd blijven uit zicht+neerslag.
- Enkel op bovenzijde van de 'flappen' absorptiemateriaal. Het is even spelen met de dikte van het hout+absorptiemateriaal, hoek van de flappen en de lengte ervan. Je wilt immers dat alle geluidsuitstraling wordt opgevangen in de absorptiemateriaal.
- Resonantie in buitenunit zelf. De unit is niet aan de muur bevestigd om geluidsoverlast tegen te gaan. Doordat de beunhaas enkel lichte kunststof dragers heeft gebruikt resoneert de hele unit. Hier moeten zwaardere betonbanden oid onder.
:strip_exif()/f/image/yjc5nFmCEGFCtDRnmRTxcVKo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiHCCW3YZBZ06BuVBbIdaeih.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij is dit genoeg, het werkt enigszins én ik heb mijn buren laten zien dat ik rekening met hun houdt.
De huidige oplossing werkt genoeg in mijn geval. Bij een toekomstige woning zal ik nog steeds op de geluidsisolatie inzetten. Ik verwacht dan een beter resultaat.
Er zijn wat meningen over efficiëntievermindering. Wat ik subjectief lees zijn genoeg verhalen dat je de airflow best wat kan verminderen zonder veel invloed op de efficiëntie te hebben. De compressor en niet de ventilator zorgt volgens mij voor het meeste stroomverbruik. Ook is de unit gemaakt om te werken als er een wind tegen staat. Die invloed wordt dan juist verminderd.
Ik heb mijn aircokast zelf juist naast het huis gezet en groen gebeitst. Als ik het vóór het huis zou zetten zou ik het ook onopvallend doen óf in de zelfde kleur als de kozijnen. Door het hout kaal te houden trekt het juist de aandacht. Je hebt dan wel een mooie houtkleurige omkasting maar is het niet de bedoeling dat het niét opvalt?
Als tweaker vind ik het een gemiste kans dat er niet gewerkt is met geluidsisolatie. Ik heb o.a. https://www.akoestiekwink...maken-lees-hier-onze-tips en https://www.easy-noisecon...atie-apparaten-verbeteren gebruikt als bron. Belangrijk is om iets vochtbestendigs te gebruiken. Het vergt iets meer nadenken over de luchtverplaatsing versus geluidsabsorptie maar dan heb je er ook iets aan.
Hieronder het resultaat van 5 jaar geleden met 5 jaar minder kluservaring. Sindsdien meer powertools gekocht en meer ervaring.
Verbeterpunten (ook voor zichtwerk)
- Achterwand met absorberend spul. Dit materiaal moet wel enigszins beschermd blijven uit zicht+neerslag.
- Enkel op bovenzijde van de 'flappen' absorptiemateriaal. Het is even spelen met de dikte van het hout+absorptiemateriaal, hoek van de flappen en de lengte ervan. Je wilt immers dat alle geluidsuitstraling wordt opgevangen in de absorptiemateriaal.
- Resonantie in buitenunit zelf. De unit is niet aan de muur bevestigd om geluidsoverlast tegen te gaan. Doordat de beunhaas enkel lichte kunststof dragers heeft gebruikt resoneert de hele unit. Hier moeten zwaardere betonbanden oid onder.
:strip_exif()/f/image/yjc5nFmCEGFCtDRnmRTxcVKo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BiHCCW3YZBZ06BuVBbIdaeih.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor mij is dit genoeg, het werkt enigszins én ik heb mijn buren laten zien dat ik rekening met hun houdt.
De huidige oplossing werkt genoeg in mijn geval. Bij een toekomstige woning zal ik nog steeds op de geluidsisolatie inzetten. Ik verwacht dan een beter resultaat.
Er zijn wat meningen over efficiëntievermindering. Wat ik subjectief lees zijn genoeg verhalen dat je de airflow best wat kan verminderen zonder veel invloed op de efficiëntie te hebben. De compressor en niet de ventilator zorgt volgens mij voor het meeste stroomverbruik. Ook is de unit gemaakt om te werken als er een wind tegen staat. Die invloed wordt dan juist verminderd.
Bedankt voor de reactie. Ik ben inderdaad al geholpen. Het is een aluminium omkasting geworden van de Franse producent Decoclim https://www.decoclim.fr. In diverse maten en kleuren leverbaar met levering naar BeNeLux.s3n schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:52:
...TS zal vast geholpen zijn, maar voor anderen...
Pootjes aan de achterkant (boven en onder) zijn tot 15 cm. uitschuifbaar, zodat je zelf een goede balans kunt instellen tussen afstand tot de muur en vrije lucht uitstroom. Ik heb mijn omkasting tegen kleine meerprijs in een kleur laten spuiten die zo veel mogelijk overeenkwam met de muur.
Heb de Vinuovo ombouw gekocht voor een LG MU2r17 UL0 buiten unit.
Heb deze unit tegen het huis staan in de achter tuin met de achterkant van de unit naar de schutting.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHCI6dwGPGuS8TzxbsZDpLAd.webp?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PbtYrWMyWMpRtDSn34mUG7Ss.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil de achterkant van de ombouw voor een gedeelte dicht maken met tuinhout planken om het geluid aan de kant van de buren wat te verminderen.
Uiteraard met voldoende ruimte voor de buiten unit om verse lucht aan te zuigen aan de achterzijde.
Iemand die dit zelf ook gedaan heeft en wat zijn de ervaringen?
Heb deze unit tegen het huis staan in de achter tuin met de achterkant van de unit naar de schutting.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHCI6dwGPGuS8TzxbsZDpLAd.webp?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/PbtYrWMyWMpRtDSn34mUG7Ss.jpg?f=fotoalbum_large)
Wil de achterkant van de ombouw voor een gedeelte dicht maken met tuinhout planken om het geluid aan de kant van de buren wat te verminderen.
Uiteraard met voldoende ruimte voor de buiten unit om verse lucht aan te zuigen aan de achterzijde.
Iemand die dit zelf ook gedaan heeft en wat zijn de ervaringen?
[ Voor 10% gewijzigd door taz3d_nl op 19-08-2023 21:54 ]
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/SdTKnYPSze4Ut9qKy5Yj19xb.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Rl6apjEbuxXj9sgSYjc2UZkK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fBhslEwivw1g9QdTFvtFkI0A.jpg?f=fotoalbum_large)