Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:42
Kan iemand mij helpen bij de aanschaf van een airco cover voor een 5 kW buitenunit op de grond op 2 bigfoot schokdempers? Ik heb het nodige op het internet te koop zien staan, maar ben vooral geïnteresseerd in ervaringen en adviezen. Onderwerpen:
  • grootte (precies passend of royale ruimte om de unit vrij laten)
  • geluidsisolatie (helpt het en laat de kast voldoende lucht door)
  • lamellen (rondom of alleen bij lucht toe- en afvoer)
  • merken van covers
  • materiaal (voor- en nadelen van aluminium, hout, plastic)
  • hoe worden de leidingen verwerkt in de cover (moeten leidingen strak tegen de muur zitten, zijn er uitsparingen in de cover, of moet je deze er zelf uit zagen)
  • mogelijkheden zelf te bepalen (RAL) kleur of print (bijvoorbeeld houten bekisting print op aluminium cover)
  • verstelbare pootjes (nice to have of noodzaak)
  • andere tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
een beetje afhankelijk waar je de airco wilt plaatsen.
zet je hem op de grond (wel voor goede afwatering zorgen) is een stabile ondergrond van belang, daarop goede bigfoots eventueel met extra (rubberen) dempers (voor het juiste gewicht kiezen, = gewicht airco / 4).

mbt de covers, ze zijn er in alle soorten en maten, maar eigenlijk moet j dus eentje hebben die exact voor jou merk en type bedoeld is, zul je waarschijnlijk niet vinden.
Dan waarom een cover / geluidskast ? ivm met het geluid ? kom je weer op het bovenstaande, om een juiste demping te kunnen krijgen heb je maatwerk nodig (het ontwerpen van dergelijk, goed werkende geluidskasten vergen behoorlijk veel ontwerp en test werk (= is dus duur). de zogenaamde all-round kasten zien er mogelijk wel leuk uit maar zijn in het algemeen hun geld niet waard.

met betrekking tot het geluid, sinds 1-april 2021 (nee is geen grap) zijn er duidelijk strenge eisen mbt het geluid wat een buitenunit van een airco of warmtepomp mag maken. Dat is 45/40 dB op je erfgrens naar de buren toe. Je kunt het laten meten (=duur omdat het door een gecertificeerd lab / persoon uitgevoerd moet worden, dus niet even met je telefoon gaan meten) of je kunt het berekenen (de hier nodige tool word door de overheid aangegeven en is vrij eenvoudig te doen, handleiding is ook aanwezig.) hier is de link: https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
ik ken deze tool en heb al behoorlijk veel berekeningen hiermee uitgevoerd.
succes

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

de meeste kasten zijn als eht gaat om echte geluidsreducties eigenlijk geldverspilling zoals hierboven al word genoemd.

de kasten die echt geluid reduceren hebben ook een aanzienlijk impact op de prestaties van de unit waardoor de unit weer harder moet werken wat de winst weer teniet doet.

beste is de plaatsing en omgeving zo te kiezen dat het dragen van geluid zoveel mogelijk word voorkomen, dus door de wand erachter te voorzien van gesluidsabsorberend materiaal zodat het geluid aan de achterzijde niet reflecteert opzij of naar voren via de muur.
beste is natuurlijk plaatsing waar je deze issues niet hebt.
als het gaat om minimalseren van het visuele is het minst ingrijpende gewoon de unit in kleur laten spuiten voor montage, dat is relatief standaard tegenwoordig. sommige units kan je zelfs al kopen in bepaalde kleuren.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 01-04-2023 18:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:31
Hier erg goede ervaring met geluidsdempende omkasting voor buitenunits van warmtepompen van het merk dice.

Nadeel is dat ze erg duur zijn, maar ze werken goed. Dempen het geluid goed, en hebben, in ons geval (airco met kleinste kast van dice) geen negatieve impact op het functioneren, en ze zijn indien gewenst tegen bijbetaling in elke gewenste ralkleur leverbaar.

Ondanks de hoge aankoopprijs zijn we erg blij met de omkasting. Hij maakt het mogelijk dat de buitenunit op een cm of 80 van de schutting met de buren staat, zonder enig probleem voor gebruik.

Dus wij kunnen ongehinderd onze airco gebruiken, dag en nacht, zonder ons druk te hoeven maken over mogelijke problemen met geluid.

Misschien heb je iets aan deze informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Geen geluidsdemping maar puur voor het zicht, zelf geknutseld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FsN-nioZsdujE_FC7FZlVm0BLI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdTKnYPSze4Ut9qKy5Yj19xb.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Sjamo schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:38:
Hier erg goede ervaring met geluidsdempende omkasting voor buitenunits van warmtepompen van het merk dice.

Nadeel is dat ze erg duur zijn, maar ze werken goed. Dempen het geluid goed, en hebben, in ons geval (airco met kleinste kast van dice) geen negatieve impact op het functioneren, en ze zijn indien gewenst tegen bijbetaling in elke gewenste ralkleur leverbaar.

Ondanks de hoge aankoopprijs zijn we erg blij met de omkasting. Hij maakt het mogelijk dat de buitenunit op een cm of 80 van de schutting met de buren staat, zonder enig probleem voor gebruik.

Dus wij kunnen ongehinderd onze airco gebruiken, dag en nacht, zonder ons druk te hoeven maken over mogelijke problemen met geluid.

Misschien heb je iets aan deze informatie.
Merk Merford DICE, kosten vanaf 2.200 euo tot boven de 3.000 euro (grote kans dat de kast duurder is dan de airco zelf, geloof echter de uitspraak van 15 dB reductie niet, juist omdat de reductie vaak zeer afhankelijk van de frequentie. Zou de achterliggende testen wel willen gaan zien. (-3 dB is een halvering van het geluid)

om je een idee te geven hoe dat er dan uit ziet: kleur is natuurlijk zelf kiesbaar (=ook duurder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93_qNO9BcLN1PkVpqHDcpNGSNsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IQIOcM8ZrnRfivGizFA45gdC.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 01-04-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
klump4u schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:49:
Geen geluidsdemping maar puur voor het zicht, zelf geknutseld.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je buren zullen er blij mee zijn, zeker s'nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MacD007 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:56:
[...]

Je buren zullen er blij mee zijn, zeker s'nachts.
Knap dat jij dat weet van mijn buren. Maar na een vol jaar werking nog niks gehoord over geluidsoverlast. Heb er zelf ook geen last van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

heb je het ook getest zonder de kast?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:31
MacD007 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:55:
[...]

Merk Merford DICE, kosten vanaf 2.200 euo tot boven de 3.000 euro (grote kans dat de kast duurder is dan de airco zelf, geloof echter de uitspraak van 15 dB reductie niet, juist omdat de reductie vaak zeer afhankelijk van de frequentie. Zou de achterliggende testen wel willen gaan zien. (-3 dB is een halvering van het geluid)

om je een idee te geven hoe dat er dan uit ziet: kleur is natuurlijk zelf kiesbaar (=ook duurder)
[Afbeelding]
Als je het niet gelooft, dan is het maar goed dat dice het ook niet beweert. Ze hebben het zelf over 9-15dB reductie.

In de tijd dat wij de kast kochten was er een test van de, ik meen consumentenbond, en die gaven aan dat de bewering klopte.

Indien je geinteresseerd bent kan je altijd contact opnemen met dice. Misschien kunnen ze je meer vertellen over wat ze beweren en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
MacD007 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 18:55:
[...]

[Afbeelding]
Ik ben het eens met @flippy . Gewoon je buitenunit zo plaatsen dat het geluid binnen de normen blijft. Als je zorgt dat je unit richting de straat blaast of recht je tuin in is er helemaal niets aan de hand. Hier al 3 jaar een L/L en geen centje pijn met de buren en hij staat gewoon in de nacht aan en niet op silence mode.

Mocht het voor de looks zijn kan je hier relatief goedkoop terecht https://www.vinuovo.com/n...t-omkasting?product_list_ Houdt wel rekening met sneeuw in de winter want dan hij vol komen te zitten.

Ik heb overigens helemaal niets erover heen zitten. Na 3 jaar zie ik die dingen niet meer bij wijze van spreken. Ach ja zonnepanelen vond men ook jarenlang lelijk. ;) Dat Dice apparaat vind ik nog lelijker dan mijn units. Ruimteschip in je tuin. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

flippy schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:21:
heb je het ook getest zonder de kast?
Bedoel je mij? Hij heeft de eerste maand (maart vorig jaar,maar was warm) zonder kast gewerkt, niet dat ik verschil gemerkt heb overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

klump4u schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:25:
[...]

Bedoel je mij? Hij heeft de eerste maand (maart vorig jaar,maar was warm) zonder kast gewerkt, niet dat ik verschil gemerkt heb overigens.
ja ik bedoel jou, en dat je het niet merkt is net het probleem wat ik ik de prakijk merk met zulke opstellingen.

meschien is het meetbaar, maar merkbaar is het vrijwel nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 01-04-2023 19:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:46
Dank voor de ideeën uit dit topic!

Afgelopen weekend een ombouw gemaakt voor de buitenunit in de voortuin. Linkerzijde is open, voorzijde schuine latten. Indien nodig met een handeling te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwavfLDwpWQay_TnkadH4zpyiTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dNmaJ8Xh0eV96uufsSRWQOn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTebP1qNmQjrmUZYCuTHKhx3wz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl3B4pU4QBMD0v6PLSvBIr7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuFoK8uJOQSbIMb1qZYBqfLia_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLFfUQS8PTNheThHsWCGjKO5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fa6MXsCvtIiXb3jUUsDXa0D4TNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nstBSlVi1Erbu0K2rhCA3uJ0.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:53
Netjes. Ik heb een soortgelijke situatie met de buitenunit aan de voorzijde van het huis. Bij mij is uiteindelijk de volgende kast geplaatst over de buitenunit:

https://www.evolarshop.co...ntraciet-airco-buitenunit

Erg tevreden over, ziet er netjes uit en geen onderhoud.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-07 18:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySpyL-ZQAG0thINplaYsnPvQUGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl6apjEbuxXj9sgSYjc2UZkK.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben er dit van gemaakt. En dat is puur en alleen als bescherming van de unit zelf - zal geen bal doen voor geluidsreductie, en dat is gelukkig ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-07 14:50
Zo te lezen is de omkasting vooral voor de looks en in een enkel geval voor geluidsreductie (en dan vaak juist niet voor de looks).

Heeft de omkasting, of eventueel een dakje, ook nog een effect op de levensduur? Aangezien het iets meer beschermd tegen de weersinvloeden (zon, regen, sneeuw, hagel).
Of is het effect eerder nadelig ivm met beperking van de vrije luchtstroom (in het geval van een omkasting)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Buitenunits zijn ontworpen om 24/7 buiten te hangen en te draaien tijdens de levensduur van de unit. Als je er normaal onderhoud op doet (wat minimaal is), is er geen enkele extra bescherming noodzakelijk.

Enige wat wel belangrijk kan zijn is als de unit helemaal vol sneeuw ligt, maar daar gaat een omkisting weinig aan helpen en komt in Nederland normaal niet snel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Mooi gebouwd allemaal.
Ik heb mijn aircokast zelf juist naast het huis gezet en groen gebeitst. Als ik het vóór het huis zou zetten zou ik het ook onopvallend doen óf in de zelfde kleur als de kozijnen. Door het hout kaal te houden trekt het juist de aandacht. Je hebt dan wel een mooie houtkleurige omkasting maar is het niet de bedoeling dat het niét opvalt?

Als tweaker vind ik het een gemiste kans dat er niet gewerkt is met geluidsisolatie. Ik heb o.a. https://www.akoestiekwink...maken-lees-hier-onze-tips en https://www.easy-noisecon...atie-apparaten-verbeteren gebruikt als bron. Belangrijk is om iets vochtbestendigs te gebruiken. Het vergt iets meer nadenken over de luchtverplaatsing versus geluidsabsorptie maar dan heb je er ook iets aan.

Hieronder het resultaat van 5 jaar geleden met 5 jaar minder kluservaring. Sindsdien meer powertools gekocht en meer ervaring.
Verbeterpunten (ook voor zichtwerk)
- Achterwand met absorberend spul. Dit materiaal moet wel enigszins beschermd blijven uit zicht+neerslag.
- Enkel op bovenzijde van de 'flappen' absorptiemateriaal. Het is even spelen met de dikte van het hout+absorptiemateriaal, hoek van de flappen en de lengte ervan. Je wilt immers dat alle geluidsuitstraling wordt opgevangen in de absorptiemateriaal.
- Resonantie in buitenunit zelf. De unit is niet aan de muur bevestigd om geluidsoverlast tegen te gaan. Doordat de beunhaas enkel lichte kunststof dragers heeft gebruikt resoneert de hele unit. Hier moeten zwaardere betonbanden oid onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vav25m_yrVrM9sQ5Ixq4oylMjks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjc5nFmCEGFCtDRnmRTxcVKo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K66FDpiw9iIiHadWsZM2Nj1wb2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BiHCCW3YZBZ06BuVBbIdaeih.jpg?f=fotoalbum_large
Voor mij is dit genoeg, het werkt enigszins én ik heb mijn buren laten zien dat ik rekening met hun houdt.

De huidige oplossing werkt genoeg in mijn geval. Bij een toekomstige woning zal ik nog steeds op de geluidsisolatie inzetten. Ik verwacht dan een beter resultaat.

Er zijn wat meningen over efficiëntievermindering. Wat ik subjectief lees zijn genoeg verhalen dat je de airflow best wat kan verminderen zonder veel invloed op de efficiëntie te hebben. De compressor en niet de ventilator zorgt volgens mij voor het meeste stroomverbruik. Ook is de unit gemaakt om te werken als er een wind tegen staat. Die invloed wordt dan juist verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:00
Kanoet schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 03:21:
Mooi gebouwd allemaal.
Ik heb mijn aircokast zelf juist naast het huis gezet en groen gebeitst. Als ik het vóór het huis zou zetten zou ik het ook onopvallend doen óf in de zelfde kleur als de kozijnen. Door het hout kaal te houden trekt het juist de aandacht. Je hebt dan wel een mooie houtkleurige omkasting maar is het niet de bedoeling dat het niét opvalt?

Als tweaker vind ik het een gemiste kans dat er niet gewerkt is met geluidsisolatie. Ik heb o.a. https://www.akoestiekwink...maken-lees-hier-onze-tips en https://www.easy-noisecon...atie-apparaten-verbeteren gebruikt als bron. Belangrijk is om iets vochtbestendigs te gebruiken. Het vergt iets meer nadenken over de luchtverplaatsing versus geluidsabsorptie maar dan heb je er ook iets aan.

Hieronder het resultaat van 5 jaar geleden met 5 jaar minder kluservaring. Sindsdien meer powertools gekocht en meer ervaring.
Verbeterpunten (ook voor zichtwerk)
- Achterwand met absorberend spul. Dit materiaal moet wel enigszins beschermd blijven uit zicht+neerslag.
- Enkel op bovenzijde van de 'flappen' absorptiemateriaal. Het is even spelen met de dikte van het hout+absorptiemateriaal, hoek van de flappen en de lengte ervan. Je wilt immers dat alle geluidsuitstraling wordt opgevangen in de absorptiemateriaal.
- Resonantie in buitenunit zelf. De unit is niet aan de muur bevestigd om geluidsoverlast tegen te gaan. Doordat de beunhaas enkel lichte kunststof dragers heeft gebruikt resoneert de hele unit. Hier moeten zwaardere betonbanden oid onder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor mij is dit genoeg, het werkt enigszins én ik heb mijn buren laten zien dat ik rekening met hun houdt.

De huidige oplossing werkt genoeg in mijn geval. Bij een toekomstige woning zal ik nog steeds op de geluidsisolatie inzetten. Ik verwacht dan een beter resultaat.

Er zijn wat meningen over efficiëntievermindering. Wat ik subjectief lees zijn genoeg verhalen dat je de airflow best wat kan verminderen zonder veel invloed op de efficiëntie te hebben. De compressor en niet de ventilator zorgt volgens mij voor het meeste stroomverbruik. Ook is de unit gemaakt om te werken als er een wind tegen staat. Die invloed wordt dan juist verminderd.
toon volledige bericht
Het extra stroomverbruik van de ventilator valt wel mee, als ie geen lucht kan aantrekken gebruikt ie juist minder stroom (net als je stofzuiger in toeren omhoog gaat als je per ongeluk de kat opzuigt). Probleem is dat als de luchtstroom minder wordt, er minder warmte uit de vaak toch al koude lucht gehaald kan worden. Om dit dan toch voor elkaar te krijgen moet de verdamper nog kouder worden om meer temperatuurverschil tussen lucht en verdamper te krijgen om de energie eruit te krijgen. Dat is inderdaad een klus voor de compressor (die inderdaad ook duidelijk de meeste stroom verbruikt). Die moet er dan harder aan werken om de verdamper zo koud te krijgen.Je zult dan ook vaker een defrost krijgen (wat tijd en warmte kost bijv.). En je COP gaat natuurlijk omlaag. Dus alles wat de luchtstroom nadelig kan beïnvloeden zal een nadelig effect op je verbruik hebben. Er zit al zo weinig warmte in lucht: een beetje warmtepomp trekt zomaar 1000 m3 lucht per uur of meer door de verdamper om er energie uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:35
Een 5kW warmtepomp doet al 1800m3 lucht per uur.

Let ook op recirculatie. Zulke kappen staan bekend om recirculatie van lucht waardoor het rendement nog verder af neemt. Daarom is het verstandig om de zijkanten, boven en onderkant dicht te maken zodat je de lucht door de wp heen forceert. Zo voorkom je recirculatie en verminderd rendement. De luchtopeningen moeten natuurlijk ook groot genoeg zijn voor de hoeveelheid lucht die er door heen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59

s3n

Ik heb zelf via https://www.kachelmateria...en-warmtepomp-covers.html de "MIX ALUMINIUM ANTRACIET" gehaald.

TS zal vast geholpen zijn, maar voor anderen:
grootte (precies passend of royale ruimte om de unit vrij laten)
Er zijn verschillende maten te krijgen. Ik heb er een die links/rechts redelijk strak om de airco zit, en voor/achter genoeg ruimte vrij laat

geluidsisolatie (helpt het en laat de kast voldoende lucht door)
Er is geen geluidsisolatie, maar ook geen extra herrie.

lamellen (rondom of alleen bij lucht toe- en afvoer)
Je hebt ze met lamellen rondom, maar die durfde ik ook niet aan qua luchtstoom. Ze verkopen ze wel, dus het zal best kunnen.

materiaal (voor- en nadelen van aluminium, hout, plastic)
Aluminium. Af en toe een doekje overheen ivm stof. Maar dat is omdat ik hem in de tuin onder een boom heb staan.

hoe worden de leidingen verwerkt in de cover (moeten leidingen strak tegen de muur zitten, zijn er uitsparingen in de cover, of moet je deze er zelf uit zagen)
Daar is plek voor. De leidinggoot past er net achterlangs bij mij.

mogelijkheden zelf te bepalen (RAL) kleur of print (bijvoorbeeld houten bekisting print op aluminium cover)
Ja dat kan. Al hebben ze meerdere standaard kleuren.

andere tips
Niet bezuinigen. Ik heb de cover al jaren en het ding is als nieuw met minimaal onderhoud (alleen ff doekje overheen halen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amersfoort
s3n schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:52:
...TS zal vast geholpen zijn, maar voor anderen...
Bedankt voor de reactie. Ik ben inderdaad al geholpen. Het is een aluminium omkasting geworden van de Franse producent Decoclim https://www.decoclim.fr. In diverse maten en kleuren leverbaar met levering naar BeNeLux.
Pootjes aan de achterkant (boven en onder) zijn tot 15 cm. uitschuifbaar, zodat je zelf een goede balans kunt instellen tussen afstand tot de muur en vrije lucht uitstroom. Ik heb mijn omkasting tegen kleine meerprijs in een kleur laten spuiten die zo veel mogelijk overeenkwam met de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDCEynrkbuJ8hshSHzFn8LRyj1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/llUBufkWoN7av0ZSmw30TwOL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mortal
  • Laatst online: 26-07 11:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSpA_yj33PeyngY5VLN41InNIe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBhslEwivw1g9QdTFvtFkI0A.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkant is bekleed met een goede isolatie die vaak wordt toegepast op motoruimtes in boten. Werkt een beetje, maar alles beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 14:53
mortal schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:18:
[Afbeelding]

Binnenkant is bekleed met een goede isolatie die vaak wordt toegepast op motoruimtes in boten. Werkt een beetje, maar alles beetjes helpen.
ziet er erg strak uit!

Toevallig nog een paar Fotos?
Daar kan deze omkasting-connaisseur zeker van genieten. :Y

@paQ niets voor jou?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:48

paQ

Oe best nice :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Laatst online: 26-07 11:56
BjornHero schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:01:
[...]

ziet er erg strak uit!

Toevallig nog een paar Fotos?
Daar kan deze omkasting-connaisseur zeker van genieten. :Y

@paQ niets voor jou?
Niet echt meer foto´s. maar het is een stalen frame met een mooi stukje harthoud erop gelijmt. De airco units zijn mat zwart gespoten met een antidreun spray uit de auto wereld. Mocht je iets vergelijkbaars willen maken dan kan ik wel een lijstje met materialen opsprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim De Bruyn
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-08-2023
Een omkasting is heel interessant en mooi afgewerkt. Wij hebben een Qventi Aluminium omkasting gekocht. In tegenstelling tot een houten omkasting hoef deze niet te behandelen en ze zijn een stuk goedkoper in aankoop. Gewoon via Bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-07 09:43
Amersfoort schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:11:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik ben inderdaad al geholpen. Het is een aluminium omkasting geworden van de Franse producent Decoclim https://www.decoclim.fr. In diverse maten en kleuren leverbaar met levering naar BeNeLux.
Pootjes aan de achterkant (boven en onder) zijn tot 15 cm. uitschuifbaar, zodat je zelf een goede balans kunt instellen tussen afstand tot de muur en vrije lucht uitstroom. Ik heb mijn omkasting tegen kleine meerprijs in een kleur laten spuiten die zo veel mogelijk overeenkwam met de muur.
[Afbeelding]
Hoeveel cm speling zit er aan de zijkanten tussen je airco buitenunit en je ombouw?

Ik ben ook op zoek naar een airco ombouw in gebroken wit (RAL9001) voor gevelmontage en zag dat DecoClim deze kleur ook kan leveren. Vrij kleine lamellen ten opzichte van sommige andere fabrikanten, maar daardoor is de unit volgens mij wel net wat beter weggewerkt.

Heb zelf een Daikin RXM-35R die weggewerkt moet worden. Formaat daar van is 55 x 76,5 x 28,5 cm. I.v.m. de muurbeugels waar deze op gemonteerd is heb ik niet 28,5cm maar 44cm diepte tussen de voorzijde van de unit en de muur.

Zou deze geschikt zijn of is er dan binnen te weinig ruimte tussen de unit en de omkasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
niwresixel schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Hoeveel cm speling zit er aan de zijkanten tussen je airco buitenunit en je ombouw?

Ik ben ook op zoek naar een airco ombouw in gebroken wit (RAL9001) voor gevelmontage en zag dat DecoClim deze kleur ook kan leveren. Vrij kleine lamellen ten opzichte van sommige andere fabrikanten, maar daardoor is de unit volgens mij wel net wat beter weggewerkt.

Heb zelf een Daikin RXM-35R die weggewerkt moet worden. Formaat daar van is 55 x 76,5 x 28,5 cm. I.v.m. de muurbeugels waar deze op gemonteerd is heb ik niet 28,5cm maar 48cm diepte tussen de voorzijde van de unit en de muur.

Zou deze geschikt zijn of is er dan binnen te weinig ruimte tussen de unit en de omkasting?
Ik heb links en rechts 5 cm tussen de 5 kW Daikin buitenunit en de omkasting. Let op de montage van de leidingen. Ik heb daarom eerst de unit laten installeren, en pas daarna de omkasting besteld. Door de uitschuifbare bevestiging aan de muur van de omkasting heb ik wat geëxperimenteerd met de afstand aan de voorkant; 5 cm gaf redelijk wat wervelingen, waardoor de voorlamellen resoneerden. Nadat ik de afstand tot 10 cm verhoogde had ik denk ik een goede balans tussen afstand tot de muur en resonantie.

De kleine lamellen vond ik een voordeel. Hierdoor kan de lucht sneller naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
Heb net nog eens even alles goed bekeken en zowel deze Decoclim M als deze Performance M lijken te gaan passen.

De binnenmaten zijn:
- Performance: B97 x H78 x D46,5 cm
- Decoclim: B105 x H83,5 x D51-66cm

Qua breedte kunnen beide prima passen, waarbij de Decoclim net iets ruimer is. De verstelbare diepte van de Decoclim is ook een pluspunt, maar deze kast is wel 5,5cm hoger.

Aangezien mijn airco aan de gevel gemonteerd is en zweeft boven een schuin dak van de uitbouw zit er als ik de cover zo laag als mogelijk plaats (rekening houdend met de loodslabben van het dak van de uitbouw in de muur onder de airco) heb ik bij de Decoclim nog zo'n 14cm ruimte tussen de airco en de kast aan de bovenzijde van de airco. Bij de Performance is dit dan 9,5cm.

Geen idee of dit prima is of als dit straks te veel interne luchtcirculatie gaat geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
niwresixel schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:41:
Heb net nog eens even alles goed bekeken en zowel deze Decoclim M als deze Performance M lijken te gaan passen.

De binnenmaten zijn:
- Performance: B97 x H78 x D46,5 cm
- Decoclim: B105 x H83,5 x D51-66cm

Qua breedte kunnen beide prima passen, waarbij de Decoclim net iets ruimer is. De verstelbare diepte van de Decoclim is ook een pluspunt, maar deze kast is wel 5,5cm hoger.

Aangezien mijn airco aan de gevel gemonteerd is en zweeft boven een schuin dak van de uitbouw zit er als ik de cover zo laag als mogelijk plaats (rekening houdend met de loodslabben van het dak van de uitbouw in de muur onder de airco) heb ik bij de Decoclim nog zo'n 14cm ruimte tussen de airco en de kast aan de bovenzijde van de airco. Bij de Performance is dit dan 9,5cm.

Geen idee of dit prima is of als dit straks te veel interne luchtcirculatie gaat geven...
De Performance wordt geproduceerd door de Franse producent Devaux. Op hun site staat een hulpmiddel voor het bepalen van de juiste grootte van een omkasting https://www.devaux-sa.com/fr/configurateur/dimensions . Zet eventueel Google Translate aan in je webbrowser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
Op de site van Devaux staat alleen dat de minimum marges rondom 4cm en aan de bovenkant 2cm zijn. Helaas niks over maximum marges, maar ik vermoed dan die 14cm tussenruimte aan de bovenzijde niet tot al te grote issues zal leiden.

Anyway: de Decoclim is inmiddels besteld!

[ Voor 8% gewijzigd door niwresixel op 15-08-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-07 17:08
Heb de Vinuovo ombouw gekocht voor een LG MU2r17 UL0 buiten unit.
Heb deze unit tegen het huis staan in de achter tuin met de achterkant van de unit naar de schutting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RCOz82hjHrLCRpf1X2iPLK7tRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHCI6dwGPGuS8TzxbsZDpLAd.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_W0_1rKjWcHQiFF5SAZrDsofyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbtYrWMyWMpRtDSn34mUG7Ss.jpg?f=fotoalbum_large

Wil de achterkant van de ombouw voor een gedeelte dicht maken met tuinhout planken om het geluid aan de kant van de buren wat te verminderen.
Uiteraard met voldoende ruimte voor de buiten unit om verse lucht aan te zuigen aan de achterzijde.
Iemand die dit zelf ook gedaan heeft en wat zijn de ervaringen?

[ Voor 10% gewijzigd door taz3d_nl op 19-08-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-06 16:57
taz3d_nl schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:50:
Wil de achterkant van de ombouw voor een gedeelte dicht maken met tuinhout planken om het geluid aan de kant van de buren wat te verminderen.
Uiteraard met voldoende ruimte voor de buiten unit om verse lucht aan te zuigen aan de achterzijde.
Iemand die dit zelf ook gedaan heeft en wat zijn de ervaringen?
Hoi, ben je hier nog mee bezig geweest? Ik zit met dezelfde situatie en zit na te denken om merfopol isolatieplaten tegen of tussen de schutting te zetten. Benieuwd of jij al wat hebt gefixt en hoe.
Pagina: 1