Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Mijn vraag
Ik heb 3 pensioenen (naast AOW), namelijk ABP van mijn eerste baan, werknemers pensioen van mijn huidige baan en aanvullend pensioen bij Brandnew day.

Momenteel ben ik nog maar 46, maar ben me aan het verdiepen of ik bv 1 pensioen 10 jaar voor AOW leeftijd kan starten, 1 pensioen 5 jaar voor AOW en 1 op de AOW leeftijd.

Ik begrijp van de consequenties zijn van eerder starten met uitkeren. Ik vraag me alleen af of het mag van de belastingdienst.
Iemand een idee?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 18:45

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Dat kan geloof ik zelfs binnen hetzelfde pensioen. Dus ik vermoed ook met verschillende pensioenen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:52
Waarom zou het niet mogen van de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

VivaAtloni schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 12:20:
Momenteel ben ik nog maar 46, maar ben me aan het verdiepen of ik bv 1 pensioen 10 jaar voor AOW leeftijd kan starten, 1 pensioen 5 jaar voor AOW en 1 op de AOW leeftijd.
Ik begrijp van de consequenties zijn van eerder starten met uitkeren. Ik vraag me alleen af of het mag van de belastingdienst.
Wat wil je met de Belastingdienst dan?

Enfin:
Wanneer een pensioen start en of dat eerder kan is aan de pensioenuitvoerder: vragen per uitvoerder dus.
Huidige gegevens kun je nazien op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/ uiteraard.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Ok. I dacht dat het wellicht allemaal tegelijk gestart moet worden. Bedankt voor de antwoorden.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kan gewoon, denk alleen dat er weinig uitkering zal zijn als je een uitkering 10 jaar naar voren haalt. Maar dat kun je ongetwijfeld opvragen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
Bij Brandnew Day lees ik wel wat beperkingen in sommige gevallen. Ik zou bij elk van de fondsen even informeren naar de mogelijkheden. Dit heeft natuurlijk wel invloed op de hoogte van je pensioen ná je pensioengerechtigde leeftijd. Als ik jou was, zou ik vervolgens even langs een 'mannetje' gaan om de gevolgen en mogelijkheden even door te rekenen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:27
er zijn wel wat beperkingen aan de minimale/maximale (pre) pensioen looptijd en aan de maximale hoogte van de lijfrente bedragen

zie ook

https://www.belastingdien...n/lijfrente/#ingangsdatum

[ Voor 2% gewijzigd door peter-rm op 01-04-2023 14:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kan toch ook al je pensioenen samenvoegen? Daar al eens naar gekeken of dat interessant is?

https://www.rijksoverheid...-als-ik-van-baan-verander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:42
Vorkie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:54:
Je kan toch ook al je pensioenen samenvoegen? Daar al eens naar gekeken of dat interessant is?

https://www.rijksoverheid...-als-ik-van-baan-verander
Dat kan niet bij een derde pijler pensioen, zoals het aanvullende pensioen van bnd.

Verder goed om te weten dat je bij een gewone pensioenregeling meer keuze hebt om bijvoorbeeld eerst een paar jaar hoger te doen en daarna lager. Bij het aanvullend pensioen is die vrijheid er niet als je het pensioen voor de AOW leeftijd laat ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:59
De belastingdienst staat te juichen want je gaat meer loonbelasting betalen dan wanneer je het spreid. Het pensioen is niks anders dan feitelijk uitgesteld loonbelasting (tegen dan nog lager tarief). Daarom hoef je ook wat minder op te bouwen.

Even heel simpel uitgelegd:
Over je pensioen tot € 37.149,- betaal je 19,03% belasting (in plaats van 36,93% als je jonger bent). Over je pensioen tussen € 37.149,- en € 73.071,- betaal je 36,93% belasting. En over het meerdere betaal je 49,5% belasting. Voor de eerste € 37.149,- geldt dus een lager belastingtarief.
Dus als je niet met pensioen bent maar wel inkomen ontvangen uit je pensioen lever je 17 % meer in bij de belastingdienst.

Bij meerdere pensioen is het maar de vraag of het voordelig is om samen te voegen maar je kan een waarde-overdracht aanvragen en beoordeel of het aansluit bij je verwachtingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Termi op 02-04-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:42
Termi schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:47:
De belastingdienst staat te juichen want je gaat meer loonbelasting betalen dan wanneer je het spreid. Het pensioen is niks anders dan feitelijk uitgesteld loonbelasting (tegen dan nog lager tarief). Daarom hoef je ook wat minder op te bouwen.

Even heel simpel uitgelegd:

[...]

Dus als je niet met pensioen bent maar wel inkomen ontvangen uit je pensioen lever je 17 % meer in bij de belastingdienst.
Alleen als je inkomen (pensioen plus AOW) lager is dan 37k. Bovendien heb je ook voor je AOW leeftijd nog altijd zaken zoals de algemene heffingskorting, zodat je de eerste paar duizend euro berekende inkomstenbelasting niet hoeft te betalen.
Pagina: 1