Zinken dakafwerking lekt op een lasnaad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeitje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
We hebben sinds 1 jaar een nieuwbouwwoning waar vanalles mee mis lijkt te zijn. Sinds een aantal weken zien we op ons terras een plas water liggen. Dit lijkt te komen van de zinken dakrand. Er komen druppels via de lasnaad naar beneden (zie de foto's) De dakdekker vanuit de aannemer is inmiddels langsgekomen en vertelde dat de dakrand helemaal waterdicht is. Zelf begreep hij ook niet goed hoe dit kon maar er was niks lek. (We hebben overigens ook geen lekkage binnen) Hij heeft een krabbertje onder de zinken dakrand gedaan maar dit heeft niks geholpen. Overigens zag ik ook dat van ons hele dak en die van de buren er 1 naad bij ons niet dichtgelast is. (Zie foto) De dakdekker van de aannemer zei dat dit zo moest zodat het zinkwerk kan krimpen en uitzetten. Mijn vraag is eigenlijk: is dit allemaal normaal? Of zijn er andere oplossingen? Anders neig ik er heel erg na om een externe dakdekker een check te laten komen doen.

Alvast bedankt voor het meedenken hierover.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RoxNMlpw2n1BFt-RmT0FffpjBwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHVDJ2He8fwAg1sMdiOAXDT1.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNzm2btqkp_eVl1ihjapHts-KC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwLrtHS3izv3ZUfFdpOLKHCF.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPolMpsBMezdP4UAmHrmLrMp0Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UikcXuRJzUa6GgE6dedQ9We8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Berggeitje op 31-03-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie geen nu wel foto's, maar lasnaden van zinken dakgoten zijn ook "druppelpunten" voor de condens die er onderaan gaat hangen. Hoeveel is het?

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 31-03-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeitje
Excuses, foto's zitten er nu bij als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Berggeitje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:11:
Excuses, foto's zitten er nu bij als het goed is.
Dat ziet eruit als condens (en het water wat net op de rand valt en erlangs druppelt)

Wat je kan doen is even wachten op droog weer en dan de dakgoot vol water zetten (even de afvoer dicht maken). Dan kun je zien of het condens of lekkage is.

Die losse naad zal een dilatatievoeg zijn, daar zijn mooiere oplossingen voor (expansieband bijvoorbeeld) maar het verhaal klopt (anders gaat je goot kromtrekken door de werking en/of scheuren op lasnaden)

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 31-03-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeitje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtDpOc-n0Cyq9pUbIN8iJyoYMxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8XC0KgPBcW7J1TojcZfVDu6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb daar geen dakgoot, het is echt een dakrand lijkt het dus weet even niet hoe je die vol water kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Berggeitje schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:15:
[Afbeelding]

Ik heb daar geen dakgoot, het is echt een dakrand lijkt het dus weet even niet hoe je die vol water kan zetten
My bad, ik las dakgoot. Tja, water zoekt het laagste punt op en loopt dan inderdaad naar het laagste punt, in dit geval de lasnaad.

In dit topic: Vochtprobleem (condens?) zinken dakgoot had een user met een zinken dakgoot een vergelijkbaar probleem door condens.

De enige oplossing zou zijn om de dakrand iets te laten aflopen naar een lager gelegen punt waar je de condens afvoert (bij voorkeur de hemelwaterafvoer in)

Om te testen kun je bij droog weer de dakrand licht bedruppelen met water en kjken of de druppels inderdaad naar je lasnaad druipen.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 31-03-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Paar dingen:
Ja, over die lange afstanden moet zink de kans krijgen om uit te zetten en te krimpen.
Het zijn geen lasnaden maar soldeernaden en op 1 punt is het uiteraard niet gesoldeerd, om de mogelijkheid tot uitzet en krimp te geven.

Als die mogelijkheid niet gegeven wordt, gaan je naden scheuren en krijg je lekkage.

Op zich is dat allemaal zoals het hoort.
Verder is alleen het punt waarop condens naar beneden lijkt te druppelen net wat ongelukkig daardoor. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar daar is zo nog weinig over te zeggen zonder echt zeker te weten waar het vandaan komt.

Maar dat het aangelegd is met een open naad met overlap om te kunnen krimpen en uitzetten is in ieder geval goed en zoals de aannemer ook heeft aangegeven noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeitje
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Dat geeft in ieder geval geruststelling !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeitje
Nou het lijkt erop dat we hebben gevonden wat het is. Het is niet het water wat op de dakrand komt maar het is schijnbaar condensatie wat net bij die lasnaad samenkomt en dan van daaruit water laat druppelen. Mijn man meent dat het met daaronder afkitten het probleem verholpen is. Kan dit verder kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 11:24
Berggeitje schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:23:
Nou het lijkt erop dat we hebben gevonden wat het is. Het is niet het water wat op de dakrand komt maar het is schijnbaar condensatie wat net bij die lasnaad samenkomt en dan van daaruit water laat druppelen. Mijn man meent dat het met daaronder afkitten het probleem verholpen is. Kan dit verder kwaad?
Het lijkt mij geen probleem om het op bepaalde plekken af te kitten. Maar de kans is groot dat het probleem dan opschuift naar een ander punt. Dan zou je alles dicht moeten kitten. Maar ik vraag me dan af of je niet in de problemen komt door vocht wat niet weg kan. Is duidelijk waar het condens vandaan komt? Als het bijvoorbeeld uit een spouwmuur komt zou ik die niet dichtkitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Berggeitje schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:23:
Snap niet helemaal waar je precies wilt kitten. Zolang je vocht niet opsluit en het zink kan blijven bewegen zou dat kunnen. Kit is alleen vaak niet de juiste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeitje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8MBTQvMtl3A5Rc__uxmST9_iao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SedvQiDgJ3GXmI91GCG6tel.jpg?f=fotoalbum_large

Waar het hier om de zoveel seconden drupt lijkt het niet helemaal goed dicht gesoldeerd. Of er lijkt een stukje te missen wat gesoldeerd had moeten zijn? Mijn man wilde daar een kitrand leggen zodat we niet elke keer een hele plas water op de grond hebben liggen. Maar waar het precies vandaan komt blijft een raadsel. Het lijkt gewoon condens te zijn wat in de kraal van de zinken deklijst zit maar dan nog lijkt het mij toch niet de bedoeling dat dit onder het randje van het dak tussen de soldeernaad doorloopt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:48
Volgens mij is reguliere kit bedoeld voor badkamers, WC's en keukens en niet voor buitengebruik. Zou verwachten dat als je dat nu aanbrengt, het met een jaar vergaan is en de lekkage weer terugkomt.

Als het niet of niet goed gesoldeerd is, dan zou mijn idee zijn om het goed te (laten) solderen. Dat is denk ik een degelijkere oplossing dan met kit te gaan rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molossus
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik denk dat het beter is om te solderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berggeitje
Nou dan ga ik maar weer eens vechten met de aannemer en de dakdekker. Die menen dat het niet op te lossen is 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het water wat in de kraal zit komt ergens vandaan. Als je het daar dichtsoldeert, blijft het in de kraal zitten en moet het ergens anders heen. De onderkant van de kraal dichtsolderen helpt je dus niet mee.

Je bent dan het symptoom van de druppels aan het bestrijden maar niet de bron van het water. Dus ik zou voorlopig kiezen om die druppels te laten vallen en vooral te kijken naar wat je kunt doen om het druppelen te voorkomen.

Wat je tijdelijk zou kunnen doen is de niet gesoldeerde verbinding afdekken met plastic en wat slecht weer afwachten. Als er dan geen water meer uit de gedeeltelijke gesoldeerde kraal komt, weet je in ieder geval waar de bron van het water is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20
Hebben de buren ook waterdruppels op de grond vanaf de kraal van de uitbouw?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Berggeitje
Ja de buren hebben de waterdruppels juist weer aan de andere kant bij hun garage. Zojuist is de dakdekker alsnog gekomen en heeft opnieuw de naad gesoldeerd. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:21

LankHoar

Langharig tuig

Berggeitje schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:27:
Ja de buren hebben de waterdruppels juist weer aan de andere kant bij hun garage. Zojuist is de dakdekker alsnog gekomen en heeft opnieuw de naad gesoldeerd. Hopelijk is hiermee het probleem opgelost
Zo, dat is echt vlotte service! Binnen een paar uur langs komen!

Hopen dat het opgelost is inderdaad. Aan (gebrek van) goede wil vanuit aannemer/dakdekker lijkt het in ieder geval niet te ligen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Een beetje laat, maar ik heb zelf zo'n scheur 'afgeplakt' met van dat vloeibare rubber (Bison Rubber Seal). Het druppelde namelijk naast mijn deur, en dat was een tamelijk irritant geluid. Probleem was snel en simpel verholpen, en het rubber zorgt er voor dat het niet meer lekt, maar dat er nog wel 'werking' kan optreden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hij had die naad gewoon dicht moeten solderen. De werking is normaal geen probleem voor een kraalafwerking.

Dat is alleen als er een lange goot van zink, vooral vroeger dus, werd gebruikt. Die was onder afschot en met een goede overlap, zodat de naad niet hoeft worden te gesoldeerd en kan werken.

Een rubberpolymeer kit is uiteraard ook dicht, maar niet altijd even fraai.

Tweakers Discord

Pagina: 1