[PV] 3 uiteenlopende offertes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannenliefde
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-10 18:29
Dag mensen,

Ik wil zonnepanelen. Mijn verbruik is 2600kwu, dus een stuk of 9 panelen van 400wp leek me wel wat. Ik heb een schuin dak, met name op het westen gericht, daar schijn 65% zon gedurende de dag. Op oosten schijnt 35% zon. Ik heb op het oosten ook schuin dak met dakkapel dus die maakt het wat lastiger voor panelen maar er zouden er 4 kunnen liggen. Of eventueel op het platte dak van de bijkeuken, dan kunnen ze naar het zuiden gericht worden. Ik heb aan west kant wat schaduw, klein beetje van een boom, en volgens de aanbieder ook wat schaduw van schoorsteen als zon over huis komt rond 12.00.

Hoe dan ook, 3 uiteenlopende offertes, ik ben de draad een beetje kwijt.

offerte 1: zonneplan.
9x panelen 400wp DCEMG, plaatsing op het Westen
9x optimizers (vanwege schaduw adviseren ze dit)
1x zonneplan one optimized omvormer (4400 watt)
Levering: september
6200 euro

offerte 2: zelf opwekken.nl
10 panelen in 2x5 rijen QCELL 400wp, op het Westen
string omvormer Growatt MIN 3000 TLX (gek genoeg wordt hier gezegd dat er geen schaduw is op mijn dak dus dat een string omvormer prima is, wat een compleet ander verhaal is als zonneplan)
levering: binnen 4 weken
5400 euro

offerte 3: compleet duurzaam
9x panelen 420 wp Jinko op de Westkant
micro omvormers 9x Enphase 7iQ
levering: juni
6300 euro

opmerkingen:
- mijn voorkeur gaat uit naar zonneplan omdat ik hier een goed gevoel bij heb en zij eind van dit jaar met een thuisbatterij komen en deze is denk ik een stuk goedkoper (2500 zei ie) dan andere partijen momenteel aan bieden, ook heb ik zonneplan als energie aan bieder dit is makkelijker, nadeel is dat ze pas in september kunnen leveren. Zonneplan werkt veel meer naar die accu toe daar heb ik compleet duurzaam niets over horen zeggen.
- ik lees dat je omvormer liefst 20% kleiner hebt als de capaciteit van je panelen, zonneplan zegt echter dat de omvormer die ik krijg 2 stings heeft. Das wel fijn, kan ik misschien ooit nog wat panelen op de bijkeuken leggen. Maar die omvormer is 4400 watt, wat veel hoger is dan mijn panelen samen (3600 watt) .
- voordeel van enphase is weer dat het veel flexibeleren is, kunnen altijd wat panelen bij of weg, misschien
- volgens zonneplan en compleet duurzaam kunnen er max 9x panelen op de westkant, volgens zelfopwekken.nl kan 2x5 wel (terwijl de maten van panelen allemaal hetzelfde zijn dus dat is wel bijzonder)

Specifieke vragen:
- hoe erg is het als mijn omvormer een overcapaciteit heeft van 20% (4400 watt) ten op zichte van mijn panelen (3600 watt), doodzonde, of verliesje van 1% per jaar?
- hoe makkelijk of moeilijk is het om in de toekomst een accu aan te sluiten op het systeem van Enphase, en ben je dan gebonden aan Enphase of kun je ook de accu van zonneplan er op kwijt? waar doe je dit uberhaupt aangezien je geen omvormer hebt
- kun je bij zonneplan of zelfopwekken.nl makkelijk een paar panelen bij plaatsen in de toekomst (2 tot 4 panelen)?
- zonneplan gappie zegt dat je Enphase niet moet doen omdat ie aftopt op 295 watt, dan heb je weinig aan je 420 watt panelen, je zult 25% minde opbrengen tov ons (zonneplan), klopt dit? zal me niks verbazen als ik deze vraag stel aan de Enphase verkoper dat die gaat zeggen dat je 'die 295 watt nooit bereikt in NL' of iets in die trend, ze kunnen mij alles wijsmaken wat dat betreft.
- hebben alle drie de offertes gelijk dat het dak op het westen (65% zon) de beste plek is voor alle panelen of is een verdeling van 6 westen 4 oosten beter?
- wat moet ik doen of vooral niet doen?

Ik word er een beetje gestoord van, lees elke keer wat nieuws waardoor ik ga twijfelen |:( Help?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfyVNj7L3ZBaM2df-eeGvVVcpOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGjWtliQGVC8BCUXzfcx52Gg.jpg?f=fotoalbum_large

offertefoto zelf opwekken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74dwAN8mGFg7tC5zGDISatgO77g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EACMV4hQvqIFyyWthP2CMW6o.jpg?f=fotoalbum_large

offertefoto zonneplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8My0OSk1OD_hu0vuCwztMkumPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zDXoWJjOfm4zOr41zYGezzhn.png?f=user_large

Ook al aardig compleet, voor beste advies aanvullen volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 31-03-2023 10:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zijn die negen panelen omdat je denkt zoveel te moeten salderen of omdat het het maximale is wat past? Zelfs met de huidige terugleververgoedingen is het nog steeds erg interessant om de boel zo vol mogelijk te leggen.

En let even op, momenteel doe je een batterij echt voor het milieu als early adopter, financieel kan het nog verre van uit.

[ Voor 22% gewijzigd door pagani op 30-03-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannenliefde
Ja volgens zonneplan en compleet duurzaam max 9 panelen. Volgens zelfopwekken.nl 10 panelen mogelijk. Wat gek is want de maten van de panelen zijn allemaal hetzelfde. Al heb ik meer vertrouwen in zonneplan en compleet duurzaam die zijn langs geweest en hebben zelf gezien.

Early adopter weet ik niet zo goed, bedoel batterijen bestaan al ontzettend lang natuurlijk er zijn landen die dit al jaren doen. NL is wel laat wat dat betreft.

7% van de zonnepanelen in Europa is aangesloten op batterij.

[ Voor 6% gewijzigd door Mannenliefde op 30-03-2023 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20
Batterij gaat minimaal tot 2027, waarschijnlijk nog langer niet financieel rendabel zijn door de salderingsregeling / minimale teruglever vergoeding.

Je hebt geen oost dak?

Foto's?

Zonder context is offerte 2 met mijlen afstand de beste: Snel en goedkoop.

Enkelfase aansluiting? https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannenliefde
  • Batterij hoef ik niet meteen. Misschien binnen een jaar of 5. Als de salderingsregeling niet meer rendabel is overstappen op batterij.
  • Foto heb ik ingevoegd.
  • Onze meterkast moet aangepast worden omdat ie erg oud is, krijgt een 1 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:41
Ik zou offerte 2 laten uitbreiden met 4 panelen aan de oostkant.

Zonneplan komt waarschijnlijk met die optimizers omdat ze ergens in de omgeving een boom gezien hebben (en het offertebedrag verhogen).
Bij alle omvormers kun je *vaak* wel panalen bijleggen, maar belangrijk is dat je daar de omvormer al op selecteert (voldoende capaciteit en indien op een andere richting geschikt voor 2 strings). Het is alleen niet aantrekkelijk om die panelen later te laten leggen. Veel installateurs beginnen er niet aan of rekenen tenminste weer >€1250 installatiekosten voordat ze komen. Dus beter direct meepakken.

Over Enphase: dat verhaal over max 295 watt klopt. Dat haal je alleen maar een klein deel van de tijd. Met de zoekfunctie kun je genoeg topics vinden waar dit helemaal uitgerekend wordt. Voor een batterijsysteem heeft Enphase geen voordelen, want de conversie van DC naar AC gebeurt al op het dak. De batterij heeft vervolgens weer DC nodig, dus de stroom moet opnieuw omgezet worden.

Over aantal panelen: west zal iets meer opbrengen dan oost. Maar je huis staat redelijk recht noord/zuid, dus het verschil is beperkt. Om de hoeveelheid eigen verbruik te vergroten, is het slim om beide dakdelen te benutten.
Het hangt af van je eigen budget hoe ver je wilt gaan. Wanneer gelimiteerd: dan gewoon 10 op zuidwest. Bij meer budget: 10 zuidwest + 4 noordoost (de omvormer moet 2 strings aan kunnen en installatiekosten stijgen ook wat door tweede dakvlak). Uiteindelijk verdien je het allemaal terug en is de stroom in de ochtend (oost) ook gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannenliefde
Die man van Enphase vertelde min of meer dat je gewoon het aantal panelen moet leggen naar wat je verbruikt. Volgens hem kon ik ook met 7 panelen wel af, omdat mijn verbruik rond de 2500Kwu. Hij wist mij te vertellen dat je straks niets meer hebt aan die overcapaciteit. Althans, je krijgt er erg weinig voor terug.

Is dat vol leggen van je dak nog rendabel gezien het afbouwen van de salderings regeling?

wat betreft zonneplan en optimizers, het is schaduw van een boom (beetje misschien bij 1 of 2 panelen als de zon laag staat) en schoorsteen als zon over het dak komt en eventuele wolkvorming wat een serie systeem zonder optimizers minder efficient maakt.. de echte cijfers tja, het kan 1% schelen of 10% geen idee. lastig te onderzoeken voor specifieke situaties.

[ Voor 30% gewijzigd door Mannenliefde op 31-03-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:16
niemand weet het want toekomst voorspellen blijkt lastig. Maar over het algemeen is bijleggen relatief goedkoop (Eerste paneel is het duurst enzo, alleen is met Enphase elk paneel takke-duur dus dat is weer anders :+ ) En we hebben jarenlang gezien dat je rond de 10-11 cent/kWh kreeg voor teruglevering (de "extra" stroom na salderen) en dat is nu zelfs 21 cent/kWh of nog hoger. Wat dat in de toekomst wordt is lastig te zeggen. Maar als je het geld nu hebt is het veel waarschijnlijker dat je er profijt van hebt om zoveel mogelijk zonnestroom te maken dan om terughoudend te zijn. Een extra paneel zou misschien 500 euro max mogen kosten, liefst nog minder.

waarom optimizers, ik zie nul redenen voor schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-10 13:24
Ik zou ook zo vol mogelijk leggen. Ook omdat in de toekomst je verbruik eventueel kan toenemen met airco's, warmtepompen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannenliefde
[b]

waarom optimizers, ik zie nul redenen voor schaduw.
op de foto zie je wat schaduw van die boom, misschien dat die schaduw ergers is als de zon wat lager staat.. ik weet het ook niet misschien is het gewoon een verkooppraatje maar hij had het ook over schaduw van de schoorsteen als je zon over gaat en schaduw van wolken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Mannenliefde schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:42:
Die man van Enphase vertelde min of meer dat je gewoon het aantal panelen moet leggen naar wat je verbruikt. Volgens hem kon ik ook met 7 panelen wel af, omdat mijn verbruik rond de 2500Kwu. Hij wist mij te vertellen dat je straks niets meer hebt aan die overcapaciteit. Althans, je krijgt er erg weinig voor terug.

Is dat vol leggen van je dak nog rendabel gezien het afbouwen van de salderings regeling?
Hij heeft een glazen bol met de tarieven over een aantal jaar? Vet!

Ik krijg 21ct/kWh bij powerpeers. Mijn systeem maakt stroom voor <5ct/kWh (afschrijving 20 jaar, zelf gelegd, alle behalve voordeligste materiaal)
Dat is een rendement wat ik bij de bank niet red...

Kabinet heeft tot 2027 80% kaal levertarief als teruglever garantie liggen.
Na 2027 wordt dat 'geevalueerd'

Dit betekend dat veel leveranciers pittig omhoog moeten met hun teruglever vergoeding ten opzichte van nu.

Hoe meer je produceert, hoe groter aandeel van je verbruik tot 2030 gesaldeerd mag worden (Dus meer baten tegen levertarief en belasting als je extreem veel legt)

Deze Enphase meneer moet onder zijn steen vandaan komen.
wat betreft zonneplan en optimizers, het is schaduw van een boom (beetje misschien bij 1 of 2 panelen als de zon laag staat) en schoorsteen als zon over het dak komt en eventuele wolkvorming wat een serie systeem zonder optimizers minder efficient maakt.. de echte cijfers tja, het kan 1% schelen of 10% geen idee. lastig te onderzoeken voor specifieke situaties.
Zonneplan maakt conservatieve legplannen en strooit makkelijk met optimizers.
Hun reactie over Enphase is zowel waar als niet handig. Aftoppen op 295W bij een 400W paneel klopt... maar het aantal uren dat het paneel boven de 295 kan leveren is niet groot... Dit kost dus maar beperkt opbrengst - 1 a 2 % maximaal en volledig in lente/zomer... Dan heeft het minder waarde dan in winter.

Op basis van die tekening van Zelf opwekken: 6,4 bij 4,8 meter
Dan moeten er 10 (2x5 portrait) of zelfs 12 op passen (bij smal paneel: 4x3 landscape) op west.
En 6 tot 8 op oost...

Daar zou ik naar toe proberen te gaan in combi met een string omvormer.

Het tweede dak kost maar 50-60% van de per-paneelprijs van het eerste dak

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mannenliefde
Dank voor alle reacties.

Ik had Zelfopwekken.nl er eigenlijk bijgezet ter vergelijking, maar in mijn hoofd al afgeschreven. De reden hiervoor: ze hebben behoorlijk slechte reviews op trustpilot (3,5 van 5) en op klantenvertellen.nl (6,4 van 10).

Nu neigt iedereen een beetje naar zelfopwekken.nl icm extra panelen op het oosten. Zien jullie de reviews net als ik als een afknapper, of zouden jullie de gok wagen?

De slechte revieuws hebben zo gauw ik kan zien met name betrekking op de offerte. Die werd bij sommige mensen verhoogd nadat de datum van plaatsing was verandert, iets in die richting. Systeem en kwaliteit installateurs zijn meeste mensen wel tevreden over. Vooral communicatie blijkbaar slecht. Google reviews zijn wel weer oke (4.2 van 5, vergelijkbaar andere 'goede' bedrijven).

Ook heb ik Zelfopwekken.nl bij een ander bedrijf genoemd, zij zeiden dat de QCELLS geen goede panelen zijn. Jinko zou beter zijn.

[ Voor 135% gewijzigd door Mannenliefde op 01-04-2023 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:04

Zenix

BOE!

Die QCELLS panelen is niks mis mee. En inderdaad vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:21:
[...]
Hoe meer je produceert, hoe groter aandeel van je verbruik tot 2030 gesaldeerd mag worden (Dus meer baten tegen levertarief en belasting als je extreem veel legt)
Dit is niet juist. Met de afbouw van de salderingsregeling mag je niet een groter aandeel salderen als je meer produceert. Het maximum waarop het afbouwpercentage toegepast wordt, wordt ook bepaald door je afname van het net. In het voorstel tot wet dat nu in de Eerste Kamer ter stemming voorligt, staat het zo:
"1. Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de kosten van het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de jaarlijkse leveringskosten door per jaar de kosten van de in dat jaar aan het net hoeveelheid onttrokken elektriciteit te verminderen met het van toepassing zijnde percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, van de kosten van de in dat jaar op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit, voor zover de hoeveelheid ingevoede elektriciteit niet meer bedraagt dan de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit."

https://www.eerstekamer.n...m0fl8qaj5xi_opgemaakt.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:21:
[...]
Ik krijg 21ct/kWh bij powerpeers. Mijn systeem maakt stroom voor <5ct/kWh (afschrijving 20 jaar, zelf gelegd, alle behalve voordeligste materiaal)
Dat is een rendement wat ik bij de bank niet red...

Kabinet heeft tot 2027 80% kaal levertarief als teruglever garantie liggen.
Na 2027 wordt dat 'geevalueerd'

Dit betekend dat veel leveranciers pittig omhoog moeten met hun teruglever vergoeding ten opzichte van nu.
Die 21 cent is ook eindig. Die ga je niet krijgen voor de hele levensduur van je systeem. Niemand heeft een glazen bol, maar we zijn allemaal ook niet blind voor wat de elektriciteitsprijzen nu op de termijnmarkt doen (en wat de terugleververgoedingen zijn die nu nog in nieuwe elektriciteitscontracten aangeboden worden).
Die inkoopprijs voor energiebedrijven op de termijnmarkt ligt nu voor het piektarief voor 2024 en 2025 rond 14 cent per kWh, voor 2026 en 2027 rond de 12 cent. Daltarief lager (voor 2024 en 2025 rond de 12 cent, 2026 en 2027 al rond de 9 cent). Op die prijzen komt nog een kleine winst- en risico-opslag voor de energieleverancier, en dan moet je van de inkoopprijs + winst- en risico-opslag 80% nemen. Tot 2027, want daarna kan de minister ook een lager percentage vaststellen. Voor 2027 kan de minister ook afwijken van de 80% als de energieprijzen weer hard zouden stijgen. In het voorstel tot wet: "Het voor de redelijke vergoeding, bedoeld in het derde lid, te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80% van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de afnemer voor de afname van elektriciteit per kWh, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen, tenzij dit hoger ligt dan een absoluut tarief dat bij algemene maatregel van bestuur kan worden vastgesteld. In dat geval geldt dat vastgestelde tarief als minimumtarief voor de redelijke vergoeding."
Vanaf 2027 stelt de minister zonder meer "elke twee jaar de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding vast".

Energieleveranciers mogen ook verschillende tarieven hanteren voor bijvoorbeeld de zomerperiode (als er veel zonne-elektriciteit is) en de winterperiode (als er weinig PV-opwekking is); het salderen vindt dan plaats op basis van het tarief per tariefperiode. In het voorstel tot wet: "Als er in het jaar verschillende perioden worden gehanteerd met een bij die periode horend tarief, is het voor de berekening, bedoeld in de eerste zin, door de leverancier te hanteren tarief per periode voor de ingevoede elektriciteit gelijk aan het tarief voor de onttrokken elektriciteit en wordt het percentage, genoemd in artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag, telkens per periode toegepast en worden de uitkomsten van deze afzonderlijke berekeningen bij elkaar opgeteld."
Een slimme energieleverancier gaat uiteindelijk dus ook in vaste contracten met wisselende tarieven per kwartaal of zelfs per maand werken. De wetswijziging maakt dat mogelijk en aantrekkelijk.

Niemand heeft een glazen bol of ie 20 of 25 jaar in zijn huis blijft wonen. Iemand moet dus zelf inschatting wat het rendement is van zijn investering, en of 10, 20 of 25 jaar een redelijke afschrijvingstermijn is daarbij (rekening houdend met de eventueel noodzakelijke aanschaf van een nieuwe omvormer na een jaar of 12).

[ Voor 8% gewijzigd door Linea op 01-04-2023 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Linea wel juist

Als ik 4000kWh invoer mag ik in 2030 1200kWh salderen.

De termijnmarkt nu voor 2025 is niet het enige wat de prijs bepaalt. Als dat betoog zou kloppen zou niemand afgelopen jaar richting €1/kWh betaald hebben… want in 2021 was de termijn markt voor 2022 niet €1 min een klein risico opslag.

Glazen bol indeed

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 01-04-2023 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Nee, veel mensen hebben een variabel contract, en daarvoor wordt voor een groot deel op de day ahead markt ingekocht. Die prijzen gingen omhoog. Niet van de mensen met een vast contract. Veel mensen willen weer een vast contract, en voor de leveranciers worden die aantrekkelijker gemaakt door de boetes bij voortijdig opzeggen te verhogen. Dat gaat de markt sterk beïnvloeden. Er wordt veel minder day ahead ingekocht. Dat wijzigt nu al. Daarom zijn de prijzen day ahead nog sterker gedaald dan die voor 2024 en 2025. En ook veel mensen met een variabel tarief hadden in de loop van 2022 nog een laag tarief, terwijl de markt al zo sterk gestegen was: die kWh waren ook van tevoren ingekocht tegen een lager tarief (steeg bij veel mensen pas in bijvoorbeeld oktober 2022, omdat in oktober 2021 de prijzen op de termijnmarkt al stegen). Met de forse stijgingen, zijn de energieleveranciers minder op de termijnmarkt in gaan kopen, en meer day ahead. Nu met de forse dalingen zijn ze alweer meer op de termijnmarkt aan het inkopen. Ze gaan jou niet 21 cent betalen, als op de termijnmarkt een kWh nog maar 12 cent kost. Die 21 cent is nog gebaseerd op de marktprijzen van eind 2022.

Voor de variabele contracten steeg de terugleververgoeding sterk mee met het levertarief, maar nu wordt in de wet een bepaling opgenomen waarmee de minister die stijging van het teruglevertarief voortaan aan banden kan leggen. Volgens de toelichting is die uitdrukkelijk bedoeld om de situatie van vorig jaar met de hoge terugleververgoeding te voorkomen. Die hoge vergoedingen verdwijnen dus met het aflopen van de huidige tariefperiodes (voor mensen met modelcontracten doorgaans op 1 juli en 1 januari).

In 2030 mag je 28% salderen. Als je 4000 kWh teruglevert en 2000 kWh van het net afneemt, wordt het tarief van 560 kWh gesaldeerd: 28% van 2000 verbruik (ervan uitgaande dat je het hele jaar hetzelfde tarief hebt). Niet meer dan dat. Dat wordt niet anders als je 5000 of 6000 kWh teruglevert. Het wordt wel anders als je maar 1000 kWh van het net afneemt; dan wordt het tarief voor 280 kWh gesaldeerd (28% van 1000 verbruik). En hetzelfde geldt als je 1000 kWh teruglevert en 2000 kWh afneemt. Dan is je levering van 1000 kWh de bovengrens voor toepassing van het salderingspercentage (28% van 1000).

[ Voor 40% gewijzigd door Linea op 02-04-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Laat maar. Het voorstel tot wet spreekt volgens mij voor zich.
Uit toelichting wetsvoorstel https://www.eerstekamer.n...ment3/f=/vlwvb4zr5wzv.pdf : "Stel dat een kleinverbruiker in een jaar 4.000 kWh onttrekt en het percentage is 64%, dan kan hij 64% van ten hoogste 4.000 kWh ingevoede elektriciteit salderen. De hoeveelheid ingevoede elektriciteit mag immers niet meer zijn dan de hoeveelheid onttrokken elektriciteit (in dit voorbeeld 4.000 kWh)."

Dit artikel is nog wel de moeite waard:
https://solarmagazine.nl/...-voor-stroom-zonnepanelen
Citaat: "Verder wil de minister de redelijke vergoeding van een absoluut maximum voorzien. Jetten: ‘Dit houdt verband met de sterk fluctuerende waarde van zonnestroom en de op dit moment hoge leveringstarieven voor elektriciteit door de geopolitieke ontwikkelingen. De waarde van door zonnepanelen opgewekte stroom op een zonnige dag rond lunchtijd is laag. Een absoluut maximum van de redelijke vergoeding beschermt energieleveranciers tegen het verplicht inkopen van stroom tegen een aanzienlijk hogere prijs dan de waarde daarvan op het moment van productie.’"
En ook:
"TNO heeft aangegeven dat een redelijke vergoeding van 80 procent van het kale leveringstarief in hun berekeningen in 2025 voor de eerste schijf van de energiebelasting overeenkomt met 9,9 eurocent per kilowattuur 0,099. In de jaren daarna loopt dit geleidelijk terug, te weten naar 8,7 eurocent per kilowattuur in 2030."
Jetten heeft in een eerdere brief aan de Tweede Kamer al laten weten dat hij 9,9 cent een redelijke bovengrens vindt om vast te stellen voor de terugleververgoeding. Daar refereert ook Greenchoice aan:
https://www.greenchoice.n...fbouw-salderingsregeling/
"In een eerdere brief aan de Tweede Kamer noemt de minister een terugleververgoeding van € 0,099 per kWh als een mogelijke bovengrens. Vanaf 1 januari 2027 zal de minister eens per twee jaar de berekeningswijze van de redelijke terugleververgoeding vaststellen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal hierover van te voren adviseren."

Geen glazen bol, maar de toekomstvisie van de minister. Verstandig om geen forse investeringen te doen die voor meerdere jaren uitgaan van een terugleververgoeding boven de 10 cent per kWh. De tarieven zullen mogelijk wel stijgen door inflatie, maar de ontwikkeling van de inflatie de komende 10 of 20 jaar is ook alleen in een glazen bol te zien.

[ Voor 210% gewijzigd door Linea op 02-04-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:45
pagani schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:27:
En let even op, momenteel doe je een batterij echt voor het milieu als early adopter, financieel kan het nog verre van uit.
Voor het milieu doe je het ook niet, heeft op dit moment simpelweg nog een negatieve impact.
Als we zo’n 1.500 kilo CO2-uitstoot aannemen voor de productie van een Powerwall en uitgaan van een gebruiksduur van 10 jaar, komt de uitstoot in het scenario hierboven per teruggeleverde kilowattuur neer op zo’n 1.100 gr CO2/kWh. Meer dan voor een kolencentrale, en zo’n 50 keer meer dan de zonnestroom die de accu inging.
https://www.wattisduurzaa...nnepanelen-die-uitvallen/

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 01-04-2023 10:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:45
Linea schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:23:
Verstandig om geen forse investeringen te doen die voor meerdere jaren uitgaan van een terugleververgoeding boven de 10 cent per kWh. De tarieven zullen mogelijk wel stijgen door inflatie, maar de ontwikkeling van de inflatie de komende 10 of 20 jaar is ook alleen in een glazen bol te zien.
Maar dit verandert nog steeds niet veel aan het feit dat dimensioneren op basis van jaarverbruik niet perse handig is.

Als er toch al mannen over de vloer komen is de marginale prijs van een extra paneel wellicht helemaal niet zo hoog. In de arbeid zitten best wel wat vaste kosten zoals administratie, reiskosten, opbouwen steiger, aanleg elektra etc.

In het geval van overdimensioneren op dezelfde omvormer wordt dat effect nog groter. Uiteraard afhankelijk van allerlei factoren maar de €/Wp van extra panelen (marginale prijs) is wellicht maar 85% van de gemiddelde €/Wp, als het op dezelfde omvormer kan wellicht maar 65%.

Als je op basis van de marginale prijs per Wp dan kom je op basis van afschrijven tot 0 in 15 jaar waarschijnlijk makkelijk op <€0,10/kWh. Hoe meer opwek je hebt des te groter het deel van je verbruik dat uit eigen opwek zal komen. Als alles wat je niet zelf verbruikt kostenneutraal is is dat eigenlijk al prima.

Ik zou dus eerder als uitgangspunt nemen wat het maximum is dat haalbaar is zonder dure aanpassing aan elektra en vervolgens het maximum wat haalbaar is op de omvormer die daar op kan.

Edit, redelijk willekeurig rekenvoorbeeldje in een geval waar er ruimte is om extra panelen bij te plaatsen op dezelfde omvormer. In zo'n geval zou ik het suf vinden om je te laten leiden door een aantal panelen dat past bij je verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO_B3O9iK7bEy3qf5YVhIM4d-_E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iWOzPVwBcFpbURQ5TIJ1S4q7.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 01-04-2023 11:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
@Assje: dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben het ook niet eens met adviezen die standaard uitgaan van zonnepanelen tot je eigen gebruik, zeker niet omdat voor veel mensen dat eigen gebruik nog toe gaat nemen (warmtepomp, inductiekookplaat, EV).
Maar ik ben het ook niet eens met mensen die roepen dat 'dak vol' zichzelf altijd terugverdient met het teruglevertarief. Je moet dat echt per situatie bekijken. Als een omvormer nog meer panelen aan kan, en de zonnepaneleninstallateur legt die extra panelen er voor een geringe meerprijs bij, dan kan het zeker lonend zijn.

Veel mensen betalen nu rond de 1,50 per Wp (ook voor extra panelen, bijvoorbeeld omdat ze op een ander dakvlak moeten komen of omdat de omvormer groter moet). Hoeveel kWh je daarmee opwekt, varieert ook sterk (afhankelijk van windrichting, hellingshoek, schaduw), van 0,8 tot meer dan 1 kWh per jaar. Panelen degraderen in de loop van 20 jaar zo'n 10% (hangt overigens ook van het merk en model af). Als je 0,9 kWh dalend naar 0,8 kWh per Wp per jaar opwekt, dan is dat dus zo'n 17 kWh per Wp in 20 jaar. Bij 10 cent per kWh is dat 1,70 euro. Een leuk rendement op je investering van 1,50, maar de huidige rente op langetermijnstaatsobligaties in diverse EU-landen of langetermijnrentedeposito's bij diverse EU-banken leveren meer op. Als je minder dan een euro per extra Wp betaalt - zoals in jouw voorbeeld - dan kan het alweer eerder uit, maar ook dan moet je wel rekening houden met de renteverliezen op je investering. Op deposito's die onder het garantiestelsel vallen kun je nu alweer 3% tot 4% rente per jaar krijgen, ook voor langere periodes.
Maar als je verwacht de komende jaren meer elektriciteit te gaan gebruiken, dan is je voordeel per kWh natuurlijk meer dan die 10 cent. Zelfs als het kabinet de energiebelasting per kWh gaat verlagen om de EB op gas te verhogen (wat de ambtenaren op het ministerie adviseren en ook in het regeerakkoord staat).

Kortom: per situatie bekijken wat extra panelen meer kosten, en rekening houden met een normale terugleververgoeding de komende 20 jaar (je niet rijk rekenen met de huidige vergoedingen).
En als je denkt binnen 20 jaar te gaan verhuizen, dan is je sommetje ook anders. Want een huis is niet per se meer waard als er meer zonnepanelen op liggen. Voor veel kopers is dat hooguit een impuls om eerder dat huis te kopen, dan dat ze meer gaan bieden.

[ Voor 21% gewijzigd door Linea op 01-04-2023 13:14 ]

Pagina: 1