[BE] Casco woning grond ophogen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-04-2023
Mijn vraag

Hallo allemaal.

Ik heb in 2021 een casco woning met mijn vriendin gekocht . Nu zijn wij recent verhuisd naar deze woning en willen wij beginnen met de werken buiten.Afbeelding Ik zou nog ongeveer 30 cm grond moeten ophogen zodat de zwarte boord onder aan de woning niet meer zicht baar is.

Nu wist mijn buurman te vertellen dat in de omgevingsvergunning staat dat ik niet zomaar mag ophogen tenzij dat ik 1 m van de perceels grens afblijf. ( dit heb ik ook nagelezen in de vergunning en klopt effectief) maar dan heb ik nog maar vanaf de perceels grens tot aan de zijkant van mijn huis 2 m ipv 3 m om mijn auto in te rijden.

Nu heb ik naar de bouwheer gebeld en dit probleem uitgelegd en hij wist mij te vertellen dat ik het beste een papier kan opstellen met mijn buurman om over de volledige 29 m langs de perceels grens een aqua drain ( regen goot) te plaatsen. Ik heb het gevoel alsof hij mij simpelweg gewoon gemakkelijk afwimpelt.

Mijn buurman gaat hiermee akkoord maar dit is natuurlijk weer een grote kost ….

Mijn vraag is : Is de bouwheer ( degene wat het huis hebben gebouwd, ik niet dus ) hiervoor aansprakelijk ? Want ik wist hier helemaal niks van toen ik de cascowoning kocht ?

Alvast bedankt .

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56

M2M

medicijnman

Als jij je tuin verhoogd vanwege cosmetische redenen waarna al het regenwater bij de buurman de tuin in stroomt, is het niet meer dan netjes om er in ieder geval voor te zorgen dat je een gootje maakt waar dat water dan in kan toch? Ongeacht de juridische feiten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Dit begrijp ik volledig maar dit kost mij meer als 1000 euro … als ik dit op voorhand had geweten had ik afgesproken met de bouwheer dat hun deze goot of de afstand van 29 m moesten voorzien…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Gius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:52:
Dit begrijp ik volledig maar dit kost mij meer als 1000 euro … als ik dit op voorhand had geweten had ik afgesproken met de bouwheer dat hun deze goot of de afstand van 29 m moesten voorzien…
ja als je alles toch eens vantevoren wist..

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:03
Goed om aan te geven dat je Vlaams bent! Nogals van belang als het gaat om wat er mag en kan.

offtopic:
je schrijfstijl te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom moet je alles ophogen dan, als je buren dat ook niet hebben. Of als je buren dat ook gaan doen, stem het af, dan lijkt me dat je je niet druk hoeft te maken over die meter van de perceelsgrens af te blijven, omdat je beide omhooggaat, en afwatering dus ook geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Omdat mijn niveau van mijn woning 30 cm hoger is als dat van mijn buurman , en je anders een zwarte boord ziet onder aan mijn woning wat helemaal niet mooi is. Zelf weet ik ook niet waarom ze dit zo hebben gebouwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:03
Gius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:26:
Omdat mijn niveau van mijn woning 30 cm hoger is als dat van mijn buurman , en je anders een zwarte boord ziet onder aan mijn woning wat helemaal niet mooi is. Zelf weet ik ook niet waarom ze dit zo hebben gebouwd..
Zou deze niet wit geverf kunnen worden? (of anders weggewerkt kunnen worden) Een foto zou het wel makkelijk maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Grunwold op 30-03-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_8DTJWn2rrNMYHjfNaW6yVgWRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQCzetGJCFRJwxSgMR1biABH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkHeMlcoOSh6qk_K7CUv9cv1wuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zun4ax52incw59p70oSlNJr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:03
Ik snap niet precies waarom je me vervelende privéberichten moet sturen, omdat ik aangeef dat Tweakers rekening moeten houden met hun antwoord omdat je Belgisch bent. Dat is nogal van belang als het gaat over regels en wetten. Toch???
t14wo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:18:
Goed om aan te geven dat je Vlaams bent! Nogals van belang als het gaat om wat er mag en kan.

offtopic:
je schrijfstijl te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Jou antwoord kwam heel onbeschoft over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Trust me, zo bedoelde hij het niet, want zo lees ik (Nederlander) het niet. Er zijn nu eenmaal taalnuances tussen Vlaams en Nederlands.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:03
Das een lastige, men kent daar wel forse hoogte verschillen. Inderdaad als je ophoogt dan zijn de buren belast met je regenwater. Dus dat verhaal klopt wel. Al ben ik geen vlaming en niet bekend met de wet daar.

Iets anders wat opviel is dat de gevel die in aanraking is met de grond, verkleurd is.(is ook bij je rechterbuur). Dus die stenen gevel doortrekken lijkt geen optie.

Inplaats van alles te verhogen, zou je gewoon niet alleen die zwarte boord kunnen verbergen in aardwerk? en dan kijken hoe je uitkomt met de rest, aangezien je toch nog behoorlijk grondwerk dient te verzetten voor je parkeerplaats/voortuin Indien je toch kosten wilt besparen (al is dat zeer lastig met nieuwbouw). Eigenlijk lijkt dat hout bij je deur en bijbehorende gevel ook vrij mooi, ik zou bijna zeggen zet dat tegen die zwarte boord aan.. maar dat zal gaan rotten vrees ik....

Misschien iets voor Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

[ Voor 8% gewijzigd door Grunwold op 30-03-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOp4bpQAF15q_uYfkurlsZ_q3sE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JtII5OwTBYqksuIvuYCBPsK8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MX3SRHHicw3v63FBVlLTkGy3CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hn7FOVx2GZcCa7DD9fXF4q2c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:21
Snel volgooien en er een oprit neerleggen, voordat de google maps auto voorbij komt rijden. Ten opzichte van je buurman rechts zal het niet opvallen. Links mogelijk wel, zorg daar voor een afwateringsgoot bij de schutting. In je tuin zou ik niet ophogen maar een kleine veranda aanleggen (misschien 60cm breed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Nu onderaan bij mijn carport moet ook een heel stuk worden opgehoogd. Zou niet weten hoe ik dit eigenlijk kan oplossen. Denk dat de enigste optie gewoon 1 m van de perceelsgrens afblijven is …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Lijkt mij toch gewoon netjes ophogen en aflopend naar de straatkant? Als de buurman zijn bestrating gaat aanleggen dan moet het ook opgehoogd worden. Dit is vrij normaal na oplevering, de tuin en daarmee ophogen mag jezelf doen. Dan kun je het ook naar eigen wens invullen.

Je wil sowieso dat het water altijd afloopt van het pand, andere kant op is vragen om problemen. Een goot is een nette oplossing, maar in feite niet nodig als je het water correct laat aflopen. De fundering is al afgeplakt met dakbedekking (de zwarte rand dus) die eventueel vocht moet weren.

Maar goed, om eventuele problemen in de toekomst af te vangen: dit netjes oplossen met de buren :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Maar in de vergunning staat dat ik 1 m van de perceels grens moet afblijven van mijn linkerbuur als ik wil ophogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En samen met je buren ophogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:05
t14wo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:37:
Ik snap niet precies waarom je me vervelende privéberichten moet sturen, omdat ik aangeef dat Tweakers rekening moeten houden met hun antwoord omdat je Belgisch bent. Dat is nogal van belang als het gaat over regels en wetten. Toch???

[...]
inderdaad belgie want bouwheer is ook niet een woord in NL dus ik begrijp je punt. dat TS dat dan lullig.vind zegt meer over TS.

dan een andere suggestie: kleine border met plantjes ofzo of beetje grind rondom.maken? kost je wat opsluitbanden en wat grind maar dan is de overgang wel mooier.

kost een goot trouwens maar 1000 euro over die lengte? want dat vind ik echt geen geld en op de bouw van een heel huis ook geen gekke extra uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik begrijp zelfs met foto's het probleem nog niet denk ik. Je kunt dit toch prima bestraten en schuin laten aflopen vanaf je gevel? Een beetje afschot moet je toch hebben, en zo heel enorm lijkt het verschil tussen je gevel en het eind van je kavel me nou ook weer niet...

Op basis van deze en deze foto's lijk je het probleem nogal te overdrijven. Imho. Misschien een cultureel dingetje :> maar op de ene foto zie ik een zwarte band die bij beide huizen ongeveer gelijk loopt, en op de andere foto zie ik jouw perceel een stuk lager liggen

[ Voor 55% gewijzigd door naitsoezn op 30-03-2023 22:44 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:40:
Ik begrijp zelfs met foto's het probleem nog niet denk ik. Je kunt dit toch prima bestraten en schuin laten aflopen vanaf je gevel? Een beetje afschot moet je toch hebben, en zo heel enorm lijkt het verschil tussen je gevel en het eind van je kavel me nou ook weer niet...
De auto moet onder die zwarte carport kunnen komen, maar het linkerstuk op de foto mag tot een meter van de erfgrens niet opgehoogd worden en bij het huis moet dat wel i.v.m. het te hoog geplaatste huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

pagani schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:44:
[...]

De auto moet onder die zwarte carport kunnen komen, maar het linkerstuk op de foto mag tot een meter van de erfgrens niet opgehoogd worden en bij het huis moet dat wel i.v.m. het te hoog geplaatste huis.
Opgehoogd worden tov wat? De grond van TS lijkt juist af te lopen tov de buren. Trek het gelijk, met eventueel wat afschot richting erfgrens en wie merkt dat? De erfgrens is nu al ongelijk.

TS verzint een probleem wat er niet is.
offtopic:
2x quoten is nergens voor nodig, je kunt je bericht wijzigigen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door naitsoezn op 30-03-2023 22:52 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:40:

Ik zou zeggen maak een bestrating voor de auto op het huidige niveau, maak een verhoging aan de voorzijde naar de voordeur en vergelijkbaar achter en dan met een opstapje voor het hoogteverschil.

(overigens kost de grond alleen al die je hiervoor nodig hebt zo 2-3k, maar dat terzijde)

Schuin laten aflopen mag dus ook niet, want dan ben je alsnog een centimeter of tien aan het verhogen op een meter van de erfgrens.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 30-03-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Kun je niet de buurman zijn erf op jouw kosten ophogen ten plaatse van de carport?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56

M2M

medicijnman

Ik denk niet dat je buurman een probleem heeft als je ophoogt en er tegelijkertijd voor zorgt dat zijn tuin niet onder water komt te staan. Iets met een gootje of een opstaande rand en water richting de straat dirigeren.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09 07:52
Simpel op te lossen: Een klein keerwandje / hoge band op de erfgrens plaatsen. Als je dat iets hoger dan het straatwerk houdt dan hoef je geen gootje of zware band aan te brengen. Dan stroomt het water met een beetje goede aanleg zo naar voren.

De tuin op hoogte brengen kost je veel meer dan "de 1000 euro" voor een gootje. Straatwerk moet op zand. Daar ben je ook al een 1000 euro voor kwijt. Stenen voor particulieren 20 - 30 euro per m2. Het is allemaal zo relatief. Je gaat het op de totaalkosten niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gius
Dit staat in de vergunning:

Bodemreliëf
Het reliëf wordt beperkt gewijzigd. Een ophoging van het bodemreliëf is slechts toegelaten tot op gelijke hoogte of tot op maximaal 30cm boven het straat- of trottoirniveau. Een strook van 1m langsheen de perceelsgrenzen mag bij eventuele terreinwijzigingen nooit hoger gebracht worden dan het niveau van de aanpalende percelen. Alle overtollige grond die vrijkomt bij het graven van de funderingen, dient verwijderd te worden via een erkende grondwerker of naar een erkende grondreinigingsplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:22
Hoeveel cm moet je ophogen? Er is een verschil tussen 10cm en 1m bv.

Het advies van licht afhellend te bestraten en op het einde een gootje is waarschijnlijk het beste. Ja 1000e is veel geld. Maar op de bouw gezien (ik schat zo richting de 400k in totaal als het nieuwbouw in België is) is het verwaarloosbaar natuurlijk.

Had je aannemer het erin gelegd, had je het ook betaald hoor, en waarschijnlijk nog dubbel zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Gius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:52:
Leuke theorie, maar dan had je er waarschijnlijk meer voor betaald. Die bouwheer werkt niet voor niets.

Daarnaast vind ik een tegenvaller van 1000 nog best wel mee vallen bij een nieuwbouw huis. Als je het niet hebt liggen is het natuurlijk een zware dobber, maar er zullen nog wel meer dingen voorbij komen de komende maanden waar uitgaven aan zitten die niet helemaal geplande waren.

[ Voor 25% gewijzigd door JackBol op 01-04-2023 08:17 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 01:44
Gius schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 20:52:als ik dit op voorhand had geweten had ik afgesproken met de bouwheer dat hun deze goot of de afstand van 29 m moesten voorzien…
Heb je die vraag al eens op Livios.be gesteld? Daar ga je waarschijnlijk relevantere antwoorden krijgen.
Pagina: 1