Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Workstation voor FEM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-11 10:19
In navolging van het systeem voor thuis dat ik eind 2022 twee keer gebouwd heb (met jullie hulp, dank _/-\o_ voor adviezen in Stille µATX build) bouw ik nu een systeem voor op het werk.

Het doel is een workstation waar het R&D team gebruik van kan maken. We gaan het gebruiken voor:
  • COMSOL 2D en 3D (FEM simulaties)
  • Blender
  • Diverse Matlab berekeningen aan data
  • Zelf-geschreven simulaties in C en Python
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is 2k tot 3k voor alleen de kast met inhoud. Exclusief randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Randapparatuur komt er apart bij, waaronder een 4k beeldscherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De eerste keuzes zijn: een of meerdere processors en of 128GB RAM genoeg is.

COMSOL draait nu op een laptop en ik wil een stap verder, maar niet direct een super FEM computer opzetten. Verder wordt ECC nu door consumentenmodellen ondersteund en ook verwacht ik dat onze FEM modellen in 128 GB gaan passen.
Vandaar dat mijn insteek is:
Gebruik een consumentenmodel processor en zet op veel cores en hoge clock in qua processor (13900K) en kies daarbij snel ECC geheugen (128GB DDR5).

Ik ben hierbij geinspireerd door: https://www.comsol.com/support/knowledgebase/866

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel en Nvidia. Omdat het voor op het werk is, heb ik weinig trek in geklooi met drivers om het onderste uit de kan te halen. Ook hoop ik compatibiliteits issues en stabiliteitsproblemen te vermijden. Ik schat in dat je bij Nvidia en Intel iets meer betaalt (minder bang for buck), maar in ruil daarvoor wat volwassener is in de drivers. Als ik er naast zit, hoor ik het graag.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De wens is dat dit systeem vlot werkt en niet al teveel herrie maakt (kantooromgeving) onder belasting.
Liever een beetje steviger hardware die niet 100% belast wordt, maar voor langere berekeningen stabiel loopt.
Het gaat niet om de laatste euro in het budget. Eerder belangrijk is stabiliteit, dat alles werkt zonder teveel gepruts en kwalitatief goede componenten.

Ga je overklokken?
Geen overklok in de planning.
Toch een K versie, want deze is ook zonder overklok sneller.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar een passend en gebalanceerd systeem voor bovenstaande doelen. Hoe vinden jullie de componentkeuze? Wat kan er verbeterd?

De videokaart is er om het bewerken van de 3D FEM modellen te versoepelen en ook voor Blender. Is deze passend?

De ventilatorkeuze is gebaseerd op hoge statische druk voor de voorste ventilators en hoge flow voor achter de processor. Ik vond deze Noctua en die scoort op beide zeer hoog. Wat vinden jullie ervan?
Hoeveel stuks ventilatoren raden jullie aan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 633,01€ 633,01
1MoederbordenMSI PRO Z790-A WIFI€ 261,-€ 261,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 V2 OC Edition met LHR€ 589,-€ 589,-
1BehuizingenNZXT H7 Flow Zwart€ 139,90€ 139,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
3VentilatorsNoctua NF-A14 PWM Bruin, 140mm€ 23,90€ 71,70
2Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-64€ 241,07€ 482,14
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 850W€ 171,73€ 171,73
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 169,-€ 169,-
Totaal€ 2.602,10