Stille µATX build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-05 21:46
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600 Boxed€ 247,93€ 247,93
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 189,66€ 189,66
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,74€ 94,74
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 78,50€ 78,50
1Ventilatorenbe quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 20,30
1VentilatorenNoctua NF-S12A PWM Bruin, 120mm€ 19,60€ 19,60
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 109,90€ 109,90
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 560W€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 2TB (met heatsink)€ 288,55€ 288,55
Totaal€ 1.129,08

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Allround, future-proof systeem.
Browsen en office werk op 4k scherm.
Backups, foto's en video's beheren.
Af en toe wat simulaties (voor mijn werk).
Games: Strategy games, zoals Red Alert remastered 4k, Red Alert 3, Settlers 7, en later nieuwere versies in dit genre.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het gaat me meer om prijs/kwaliteit dan om een vast budget. Voor stilte betaal ik wat extra. Richtlijn: zo rond de 1000 EUR zonder videokaart en randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
4k beeldscherm op 60 Hz (24").
Ik heb nu een ASUS HD 7970 DirectCU II TOP (maakt enorm veel lawaai), maar die gaat naar mijn zoon. Ik wil graag eerst even zonder videokaart werken en eventueel later nog iets bestellen (budget: 400 EUR)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Opslag: 2GB. Geheugen: 32GB zal voorlopig meer dan genoeg zijn. Qua processor: een i5 met zwaarste GPU die Intel heeft. Een i7 is een pak duurder en voor mijn toepassingen - denk ik - niet nodig. Extra: Ik zou graag WIFI hebben voor als ik de ethernet kabel op mijn werklaptop nodig ben. WIFI mag ook d.m.v. een losse kaart.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor de Intel i5-12600, omdat het de zwaarste i5 is en ik deze voor 199 EUR kan kopen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik doe ~10 jaar met een pc. Kwaliteit, stilte en goede prijs/kwaliteitsverhouding vind ik belangrijk. Zuinige componenten betalen zich vaak ook wel uit over 10 jaar.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een paar vragen aan jullie:
• Sanity check: Zijn er dingen die niet compatibel zijn? Zijn er componenten die uit balans zijn met andere componenten?
• Bij de moederbord keuze ben ik wat onzeker (Genoeg M2 bandbreedte? Juiste aansluitingen voor ventilators en kast? Processor thermal throttling?). Het huidige moederbord heb ik gekozen op basis van deze review: https://tweakers.net/revi...t-benieuwd-conclusie.html. En dan de variant met WIFI genomen. Zou deze ook kunnen? https://tweakers.net/pric...ro-b660m-a-wifi-ddr4.html
• Fans wil ik graag vervangen t.b.v. de stilte. Mijn analyse: voor past er 140 mm in, achter alleen maar 120 mm. PWM zou moeten werken, omdat alles 4 pins is. Gaat dit daadwerkelijk passen?
• voeding: kan ik beter de ION+2 nemen of ION+?

Alternatieve voeding:
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 79,90€ 79,90

Beste antwoord (via EricChang op 19-07-2022 16:55)

• Empheria
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-08-2023
Mooie lijst, ik zie er zo snel geen dingen in die ik radicaal anders zou doen. Maar misschien weet iemand anders nog net op tijd te voorkomen dat ik iets over het hoofd zie 8)7 .

Ik heb je moederborden nog even onder de loep genomen, en het lijkt allemaal in orde. De MAG-variant heeft wat meer case fan headers (4 in plaats van 2), en aangezien je in de behuizing drie voor de hand liggende case fan mounting posities hebt, heb je met de MAG iets meer speelruimte. De MAG heeft ook net iets meer IO opties aan de achterkant, en de M.2 slots zijn voorzien van een geïntegreerde heatsink, dus ik zou de SSD zonder bestellen, tenzij je zeker weet dat je dat blok op de WD Black ook echt nodig gaat hebben (bij intensieve disk workloads, als de SSD vooral idle is dan valt het wel mee).
Al met al zou ik denk ik gewoon voor de MAG kiezen. Er valt eventueel nog wel wat te snijden in de prijs van het moederbord, maar dan ga je ook al snel features opgeven. Voor het formaat van de case lijkt dit een prima keuze.

In mijn ervaring is al het spul van be quiet! en Noctua fluisterstil, dus dan is al snel je voeding een punt van aandacht als je graag alles zo stil mogelijk wilt hebben. Je zou nog kunnen overwegen om daar ook een model van be quiet! te pakken, maar als je dan ook graag de 80 Plus Platinum rating wilt dan wordt het wel meteen een stuk duurder: https://tweakers.net/pric...wer-11-platinum-650w.html. (16,8 dB)
Als 80 Plus Gold ook goed is dan kun je voor nagenoeg hetzelfde bedrag deze pakken: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W CM. (19,9 dB)
Van de ION+ heb ik alleen van de 660W versie een maximaal geluidsniveau gezien van 33 dB, maar dat getal zou ik met een korrel zout nemen. Je kunt er waarschijnlijk vanuit gaan dat de ION-serie ook stil is, maar be quiet! staat erom bekend.

Ik vind het wel heel stoer dat je een Dark Rock Pro 4 op een processor met een TDP van 65W wilt zetten. Je hebt aan het kleinere broertje ook genoeg, of misschien zelfs een Shadow Rock. Maar als het een goed gevoel geeft kan het geen kwaad om gewoon de Pro te pakken, of het misschien zelfs als investering te zien, mocht je toch ooit de processor willen swappen.

...en dat is gelijk een bruggetje naar mijn volgende thema:
...
Qua processor: een i5 met zwaarste GPU die Intel heeft. Een i7 is een pak duurder en voor mijn toepassingen - denk ik - niet nodig.
Ik zou je hier graag bevestiging in willen geven, maar dan helpt het wel om er een iets beter beeld van te hebben. :)
Fans wil ik graag vervangen t.b.v. de stilte. Mijn analyse: voor past er 140 mm in, achter alleen maar 120 mm. PWM zou moeten werken, omdat alles 4 pins is. Gaat dit daadwerkelijk passen?
Dit zou geen enkel probleem moeten zijn, met de Noctua fan achteraan en eventueel twee Silent Wings in de voorzijde. De kast heeft slots om de fans op verschillende hoogtes te kunnen stellen, en beide typen fans worden met rubberen pootjes op hun plek gehouden om de trilling te dempen. Het enige waar ik nog op zou letten is dat je de fans (als je er twee plaatst) niet direct tegen elkaar aan monteert omdat ze dan nog geluid kunnen maken als ze tegen elkaar aan trillen. Om het zeker te weten kun je een stukje rubber tussen de shrouds van de fans doen.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Empheria
Mooie lijst, ik zie er zo snel geen dingen in die ik radicaal anders zou doen. Maar misschien weet iemand anders nog net op tijd te voorkomen dat ik iets over het hoofd zie 8)7 .

Ik heb je moederborden nog even onder de loep genomen, en het lijkt allemaal in orde. De MAG-variant heeft wat meer case fan headers (4 in plaats van 2), en aangezien je in de behuizing drie voor de hand liggende case fan mounting posities hebt, heb je met de MAG iets meer speelruimte. De MAG heeft ook net iets meer IO opties aan de achterkant, en de M.2 slots zijn voorzien van een geïntegreerde heatsink, dus ik zou de SSD zonder bestellen, tenzij je zeker weet dat je dat blok op de WD Black ook echt nodig gaat hebben (bij intensieve disk workloads, als de SSD vooral idle is dan valt het wel mee).
Al met al zou ik denk ik gewoon voor de MAG kiezen. Er valt eventueel nog wel wat te snijden in de prijs van het moederbord, maar dan ga je ook al snel features opgeven. Voor het formaat van de case lijkt dit een prima keuze.

In mijn ervaring is al het spul van be quiet! en Noctua fluisterstil, dus dan is al snel je voeding een punt van aandacht als je graag alles zo stil mogelijk wilt hebben. Je zou nog kunnen overwegen om daar ook een model van be quiet! te pakken, maar als je dan ook graag de 80 Plus Platinum rating wilt dan wordt het wel meteen een stuk duurder: https://tweakers.net/pric...wer-11-platinum-650w.html. (16,8 dB)
Als 80 Plus Gold ook goed is dan kun je voor nagenoeg hetzelfde bedrag deze pakken: pricewatch: be quiet! Pure Power 11 600W CM. (19,9 dB)
Van de ION+ heb ik alleen van de 660W versie een maximaal geluidsniveau gezien van 33 dB, maar dat getal zou ik met een korrel zout nemen. Je kunt er waarschijnlijk vanuit gaan dat de ION-serie ook stil is, maar be quiet! staat erom bekend.

Ik vind het wel heel stoer dat je een Dark Rock Pro 4 op een processor met een TDP van 65W wilt zetten. Je hebt aan het kleinere broertje ook genoeg, of misschien zelfs een Shadow Rock. Maar als het een goed gevoel geeft kan het geen kwaad om gewoon de Pro te pakken, of het misschien zelfs als investering te zien, mocht je toch ooit de processor willen swappen.

...en dat is gelijk een bruggetje naar mijn volgende thema:
...
Qua processor: een i5 met zwaarste GPU die Intel heeft. Een i7 is een pak duurder en voor mijn toepassingen - denk ik - niet nodig.
Ik zou je hier graag bevestiging in willen geven, maar dan helpt het wel om er een iets beter beeld van te hebben. :)
Fans wil ik graag vervangen t.b.v. de stilte. Mijn analyse: voor past er 140 mm in, achter alleen maar 120 mm. PWM zou moeten werken, omdat alles 4 pins is. Gaat dit daadwerkelijk passen?
Dit zou geen enkel probleem moeten zijn, met de Noctua fan achteraan en eventueel twee Silent Wings in de voorzijde. De kast heeft slots om de fans op verschillende hoogtes te kunnen stellen, en beide typen fans worden met rubberen pootjes op hun plek gehouden om de trilling te dempen. Het enige waar ik nog op zou letten is dat je de fans (als je er twee plaatst) niet direct tegen elkaar aan monteert omdat ze dan nog geluid kunnen maken als ze tegen elkaar aan trillen. Om het zeker te weten kun je een stukje rubber tussen de shrouds van de fans doen.

Fractal Design Vector RS ║ ASUS ROG STRIX B550-F Gaming WiFi II ║ AMD Ryzen 9 5900X ║ be quiet Dark Rock 4 ║ G.SKILL Trident Z RGB F4-3200C16-32G ║ Samsung 980 Pro 2TB ║ 2x Seagate EXOS 16TB ║ ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 12GB║ ASUS ROG THOR 850W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricChang
Nieuwe lijst:

1ProcessorsIntel Core i5-12600 Boxed€ 246,96€ 246,96
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 189,66€ 189,66
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 3€ 52,00€ 52,00
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 98,70€ 98,70
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink)€ 269,90€ 269,90
Totaal€ 1.101,92

Hartelijk bedankt voor je goede input, Empheria!

Aangepast:
Processorkoeling naar de Shadow Rock 3. Deze is zelfs nog stiller (11.5 dBA) en heeft ook een overgedimensioneerde TDP van 190W. Ik kon hem op Tweakers niet vinden met LGA 1700 socket. Vandaar linkje naar be quiet zelf.

Voedingen: op jouw aanwijzing ben ik naar be quiet! overgestapt. Ik kan zelfs een klasse hoger 'Straight serie' voor 63 EUR (een retourtje) kopen. De platinum versie is dan bijna 2x zo duur en dat haal je er qua stroomverbruik niet snel uit.
Overigens: https://www.cybenetics.co...n=database&params=2,0,105 geeft de ION een A++ rating voor noise. De ION 2 ontbreekt nog in de DB.

SSD: gewisseld naar 'zonder heatsink'

Fans: bedankt voor de tips! Ik kijk al uit naar de kast, die ziet er fantastisch uit.

Processor & simulaties: Goed dat je het zegt. Ik had het met opzet wat vaag gelaten, omdat ik het zelf ook niet weet wat op me toekomt. Dat is het leven als startup CTO ;)
Huidig 'zwaar' project: 3d print simulaties in C, die draaien m.b.v. een .exe op 1 core per proces. Nu hebben we hier net een dedicated server voor gehuurd. Veel sneller en de klant kan ook van de dienst genieten.
Voor thuis heb ik al een i7 werk laptop + docking station. Meer rekenkracht thuis is een extraatje (bv. bij verplicht thuiswerken en in de weekenden wat laten lopen).
De i7 is wel echt veel duurder en het moet leuk blijven qua EUR (ik ben slechts nog startup CTO ;) ) Als ik per se i7 desktop nodig heb, dan kan ik het ook op het werk draaien.

Overigens:
Dit systeem bestel ik 2 keer (ook voor mijn vader) en nog een derde, wat goedkopere variant voor in de woonkamer.
Verbeteringen aan dit lijstje gaan dus zeker goed gebruikt worden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41
De 2 uitgezochte fans zijn beide prima. De SW3 met veel statische druk trekt de lucht door de stoffilter heen in de kast. De NF-S12A met veel airflow duwt de warme lucht snel de kast uit. Je zult wel de fan profielen moeten instellen voor optimale prestaties.
EricChang schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:23:
Aangepast:
Processorkoeling naar de Shadow Rock 3. Deze is zelfs nog stiller (11.5 dBA) en heeft ook een overgedimensioneerde TDP van 190W. Ik kon hem op Tweakers niet vinden met LGA 1700 socket. Vandaar linkje naar be quiet zelf.
Als een SR3 11,5 dBA doet op 50% (190W TDP) en een DRP4 12,8 dBA doet op 50% (250W TDP), dan kun je er van uit gaan dat de DRP4 net zo stil is. Bovendien heeft de 12600 op het gekozen bord standaard een ingesteld stock power limiet (PL1) van 125W ipv 65W zoals in de specificaties staat. Dus je zou al naar de 70% waarden moeten kijken bij de SR3 en de 50% waarden bij de DRP4.

Maargoed dat zijn specificaties en theorie. Praktijk testen hebben de voorkeur... De stilste koeler die betaalbaar is is de pricewatch: Scythe Fuma 2 Rev. B
Zie ook de testresultaten

Kast heeft helaas geen USB-C aansluiting. Echter ken ik geen stillere kast in hetzelfde formaat die dat wel heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 02-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricChang
Kast heeft helaas geen USB-C aansluiting. Echter ken ik geen stillere kast in hetzelfde formaat die dat wel heeft.
Ik denk precies hetzelfde. Het scheelt wel dat veel USB C kabels aan de andere kant een USB A stekker hebben.

Je ventilator analyse is zeer welkom! Bedankt daarvoor.

Processor koeler: De SF2 Rev B. is zeer stil in idle mode. Aangezien stilte voor mij het belangrijkste is als de pc niet zoveel hoeft te doen (bv in de woonkamer), lijkt me dit de beste optie.

Theorie/praktijk: Ik zal eerst 1 systeem bestellen en testen en kan dan ook nog wat aanpassen aan de ventilatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empheria
Ik kon hem op Tweakers niet vinden met LGA 1700 socket. Vandaar linkje naar be quiet zelf.
Goed dat je dit nog even noemt, daar ben ik niet zorgvuldig genoeg in geweest (oeps). be quiet! heeft een mooie moederbord check waarmee je kunt controleren of de koeler die je wilt geleverd wordt met een mounting kit die op jouw moederbord past. Ze geven zelf aan dat de Dark Rock Pro 4, Shadow Rock 3 en de Pure Rock 2 compatible zijn. Voel je vrij om daar zelf ook nog even rond te neuzen. De mounting kit kun je hier vinden: https://tweakers.net/pric...a1700-montagebracket.html
Processor & simulaties: Goed dat je het zegt. Ik had het met opzet wat vaag gelaten, omdat ik het zelf ook niet weet wat op me toekomt. Dat is het leven als startup CTO ;)
Huidig 'zwaar' project: 3d print simulaties in C, die draaien m.b.v. een .exe op 1 core per proces. Nu hebben we hier net een dedicated server voor gehuurd. Veel sneller en de klant kan ook van de dienst genieten.
Voor thuis heb ik al een i7 werk laptop + docking station. Meer rekenkracht thuis is een extraatje (bv. bij verplicht thuiswerken en in de weekenden wat laten lopen).
De i7 is wel echt veel duurder en het moet leuk blijven qua EUR (ik ben slechts nog startup CTO ;) ) Als ik per se i7 desktop nodig heb, dan kan ik het ook op het werk draaien.
Aha, in dat geval zou je het inderdaad gewoon als extra speelgoed moeten zien. Bij het woord "simulaties" gaan er bij mij altijd verschillende dingen door mijn hoofd, en dan is het altijd nog maar de vraag of het vooral interessant is om in te zetten op hogere core counts of juist single core performance. In mijn geval gaat het bij simulaties vooral om FEM (Finite Element) krachtensimulaties, maar die zijn maar beperkt paralleliseerbaar (maximaal 8-10 cores in gebruik), dus ik heb om die reden ook een AMD Ryzen 9 5900X gekozen. Met multiprocessing zoals je beschrijft heb je natuurlijk veel meer ruimte om dingen parallel door te rekenen, dus dan hangt de noodzaak voor meer cores volledig van de vraag af. En dan is een dedicated server uiteraard een handigere keuze voor het zwaardere werk.
Voorkeur voor de Intel i5-12600, omdat het de zwaarste i5 is en ik deze voor 199 EUR kan kopen.
Met die lage prijs voor de i5-12600 wordt het ook niet meer zo interessant om als alternatief €170 te betalen voor een Ryzen 5 5600G. De i5-12600 is in benchmarks net iets sneller. De AM4-moederborden in dezelfde klasse zijn net iets goedkoper, maar zijn qua features ook weer net iets minder interessant.
Backups, foto's en video's beheren.
Voor dit doel zou je nog kunnen overwegen om er een traditionele harde schijf bij te prikken. Voor hetzelfde bedrag wat je aan de WD Black SSD uitgeeft heb je ook een Toshiba MG08 van 16TB. Voor opslag van foto's en backups is zo'n schijf nog altijd de goedkoopste oplossing. Maar de consensus is tegenwoordig ook vaak wel dat het handig is om dat met een RAID-opstelling in een NAS te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricChang
Het systeem loopt als een zonnetje. Dank voor jullie bijdrages!

Het uiteindelijke lijstje dat ik type op het eerste nieuwe systeem:

1ProcessorsIntel Core i5-12600 Boxed€ 265,-€ 265,-
1MoederbordenMSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4€ 193,47€ 193,47
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 94,90€ 94,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 79,89€ 79,89
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 114,90€ 114,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 550W€ 72,93€ 72,93
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 249,-€ 249,-
Totaal€ 1.109,99

De ventilatoren moet ik nog vervangen en daar nog wat mee testen.
Het systeem met stock ventilatoren loopt al een heel stuk stiller dan mijn vorige systeem (Best buy guide maart 2012). Mijn woonkamer pc is echter wel stiller (Noctua fan + Arctic freezer CPU cooler).

Nog 2 screenshot vd bios:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7Tcxry-lcOUzAQEDGCSvo1XgxY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wLDW1ADp799bzNCvgj1I5UgD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FyfPWKcaXFdKvy2S_LWAWpOq0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NatqlexjCP8fgXhUfnSqjfK6.png?f=user_large
Pagina: 1