Type gasleiding

Pagina: 1
Acties:
  • 716 views

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-12 12:57
Hallo,

Heeft iemand enig idee welk type/merk gasleiding dit is? En welk materiaal?

Dank voor de reacties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6kFYSVAvAKtIAtAl79jD6TCmtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjznzi0VYxfqlPESjqIwkDxK.jpg?f=fotoalbum_large

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij zijn het Henco koppelingen....
dus grote kans dat ze ook henco alupex gebruikt hebben ?

404 Signature not found

• remc1979
Dank voor de snelle reactie.

Nu de volgende vraag. Wanneer je deze leiding afkoppelt, kun je deze dan gebruiken als waterleiding?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Nee en waarom zou je dat willen?

• remc1979
Omdat dit de enige leiding is naar het eiland. Daar wil ik ook graag gaan spoelen, vandaar de vraag of de gasleiding ook als waterleiding gebruikt kan worden.

Waarom zou dit niet kunnen?

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12 15:59
Nee, absoluut niet doen.
Die leiding is niet voor niks geel van kleur, dat is de indicatie dat het een gasleiding is.
(daarom staat er ook GAS op de koppelingen).

Om dezelfde reden dat je ook niet een geel/groene koperdraad gaat gebruiken als fasedraad in je stopcontacten, zeg maar...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• BrainCrash
remc1979 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:38:
Omdat dit de enige leiding is naar het eiland. Daar wil ik ook graag gaan spoelen
Heb je ondertussen al wel duidelijk hoe diep je vloerverwarming ligt, en hoe je je 50mm afvoerbuis daar dan kwijt krijgt ??
;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• remc1979
BrainCrash schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:38:
Nee, absoluut niet doen.
Die leiding is niet voor niks geel van kleur, dat is de indicatie dat het een gasleiding is.
(daarom staat er ook GAS op de koppelingen).

Om dezelfde reden dat je ook niet een geel/groene koperdraad gaat gebruiken als fasedraad in je stopcontacten, zeg maar...
Dat begrijp ik. Maar je kunt de geel/groene draad wel gebruiken als fasedraad. Dan gaat er technisch niets mis.

De vraag is dus of het technisch kan om de gasleiding als waterleiding te gebruiken. Is deze daarvoor geschikt? (Dus los van de “verkeerde” kleur)

• remc1979
BrainCrash schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Heb je ondertussen al wel duidelijk hoe diep je vloerverwarming ligt, en hoe je je 50mm afvoerbuis daar dan kwijt krijgt ??
;)
Dat onderzoek wordt opgestart. We laten onderzoeken hoe diep de vloerverwarming ligt 😉

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
technisch kan het (uiteraard geen garantie) (en nog even los van het water een wat raar smaakje zal hebben :P )

Maar gewoon niet doen. je zal toch voor je eiland ook andere voorzieningen nodig hebben gewoon even netjes oplossen of geen eiland. die witte buis kost zeker in verhouding met de rest van de keuken geen fluit. er is gewoon geen goede reden om dit te doen met een gasbuis.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 29-03-2023 18:47 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:25

Onbekend

...

Zie dit topic:
Gasleiding gebruiken als waterleiding

En daarnaast is de waterdruk veel hoger dan de gasdruk, dus zijn waarschijnlijk moet je de alle verbindingen opnieuw nalopen.

Conclusie: Nieuwe leiding aanleggen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• BrainCrash
remc1979 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Dat begrijp ik. Maar je kunt de geel/groene draad wel gebruiken als fasedraad. Dan gaat er technisch niets mis.
Juist ja.. behalve dat jij, of een volgende bewoner, of een installateur die er ooit aan moet werken vervolgens ge-elektrocuteerd wordt door je geel/groene draad waar 230V op staat. Vandaar dat we met z'n allen hier regeltjes voor gemaakt hebben waar je aan dient te voldoen. En anders moet je er vanaf blijven.

Voor gebruik als waterleiding is die regel bijvoorbeeld dat alle materialen KIWA gekeurd moeten zijn, zodat je zeker weet dat ze veilig zijn voor drinkwater. (en bijv. geen chemische stoffen aan het water afgeven)

"Technisch" kun je ook gewoon een vijverslang in je vloer storten enzo en daar de waterleiding op aansluiten... dan zal er ook vast wel water aan de andere kant uit komen... maar soms moet je dingen niet doen alleen maar omdat ze 'technisch' kunnen..

Overigens geef ik je grote kans dat je water het komende jaar naar gas blijft smaken als je met je idee verder gaat...

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-12 15:06
En wie gaat de nieuwe keuken straks aansluiten?
Want ook die persoon moet dat wel willen doen.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:21
Geuren en kleuren. Als ik naar je foto kijk met jouw vraag in mijn hoofd denk ik "THT geimpregneerd kunstof"

Zie "Tetrahydrothiofeen"

• BrainCrash
biomass schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:56:
Geuren en kleuren. Als ik naar je foto kijk met jouw vraag in mijn hoofd denk ik "THT geimpregneerd kunstof"

Zie "Tetrahydrothiofeen"
Ah ja, die is leuk ja...
Nog los van de geimpregneerde geur in de kunststof leiding..
Naast de toepassing als aardgasadditief wordt tetrahydrothiofeen gebruikt als oplosmiddel, als insecticide en als afweermiddel voor motten.
En dan voorstellen dat je daar je drinkwater doorheen jaagt en er vervolgens een lekker kopje thee van zet.. of zo... :o 8)7

================

Overigens vraag ik me wel af waarom je voor deze vraag weer een apart topic opent, en niet gewoon verder gaat met je oorspronkelijke topic, waar je dezelfde vraag ook al gesteld hebt..

Waterleiding boven vloerverwarming

[ Voor 19% gewijzigd door BrainCrash op 29-03-2023 19:28 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:18
*knip*
Ongepaste Godwin gaat veel te ver.

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 29-03-2023 20:36 ]

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

.

[ Voor 96% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 29-03-2023 19:10 . Reden: Vergeten te quoten.... ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

*knip*
Goed bedoeld, maar daar is een topic report voor.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 29-03-2023 20:36 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2181178/1
waarom een nieuw topic?

en nee slecht idee

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:38

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zoals genoemd, kan dit prima in Waterleiding boven vloerverwarming

En geen verkeerde zuinigheid door geknoei met het omwisselen van leidingen waarvoor ze niet voor niks gecertificeerd zijn en een bepaalde kleur hebben.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.