Waterleiding boven vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:37
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende issue/vraag.

In onze nieuwe woning willen we graag een nieuwe keuken plaatsen. De huidige keuken is een keuken met een kookeiland, waar nu enkel de gasaansluiting zit (wateraansluiting zit in de muur)

We willen graag een eiland waarin ook het spoelen wordt ondergebracht. Hiervoor moeten we een waterleiding (warm en koud) door de vloer leggen naar het nieuwe eiland.

In de vloer ligt vloerverwarming. Mogen de waterleidingen hier overheen worden gelegd? Ik heb gelezen dat dit in het kader van legionellabacterie niet gewenst is. Is er een oplossing om dit risico tot een minimum te beperken? Bijvoorbeeld door de waterleiding te isoleren met buisisolatie.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet, Remco

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06 12:49
Wordt de vloerverwarming gebruikt? Zo ja, dan geen waterleidingen overheen. Anders wordt de vloer opgehoogd, als ik het goed begrijp? Dan werkt de vloerverwarming niet zo goed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
kruipruimte? wel even goed controleren dat je niet op de vloerverwarming leiding uitkomt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
Stel je zelf even voor hoe die waterleiding met buisisolatie in de vloer moet komen. Even de slijpschijf nemen, 2 lijnjes schijven, en dan met de boorhamer het zandcement en de vloerverwarmingsbuizen eruit kloppen, als al het water uit je verwarmingscircuit is gelopen de geisoleerde buis er in duwen, beetje egaline erop en klaar.
Succes komende winter met verwarmen oOo

Je zou voor watertoevoer nog kunnen overwegen water van boven aan te voeren, maar afvoer moet naar beneden. Met veel voorzichtigheid kan je wel een gat maken in de vloer naar een kruipruimte (tussen de vloerverwarmingsbuizen door).

Heb je geen kruipruimte, en geen zeer gedetailleerd legplan wat toch een uitkomst zou geven; dan vrees ik dat je er op moet rekenen dat de vloer er uit moet. Zat er al dikke isolatie onder de vloer, zo niet is dit de uitgelezen kans om dat in orde te brengen :(:)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
De vloerverwarming wordt idd gebruikt. De bedoeling is om een sleuf te maken in de vloer, waar dan de leidingen in worden gelegd. De leidingen liggen dan ca 4 cm boven de vloerwarming.

Er is geen kruipruimte in de woning aanwezig helaas.

Er is dus geen manier om de leidingen op één of andere manier te isoleren, zodat het risico voor legionella wordt beperkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
remc1979 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:26:
De vloerverwarming wordt idd gebruikt. De bedoeling is om een sleuf te maken in de vloer, waar dan de leidingen in worden gelegd. De leidingen liggen dan ca 4 cm boven de vloerwarming.
...
Dus de waterafvoer, een buis van 5cm diameter + afschot + dikte koppelingen dus neem 6 cm als je niet te ver moet zit nog 4cm boven de vloerverwarming. Bovenop moet je 3cm bedekking hebben.
Dus je vloerverwarming zit 13cm diep?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-06 20:53
Ik denk dat je ff vergeten bent te melden dat je naast die warm / koud waterleiding ook nog ergens een 50mm riolering afvoerbuis erbij moet leggen...
(want je zegt immers dat er nu alleen maar gas ligt).

Zelfs al zou je alleen de waterleidingen hoeven te leggen...
Hoe weet je zo zeker dat die vloerverwarmingsslangen minimaal 8cm diep in de vloer liggen ??

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:35

Freakie1NL

Grote Baas

Hoe loopt je gasleiding?

Als dit in de meterkast gesplitst is kan je door een inductieplaat te nemen, de afgaande gasleiding naar de keuken (vermits van koper of ander voor water gekeurd materiaal) dan gebruiken voor de wateraanvoer.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
BrainCrash schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:33:
Ik denk dat je ff vergeten bent te melden dat je naast die warm / koud waterleiding ook nog ergens een 50mm riolering afvoerbuis erbij moet leggen...
(want je zegt immers dat er nu alleen maar gas ligt).

Zelfs al zou je alleen de waterleidingen hoeven te leggen...
Hoe weet je zo zeker dat die vloerverwarmingsslangen minimaal 8cm diep in de vloer liggen ??
We gaan uitzoeken op welke diepte ze liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Freakie1NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:33:
Hoe loopt je gasleiding?

Als dit in de meterkast gesplitst is kan je door een inductieplaat te nemen, de afgaande gasleiding naar de keuken (vermits van koper of ander voor water gekeurd materiaal) dan gebruiken voor de wateraanvoer.
Mag een gasleiding gebruikt wordt als waterleiding?

Volgens mij is de gasleiding gesplitst in de meterkast, daar zou ik dan dus de gasleiding kunnen loskoppelen en aansluiten op de waterleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-06 08:27

Managelorian

“This is the workflow.”

remc1979 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:12:
[...]

We gaan uitzoeken op welke diepte ze liggen.
Dat lijkt me niet alleen verstandig, maar sowieso de eerste stap. Zonder dit gegeven is er eigenlijk geen zinnig topic, behalve dan de tip om leidingen -indien mogelijk- door de kruipruimte te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

remc1979 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:14:
[...]

Mag een gasleiding gebruikt wordt als waterleiding?

Volgens mij is de gasleiding gesplitst in de meterkast, daar zou ik dan dus de gasleiding kunnen loskoppelen en aansluiten op de waterleiding?
Dat ligt er aan hoe het gas is aangelegd. Hier hebben ze koper gebruikt wat ook voor drinkwater gebruikt mag worden. Je moet dan even goed naar de connecties (laten) kijken.

Hier zou je even een expert naar moeten laten kijken. In theorie kan het bij bepaalde connecties en koper. Zou wel alles geheel professioneel laten doorspoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:39
Freakie1NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Dat ligt er aan hoe het gas is aangelegd. Hier hebben ze koper gebruikt wat ook voor drinkwater gebruikt mag worden. Je moet dan even goed naar de connecties (laten) kijken.

Hier zou je even een expert naar moeten laten kijken. In theorie kan het bij bepaalde connecties en koper. Zou wel alles geheel professioneel laten doorspoelen.
En voor de afvoer een grote teil onder de gootsteen en dagelijks legen in het toilet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-06 08:27

Managelorian

“This is the workflow.”

Freakie1NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Als je een gebruikte gasleiding weglegt en er een jaar later aan ruikt dan ruik deze nog steeds naar gas. Spoelen lijkt me in dat geval inderdaad wel het minste wat er zou moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

peter13579 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:44:
[...]

En voor de afvoer een grote teil onder de gootsteen en dagelijks legen in het toilet 8)7
Daar gaat de vraag toch niet over, of wel soms? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03:39
Freakie1NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Sorry, je hebt helemaal gelijk. De vraag is inderdaad alleen over water heen. Afvoer is blijkbaar niet in scope....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-06 14:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freakie1NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Dat klopt. Het feit dat er een spoelbak wordt aangelegd die ook een afvoer nodig heeft kunnen we dan ook gevoeglijk negeren. De vraag gaat alleen over de aanvoer van warm en koud water.

O-)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Maasluip schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:49:
[...]

Dat klopt. Het feit dat er een spoelbak wordt aangelegd die ook een afvoer nodig heeft kunnen we dan ook gevoeglijk negeren. De vraag gaat alleen over de aanvoer van warm en koud water.

O-)
Lezen blijkt nog steeds moeilijk in 2023 voor sommige mensen.

TS heeft het over een waterleiding boven vloerverwarming. Daar zit het probleem van TS.
Of moeten wij voortaan maar van alles gaan invullen voor een topic?

Draai hem even om; wat als het antwoord op de vraag van TS was geweest 'ja dat kan met isolatie XYZ, dan geen last van legionella'. Dan had volgens jullie logica alsnog e.e.a er bij gezocht moeten worden.

Maar zoals gewoonlijk is het makkelijker om wat commentaar te leveren op Tweakers die denken in oplossingen (op basis van de vraag van TS) in plaats van lekker makkelijk alles afschieten. Zou van een admin toch beter verwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 28-03-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Buisisolatie is geen wondermiddel. Het vertraagd het opwarmen van het koude water na gebruik enigszins, maar als dit een paar uur niet gebruikt wordt is het water in de buis net zo warm als de vloer zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06 21:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Freakie1NL schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:55:
[...]

Lezen blijkt nog steeds moeilijk in 2023 voor sommige mensen.

TS heeft het over een waterleiding boven vloerverwarming. Daar zit het probleem van TS.
Of moeten wij voortaan maar van alles gaan invullen voor een topic?

Draai hem even om; wat als het antwoord op de vraag van TS was geweest 'ja dat kan met isolatie XYZ, dan geen last van legionella'. Dan had volgens jullie logica alsnog e.e.a er bij gezocht moeten worden.

Maar zoals gewoonlijk is het makkelijker om wat commentaar te leveren op Tweakers die denken in oplossingen (op basis van de vraag van TS) in plaats van lekker makkelijk alles afschieten. Zou van een admin toch beter verwachten.
Het kan ook deel van de oplossing zijn natuurlijk. Waterleiding boven vloerverwarming: nee. Dus een alternatief is wenselijk.
Aangezien je mag verwachten dat er ook een afvoer van dat keukenblok afkomt, maar dubbelchecken is beter, is daar misschien al iets voor bedacht. Wellicht ligt daar dus ook al de oplossing voor de waterleiding.

Is er nog niks bedacht voor de afvoer, dan is dit wellicht een groter probleem dan de waterleiding boven de vloerverwarming.

Wij Tweakers kijken graag een stapje verder om een compleet beeld te krijgen, een goed integraal antwoord te geven én om TS met nog meer problemen op te zadelen :+

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Warmwaterleidingen worden niet geisoleerd ivm vergrote kans op legionellabesmetting. Warmwater leiding moet zo snel mogelijk weer de kans krijgen af te koelen.

Wat mij betreft maar 1 goede oplossing, vanuit de kruipruimte door de vloer. Die is er niet. Wellicht kun je met alleen koud water werken en een boiler, om in ieder geval de warmwaterleiding te elimineren. Maar ook koudwater over je vloerverwarming lijkt me niet gewenst.

[ Voor 28% gewijzigd door Draakje5 op 28-03-2023 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
Draakje5 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:38:
Warmwaterleidingen worden niet geisoleerd ivm vergrote kans op legionellabesmetting. Warmwater leiding moet zo snel mogelijk weer de kans krijgen af te koelen.

Wat mij betreft maar 1 goede oplossing, vanuit de kruipruimte door de vloer. Die is er niet. Wellicht kun je met alleen koud water werken en een boiler, om in ieder geval de warmwaterleiding te elimineren. Maar ook koudwater over je vloerverwarming lijkt me niet gewenst.
Eens dat dit de oplossing is, echter is er geen kruipruimte ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-06 21:05
remc1979 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:43:
[...]

Eens dat dit de oplossing is, echter is er geen kruipruimte ;-)
Dan onder de isolatie van de dekvloer, als die er wel is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:09
Bij gebrek aan kruipruimte kan je voor aanvoer ook nog nadenken over een kolom uit het (verlaagd) plafond welke uitkomt op je eiland... Je ziet zo'n opzet (zonder leidingen that is) wel vaker bij een eiland rond een stalen staander van een doorgebroken muur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-06 20:45
Is het een appartement of een begane grond woning, begane grond zou je van buiten af kunnen proberen om onder je vloer te komen, helse klus, maar wel een oplossing als je het echt wil.
En ik zou geen water door de gasleiding laten lopen, heb altijd het idee dat het speciale luchtje wat aan gas bijgevoegd is ook in koper trekt.
Anders evt een schier eiland overwegen, dus 1 kant tegen de muur , waar wel de afvoer zit.
Succes.

[ Voor 12% gewijzigd door ouwefreaker op 28-03-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Is een schiereiland een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-06 20:18
Ik heb dezelfde uitdaging gehad. Uiteindelijk een vloerverwarming lus opgeofferd en later, op veilige afstand, electrische vloerverwarming gelegd. Bij mij kwam het zo uit dat het slechts een een paar m2 betrof, omdat het eiland over het merendeel van de opgeofferd lus staat

Electrische vloerverwarming ligt er eigenlijk alleen om de kou van de vloer te halen (precies waar je staat tijdens het koken en spoelen). Als je hiermee echt een ruimte wilt verwarmen is het redelijk inefficiënt)

Overigens heeft isso een artikel gepubliceerd over veilige afstanden van waterleiding en vloerverwarming

https://www.google.com/ur...Vaw07qO32hl6eFh5NS2ZuCfsg

[ Voor 16% gewijzigd door Johnbou op 01-04-2023 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 19:11
Als je toch al wilt gaan hakken en breken, dan is de kans dat je die vloerverwarming raakt vrij groot. Misschien moet je overwegen de hele dekvloer te verwijderen en in de keuken een nieuwe slang voor vloerverwarming te leggen, uit de buurt van de waterleiding.

Iets minder rigoureus: als de vloerverwarming in lussen ligt (en dus niet in een spiraal-vorm) is de een lus rondom de waterleiding op te offeren en de 2 naastgelegen lussen aan elkaar te lassen (op dezelfde manier als dat je een breuk in de vloerverwarming zou lassen). De kans is immers toch al groot dat je die lus gaat raken bij he hakken van die sleuf voor de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
Ik zou het eerste stuk voorzichtig doen totdat je weet waar de vloerverwarming zit, en daarna doorgaan, dieper, tot onder het beton. Een hels karwij omdat je tussen de vloerverwarming door moet, maar zo'n beetje de enige optie.

Je kunt er voor kiezen een groter oppervlak tot aan de vloerverwarming open te maken, zodat je die buizen aan de kant kunt schuiven en je beter bij het stuk eronder kunt? Tevens kun je er voor kiezen om de vloerverwarmingsbuizen door te knippen en daarna weer aan elkaar te persen, maar dat heeft niet de voorkeur; je wil zo min mogelijk koppelingen en eigenlijk geen enkele koppeling in de vloer of muur.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 21:41
Ik heb dit onlangs gedaan, op de volgende manier:
met warmtebeeldcamera (huren) leidingen in kaart gebracht
aftekenen op de vloer, grofweg
Korste weg tekenen maken waar je alles heen kan brengen qua aansluitingen
Met breekhamer toplaag van de vloer halen (tegels, pvc etc)
Met hamer en beitel de eerste slang opzoeken en vrijmaken
Na 4 slangen leer je ongeveer wat kan/niet kan en kun je iets meer met breekhamer doen, maar blijf voorzichtig!

Zodra slang vrij ligt en je weet dat er geen bochten komen, kun je met breekhamer alles losbreken eromheen en eronder door.

Vervolgens route helemaal vrijmaken voor waterleiding en afvoer, zo diep mogelijk om bij de vvw weg te blijven. Ligt bij mij op de vloerisolatie van betonvloer

Dan weer afstorten met beton, en klaar. Ik heb overigens maar 1 leiding ivm een quooker combi die het warme water regelt. Maar met 2 leidingen geld hetzelfde.

Dit koste mij voor ~1,5 meter lang/25cm breed in totaal een dag werk om dit heel voorzichtig te doen en niks kapot te maken. Alles kan, maar vooral als je maar voldoende tijd hebt. Dat was ook wel het advies wat ik hier op tweakers, maar ook van de aannemer opgedaan heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-OUC9alT7nshNnP8Ct9m72GPi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jx3ZvFAXOxghmB6L1bJsD0s9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ErgoStijn op 03-04-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
jurri@n schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:24:
Als je toch al wilt gaan hakken en breken, dan is de kans dat je die vloerverwarming raakt vrij groot. Misschien moet je overwegen de hele dekvloer te verwijderen en in de keuken een nieuwe slang voor vloerverwarming te leggen, uit de buurt van de waterleiding.

Iets minder rigoureus: als de vloerverwarming in lussen ligt (en dus niet in een spiraal-vorm) is de een lus rondom de waterleiding op te offeren en de 2 naastgelegen lussen aan elkaar te lassen (op dezelfde manier als dat je een breuk in de vloerverwarming zou lassen). De kans is immers toch al groot dat je die lus gaat raken bij he hakken van die sleuf voor de leidingen.
Als de vloerverwarming toch in lussen ligt, zou ik sowieso overwegen om de vloerverwarming opnieuw aan te gaan leggen, veel efficiënter als het in spiraal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
ErgoStijn schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:31:
Na 4 slangen leer je ongeveer wat kan/niet kan en kun je iets meer met breekhamer doen, maar blijf voorzichtig!

Zodra slang vrij ligt en je weet dat er geen bochten komen, kun je met breekhamer alles losbreken eromheen en eronder door.

Vervolgens route helemaal vrijmaken voor waterleiding en afvoer, zo diep mogelijk om bij de vvw weg te blijven. Ligt bij mij op de vloerisolatie van betonvloer

Dan weer afstorten met beton, en klaar. Ik heb overigens maar 1 leiding ivm een quooker combi die het warme water regelt. Maar met 2 leidingen geld hetzelfde.

Dit koste mij voor ~1,5 meter lang/25cm breed in totaal een dag werk om dit heel voorzichtig te doen en niks kapot te maken. Alles kan, maar vooral als je maar voldoende tijd hebt. Dat was ook wel het advies wat ik hier op tweakers, maar ook van de aannemer opgedaan heb.
Heb je dan nu geen last van een verwarmd kookeiland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
daniel14 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:44:
En verwarmd koud water? Het ligt boven de isolatie, dus nog steeds warm :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
daniel14 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:44:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar dat gaan we binnenkort ervaren. Weghalen vloerverwarming was hier geen optie, zijn meerdere lussen helaas. Met komst warmtepomp ga ik nog lager stoken in ieder geval qua aanvoertemperatuur.
Paul schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:03:
[...]

En verwarmd koud water? Het ligt boven de isolatie, dus nog steeds warm :P
Het zal vast niet perfect zijn, maar ligt nagenoeg ingegegraven in de isolatie om zo diep mogelijk te liggen om zo ver mogelijk verwijderd te zitten van de vloerverwarming. Er daar zit nog maar 1cm piepschuim onder denk ik.

Verder draait de vaatwasser dagelijks en wordt kraan gebruikt, dus staat dit water nagenoeg nooit stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnbou
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-06 20:18
ErgoStijn schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:31:

[Afbeelding]
Vind het behoorlijk tricky dat die leiding zo dicht bij vvw ligt. Quooker (althans die van mij) geeft best veel minuscuul kleine druppeltjes die rond de straal dwarrelen. Ook bij koud water. Als je dat inademt wanneer het te lang heeft stilgestaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Johnbou schreef op maandag 3 april 2023 @ 21:18:
[...]
Vind het behoorlijk tricky dat die leiding zo dicht bij vvw ligt.
Same. Als ik zie hoe ver de vloerverwarming hier uit een bepaalde hoek in de kamer is gehouden omdat er anders te weinig afstand zat tussen vloerverwarming en leiding van de buitenkraan. Dat gaat over meerdere tientallen centimeters, vloerverwarming en afstand leiding keukenkraan zoals bij @ErgoStijn lijkt mij ook niet wenselijk. Maar.... ik ben geen expert op dit gebied, puur kijkende naar wat mij toentertijd verteld is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
Dank @FeaR en @Johnbou , ik zal nog eens met een warmtebeeldcamera kijken of ik deze groep niet helemaal dicht kan zetten nu de keuken mogelijk toch een groot deel afdekt.
Pagina: 1