Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars1233211
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-02 15:27
Hoi!

Afgelopen maandag heb ik mijn eerste vol automatische koffiezet apparaat gekocht. Ik heb altijd een Senseo apparaat gehad maar natuurlijk meerdere malen filter en bonen koffie geproeft. Dit vond ik over het algemeen veel lekkerder en smaakte authentieker dan Senseo.

Ik was dan ook erg enthousiast toen ik de EQ.6 Plus had geïnstalleerd. Eerste kopje even door laten lopen en daarna het eerste kopje gedronken. Dit viel me gelijk erg tegen, smaakte waterig, licht zurig en niet de aromatische koffie smaak die in gewent ben. Nu een aantal dagen en kopjes verder is het iets minder waterig en smaak licht verbeter, maar zou ik nog steeds de Senseo boven dit apparaat kiezen. Als koffieliefhebber valt dit mij erg tegen. Deze week komt familie langs en probeer ik andere koffiebonen uit en ben ik benieuwd naar hun mening.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring hier in is? Is het even wennen? Is de machine niet goed? Licht het aan de bonen? (douwe egberts rood).

[ Voor 1% gewijzigd door lars1233211 op 29-03-2023 17:41 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is wel gek dat je Senseo boven een volautomaat prefereert, want Senseo is echt niet te harden :+ Maar mogelijk is dat ook deels gewenning.

Bij een volautomaat valt en staat de smaak bij de gebruikte bonen, plus uiteraard instellingen zoals de warmte, grofheid van malen, de hoeveelheid water en natuurlijk hoeveel gram koffie er gemaald wordt. Douwe Egberts Rood is geen goede boon, ik meen dat het een Arabica & Robusta blend is zelfs.

Bezoek eens een lokale koffiezaak en zoek een aantal vers gebrande zakjes koffiebonen uit, bijv van 200g om uit te proberen. Speel daarna eens met de instellingen van de machine. Er zou toch echt een acceptabel bakkie pleur uit moeten kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars1233211
stin00 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:34:
Het is wel gek dat je Senseo boven een volautomaat prefereert, want Senseo is echt niet te harden :+ Maar mogelijk is dat ook deels gewenning.

Bij een volautomaat valt en staat de smaak bij de gebruikte bonen, plus uiteraard instellingen zoals de warmte, grofheid van malen, de hoeveelheid water en natuurlijk hoeveel gram koffie er gemaald wordt. Douwe Egberts Rood is geen goede boon, ik meen dat het een Arabica & Robusta blend is zelfs.

Bezoek eens een lokale koffiezaak en zoek een aantal vers gebrande zakjes koffiebonen uit, bijv van 200g om uit te proberen. Speel daarna eens met de instellingen van de machine. Er zou toch echt een acceptabel bakkie pleur uit moeten kunnen komen :)
Bedankt voor het meedenken! Goeie tip om langs een koffiezaak te gaan!
Las zelf ook wisselende berichten over de Douwe Egberts rood. Wouden nu ook een volledige Arabica boon gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zet je maalinstellingen eens op heel fijn (check gebruiksaanwijzing hoe je dit veilig doet, meestal tijdens het malen). Zorgt dat nog voor verschil?

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

lars1233211 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:51:
[...]

Bedankt voor het meedenken! Goeie tip om langs een koffiezaak te gaan!
Las zelf ook wisselende berichten over de Douwe Egberts rood. Wouden nu ook een volledige Arabica boon gaan proberen.
Als je niet te dure bonen zoekt, ik vind die van HEMA goed. De beste van de supermarktbonen zeg maar al is smaak natuurlijk persoonlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij de Siemens moet je inderdaad tijdens het malen de maalgraad verstellen - anders risico op beschadigingen aan de maalschijven. Het allerfijnst malen is meer voor Turkish Coffee, ik zou daar 1 stapje onder gaan zitten.

Hema bonen is een goede tip, de Espresso variant (paarse zak) is naar mijn mening een goed smakende kiloknaller.

@lars1233211 Laat vooral nog even het resultaat weten, hopelijk kan de Senseo definitief met pensioen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lars1233211
Bedankt voor het meedenken allen.

Even een update, we hebben elke instelling aangepast. Sterkte, maalinstelling, waterhardheid, grote, etc. Je merkte wel verschil in de sterkte van de koffiesmaak, maar het bleef erg waterig, niet warm en apart smaken.

Toevallig hoorde we van een kennis dat ze ook hetzelfde apparaat hebben en geen klachten hebben. Ook zijn de reviews over het algemeen positief. Dit wekte de indruk dat het aan ons apparaat lag.

Vandaag heb ik hem geretourneerd en zijn we, om te kunnen proeven, naar de Media Markt geweest. Hier heb ik de koffie getest van dezelfde machine en tot onze verbazing smaakte deze lekker, niet waterig en was het goed warm (zelfde instellingen die we ook thuis hadden geprobeerd). Verkoopster gaf ook aan hem veel te verkopen en vertelde ons dat we misschien net pech hadden met het model (Ons eerste model was aangeschaft tijdens een vakantie in Duitsland bij een Saturn vestiging).

We geven de EQ6 Plus S100 dus nog één kans en gaan gelijk experimenteren met de bonen. Hij komt morgen binnen. Ik zal het topic weer updaten wanneer ik hem in gebruik heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 15:08
Zuur duidt er vaak op dat de maalgraad niet fijn genoeg is. Goed dat je de machine kan omruilen, ben benieuwd of het beter gaat.

Het allerbeste resultaat is te krijgen door een losse maler + losse espressomachine (halfautomaat). Het malen heeft een bizar grote invloed op het eindresultaat. Maar het is dan natuurlijk wel wat meer werk om koffie te brouwen...

Dit is wellicht een interessant topic voor je: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars1233211
Josk79 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:39:
Zuur duidt er vaak op dat de maalgraad niet fijn genoeg is. Goed dat je de machine kan omruilen, ben benieuwd of het beter gaat.

Het allerbeste resultaat is te krijgen door een losse maler + losse espressomachine (halfautomaat). Het malen heeft een bizar grote invloed op het eindresultaat. Maar het is dan natuurlijk wel wat meer werk om koffie te brouwen...

Dit is wellicht een interessant topic voor je: Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
Zeker interessant! Ik ga er deze dagen even doorheen bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lars1233211
Update!

Machine is binnen en we merkte gelijk al "kleine" verschillen. Scherm was helderder, maal geluid klonk beter en de de koffie zag er veel beter uit.
Hebben verschillende soorten bonen gehaald en zojuist de L'or Brazil geproeft.

Koffie kwaliteit is veel beter. Eerste kopje was al een super verbetering t.o.v de oude machine (en de Senseo). De Brazil is niet helemaal onze smaak maar we gaan experimenteren met de bonen en neem jullie tips mee!

Had dus pech met de eerste machine. Nu erg tevreden en ik ga genieten van de koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
ik zou l'or bonen nou niet bepaald scharen onder goede bonen, is net een soort senseo.

Ik heb een Jura (hiervoor een Siemens EQ )

Als ik "goedkoop" wil doe ik Perla bonen (no. 6) maar voor echte lekkere koffie ga ik naar een koffiewinkel.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:58
Hier ook een Siemens eq machine, ik vind het erg lekkere koffie en fijne machine. Hebben m nu volgensin 3 of 4 jaar zonder problemen meerdere bakken per dag.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars1233211
Makrolon schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:05:
Hier ook een Siemens eq machine, ik vind het erg lekkere koffie en fijne machine. Hebben m nu volgensin 3 of 4 jaar zonder problemen meerdere bakken per dag.
Bevalt mij nu ook. Uit nieuwsgierigheid, welke bonen hebben jouw voorkeur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:34
lars1233211 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:32:
[...]

Bevalt mij nu ook. Uit nieuwsgierigheid, welke bonen hebben jouw voorkeur?
Heb hier deze van Brandzaak in onze Siemens zitten. Bevalt erg goed. (We nog even 2 weken laten ontgassen na ontvangst).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Pagina: 1