Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 15:58
Wij zijn van boekhouder geswitcht. Een 'goede kennis' van mijn vennoot deed voorheen onze boekhouding, maar door zijn verhuizing en wat lakse houding leek het ons fijner om over te stappen naar een wat gerenommeerder kantoor.

Nu heeft het nieuwe kantoor allerlei vragen waar ik geen antwoord op heb, maar mijn oude boekhouder wel. Het probleem: hij reageert nergens meer op, niet op mail en ook niet op de app. Is er een of andere manier (bijv een wetsartikel die hiertoe dwingt) om alsnog inzake af te dwingen in onze oude gegevens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 15:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

In gebreke stellen? Aangetekende brief sturen? Zorgen dat hij reageert binnen x dagen? Ik heb wel eens meegemaakt dat mijn boekhouder een overlijden had en ook enkele weken niet beschikbaar was (reis naar buitenland zonder bereik). Kleine bedrijfjes zijn natuurlijk erg afhankelijk van een paar personen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tenzij je een schriftelijk contract met hem hebt: afdwingen lijkt me niet.
Al eens geprobeerd die kennis te bellen? :)

Daarbij: ik neem aan dat dit zakelijk is. IANAL, maar dat betekent volgens mij ook dat jij als ondernemer zelf verantwoordelijk bent voor een juiste boekhouding. Dat je dat uitbesteed mag, maar jij bent verantwoordelijk dat het goed gebeurt en moet dingen aan kunnen tonen etc.

Verder: al eens aan je nieuwe kantoor gevraagd wat het probleem is als de vragen niet beantwoord blijven? Moeten ze dan gaan zoeken, wat kost dat extra, etc? Lijkt me een relevante vraag.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-08 15:58
The Eagle schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:23:
Tenzij je een schriftelijk contract met hem hebt: afdwingen lijkt me niet.
Al eens geprobeerd die kennis te bellen? :)

Daarbij: ik neem aan dat dit zakelijk is. IANAL, maar dat betekent volgens mij ook dat jij als ondernemer zelf verantwoordelijk bent voor een juiste boekhouding. Dat je dat uitbesteed mag, maar jij bent verantwoordelijk dat het goed gebeurt en moet dingen aan kunnen tonen etc.

Verder: al eens aan je nieuwe kantoor gevraagd wat het probleem is als de vragen niet beantwoord blijven? Moeten ze dan gaan zoeken, wat kost dat extra, etc? Lijkt me een relevante vraag.
Bellen al geprobeerd uiteraard. Levert helaas ook niets op.

Je hebt overigens helemaal gelijk dat de verantwoordelijkheid voor een juiste boekhouding uiteindelijk bij ons ligt. Zonder zijn inzage komt het ook wel goed, maar is wel een stuk meer uitzoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

goldmemberf1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Je hebt overigens helemaal gelijk dat de verantwoordelijkheid voor een juiste boekhouding uiteindelijk bij ons ligt. Zonder zijn inzage komt het ook wel goed, maar is wel een stuk meer uitzoekwerk.
Heb je een voorbeeld van de vragen die nu gesteld worden?

Want zo heel moeilijk is een boekhouding niet, als alles correct is vastgelegd kun je die gewoon 'lezen' en zou je op 9/10 vragen antwoord moeten kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-08 17:11
Wanneer de oude boekhouder heeft gedaan waarvoor je hem hebt betaald en hij alles heeft overgedragen is het verder jouw verhaal en is er niets wat hij hoeft te doen om het werk van jouw nieuwe boekhouder makkelijker te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 17:43

Lordy79

Vastberaden

TS @goldmemberf1 ik neem aan dat je je hele archief, zowel digitaal als hardcopy wel hebt ontvangen van je oude boekhouder?

Zo niet dan kun je volgens mij wel redelijk afdwingen dat je dit mag ophalen / een kopie krijgt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Heb je een voorbeeld van de vragen die nu gesteld worden?

Want zo heel moeilijk is een boekhouding niet, als alles correct is vastgelegd kun je die gewoon 'lezen' en zou je op 9/10 vragen antwoord moeten kunnen geven.
Hoe moeilijk (of makkelijk) een boekhouding is, hangt ook af van het type onderneming en wat je daar allemaal in bijhoudt.

Het is alleen wel handig dat je als ondernemer precies weet wat er gebeurt, want de administratie zou immers de aangewezen bron van informatie moeten zijn over hoe het met de onderneming gaat.

Ik ben ook wel benieuwd naar de vragen die gesteld worden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-08 13:59
goldmemberf1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Zet je nummer eens op anoniem of bel van een ander nummer? Anders even langs het adres rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-07 21:06

Herman

FP ProMod
Het is sowieso een bevestiging dat je een goede keuze hebt gemaakt door te switchen.

Het is i.i.g. een goed gebruik om mee te werken aan de overstap. Is de oude boekhouder aangesloten bij een beroepsorganisatie? Vaak kun je daar terecht met dergelijke klachten.

Ik zou beginnen om de boekhouder op te bellen en dit voor te leggen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1