Warmtepomp op dak van buren, mijn huis 1 verdieping hoger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Mijn buren zijn hun huis aan het verduurzamen en willen een warmtepomp op het dak plaatsen. Ons huis is 1 verdieping hoger dan die van de buren, waardoor de warmtepomp recht voor ons dakraam komt te staan. Ik vind een hoop wet-en-regelgeving over de maximale db aan de erfgrens tbv een warmtepomp, maar de gegeven oplossing is vaak; plaats hem op het dak. Ik vind nergens een situatie die vergelijkbaar is met die van mij. Dat het geluidsoverlast gaat veroorzaken is een feit, hij staat 1 meter van een dakraam dat bijna altijd open staat.

Het huis aan de andere kant van de buren is weer een verdieping lager, mijn voorstel is dat ze de warmtepomp daar plaatsen. Daar zitten geen dakramen en het huis is een stuk lager. Dit kost echter wel extra aan leidingwerk en installatiekosten.

Ik besef dat iedereen eens moet verduurzamen, simpelweg nee zeggen omdat het lawaai maakt in mijn slaapkamer is makkelijk (en waarschijnlijk zelfs rechtsgeldig) maar niet hoe ik het aan wil pakken. Wat is in deze situatie een oplossing? Ik wil in de toekomst misschien ook een warmtepomp. Als ik nu mijn hakken in het zand zet, zullen de buren ook niet meewerken als ik dat wil. De wetgever zit ons allemaal tegen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
De politici willen het niet zien, maar veel huizen zijn gewoon niet geschikt voor een warmtepomp. Mijn perceel is maar 4 meter breed, er is geen enkele manier waarop ik kan voldoen aan de minimale afstandeis.

Ik kan je niet helpen met relevante wetgeving, maar ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Want het kan niet de bedoeling zijn dat jij last hebt van het geluid. Maar het kan ook zijn dat jouw dakraam daar helemaal niet hoort te zitten. Je hoort niet uit te kijken over het huis van je buren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dexs schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:28:
Dit kost echter wel extra aan leidingwerk en installatiekosten.
Hoeveel extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
PhilipsFan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:32:
Maar het kan ook zijn dat jouw dakraam daar helemaal niet hoort te zitten. Je hoort niet uit te kijken over het huis van je buren, toch?
Ik kijk over het dak van de buren heen. Deze huizen zijn gebouwd voor 1900, toen waren de regels heel anders. De huizen zijn 4 - 6 meter breed en ±13 meter diep. de nok van het dak loopt dus in de diepte van het huis, niet de breedte van het huizenblok. De beste illustratie is: ^^^^^^^ in plaats van /--------\. De huizen hebben echter allemaal een andere hoogte, de ene 4 verdiepingen en de andere 3. Dat maakt de situatie ook zo lastig.
Dat antwoord hoop ik je later te kunnen geven. We hebben vanavond een overleg met de buren. We hebben contact en nog niets staat vast. Ik wil alleen niet die vervelende buurman zijn die op alles nee zegt maar samen werken naar een goede oplossing.

Een vergelijkbare situatie zie je bijvoorbeeld op de boezemsingel 16 in Rotterdam. Stel de middelste woning wil een warmtepomp plaatsen naast het dak van een van de 2 andere woningen. In mijn situatie is echter alleen mijn huis 1 verdieping hoger, de andere is nog 1 lager dan de middelste. Ik hoop dat het duidelijk is.

[ Voor 38% gewijzigd door Dexs op 28-03-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 25-06 20:33
Zou je accepteren dat de wp van de buren alléén tussen 6 en 1800 uur draait?
Voor een goed geïsoleerd huis is in de avond en nacht niet verwarmen geen probleem, moet met elke 'bekend merk' wp wel in te stellen zijn.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dexs
natural colour schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:48:
Voor een goed geïsoleerd huis is in de avond en nacht niet verwarmen geen probleem, moet met elke 'bekend merk' wp wel in te stellen zijn.
Ik voel niet veel voor zo'n afspraak, zelfs als je het vast kan leggen. Dan moet ik bij verkoop van het huis aangeven dat de buren tussen 6 en 18 een warmtepomp naast een slaapkamer hebben draaien. Zou jij een werkkamer willen naast een warmtepomp? Of een babykamer? Het beperkt het gebruik van die kamer enorm.

Daarnaast is goed geïsoleerd een lastig begrip hier, de huizen zijn voor 1900 gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:41
Heb je al wel eens een warmtepomp horen draaien eigenlijk? Ik beweer niet dat ze stil zijn, maar misschien valt het je wel mee?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:53
Mijn buren zijn hun huis aan het verduurzamen en willen een warmtepomp op het dak plaatsen. Ons huis is 1 verdieping hoger dan die van de buren, waardoor de warmtepomp recht voor ons dakraam komt te staan. Ik vind een hoop wet-en-regelgeving over de maximale db aan de erfgrens tbv een warmtepomp, maar de gegeven oplossing is vaak; plaats hem op het dak. Ik vind nergens een situatie die vergelijkbaar is met die van mij. Dat het geluidsoverlast gaat veroorzaken is een feit, hij staat 1 meter van een dakraam dat bijna altijd open staat.

Het huis aan de andere kant van de buren is weer een verdieping lager, mijn voorstel is dat ze de warmtepomp daar plaatsen. Daar zitten geen dakramen en het huis is een stuk lager. Dit kost echter wel extra aan leidingwerk en installatiekosten.

Ik besef dat iedereen eens moet verduurzamen, simpelweg nee zeggen omdat het lawaai maakt in mijn slaapkamer is makkelijk (en waarschijnlijk zelfs rechtsgeldig) maar niet hoe ik het aan wil pakken. Wat is in deze situatie een oplossing? Ik wil in de toekomst misschien ook een warmtepomp. Als ik nu mijn hakken in het zand zet, zullen de buren ook niet meewerken als ik dat wil. De wetgever zit ons allemaal tegen.
De wetgeving stelt dat je op de erfgrens aan de geluidseisen moet voldoen. Niet dat je op de begane grond aan de eisen moet voldoen. Daar wordt vaak wel gemeten en dan voldoe je al snel aan de eisen. Als je met klachten naar de gemeente gaat en je gaat vanaf je slaapkamerraam meten dan zal die wp dus niet aan de eisen voldoen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:15
Soms kan iets ook gewoon niet met een bepaalde stand van de techniek.

Er wordt op dit moment keihard geïnnoveerd voor oplossingen die passen bij de Nederlandse situatie. Tijd is dus een positieve factor.

In bepaalde gevallen zal een oplossing die buiten geluid maakt nooit passen.

Een paar meter leiding kost trouwens niet zoveel meer op het geheel. Een professionele suskast wat meer maar nog steeds overzienbaar. In beide gevallen is het echter gokken of het voldoet of niet.
Gramser schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:56:
Heb je al wel eens een warmtepomp horen draaien eigenlijk? Ik beweer niet dat ze stil zijn, maar misschien valt het je wel mee?
En zo zet je het ook op Funda over enige tijd?

[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 28-03-2023 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
  • Laatst online: 01:10
Insert12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:57:
[...]

De wetgeving stelt dat je op de erfgrens aan de geluidseisen moet voldoen. Niet dat je op de begane grond aan de eisen moet voldoen. Daar wordt vaak wel gemeten en dan voldoe je al snel aan de eisen. Als je met klachten naar de gemeente gaat en je gaat vanaf je slaapkamerraam meten dan zal die wp dus niet aan de eisen voldoen.
Een moderne warmtepomp maakt soms belachelijk weinig 'herrie'. Het kan *erg* goed zijn dat een windvlaag het geluid overstemd. Op geen enkele geluidstechnische grond zou je opmerking dan hout snijden. Omdat er geen geluidstechnische eisen zijn waaran niet voldaan wordt.

Luister eerst eens naar een moderne warmtepomp voordat je zo'n claim neerlegt.

Dat gezegd hebbende: OP: als je een andere oplossing wilt voor je buren: overleg en geef aan dan extra werk voor jouw woongenot voor jouw rekening komt. Dat lost een situatie snel op: willen ze wel, even goede vrienden. Willen ze niet: zij lastig en dus jij naar advocaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Insert12 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:57:
[...]
Precies dit, de erfgrens houdt niet op boven een meter (voorbeeld). Ikzelf zit in een zelfde situatie als hierboven eerder gemeld. De gemeente wil dat de gehele wijk aan de wartmepomp gaat (voornamelijk koopwoningen). Echter de 4 onder 1 kap waar ik in woon, gaat dit niet lukken. Buren hebben al verschillende installateurs langs laten komen die hetzelfde aangeven, niet genoeg ruimte om te voldoen aan de max 40dB op de erfgrens.

Daarnaast voor de mensen die zeggen, heb je zo'n WP al eens gehoord? Vergeet niet dat geluid cumulatief is. Met andere woorden je kunt de dB's bij elkaar optellen als een heel blok elk een WP neerzet of ophangt. Dat ga je zeker horen, voorbeelden inmiddels hier in de woonwijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:08
De stad is een continu veranderend iets, waarbij sommige zaken fijn zijn en anderen niet. Ga dr maar vanuit dat er nog veel meer van dit soort discussies en problemen gaan plaats vinden bij verdichting, verduurzaming, herinrichtingen en weet ik veel wat.

Je buren horen bij de pioniers en lopen een beetje voor de troepen uit. Dat is prima, maar dat betekent niet dat ze alles kunnen doen wat ze willen. Maximaal 40dB 's nachts op de erfgrens. Laat ze maar aantonen dat ze daar aan komen, en eventueel kan je er samen nog zo'n dempende kast omheen zetten.

Dan jou. Jij hebt hier natuurlijk niet zo'n zin in en wordt beschermd door bovengenoemde regelgeving. Wat kan je zelf doen om het voor jou beter te maken? Kan je aan de andere zijde van het dak ventileren, zodat je je dakraam niet hoeft open te laten staan? Kan je een geluidsdempende module op de ventilatie opening van je dakraam plaatsen? of kan de installatie verder weg op het dak? Heb het daar open over met de buren. Let wel, als zij aan de wettelijke eisen voldoen (en aan het bestemmingsplan?) dan is elke beweging die ze met je mee maken bonus.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:11
PhilipsFan schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:32:
De politici willen het niet zien, maar veel huizen zijn gewoon niet geschikt voor een warmtepomp. Mijn perceel is maar 4 meter breed, er is geen enkele manier waarop ik kan voldoen aan de minimale afstandeis.

Ik kan je niet helpen met relevante wetgeving, maar ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt. Want het kan niet de bedoeling zijn dat jij last hebt van het geluid. Maar het kan ook zijn dat jouw dakraam daar helemaal niet hoort te zitten. Je hoort niet uit te kijken over het huis van je buren, toch?
Er is geen minimale afstand tot de erfgrens. Er is een geluidseis van max 40 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:37

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je buren zullen aan de wetgeving moeten voldoen. En dat kunnen ze niet zonder maatregelen te nemen. Dat betekent of (veel) meer afstand of een geluiddempende omkasting zoals bijvoorbeeld van Merford, maar die zijn héél duur.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:04:
[...]

Daarnaast voor de mensen die zeggen, heb je zo'n WP al eens gehoord? Vergeet niet dat geluid cumulatief is. Met andere woorden je kunt de dB's bij elkaar optellen als een heel blok elk een WP neerzet of ophangt.
De veertig decibel van jouw warmtepomp komt dan niet boven de 40 decibel van de warmtepomp van de buren uit. Dus dan is het een kwestie van allemaal of niemand. Dat gezegd hebbende: Sommige warmtepompen hebben een geregistreerde geluidsdruk van 33- dB op 3 meter. Als je die in een geluidsdempende omkasting stopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Wat is in deze situatie een oplossing?
Ik zou voorstellen (een deel van) de extra kosten op je te nemen.

Hebben de buren de warmtepomp, staat ie waar jij wil.
_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Naast dat een dergelijke omkasting duur is, is het mogelijk ee naanslag op het rendament van de WP. De installateurs die ik inmiddels heb gesproken, raden het allemaal af om die reden.
Omkasting hoeft niet helemaal dicht natuurlijk, zolang het geluid richting ts maar gedempt word. Scheelt al in rendementsverlies

[ Voor 50% gewijzigd door Rmg op 28-03-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bartvl schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:08:
Je buren zullen aan de wetgeving moeten voldoen. En dat kunnen ze niet zonder maatregelen te nemen. Dat betekent of (veel) meer afstand of een geluiddempende omkasting zoals bijvoorbeeld van Merford, maar die zijn héél duur.
Naast dat een dergelijke omkasting duur is, is het mogelijk ee naanslag op het rendament van de WP. De installateurs die ik inmiddels heb gesproken, raden het allemaal af om die reden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
wheez50 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:04:
[...]

Een moderne warmtepomp maakt soms belachelijk weinig 'herrie'. Het kan *erg* goed zijn dat een windvlaag het geluid overstemd. Op geen enkele geluidstechnische grond zou je opmerking dan hout snijden. Omdat er geen geluidstechnische eisen zijn waaran niet voldaan wordt.

Luister eerst eens naar een moderne warmtepomp voordat je zo'n claim neerlegt.

Dat gezegd hebbende: OP: als je een andere oplossing wilt voor je buren: overleg en geef aan dan extra werk voor jouw woongenot voor jouw rekening komt. Dat lost een situatie snel op: willen ze wel, even goede vrienden. Willen ze niet: zij lastig en dus jij naar advocaat.
Daarom zijn er objectieve meetmethoden. Bovendien is er de mogelijkheid om een geluidsberekening te maken met de LPB Sight tool van de overheid.

Ik heb zelf m'n wp op een paar meter van m'n slaapkamerraam staan en zou hem niet dichter bij willen hebben. Ook als het windstil is hoor ik hem wel degelijk, met name de luchtstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
caspervc schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:07:

Je buren horen bij de pioniers en lopen een beetje voor de troepen uit. Dat is prima, maar dat betekent niet dat ze alles kunnen doen wat ze willen. Maximaal 40dB 's nachts op de erfgrens. Laat ze maar aantonen dat ze daar aan komen, en eventueel kan je er samen nog zo'n dempende kast omheen zetten.
Eenvoudig: Op de registratie van de betreffende pomp staat het aantal dB op een bepaalde afstand. Geluidsdruk kan je met een boeld verminderen door een geluiddempende omkasting. En door afstand. Kwestie van een rekensommetje.

Andere kant is dat sommig geluid op 30 dB een stuk irritanter is dan ander geluid op 50dB. Wat qua berekening een *enorm* verschil is, maar qua beleving juist omgekeerd. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wheez50 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:09:
[...]
De veertig decibel van jouw warmtepomp komt dan niet boven de 40 decibel van de warmtepomp van de buren uit. Dus dan is het een kwestie van allemaal of niemand. Dat gezegd hebbende: Sommige warmtepompen hebben een geregistreerde geluidsdruk van 33- dB op 3 meter. Als je die in een geluidsdempende omkasting stopt...
Nee, zo werkt het niet. Geluid is cumulatief, heb je 2 WP's die elk 40dB produceren, betekend dit dat je, in het slechtse geval, 43dB krijgt. Elke 3dB betekend een verdubbeling in geluid. Uiteindelijk ga je ze gewoon horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

[_

[ Voor 99% gewijzigd door Rmg op 28-03-2023 18:13 . Reden: Dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hier een warmtepomp staan op 1m van de erfgrens, deze dient nu verplaatst te worden, het geluid is zelfs 10 meter verder nog duidelijk hoorbaar bij de buren (en dat binnen...). Heeft er ongetwijfeld mee te maken dat wij een meter hoger liggen dan de buren maar het geluid valt mij heel erg tegen (LG 16kw)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Dit vraagt om een onafhankelijk testrapport van bv TNO.

"Aanslag op rendement" kun je geen zinvolle afweging mee maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:12:
[...]

Nee, zo werkt het niet. Geluid is cumulatief, heb je 2 WP's die elk 40dB produceren, betekend dit dat je, in het slechtse geval, 43dB krijgt. Elke 3dB betekend een verdubbeling in geluid. Uiteindelijk ga je ze gewoon horen.
NEe, zo werkt het niet. Juridisch geldt het per erp-unit. De warmtepomp van jouw buren telt niet mee voor jouw overlast bij andere buren. Jij kan alleen verantwoordelijk gehouden worden voor jouw overlast op de erfgrens. Daarnaast is het een andere berekening. Namelijk die van erp-etiket, over de afstand van de erfgrens, met eventuele geluidsbeperkende maatregelen. Het is een objectieve berekening. Geen stomme optelling van de warmtepompen van jouw buren.

Daarnaaast zullen de warmtepompen altijd met enige afstand van elkaar staan. Precies op een meter van beiden heb je gelijk. Anders al heel snel niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:11
Rmg schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:10:
[...]

Ik zou voorstellen (een deel van) de extra kosten op je te nemen.

Hebben de buren de warmtepomp, staat ie waar jij wil.

[...]

Omkasting hoeft niet helemaal dicht natuurlijk, zolang het geluid richting ts maar gedempt word. Scheelt al in rendementsverlies
Het is aan de buurman van TS om aan de wettelijke eisen te voldoen. Waarom zou TS daar aan mee moeten betalen?

TS hoeft mijne inziens pas mee te betalen als deze daarnaast nog bepaalde wensen heeft (bijvoorbeeld een duurdere kast om esthetische redenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Sjoerd schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:15:
Hier een warmtepomp staan op 1m van de erfgrens, deze dient nu verplaatst te worden, het geluid is zelfs 10 meter verder nog duidelijk hoorbaar bij de buren (en dat binnen...). Heeft er ongetwijfeld mee te maken dat wij een meter hoger liggen dan de buren maar het geluid valt mij heel erg tegen (LG 16kw)
Ik kan in normale stilte best veel duidelijk horen wat de 30db niet overstijgt. Dus die 'zelfs tien meter' vind ik nogal handwaaierig. En een 16kW warmtepomp is niet bepaald een kleintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
Joris748 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Het is aan de buurman van TS om aan de wettelijke eisen te voldoen. Waarom zou TS daar aan mee moeten betalen?

TS hoeft mijne inziens pas mee te betalen als deze daarnaast nog bepaalde wensen heeft (bijvoorbeeld een duurdere kast om esthetische redenen).
Wettelijke eis is 40db berekend op erfgrens. Visueel aspect telt niet. Overlast onder die grens telt niet.

Wil je dus extra wooncomfort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Nou ik heb ervaring met een warmtepomp zeker in een huis van 1900 wil je die niet lekker tegen je slaapkamer aan hebben blazen. Nee als je even langsloopt is het geen probleem. Maar als je continue een warmtepomp hebt draaien inclusief wat resonantie via het waarschijnlijk houten dak als je "geluk" hebt dan ben je niet lang meer die "leuke" buurman.
wheez50 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Wettelijke eis is 40db berekend op erfgrens. Visueel aspect telt niet. Overlast onder die grens telt niet.

Ben jij die buurman of ben je bedrijfsmatig die dingen overal zo makkelijk mogelijk aan het neer plempen?

[ Voor 34% gewijzigd door Barrycade op 28-03-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wheez50 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:20:
[...]

NEe, zo werkt het niet. Juridisch geldt het per erp-unit. De warmtepomp van jouw buren telt niet mee voor jouw overlast bij andere buren. Jij kan alleen verantwoordelijk gehouden worden voor jouw overlast op de erfgrens. Daarnaast is het een andere berekening. Namelijk die van erp-etiket, over de afstand van de erfgrens, met eventuele geluidsbeperkende maatregelen. Het is een objectieve berekening. Geen stomme optelling van de warmtepompen van jouw buren.

Daarnaaast zullen de warmtepompen altijd met enige afstand van elkaar staan. Precies op een meter van beiden heb je gelijk. Anders al heel snel niet.
Daar heb jij gelijk in, als het om de wettelijke eisen gaat met betrekking tot de 40dB aan de erf grens. Echter heb ik ook gelijk, als je meerdere warmtepompen gaat ophangen, ga je het uiteindelijk gewoon horen, doordat geluid cumulatief werkt. Ondanks dat een ieder zich houdt aan de 40dB aan de erfgrens van de eigen WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Daar heb jij gelijk in, als het om de wettelijke eisen gaat met betrekking tot de 40dB aan de erf grens. Echter heb ik ook gelijk, als je meerdere warmtepompen gaat ophangen, ga je het uiteindelijk gewoon horen, doordat geluid cumulatief werkt. Ondanks dat een ieder zich houdt aan de 40dB aan de erfgrens van de eigen WP.
Helemaal mee eens. De wet houdt alleen geen rekening met ons gelijk. En een 30dB resonantie kan een stuk irritanter zijn dan een 50db omgevingsgeluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Joris748 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Omdat dat het kan voldoen aan de wettelijke eisen maar nog steeds overlast kan geven.

Met een een bijdrage in de kosten kan je een hoop goodwil en medewerking kweken.
Prima hij hoeft ook niet mee te betalen van mij, dat is wat alleen wat ik mn buren zou voorstellen. Veel grotere kans dat je tot een oplossing komt die voor beiden past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
Barrycade schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:23:

[...]

Ben jij die buurman of ben je bedrijfsmatig die dingen overal zo makkelijk mogelijk aan het neer plempen?
Nahh - gewoon iemand die van stropoppen houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

wheez50 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Wat bedoelt wordt, tenminste zo lees ik het. De erfgrens is niet alleen op de grond, maar ook van verdieping naar verdieping. Dus als je beiden op de eerste verdieping staat trek je een denkbeeldige lijn omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Rukapul schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:03:
Soms kan iets ook gewoon niet met een bepaalde stand van de techniek.

Er wordt op dit moment keihard geïnnoveerd voor oplossingen die passen bij de Nederlandse situatie. Tijd is dus een positieve factor.

In bepaalde gevallen zal een oplossing die buiten geluid maakt nooit passen.

Een paar meter leiding kost trouwens niet zoveel meer op het geheel. Een professionele suskast wat meer maar nog steeds overzienbaar. In beide gevallen is het echter gokken of het voldoet of niet.

[...]

En zo zet je het ook op Funda over enige tijd?
Wat een rare reactie. Ik stel de vraag omdat ik niet weet wat TS verwacht van het geluid van een warmtepomp. Het gaat hier helemaal niet over hoe je een woning verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Wat bedoelt wordt, tenminste zo lees ik het. De erfgrens is niet alleen op de grond, maar ook van verdieping naar verdieping. Dus als je beiden op de eerste verdieping staat trek je een denkbeeldige lijn omhoog.
Klopt. Maar ook dan heb je meestal erfgrensafstand. De dB correctie voor het verschil 1 meter en 4 meter is de bekende slok op de borrel. Maar inderdaad in kortste afstand tot erfgrens. Die gewoonlijk dezelfde is als op maaiveld, dus als het ware berekend alsof zowel grens als apparaat op maaiveld staan. Behalve in complexe situaties waarin er overhang is etc.

Verder heb ik geen functie in de verkoop van warmtepompen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 16:03

De erfgrens zit niet alleen op de grond he? Dus die max 40 dB geldt ook op het punt tussen jouw raam en hun warmtepomp.
Desalniettemin, ga met ze in gesprek over je zorgen. Willen ze daar niet uit zichzelf rekening mee houden, wijs dan op de wettelijke verplichting om niet meer dan 40dB op de erfgrens te produceren en dat je het erg prettig zou vinden als ze zich daar aan houden.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik weet de regels even niet meer uitmeet hoofd. Maar als het over de erfgrens gaat heeft men het wel degelijk over een punt op maaiveldniveau (iets daarboven geloof ik) de plaatser/aanvrager is er echter ook verantwoordelijk voor om op een punt zoals dit raam bij de buren te toetsen of je voldoet.
Dit is wellicht een kleine nuance in definities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik vind een hoop wet-en-regelgeving over de maximale db aan de erfgrens tbv een warmtepomp, maar de gegeven oplossing is vaak; plaats hem op het dak. Ik vind nergens een situatie die vergelijkbaar is met die van mij. Dat het geluidsoverlast gaat veroorzaken is een feit, hij staat 1 meter van een dakraam dat bijna altijd open staat.
Ik zou echt gelijk heel duidelijk zijn tegen buren die met zo'n plan komen.

Zo'n plaatsing kan gewoon niet. Past nooit binnen de max 45dB met volle belasting op de erfgrens (ja die is er ook op 1 hoog) en ook niet met 40dB in de nacht.

Kortom, geef duidelijk aan dat je gaat optreden bij deze plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 25-06 22:30
_Dune_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Des te belangrijker dat men zich aan de wet houdt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 19:44
Gramser schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:56:
Dit vind ik wel een mooie opmerking, ik ben zelf in het bezit van een warmtepomp die naast mijn woning staat op de grond. Slaapkamer op 1e met raam op kiep stand en rolluik ervoor. Soms denk ik zelf hoor ik hem nu draaien.... kijk ik op de webinterface en ja hoor op 20hz (minimum vermogen).
Maar soms denk ik hem ook te horen ( hetzelfde geluid) maar dan draait hij dus niet.
En dan heb ik het dus over mijn eigen warmtepomp, moet je na gaan wanneer je hem denkt te horen en hij is niet van jouw en je kan dus ook niet makkelijk controleren dat het zo is.
Geluid wordt door vele verschillende ervaren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:30
Je hoeft dit niet te accepteren en moet dit ook zeker niet doen.
De voorgestelde plaatsing gaat gegarandeerd geluidoverlast geven en voldoet niet aan de eisen.
Dat het duurder is dat ding elders neer te zetten waar het wellicht wel aan de eisen kan voldoen is heel zielig voor je buurman, maar het is jouw pakkie an niet.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe de installateur het durft dit voor te stellen aangezien het niet aan de eisen voldoen kan. De installatie moet voldoen aan het gewijzigde bouwbesluit, punt.
Wanneer het dat doet hoeven ze ook niets aan je te vragen.
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
ASW1 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:40:
Je hoeft dit niet te accepteren en moet dit ook zeker niet doen.
De voorgestelde plaatsing gaat gegarandeerd geluidoverlast geven en voldoet niet aan de eisen.
Dat het duurder is dat ding elders neer te zetten waar het wellicht wel aan de eisen kan voldoen is heel zielig voor je buurman, maar het is jouw pakkie an niet.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe de installateur het durft dit voor te stellen aangezien het niet aan de eisen voldoen kan. De installatie moet voldoen aan het gewijzigde bouwbesluit, punt.
Wanneer het dat doet hoeven ze ook niets aan je te vragen.
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
Stel dat het apparaat 39.999 dB afgeeft op de erfgrens. Dan is het gewoon toegestaan en durft de installateur dit ook zo te installeren. En dat is de berekende geluidsdruk op erfafscheiding (alsof gemeten op maailveld) - lees misschien ook wat hierboven is gepost.

Een veel belangrijker punt is hoe jij het zelf wilt: Hoe kan je er *bovenop* de wettelijke eisen zoveel mogelijk voor zorgen dat je geen overlast hebt, maar wel een goede band met je buren houdt.

Iets domweg niet accepteren is een makkelijke nimby oplossing. Maar als je juridisch geen poot hebt om op te staan, hou je een kater en boze buren over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
wheez50 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:05:
[...]
Stel dat het apparaat 39.999 dB afgeeft op de erfgrens. Dan is het gewoon toegestaan en durft de installateur dit ook zo te installeren.
Pure theorie natuurlijk... er is (nog) geen warmtepomp te krijgen die dat gaat halen in de geschetste opstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door CirclDigital op 29-03-2023 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:04
natural colour schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 17:48:
Doe dan tussen 7:00 en 23:00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

En notarieel vastleggen. Wie weet wat de volgende bewoners gaan doen. Dat soort afspraken klinken leuk, maar zijn op den duur niet houdbaar. Daarom dat er wetgeving is waar je je aan dient te houden. En ook dán kan er nog overlast zijn. Dat is het moment om aanvullende afspraken te maken op basis van welwillendheid van de andere partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
wheez50 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:05:
[...]

Stel dat het apparaat 39.999 dB afgeeft op de erfgrens. Dan is het gewoon toegestaan en durft de installateur dit ook zo te installeren. En dat is de berekende geluidsdruk op erfafscheiding (alsof gemeten op maailveld) - lees misschien ook wat hierboven is gepost.
Dat is nu net het punt in deze opstelling gaat die 40 dB nooit gehaald worden dus hoe kan hij dit nou voor willen stellen en vragen of jij daar accoord mee wilt gaan?
Als jij straks verhuist en er komt iemand anders die er geen trek in heeft dan moet dat ding alsnog weg omdat de opstelling niet voldoet dus waarom legt een installateur zoiets aan z'n klant voor?
Je kunt prima uitleggen dat dit een ongewenste opstelling is die niemand moet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
bartvl schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:32:
En notarieel vastleggen. Wie weet wat de volgende bewoners gaan doen.
De notaris ziet je al aankomen.
"wij, buurtjes X en Y hebben samen besloten dat het bouwbesluit nergens voor nodig is en we het dus gewoon gaan negeren" of hoe stel je je dat voor?

[ Voor 27% gewijzigd door ASW1 op 29-03-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
Hier de situatie van de andere kant; een warmtepomp eigenaar: Buren ervaren overlast van onze warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
ASW1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Dat is nu net het punt in deze opstelling gaat die 40 dB nooit gehaald worden dus hoe kan hij dit nou voor willen stellen en vragen of jij daar accoord mee wilt gaan?
Als jij straks verhuist en er komt iemand anders die er geen trek in heeft dan moet dat ding alsnog weg omdat de opstelling niet voldoet dus waarom legt een installateur zoiets aan z'n klant voor?
Je kunt prima uitleggen dat dit een ongewenste opstelling is die niemand moet willen.
Als het op het erp-etiket staat is het juridisch zo. Het is een berekening, geen meting. Geen accoord nodig.

Als jij verhuist en het etiket is niet veranderd, voldoet het ding. Ding hoeft dan dus niet weg

Ik kan inderdaad prima uitleggen dat dit zeer ongewenst is. En ook dat er juridisch niet veel tussen te krijgen is.

Dat gezegd hebben is 40db echt niet veel. De vogel die buiten fluit geeft meer 'overlast'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
CirclDigital schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Pure theorie natuurlijk... er is (nog) geen warmtepomp te krijgen die dat gaat halen in de geschetste opstelling.
Pure praktijk - een bosch 7200 nog wat iets doet 33db op een paar meter. Je hebt dus ongelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheez50
ThinkPad schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:55:
Hier de situatie van de andere kant; een warmtepomp eigenaar: Buren ervaren overlast van onze warmtepomp
Ik heb last van een laagfrequente brom. Die zal (dik?) minder dan 30db zijn. Maar als ik verder het huis dicht heb is dat hoorbaar. Ik weet dat het waarschijnlijk de mechanische afvoer van een verre buur is. Ik kan er verder niets aan doen - het is een resonantie die uiteindelijk bij mij terecht komt.

Juridisch: er is geen probleem. Buurtechnisch: ik heb pech gehad en accepteer dat. Slaaptechnisch: soms ergert het me weer ff, maar wen ik er wel weer aan.

Juridisch is er de labeldruk van 40db op erfgrens.

Persoonlijk kan een veel mindere druk alsnog veel meer overlast geven. Speciaal lage resonerende frequenties. Kudos aan de gelinkte op dat 'ie alsnog gelijk aan de gang ging. Dan heb je echt een goed contact met buren (nodig).

Maar haal dus wel de juridische factor en de persoonlijke factor uit elkaar.

edit: vertrouwde teveel op autoquote

[ Voor 2% gewijzigd door wheez50 op 29-03-2023 17:07 . Reden: twee posts achter elkaar ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

wheez50 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:00:
[...]

Pure praktijk - een bosch 7200 nog wat iets doet 33db op een paar meter. Je hebt dus ongelijk.
Ik heb info van de Bosch 7400i proberen op te zoeken. Helaas doet de site het nu niet zo goed. Ze geven inderdaad aan 33 dB op 3m afstand. Onder 40dB op 2m afstand. Dat suggereert dat je net onder de 40 dB komt op 1m afstand.
Ik heb ok nog van de Enviline monoblocks informatie gevonden. Die geven op het ErP-label een geluidvermogen van 47dB. En dat is serieus laag. Daarbij kom je inderdaad net onder 40 dB op 1m afstand bij een gevel.
Je hebt dus inderdaad gelijk, het kan wel. Echter de meeste warmtepompen redden dit niveau niet (volgens ErP-specificaties).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Als het op het erp-etiket staat is het juridisch zo.
Nee het is een modellering die ook rekening houdt met b.v. reflectie en wat op het label van de pomp staat is maar 1 van de variabelen die je daar invoert.

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking

[ Voor 18% gewijzigd door ASW1 op 29-03-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
ASW1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:51:
[...]

Nee het is een modellering die ook rekening houdt met b.v. reflectie en wat op het label van de pomp staat is maar 1 van de variabelen die je daar invoert.

https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Jawel.Het is een directe berekening. Modellering is simpelweg een ander woord. Het is een berekende benadering waarbij de etiketopgave wordt gebruikt om een modelbelasting op erfgrens te berekenen. Ik vond, gegeven de discussies hierboven , het erg grappig te lezen dat er rekening moet worden gehouden met hogergelegen ramen en openingen :)

Iets wat ik niet wist (en je natuurlijk uitlegt als ziejewelikhebgelijk) is dat er een tonaaltoeslag bestaat. Die had ik niet verwacht en vind ik fijn. Alhoewel erg laag. Als de overlast van het apparaat een specifieke toon betreft (het gebrom uit een hirboven aangevoerd voorbeeld) mag de geluidsdruk op erfgrens maar half zo hoog zijn, door een opgegeven 'tonaaltoeslag' (die gespecifieerd is door de fabrikant. Basically, staat op etiket).

Edit: Jawel. Het etiket geeft inderdaad niet aan wat de geluidsdruk op een abitraire afstand is. Maar dat werd ook niet gezegd. Het etiket geeft de beginwaarde aan. Dan compenseer je dat eigenlijk door te normaliseren op kaarsrecht maaiveld naar erfgrens. Door middel van een berekening (of in andere woorden een modellering). De werkelijkheid kan totaal anders zijn. Onder andere door leeftijd en onderhoud van het apparaat. Maar dat doet er niet toe (want zit al meegenomen in de juridische achtergrond). Het etiket geldt. En geen meetwaarden oid.

[ Voor 18% gewijzigd door wheez50 op 30-03-2023 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Bij klachten kan er uiteindelijk gemeten gaan worden, daar is ook een uitgebreide handleiding voor opgesteld:
https://open.overheid.nl/...41b-a8f9-f41a976c8bbf/pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:43
The-Source schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 20:44:
[...]

Dit vind ik wel een mooie opmerking, ik ben zelf in het bezit van een warmtepomp die naast mijn woning staat op de grond. Slaapkamer op 1e met raam op kiep stand en rolluik ervoor. Soms denk ik zelf hoor ik hem nu draaien.... kijk ik op de webinterface en ja hoor op 20hz (minimum vermogen).
Maar soms denk ik hem ook te horen ( hetzelfde geluid) maar dan draait hij dus niet.
En dan heb ik het dus over mijn eigen warmtepomp, moet je na gaan wanneer je hem denkt te horen en hij is niet van jouw en je kan dus ook niet makkelijk controleren dat het zo is.
Geluid wordt door vele verschillende ervaren.
En daar komt nog bij dat niet iedere warmtepomp even veel geluid maakt. Ik heb bewust een Daikin aangeschaft en daarvan hoor ik alleen de ventilator zachtjes als ie aan staat. Dat wordt overstemd door nagenoeg alles: een beetje wind, auto’s op de weg in de verte.

Terwijl toen ik een paar weken terug hier in de avond door de wijk liep, ik schrok van de brom die sommige units maken. Erg blij met mijn keuze voor de Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Sito schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:42:
[...]

En daar komt nog bij dat niet iedere warmtepomp even veel geluid maakt. Ik heb bewust een Daikin aangeschaft en daarvan hoor ik alleen de ventilator zachtjes als ie aan staat. Dat wordt overstemd door nagenoeg alles: een beetje wind, auto’s op de weg in de verte.

Terwijl toen ik een paar weken terug hier in de avond door de wijk liep, ik schrok van de brom die sommige units maken. Erg blij met mijn keuze voor de Daikin.
Dat geldt denk ik voor heel veel warmtepompen. De compressor hoor je waarschijnlijk nagenoeg niet, maar als de ventilator gaat blazen als er meer vermogen nodig is, ga je dat echt wel horen. Ook bij jouw Daikin 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:33
Ik zie veel reacties van “ach die 40 db is niet zo veel”. Nou ik kan je zeggen dat een constante “brom” van net onder de 40 db je nachtrust behoorlijk kan verstoren. Je kan het niet meer “niet horen” als je het eenmaal hoort en zodra dat is kan je beter een bord “te koop” in de tuin zetten, want het gaat niet opgelost worden.

Mijn advies, praat met de buren en zorg ervoor dat hij niet voor jouw raam komt te staan.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:43
Gramser schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:56:
[...]

Dat geldt denk ik voor heel veel warmtepompen. De compressor hoor je waarschijnlijk nagenoeg niet, maar als de ventilator gaat blazen als er meer vermogen nodig is, ga je dat echt wel horen. Ook bij jouw Daikin 😉
Blazen is een heel ander geluid dan het continu brommen van de compressor. Ik heb mijn Daikin nog nooit horen brommen, en dat geluid is veel indringender en irritanter dan het blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06 09:22
Warmtepompen maken op 2 manieren geluid: de compressor (frequentie tussen de 25 en 125 Hz ongeveer). Dit hoor je als een lage brom. Daarnaast is er de ventilator. De eerste warmtepompen in NL hebben het behoorlijk verpest: dit waren/zijn eigenlijk veredelde airco's die niet echt gemaakt zijn voor verwarmen. Ze hebben een kleine ventilator die heel hard moet draaien om voldoende lucht te verplaatsen. Dat maakt lawaai. Daarnaast hebben ze een kleine verdamper die erg koud moet worden om genoeg warmte uit de lucht te halen. Bij lagere temperaturen moeten dus zowel de compressor als de ventilator hard draaien.

Als je eentje hebt van een merk dat echt ze daarvoor bouwt zul je zien dat ze vaak een grote ventilator hebben die maar op de halve snelheid hoeft te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. Daarnaast hebben ze een grote verdamper zodat er meer oppervlak is om de warmte uit de lucht te halen. Deze warmtepompen hoor je bijna niet. Ook de 16kW versies zijn echt best stil.

Als je een warmtepomp aan de muur hangt of op een dak kun je resonanties vaak slecht dempen. Bovendien functioneert de ruimte onder de warmtepomp nogals eens als klankkast. Het gaat hierbij dan vooral om de frequenties van de compressor die je slecht weg krijgt. Als het even kan altjid op de grond zetten en anders goed kijken of het dak geschikt is voor zoiets.

Dus liever goed kijken welke je koopt dan er later weer een kast omheen bouwen die hem groter maakt en het rendement vermindert. En misschien overleggen met je buren om eerst samen eens te kijken bij het type wat zij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hm, dan weet ik ook niet echt hoe dat klinkt waarschijnlijk. Ik kan het bij mijn AWB ook niet direct voor de geest halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
[...]

Het gaat hier niet om een paar meter maar veel minder en dit soort getallen is gewoon pure marketing.
Het cijfer dat je noemt is ook in de stilste stand en dus voor een discussie wat is toegestaan helemaal niet relevant.

[ Voor 14% gewijzigd door CirclDigital op 30-03-2023 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dexs
Ik zal even een update geven van het gesprek.

Ze hebben uitgelegd wat hun plannen zijn en waar de warmtepomp zou komen te staan. Ik heb het idee dat de installateur niet heel duidelijk is geweest over de regels en implicaties, of ze hebben zelf niet doorgevraagd? Ik heb in ieder geval veel gehad aan jullie reacties en duidelijk kunnen maken wat onze bezwaren zijn;

1. Geluid. De max 40db ga je nooit halen met een warmtepomp (57db) 1 meter van de erfgrens.
Nou wil ik niet mijn hakken in het zand zetten en tegen elke vorm van ongemak stemmen, maar in combinatie met;
2. Uitzicht. Een warmtepomp recht voor mijn slaapkamerraam die een groot deel van de lichtinval blokkeert vind ik best vervelend. Dit schijnt dan geen valide argument te zijn, maar ik gebruik bezwaar 1 graag om dit te voorkomen.

De buren willen ook graag samen een werkbare oplossing vinden. Een warmtepomp naast een slaap/werkkamer is dat ook in hun ogen gelukkig niet. Ze gaan nu terug naar de installateur en kijken of er een andere plek mogelijk is, eventueel een (paar?) zonnepanelen verwijderen om de warmtepomp te plaatsen op een plek waar hij minder overlast veroorzaakt. Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook wel iets van geluid produceren, maar aanzienlijk minder dan de initiële locatie en niet recht voor het raam. In een stad en zeker in deze situatie (waar huizen allemaal een eigen hoogte hebben) moet iedereen een beetje meedenken.

Bedankt voor alle reacties!

*edit*
Er zijn ook veel reacties over bijbetalen ten behoeve van woongenot. Daar sta ik uiteraard voor open, echter moet er wel een balans zijn tussen woongenot verbeteren en voldoen aan de wetgeving. In dit geval is daar aan voldoen simpelweg niet mogelijk en is het plaatsen van een warmtepomp afhankelijk van onze toestemming (en die van de andere buren). Stel ze plaatsen hem aan de andere kant en ik zou hem liever 4 meter naar de voorkant willen, betaal ik met alle liefde voor die 4 meter extra kabels. Dat apparaat zo dicht mogelijk bij de cv, en dus recht voor mijn slaapkamer, zetten en dan verwachten dat ik de meerprijs draag voor het verplaatsen vind ik onredelijk. Naast dat hij daar helemaal niet mag staan.

offtopic:
Het was overigens erg koud daar en er was duidelijk tocht te voelen. Ik heb niet het idee dat een warmtepomp dat huis warm kan houden, dat draagt ook bij aan de angst dat dat apparaat 24x7 op 100% moet draaien om het huis warm te houden. Niet aan mij om iets van te vinden of te zeggen. Ze kiezen overigens voor een hybride opstelling

[ Voor 16% gewijzigd door Dexs op 30-03-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Hybrides draaien vaak op 100% vanwege het kleine vermogen ten opzichte van het warmteverlies. Dus ja, je angst is terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
Ter illustratie; hier zou hij komen te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c27LhQef3--Lr4pbxIr-8zsXMSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvOYRebkcpPidglAI49GQRp7.jpg?f=fotoalbum_large

Ons voorstel is om hem aan het schuine deel (daar kijk je tegenaan) aan de andere kant van het dak te plaatsen. Dan hangt hij nog onder de nok van de andere buren en die hebben geen dakraam. Daar hebben ze echter zonnepanelen liggen nu.

[ Voor 21% gewijzigd door Dexs op 30-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dexs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:06:
2. Uitzicht. Een warmtepomp recht voor mijn slaapkamerraam die een groot deel van de lichtinval blokkeert vind ik best vervelend. Dit schijnt dan geen valide argument te zijn, maar ik gebruik bezwaar 1 graag om dit te voorkomen.
Het vergroten van het volume van een gebouw met een technische installatie daarentegen is potentieel dan wel weer vergunningsplichtig ;)
Dexs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]
Au. Dan kunnen ze hem net zo goed bij je in bed leggen.

Wat is dat trouwens voor pijpje? Als dat een CV afvoer is dan lijkt die ook te dicht bij het open raam te liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Rukapul schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:25:
Wat is dat trouwens voor pijpje? Als dat een CV afvoer is dan lijkt die ook te dicht bij het open raam te liggen.
Klopt, die moet eigenlijk een stuk omhoog, maar aangezien dat erg lelijk is ben ik bereid daar wel voor bij te betalen zodat dat op een nette manier wordt weggewerkt. 1 probleem per keer. Er hangen CO en CO2 melders die gelukkig nog niet zijn gaan piepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dexs op 30-03-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Iets uitzoomend: het dakraam lijkt op leeftijd. Zijn er opties om op termijn het dakraam te verplaatsen naar een ander dakvlak en het dak extra te isoleren (geluid + energie)?

Dan heb je nog een uitwijkmogelijkheid voor als de uiteindelijke oplossing alsnog overlast geeft. NB: dit is geen alternatief om de unit toch op 1m te laten plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CirclDigital
Dexs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:06:
In een stad en zeker in deze situatie (waar huizen allemaal een eigen hoogte hebben) moet iedereen een beetje meedenken.
Hoezo meedenken..... bedenk eerst eens dat de wettelijke regels eigenlijk al ruim zijn (het is al een compromis in overleg met de installatiebranche), ook binnen die regels is er nog gewoon overlast. En wat is jouw voordeel of heb je alleen maar nadelen?

Uitzicht is vaak geen argument maar geluidsoverlast wel.

Ik zou het gewoon zakelijk en simpel houden. Het is alleen acceptabel als ze binnen de wettelijke kaders blijven. En dat gaat met deze opstelling gewoon nooit lukken.

In sommige situaties past gewoon geen warmtepomp. En ze hebben vast iets van een tuin, laat ze 'm daar lekker inzetten (gericht naar de achterkant).

[ Voor 3% gewijzigd door CirclDigital op 30-03-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Rukapul schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:33:
Iets uitzoomend: het dakraam lijkt op leeftijd. Zijn er opties om op termijn het dakraam te verplaatsen naar een ander dakvlak en het dak extra te isoleren (geluid + energie)?

Dan heb je nog een uitwijkmogelijkheid voor als de uiteindelijke oplossing alsnog overlast geeft. NB: dit is geen alternatief om de unit toch op 1m te laten plaatsen.
Dat is de vloek van een oud huis, er is altijd wel iets aan vervanging toe. We hebben net de fundering hersteld, vloeren geëgaliseerd en geïsoleerd en verder de hele benedenverdieping gemoderniseerd. De centjes zijn even op. Als we klaar zijn voor de bovenverdieping staan we open voor elke optie. Het nadeel is wel dat onze andere buren een even hoog huis hebben, dus dan kijkt het dakraam uit op een ander dak. Een dakkapel met lichtkoepels zou wel een optie kunnen zijn. Toekomstmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik het goed begrijp is jouw voorstel dus om de wp 5 meter op te schuiven richting de andere buurman?

Dan moeten de zonnepanelen worden verplaatst, er moet immers een leiding tussendoor. Daarnaast heb je dan te maken met schaduw van de wp op de panelen, het is de vraag of dat significant is waardoor ook daar een wijziging noodzakelijk is.

Ik begrijp dus dat de buurman dat niet ziet zitten :+

Laat onverlet dat ik nooit zou accepteren dat er een wp voor mijn raam wordt geplaatst, zet hem dan maar ergens op het dak waar ik er niet op uitkijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
Wolly schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:40:
Als ik het goed begrijp is jouw voorstel dus om de wp 5 meter op te schuiven richting de andere buurman?

Dan moeten de zonnepanelen worden verplaatst, er moet immers een leiding tussendoor. Daarnaast heb je dan te maken met schaduw van de wp op de panelen, het is de vraag of dat significant is waardoor ook daar een wijziging noodzakelijk is.

Ik begrijp dus dat de buurman dat niet ziet zitten :+

Laat onverlet dat ik nooit zou accepteren dat er een wp voor mijn raam wordt geplaatst, zet hem dan maar ergens op het dak waar ik er niet op uitkijk.
Nee niet helemaal. Als je naar de foto kijkt is het opstaande deel van het dak schuin. Dat is +/- 1,5m hoog vanaf de goot en daar tegenaan zou prima een warmtepomp passen. Maar dan wel aan de andere kant van het huis. Dan zie ik het apparaat dus helemaal niet meer omdat hij onder de nok van het dak geplaatst kan worden.
Ik snap goed dat ik hiermee het probleem naar de andere buren verplaats, maar die hebben ook wat te zeggen. Het verschil is echter dat hun huis nog 1 verdieping lager is, dus de warmtepomp blaast in die situatie over het dak heen. Daarnaast hebben ze geen dakramen. Ik zou in die situatie minder problemen hebben met de plaatsing. Maargoed, het is niet mijn huis dus ik heb er niks over te zeggen. En het mag nog steeds niet.

Plaatsing op het dak vind ik in geen enkel geval een optie. Aan de andere kant van het huis hebben we ook een slaapkamer dus nergens kan hij buiten 5 meter van een raam geplaatst worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dexs op 30-03-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dexs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]

Ons voorstel is om hem aan het schuine deel (daar kijk je tegenaan) aan de andere kant van het dak te plaatsen. Dan hangt hij nog onder de nok van de andere buren en die hebben geen dakraam. Daar hebben ze echter zonnepanelen liggen nu.
Ok.
Dan is nu ook duidelijk waarom de installateur zo'n idiote plek voorstelt.
Er zit waarschijnlijk niet veel anders op om het legplan van de zonnepanelen aan te passen zodat er een plek vrijkomt die wel geschikt is voor de warmtepomp.
Niet heel chique om vanwege het legplan van de panelen de plaatsing van de warmtepomp tot jouw probleem te willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Komt de uitblaaskant recht op je raam te staan, dus vol in de wind? Of wordt de warmtepomp een kwartslag gedraaid dat je tegen de zijkant aan kijkt? Dat maakt al enorm uit in de hoeveelheid geluid.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Iets anders; dit is ongetwijfeld een houten dakconstructie en dit geeft bijna altijd geluidoverlast binnen onder dat dak omdat er altijd wel een paar balken zijn die bij bepaalde compressorfrequenties mee gaan resoneren. Ik neem aan dat het hun slaapverdieping is en dat ze hier zelf ook last gaan krijgen.
Plaatsing op een houten dakconstructie wordt meestal sterk afgeraden. Het geeft me weinig vertrouwen in de werkwijze van de installateurs (ik zeg niet dat het hier zo is, maar zeker in de hybride markt zitten er cowboys tussen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
ASW1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:50:
Iets anders; dit is ongetwijfeld een houten dakconstructie en dit geeft bijna altijd geluidoverlast binnen onder dat dak omdat er altijd wel een paar balken zijn die bij bepaalde compressorfrequenties mee gaan resoneren. Ik neem aan dat het hun slaapverdieping is en dat ze hier zelf ook last gaan krijgen.
Plaatsing op een houten dakconstructie wordt meestal sterk afgeraden. Het geeft me weinig vertrouwen in de werkwijze van de installateurs (ik zeg niet dat het hier zo is, maar zeker in de hybride markt zitten er cowboys tussen)
Klopt, en de bouwmuur is mandelig (gedeeld) en zonder spouw. Hun dak staat in feite op een enkelsteensmuur die voor ons alleen een stukje hoger is gemetseld. Ik ben dan ook wel bang voor contactgeluid naar ons huis. Op het dak was de installateur van plan hem te plaatsen op grote betontegels, maar dat kan niet als hij aan de zijkant gemonteerd wordt. Nog meer vragen. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dexs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Klopt, en de bouwmuur is mandelig (gedeeld) en zonder spouw. Hun dak staat in feite op een enkelsteensmuur die voor ons alleen een stukje hoger is gemetseld. Ik ben dan ook wel bang voor contactgeluid naar ons huis. Op het dak was de installateur van plan hem te plaatsen op grote betontegels, maar dat kan niet als hij aan de zijkant gemonteerd wordt. Nog meer vragen. Bedankt voor je reactie.
Plaatsen op een houten constructie vraagt om heel veel massa voor demping. Is er echt geen optie voor de buren om de buitenunit ergens aan een buitenmuur op te hangen ( liefst stenen/beton ) of ergens in de tuin op de grond?

Dat scheelt zo enorm met geluidsoverdracht, resonanties etc.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dexs schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Dit wil je echt niet.

Ik had een airco buiten unit op een houten balkon op metalen balken verankerd in de verdiepingsvloer. Dat heeft aardig wat massa en veren gekost om de resonantie binnen (woning + buren) weg te krijgen. En dat was een jaren '70 woning met overmatig veel beton en spouw, niet een enkelsteens muurtje.
En een airco zet je eenvoudig uit tot je een oplossing hebt, een warmtepomp primair bedoeld voor verwarming niet.

Moeten de buren niet eens onafhankelijk voorgelicht worden? Hun installateur lijkt het standaard type te zijn (schuiven en bagetaliseren).

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 30-03-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
mkleinman schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Plaatsen op een houten constructie vraagt om heel veel massa voor demping. Is er echt geen optie voor de buren om de buitenunit ergens aan een buitenmuur op te hangen ( liefst stenen/beton ) of ergens in de tuin op de grond?

Dat scheelt zo enorm met geluidsoverdracht, resonanties etc.
Allereerst wil ik niet meer voor de buren nadenken. Zoals hierboven een aantal mensen aangeven (waaronder jij) is de door mij voorgestelde suggestie blijkbaar ook niet verstandig. Nu gaan ze daarmee wel terug naar de installateur uitgaande dat dat wel mijn toestemming krijgt.

Los daarvan, het dak zit +/- 12 meter boven het maaiveld. De tuin is 25 meter diep. Geen idee of hiermee een buitenunit in de tuin een optie is. De installateur moet dat maar adviseren aan de buren. De achtergevel is een ramp met balkons aan weerszijde. "Mijn huis" heeft 4 verdiepingen waarvan ik de 2 bovenste verdiepingen bezit. De onderburen hebben de 2 onderste verdiepingen.
De slaapverdieping van de buren naast ons is gelijk aan onze woonverdieping met balkon. Daar een warmtepomp is niet handig. Een verdieping lager is de slaapverdieping van mijn onderburen. Nog een verdieping lager is de tuin van mijn onderburen (en die van de buren hiernaast zelf).

Het woord buren begint wat oververzadigd te raken, maar ik hoop dat het nog duidelijk is.
Rukapul schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Moeten de buren niet eens onafhankelijk voorgelicht worden? Hun installateur lijkt het standaard type te zijn (schuiven en bagetaliseren).
Dat idee had ik eerst ook, maar na wat communicatie doorgestuurd te hebben gekregen denk ik dat de installateur ook begrijpt dat dit niet kan. Al dat hij dit niet hardop zegt maar wel duidelijk aangeeft dat wij eerst toestemming moeten geven. De buren naast ons hebben ook gevraagd of hij bij het gesprek aanwezig wil zijn, maar hij komt pas als wij open staan voor een van de opties. Ik vermoed omdat hij de kans van slagen niet zo groot acht. Weet jij waar je onafhankelijk advies kan krijgen? Ik heb het nog niet gegoogled maar vind het wel een goed idee.

[ Voor 21% gewijzigd door Dexs op 30-03-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het is een lastig verhaal. Ik heb de indruk dat de beukmaat van de huizen heel klein is, smalle kaveltjes dus klopt dat? Dan wordt het sowieso al heel moeilijk om aan de eisen te voldoen.
Punt is dat men zich in de hybide markt meent een stuk meer te kunnen permitteren, want het is immers toch maar hybride dus als de klant zelf of de buren op tijdstippen x en y last hebben dan zet je hem dan maar uit en stook je met de gasketel volgens installateurs die vooral naar een makkelijke klus op zoek zijn.
Bij volwaardige warmtepompen is dat alternatief er niet en zal er meer moeite gestoken worden in een goede plaatsing die aan de eisen voldoet en 100% van de tijd kan draaien.
Achterin een diepe tuin plaatsen is beter qua overlast, zelfs al zou het niet aan de eisen voldoen omdat ook bij de compostbak van de buren achterin de tuin er geen 40 dB op de erfgrens mag zijn. Maar daar zou ik het veel eerder over op een akkoordje willen gooien met de buren, omdat de kans dat het daar overlast veroorzaakt miniem is (tenzij het ding ook voor koelen in de zomer gebruikt gaat worden, dan heb je lawaai als je in de tuin wilt zitten)
Achterin de tuin wordt echter een veel kostbaardere plaatsing en de vraag is of dat uitkan voor hybride, want het is toch een soort meer tijdelijke tussenoplossing ipv in 1x goed. Overigens kun je ook in zo'n geval waarschijnlijk wel aan de eisen voldoen door bv links en rechts van de warmtepomp een muurtje te metselen waardoor geen geluid in rechte lijn naar de erfgrens kan, dat wordt meegenomen in de modelberekeningen, maar dat terzijde.
Al met al wordt er vaak voor een hybride oplossing gekozen omdat het een quick and easy fix kan zijn, met minimale inspanningen en investering kan er vaak een leuke besparing gerealiseerd worden. Dat werkt zolang de plaatsing ook makkelijk is en geen overlast geeft. De verleiding voor installateurs is om de regels op te rekken, omdat het toch maar hybride is, en wanneer de klant niet tevreden is hoe het systeem draait dan moet ie z'n gaskachel maar aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
ASW1 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:50:
Het is een lastig verhaal. Ik heb de indruk dat de beukmaat van de huizen heel klein is, smalle kaveltjes dus klopt dat?
Klopt, de huizen/kavels zijn tussen 4 en 6,5 meter breed en +/- 40 meter diep. De huizen zijn tussen 10 en 13 meter diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Dexs schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 09:44:
[...]
Klopt, de huizen/kavels zijn tussen 4 en 6,5 meter breed en +/- 40 meter diep. De huizen zijn tussen 10 en 13 meter diep.
Meer dan genoeg ruimte natuurlijk om een warmtepomp gewoon in de tuin te kunnen plaatsen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:41
Rukapul schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Dit wil je echt niet.

Ik had een airco buiten unit op een houten balkon op metalen balken verankerd in de verdiepingsvloer. Dat heeft aardig wat massa en veren gekost om de resonantie binnen (woning + buren) weg te krijgen. En dat was een jaren '70 woning met overmatig veel beton en spouw, niet een enkelsteens muurtje.
En een airco zet je eenvoudig uit tot je een oplossing hebt, een warmtepomp primair bedoeld voor verwarming niet.

valt mee, TS noemt hybride dus dat is gewoon uitzetten tot er een oplossing is ook goed. Lijkt mij handiger om een plek aan de achtergevel te zoeken dan hebben ze zelf last van het eventuele geluid. Dat motiveert ook meer om schema's zo in te stellen dat het bijv. na 22.00 stil wordt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexs
We hebben nog een tijdje gediscussieerd maar dat ging nergens heen. Wij stelden een andere locatie voor, maar de aannemer vond dat een warmtepomp 1 meter van een raam waar je niet slaapt toch geen probleem moet zijn. Uiteindelijk hebben we gevraagd of de aannemer kon verzekeren dat de installatie zou voldoen aan de wettelijke eisen en vervolgens nooit meer iets gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1dieseltje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-10-2024
Is het verschillend per geeente?
Ik moet minimaal 5 meter voor de dichtstbijzijnde open slaande raam of deur blijven.
Behalve die van mijn eigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dexs schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:57:
We hebben nog een tijdje gediscussieerd maar dat ging nergens heen. Wij stelden een andere locatie voor, maar de aannemer vond dat een warmtepomp 1 meter van een raam waar je niet slaapt toch geen probleem moet zijn. Uiteindelijk hebben we gevraagd of de aannemer kon verzekeren dat de installatie zou voldoen aan de wettelijke eisen en vervolgens nooit meer iets gehoord.
Dan ga je toch voorlopig in die kamer slapen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58
No Hands schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Gezien er inmiddels meer dan een jaar verstreken is denk ik dat de aannemer en de buren eieren gekozen hebben voor hun geld en "sindsdien niets meer gehoord" betekent dat er überhaupt geen warmtepomp meer wordt geïnstalleerd. Denk ook dat het voor de wet niet uitmaakt of je wel of niet in een kamer slaapt, erfgrens is gewoon erfgrens. Aannemer hoopte vast door dat niet-slapen te benoemen nog de goodwill te krijgen van TS maar wat nu niet is kan in de toekomst natuurlijk veranderen (al dan niet met nieuwe bewoners).

Overigens wel verbazingwekkend als de buren niet meer verder zijn gegaan op basis van de door TS hier voorgestelde optie om het aan de andere kant van het dak te doen. Maar misschien kwam dat er bij de andere buren niet doorheen? Het lijkt er nu op dat er helemaal geen WP meer is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:44
wheez50 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 18:04:
[...]

Als er door je buren zo op kosten wordt bespaard dat een paar meter extra leiding, dan vermoed ik dat ze ook gaan beknibbelen op de kwaliteit van de warmtepomp. Onze buren hebben ook zelf warmtepompje geplaatst, onder het motto: het mag niet te veel kosten. Als deze op vol vermogen draait hoor je die overdag op meters afstand boven alle achtergrondgeluiden heen. Gelukkig zit die warmtepomp niet aan onze kant van de slaapkamer en draait die voornamelijk overdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:33
Ik lees in dit soort topics altijd over wettelijke eisen en normen maar hoe zit het met persoonlijk overlast, wat per persoon verschillend is. Een mug maakt weinig geluid in db gemeten maar hij zal maar elke nacht hoorbaar zijn, behoorlijk irritant en wat mij betreft niet acceptabel.

Ik zal dan altijd vooraf met mijn buren overleggen of een dergelijk apparaat haalbaar is en als er enige twijfel is zou ik het niet doen, zoveel is mijn relatie met de buren waard namelijk. Dit stukje menselijkheid mis ik vaak in dit soort topics.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
1dieseltje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:11:
Is het verschillend per geeente?
Ik moet minimaal 5 meter voor de dichtstbijzijnde open slaande raam of deur blijven.
Behalve die van mijn eigen.
Volgens mij is de wetgeving landelijk. Geen idee of een gemeente daar op mag afwijken (net zoals de afstand van een boom op de erfgrens).
No Hands schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:19:
[...]

Dit zijn we toevallig ook gaan doen. Niet om ons argument te verstevigen maar omdat de andere kamer verbouwd moest worden.
Valorian schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:04:
[...]

Gezien er inmiddels meer dan een jaar verstreken is denk ik dat de aannemer en de buren eieren gekozen hebben voor hun geld en "sindsdien niets meer gehoord" betekent dat er überhaupt geen warmtepomp meer wordt geïnstalleerd. Denk ook dat het voor de wet niet uitmaakt of je wel of niet in een kamer slaapt, erfgrens is gewoon erfgrens. Aannemer hoopte vast door dat niet-slapen te benoemen nog de goodwill te krijgen van TS maar wat nu niet is kan in de toekomst natuurlijk veranderen (al dan niet met nieuwe bewoners).

Overigens wel verbazingwekkend als de buren niet meer verder zijn gegaan op basis van de door TS hier voorgestelde optie om het aan de andere kant van het dak te doen. Maar misschien kwam dat er bij de andere buren niet doorheen? Het lijkt er nu op dat er helemaal geen WP meer is gekomen.
Dat is mijn vermoeden ook, echter hebben de buren niets meer laten weten. Waarom ze het niet aan de andere kant van het dak willen kan ik alleen maar raden; daar hebben ze zelf 2 dakramen zitten.

We hebben een paar jaar geleden de fundering moeten herstellen en toen ging de communicatie ook al zo stroef. Voor mij is het nu wel klaar zo. We zeggen elkaar nog gedag en verder is er geen communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06
gielie schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:51:
Ik lees in dit soort topics altijd over wettelijke eisen en normen maar hoe zit het met persoonlijk overlast, wat per persoon verschillend is. Een mug maakt weinig geluid in db gemeten maar hij zal maar elke nacht hoorbaar zijn, behoorlijk irritant en wat mij betreft niet acceptabel.

Ik zal dan altijd vooraf met mijn buren overleggen of een dergelijk apparaat haalbaar is en als er enige twijfel is zou ik het niet doen, zoveel is mijn relatie met de buren waard namelijk. Dit stukje menselijkheid mis ik vaak in dit soort topics.
Precies dit...Ik heb buren schuin achter me met een warmtepomp. Er zitten 2 achtertuinen tussen ons van een meter of 9 diep en toch hoor ik dat kreng om 6 uur aanslaan/draaien en me wakker maken/houden...Wellicht slaap ik licht, maar ik kom dan niet meer in slaap. Reuze irritant. Ik slaap overigens op zolder dus wel in line of sight zeg maar.
Ik zou zeggen dat al die WP's een probleem gaan vormen qua geluid. Degene die zegt dat zo'n WP belachelijk weinig geluid maakt is vast iemand die zo'n ding heeft of wil verkopen/installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:04
idef1x schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Precies dit...Ik heb buren schuin achter me met een warmtepomp. Er zitten 2 achtertuinen tussen ons van een meter of 9 diep en toch hoor ik dat kreng om 6 uur aanslaan/draaien en me wakker maken/houden...Wellicht slaap ik licht, maar ik kom dan niet meer in slaap. Reuze irritant. Ik slaap overigens op zolder dus wel in line of sight zeg maar.
Ik zou zeggen dat al die WP's een probleem gaan vormen qua geluid. Degene die zegt dat zo'n WP belachelijk weinig geluid maakt is vast iemand die zo'n ding heeft of wil verkopen/installeren ;)
Vervelend dat het ding je iedere ochtend wakker maakt. Het is inderdaad de vraag of de geluidsproductie van die unit daadwerkelijk binnen de normen valt. Staat die unit dicht tegen een muur aan? Dan telt het geluid wat jouw kant op komt alvast dubbel.

Je zou in overkeg kunnen gaan met de buren en vragen of ze de tijdklok misschien 30 of 60 minuten later kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
fastedje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Als er door je buren zo op kosten wordt bespaard dat een paar meter extra leiding, dan vermoed ik dat ze ook gaan beknibbelen op de kwaliteit van de warmtepomp. Onze buren hebben ook zelf warmtepompje geplaatst, onder het motto: het mag niet te veel kosten. Als deze op vol vermogen draait hoor je die overdag op meters afstand boven alle achtergrondgeluiden heen. Gelukkig zit die warmtepomp niet aan onze kant van de slaapkamer en draait die voornamelijk overdag.
Prima. Meet en weet. Je n=1 doet niet af aan mijn argument. Ik heb de spelregels uitgelegd. Voldoen de buren aan spelregels heb jij pech. Voldoen ze niet mag jij actie gaan ondernemen. 8)7

(Extraatje, als je kan aantonen dat het maximale werkelijke volume ruimschoots boven het rekenvolume is, is het alsnog tegen de spelregels en kan jij (met bewijs!) actie ondernemen)
Pagina: 1