Toon posts:

Werkelijk stroomverbruik met warmtepomp en warmtepompboiler

Pagina: 1
Acties:

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-05 09:36
Beste allemaal,

Ik was van plan om in de nabije toekomst gasloos te gaan. Mijn doel is de aanschaf van een warmtepomp en een warmtepompboiler voor verwarming en tapwater. Ik ben nog op zoek naar een warmtepomp. Mijn beoogde warmtepompboiler is Atlantic Explorer v4 of Auer Edel Air 270L. Mijn vragen zijn voor alle mensen die zowel een warmtepomp als een warmtepompboiler hebben: hoeveel werkelijk stroomverbruik heb je per jaar verbruikt? Hoeveel stroomverbruik verschilde tussen wanneer u geen warmtepomp en warmtepompboiler had versus wanneer u een warmtepomp en warmtepompboiler had?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:25
Ik denk eigenlijk dat je wel wat meer moet willen weten, toch? Je wil isolatiegraad weten, wenstemperatuur, stookgedrag, oppervlakte, gezinssamenstelling, type warmtepomp, om maar wat te noemen. Dan kun je in ieder geval appels met appels vergelijken.

Over een jaartje kan ik je vertellen hoe het bij mij heeft uitgepakt.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:29
Ga met een gezin van 4 met normaal douchen, niet een kwartier per persoon dus, uit van iets tussen de 500 en 800 kWh voor je warmtepompboiler.

Verwarmen is niks over te zeggen, tussen de 800 en 4000 kWh, helemaal afhankelijk van je gedrag en je huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De wpb doet hier 300 kWh per jaar, maar de Edel Eau wordt natuurlijk geholpen door de grote warmtepomp.
Voor verwarming is m³x2=kWh een leuk uitgangspunt (hier 1600 kWh). Maar dat is vooral afhankelijk van je afgiftetemperatuur.
@hainv201 zoek je nog bevestiging, waarom wil je dit weten? Hier moet nog een vraag achter zitten :)

[Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 28-03-2023 19:29]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:03
Vrijstaande woning, bouwjaar 2020, 150m², temperatuur in huis gemiddeld 20.5°C, afgelopen zomer koeling van de wp gebruikt.
Verbruik 2022: warmtepomp voor verwarmen mét back-up heater totaal 1710 KWh.
wp-boiler (atlantic V4) 340 KWh.
Totaal stroomverbruik warmtepompen: 2050 KWh, een deel daarvan is door zonnepanelen direct geleverd.
(één persoon huishouden)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• hainv201
Proton_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:25:
De wpb doet hier 300 kWh per jaar, maar de Edel Eau wordt natuurlijk geholpen door de grote warmtepomp.
Voor verwarming is m³x2=kWh een leuk uitgangspunt (hier 1600 kWh). Maar dat is vooral afhankelijk van je afgiftetemperatuur.
@hainv201 zoek je nog bevestiging, waarom wil je dit weten? Hier moet nog een vraag achter zitten :)
Ja. Momenteel heb ik net 17 x 415Wp PV's geïnstalleerd. Ik weet alleen niet zeker of het genoeg is.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is hooguit interessant met salderen, zodra dat eindelijk achter ons ligt is het antwoord simpel 'nee' :)
Warmtepompen doen het veel beter op offshore wind dan op PV.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• hainv201
Proton_ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:35:
Dat is hooguit interessant met salderen, zodra dat eindelijk achter ons ligt is het antwoord simpel 'nee' :)
Warmtepompen doen het veel beter op offshore wind dan op PV.
Bedankt. Ik herinnerde me dat je ergens op dit forum hebt gesproken over de limiet van het bedrag van R290 dat een persoon in huis kan hebben. Mijn huis is vrij klein (ongeveer 50 m2 per verdieping). Ik was van plan om zowel de warmtepomp als de warmtepompboiler R290 te laten gebruiken. Maar zoals ik tot nu toe weet, is het brandbaar en woon ik in een tussenwoning. Dus ik weet niet zeker of ik die moet kopen of niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hainv201 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Bedankt. Ik herinnerde me dat je ergens op dit forum hebt gesproken over de limiet van het bedrag van R290 dat een persoon in huis kan hebben. Mijn huis is vrij klein (ongeveer 50 m2 per verdieping). Ik was van plan om zowel de warmtepomp als de warmtepompboiler R290 te laten gebruiken. Maar zoals ik tot nu toe weet, is het brandbaar en woon ik in een tussenwoning. Dus ik weet niet zeker of ik die moet kopen of niet.
negeer svp het gebruikte koelmiddel. het is voor de gebruiker totaal niet belangrijk. dat is ongeveer een auto kopen op het type versnellingsbakolie wat erin zit.

de atlantic is een goede koop.

en afkijken bij anderen wat hun gebruiken is totaal niet relevant, dat ligt volledig aan hoeveel water men verbruikt. draait men een priuette en is men weer weg of probeert men de wereldvrede op te lossen onder de douche?

[Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-03-2023 23:49]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Beantwoordt het stukje "Hoeveel kW heb ik nodig?" uit Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic je vraag? Daar wordt een factor 2 gegeven voor m3 gas naar kWh stroom.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Gramser
hainv201 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Vrij klein? Sinds wanneer is 50m2 per verdieping vrij klein? Met een BG, eerste verdieping en een zolder kom je al rap op 150m2. Een Nederland had in 2021 een gemiddelde woonoppervlakte van 53m2, dus het is wel even afhankelijk van het aantal personen in je huishouden :+

Bron: https://vastgoedactueel.n...0groter%20dan%20gemiddeld.

OhSunnyDay

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben erg benieuwd naar een bron voor een maximum aan R290 in huis en wat dat maximum dan zou zijn. In een warmtepompboiler zit in ieder geval erg weinig koudemiddel en een monoblock staat doorgaans buiten.

• hainv201
Gramser schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Vrij klein? Sinds wanneer is 50m2 per verdieping vrij klein? Met een BG, eerste verdieping en een zolder kom je al rap op 150m2. Een Nederland had in 2021 een gemiddelde woonoppervlakte van 53m2, dus het is wel even afhankelijk van het aantal personen in je huishouden :+

Bron: https://vastgoedactueel.n...0groter%20dan%20gemiddeld.
Oh sorry. Dat wist ik niet. Omdat ik zag dat veel mensen een behoorlijk groot gebied hebben door een module met een grote capaciteit te gebruiken, en een groot gebied van vloerverwarming.

• Gramser
Dan gaat het vooral om de oppervlakte van de afgifte - dat is niet altijd gerelateerd aan hoe groot iemand woont. Maar het zegt natuurlijk wel iets.

En daar gaat het eigenlijk niet om, ook. Waar het om gaat is dat iemands afgiftesysteem en -capaciteit in verhouding staat tot de woning, en mede aan de hand daarvan wordt dan een warmtepomp gekozen. Warmteverlies van de woning is net zo relevant.

OhSunnyDay

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee